Atalar və oğullar
"Şərq
arxetipləri" kitabından
Ən böyük mövzu
İki
yüz ilə yaxındır ki, dünya mədəniyyətinin,
ədəbiyyatının aparıcı mövzusu kimi məhz
"atalar və oğullar" mövzusu təqdim edilir və
bu bu mövzu az qala bütün bəşəriyyətin,
bütün dünya xalqlarının ən problematik sahəsi
kimi təqdim olunur - insan munasibətləri gərgindi, qəlizdi
və əksər hallarda həllolunmazdı. Bu psixoloji gərgin
münasibətlərin ən birinciləri sırasında
ata-oğul münasibətləri təqdim olunur.
Hətta
psixoanalitikanın banisi Ziqmund Freyd əsərlərində təkrar-təkrar
bu mövzuya qayıdır və hansısa naməlum mənbələrdən
götürdüyü informasiya ilə bu problemin
kökünü uzaq keçmişə, qəbilə-tayfa
birlikləri dövrünə aparıb çıxardır -
bəli, bu problem var, çünki min illər əvvəl qədim
qəbilələrin arasında belə bir adət mövcud
olub ki, atasının yerinə keçmək istəyən
oğullar atalarını öldürüb onu yeyiblər. Bu
yolla atanın gücü enerjisi onu öldürən oğula
keçirmiş…
Düzü,
Freydin bu informasiyanı hardan götürdüyünü
bilmirəm, şəxsən mən hansısa xırda əhəmiyyətsiz
mifləri çıxmaq şərtiylə heç yerdə
belə bir ənənəyə rast gəlməmişəm.
Lakin Freyd Avropada mövcud olan və getdikcə şiddətlənən
"atalar-oğullar" konfliktini əsaslandırmağa sanki
böyük daxili ehtiyac hiss edirmiş kimi qollarını
çırmalayır, müxtəlif səbəblər
axtarır, məlum "Edip kompleksi"ni də önə
çəkir, müxtəlif vasitələrlə sübut eləməyə
çalışır ki, "atalar-oğullar" problemi bəşəriyyətin
kütləvi təhtəlşüurunda oturuşmuş ən
böyük arxetiplərdən biridir, bununla mübarizə
aparmaq mümkün deyil və bu mübarizədə
oğullar qalibiyyətə, atalar isə məğlubiyyətə
məhkumdurlar, çünki min illər əvvəl də belə
olub, indi də belədir, min illər sonra da belə olacaq… və
beləcə Nihilizm az qala bütün dünyanın təfəkkürünün
aparıcı lokomotivi, inkişafın ilk mərhələsi
kimi qəbul olunub - köhnəni inkar eləməsən,
üstündən xətt çəkməsən inkişaf
eləməzsən.
Bəs
görəsən doğrudanmı belədir? Doğrudanmı
nəsillərarası qanlı savaş bəşər həyatının
ayrılmaz hissəsidir, yoxsa bu da müasir Avropa mədəniyyətinin
patriarxlarının uydurduğu növbəti simulyakrlardan
biridir?
İlk baxışdan elə görünür ki, bu danılmaz bir həqiqətdir. Axı müasir dünya ədəbiyyatının, ələlxüsus da dünya nəsrinin ən məşhur, ən sanballı əsərlərinin böyük hissəsi məhz bu mövzu üzərində köklənib - ailə saqası üslubunda yazılmış çoxcildli, böyük romanlardan tutmuş, dram əsərlərinə, bədii filmlərə qədər… (Belə əsərlərin sadəcə adlarını sadalasaq, böyük biblioqrafik kitab alınar.)
Motivlər isə oxşardır - hər bir əsərin mərkəzində qəddar, qəzəbli, diktator kimi çıxış edən ata və onun diktatı, zülmü, zəhmi, altında qorxudan tir-tir əsən, iradəsi əzilmiş, haqqı tapdalanmış oğul (və ya oğullar, övladlar)… və əlbəttə ki, "azadlıq" eşqi. Atanın diktatı və iradəsi nəticəsində, Oğulun əlindən alınmış azadlığı geri qaytarmaq cəhdləri.
Bir tərəf mənfi, digər tərəf isə müsbət(lər)… Və əlçatmaz cənnət - azadlıq.
Süjetlər də sanki bir-birini təkrarlayır - ata zülmündən, qəhrindən bezən və öz haqqını bərpa eləmək istəyən oğul qiyam qaldırır, qəfəsi sındırıb azadlığa çıxmaq üçün mübarizə meydanına atılır və sonda ya öz canından keçib məhv olur, məşum "ata" qalib gəlir, və ya qəhrəman oğul öz doğma atasını məhv edərək bu əbədi döyüşdə qalib gəlir. (Bəzi əsərlərdə çox ehtiyatlı şəkildə bir məqam da təqdim edilir - Oğul qalib gəlib azadlığa çıxandan sonra, hiss olunmadan özü atasına çevrilir, öz övladları üçün eyni dərəcədə qorxunc, zəhmli, qəddar ata siması alır. Çünki onunla mübarizə aparmağına rəğmən həm də onu sevir, ona bənzəməyə çalışır.)
Süjet, ideya və motiv eynidi, sadəcə əgər XIX əsrdə bu "Ata-Oğul" mübarizələri açıq savaş şəklində davam edirdisə, XX əsrdə bu mövzuda yazılan əsərlərin, səhnələşdirilən pyeslərin, çəkilən filmlərin çoxunda konflikt açıq yox, daha çox dərin psixoloji qatda, təhtəlşüur müstəvisində cərəyan edir. XX əsrdə psixologizm üzərində köklənmiş ədəbi materiallarda, film və tamaşalarda bir maraqlı süjet tapıntısı da diqqəti çəkir - əksər hallarda, oğul (ovlad) atanın özüylə mübarizə apara bilmir, çünki həyatı boyu onun gücü, iradəsi altında əzilib. Və budur, artıq illərdir ki, ata yoxdur, lakin övlad hələ də onun diktatından çıxa bilmir, onun kabusuyla, kölgəsiylə mübarizə aparır. Yəni hətta fiziki yoxluq da, ata diktatını dağıda bilmir, oğul hələ də onun iradəsinin yaratdığı qəfəsdə çırpınır, heç cür azadlıq əldə edə bilmir. Burda təbii ki, daxili mübarizə ön qata çıxır…
(Hətta bəzi tədqiqatçılar məşhur "Hamlet" əsərini də ata diktatı altında əzilən oğulun faciəsi kimi təqdim edirlər - budur, Hamletin atası qətlə yetirilib, yoxdur, amma onun bütün hərəkətləri ata kabusunun diktəsi altında baş verir. Ata kabusu təhtəlşüur səviyyəsində onu idarə edir və oğlunun əliylə öz qisasını alır - oğlunun faciəvi ölümü bahasına olsa belə. Yəni atanın kabusu öz qisasını almaqçün oğlundan istifadə edir və onu qurban verir.)
