BRİKOLAJ, yaxud
işıq qapısı
Esse
Bir məqam gəlir, dərk edirsən ki, daha
yazmağın bir mənası qalmadı, çünki bu
hamı kimi, həm də avtomatik yazıdır, kütləviləşməyə
aparan yazıçılıqdır. Jerar Jenet strukturalistlərin fəaliyyətini
incələmək məqamında vaxtilə Levi-Strossun
mifoloji təfəkkürlə əlaqədar dövriyyəyə
qoşduğu "intellektual brikolaj" sözündən
istifadə etmişdi, rusca buna "samodelka" deyilir, bu fəaliyyətlə
məşğul olan adamın istifadə etdiyi, müxtəlif
əşyalardan "qopardığı" hissələr
özlərinin ilkin təyinatını itirir, yeni əşyada
yeni funksiya qazanır və beləliklə, ən müxtəlif
əşyalardan qopma hissələr bu əşyanın
daxilində qarşılıqlı münasibətlərə
girir, yeni funksiyanı "istəmədən" ifa edirlər.
Məhz bu məqamda mətnin, münasibətin,
deyimin, söyləmin... tərkibindəki dəyər
özünü göstərir. Çünki sən bu
zaman konkret mətni fokus dairəsində saxlamaqla ənənə
də daxil olmaqla onun daxilindən görünən
bütün yolları qət edir, əsərdən maksimum
"uzaqlaşmaqla" göstərdiyi, işarələdiyi
kodlara doğru gedirsən və bu təsadüfdə
"sirr", "ecaz", "füsunkar"... kimi epitetlərə
lüzum qalmır. İndi klassik poeziyanın təhlilində
bu mənada təhlükəli bir istiqamət
formalaşıb. Deyək ki, Füzuli, Nəbati,
Sarı Aşıq, Seyid Əzim və başqa şairlərin
mətnlərinin təhlili elə aparılır ki, sanki bu mətnlərdə
canlı insan hissləri iştirak etməyib. Məntiq
belədir: əsər, bədii mətn
yazıldığı dövrdə modda olan, insan
düşüncəsini daxildən idarə edən hansısa
"izm"in qəlibindədir və ondan kənarda mövcud
deyildir. Bu tənqid türündə bədii mətn əsas
xassəsini itirir, zahirən parıltılı olsa da,əslində
çılpaq bir şeyə çevrilir. Yəni, şairin gücü hansısa izmin qəlibinə
ideal şəkildə oturmaqla deyil, ondan maksimum kənara
çıxmaq cəhdləriylə bəllənir. Bu iki istiqamət arasındakı savaş bədii mətnin
taleyini müəyyənləşdirir.
Jerar Jenet yazısının yuxarıda xatırlanan
giriş hissəsində həmin analogiyanı ədəbi tənqidin
spesifikasını müəyyənləşdirmək məqsədilə
aparmışdı. Fikrinə davam edərək yazır ki,
"burada söhbət tənqiddən, daha doğrusu, ədəbi
tənqiddən gedir; o, digər növ tənqidlərdən həm
də onunla fərqlənir ki, öz işini qurarkən o da
eyni materialdan (yazıdan-!) istifadə
edir. Aydındır ki, rəssamlıq və
musiqi tənqidi özünü boya və səslərlə
ifadə etmir, ancaq ədəbi tənqid elə təhlil eləmək
istədiyi predmetin öz dilində danışır; o,
metadildir, "dikurs haqqında diskursdur", bu səbəbdən
meta-ədəbiyyatdır", yəni predmeti ədəbiyyat
olan meta-ədəbiyyat. Yəni, tənqid əsərdə
"susmalıdır", iştirakı bilinməməlidir,
qışqırıqdan vaz keçib, susduqca əsərin
çevrələdiyi ərazinin genişliyini, müxtəlif
bucaqlardan görüntülərini göstərə bilməlidir.
Ancaq...
Başqa bir analogiyaya baxaq. Mövlud Süleymanlının
romanında əla bir detal var: tüfəng köhnəlib,
normal tuşladıqda atmır, ancaq sahibi hirslənib onun
qundağını zərblə yerə vurduqda
açılır, ələ, sahibinə tabe olmayan tüfəng
hər kəsi öldürə bilər. Çox
danışan ədəbiyyat və qışqıran tənqid
kimi...
