Azərbaycan romantizminin
öyrənilməsində yeni mərhələ
Sona Vəliyevanın "Hüseyn
Cavid sənətinin qüdrəti" monoqrafiyasını
oxuyarkən
İndi Hüseyn Cavidin əsərləri
xalqa
hava-su kimi lazımdır.
Təkcə ədəbi baxımdan
deyil,
həm də fəlsəfi, elmi
baxımdan lazımdır.
Heydər Əliyev
Azərbaycan xalqının
ümummilli lideri
Dahi Azərbaycan
dramaturqu və mütəfəkkiri Hüseyn Cavid XX əsr
söz sənətinin ən qüdrətli və özünəməxsus
nümayəndələrindən biridir. Bənzərsiz sənətkarın
yaradıcılığına son yüz il ərzində
neçə-neçə nəsillər müraciət
etmiş, onun irsini layiqincə dəyərləndirməyə
və dərk etməyə can atmışlar. Bir məsələ
həqiqətdir ki, böyük Cavid ilk kitabını
çap etdirdiyi 1913-cü ildən başlayaraq ta
bugünümüzə qədər həmişə və
fasiləsiz olaraq diqqət mərkəzində dayanmış
sənət sahiblərindən olub. Onun
yaradıcılığına münasibəti və
ümumilikdə, cavidşünaslığın keçdiyi
keşməkeşli tarixi inkişaf yolunu, təxminən,
aşağıdakı kimi dövrləşdirmək olar; 1.
İnqilaba qədərki dövr (1913-1920); 2. 20-ci illər -
Cavid sənətinin nisbətən obyektiv, tənqidi və
polemik dərki dövrü; 3. 30-cu illər - Cavid
yaradıcılığına inkarçı və nihilist
münasibət dövrü; 4. 40-50-ci illər - Cavid sənətinə
lal münasibət dövrü; 5. 50-ci illərin sonu və
60-cı illərdən başlayan Cavidi təqdir və təsdiq
dövrü. Bu dövrü də öz daxilində bir
neçə mühüm və fərqli mərhələlərə
bölmək olar: 1) 60-80-ci illərin
cavidşünaslığı; 2) Müstəqillik
dövrünün cavidşünaslığı.
İstedadlı
cavidşünas alim, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Sona Vəliyevanın "Hüseyn Cavid sənətinin
qüdrəti" (Bakı, 2018) monoqrafiyası yüz illik bir
inkişaf tarixinə malik elmin üfüqlərini genişləndirən
və ona yenilik gətirən bir tədqiqat əsəri kimi
diqqəti cəlb edir. Zəngin mündəricata malik, 5
bölmədən ibarət bu kitabın əsas məziyyəti
ondan ibarətdir ki, müəllif Hüseyn Cavidin möhtəşəm
və mürəkkəb mahiyyətə malik
yaradıcılığını bütöv halda ümumiləşdirməyə
və dəyərləndirmyə
çalışmışdır. Tədqiqatın bu elmi-nəzəri
özəlliyini və keyfiyyətini ayrıca vurğulayan
kitabın elmi redaktoru, AMEA-nın müxbir üzvü, prof.
Kamran Əliyev, eyni zamanda, məhz bu xüsusiyyətinə
görə monoqrafiyanın cavidşünaslıqda
yenilikçi və üstün mövqeyə malik olduğunu
da diqqətə çatdırıb.
Monoqrafiyadakı
bölmələrin adı müəllifin elmi-nəzəri məqsədini
və əsas hədəflərini dolğun ifadə edir:
"Poeziyadan dramaturgiyaya", "Əfsanə və romantik
düşüncə", "Mif və reallıq",
"Peyğəmbər və əxlaqi dəyərlər",
"Tarix və həqiqət". Hər bir bölmə isə
özündə tədqiqatın əsas müddəa və nəzəri
tezislərini əks etdirən 5-6 yarımfəsilə
ayrılmışdır. Ədəbi-estetik təhlil və tədqiqatın
məhz bu şəkildə düşünülməsi və
formalaşdırılması monoqrafiyaya özünəməxsus
bir çoxqatlılıq və elmi təfəkkür
miqyaslarının genişliyi keyfiyyətini
qazandırmışdır. Zatən, hər biri 5-6 yarımfəsildən
ibarət olan bölmələr ayrı-ayrılıqda
müstəqil monoqrafik tədqiqat təəssüratı
yarada bilir. Məhz buna görə də bu kitab sanki bir-birini
davam etdirən və zənginləşdirən tədqiqatlar
silsiləsi, tədqiqatların cəmi qənaətini möhkəmləndirir.
