Türkçülük
Dünya ona görə gözəldir ki, orada türklər yaşayır. Türklər dünyanı gözəlləşdirən adi bir millətdir. Türkün gözü qıyıq olsa da, gözü dar deyil, qıpıq deyil. Türk dünyaya üfüqdən baxır. Dan yerinin qızartısı türkün təmiz qanından rəng alıb. Türk işğalçı deyil, fatehdir. Türkün fütühatı bəşəriyyətə məhəbbət üzərində qurulub. Mən türkəm! - demək and içməkdir. Bu sözün arxasında həqiqət, ədalət, mərifət, məhəbbət, fədakarlıq, qəhrəmanlıq dayanır. Türk and içməz, sadəcə "mən türkəm" - deyər.
Türk (əcdadı!) səmadan enmiş nurdan doğulub. Türkün sifəti, hüsnü Tanrı nuru ilə süslənib. Ona görə də Orta çağda hürufilər deyirdilər: "İnsan həqdən qopmuş nur parçasıdır". Dünyanın ən coşqun, ehtiraslı şairi, Şərqin böyük filosofu İ.Nəsimi yazırdı:
Səni bu hüsni-cəmal ilə, bu lütv ilə görüb
Qorxdular həqq deməgə,
döndülər insan dedilər.
Dahi
M.Füzuli də hüsnün hikmətini Tanrı nurunda
görürdü:
Ey mələksima,
ki səndən özgə heyrandır sənə
Həq bilir, insan deməz,
hər kim ki insandır, sənə.
Yaxud:
Heyrət
ey büt, surətin gördükdə
lal eylər
məni.
Surəti-halım görən,
surət-xəyal eylər
məni.
Orta çağların
türk-sufi şeirində
hüsn dünyanı
əks etdirən kamil bir model idi. Nura əsaslanıb türkdə
Allahdan əvvəl Tenqrini (Tanrını!) yaratdılar. Tenqri səmadan
enmiş türkün
Allahı idi. Tenqri təbiətin özü qədər real və böyük idi. Türkün
tenqriçiliyi reallığa
əsaslanır.
Qəhrəmanlıq türkün tarixən formalaşmış həyat
tərzidir. Türkün qəhrəmanlığı vətən
sevgisinə əsaslanır:
"vətən əxlaqı"
(Z.Göyalp) türk fütühatlarında əsas
ideologiya idi. Vətən əxlaqı - dövlət
əxlaqının təməli
hesab olunrdu. Türklər öz kimliyini əbədiləşdirmək
üçün gördüyü
işlərin təfəkkür
salnamələrinə həkk
etdilər: mif, əfsanə, "Orxon-Yenisey"
kitabələri, "Qobustan"
qaya abidələri,
"Kitabi-Qədə Qorqud",
"Manas", "Koroğlu",
"Alpamış" və
s. eposlar yaratdılar.
Bunlar türkün tarixdəki qüdrətini, türk təfəkkürünün gücünü
əks etdirən əbədi abidələrdir.
Mən
"Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"
(2012) dərsliyimdə "Epos"la bağlı
bu sətirləri yazmışam: "Epos müharibə
və vuruşmaların
ab-havası ilə yoğrulan, silahların şaqqıltısından özünə
vəzn və ahəng seçən, qılınc və qalxanlardan rəng və cazibə alan bir janrdır...
Epos bizim zamanlarda
sadəcə qılınc
qəhrəmanlığının və hərbi sərgüzəştlərin deyil,
xalq mənəvi qüdrətinin və mənəviyyatının inikası
kimi meydana çıxmış və
şöhrətlənmişdir... epos insanlığın hələ
dindən əvvəlki
dövrlərdə yaratmağa
başladığı maddi
və mənəvi mədəniyyətin zirvəsidir.
Eposun inkişafında və tarixində parlaq imzası olan xalqlar insanlığın
tərəqqisinə və
sivilizasiyaların irəliyə
hərəkətinə güclü
təsir göstərmiş,
tarixdə nəzərə
çarpacaq iz qoymuş, uzun mübarizə yollarından
keçib etnoslardan törənmişdir".
Şübhəsiz ki, belə xalqlardan
biri bəşəriyyətə
möhtəşəm eposlar
bəxş etmiş türklərdir. Türk epos mədəniyyəti dünya
mədəniyyətinin hələ
kifayət qədər öyrənilməmiş
təməli, zəngin
tərkib hissəsidir.
