"Öz əsərini
danışdır"
Mirbala Səlimli
- “Qırmızı bağ”
-"Qırmızı
bağ" ilk baxışda roman filmini xatırladır. Lakin bildiyimə görə belə deyil.
Sırf ssenariylə çəkilib. Filmin
ideyası hardan doğub?
- Bu filmin ilk ideyası bir müəllim
haqqında pritçadan doğan, hardasa lirik komediyaya
oxşayan mövzu idi. Bunu əslində
oxumamışdım, uşaqlıqda eşitmişdim,
qocaların söhbətindən. Sonra
özəkdə o əhvalata oxşar bir şey
yazmışdım. Əlbəttə, bugünkü
"Qırmızı bağ"la o ideyanı artıq heç nə bağlamır,
sadəcə məsələ
ordan başlayıb. Bir buğda toxumu kimi. Torpağa düşür, sonra o sünbül olanda
artıq buğdadan heç bir əlamət qalmır. Ümumiyyətlə, bu elə bir ssenari idi ki, sanki mən
onun içində böyümüşəm, ya da o mənim
içimdə böyüyüb. Lakin hara
gedib çıxacağı ağlıma gəlmirdi. 2000-ci ildə Şəki teatrının
aktyorlarını başıma yığıb
qısametrajlı bir film kimi çəkdim. Montaj elədim. Qalırdı təkcə
səsləndirilməsi. Moskvaya apardım,
müəllimlərimə göstərdim ki, belə bir kurs
işi üzərində işləyirəm. O zaman
ustadım Aleksey German ideyanı dinləyəndə və
kadrlara baxanda dedi ki, bu ciddi və tammetrajlı filmin
materialıdı,
kurs işinə xərcləməyim. Elə oldu "Odla qol-boyun"u çəkdim və
həmin o natamam filmin kadrlarını sandıqda gizlətdim.
-Bu, deyəsən, çox zaman
işə yarayır? Ədəbiyyatda da, musiqidə də,
incəsənətdə də...
-Əlbəttə, yarayır. Yaradı da... Bakıda
olanda xəbər tutdum ki, İsveçrənin FOKAL fondu Cənubi
Qafqazada müstəqil kino işçilərini dəstəkləyən
bir layihə həyata keçirir - AVANTİ. Bu proekt çərçivəsində hər bir
ssenarist-rejissor məsləhətçilərin köməyi
ilə öz ideyalarını ilkin variantdan ssenarinin son
variantınacan inkişaf etdirib yaza bilərdi. "Qırmızı bağ"ın
ideyasını verdim həmin layihəyə. 2002-ci il idi. Qəbul olundu. O zaman
mən ssenarini bir daha, ciddi şəkildə işləməyə
başladım. Məsələyə paralel
olaraq əlavə ciddi xətlər girdi. 2004-cü ildə
"Qırmızı bağ"ın ssenarisi filmə ən
yaxın vəziyyətinə gəldi, o şəkli aldı
ki, ideya,
mövzu öz yerini tutdu. Çox uzun çəkdi.
Görünür, mən özüm
üçün əsas olan yerə gəlib
çıxdım. Çəkilmiş
filmlə 80 faiz eyni ssenari alındı.
-Sonra da düz yeddi il
gözlədiniz...
-Təəssüf,
ssenari çox qaldı masaların üstündə,
dolablarda. 2010-cu ildə Moskvada diqqət çəkdi.
Əlimizdə o ssenari çox qapıları
döymüşdük. Həm burada, həm
xaricdə. Vəsait axtarmışdıq.
Real təklif "VaitMedia" studiyasından gəldi,
prodüser Timur Vaynşteyndən. Çəkilişlər
2011-in aprelində başladı. O zaman artıq daha bir tərəf
də proyektə qoşuldu və bu əvvəlcə
"Salnamə" studiyası, sonra isə Azərbaycanfilm
oldu. Xərcin əsas hissəsini Azərbaycan Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi verdi. Film gecikmələrlə
çəkilirdi, vəsait çatışmırdı, ara kəsilir, fasilələr yaranırdı. 2011-də başlanılan filmi ancaq 2015-də bitirə
bildik. Təsəvvür edin, filmin son 8-10 dəqiqəsinin
çəkilə bilməsi üçün düz 3 il gözlədik... Əslində
bu müddətdə heç nə dayanmırdı, ssenari
davamlı dəyişirdi. Əlbəttə,
illərlə bir ideya, bir mövzuyla yaşayırsansa o ilkin
halında qala bilməz, dəyişəcəyi mütləqdir.