"Poeziyadan
dramaturgiyaya" bölməsində Cavid sənətinin və
dünyagörüşünün şəkillənməsindən
bəhs edən müəllif orijinal bir tədqiqat üsulu
seçərək dahi dramaturqun doğuluş və
formalaşma prosesini onun ilk qələm təcrübələri
olan dramatik əsərlərindən, ilk pyeslərinin daxili
poetik quruluşundan deyil, məhz ilk lirikasından, ilk sevgi
şeirlərindən, birinci romantik qəlb təcrübələrinin
izharından və ifadəsindən axtarır,
araşdırır və tapmağa nail olur. Bu mənada alimin
böyük şairin ilk şeirlər toplusu
"Keçmiş günlər" (1913) kitabındakı
şeirlərdəki gözəlliyə romantik vurğunluqdan
bəhs etməsi də, bu şeirlərdəki poetik
sual-cavablarda, lirikanın təbiətinə və
xarakterinə o qədər də uyğun gəlməyən,
amma Cavid dühasının möcüzəli bir məharətlə
ram etdiyi, poeziyanın təbiətinə və mahiyyətinə
uyğunlaşdırdığı son dərəcə səmimi
monoloq və dialoqlarda gələcək dahi dramaturq
istedadının işartılarını və nişanələrini
həssaslıqla müşahidə etməsini xüsusi qeyd
etməyi vacib bilirik.
Bu cəhətdən
birinci bölmənin "Romantik şeirdə dialoq" adlanan
yarımfəslində Cavid poeziyasındakı dramaturji element
və xüsusiyyətlərin araşdırılması diqqəti
cəlb edir. Hələ 80-ci illərdə
cavidşünaslığın bu problemi xüsusi qeyd etdiyini
nəzərimizə çatdıran müəllif akademik
İsa Həbibbləylinin Cavid poeziyası haqqındakı
fikirlərini misal gətirir: "H.Cavidin romantik-fəlsəfi
üslubunda dialoqların da özünməxsus funksiyası
vardır. Dialoqlar şairin lirikasına müəyyən
süjet əlamətləri daxil etmişdir". Bu nəzəri-estetik
müşahidələrə əsaslanaraq müəllif
öz fikirlərini davam və inkişaf etdirir. Cavid
lirikasındakı dramaturji ünsürlərin bədii
mövqeyi və missiyası barəsində mühüm fikirlərini
ortaya qoyur. Tədqiqatçının təhlilə cəlb
etdiyi şeirlər, həqiqətən, elmi məqsədin
araşdırılmasına və reallaşmasına xidmət
edir. Xüsusən, "Qız məktəbində",
"Çiçək sevgisi", "Öksüz Ənvər",
"Bakıda" şeirlərinin bir müstəvidə və
ardıcıl şəkildə tədqiqi Cavid
yaradıcılığında dramatik poeziyanın mənşəyi
və bədii dinamikası yönündə düşünmək
üçün əlverişli zəmin yaradır. Alimin məsələyə
yanaşması və bir-birini təkrarlamayan tədqiq üsulları
oxucunu qətiyyən yormur, əksinə, məsələnin
mahiyyətinə varmağa və qarşıya qoyulan problemi hərtərəfli
təsəvvür etməyə imkan yaradır. Tədqiqatda
oxuyuruq: "Qız məktəbində" və
"Çiçək sevgisi" şeirləri bir-birini
tamamlayan poetik nümunələrdir. Onların hər ikisinin
dialoq əsasında qurulması H.Cavidin dramaturgiyaya
marağını əks etdirir". (s. 59). Cavid
poeziyasının özünəməxsus dramatizmindən bəhs
edərkən müəllifin "Bakıda" şeirinə
müraciət etməsi və bu şeirin detallı, dəlil-sübutlarla
təhlili elmi-nəzəri mühakimənin dəyərini,
sanbalını qüvvətləndirir: "H.Cavidin
"Bakıda" şeirini isə elə birbaşa dramatik
şeir də adlandırmaq olar. Ən başlıcası odur
ki, şeir bütünlüklə Məsud və Şəfiqənin
dialoqu üzərində qurulmuşdur". (s. 61).
"Monoloq
və dialoqların vəhdəti: "Azər" yarımfəslində
isə lirik şeirdə deyil, epik poeziyada dramaturji komponentlərin
funksiyası araşdırılır. Əgər əvvəlki
yarımfəsillərdə lirik şeirlərdəki ilkin
dramaturji əlamət və cəhətlərə diqqət
yönəlmişdisə, "Azər"in təhlilində
isə artıq təcrübəli və şöhrətli
dramaturqun epik şeirə məqsədli şəkildə gətirdiyi
dramaturji ifadə üsullarından bəhs edilir.
"Hüseyn Cavidin şeir yaradıcılığında
dramaturgiyaya keçidin aşkar və ya gizli əlamətləri
olduğu kimi, dramaturgiyaya aid elementlərin də onun lirikasına
təsiri aydın hiss edilməkdədir". (səh. 63).
"Azər" poemasının təhlili əsnasında tədqiqatçının
irəli sürdüyü fikir və mülahizələr həm
düşündürücü, həm də məntiqlidir.