Avropada sonrakı dövrlərdə də bu ideyaları əks elətdirən çoxlu gözəl əsərlər yazılıb, pyeslər səhnələşdirilib, filmlər çəkilib. Və təbii ki, bu problem bütün dünyanın problemi elan olunduğu kimi, Avropanın ardıyca eyni yolu keçib "inkişaf" eləməyə çalışan başqa xalqlarda da, (bizim özümüzdə də) müxtəlif əsərlərdə işıqlandırılıb, digər cəmiyyətlərçün də aktual problem kimi təqdim olunub… ( Elə bircə Hindistan filmlərindəki oxşar süjetləri xatırlamaq kifayətdir - demək olar ki, bütün filmlər gənc sevgililərin bir-birinə qovuşmasına mane olan mənfi qəhrəman məhz qəddar zalım atadır.)
Kənardan elə görünə bilər ki, son iki-yüz ildə bütün dünyada ən nifrətəlayiq insan atadır… Övladları öz diktatı altında saxlayan, bütün həyatlarını idarə etməyə çalışan, onların azadlığını əlindən alan ata...
(Əksər hallarda məzlum kimi məhz oğul təqdim olunur, çünki qız ailə qurub atanın təsir dairəsindən çıxır. Oğul isə sona qədər onun yanındadır. İllər keçir, oğul böyüyür, öz həyatını özü idarə eləməyə çalışır, ata isə buna imkan vermir, hər şeyi onun yerinə ata həll edir, onun həyatını öz istədiyi məcraya yönəldir, çərçivədən kənara çıxmağa imkan vermir və nəticədə oğulun içində ona qarşı dəhşətli bir nifrət yaranır. Oğul həm atanı sevir, həm də ondan qorxur, ona nifrət edir.)
Avropa alimləri bu problemin səbəbini müxtəlif cür izah ediblər.
Yenə də Freydin üstünə qayıdaq. Həyatın bütün problemlərini sırf intim müstəvidəki komplekslərə bağlayan Freyd, haqqında danışdığımız məlum "Edip kompleksini" irəli sürür, bəyan edir ki, ataya olan nifrətin əsas səbəbi , oğulun uşaqlıqdan bəri öz anasını ataya qısqanmasıdır. Və bütün ata-oğul komplekslərinin əsas səbəbi bu Eros enerjisinin təzahürüdür.
Sosialistlər mütəfəkkirləri isə bu konflikti ictimai mübarizə müstəvisinə gətirirlər - Ata mürtəce konservativ köhnəliyi, oğul isə proqressiv yeniləşməni təmsil edir və bu ata-oğul mübarizəsi sadəcə yeniliklə köhəliyin savaşından başqa bir şey deyil… Deməli ata inkişafa mane olan mənfi ünsür, oğul isə inkişafa çalışan və müsbət ideyaların daşıyıcısı kimi çıxış edir.
(Qeyd edim ki, Sovet dönəmində, elə bizim özümüzün müasir ədəbiyyatımızda bu problem Freydin psixoanaliz metodikasıyla yox, daha çox ikinci formada - yeniliklə köhnəliyin mübarizəsi kimi verilib. Çünki bu cür yanaşma sosializm ideyalarına daha çox uyğun gəlirdi. Lakin Qərbi Avropada və Amerikada Freydin altşüurdakı "Edip kompleksi" ideyası daha populyar idi.)
Haşiyə. - Son onilliklərdə Azərbaycan ədəbi-mədəni mühitində də, eyni tendensiyaların müəyyən qədər yayıldığının şahidi olmuşduq. Həm klassik dövrün, həm də yaxın keçmişin ədiblərinə, sənətkarlarına qarşı qəribə bir aqressiya, qəzəb hissi bir çox yeni nəsil yazarlarının əsərlərində müşahidə olunub. Və əfsuslar olsun ki, əksər hallarda bu qəzəb və nifrətin konkret səbəbləri o qədər də böyük olmayıb, lakin kənar təbliğlərin təsiri altına düşənlər bir çox hallarda özlərini sadəcə Qərbdəki həmin məşhur "dağıdıcılara" bənzətməyə çalışıblar - həm yazı maneralarında, həm davranış tərzlərində, həm təbliğatlarında məhz onlara oxşamağa çalışıblar.
(Lakin fakt faktlığında qalır ki, bizim cəmiyyət şükürlər olsun ki, nihilizmi kütləvi şəkildə qəbul eləmədi və bu dostlarımızın bütün dırnaqarası mübarizəsi də çox solğun, zəif parıltılardan başqa bir şey olmadı, alova çevrilmədi, toplum ata üzünə asi olan oğulların ardıyca getmədi… Dünya şöhrətli türk yazıçısı Orxan Pamuk son romanlarının birində bu məsələyə toxunub və bir çox maraqlı tarixi ekskurslardan sonra əsərin sonunda bu nəticəyə gəlir ki, Qərbdə oğul atanı öldürür (Lay və Edip), Şərqdə isə ata oğulu (Rüstəm və Söhrab)… Deməli, yazıçının təxmini fikrincə, Qərbdə müasirlik və inkişaf qalib gəlir, Şərqdə isə köhnəlik və konservatizm, ona görə də Şərq heç vaxt inkişaf etməyəcək, çünki çərçivələri sındırmaq, dağıtmaq ənənəsi Şərqdə geniş yayılmadı…)
Əks-təsir
Məsələni araşdıranda incə bir məqam ortaya çıxır: SSRİ-də bu mövzuda yazılan əsərlər, qoyulan tamaşalar, çəkilən filmlər ümumi qaydada qəbul edilirdisə, müsəlman respublikalarında qəribə bir hal müşahidə olunurdu - köhnənin tərəfdarı olaraq mənfi kimi təqdim olunan qəddar, zalım ata obrazları geniş xalq kütlələri tərəfindən, nədənsə müəyyən mənada, müsbət kimi qəbul olunurdu. Bəs səbəb nəydi?