-Bu, yəqin həm də ssenaristin dəyişməsiylə,
inkişaf etməsiylə, təcrübə qazanması,
dünya görüşünün formalaşmasıyla
bağlıdır.
-Əlbəttə. Sən dəyişdikcə o da dəyişir. Məndə təkcə
rejissor kimi, ssenarist kimi deyil, insan kimi də daim dəyişiklik
gedir. Filmin qəhrəmanı Abbas müəllim
öz içinə səyahət edən adamdır. Öz içinə səyahət edib, həyatda nəyisə
dərk edib və xaricdə, hərəkətdə öz həyatını
dəyişən insandır. Məncə,
bu mənim həyatımda həmişə baş verib. Şüurlu və ya qeyri-şüuri öz
içimə səyahət eləyirəm və mən bilirəm
ki, hər dəfə bu səyahət baş tutursa, öz
içimdən reallığa çıxanda həyatımda
nəsə dəyişir.
- Abbas müəllimin həyatındakı
dönüş nöqtəsi intihara cəhd məqamıdır. Lakinondan bir
addım qabaq dayanmaq olardı...
-Mən
başlanğıc deyərdim... Abbasın əsas
dönüş nöqtəsi qırmızı ağaclarla
bağlıdır. İntihar edir, başqa
bir aləmə düşür. Lakin təbii
ki, istədiyi yerə düşmür. İçində
olan yerə düşür.
-Orda onu
bozluq, qaranlıq gözləyir...
-Bəli,
özünə səyahət, içinə səyahət məhz
burda öz pik nöqtəsinə çatır. Hesab edirəm ki, hər bir insan özünə səyahət
etməlidir. Bundan niyə qorxurlar? Ona
görə
qorxurlar ki, əslində hesab etdikləri yerə
düşməyəcəklər, təsəvvür etmədikləri
bir yerə düşəcəklər, xəyallarındakı
yerə düşməyəcəklər...
-Bəzən səyahəti deyil,
intiharı seçir insanlar...
-Yanlışlıq.
Bu səyahətdən qorxan adam həyatda
müdriklik tapa bilməz. Heç zaman heç
nəyi dəyişə bilməz. İnsan
içində nəylə qarşılaşacağına
hazır olub, çıxmalıdır bu səyahətə.
Hər şey ola bilər, lakin əsas məsələ
həm də necə qayıtmaqdadır. Mənim
qəhrəmanım içinə səyahət edir və ordan
qayıdanda dəyişir, daha müdrük olur.
-Bir yandan da içinə
dönüşdə qırmızı bağa düşsəydi,
qayıtmayacaqdı, qayıtmaq istəməyəcəkdi.
-Qayıda
da bilməzdi. Əslində heç ora
düşə də bilməzdi. Bir
ümid ağacı da var orda, amma Abbas həmin ağacı
heç görmür. Buna görə
Bağban ona deyir, bir həqiqət var, sən onu dərk etməyincə,
nə gözün görəcək, nə də
qulağın eşidəcək. Yəni
insan görməyi və eşitməyi bacarmalıdır.
Hətta özünün daxilində görməyi
və eşitməyi. Sən əgər
bunu edə bilmirsənsə, deməli dəyişə də
bilməzsən. Mənim aləmimdə
insan yaşadıqca dəyişməlidir. İnsan həyatı məhz dərviş həyatı
kimi olmalıdır. Həmin o sufi
kimi mərhələlərdən keçməlidir.
-Həm də itkilərdən
keçə-keçə, itirə-itirə. Abbas
xanımını itirdi. İnsan var, uşaq var artıq
və onun da ana-ataya ehtiyacı var, ortada kimsəsiz qalıb. Orxana o cür yanaşa bilərdi Abbas müəllim.
Vəfanı itirməzdi...
-Bəli,
həm də təkcə bir nəfəri itirmir. O, əslində
üç nəfəri itirir. Birinci, Abbas
sonradan anlayır ki, əslində həyatında ən sevdiyi
insan elə Vəfa imiş, həyat yoldaşı. Yəni bu qadın onun həyatının hər
şeyiymiş. Necə ifadə edim - həyatının
Həvvası imiş.
-Adəm və Həvva - əzəli
hekayə...
-Bəli.
İkinci, Abbas qadınının bətnindəki
övladını itirir. Sonra isə
Orxanı - bir insan sevgisi itirir. Mən əvvəldən
bir sual qoymuşdum qarşıma və bu suala cavab
axtarırdım: özgə uşağı sənin doğma
övladını əvəz edib, sənin nəslinin
davamçısı ola bilər? Əgər
cavab "xeyr"-dirsə, bəs onda o uşaq insan nəslinin
davamçısı ola bilər? Yəni onu insanlığın uşağı,
körpəsi kimi qəbul eləmək olar? Və cavab
sondadır -Bəli!..