Alim "Azər" poemasındakı obrazları H.Cavidin məşhur
dramatik surətləri - Səlma, İxtiyar və Şəmsa
ilə yanaşı gətirərək yazır: "Hər
halda bu üç obrazın
poemada ifadə olunan xüsusiyyətləri pyeslərdə
əks etdirdiyi xüsusiyyətləri ilə tam üst-üstə
düşməsə də, onların adlarının "Azər"
poemasında təkrarən işlədilməsi təsadüfi
deyil və şübhəsiz, müəllifin bilərəkdən
istifadə etdiyi bir bədii üsuldur". (səh. 64).
AMEA-nın
müxbir üzvü, prof. Kamran Əliyevin tədqiqatı səciyyələndirən
aşağıdakı mühüm mülahizələri diqqətəlayiqdir:
"Monoqrafiyada H.Cavid şeirlərində mətn hadisəsi
kimi meydana çıxan monoloq və dialoqların dramaturgiyaya
keçidin hazırlıq mərhələsi kimi izahı,
eyni zamanda, dramaturji elementlərin poeziyaya doğru mütəşəkkil
hərəkəti, xüsusilə, "Azər"
poemasında bunun qabarıq formada ifadəsinin şərhi bir
yaradıcılıq daxilində nümunə olacaq qədər
şeir və dramaturgiyanın qarşılıqlı əlaqələrinin
əsas məzmununu ortaya çıxarır. H.Cavid
yaradıcılığındakı janr müxtəlifliyinin ədibin
əsərlərini bir-birindən ayıran amil kimi deyil,
bir-birinə yaxınlaşdıran və birləşdirən
keyfiyyət göstəricisi səviyyəsində təqdimi
müəllifin Cavidə doğru yönəlmiş strateji
elmi düşüncə tərzinin nəticəsi kimi
reallaşır". (səh. 13).
"Hüseyn
Cavid sənətinin qüdrəti" monoqrafiyasındakı əsas
problemlərdən və bölmələrdən biri
"Əfsanə və romantik düşüncə"
adlanır. XX yüzilin əvvəllərində Azərbaycan
bədii təfəkküründə və xüsusən,
H.Cavid yaradıcılığında baş verən
güclü təbəddülat və dəyişmələr
tədqiqatın bu hissəsində əsas təhlil obyektinə
çevrilib. H.Cavid romantizminin və romantik idealının
dinamikasında baş verən yeniləşmələr müəllif
tərəfindən, demək olar ki, hərtərəfli
araşdırılır. Bu məsələləri dərindən
təhlil etmək üçün tədqiqatda
seçilmiş elmi yanaşma və araşdırma
üsulları orijinal və yenidir. H.Cavidin "Şeyx Sənan"
faciəsini səciyyələndirmək və qiymətləndirmək
üçün müəllif milli romantizmin tarixinə
müraciət edir: "Azərbaycan ədəbiyyatında
romantik metodun tarixi kifayət qədər zəngin və qədimdir.
Onun ən parlaq təmsilçisi olan Nizami Gəncəvidən
başlayaraq Nəsimi və Füzuli də daxil olmaqla,
Hüseyn Cavidə qədər olan ədəbiyyatımızın
böyük bir dövrü romantik metodla
bağlılığını qoruyub saxlamışdır.
Nizami və Füzulinin "Leyli və Məcnun"
poemalarında olduğu kimi, H.Cavidin də "Şeyx Sənan"
faciəsində romantik inikas üsulu özünü bariz
şəkildə göstərir..." (səh. 111). H.Cavidin Nizami və Füzulinin
romantik ənənələrinin və estetik təcrübəsinin
istedadlı davamçısı olması barəsindəki
elmi-nəzəri düşüncələr də doğru və
məntiqlidir: "Daha maraqlı cəhət isə ondan ibarətdir
ki, hər üç əsərdə əfsanə ilə
romantik metodun vəhdəti vardır. Ola bilsin ki, H.Cavidin ədəbiyyat
tariximizdə ilk dəfə olaraq faciəni mənzum formada -
şeirlə qələmə alması və bu əsərdə
əfsanə ilə romantik metodun vəhdətini yaratması
Nizami və Füzulu ənənələrinə sədaqətdən
irəli gəlmişdir". (səh. 111). H.Cavidin
"Şeyx Sənan" faciəsini Nizami və Füzuli
"Leyli və Məcnun"ları ilə bir müstəvidə
və müqayisəli şəkildə araşdıran müəllif hər üç dahi sənətkarın
yaradıcılığı və poetik inikas üsulları
arasında diqqətəlayiq bənzərlikləri kəşf
edir. Dramatik manerada və üslubda yazılmış "Şeyx
Sənan" faciəsinin Orta əsrlərdə qələmə
alınmış və epik üslubda yazılmış məşhur
"Leyli və Məcnun" faciələrinin davamı
olduğunu elmi cəhətdən əsaslandırmağa
müvəffəq olur. XII və XVI əsrlərdə misilsiz
sənətkarlıq nümayiş etdirərək ərəb
əfsanəsini ilk dəfə poeziyaya gətirən Nizaminin və
öz ustadının poetik qüdrətini ana dilində yenidən
canlandıran Füzulinin ənənələrini yaşadaraq,
Cavid tamamilə fərqli ictimai-siyasi və mənəvi-əxlaqi
mühitdə başqa bir ərəb əfsanəsini -
Şeyx Sənanı türkləşdirir, əbədiləşdirir.