Niyə Gəray bəylər, Kərbəlayi İsmayıllar, Cahandar ağalar, Rüstəm kişilər və mənfi sayıla biləcək bu tip onlarla zəhmli, qəddar diktator ata obrazları bizim toplum tərəfindən müsbətlərdən daha çox sevilirdi?
Səbəbi təkcə gözəl əsərdə, keyfiyyətli aktyor işində, rus imperiyasına qarşı gizli qiyam hissində axtarmaq olar. Və bu vaxta qədər məhz belə düşünmüşük. Lakin zənnimcə, bütün bu yanaşmalar məsələnin zahiri qatını təşkil edir. Dərində isə kollektiv təhtəlşüur səviyyəsində daha gizlin, daha qaranlıq səbəblər dayanır….
Məncə, əsl səbəb daha maraqlıdır - Müsəlman Şərqi, ələlxüsus Türk dünyası üçün (övlada) oğula qənim kəsilən, onun bütün həyatını öz istədiyi kimi idarə eləməyə çalışan qəddar zalım diktator ata obrazı xarakterik deyil, ona görə də Şərq təfəkküründə atalar-oğullar problemi heç vaxt olmayıb, çünki buna zəmin də yoxdur. Bu səbəbdən qəddar ata obrazları bizdə mənfi kimi yox, müsbət kimi qəbul olunub… Beləcə, kənardan sırınan bu "böyük konflikt" bizim təfəkkürə yamaq kimi qaldı, üzvi surətdə oturuşmadı və nəhayət, ədəbiyyatın və mədəniyyətin aktual hesab olunan mövzuları cərgəsindən çıxdı…
Əlbəttə, fikirlərimə etiraz edənlər çox ola bilər, buna görə də bəzi məqamları məncə, daha geniş işıqlandırmağa ehtiyac var… yalnız problemin dərində olan səbəblərini göstərəndən sonra məlum olacaq ki, bu hal bizimçün həqiqətən də xarakterik olmayıb…
Qəddar ATA-TANRI
Məncə bu məsələyə münasibətdə nə sosial yanaşma, nə də psixoanalitik yanaşma doğrudur. Məsələnin kökünü analitik psixologiyanın kollektiv təhtəlşüur (altşüur kimi də tərcümə oluna bilər) nəzəriyyəsində axtarmaq lazımdır. Hərçənd ki, Avropa alimləri dediyimiz problemi məhz bu aspektdən araşdırmayıblar, amma ola bilər ki, özləri bu problemin içində olduğundan, səbəbini yaxşı sezə bilməyiblər. Bizsə kənardan baxırıq. Elə məqamlar var ki, kənardan daha aydın görünür…
Karl Qustav Yunq tərəfindən əsası qoyulan Analitik psixologiya həm mədəniyyətdə, həm də ədəbiyyatda bir çox məqamlara aydınlıq gətirməkçün bizə əsas verir. Yunqun əsas ideyalarından biri bu idi ki, bütün cəmiyyətin sosial həyatı toplumun dini-mifoloji-metafizik düşüncələrinin strukturunu təkrarlayır. Çünki bu dini-mifoloji düşüncələr minillər ərzində etnosun həm fərdi, həm də sosial həyatını idarə edib, etnosun kollektiv təhtəlşüurunun ən dərin qatlarına qədər nüfuz edib. Məhz buna görə araşdırılan istənilən məsələnin kökünü dini-mifik görüşlərdə axtarmaq lazımdı.
Məncə,
bizim problemin analizi üçün də bu fikir açar
rolunu oynaya bilər. Gəlin xristianlığın əsaslarını
təşkil edən bəzi məqamları gözdən
keçirdək.
Müsəlmanlar
İsanı Tanrının elçisi kimi qəbul eləsələr
də, xristianlar özləri məlum olduğu kimi, onu
Tanrının oğlu hesab edir.
(Ümumiyyətlə
"Tanrı-ata, Tanrı-oğul və müqəddəs
ruh" üçlüyünün xristian teologiyasında
Tanrının vahidliyi ideyasıyla necə
uyğunlaşdırılması ayrıca bir teoloji sahədir. Çoxsaylı xristian alimləri
bu Üçü müxtəlif dəlillərlə Birə
çevirməyə çalışıblar, bu xüsusda
çoxsaylı kitablar yazıblar. Lakin bu məqam bizim
mövzumuza daxil deyil. )
İndi
isə məsələyə böyük xristian
teoloqlarının gözüylə yox, adi toplumun, qara
camaatın sadə və realist nəzəriylə baxmağa və
hadisəni onların təhtəlşüur səviyyəsində
necə qəbul elədiyini təsəvvür eləməyə
çalışaq. Çünki ikonaqrafiyanın inkişaf
eləməsi səbəbindən xristianların nəzərində
İsa Məsih çöhrəsini dəqiq gördükləri
real insani bir varlıq idi.
Budur,
Tanrı öz oğlunu dünyaya göndərir ki,
insanları doğru yola gətirsin. Və atanın
yaratdığı bu "dünya"da oğula olmazın əziyyətlər,
iztirablar verirlər… Oğul zülmlərlə dolu qısa həyatının
sonunda isə bütün bəşəriyyətin
günahlarını öz üzərinə götürmək
tapşırığı alır və dözülməz
işgəncələrlə çarmıxa çəkilir,
edam edilir…
Xristian
teloloqları bu hekayətə nə qədər dini-mistik don
geyindirməyə çalışsalar da, adi kütlənin təhtəlşüuru
səviyyəsində hər şey çox sadə şəkildə
dərk olunur - Tanrı-Ata öz oğluna zülm elədi...
Axı
oğulun heç bir günahı yox idi. Amma bu günahsız
övlad qəddar rəhmsiz atanın iradəsi əsasında
zalım dünyaya göndərilir, öz seçim
imkanından, iradəsindən məhrum olan oğul dünyada sonsuz
işgəncələrə məruz qalır və sonda yenə
də heç bir günahı olmadığı halda,
bütün bəşəriyyətin günahlarını
öz üstünə götürməli olur… Nə qədər
əsaslandırılmağa çalışsalar da, təhtəlşüur
qavrayışı səviyyəsində, bütün bu hadisələrin
səbəbkarı olan ATA-TANRI məhz zalım, qəddar
varlıq kimi qəbul edilir… (Son onilliklərdə Avropada
İsa peyğəmbərlə bağlı çəkilən
bir neçə bədii filmdə məsələ
açıq şəkildə məhz bu cür təqdim
edilir və məhz buna görə bu filmlərin bəziləri
xristian ruhaniləri tərəfindən böyük etirazlarla
qarşılanmışdı.)