-Necə ki, olur.
-Bəli,
necə ki, olur. Və buna görə bu insanlar istədikləri
məkana çıxırlar və mənim üçün
qırmızı bağ məhz elə bir müqəddəs
məkandır ki...
-Cənnət?
-Əslində, mən belə adlandırmazdım. Çünki
bu, həyatda var, bu, reallıqdır.
-Hər kəsin öz ərazisi yəni.
-Həm də
insanlıq ərazisi. Burada necə deyərlər,
insanların auraları birləşir. Filmdə
bu vizual olaraq görünür, amma o demək deyil ki, mütləq
həmin formada da olmalıdır. O yer bir otağın
içi də ola bilər. Bir künc də
ola bilər.. Yol da ola
bilər... Əsas
olan içində gedib ora düşməkdir.
-Mirbala müəllim, filmdə bu
da qabarıq hiss olunur, Abbas müəllim o dönüşə
qurbanlar bahasına gəlib çıxıb, lakin Vəfa
bütün bunları artıq içində həll edib və
Abbas müəllimdən daha hazırlıqlıdır. Lakin
öz həqiqətini təlqin etməkdənsə, dediyimiz
sufilərsayaq, həqiqəti içindədir və o başa
düşür ki, qarşısındakı adam,
Abbas müəllim bunu özündə duymayınca bunu ona
başa salmağın, təlqin etməyin heç bir mənası
yoxdur. Əvəzində ən ağır üsulu seçir
- susur və ölür...
-Bu
heç də kişilərin və qadınların
üz-üzə qoyulması deyil. Mən
ümumiyyətlə didaktikanın əleyhinəyəm.
Adəm və Həvva - dediyim kimi. Amma baxın, Qadın əslində daha müdrikdir.
Çünki xəstəliyin içərisində
o əzabı çəkə-çəkə
yaşayır, ölümü hiss edir, dərk edir. Bilir bir müddət sonra olmayacaq. Orxanı gətirir.
Orxan kişinin Qadınsız qalmaması
üçün şansdır. Amma təəssüf,
Abbas müəllim bunu qəbul edə bilmir. Daha doğrusu, dərk edə bilmir. Yadınıza salsanız onların mətbəxdəki
dialoqunu, Vəfa ona qəbirdən sonrakı həyat
haqqında deyir. Abbas özünün
mental fikriylə o qədər zəhərlənib ki,
reallığı görmür.
- Abbas müəllim, yəqin ki,
bütün bunları məhz vəfasızlıqdan sonra,
intihardan əvvəl, arada qalarkən dərk edir və elə
budur onu bir qatdan digərinə keçirən. Keçir,
qayıdır və indi tamam başqa adamdır. Vəfa
qayıda bilməzdi, Vəfanın şansı yoxdu, hətta
Vəfa qayıtsaydı da, Abbas müəllim əvvəlki adam olaraq qalacaqdı. O həddə
çatılmalıdır ki, əllərini buraxsın,
getsin, boşluğu və nəyinsə boşluğunu dərk
eləsin və qayıtsın. Lakin burada xilaskar
da ortaya çıxır - uşaqlar onu pəncərədən
görürlər. Təsadüf kimi görünə
bilər, lakin məntiqi ardıcıllıq
qaçılmazdır. Qız onun öləcəyini
anlayır, Orxan qaçıb həkim çağırır.
Yəni, ideya olaraq, cəsarət üçün xilaskar həmişə
bir yerdə gözləməkdədirmi?...
- Bu, əslində,
məsələnin faktiki tərəfidir. O biri tərəfdən,
mənim üçün əslində belədir-Abbas
ölür və dirilir. Vəfa həyatda
ola-ola bilirdi ki, onun ölümü nədən olacaq. Və
sevdiyi adamın nisgilini mümkün qədər həll edib,
onu bu yükdən azad edib getmək istəyir - Abbas bialoji ata ola bilər. Əslində, Abbas
Orxanı oğlu kimi qəbul etsəydi, Vəfa daha çox
yaşayacaqdı. Lakin bu xarakterlə, bu
eqoizmlə yaşayan insan elə gərək
ölüb-dirilsin ki, həqiqəti anlasın.
-Bir yandan da öldürsün ki...
-Bəli,
insan qurban verdikcə qurban verdiklərinin qiymətini bilir.
- Filmi izləyən adamların hərəsinin
öz fikri var. Bəzən bunlar bir-birindən fərqlənir.