Klassik romantizmin mahiyyətinə və qanunlarına sadiq qalan
Cavid Orta əsrlərdə olduğu kimi, XX yüzilin əvvəllərində
də ilahi eşq sahiblərinin və Ulu Tanrı aşiqlərinin
yenə də faciəyə məhkum olduqlarını məharətlə
nümayiş etdirir. Yəni, Leyli və Məcnun olmaq Orta əsrlərin
müsəlman mühitində nə qədər ağır və
dözülməz idisə, Cavid zamanında da, hətta ondan
sonra da o eşqi qəlbində yaşatmaq, yəni Şeyx Sənan
olmaq da, din və məzhəblərdən, şəriət və
təriqətlərdən yüksəkdə dayanaraq Allah
vüsalına qovuşmaq, əsl və böyük həqiqətə
çatmaq ehtirası insana misilsiz müsibətlər gətirməkdədir.
Tədqiqatçının "Şeyx Sənan" faciəsini
"Leyli və Məcnun" poemaları ilə ətraflı
və uğurlu müqayisəsi Cavid sənətinin təkcə
milli dəyərini deyil, ümumbəşəri əhəmiyyətini,
XX yüzilin bədii təfəkküründə tutduğu
müqayisəedilməz
mövqeyini inkarolunmaz arqumentlərlə açıb
göstərməyə zəmin və imkan yaradır.
Monoqrafiyada irəli sürülən elmi nəticələr
konkret elmi dəlil və sübutlara söykənir:
"Şeyx Sənan öz sufi əzəməti ilə
yalnız H.Cavidin yaradıcılığında deyil,
bütövlükdə Azərbaycan ədəbiyyatında təkrarsız
obrazdır". (səh. 145). Bu xülasə də müəllifin
düşüncələrinin yekunu kimi yeni və
yaddaqalandır: "Şeyx Sənan" pyesi Tanrıya olan
eşqin hər şeydən, hətta dini təriqətlərdən
belə uca olduğunu bəyan etməklə, H.Cavidin mənzum
dramaturgiya yaradıcılığının zirvəsini təşkil edir. Amma
H.Cavid heç vaxt islam dininin əleyhinə
olmamışdır və "Peyğəmbər" pyesi də
bu fikri tamamilə təsdiq edir". (səh. 146).
Sona Vəliyevanın
yuxarıdakı mülahizələri ilə tamamilə
razıyıq. Xüsusən, "Şeyx Sənan" faciəsinin
məna və mahiyyəti haqqındakı düşüncələr,
əsərdə Tanrıya olan eşqin hər şeydən,
bütün dinlərdən və təriqətlərdən
üstün olması ilə bağlı fikirlər həm də
bu faciənin H.Cavid mənzum dramaturgiyasının zirvəsi
hesab edilməsi, bizcə, son dərəcə doğru və
aydın münasibətdir. Maraqlı tərəfi ondadır
ki, tədqiqatçının özünəməxsus elmi təhlil
və düşüncə manerası oxucuda da adekvat ovqat
yaradır. Yəni bu monoqrafiyada ifadə olunan və sizin də
razılaşdığınız elmi nəticələr məsələnin
mahiyyətinə varmaqda sanki müəlliflə həmkarlıqda
düşünmək və Cavid sənətinin dərinliklərinə,
Cavid dünyasının sonsuzluğuna baş vurmaq həvəsi
yaradır. Bu cəhətdən "Şeyx Sənan" faciəsinin
"Təsəvvüf romantizmi"nin nümunəsi
olması barəsində müəllifin fikirləri həm
orijinallığı, həm də ədəbiyyatşünaslığımız
üçün yeniliyi nöqteyi-nəzərindən diqqəti
özünə cəlb edir. Həqiqətən, H.Cavid öz
yaradıcılığında, ələlxüsus da,
"Şeyx Sənan" da Avropa romantizminin təcrübəsi
ilə yanaşı olaraq, ənənəvi Şərq
romantizmi və təsəvvüf poetikasının estetik təcrübəsini
də davam etdirməyə, onları yüksək səviyyədə
birləşdirməyə çalışmışdır.