Birinci
halda, yəni, semiotika ilə məşğul olan adamın
düzəltdiyi "əşya" köhnənin içində
gizlənmiş, amma onun özünün də xəbərsiz
olduğu yenilikdir, yəni virtual olaraq hər bir əşya
onlarla əşyanın "yuxusundan"adlayıb gəlir
(onlara toxunmadan-!), yada düşməyən, unutqanlıq
diyarında yaşayan şeylərin birləşməsini
xatırladır.
... Elə
bir məqam gəlir, anlayırsan ki, içində etiraz yoxdu,
sadəcə köhnə üslublara naxış vurub
yazırsan, ədəbi əsər, bədii mətnlə
bağlı köhnə anlayışlar sənin təfsirində
daha da köhnəlir, yəni, deyək ki, Həmid Araslı
üçün fabula, süjet... nəydisə sənin
üçün də odur, hətta ondan da
aşağıdır; sahildə durub seyr edirsən, dalğa
gəlir, min ilin sükutunun üstündən sürüşüb
gedir, torpağı öpür, izi qalır, növbəti
dalğa bu izləri bir az da təzələyir, yəni burda
geriyə qayıtma təzələnmək naminədir,
köhnəni təkrar etmək üçün deyildir. Əks halda, yəni, sən geriyə qayıdıb
olsa-olsa köhnənin ayağını tapdalaya bilərsən,
bu isə "köhnə dağarcığı tumaş
yerinə satmaq" anlamına gələr. Amma məsələn, Umberto Ekonun "Ədəbiyyat
meşəsində altı gəzinti" əsərinə
baxın, orada sadaladığımız və
sadalamadığımız köhnə anlayışlar necə
dəyişir, görürsən ki, burda köhnə qəliblər
üstündə necə yeni suallar meydana çıxdı.
Filologiyada, yaxud ədəbi prosesdə yeni
söz necə meydana gəlir, bunu hansı əlamətlərlə
bəlləmək olar? Yeni söz nə qədər
türfə, gözəl, təkrarsız olsa da, heç zaman
tək olmur, həmişə paralel şəkildə və
meridianda meydana gəlir. Ekonun adı
çəkilən əsəri kimi. Ekonun
paralelində meydana çıxan əsər filoloji səpkidə
deyil, romandır. Məncə, bunun belə olması,
qütbləşmənin bu şəkli ədəbi proses
üçün son dərəcə vacib şərtdir. Deməli, ideya, fikir baxımından yeni bir şey təkcə
bir sahədə, deyək ki, təkcə ədəbi tənqiddə,
yaxud nəsrdə və ya poeziyada yarana bilməz, eyni şey bədii,
yaxud filoloji təfəkkür sferasına da adlamalı, orada dərindən
ifadə olunmalıdır.
... Və bu, belə deyək, şeylərin
düzümündə ideal vəziyyətdir. Heç
ola bilməz ki, ədəbi proses, bədii mətn səviyyəsində
ideal, çox gözəl və mükəmməl nümunələr
yaransın, buna paralel filoloji fikir ətalət sularında
üzsün (ancaq paralelliyi eynizamanlılıq kimi anlamamaq
şərti ilə-!), yaxud normal vəziyyət bu ola bilər
ki, ədəbi tənqid ədəbi prosesdə
qırıq-qırıq siqnalların gəldiyi
ağrılı yerləri duyaraq burada olduğunu duyursun. Bu məqamda unudulmaz Xudu Məmmədovun Əli Kərim
haqqında çıxışı yada düşür.
"... İndi dünyanın yaranması haqqında kitab və
dərsliklərdə belə yazılır: dünya
haçansa bir-biri ilə əlaqəsi olmayan molekul və
atomlardan ibarət idi. Nə baş verdisə,
sonralar bu atom və daha kiçik zərrələr müxtəlif
kombinasiyalarda birləşib mürəkkəbləşdilər.