Hər kəsin "Qırmızı bağ"a verdiyi bir anlam
var. Məsələn, mənim üçün bu film faniliyin,
dönüşün, özünə dəyib-qayıtmağın
hekayəsidir. Özünü tanımağın,
dünyanı tanımağın, yaşamı duymağın
hekayəsidir. Maraqlıdır, ideya özü maraqlı yol,
dönüşlərdən keçib. Artıq
özünüzdən eşitmək istəyirəm,
özünüzə dedirtmək istəyirəm. Siz "Qırmızı bağ"ı çəkmək
istəyərkən nəyin hekayətini yaratmaq istəyirdiniz?
-Bu
özümə də marqlıdır və mənə də
çox deyilir. Çox az adam alt qatı
görə bilir. Siz özünüz qeyd
edirsiniz - insanın özünü dərk etməsi və
özünü aşması. Hər
anlamda aşması. Vacib olan onun
üniversal mexanizmidir. Mənim
üçün "Qırmızı bağ" içə
səyahətin filmidir. Məhz bu mənim
üçün o qədər universal bir ideyadır ki,
düşünürəm, burada bu yox, başqa bir hadisə də
ola bilərdi. Mənim üçün əsas
olan bu idi ki, insan beyninə girmiş arxaik bir ideya ilə
yaşayır, reallığı görmür...
-Həqiqət məchuldur, lakin o bəzən
axtarıldıqca da dərkedilməzliyə çevrilir...
-Bəli, qulaq asır - eşitmir, baxır -
görmür. Amma içinə səyahət
edib başı əlhəq daşına dəyib, sağ qala
bilirsə müdrikləşir. Yəni
onunla mifik qəhrəman kimi insiasiya baş verir. Filmin
özəyi məhz odur ki, ordan çıxandan sonra həyatı
dərk edir, gəlib düşür qırmızı
bağa, uşaq ondan soruşur ki, eşidirsən? O da cavab
verir - həm də görürəm.Yəni indi nəinki
qulaq asıram, həm də eşidirəm, nəinki
baxıram, həm də görürəm.
Bir şey deyim, bu mənim üçün bir
günün, bir ayın, bir ilin filmi deyil. Bu mənim
ömrümün filmidir. Bəzən festivallarda oturub
baxıram filmə və özüm də hiss etmədən,
üç yer var, ən azı o üç yerdə qəhərlənirəm.
Bilirsiniz, əslində hər kəs bu filmdə nəsə
elə həssas məqam tapa bilər. Bu şüurda və
şüuraltında yatan səbəblərlə
bağlıdır. Filmdə bəzi məqamlar
o nöqtələrə, zədələrə toxunur. Bu filmin çox qeyd olunan özəlliyi var-deyilir ki,
bu filmdə bir hal var, çox qəribə hal və izləyici
o hala düşür. O hala düşmək, o hala varmaq üçün
sakitcə oturub sadəcə baxmaq lazımdır. Görünür filmin universallığı da
bundadır ki, hər kəs öz halını tapır.
-Bəs sizin o "üç
halınız" nədədir?
-İcazə
verin bunu deməyim... Lakin... Məsələn, Vəfayla
Orxan ilk dəfə bağda gedəndə belə bir səhnə
var. Orxan soruşur ki, Vəfa, nənəm o dünyada harda
yaşayacaq? Vəfa cavab verir, gözəl
bir bağda. Deyir... Sən nə vaxt ora getsən, məni
də özünlə o bağa apar...
-Səsiniz titrədi... Məncə,
Vəfa istənilən cavabı versəydi, yenə eyni
şeyi istəyəcəkdi, o Vəfada sığınacaq
tapıb.
-Bəli
və bu qorxudur. Orxan sevgini, istiliyi
tapdığını düşünür və bir anda
itirmək qorxusu gəlir ona.
-Bir yandan da sevginin olduğu yer
obrazlaşıb, bu qırmızı bağdır. Bəs,
qırmızı bağ sizin ağlınıza hardan gəldi?
-Qırmızı
rəng mənim üçün qanın rəngidir. Bu yeni başlanğıcın rəngidir, qan
bağlılığının rəngidir. Bağ -
müqəddəs yerdir. Bağ, həm də
ananın bətnidir. Bağ-sakral məkandır.
Ananın bətni də sakral məkandır.
-Eynən-sığınacaq, qoruq,
qorxusuzluğun olduğu yer.
-Bəli.