"Mif və
reallıq" bölməsi monoqrafiyanın təkrarsız
mülahizələr və elmi təhlillərlə zəngin
hissələrindən biridir. Bu bölmədə Cavid romantizminin
özünəməxsus estetik keyfiyyətlərini uğurla əks
etdirən "İblis" faciəsi tədqiqatın əsas
obyektinə çevirilib. Həqiqətən,
"İblis" təkcə Cavid
yaradıclığının deyil, ümumən, Azərbaycan
və ümumtürk bədii təfəkkürünün
cahanşümul yeniliklərindən biridir. Bu əsərlə
dahi mütəfəkkir və dramaturq Azərbaycan bədii təfəkkürünün
Dədə Qorqud, Xaqani, Nizami, Nəsimi və Füzuli kimi
ümumbəşəri zirvələrindən heç də
uzaqlaşmadığını, əksinə, XX əsrdə
Cavid dühasının timsalında həmin zirvələrə
daha da yaxınlaşdığını göstərməkdədir.
Cavid yaradıcılığında və ümumən, XX
yüzil Azərbaycan ədəbiyyatında mərkəzi
mövqe tutan "İblis" faciəsinin və xüsusən,
onun baş qəhrəmanlarından biri İblisin bənzərsizliyi
barəsində müəllifin fikirləri mühümdür:
"...H.Cavidin İblisə münasibəti dünya
filosoflarının, dünya ədəbiyyatı klassiklərinin
yaratdıqlarının dərkindən sonra meydana gəlmiş
və bu İblis daha dağıdıcı, daha çox qiyafəli,
tez-tez donunu dəyişə bilən, insanların
könlünü fəth etməyi bacaran elə bir İblisdir
ki, digərləri ilə müqayisə olunmayacaq dərəcədə
İblisdir, hiyləgər, ürəksiz, rəhmsiz məxluqdur"
(səh. 149). Dünya ədəbiyyatındakı İblis
obrazlarına və onların estetik özəlliyinə dərindən
bələd olan tədqiqatçının
aşağıdakı düşüncələri ilə də
razılaşmalıyıq: "H.Cavidin "İblis" faciəsi
yalnız Cavid yaradıcılığının deyil, indiyə
qədər dünya ədəbiyyatında bu mövzuda
yazılan bütün əsərlər içərisində
şah əsər hesab edilə bilər" (səh.151). Alim Cavid "İblis"inin təkrarsız
keyfiyyətlərini bir-bir vurğulayır:
"Dağıdıcı funksiyasının intəhasızlığı,
öz münasibətində qılıqlı olması,
könüllərə daha tez enməyi bacarması və
könülləri fəth etməyin ən hiyləgər
yolunu bilməsi bu İblisin tamamilə fərqli bir İblis
olmasının sübutudur". (səh. 151).
"İlbis"in yarandığı dövr insanlıq
tarixinin ən kəskin, mübarizələrlə zəngin və
müharibələrlə dolub-daşan bir mərhələsidir.
Şərqdə və Qərbdə qanlı inqilablarla,
qırğın və qətliamlarla başlayan XX yüzilin
ikinci onilliyi bəşəriyyətə Birinci Dünya
müharibəsini "ərməğan" etdi. Elə bu səbəbdən
"Müharibə mövzusu o dövrkü dünya ədəbiyyatında
yayılmış bir mövzu idi..." (akademik Yaşar
Qarayev). Amma "İblis"i sadəcə olaraq müharibə
mövzusunda yazılmış bir əsər kimi dəyərləndirmək
o qədər də məqsədə müvafiq deyil.
"İblis"də insanın və dünyanın taleyi
diqqət mərkəzindədir; müəllif Cavidin
yaradıcılıq kredosunu və əsərdə
qarşıya qoyduğu əsas məqsədləri son dərəcə
aydın şəkildə vurğulayır; İnsanın
mahiyyəti dəyişəcəkmi? Dünya Şərin və
ya Xeyrin idarəçiliynə keçəcək? Dünyaya
kim hökmranlıq edəcək, İblis yoxsa Tanrı?
Tanrının yaratdığı insan kamillik zirvəsinə
qalxa biləcəkmi?
Monoqrafiya
müəllifi "İblis" faciəsinin 1918-ci ildə
yazılmasının təsadüfi olmadığını
da diqqətimizə çatdırır. Həqiqətən, həmin
il bəşəriyyət tarixində yaddan çıxmayan
illərdən biridir. Birinci Cahan savaşı insanlığa
saysız-hesabsız fəlakətlər, dözülməz
müsibətlər, ucu-bucağı görünməyən
xarabalıqlar, dağıntılar, dəhşətli faciələr
"yadigar" qoyaraq sona yetmişdi. İnsan və İblis
qarşıdurması sanki öz zirvəsinə
çatmışdı. Bu ölüm-dirim mübarizəsindən
kim qalib çıxmışdı? Daha doğrusu, Birinci
Dünya müharibəsinin dəhşətli nəticələrinin
insanlığa təlqin etdiyi əsas həqiqət nədən
ibarət idi? İnsanın məğlubiyyəti və
acınacaqlı vəziyyətə düşməsi
bütün açıqlığı və
amansızlığı ilə görünürdü. Bəs
İblis hansı durumda idi? İnsanın bu acı məğlubiyyətini
İblisin parlaq qələbəsi kimi qiymətəndirmək
olardımı? Bu nəticə
ictimai həyatda necə qəbul olunmuşdu və faciədə
necə əks edib? Ən dəhşətlisi odur ki, Birinci
Dünya müharibəsi təkcə Tanrının mərhəmət
və şəfqətinə deyil, həm də insanın dəyişməsinə
və düzəlməsinə olan bütün inamları
alt-üst etmişdi. Dünyada İblis qalib gəlmişdi.