İndi
isə sadə topluma qayıdaq. Əgər hətta
Tanrı-Ata da, öz oğluna bu qədər zülm eləməyə
haqlıdırsa, deməli istənilən atanın da buna
haqqı çatır. Hətta bir qədər də dərinə
gedək - məlumdur ki, insan həmişə öz
Tanrısına bənzəməyə çalışır. Çünki Tanrı idealdır.
Belə olan halda istənilən xristian ailə
başçısı özü hiss eləməsə də,
təhtəlşüur səviyyəsində Tanrıya
oxşamağa çalışır, onun
davranışını, hərəkətlərini
qeyri-şüuri təkrarlayır. Yəni övladlarına, ələlxüsus
oğlanlarına (və ya oğluna) münasibətdə eyni
dərəcədə qəddar və zalım olmağa
çalışır. Yəni bu cür davranışla sanki
özünü qapalı dairədə, ailə çərçivəsində
kiçik Tanrı hiss edir və özünə borc bilir ki,
oğulun taleyini sona qədər özü idarə eləsin…
(Deyə
bilərsiz ki, qəddarlığın konkret bir dinə nə
dəxli var? Məgər başqa dinlərdə, müsəlmanlarda,
yəhudilərdə və s. bu cür qəddar atalar
olmayıb? Olub, əlbəttə, amma bu sualın
cavabını yazımızın sonrakı hissələrində
verməyə çalışacağıq..)
Məncə,
məsələnin ilkin səbəbi məhz bundadır -
xristianlığın mənşəyindəki Tanrı-Ata və
Tanrı-Oğul münasibətlərindəki ziddiyyətləri,
sonrakı dövrlərdə xristian cəmiyyətlərində
də oxşar ziddiyyətlər yaratmış oldu…
Məhkum sevgi
Lakin
ata-oğul konfliktinin zənnimcə ikinci səbəbi də
var ki, bu da eyni dərəcədə əhəmiyyətlidir.
Nədir bu səbəb?
Məlumdur
ki, xristian hüququnda boşanma ən böyük
günahlardan biri sayılır, bir nikahdan artığına
da icazə verilmir. Buna əsas olaraq da, İncildə gedən
bu kəlmələr göstərilir - " Əgər kim,
zinadan başqa hər hansı bir səbəbdən öz həyat
yoldaşından ayrılıb başqasıyla ailə qurursa
və ya əvvəl boşanmış biriylə evlənirsə,
elə zina eləmiş kimidir."
Diqqət
edək - deməli min illər ərzində
xristian aləmində, məhkəməylə sübut olunan zinakarlıq istisna
olunmaqla, heç bir səbəbdən boşanmağa icazə
verilmir, boşanmışa evlənmək də zina kimi
böyük günah qərar verilir. Hətta əgər ər,
ya arvad psixi xəstəliyə tutulubsa və ya ağır xəstədirsə
və ya hansısa səbəbdən öz ailə borcunu yerinə
yetirə bilmirsə, yenə də nə boşanmağa, nə
də ikinci nikaha icazə verilmir. Nikahdan kənar münasibətlər
isə zina olaraq ən böyük günah kimi qəbul olunur.
Din xadimlərinə, rahiblərə isə ümumiyyətlə
əks cinslə istənilən yaxın ünsiyyət
qadağan edilir…
Bəlkə
kimlərinsə nəzərində, bu qaydalar, ailəni qoruyub
saxlamağa yönələn insanpərvər, demokratik
qanunlar kimi görünə bilər… Lakin dərinə gedəndə
görürük ki, belə deyil. Əgər istənilən
qanun və tabular insanın fizioloji və sosial tələbləriylə
üst-üstə düşmürsə, o qanunlar sistemi əvvəl-axır
dağılacaq…
(Necə
ki, Sosializm sistemi qısa müddətdən sonra
dağıldı, çünki insanın təbii tələbatını
təşkil edən, sahibkarlıq hissini aradan
qaldırmağa çalışırdı. Bu isə
mümkün deyil. )
Xristianlığın
nikah qanunlarının hansı ailəiçi problemlər və
fəsadlar yaratdığını anlamaq üçün elə
Avropa ədəbiyyatının və mədəniyyətinin
ortaya qoyduğu əsərlərə diqqət yetirmək
kifayətdir. Əlbəttə, bura şəxsi müşahidələri
də əlavə edəndə, məlum olur ki, istənilən
xristian kişisi öz həyatı boyu daim bu qaydaların təzyiqi
altında yaşamalı olub. Öz daxili təbii tələbatı
bu qaydalarla üst-üstə düşməyib, daxili ziddiyyətlərlə
üz-zə qalıb, əziyyət çəkib və əgər
nəsə bir artıq hərəkət eləyibsə də,
daim günah hissiylə yaşayıb, bunun cəzasını
alacağını düşünüb…
(XX əsr
Avropa ədəbiyyatında ən çox işlənən
süjet modellərindən biri də budur - kişi öz arvadını
öldürür ki, sevgilisiylə bir yerdə ola bilsin.
Çoxsaylı pyeslərdə və detektiv əsərlərdə
bu modelə rast gəlmək olar… Kimsə deyə bilər ki,
məgər qətl zinakarlıqdan daha ağır
günahdır? Əlbəttə, yox. Burda məsələ rəsmi
şəkildə nikaha girib sevgilisiylə yeni ailə qurmaq
imkanının əldə edilməsidir. Yəni bu nikahın
cəmiyyət tərəfindən qəbul edilməyi daha əhəmiyyətlidir.)