Qırmızı bağ üç insanın,
onlardan biri həyatda olmasa belə, yuvasıdır. Bu həm də həmişə başlanğıc
nöqtəsidir. Bir çox xətt gəlib
məhz qırmızı bağda birləşir. Orxanın nənəsi sağlığında
qırmızı ağacların yarpaqlarından Vəfa
üçün dərman düzəldirdi - dərdə əlacın
olduğu yerdir. Bu, həm də ailənin
bir yerdə olduğu yerdir. Orxanın uşaqları ora
aparmamasını xatırlayaq..
-Sanki bağ məhz həmin
içdir. Abbas müəllimin kliniki
ölüm zamanı axtardığı yeri yada salaq.
Bozluq, qurumuşluq, bataqlıq. Amma Abbas müəllim
bağı axtarırdı və məhz getdiyi yerdə
tapmamışdı deyə qayıtdı. Bəlkə də
bunun mükafatıdır qırmızı bağ... Orxan bu hərəkətilə deyir
ki, biz içimizə yad adamları buraxmamalıyıq, onlar o
bağı-içi məhv edə bilərlər. Bağ,
ancaq bu üç adam
üçündür. Bəlkə də bu nəticədir-sondur - qan
bağı olmayan adamların ruhi birliyi. Ata, oğul və
müqəddəs - Vəfanın ruhu...
-Sirr qırmızı
bağda, iç dünyadadır, onun yerini heç kim bilmir.
-Orxan nənəsinin evindən Vəfayla
çıxıb gedəndə yelləncəyini
açıb özüylə aparır və Vəfagilin
bağında bağlayır. Və, qəribə bir
şeydir, yelləncəyə ilk olaraq Vəfanı oturdur...
-Yelləncək
yüyrükdir, beşikdir. Mən
yüyrükdə yatmışam. O tamam başqa hissdir. İndi də gözümün
qabağındadır. Yadımdadır ki,
xeyli böyümüşdüm, ayaqlarım
sığışmırdı yüyrüyə, amma bədənimi
ora yerləşdirib özümü yelləyirdim. Evimizin düz ortasından asılmışdı.
Orda yuxulayardım. Orxanın
yelləncəyi bir yerdən o biri yerə aparması
beşiyini aparmağıdır.
-Bu, özünü bir yerdən
qoparıb başqa yerə aparmaqdır yəni. Evini
aparmaqdır. Tamamilə Vəfanın-qorunmanın olduğu yerə
daşınmaqdır. Bətndən sonra düşdüyü yeri aparmaqdır, yaşamı
aparmaqdır.
-Eynilə.
Və o yelləncək bizi, böyükləri
uşaqlığımıza qaytaran şeydir. Az qala başlanğıca aparan şeydir. Vəfa da gəlib oturur orda və birdəncə
uşaqlaşır. Diqqət etmisinizmi,
yelləncək bizə sürəti istədir. İstəyirik daha iti, daha sürətli, daha
uzağa, daha yüksəyə gedib gələk. Sanki şüurumuz
boşalır o an. Şüursuzlaşırıq.
-Uçuş?
-Bəli,
uçuş. Hər şey şüursuz şəkil
alır, bədənimizə xüsusi bir yüngüllük gəlir.
O an unudulur, hər şeydən
çıxıb uşaqlığa qayıtmaq istəyirsən.
Bu Abbas müəllimi təqib edən məqamlardan biridir, içinə
düşəndə yelləncək də onu təqib edir. Üstünə boş yelləncək gəlir.
Boş yelləncək, boş beşik həm də
onun neqativ xarakteridir, psixologiyasındakı bozluqdur. Boş yelləncək onun içindəki əskikliyə
qarşı dayanmaqdır. O bozluq, içinin cəhənnəmi,
boş yelləncəyin üstündə yellənməyi,
suyun çirkaba dönüb içindən qaynaması... İçə dönüşdə orada bir tək
ağac var. Abbas onu görmür. Bəsirət
gözü deyilən şey hələ açıq deyil.
Ağac yuxumuza da, şüuraltı mənzərəmizə
də obrazlarda gəlir. Bizim
şüuraltımız bizimlə metaforalarla dialoq qurur.
Biz onu anlamırıqsa, deməli koruq, karıq,
içimizi tanımırıq.
-Doğrudurmu, bu film həm də
onu göstərir ki, insan bir nöqtədə artıq
dayanıb düşünməyə başlamalıdır - mən
kiməm, niyə varam, nə etmək istəyirəm, kim olmaq
istəyirəm - harda azadam? Özünü anlamaq,
özüylə barışmaq, özünü
bağışlamaq. Bunu bacaran adam hətta
ən qatı cinayətkarın şüur kökündə
duran səbəbi aramağa başlayacaq - nədir onu o yerə
aparıb çıxaran? Başqalarını anlamaq və günahlandırmamaq.