Cavid dühasının, artıq "İblis"də Cavid
romantizminin deyil, Cavid realizminin aləmşümul qələbəsi
ondan ibarət idi ki, o, dünya bədii və fəlsəfi
fikrində birincilərdən olaraq məhz İblisin qələbə
çaldığını təkcə Şərqə
deyil, bütün dünyaya elan etməyə cəsarət
etmişdi!..
Cavid
yaradıcılığında dünyanın və insan
taleyinin realist və romantik nöqteyi-nəzərdən dəyərləndirilməsinə
də müəllif aydınlıq gətirir. Hər iki bədii
inikas üsulunun Cavid üslubunda birləşməsi və vəhdətdə
gerçəkləşməsi məsələsinə
münasibət bildirərək müəllif yazır:
"H.Cavid romantizmin estetik prinsiplərinə sadiq qalaraq nə
qədər göylər şairi, səma şairi olsa da, o,
dövrün real hadisələrini romantik yüksəklikdən
müşahidə etmək qabiliyyətinə malik idi". (səh.
157). Tədqiqatçının Cavidin görkəmli
müasirlərindən biri Abdulla Şaiqin, əsərdə nə
qədər romantiklik olsa belə, bu romantikliyin, bu romantizmin
içində bir realizm vardır, fikirlərinə əsaslanaraq,
aşağıdakı mülahizələri irəli sürməsi
də məntiqli və həyati əhəmiyyətə
malikdir: "Bu mənada H.Cavid, Abdulla Şaiqin dediyi kimi,
romantizm cərəyanından istifdadə edərək
dövrün real hadisələrini daha düzgün şəkildə
əks etdirə bilmişdir". (səh. 157).
Ümumən,
"Mif və reallıq" bölməsinin tərkibinə
daxil olan "Mifik qəhrəman: İblis" və
"İblis və Arif" yarımfəsillərinin yüksək
elmi səviyyədə yazıldığını və
orijinal mülahizələrlə zəngin olduğunu
ayrıca vurğulamaq lazım gəlir. Dahi dramaturqun cəmi
bir neçə misra ilə yaşadığı zamanın və
dünyanın obyektiv obrazını yaratması müəllif
tərəfindən haqlı
olaraq xüsusi dəyərləndirilir. Böyük Cavidin
Allaha xitabı təkcə öz emosionallığı ilə
deyil, həm də fəlsəfi sanbalı və əzəməti
ilə yüz il keçsə də, nəsilləri
düşündürür: "Ya Rəbb, bu cinayət, bu xəyanət,
bu səfalət Bulmazmı nihayət? İnsanları xəlq
etmədə var bəlkə də hikmət, İblisə nə
hacət!?" İblisin dəhşətli
və dağıdıcı bir güc olduğunu dərindən
anlayan müəllif ona qarşı mübarizənin və
İblisi dəf etməyin mümkünsüzlüyünü
sövqi-təbii hiss edir. Amma dahi Cavid İblislə
qarşıdurmanın nə ilə və necə
qurtarmasından asılı olmayaraq, ona qarşı axıra qədər
mübarizə aparmağı insanın ən şərəfli
və müqəddəs borcu sayır. Bu amansız mübarizədə
Cavid yalnız Allahın insana yardım edə biləcəyini
dərindən dərk etdiyi üçün, Ona müraciət
edir və israrlı suallarını Xaliqə
ünvanlayır:
Bilməm
şu cinayət, şu xəyanət, şu fəlakət
Bitməzmi,
İlahi! Bu qədər səbrə nə hacət?
"İblis"
faciəsində əsas bədii-fəlsəfi məqsəd və
konsepsiya İblis və Arifin gərgin, son dərəcə
dramatik mücadiləsi müstəvisində reallaşır.
Arif bütün gücünü və iradəsini işə
salaraq öz mənəvi inam və ideallarını axıra
qədər qorumağa can atır. Lakin İblis min bir hiylə
və fəndgirliklə bütün insanları, cəmi
insanlığı məğlub etdiyi kimi, o, Arifin də qəlbini
fəth etməyə nail olur. Arif obrazı haqqında
monoqrafiyadakı aşağıdakı mülahizələr əsərin
mənasını və fəlsəfəsini
doğru-düzgün ifadə edir: "Arifin bu sözlərindən
sonra kənardan İblisin mənalı və istehzalı qəhqəhələri
eşidilir. Əvvəlki qəhqəhələr kimi bu qəhqəhələr
də İblisin istəyinə çatmasının işarəsidir...