Beləcə,
intim istəkləri və daxili tələbatı içində
boğulan kişi öz-özünü sıxmağa məcbur
olur, bu səbəbdən təhtəlşüurunda gizli qəzəb
və nifrət hissi yaranmağa başlayır. Freydin dediyi
kimi, alt şüur mənfi energetikanın mənbəyinə
çevrilir. Və təbii ki, bu qarşısıalınmaz mənfi
enerji ilk olaraq ailə üzvlərinə, övladlarına
yönəlib, sanki onlara öz qəddarlığını
göstərməkdən, incitməkdən həzz alıblar…
yəni özləri də hiss eləmədən
övladları üçün "Əzrayıl"a
çevriliblər…
Çılpaq Frensisk
Bu məqamda
Avropa ədəbiyyatının bu mövzudakı əsərlərini
xatırlamazdan əvvəl, çox-çox keçmişə,
XIII əsrin əvvəllərinə qayıdıb, xristian
dünyasının ən məşhur ordenlərindən olan
Fransiskan ordeninin banisi, Avropanın ən nüfuzlu,
tanınmış müqəddəslərindən olan Frensisk
Asizskiy (Asizli) ilə bağlı məşhur rəvayəti
xatırlatmaq istərdim. Çünki sonra yazılan ədəbiyyat
nümunələri də elə əslində bu cür real həyat
hadisələrindən qidalanır…
Budur,
1207-ci ilin yayıdır. İpək ticarətiylə məşğul
olan Pyetro Bernardone öz oğlu Fransiski qarşılayır. Hərbi
yürüşlərdən birindən sonra oğul evə qayıdır,
lakin atasının ticarətlə məşğul olmaq təklifinə
rəğmən ruhani olmaq istədiyini bildirir. Ata
razılaşmır və qətiyyətlə bəyan edir ki,
mütləq onun yolunu davam etdirməlidir, ipək taciri
olmalıdır. Arada gərgin mübahisə düşür,
Pyetro Bernardone öz oğlunu döyür, zirzəmiyə
salıb qapısını bağlayır..
Yalnız
gecə, anasının köməyi ilə Frensisk zirzəmidən
qurtulur, ona bir az pul verir və Frensisk evdən
çıxıb Romaya doğru yol alır. Lakin qəzəbli
ata əl çəkmir, şəhər hökumətinə
şikayət yazır və artıq yola çıxmış
Frensiski tutub geri qaytarırlar. Atası məhkəməyə
şikayət edir, bildirir ki, oğlunun nəyi varsa, onun əmlakıdır,
buna görə də oğlunun onun hökmündən
çıxmağa haqqı yoxdur.
Atasının
bu sözündən sonra gənc Frensisk elə məhkəmə
salonundaca, hakimlərin qarşısında lüt soyunub
bütün paltarlarını və üstündə olan
bütün əşyaları atasının üstünə
atır və bildirir ki, indi daha məndə sənə məxsus
heç nə yoxdu və bundan sonra səni yox, Səmavi
Atamızı öz atam hesab edəcəm.
Bunu deyən
çılpaq Frensisk atasıyla əlaqəni birdəfəlik
kəsərək, məhkəmə zalını tərk edir,
Vatikana üz tutur…
Əlbəttə,
bu cür yüzlərlə minlərlə hekayət rəvayət
danışa bilərik, amma zənnimcə ehtyiac yoxdur. Elə
biri də kifayətdir.
Beləliklə,
Avropanın xristian mühitində qəddar, diktator ata
arxetipinin yaranmağının iki əsas səbəbini
göstərdik - biri üst şüurla bağlı səbəb
(Tanrıya bənzəmək hissi), ikincisi isə, altşüurda - Freydist qatda baş
verən proseslər (daxili intim tələbatların
sıxışdırılıb çıxarılması, məcburi
boğulması, daimi "günahkarlıq" hissi…)
Əslində
elə görünməsin ki, bu məşum problemin səbəbini
səmavi dinlərdən birinin məğzində izah etməyə
çalışırıq. Hərçənd, son iki
yüz ildə avropalılar məsələyə məhz bu
cür yanaşıblar və məsələnin səbəbini
sadəcə xristianlığın doqmalarında yox,
ümumiyyətlə, Tanrıçılıqda görüblər.
Bunun nəticəsində, Tanrıdan qaçma meyilləri
gücləndi, artdı və XX əsrin materializmi, ümumiyyətlə,
Tanrının inkarı ilə nəticələndi.
Lakin
Şərq alimləri məsələni belə şərh
edirlər ki, xristianlığın həqiqi müqəddəs
kitabı əldə yoxdur, səpələnib,
dağılıb, yerdə qalan kiçik fraqmentlər kifayət
qədər təhrif olunub. Və insan xislətinə zidd olan
bu cür doqmalar ora sonradan əlavə olunub... (Qeyd edək ki,
xristianlığın yarandığı ilk əsrlərdə
yüzlərlə İncil mövcud idi ki, bunların mətnində
çoxsaylı ziddiyyətlər var idi. Yalnız sonradan
bunların içindən dördü seçildi, qalanlar isə
kənara qoyuldu.)
Qərbdən Şərqə
Əlbəttə,
kənardan bəlkə də inandırıcı
görünməyə bilər. Ancaq fakt faktlığında
qalır: dediyimiz həyat
situasiyaları - oğullarına zülm edən qəddar atalar və
onlara qarşı qiyama qalxan övladlar; başqasıyla ailə
qurmaqçün arvadını öldürən kişilər
və bu cür süjetlər yalnız və yalnız Avropa ədəbiyyatında
çoxluq təşkil edir. Bu motivlərə nə klassik
Şərq ədəbiyyatında, nə də Hind, uzaq Şərq
xalqlarında rast gəlinmir. (Yalnız son yüz ildə Avropa
ədəbiyyatının təsiri altında bu süjetdə olan əsərlər yaranmağa
başlayıb…)
Əgər
xristian Avropasından kənarda belə mövzular ədəbiyyata,
mədəniyyətə gəlməyibsə, deməli bu
problemlər onlarçün aktual olmayıb, cəmiyyətdə
belə hallar o qədər də çox qeydə
alınmayıb. Az miqdarda olubsa da, toplumun kütləvi təhtəlşüuruna
nüfuz edəcək səviyyədə olmayıb. Amma
xristian Avropasında olub… Və bunun nəticəsində məşum
"Atalar və oğullar" problemi yaranıb ki, bu günə
qədər bütün bəşəriyyətin bir nömrəli
probelmi kimi bizə sırınır…
(Bir
detalı da qeyd edim ki, hətta son yüzilliklərdə Avropa
ədəbiyyatında və mədəniyyətində əhəmiyyətli
yer tutan yəhudi əsilli sənətkarların da əsərlərində
bu problemə rast gəlinmir. Yəni "Atalar və
oğullar" problemi, "qəddar zalım ata" Arxetipi
sırf xristian təfəkkürlü sənət və
söz adamlarının yaradıcılığının bəhrəsidir.)
Uzaq
Çini, Hindistanı kənara qoyub öz keçmişimizə
diqqət edək. Bəs Şərqdə bu məsələlər
necə həll edilib ki, bizdə bu problem olmayıb.