-Bəzən
bu, barışıqlıq insana doğuşdan, fitrən
verilir, o elə də gedir - Vəfa kimi. Orxanı
tərəddüdsüz qəbul etdi. Lakin bunu Abbas qəbul
etdirməyə çalışdığı zaman ilk vaxtlar
daha qərarlıydısa sonra təslim
oldu, o bilirdi bu Abbas müəllim üçün daha pis
olacaq, lakin bilirdi ki, Abbas bunu özü görməyincə
heç nə etmək mümkün olmayacaq
-"Qırmızı bağ"
filmi üst qatda gözdən uzaq əyalət şəhərində adi adamların başına gələn
bir hadisə ətrafında cərəyan edir. Övlad yoxdur, kişi uşaq istəyir, qadın
sağlamlığındakı problemə görə bunu edə
bilmir, evə yad uşağı gətirir, lakin kişi bunu qəbul
etməyəcəkdir və davamı gəlir... Üzləşmə qorxusu - nə deyərlər?
Amma nə qədər dayaz qorxudur, bəlkə dərindən
düşünülsə başqa bir üzləşmə
olacaqdı, lakin qorxu var və itələnmə əlac kimi
görünür.
-Çox
yaxşı dediniz. Eyni səbəb var - qorxu.
Üzləşməkdən qorxuruq. Öz-özümüzlə üzləşməkdən
qorxuruq. Sonra özünü qəbul etmək
var, bu isə bir qədər çətindir. Sonra necə yaşayaram, sonra nə edərəm, cəmiyyət
necə qarşılayacaq, ailə, ətraf necə qəbul edəcək,
dışlayacaqmı, eyibləyəcəkmi, lağamı
qoyacaq, sayılmazmı edəcək, görməzdənmi gələcək,
bir sözlə, anlayış olacaqmı qorxusu. Bundan sonra seçim gəlir - maskalanmaq, ya da
özü kimi olmaq. Olacaqsa, necə olacaq,
maskalanacaqsa, necə maskalanacaq?
-Filmdə baş rollarda Gülzar
Qurbanova, Maqsud Məmmədov kimi peşəkarlarla birgə, həm
də təsadüfi adamları çəkmisiniz. Onlardan biri,
Orxan rolunu canlandıran Taleh Bədiyev, digəri kiçik
qız Bəhiyyə Abdullazadədir. Onları
necə tapdınız?
-Şəkidə 20 məktəbdə kastinq
keçirtmişdik o zaman. Məni də onlarla oğlanın içində cəlb edən
Orxanın baxışları
oldu. Qız da Şəki məktəblisidir.
Doğrusu, əvvəl kastinqdə diqqətimi
heç çəkməmişdi. Seçilmiş
uşaqların şəkillərini çəkirdik, bu da hərlənirdi
böyür-başımda. Birdən
soruşdu ki, siz burda nəylə məşğulsunuz eee belə?
Birdəncə anladım ki, bütün
bunları saymazyana seyr edən, mənim də bayaqdan fikir vermədiyim
qız elə o qızdır. Bir növ
özünün marağıyla mənim diqqətimi çəkdi.
Uşaqlarla ilk gündən bir-birimizi çox
yaxşı anlamağa başladıq. Onların mənə bağlanması və
bir-birimizi anlamağımız mənə elə gəlir ki,
çox vacib amil oldu. Bəlkə də mənim
uşaqlığıma uyğun uşaq oldular, nədəsə
mənə bənzərlikləri vardı, ona görə.
Onu da deyim ki, Taleh hətta Trabzon Beynəlxalq
Kinofestivalında Maqsud və Gülzar xanımla yanaşı
"ən yaxşı oyunçu" mükafatı da
aldı.
-Ümumiyyətlə, filmdə
uşaqlarla işləmək çətindirmi? Düzdür,
onlar körpə deyillər, amma yenə də öz ayrıca
şıltaqlıqları, yorulmaları, rola girə bilməmələri
ola bilər.
-Uşaqlarla
işləmək çox çətindir. Gərək
uşaqdan uşağı oynamağı tələb etməyəsən.
-Öz-özünü oynayacaq. Amma yəqin
ki, bəzən nazıyla oynamaq da lazım gəlir...
-Əlbəttə. Uşağın demək istəmədiyi
sözü gərək ona dedirtməyəsən. Etmək istəmədiyi
hərəkəti etdirməyəsən. Uşağı məhz
özlüyündə saxlamaq lazımdır. Uşaq obrazı oynamamalıdır. Ona sadəcə istiqamət vermək olur. Uşaq özünün təbiətində olmalıdır.