Burada artıq Arifin İblisə tamamilə tabe olması təsdiqini
tapır". (səh. 172). Faciənin sonluğu və
İblisin mübarizəsinin məntiqi nəticəsi
aşağıdakı misrada parlaq şəkildə əks
etməkdədir:
Dünyada
əgər varsa rəqibim o da: Allah!..
İblisin
bu dəhşətli etirafı insanın mahiyyətini və
dünyanın taleyini çox amansız, lakin açıq və
sərt şəkildə göstərir. Demək, İblis yer
üzündə öz hökmranlığını təmin
etmişdir. Özünün dediyi kimi, onun hədəfi, rəqibi
çoxdan insan deyil, yalnız və yalnız Allahdır. O
indi bütün dünyaya, dünyalara hakimlik etmək
ehtirası ilə alışıb-yanmaqdadır. Bu dəhşətli
həqiqəti bizə və bütün insanlığa
Cavidin məşhur qəhrəmanı düz yüz il bundan əvvəl
söyləmişdi:
Hər
yerdə ki vardır əzəmət, qəhr ilə dəhşət,
Hakimdir o
yerlərdə şu qarşındakı xilqət.
"Peyğəmbər
və əxlaqi dəyərlər" və "Tarix və həqiqət"
bölmələri də öz tərkibinin və ehtiva etdiyi
problemlərin müxtəlifliyi ilə seçilir.
"Peyğəmbər" pyesinin fəlsəfi və bədii
mündəricəsini işıqlandıran "Müqəddəs
qəhrəman: Peyğəmbər", "Peyğəmbərin
Tanrı eşqi", "Peyğəmbər və Şəmsa"
yarımfəsillərində dünya ədəbiyyatının
ən qiymətli nümunələrindən və incilərindən
biri olan bu əsərin yüksək elmi səviyyədə və
böyük məhəbbətlə araşdırıldığını
qeyd etmək vacibdir. Pyesdə Peyğəmbərin şair
olmasından bəhs edilir. Bi fikri Peyğəmbərin
özü də etiraf edir, amma:
Bən fəqət
hüsnü-Xuda şairiyim,
Yerə
enməm də, səma şairiyim.
Tədqiqatçı
bu misraları həm böyük Peyğəmbər, həm də
Cavidin özü və yaradıcılığı
haqqında söylənmiş tarixi dəyərləndirmə
kimi səciyyələndirir. Onun fikrincə, Cavid
yaradıcılığının əsas mahiyyəti və
şəxsi ləyaqət düsturu bu misralarda əks edib. Yəni
"...yerlərdə baş verən
proseslərdən çox-çox uzaq, Tanrısına
aşiq və onun insanlığa göndərdiyi ali
ideyaların təbliğində mühitin
kasadlığı, sosializm dövründəki çətinliklər
şairi qəlbində düşündüklərini belə
izhar etməyə yönəldirdi" (səh. 229).
"Peyğəmbər" pyesinin Cavidin bədii metodunun
mahiyyət və miqyaslarını hərtərəfli ifadə
etməsi ilə bağlı alimin fikirləri də aydın və
sərrastdır: "Peyğəmbər" pyesi sübut
edir ki, Cavid romantizm cərəyanının tələblərindən
qat-qat üstün dəyərləri əks etdirən bir sənətkardır
və Cavid yaradıcılığı yeni fəlsəfi
düşüncələrin ifadəsidir". (səh. 229). Və
"Peyğəmbər" pyesi Cavidin fəlsəfi və ədəbi
şəxsiyyətini də bütün dolğunluğu və
əzəməti ilə əks etdirən dahiyanə əsərdir:
"H.Cavid həqiqəti, məhəbbəti, təsəvvüfü
və irfanı özündə birləşdirən sənətkardır.
Onun üçün Yerdə olan bütün hadisələr ədalətli
olmalı, haqqa, məhəbbətə söykənməlidir.
Əks halda, əxlaqi gözəlliklərin, iman nurunun yoxa
çıxdığı, mənəviyyatın, əxlaqın
siyasi çirkə bulaşdığı bir zamanda irfan
şairi, övliya Cavidin yerlərdə nə işi
vardır? Bu mənada H.Cavid də, onun yaratdığı
"Peyğəmbər"də göylər
şairidir". (səh. 229).