Söz sənətində, ədəbiyyatda da
belədir. Şair dünyanın müxtəlif
künc-bucağına səpələnmiş, aralarında
heç bir bağ olmayan sözləri maqnit gücü ilə
yaxınlaşdırır, onlardan yeni aləm, yeni dünya
inşa edir..." (M.Müşfiqin Cəfər
Cabbarlının ölümünə həsr etdiyi şeirindəki
"mühnədis" sözü yada düşür, Bu
söz şeirə elə ustalıqla və gözlənilmədən
daxil olur ki, sən onu "unudursan", çünki
gördüyü iş dərhal gözün önündə
əyaniləşir. Bu kontekstdə "dərhal"
sözünün işlənməsi vacibdir, cüzi gecikmə
ritmi pozar, poetik yaddaşın itməsinə səbəb ola bilər...). Xudu müəllim dava edir:
"... Olur ki, biz yaşadığımız gerçəklikdən
fiziki olaraq bezirik, yoruluruq, belə olduqda həmin aləmin
qapısını açıb içəri daxil olur, təzələnir,
başqalaşırıq, özümüzə gəldikdə
yenidən geri qayıdırıq..." Xudu
müəllim bu məqamda heç şübhəsiz ki,
yorulmuş cismin dəyişməsindən, zahirən olmasa da,
görünməsə də, başqa bir nəsnəyə
(işığa!) çevrilməsindən bəhs edir.
Hər bir təsadüfdə ruhuna bir zərrə işıq
qata bilən insan simasını, rəngini, baxış tərzini,
nitqini... hər şeyini dəyişdirir, son dəfə o
qapıdan keçib elə işıq kimi
"görünür" və "işıqdan
süzülən işığa" dönür. Əli Kərimin "Səfərdən sonra"
şeirini oxuyun, buna inanacaqsınız. Bu
şeirin ritm və intonasiya quruluşunda həm yorğunluq, həm
də sürət təşnəliyi eyni nəbz
üstündə hiss edilir.
Olsun ki, Orta əsrlərdə bu halın
poetik ifadəsində lisan və libas müasir dövrlə
müqayisədə çox fərqliydi, həmin
çağda insanın mənəvi ərazisini istila
etmiş mistik təlimlərin poetik dillə ifadəsinə bənzəyirdi.
Ancaq zaman keçdikcə bu bənzəyiş
tarixiləşir, arxaika planına keçir, təlim və
onun işarələri geri çəkilir, sönür, yerdə
qalanın şeir, poetik mətn... olub-olmaması əsas suala
çevrilir. Bu anlamda Füzuli kimi
şairlərin təhlilində misralara yenidən təsəvvüf
libasının geyindirilməsi (... burnun ucu belə, qaşlar
belə görünmür-!) təəccüb doğurur.
Bu qəzəl mətnlərinə nə qədər
şərhlər yazılıb, onlar doğrudan poetik mənanı,
ideal demirik, normal şəkildə aça bilirmi? Həssas
bir oxucunun duyduqlarından daha önəmli ola
bilərlərmi? Yəni, epik təhkiyədən
fərqli olaraq (hekayə, roman) lirika üçün
gerçəklikdən elə məqamları seçilib təsvir
sferasına qatılır ki, bunların sayəsində lirik qəhrəmanın
əhvalı və nəzər nöqtəsi olaraq anidən,
həm də tapılmış bir nəsnə kimi göstərilir.
Qəfil aşkarlanmış, tapılmış bir nəsnə!
İstənilən lirik nümunənin semantik
strukturunda daxili hərəkətli impuls, yaxud lirik məhvər
bu və ya digər fərdin qəlb tarixində
dönüş nöqtəsini təşkil edən hadisənin
qavranılması məqamının tutulmasıdır.
Həm tematik, həm də quruluş baxımından lirik əsər
Hegelin "lirik konsentrasiya vəziyyəti"
adlandırdığı son dərəcə gərgin vəziyyətin
lirik "mən" tərəfindən
yaşanmasıdır. Hər şey bir an içində
tutulur və qavranılır, bu vəziyyətdə "an" əbədiyyət qədər
sürür. Lirik əsərdəki gərginlik sahəsi
özündə elə böyük və dərin qatlı
poetik enerjini cəmləyir ki, məntiqi cəhətdən bunun
bir an ərzində tutulması və
yaşanmasına inanmaq çox çətindir. Bu implisit forma, yəni, həmin qərinələr qədər
uzun çəkən çox qısa anın mahiyyətini
sözlə ifadə etmək qeyri-mümkündür. Lirik növün fəlsəfəsinin əsas
problemi də məhz budur.
Novalis
(Baron Fridrix fon Qardenberq, alman filosofu, nasir,
mistik şairi, Novalis təxəllüsü ilə
yazmışdır) özünün məşhur
"Fraqmentlər" əsərində yazırdı:
"Poeziya mahiyyətcə mütləq reallıqdır. Bu, mənim fəlsəfəmin mərkəzi
nöqtəsidir. Poeziya nə qədər
çox olarsa, gerçəkliyə bir o qədər yaxın
olarsan".