Uşaq öz təbiətində
çıxmırsa, rol təbii alınır. Uşaq sənə etibar etməlidir,
qarşılıqlı etibar olmalıdır.
-Deyək ki, uşaqlar sizinlə
dil tapırdılar. Bəs digər aktyorlarla?
Axı uşaq
çəkiliş meydançasında təkcə sizinlə
deyil, həm də tərəf-müqabilləriylə işləyir.
Məsələn, filmdə Abbas müəllimlə
Orxan bir-birinə nifrət edir.
-"Qırmızı bağ"ın çəkilişlərində
bu mənada da heç bir problem yaranmadı. Həm
Gülzar xanım, həm də Maqsud çox düzgün
yanaşma sərgilədilər. Dostlaşmışdılar,
aralarında mehribanlıq, biri-birlərinə isti münasibət
yaranmışdı. Məncə, o
münasibət filmin çəkilişlərinə müsbət
təsirini göstərdi.
-Mirbala müəllim, filmin çəkilişlərində
üç ölkədən yaradıcı və texniki heyət
iştirak edib - Azərbaycan, Rusiya və Gürcüstan.
Uzaqdan gəlirdilər, tez-tez və uzun fasilələr
yaranırdı... Gərginlik olmurdumu?
-Biz
çox yaxşı, bir-birini sözsüz, bir işarədən
anlayan komandaydıq. Lakin təbiətin
şıltaqlığı, bizə gətirdiyi
"sürprizlər" vəziyyəti çox gərginləşdirirdi.
Bu bəzən komanda üzvlərinə də
sirayət edirdi. Təmkinli olmağa
çalışırdım. Bir şeyi
yaxşı bilirdim ki, filmin taleyi mənim təmkinimdən
aslıdır. Rejissor üçün ən
vacib keyfiyyətlərdən biri, bəlkə də birincisi səbrdir.
Rejissorluq həm də xarakterdir - bunu müəllimlərimiz
dönə-dönə təkrarlayardılar. Haqlıdırlar, səbirli olmamağa sadəcə
haqqın yoxdur, belə bir seçim yoxdur.
-Çəkilişlər zamanı
hansısa səbəblərdən qəfil, əhəmiyyətli
dəyişikliklər oldumu?
-Olub,
çoxlu dəyişmələr olub, son anacan hətta bəzi
şeyləri çəkilliş gedə-gedə dəyişmişəm.
İrili-xırdalı on səhnə çəkilmədi.
Mən özüm bilə-bilə onları
çıxartdım və onun yerinə bir neçə əlavə,
əvvəldən planlaşdırılmamış səhnə
əlavə etdim.
-Sonunda film bitdi, yəqin ki, dərindən
nəfəs almaq olardı... Amma üç il keçir və
üç ildə siz özünüz yenə dəyişməyə
davam etmisiniz. İndi filmə baxanda hansısa olan və olmayan
səhnələr varmı ki, indi çəkilsəydi,
başqa cür olacağını düşünəsiniz
-Yoxdur. Film uzun müddətə ərsəyə gəldi.
Həm də mənim komandam peşəkarlardan
ibarətdi. Operator Maksim Dradov, rəssam Leonid Karpov,
prodüserlər, həmçinin, post-prodakşn
dövründə işləyən mütəxəssislər,
hamısı peşəkar idi. Və işlərini
də peşəkarlıqla təqdim etdilər. Buna görə məndə təəssüf
doğurası heç bir detal, səhnə qalmayıb. Açığı, mən artıq o filmdən
uzaqlaşmaq istəyirəm. "Qırmızı
bağ" həyatımın bir hissəsiydi, birgə
yaşadıq, birgə böyüdük və bitdi.
Əlbəttə, "Qırmızı bağ" həyatımın
filmi kimi ömrüm boyu, mən ölənə kimi mənimlə
olacaq...
-Bunu indidən nə bilmək olar,
bəlkə bundan sonra yazılacaq hansısa ssenari, çəkiləcək
film sizə daha doğma olacaq?
-Mümkündür,
haqlısınız. Lakin əminəm,
"Qırmızı bağ" mənim üçün
çox əzizdir. Bu film özümə
bənzəyir. Bu ordakı hadisələrin
mənim həyatımın hadisələrini
xatırlatması demək deyil, məhz filmin özü mənim
kimidir. Bəlkə də mən onun kimiyəm.
Lakin mən dəyişəcəyəm. Amma məhz "Qırmızı bağ"ın
diliylə demək istədiyim hər şeyi deyə bilmişəm.