Ən əvvəl
Tanrıya bənzəmək məsələsinə toxunaq. Məlumdur
ki, Qərb ikonoqrafiyasından fərqli olaraq, Şərqdə
nə Tanrı, nə də Peyğəmbərlə
bağlı hər hansı realist təsvir mövcud deyil.
Tanrının oğlu da yoxdur. Tanrı deyəndə Şərq
təfəkküründə ilk olaraq kitab, mətn yada
düşüb. Həyat davranışı üçün
nümunə timsalında isə həm şüurlu, həm də
təhtəlşüur səviyyəsində daha çox Məhəmməd
peyğəmbərin şəxsiyyəti və həyatı
götürülüb. Burada isə biz haqqında yuxarıda
danışdığımız problemlərin heç birini
görmürük. Əlbəttə ki, döyüşlərdə
iştirak etsə də, Məhəmməd peyğəmbərin
davranışında hansısa qəddarlıq,
zalımlıq nişanələri barədə
danışmağa belə dəyməz… Peyğəmbərin
oğlu olmadığından, ata-oğul münasibətlərinin
idealı kimi də daha çox onun kürəkəni İmam
Əlinin öz övladlarıyla - Həsənlə,
Hüseynlə münasibətləri götürülür
ki, burda da heç cüzi diktatdan belə söhbət gedə
bilməz.
İndi
isə ikinci məqama diqqət edək - İslam hüquq
sistemində boşanmalara məhdudiyyət yoxdur, qaydalar
çərçivəsində dörd nikaha və əlavə
müvəqqəti nikah formalarına icazə verilir ki, bu da
öz növbəsində kişilərdə Freydist problemlərin
yaranmasının qarşısını alıb… Həm
kişi, həm də qadın istədiyi qədər evlənib
boşana bilər.
Boşanmış kişiyə və qadına da
heç kim hansısa pis nəzərlə baxmayıb.
Deməli,
bizim kişilərin, ağsaqqalların, böyüklərin
öz övladlarının həyatına qəddarlıqla
nüfuz eləməyinə, öz qəzəb və nifrətini
onların üstünə tökməyinə əsas
olmayıb. Çünki nə özlərini "qəddar
Tanrı Ata"ya bənzətməyə
çalışıblar, nə də daxillərində illərlə
həyata keçirilməmiş intim energetika
yığılıb qalmayıb, mənfi qüvvəyə
çevrilməyib. Bizim köhnə kişilər rahat,
ağır olublar, təmkinli olublar… Ona görə də bizim
klassik ədəbiyyatda ( həm də şihafi nümunələrdə)
bu cür mənfi ata obrazları yoxdu. Əksinə, hökm
sahibi, başçı, rəhbər, ata obrazları var ki,
onların qəddarlığı, zəhmi, qəhri də
müsbət məqsədlərə xidmət elədiyinə
görə, mənfi keyfiyyətlər kimi yox, lazımlı və
əhəmiyyətli xüsusiyyətlər kimi qəbul edilib.
Bu dediklərimə
də çoxsaylı ədəbi əsərlərdən və
real həyatdan nümunələr göstərmək olar,
lakin zənnimcə, bir maraqlı poetik parçaya toxunmaq kifayət
edər… Məhəmməd Füzulinin məşhur
"Ənisül-qəlb" poemasının "Fəzliyə
nəsihət" hissəsində şairin öz oğluna nəsihətlərində
maraqlı detallar müşahidə edirik. Və avtomatik olaraq
bu nəsihətlər Avropa ədəbiyyatındakı
ata-oğul münasibətləriylə müqayisə ediləndə,
qəribə fərqlər ortaya çıxır…
Avropada
öz övladlarının həyatını sona qədər
öz iradəsi və hökmü altında saxlamağa
çalışan diktator atalardan fərqli olaraq Füzuli
öz oğluna tamam başqa şeylər deyir..
Dinlə
məni, ağıllı balam, diqqət ilə sən,
Bu incə
nüktə sirrini ta eyləyim bəyan.
Salsan həqiqəq
aləminə yaxşı bir nəzər,
Sən
meyvəsən, mən isə ağac, dəhr busitan.
Meyvə
ağacdan incədir, ətri ziyadədir,
Olmaz
ağacda meyvədəki ətr bigüman.
Ayrılmalıydı
meyvə ağacdan dəyən kimi,
Verməz
təbiət heç kəsə bu hökmlə aman.
Meyvə
dərilməz isə ağacdan, bu qaydadır,
Dövran
əlilə hər ikisinə yetər ziyan.
Həm
meyvəni əzib, çürüdüb məhv edər hava,
Həm də
dəyər ağac başına daş zaman-zaman.
Yoxdursa
meyvədə ağaca ehtiyac əgər,
Meyvə
ağacda tutmamalı boş yerə məkan.
Beytlərə
diqqət edəndə görükür ki, böyük
Füzuli özünü ağaca, yeniyetmə oğlunu isə
meyvəyə bənzədir və bildirir ki, dünyanın həqiqəti
belədir, meyvə ağacın məhsulu olsa da, yetişəndən
sonra ağacdan qopmalıdır, öz həyatını
yaşamalıdır və əgər qopmasa, hər ikisinə
zərbə dəyər… Məlumdur ki, budaqdan qopub
düşməyən və dərilməyən meyvəyə
əl çatmırsa, ona daş atırlar, ağac atırlar
ki, qırılıb düşsün..
Fikir versək,
görərik ki, böyük şair oğlu Fəzliyə
başa salır ki, müəyyən vaxta qədər mən
səni böyütdüm, indi isə sənin öz həyatını
sərbəst yaşamaq vaxtı çatır və bundan
sonra öz həyatını özün qurmalısan…
göründüyü kimi heç bir "qəddar ata
diktatı"ndan söhbət gedə bilməz. Əksinə,
ata övladın qarşısında azad, sərbəst həyatın
yollarını açır…
Və
yaxud "Leyli Məcnun"a diqqət edək. Ata öz
oğlunun eşqə düşdüyünü görür,
hətta Məcnunluq elədiyinə rəğmən onun
sevdasının ardıyca Leylinin evinə gedir…
Eyni hali
çoxsaylı hekayətlərimizdə, yazılı və
şifahi ədəbiyyat nümunələrində də
görmək olar…
Maraqlı
məsələ ondan ibarətdir ki, xristianlardakı qəddar
ata obrazı qəribə şəkildə bizim şifahi ədəbiyyata
da keçib. Bizim məlum xalq dastanlarımızda
gürcü və ya erməni qızına vurulan
oğlanın qarşısını əks tərəfdəki
qəddar ata kəsir… Bəli,
biz tərəfdə tarixən böyüklər
övladın iradəsinin qarşısını kəsən
qüvvə kimi çıxış etməyiblər… Nə
həyatda nə də sevgi meydanında… Ona görə də,
oğulların nifrətini qazanmayıblar və buna görə,
təkrar edirəm, bizdə
"atalar və oğullar" problemi geniş
yayılmayıb.
