İlyas Əfəndiyev heyranlığı
Unudulmaz İlyas Əfəndiyev ədəbiyyatımıza (eyni
zamanda mədəniyyət
tariximizə) mənsub
olduğu (və çox qədim) xalqın etnik yaddaşından, kökündən
gəldi. Onun yaradıcılığı
ilk növbədə, millətin
özü olaraq qalmasına, özünə
qayıdışına (bu
kontekstdə, güclü
olmasına) xidmət işidi. Azadlıq mücadiləmizin zəfərində, müstəqillik
xoşbəxtliyimizdə İlyas
Əfəndiyev düşüncəsinin,
vətəndaş-yazıçı çabasının özünəməxsus,
əlahiddə yeri, haqqı var.
Görkəmli yazıçının təkcə
"Qarı dağı"
hekayəsini oxumaq və oxuduqca bu duyğulu hekayənin gizlinlərinə
vaqif olmaq bəs edər ki, İlyas Əfəndiyev vətəndaşlığının,
onun sənətkar mövqeyinin aydın (və heyranlıq doğuran) üfüqlərini
göz önünə
gətirəsən. Üslubunun
həzin lirizmi, xəfif əsintisi içində titrəyə-titrəyə
qalasan... Heç göz önündən,
yaddaşdan getmir ki, bu təsvirlər;
uzaq məmləkətdən
qoşun çəkib
gəlmiş şah otuz doqquz gün
mühasirədən sonra
şəhəri zəbt
edir. niyə
məhz 39 gün?.. Maraqlıdı. Və bu
marağın cavabı
milli inancımızdan,
hər sirrə vaqif mifologiyamızdan gəlir; hələ qırxıncı gün,
demək, qırxıncı
qapı durur - son ümid, son təskinlik qapısı kimi... Zəbt olunmuş şəhərin imanlı
ağbirçəyi Ballı
qarı qəsbkar şahın döyüş
ərəfəsində ölümcül
xəstələnmiş oğlunu
yalnız ana olduğuna, ana qəlbinin diktə etdiyi mərhəmət sayəsində şəfalı
otlarla müalicə edib sağaldır - bütün doğmaları
tərəfindən qınaq
yerinə çevrilsə
də belə... Lakin onun böyük ana ürəyi bu qınaqları göz altına alıb, ölüm saatını gözləyən,
ölümə məhkum
şahzadəni xilas edir.
Eyni zamanda bu mərhəmətli
ananı hər an ayaq üstə saxlayan bir vətəndaşlıq
qüruru var. Ballı
qarı ölümcül
xəstə olan bir şahzadəni ən ağır günündə ölümün
pəncəsindən alır,
lakin bir vətəndaş kimi yurd-yuvasını zəbt
etmiş, məmləkətini
talamış şahı
və onun özü kimi qana susamış, günahsız qırğınlar
törətmiş oğlunu
zəhərləyir... Bu sadə
qarının simasında
oxucu gözləri qarşısında iki abidə ucalır; mərhəmətli, yeri gələndə düşmənin
özünə belə
acıyan, qayğı
göstərən ana
və doğma vətəninə göz dikən yadelli işğalçılara dov
gələn, haqqını
tanıdan qisasçı...
Hər iki obraz heyrətamiz və bitkindi.
Bu heyrətamizlik, bitkinlik
İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığının ruhundan, lirik-psixoloji texnologiyasından gəlirdi. Bu heyrətamizlik, bitkinlik onun doğulub boya-başa çatdığı
cənnət Qarabağın
coğrafi monimentallığından
gəlirdi. Və
həcmcə elə də böyük olmayan, kiçik (eyni zamanda bənzərsiz)
"Qarı dağı"
hekayəsində belə
İlyas Əfəndiyev
o gözəl, bənzərsiz,
unikal Qarabağının
adını çəkməyin,
deməli, onu tarixə, bədii yaddaşa həkk etməyin məqamını,
fürsətini əldən
vermirdi. Bu, onun Qarabağ təəssübkeşliyindən
irəli gəlirdi:
"Qızıl işləməli,
firuzə rəngli kuzələr yeddiillik Şiraz şərabları
ilə dolduruldu...
Atlas geyimli Nişapur sazandaları gəldi... Ovçular Qarabağ meşələrindən tükləri
alov kimi yanan qırqovullar gətirdilər..."
Hansı səmtdən, hansı yöndən baxırsan, bax, Qarabağ mövzusu, Qarabağ sevdası İlyas Əfəndiyev yaradıcılığının
hər zərrəsindən
keçir, onu yaşadır. Bu böyük
sənətkarın Qarabağ
istəyi, Qarabağ savaşı məğlubedilməz,
yaşarıdı.
Bu yaşarılıqda, heyranlıqda
İlyas Əfəndiyevin
özü də ömür sürür, xatırlanır və ən əsası ölümsüz əsərlərinin
varlığında yaşayır,
sabahların insanı
olaraq mifləşir...
Sərvaz Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 29 sentyabr.- S.19.