Ola bilsin çox mürəkkəb və
dolayısıyla demişəm. Ola bilsin
özünü daxilən gərginləşdirməlisən
ki, bunu anlayasan.
-Seyrçi sizin dili
anladımı?
-Beynəlxalq
arenada çox yaxşı qəbul olundu. Xaricdə
bu filmə yanaşma başqa idi, bizdə başqaydı.
Onlar hətta filmdə olan tək-tək
detalları da müzakirə edirdilər. Metaforik
dilə daha çox diqqət yetirilirdi. Bizim
tamaşaçı filmi daha üzdən, əhvalata vararaq izləyir.
Lakin o seyrçi bizdə də yetişəcək,
mən buna əminəm. Axı necə ola
bilər, sən öz mədəniyyətindən, miflərindən
gələn rəmzləri tanımayasan? Bu
öz dilini bilməməyə bərabərdir.
-Mirbala müəllim,
"Qırmızı bağ "sizə nə
qazandırdı? Həm film olaraq, həm başqa mənada...
-Film
altı mükafat alıb. 15-ci Dəkkə Beynəlxalq
Kinofestivalında "ən yaxşı film"
nominasiyası üzrə qalib olub. Onlarla
ölkədə göstərilib. Lakin məncə,
bu filmin birinci qazancı onun varlığındadır. Belə bir film ortaya çıxdı və Azərbaycan
kinosunda bu atmosferdə film, mən bunu kino xadimlərinin fikrinə
əsaslanıb deyirəm, çəkilməmişdi. Yəni özü öz yerini qazandırdı.
Xarici ölkələrdə göstərildiyi
zaman filmdən tamam başqa aurayla çıxan, gözləri
yaşarmış adamlar görürdüm. Qürbətdə yaşayan azərbaycanlıların
minnətdarlıqlarını qazandım, onlar hesab edirdilər
ki, bu film həm də bizim mədəniyyətimizin göstəricisidir.
Almaniyada Mannhaim-Haidelberq kinofestivalının prezidenti Mixael
Koetz film təqdim edərkən xüsusi qeyd etdi: "Bu film
yüksək dəyərləri tərənnüm edir,
bütöv bir mədəniyyətin
daşıyıcısıdır." Mən
bu sözləri eşidəndə içimdə qəhər
duydum. Biz burda, hər şeyin içində
bunu hiss etmirik. Bir şey üçün
çox sevinirəm ki, mən vətənimizin balaca bir
parçasının gözəlliyini, ruhunu, mədəniyyətini
göstərə bilmişəm. Məhz
bu "Qırmızı bağ"ın ən böyük
qazancı və qazandırdığı dəyərdir.
-Söz düşmüşkən,
bilirəm ki, sizə daha çox Rusiyadan dəfələrlə
iş təklif olunub. Bəlkə getsəydiniz, daha çox
filmlər çəkmişdiniz, ideyalarınızı
gerçəkləşdirmişdiniz. O hansı səbəbdir
ki, siz heç Bakıda da deyil, bu ucqar, gözdən uzaq Şəkidə
oturmusunuz, gözləyirsiniz ki, neçə illərin
başında bir film çəkə biləsiniz?
-Yaxşı
sualdır... Görünür səbəb budur ki, mən
öz qırmızı bağımı burda
tapmışam...
-Son sual. Otağlınızda
saxsı qabda həmin o qırmızı bağın ağaclarının
biri əkilib - Sarağan ağacı. Niyə,
nə səbəbə? Az əvvəl dediniz,
"Qırmızı bağ" artıq sizin
üçün bitib, ağac isə təzəliklə sizin
otağınızda peyda olub...
-Bunu
çoxdan etmək istəyirdim. Bu, Abbasın
içinə səyahətində görə bilməyib, geri
döndüyü o ağacı xatırlatmaq
üçündür. Ona orda deyilənləri
xatırlatmaq üçündür. Mən
ona baxanda ağacı deyil, filmi deyil, ordakı sözləri
xatırlayıram. Bu, özünü
görməkdir. Mən o ağaca baxanda
öz-özümə deyirəm - təkcə baxmaq yox, həm
də görmək lazımdır, təkcə dinləmək
yox, həm də eşitmək lazımdır... Bəlkə də o an mən heç o ağacı
düşünmürəm, bəlkə də o mənim
içimdəki ağacı görməyə, o ağacın
yanına gedib çıxmağa kömək edir. Bunun
üçün də o mənim otağımdadır...
Söhbətləşdi: Hədiyyə
ŞƏFAQƏT
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 13 yanvar.- S.6-7.