Əksəriyyəti üç il öncə əsgərlikdə
yazılan bu şeirləri, bir müddət əvvəl heç vaxt çap etdirməməyə
qərar versəm də, indi bu
qərarımdan vaz keçmiş durumdayam və bunun əsas
səbəbi o mətləbi
anlamağımdır ki,
hər hansı şairin öz yaradıcılığı boyunca
yazdığı bütün
şeirlər istər-istəməz
onun ilham xronologiyasını və
ya poetik bioqrafiyasını təşkil
eləyən nəsnəyə
çevrilir. Bu nəsnələrin gizlədilməsi,
təkcə həmin bioqrafiyanın aydın şəkildə görünməsinə
mane olmur, həm də şairin daha sonra yazacağı
şeirlərini doğru
duyulmaqdan məhrum edir. Məsələn,
mənə elə gəlir ki, Vaqif Bayatlının
1986-ci ildə çapdan
çıxmış "Unudulacaq bütün sevdalar" adlı kitabındakı bəzi sadə və sıradan şeirlər olmasaydı, elə həmin kitabda yer alan
və müasir Azərbaycan poeziyasının
ən gözəl nümunələri arasında
anılmağa layiq olan şeirlər və misralar oxucu tərəfindən asanlıqla hiss edilməzdi.
Yəni o sadə və sıradan şeirlər şairin ruhuyla tanış
olmaqda oxucuya yardım göstərir, şairin düşdüyü
ab-havaya girmək üçün oxucunu yavaş-yavaş buna hazırlayır və sən yavaş-yavaş yüksəlməkdə olan
dalğanı hiss edə-edə,
məsələn,
"...Çaylar axtardığı
dənizə axmır,
Buludlar üzdüyü torpağa
yağmır,
Küləklər gəzdiyi yarpağa əsmir."
- misralarına gəlib çıxdığın
zaman artıq bütün duyğularınla
o çayları, o buludları,
o küləkləri də
hiss edirsən; şairin
bu misraları yazarkən bulunduğu o sehirli dünyaya sən də daxil ola bilirsən.
Amma bu şeiri ondan
əvvəlki bəzi
sadə və sıradan şeirlərin müşayiəti olmadan təkcənə oxuyan oxucunun aldığı effekt, mənim fikrimcə, eyni olmur. (Bu sadə
və sıradan şeirlərin daşıdığı
funksiya kimi bir şeirin daxilindəki ilkin misralar da bəzən
daha sonra gələcək misralara zəmin hazırlayır.
Bu ilkin misraların sayəsində isə, həmin kitabda yer alan
"Qış sevdası"
adlı başqa bir şeirin kulminasiyasını daha dərindən duya bilirsən:
"...O üzdə, bu üzdə qonşu oğlanlar
Qartopu çırpırlar qızın
belinə,
Yupyumru, çılçılpaq
ayaqlarına.
Çırpırlar dünyanın bu get-gəlinə,
Çırpırlar taleyin saydıqlarına.")
Orxan Vəlinin bəzi sadə və sıradan şeirlərini
oxumayan oxucu birdən-birə:
"Bekliyorum,
Öyle
bir havada gel ki,
Vazgeçmek mümkün olmasın."
və ya
"İmkansız şey şiir yazmak,
aşıksan eğer,
ve yazmamak
aylardan Nisansa"
şeirlərinə rast gəldikdə, heç vaxt nə birinci
şeirdəki "bəkləyişi",
nə də ikinci şeirdəki "aprel təsvirini" hiss edə bilməz.
Füzulinin "Leyli və
Məcnun"unda Məcnunun
atasının ölümünü
təsvir edən fəsli oxumayan oxucu, sonra birdən-birə,
sanki milyon insanın taleyini bir şərab qədəhinə sığışdırırmış
kimi, milyon ömrün qəmini ikicə misraya sığışdıran şairin
məharətini çətin
ki, duymuş olsun:
"Saqi, meyi-laləfam
yoxmu?
Dözmən bu xumarə, cam yoxmu?"
Yaxud ən azı bir neçə qəzəlini oxumadan, Füzulinin, deyək ki:
"Güllər açıldı,
Füzuli, yaxalar çak edibən,
Gəl tutalım meyi-məhbub ilə səhra ətəyin"
kimi çox da dərin obrazlar
işlənməmiş, amma
yenə də möhtəşəm olan
misralarından və ya,
"Ey Füzuli, qəddimiz qıldı fələk xəm, yəni,
Vəqtdir çıxmağa dünya
qapısından, əyilin."
beytindən zövq
almaq olmaz. Və bu səbəbdəndir ki, indi bu
yazını oxuyan oxucu, məqalənin lap əvvəlindən bəri
qeyd etdiyim şeir misraları qarşısında mənimlə
eyni heyrəti paylaşmır.
Seyid Əzimin qəzəllərini
bütövlükdə oxumadıqda
onu, Füzulinin, məsələn:
"Ey olub sultan, deyən dünyadə
məndən qeyri yox,
Sən səni bir cüğd
(bayquş) bil,
dünyanı bir viranə tut"
misralarındakı bayquş
və viranə bənzətməsindən yararlanıb,
bu bənzətməni
öz
"Zahidü məscid təmənnasın çox
etmə, ey könül,
Zahidi bir cüğd bil, həm məscidi viranə tut."
misralarına köçürən
bir şair kimi tanıya bilərik. Bütövlükdə
oxuduqda isə yarının qara saçlarını öz
sinəsinə töküb,
bu mənzərəni
qara parçaya bürünmüş Kəbəyə
bənzədən Seyid
Əzimin bu kimi çox özünəməxsusluqlarını görərik:
"Siyəh zülfü töküb üstümə
yatan dəmlər,
Bəsani-Kəbə siyəhpuş olduğum gecələr."
Bütün bunları nəzərə
alaraq, bir vaxtlar çap etdirməyəcəyimə qərar
verdiyim bu şeirləri indi çap etdirməkdən
o qədər də çəkinmirəm. Çünki əks halda, bu şeirləri, bəlkə, gələcəkdə
yazılacaq daha yaxşı şeirlərdən
qoparmış ola bilərəm. Yuxarıdakı şeir nümunələrindən sonra
aşağıda yer alan şeirlərin
"aşağılığının"
daha da nəzərəçarpan
görünəcəyini isə
o nümunələri yazmazdan
öncə də bilirdim.
Təvəkgül Boysunar
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
29 sentyabr.- S.6.