Türk eposu həm tarixi-fəlsəfi, həm
bədii forma kamilliyi,
həm də dil zənginliyi baxımından tükənməz
xəzinədir ki, türklərin tarixdə kimliyindən və türkün idrakından soraq verir. Türklər dünya ədəbiyyatına
misilsiz bədii-fəlsəfi
şedevrlər verən
dahilər bəxş
etmişdilər. Nizami,
Yasəvi, Rumi, Y.İmrə, Nəsimi, Nəvai, Füzuli... Bugün də dünya alimləri Əbu Reyhan Biruninin, İbn Sinanın, Bəhmənyarın,
Nəsirəddin Tusinin
və b. nəzəriyyələri
üzərində baş
sındırır, türk
təfəkkürünün sehrini və qüdrətini açmağa
çalışırlar. Bu
təfəkkür isə
Lütfizadənin timsalında
hələ də dünyanı heyrətdə
qoymaqda davam edir.
Mən - XX əsrin
90-cı illərində biabırcasına
çökən sovet
imperiyası, onun totalitar ideologiyası-marksizm-leninizm
iflasa uğrayanda azərbaycançılıq adlı
silsilə məqalələr
və "Azərbaycan
ideologiyası" (1996), "Azərbaycançılıq" (2006) kitablarımı yazdım. O zaman tarix bunu tələb
edirdi, mən tarixin tələbinə səs verdim, ədəbiyyatşünaslıq sahəsindəki işlərimi
bir kənara qoyub ideologiya ilə məşğul oldum. Mənim nəzəriyyəmin təməlində
türkçülük dayanırdı:
"Azərbaycançılıq türkçülüyün vətən
əxlaqı müstəvisində
dərkidir".
Türklər dünyaya sərhədləri
yerlə-göy arasında
bərqərar olan demokratizm gətirdilər. Türk demokratizmi
də, türkün yüksək əxlaqa əsaslanan qəhrəmanlığı
kimi hüdudsuz idi.
Türklər tarixin izi ilə
getmədilər, öz
tarixlərini - türk
tarixini yaratdılar. Türkün ruhu tarixə, sümükləri Yer kürəsinə dayaqdır.
Mənim təxminən
on il əvvəl
yazılmış "Ürəyimdə
böyük çölün
nəğməsi" şeirimdə
belə misralar var:
Dağ döşündə mağaradı
otağım,
Daş üstündə
bir sal daşdı
yatağım.
Hər axşam bir boz qurd olur
qonağım,
Türk
deməkdən çat-çat
olub dodağım,
Bu çöllərdə bir
naləm var, Xanım, heyy!
Qar altından bir türk çıxıb Sibirdə,
Hun dövründə basdırılıb qəbirdə.
Qərib-qərib Vətən deyə
dad çəkir,
Türk dilində cürbəcürə
ad çəkir.
Gecə-gündüz türkəm deyə bağırır,
Atillanı köməyinə çağırır.
Göyə çıxır göy
türklərin naləsi,
Milli qeyrət
himnidi hər türk səsi.
Türklərin "Böyük çöl
mədəniyyəti"nə əsaslanan demokratizmi sonralar - ərəb islam ehkamları
məngənəsində sıxılmağa
başladı. Hərçənd
ki, islam
dininin qəbulundan sonrakı bütün böyük türk yürüşləri islam
bayrağı altında
keçib. Ərəblər islamı yaradıb,
türklər onu yaşadıb. Sonralar, xüsusən
Orta əsrlərdə
böyük arealında
islamın belə nüfuz qazanması ərəblərdə qısqanclıq
yaratdı. Ərəb dini
ehkamları türk demokratizmini sıxışdırmağa
başladı. Bununla ərəblər
həm də islama zərbə vurmuş oldular. İslam dini dünyada bugünkü nüfuzuna görə tarixin hərəkətinə istiqamət
verən türklərə
borcludur.
Türk demokratizmi bütün dünyaya nümunədir. Onun əsasında azdlıq təşnəsi könüllərin tükənməz arzusu dayanır. İnsan mənəviyyatını yüksək dəyərləndirən türklər (bunu bayatılarda, nəğmələrimizdə, nağıl və dastanlarımızda görə bilərsiz!) qadına və gözələ sevgini uca tuturdular. Türklərdə "Ana haqqı - Tanrı haqqı!" hesab olunurdu, xanımların ətrafına namusdan çəpər çəkilmişdi, türk qızı öz ruhunda və vücudunda zəriflik və qəhrəmanlığı birləşdirirdi. Türk xanımı türk demokratizminin yavrusu idi, onun yeganə hakimi Tanrı əmanəti sayılan insan ruhunun saxlancı olan qəlbi idi. Türk qızının qəlbi günəş kimi hərarətli, ay kimi parlaq idi.
"Türkçülük - türk millətini yüksəltməkdir" (Z.Göyalp). Türkçülüyün vətəni Azərbaycandır, o burada "Peyğəmbər kimi bütün türk dünyasında yeni üfüqlər açan" (Ziya Göyalp) Əli bəy Hüseynzadənin (1864-1940) idrakından və mənəvi dünyasından doğulub.