Yuxarıdakı qənaətimizə qayıdaq. Lirik əsəri diqqətlə
oxuduqda orada ölçü və fəlsəfi məna
baxımından üst-üstə düşməyən iki
hissəni ayırd etməli oluruq:
təcrübi və ümumiləşdirici. Təcrübi (empirik) hissə həcmlidir, bizə təklif
və təlqin edilən məkanın böyük bir hissəsini
zəbt edir, ümumiləşdirici hissə isə yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, qəfildən, bir an içində meydana gəlir
və empirikanın kənara atılmasıyla nəticələnir.
Şeirin sonunda elə bil ki, bütün qənaətlər
bir nöqtəyə düyümlənir, lirik qəhrəman
bir baxışla hər şeyi - mətn boyunca "emal edilən"
təcrübəni mənaya çevirir. Mütəxəssislərdən
biri elə-belə də yazır: bu hardasa balet
estetikasındakı "puante" deyilən hadisəyə bənzəyir
(balerinanın baş barmağı üstündə
durması).
İstənilən
qəzəli götürün (O qara xalı mənə versələr,
qanın içərəm // nə üçün mənzil
edib arizi-canandə// Seyid Əzim...). Qəzəlin sonunda
"janr səthindəki" bütün təcrübələr,
empirik bəlirtilər qəfildən çəkilir, yox olur və
yerini "məna çevrilişinə" verir, belə
olduqda, mətndə lirik "mən"in hadisəyə necə deyərlər,
ümumiləşdirici baxışı həlledici rol
oynayır, o, möhür bəndinə qədər deyilənləri,
bir sözlə, bütün təcrübəni məhz geri
qayıtmaqla mənaya çevirir, başqa sözlə, ona qədər
deyilənlərin əsl mahiyyəti aşkarlanır.
Bir az assosiativ görünsə də, başqa bir
nümunəyə müraciət edək. Fransız tədqiqatçısı
Pol Balanfa XVII əsr türk şairi "Niyazi Misrinin mistik təlimlərində
ruhani yoxsulluq və qara işıq" məqaləsində
yazırdı: "...İşığa çevrilmə
Niyazi üçün çox böyük əhəmiyyət
daşıyır, çünki o, düşünür ki, hər
şey Allahın işığında görünməlidir.
Buna görə də, tam şəkildə
işığa çevrilmə bilik və vahidliyin sübut
edildiyi səviyyədir. Kübrəvi təlimlərində
olduğu kimi, bir çox şeylərin daxilində, məsələn,
inam işığı, paklıq işığı, yaxud
elm işığı mövcuddur. Bu işıq
özünü ayrıca mövcudluq forması kimi üzə
çıxara bilir, ancaq Nəcm əd-din Kübra zikr vasitəsi
ilə yuxarı qalxan və ilahi taxtdan gələn
işıqla birləşən işığın hiss edilməsini
təsvir etdiyi kimi, o, hər
şeyi çevrələyir və universal ruhun
işığına qovuşmazdan əvvəl mistikin qəlbinə
daxil olur və beləliklə, "işıqdan süzülən
işığa" çevrilir. Buna görədir
ki, Niyazi Misri özünü ayrı-ayrı vəziyyətlərdə
işıq kimi görür. Bir dəfə
özünü hətta günəş kimi görür.