"Tarix
və həqiqət" bölməsində yer alan və
orijinal elmi üslubda yazılmış "Hökmdar qəhrəman:
Topal Teymur", "Sərkərdə qəhrəman: Səyavuş",
"Xəyyam tarixdə və bədii
yaradıcılıqda", "Şair qəhrəman: Xəyyam"
yarımfəsillərində də böyük sənətkarın
əzəmətli obrazları, dərin və yeni fəlsəfi
görüşləri, həyata və dünyaya
baxışı ətraflı tədqiq olunur. Ümumən,
monoqrafiyada alimin konkret və dərin təhlilləri ilə
geniş və əhatəli ümumiləşdirmələri
həmişə bir-birini tamamlayır. Məsələn, tədqiqatçı
Cavidin yaradıcılığının
bütövlüyündən və bütün janrların
bir-birini dialektik davam etdirdiyindən bəhs edərkən irəli
sürdüyü mülahizələr fikrimizə sübut ola
bilər. Məhz bu monoqrafiyada böyük şairin
"Hübuti-Adəm" və "Hərb və fəlakət"
şeirlərindən "İblis"ə, "Şeyx Sənan"
qəzəlindən "Şeyx Sənan" faciəsinə,
"Bakıda - Şəfiqə və Məsud" dialoqundan
"Knyaz"a yol gəldiyini, "İştə bir divanədən
bir xatirə" şeirindən "Xəyyam"a, "Məzlumlar
üçün" şeirindən "Topal Teymur"a,
"Şərq qadını"ndan "Ana"ya, "Qoca
türkün vəsiyyəti"ndən "Uçurum"a
daxili əlaqə xətlərinin uzandığını və
bu əsərlərin bir-biri ilə üzvi vəhdətdə
olduğunu cavidşünaslıqda müəllif ilk dəfə
kəşf etməyə və göstərməyə müvəffəq
olmuşdur. Bu nöqteyi-nəzərdən Sona Vəliyevanın
Cavid sənətinin qüdrət və əzəməti
haqqındakı aşağıdakı mülahizələri
də öz ümumiləşmə miqyasına görə
diqqəti cəlb edir: "O, "Şeyx Sənan"ı əsatirdən
reallığa gətirərək, tarixdə özündən
əvvəl yazılmış "Şeyx Sənan"ları
kölgədə qoydu; "İblis" əsəri ilə
mifik obraz olan İblisin daxili aləmini açıb göstərməklə
və onu oxuculara dərk etdirməklə hər kəsin
içindəki iblisə - nəfsə qalib gəlməsinin təlimini
oxucuya bəyan etdi; "Peyğəmbər"də Tanrı
və insan - Peyğəmbər obrazları ilə
dünyanın inkişafına, tərəqqisinə yeni məzmun
gətirən İslam erasının təzahürlərini
canlandırdı. "Topal Teymur"da tarixi qardaş
savaşlarının ilkini - birincisini dramturgiyaya gətirərək
səhv və mənəmlik üzündən yaranan
"qardaş yarasının daha acı, daha qorxunc"
olduğunu göstərdi". (səh. 316).
"Hüseyn
Cavid sənətinin qüdrəti" monoqrafiyasının
mühüm elmi keyfiyyətlərindən və göstəricilərindən
biri tədqiqatda 100 illik şərəfli və mübarizələrlə
zəngin bir inkişaf yolu keçmiş
cavidşünaslıq elminin başlıca problemlərinin və
nailiyyətlərinin ümumiləşdirilməsi, ehtiva
olunmasıdır. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
və sənətşünaslığının korifeyləri
M.Cəfər, A.Zamanov, C.Cəfərov, M.Məmmədov,
M.Əlioğlu, Y.Qarayev, İ.Həbibbəyli, R. Hüseynov,
T.Kərimli, N.Cəfərov, V.Osmanlı, K.Əliyev, Z.Əsgərli,
Ə.İbadoğludan tutmuş nisbətən cavan nəslin
nümayəndələrinə qədər -
C.Qasımov, H.Həşimli, T.Məmməd, B.Şəfiyev,
G.Kəngərli, C.Məmmədli, Ü.Rəhimova və
başqalarının elmi düşüncə imkanları və
uğurları bu elmi tədqiqatda öz əksini
tapmışdır.
Sona Vəliyevanın
"Hüseyn Cavid sənətinin qüdrəti" monoqrafiyasını
çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
və cavidşünaslığının inkişafında dərin
iz qoyan, elmimizi orijinal mülahizələr, tamamilə yeni elmi
yanaşma və dəyərləndirmələrlə zənginləşdirən
bir tədqiqat əsəri kimi qiymətləndirmək
lazımdır. Biz kitabın elmi redaktoru, AMEA-nın müxbir
üzvü, prof. Kamran Əliyevin aşağıdakı
mülahizələrini təqdir və təsdiq edirik:
"Hüseyn Cavid yaradıcılığı barədə
yeni araşdırmalar aparmağın müqabilində Sona Vəliyevanın
"Hüseyn Cavid sənətinin qüdrəti"
monoqrafiyası artıq bu çətinliklərin öhdəsindən
gəlməyin mümkünlüyünü təsdiq edən
elmi fakta çevrilmişdir. "Hüseyn Cavid sənətinin
qüdrəti" monoqrafiyası cavidşünaslıqda ən
yeni mərhələnin başlanğıcıdır. Bundan
sonra Cavid yaradıcılığına tədqiqat məqsədi
ilə yanaşan ədəbiyyatşünaslar, hətta digər
elm nümayəndələri
heç vaxt bu monoqrafiyadan yan keçə bilməyəcəklər".
Yaşar Qasımbəyli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 29
sentyabr.- S.20-21.