"Əli bəy Azəri türklərinin ona böyük ehtiyac hiss etdiyi zamanda yetişmişdi" (Abdulla Şaiq). "Bütün türk dünyasının mücahidi" (Turan Yazcan) "Əli bəy üzərimizə bir peyğəmbər təsiri icra edərdi. Evət, o bir rəsulu - Həqq idi" (Abdulla Cövdət). M.F.Axundzadə, İ.Qaspıralı, Y.Akçura, Ə.Hüseynzadə, Z.Göyalp, C.Əfqani - bunlar türkçülüyün mütəfəkkirləri, təməlçiləri idilər. Fəqət, türkçülük, qədim türk imperatorluqlarından başlanır - Metenin, Atillanın, Əmir Teymurun, İ.Bəyazidin fütuhatları ilə dövlət yaratmaq gücünə malik ideologiyaya çevrilir.
Türk təfəkkürünün əsasında türkçülük dayanır. Türkçülük vətən əxlaqına güvənir. Türkün vətəni yerlə göy arasındadır. Böyük türklərdən ən böyüyü Bilgə Kağanın (670-732) türkçülüyün düsturu halına keçmiş ədəbi sözlərini xatırlayaraq: "Ey türk oğuz bəyləri! Türk xalqı, eşidin! Üstdən göy çökmədikcə, altdan yer dəlinməyincə, bil ki, türk ulusu, türk yurdu, türk dövləti, türk törəsi pozulmaz. Su kimi axıtdığın qanına, dağlar kimi yığdığın sümüyünə layiq ol. Ey ölümsüz türk ulusu, özünə dön!" Türk özünə dönəndə qüdrətli olur, dünyanın sahibinə çevrilir. Türklər bəşəriyyətin əbədi uşaqlarıdır. Uşaqlar kimi onlar da dünyaya məhəbbətin gözü ilə baxır, hamını özünə doğma və dost bilir. Onların aldanışları da, gözəlliyə məftunluqdan, səmimiyyətdən və mərdlikdən irəli gəlir.
Türkün düşmənləri
onu istehza ilə
köçəri adlandırıblar. Köçəri də tarixdə on yeddi imperiya yarada bilərmi?! Türk
köç etməyib,
öz sərhədsiz
ruhuna, demokratizminə
azadlıq aramaq üçün Vətəninin
bu başından o başına Sibirdən, Orta Asiyadan, Ural-Altaydan, İtil boyundan keçərək,
Mançuriyadan Macarıstana
qədər səfər
edib.
Türklər dünyanı və dövləti siyasətlə
yox, məhəbbətlə
idarə edirdilər. Bu, yerlə göy arasındakı idarəçilik
idi. Türkün hakimiyyəti bitən
gündən insanın
təbii haqları çərçivəyə salındı.
Türk demokratizmi zor, türk ədaləti təzyiq sevmir...
Qədim türklər mərd, ürəyiaçıq, dünyaya
münasibətdə təmənnasız
və hədsiz qürurlu idilər. Türklər at minən və ət yeyən xalq idi. Onlar nikbin və hətta kefcil idilər.Türkün nikbinliyi
özünəinamdan və
öz kimliyini dərk etməyindən irəli gəlirdi.
Türkçülüyün 4000 ildən artıq zəngin bir tarixi var. Türkçülüyün babası
Əli bəy Hüseynzadə "Türklər
kimdir və kimlərdən ibarətdir?"
kitabında yazıb:
"Türklər səhneyi-tarixiyyəyə
miladi - İsadan 2000 il əqdəm çıxıb".
Türkçülüyün silahı və sərvəti türk dilidir. Türklərə ən sədaqətlə
xidmət edən, türkü şöhrətləndirən
türkün ana dilidir. Bu dil
türk millətinə
tarixin yolunu göstərən, onu gələcəyə aparan
ən yenilməz qüvvədir. Mən "Türkə
yiyə Türkiyə"
adlı məqaləmdə
bu sözləri yazmışdım. "Harada
türkcə danışan
səs eşidirəm,
dönüb ora salavat çevirirəm, türkün səsi gələn səmt mənim qibləmdir".
Türk dili dünyanın ən böyük, ən şirin və zəngin dillərindən biridir.
Türkçülüyün strategiyası - son ülgüsü
Turançılıqdır. Turançılıq bütün türkləri
birləşdirən Turan
imperiyasının ideologiyasıdır.
Bu gün dünya
türklərə təzyiq
göstərir, zorla türkləri ayırır.
Lakin Türkiyə dövləti
dünya ağalığı
iddiasına mənəvi-siyasi
səlahiyyəti və
gücü çatan
üçüncü dövlətdir.
Çünki onun arxasında
dünyada mövcud olan bütün türklər dayanır.
Mövqeyimi "Azərbaycançılıq"
kitabımda bildirmişəm:
"Türk millətindənəm,
İslam ümmətindənəm,
Azərbaycan məmləkətindənəm!"
Nizaməddin Şəmsizadə
professor
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 20
yanvar.- S.2.