Başqa bir təsadüfdə o
özünü işıqdan biçilən libasda
görür və onun divanında təsvir edilən iki gənc
ona təlqin edir ki, o, günəşdən daha parlaqdır və
Yusif peyğəmbərdən daha gözəldir. Xatırlayır ki, hicri 1067-ci ildə
açıq-aşkar Qiyamətlə bağlı esxatoloji
motiv və xeyir və şərin dəyərləndirilməsi
ilə bağlı olan nəsnəni gördüyünü
xatırlayır. O, işıqdan (nurdan) yoğrulan, barəsində
bir neçə dəfə istifadə etdiyi ifadələrlə
bəhs etdiyi, gözəlliyi günəşdə belə
qısqanclıq oyadan gənci görür. Bu adam
ona deyir ki: "Sana dünya və ahiretin sırrı
açıldı, üzerindeki beşeri elbiseyi ve izafi
vücudu at, kapıdan içeri gir. Tuhaf bir
şey göreceksen ve sana ledünni ilimler açılacak,
Yüce Allaha yakın ve uzak olanı bilecek ve dertlerden
kurtulacaksın". Sonra, o, qapını açıb
girir, nur libasını alır və anlayır ki, əvvəlki
qənaətlərini alt-üst edən yeni yol əldə
edir, Quran ayəsinin əsl mənası ona məlum olur:
"Onun vecihinden başka her şey helak olacaktır". O,
başa düşür ki, köhnə gerçəkliyi
arxada buraxan yeni reallıq (həqqani) əldə
etmişdir, bu da ikinci doğuluşunun sübutudur. Bu yolla nura
çevrilmə kübrəvi şeyxi Əla əd- dövlə
əl-Simnani üçün əsas olan və artıq Nəcm
əd-din Kübranın bəyan etdiyi motivdir - insanın işıqdan
törəyən esxatoloji cisminə yiyələnməsidir."
İşıq motivi istər-istəməz sənətdə,
yaradılan mətndə görünmək məsələsini
aktuallaşdırır. Xudu Məmmədov
xatırlatdığımız çıxışında
Əli Kərimin adsız bir şeirini nümunə gətirir.
Baxdım, bulağa baxdım... Su axır, özü
görünmür ki, dibindəki rəngbərəng
daşlar görünsün... Alim deyirdi ki, əfsuslar olsun, biz daha çox
özümüzü göstərməyə meyillənirik,
özümüzdən vaz keçə bilmirik, həmin o
daşlar qalır kənarda, yəni mətləbdən
başqa hər şey olur.
Baxdım,
bulağa
baxdım
O, yox idi
elə bil,
(Bəlkə elə su deyil?)
O ,
duruydu, o, safdı,
Ən ülvi bir arzutək.
Özü
görünmürdü ki,
Dibindəki
Rəngarəng
Əfsanəni
tez görək.
Bulaq haqqında belə bir orijinal baxış
bucağından şeir yazmaq kimin ağlına gələ bilər. Məsələ
bunda deyil. Mətndə, mətnin daxili strukturunda iki sadə
əkslik, oppozisiya mövcuddur: görünmək -
görünməmək; şeirdə iki zidd
anlayışın poetik məntiqin qanunlarına uyğun
olaraq bir-birini "şərtləndirməsi",
doğurması tezis kimi irəli sürülür. Əli Kərimin
mövzunun "həll üsulunu" hamıya tanış
olan və ya olmayan "poetik məntiq" əsasında
deyil, Füzuli kimi sözün öz içində, onu adi
insan baxışının tuta bilmədiyi tədqiqat, incələmək
metoduyla, fəhmi işə salmaqla tapmağa
çalışırdı. Alınan şey -
sintez - əslində heç gözləninlən "həll
üsulu" da deyildi, yaşandıqca, zaman keçdikcə
şaxələnən bir mövzuya, dünyanı
bütün qaranlıq nöqtələri ilə tutmaq məqsədi
daşıyan araşdırmaya çevrilirdi.
...
Yuxarıdakı mətləblə bağlı deyə bilərik:
kənaraçıxmalar da olur və buna əks göstərici
qismində çıxış edərək vəziyyətin
dözülməz olduğunu gizlətmədən göz
önündə sərgiləyir. Bu işarələr
deyir ki, məsələn, öz qəhrəmanları ilə
müqayisədə müəllif çox danışır və
komik vəziyyətə düşdüyünü hiss etmir.
Bu yerdə müəllifin səsi
alınmayıbsa və o yeri gəldi-gəlmədi
hamının adından danışırsa, demək adi bir tələb
- mətləb bədii həllini tapmayıb. Bu halda, yəni müəllifin ərazisi genişləndikcə
mətndə metaforaların sırası sıxlaşır -
mən bunu paralel şəkildə ədəbi tənqiddə
də görmüşəm.
***
Və bu da son. Xulio Kortasarın romanından:
...Niyə
belə deyirsən: metafizik təhlukə? Orasio, metafizik
çaylar da var. Və sən də bu çaylardan birinə
düşə bilərsən (...)
Nədən kədərlisən? - Oliveyra soruşdu. -
Metafizik çaylar hər yerdədir, - onları çox da
uzaqda arama.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 13 yanvar.- S.26-27.