Əlbəttə,
yenə etiraz edənlər ola bilər və mənə XX əsrin
əvvəllərində tənqidi realistlərimizin
yazdığı onlarla əsəri nümunə gətirə
bilərlər ki, orada ata qəddarlıqla qızını
kiməsə ərə verir və yaxud onu başqa təsirlərə
məruz qoyur və s…
Bəli,
bizdə belə əsərlər var və az deyil. Lakin nəzərə
alaq ki, bu əsərlərin çoxu müasir sayılan nəsr nümunələridir
və rus tənqidi realizminin təsiri altında
yazılıb. Süjetlərin çoxu da oradan
götürülüb… Həm də, hansısa hadisənin
bir neçə ədəbiyyat və sənət nümunəsində
yer alması hələ heç nə demir. Nadir baş verən
və topluma geniş mənada xas olmayan hadisələri də
yazmaq olar. Bu problem deyil. Əsas məsələ bu cür
hadisələrə həsr olunmuş külli miqdarda, müxtəlif
janrlarda əsərlərin yazılmasıdır. Yalnız bu
halda hesab eləmək olar ki, təsvir olunan hadisə bu toplum
üçün xarakterikdir.
Bizdə
ötən əsrin əvvəllərindən başlayaraq
yazılan bu mövzulu əsərlərin çoxunda
konservativ "böyüklər" tərəfindən həyata
keçirilən diktatın, zorakılığın, qəddarlığın
təsvir olunması, yenə də təkrar edirəm ki, nadir
hallarda baş verən neqativ halların ümummilli miqyasda təqdim
edilməsi idi… Və bütün bu prosses Rus
imperiyasının, daha sonra Sovet ideologiyasının müəyyən
razılığı və təkidi ilə həyata
keçirilirdi. Bu əsərlər əsasında fikir
yürüdəndə, elə görünə bilər ki,
bizim bütün köhnə kişilərimizin işi
gücü qızlarını döyə-döyə qoca
kişilərə ərə vermək və ya
oğlanlarını zorla öz istədiyindən
ayırıb varlı adamların qızlarıyla evləndirmək,
qardaşlarını öldürüb arvadlarını almaq
olub…
Amma
geniş mənada belə olmayıb axı. Sadəcə Sovet
dövründə məhz bu mövqedən
çıxış edən əsərlərə
yaşıl işıq yandırılıb, keçmişə
məhz bu cür münasibət alqışlanıb və
bizdə belə təəssürat yaranıb ki
keçmişimiz elə həqiqətən başdan-ayağa
bu cür olub…
Məsələdən
yayınmayaq. Əsas demək istədiyim odur ki, bizim klassik
milli düşüncədə "Qəddar ata"
obrazı, "Atalar-oğullar" problemi də olmayıb. Hətta
sonradan ərsəyə gələn əsərlərdə mənfi
"Qəddar ata" obrazları təqdim edilsə də,
toplum bunları əksinə, müsbət kimi qəbul edib,
nifrət eləmək əvəzinə sevib, onlardan nümunə
götürüb…
Qorxunc "Qayınana"
Bəs nə
olub? Ümumiyyətlə, bizim ailələrdə bəyəm
heç bir problem olmayıb? Heç bir psixoloji neqativ hal
arxetipləşməyib?
Bir az əvvələ
qayıdaq. Qeyd etdik ki, Şərq müsəlman hüquq
sisteminə görə kişinin bir neçə qadınla
eyni vaxtda nikaha girməsinə icazə verilirdi. Kütləvi
yayılmış hal isə belə idi ki, maddi vəziyyəti
imkan verən kişilər müəyyən yaş həddindən
sonra daha bir qadınla nikaha girirdilər. Bu zaman nə baş
verirdi? Xanımda ərinin yeni ailəsinə qarşı
baş qaldıran qısqanclıq, qəzəb hissi çox qəribə
şəkildə təzahür edirdi. Qadın açıq
şəkildə bu hərəkətə qarşı
çıxa bilmirdi, çünki kişi qanundan və əxlaqdan
kənar bir addım atmamışdı. Bunun müqabilində
qadın öz qəzəbini, hikkəsini evdəkilərin
üstünə tökürdü. Bəs evdə kim var?
Oğul həmişə bayırdadır, qız qısa
müddətdən sonra ailə qurub evdən gedir. Evdə
qalır yalnız gəlin. (və ya gəlinlər)
Beləcə,
ailə başçısı olan xanımın öz
altşüurundakı gizli hikkəsini, qəzəbini, nifrətini
çıxarda biləcəyi yeganə yer gəlin olur. Və
beləcə, Avropadakı "Ata-oğul" konfliktlərinin
müqabilində, Şərqdə "Gəlin-qayınana"
konfliktini müşahidə eləmiş oluruq... Əgər
Avropa əsərlərində "Ata-oğul mübarizəsi"
və bunların arasında qalan anadan ibarət
üçbucaqlar aktualdısa, Şərqdə "Gəlin-qayınana
konfliktləri" və bunların arasında qalan oğuldan
ibarət üçbucaq daha xarakterikdir. Düzdü, bəzi
hallarda qadın çox hikkəli olanda, oğlunu da irəli
verə bilir. ("Dəli Kür"də oğlunun əlinə
xəncər verib ərinin yeni xanımını
öldürməyə göndərən böyük
xanımı xatırlamaq olar.)
Lakin əksər
hallarda qadının gücü yalnız evdəki gəlinə
çatırdı, hirsini, hikkəsini onun üstünə
tökürdü. Gəlin də qayınanadan
yığdığını onilliklərdən sonra,
özü qayınana olanda öz gəlininə istiqamətləndirirdi.
(Vaxtı
ilə super-populyarlıq qazanan "Qayınana" əsərinin
uğurunu da yəqin ki, bir çoxlarımız sadəcə,
Nəsibə Zeynalovanın yüksək səviyyəli aktyor
oyunu ilə bağlaya bilərlər... Zənnimcə, səbəb
təkcə bu deyil. Nəsibə xanımın yüzlərlə
gözəl tamaşası, filmi olub. Lakin heç biri Cənnət
xala qədər populyar olmayıb. Çünki kənardan
sırınma süjetlərə, bizə xas olmayan konfliktlərə
rəğmən, məhz bu konflikt üçbucağı (gəlin-qayınana-oğul)
bizim Şərq mentaliteti üçün çox
aktualdır və əsrlər boyu ən güclü arxetiplərdən
birinə çevrilib. Məhz Şərq arxetipinə…
("Gəlin
mənim süpürgəmdir" kəlamı nə qədər
doğma və real görünürdü ki, hamının
dilinə düşmüşdü.)
Məncə,
bütün Avropa və Amerika ədəbiyyatını ələk-vələk
etsək, orada tapdığımız "gəlin-qayınana"
konfliktlərini barmaqla saymaq olar. Şəxsən mən
özüm birini də xatırlamıram. Niyə?
Çünki belə konfliktlər onlara xarakterik deyil.
Sonda
hansı nəticəyə gəlirik?
Birincisi,
son onilliklərdə bizdə də haqqında çox
danışılan və bizim cəmiyyətdə də
xarakterik hal kimi təqdim edilən və labüd hal kimi irəli
sürülən nəsillər arası konflikt,
"atalar-oğullar" savaşı, qəddar ata diktatı
həqiqətdə bizə xas deyil, bizə kənardan -
Avropadan sırınan bir haldır.
Bizdə
tarixən belə olmayıb - ağsaqqallar, böyüklər
əksər hallarda övladların həyatına qəddarlıqla
müdaxilə eləməyiblər, onların həyatını
öz istədikləri kimi idarə etməyə
çalışmayıblar. Buna görə də övladlar
həmişə böyüyə hörmətlə
yanaşıblar, ağsaqqalların, ailə
başçılarının hörmətini saxlayıblar.
Əgər hansısa məqamda fikirlər ziddiyyət təşkil
edibsə də, bu ziddiyyətlər Avropadakı
"ata-oğul konfliktləri" həddinə
çatmayıb. Bir çox hallarda övladlar ata sözünə,
böyük sözünə qulaq asıblar, hətta istəməsələr
də, onların iradəsindən çıxmayıblar.
(Ağsaqqallıq kultunun yaranmasının da səbəblərindən
biri budur.)
Bəzi
hallarda isə, övladın böyük təkidini görən
böyüklər, ağsaqqallar özləri geri çəkiliblər,
konfliktlərin ifrat həddə çatmasına yol verməyiblər.
O ki
qaldı Şərqdəki məlum "gəlin-qayınana"
konfliklərinə, bunlar da nə qədər geniş
yayılmış olsa da, nə qədər iztirablar, əziyyətlər
doğursa da, "atalar-oğullar" problemindən fərqli
olaraq, geniş mənada cəmiyyətin hansısa formada
parçalanmasına, nihilistləşməsinə,
böyük sosial problemlərin yaranmasına gətirib
çıxartmayıb, ailələr çərçivəsində
ört-basdır edilib, sakitləşdirilib, kənar təsirləri
neytrallaşdırılıb…
İnqilablar, inkişaflar
Bir
çox dünya alimləri qeyd edirlər ki, Avropada Orta əsrlərdəki
düşüncə inkişafı
əslində təfəkkür sahiblərinin
xristianlığa - əsasən də katolisizmin doqmalarına
qarşı yavaş-yavaş qiyama qalxmasıyla
başlayır... Başqa sözlə desək, katolisizmin
dözülməz qadağalarına qarşı mübarizəyə
başlayan Avropa ziyalılarının səyi nəticəsində
əvvəl Protestantlıq yarandı, daha sonra İntibah,
Maarifçilik və nəhayət bugünki müasir
dünya peyda oldu…
Burdan belə
çıxır ki, son üç yüz ilin "təfəkkür
dəyişməsi" dediyimiz hərəkat bütün bəşəriyyət
üçün labüd və qaçılmaz kimi təqdim
edilsə də, əslində, yalnız öz ifrat çərçivələriylə
toplumu sıxan "Katolik Avropası" üçün
labüd və qaçılmaz idi. Və heç bir halda,
yeniliklə köhnəliyin ümumbəşəri miqyasda
savaşından söhbət gedə bilməz. Əgər belə
olsaydı, Katolik Avropasından kənarda da, hansısa cəmiyyətlərin,
təfəkkür paradiqmalarının öz içindən
parçalanıb dağılmasını, yeniləşmə
meyillərini, nihilizmi müşahidə edərdik. Başqa
xalqlarda da oğullar atalara qarşı qalxardı, cəmiyyətin
altını üstünə çevirərdilər,
bütün köhnəni sındırıb
dağıdardılar…
Amma belə
hal müşahidə olunmayıb. Dünyadakı bütün
yeniləşmələr yalnız XIX əsrin ikinci
yarısından etibarən, yenə də Avropanın təsir
və təzyiqi nəticəsində həyata keçirilməyə
başladı. Hamı Avropa ilə ayaqlaşmaq, ən
azından hansısa mübarizələrdə onlara məğlub
olmamaqçün məcburi şəkildə öz minillik həyat
tərzini dəyişib onlara bənzəməyə, onların
yolu ilə getməyə məcbur oldu.
Əlbəttə,
avropasentristlər deyə bilər ki, bunun nəyi pisdi, Avropa
bizim hamımızı minillik cəhalət yuxusundan
ayıltdı, inkişaf yolunu göstərdi.
Bəli,
ayıltdı, inkişaf yolunu göstərdi, amma təəssüflər
olsun ki, bu gün onların göstərdiyi inkişaf yolu elə
bir uçuruma gəlib çıxıb ki, özləri də
xilas yollarını tapa bilmirlər. Yəqin ki, tapa bilməyəcəklər.
Çünki xilas körpülərini çoxdan
yandırıblar. Və təkid ediblər ki, bütün
dünya xalqları da eynən onlar kimi hərəkət eləsin,
bütün körpüləri yandırsın,
keçmişinə arxa çevirib üzünü yalnız
gələcəyə tutsun. Amma hansı gələcəyə?
Bu suala isə əfsuslar olsun ki, nə onların özləri,
nə də onların ardıyca gözüyumlu gedən qərbpərəstlər
cavab verə bilir…
2017 noyabr
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 13
yanvar.- S.8-10.