Xatirələrdə yaşayan insan
Mirzağa Quluzadə – 110
İlk dəfə
onun adını tələbə olduğumuz zaman "Qədim
və Orta əsrlər dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı" fənnindən dərs deyən
müəllimimiz İmran Babayevdən eşitdim, Məhəmməd
Füzulinin yaradıcılığından danışanda. O
dövrdə xeyli gənc olduğumuzdan Füzulinin dilinə o
qədər də uyuşmadığımız, şeiriyyət
sirlərinə dərindən bələd
olmadığımız, hətta başa düşmədiyimiz
bir vaxtda kimin yadına düşürdü ki, bu nəhəng
şeir ustadının yaradıcılığını tədqiq
edən alimlərin adını yadda saxlasın... Lakin illər tez gəlib keçdi, zaman dəyişdi.
Bu zaman dəyişməsində bizim
"payımıza
düşən" prof. M.Quluzadəni, akad.M.C.Cəfərovu,
akad.H.Araslını, akad.M.A.Dadaşzadəni, akad.M.Şirəliyevi,
akad.M.İbrahimovu, akad.K.Talıbzadəni və b. tanımaq,
onların mənəvi dünyasına yaxın olmaq, təhsilimizi
davam etdirmək oldu. Həmin illərdə
saçı ağarmış, gözlərinin altı
qaralmış, bir qədər də yorğun görkəmli
insan görəndə elə bilirdim ki, sanki bu insanlar əsrlərin
o üzündən adlayaraq dövrümüzə gəlib
çatmışlar. 60, 70, 75 yaşlı
ağsaçlı alim görəndə onların əlçatmaz
zirvədə dayandıqlarını fikirləşərdim...
Sən demə, 30-35 yaşlı gənclə
60-65 yaşlı insan arasındakı zaman məsafəsi
çox uzun deyilmiş. Arzusu, həvəsi qalaq-qalaq
yığılan, yazıb-yaratmaq ehtirası bitib-tükənməyən
bir alim üçün 70-75 yaş çox az
imiş...
İnstitutu
bitirməyimdən bir neçə ay keçmişdi ki, bir
gün iş otağımda qəzetlərlə tanış olarkən Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat və Dil İnstitutunun
aspiranturasına qəbul elanını oxudum. Aspiranturada
oxumaq, təhsilimi davam etdirmək mənim ən ümdə
arzum idi. Odur ki, institutda oxuduğum illərdə
gecə-gündüz yazıb-oxumuş,
sayılıb-seçilən tələbələrdən
biri olmuşdum. Dörd il şəklim
"Şərəf lövhəsi"nin yuxarı hissəsində
öz yerini qoruyub saxlamışdı. Təyinatım da eləcə
İnstitutda müəllim işləməyim
üçün verilmiş, lakin kiminsə bədxahlığı
ucbatından əmrim verilməmişdi... Bir
neçə ay işsiz qalsam da, dünya xeyirxah insanlardan
xalı deyilmiş. Elə birinci dəfə müraciət
edərkən təzəcə respublika ali
və orta ixtisas təhsili naziri təyin edilmiş Danil Quliyevlə
söhbətdə mənim danışığım nazirin
xoşuna gəldiyindən onun "gəl mənim yanımda
işlə" təklifi ilə dərhal
razılaşdım. Birbaşa, tələbə
partası arxasından nazirliyə mühüm vəzifəyə
təyin olundum. Heç kim bunu
gözləmirdi. Lakin aspiranturada oxumaq arzusu məni
rahat buraxmırdı. Sənədlərimi
qaydaya salıb institutun elmi katibinə verdim. Mart ayının əvvələrində ilk imtahana
gələndə öyrəndim ki, elanda göstərilən
1 yerə qarşı 17-18 nəfər gənc ərizə
verib və bunlardan 5-6 nəfəri mənimlə oxuyan məzunlar
idi. İxtisas imtahanı direktorun kabinetində
aparıldı. Onda bildim ki, prof. M.Quluzadə
İnstitutun direktorudur.
Onun
sağ tərəfində akad. M.İbrahimov,
akad. M.Şirəliyev, akad. M.C.Cəfərov, prof.
K.Talıbzadə, prof. Ə.Mirəhmədov, sol tərəfdə
akad. H.Araslı, prof. M.H.Təhmasib, prof. K.Məmmədov, şair
Q.Qasımzadə, prof. M.Seyidov və başqaları
oturmuşdular. İmtahan
başlamışdı ki, akad. M.A.Dadaşzadə
(o vitse-prezident idi) içəri girib M.İbrahimovun yanında
oturdu. O vaxt aspiranturaya qəbula çox böyük məsuliyyətlə
yanaşır, ciddi fikir verirdilər. Növbə
mənə çatdı, əl uzadıb biletlərdən
birini götürdüm. Suallar tanış
idi: XIX əsrdə folklorşünaslığın
yaranması və mövcud nəzəriyyələr, 2-ci
sualım "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanında heca vəznli
şeirin inkişafı, 3-cü isə Orta əsr Azərbaycan
xalq dastanları idi. Birinci sualı ətraflı
danışdım, mövcud nəzəriyyələri,
onların görkəmli nümayəndələri haqqında
ətraflı məlumat verdim. Heç kim
danışmırdı. Onların mənə
diqqətlə qulaq asmalarını görəndə bir balaca
özümü itirən kimi oldum. Bu
böyük insanlardan yalnız M.İbrahimov və
H.Araslını şəkillərindən
tanıyırdım. Prof. M.H.Təhmasib isə IV kursda
bizə "Orta əsrlər Azərbaycan xalq dastanlarından
xususi kurs mühazirələri" oxumuşdu... Bu vaxt prof.
M.Quluzadə yanında oturanların rəyini öyrənmək
məqsədilə dilləndi:
- Mənə
elə gəlir ki, birinci sualı bu cavan oğlan ətraflı
danışdı. Etiraz etmirsizsə, keçsin
ikinci suala. Heç kim etiraz etmədi.
İkinci sualın cavabını daha ətraflı
danışaraq dastandan gətirdiyim şeir nümunələri
ilə fikirlərimi əsaslandırdım, dastandan bu qədər
şeir deməyim əyləşənləri heyrətləndirmişdi.
Prof. M.Quluzadə, akad. H.Araslının
qulağına nə isə pıçıldadı, akad.
M.İbrahimov əlini çənəsinin
altına qoyaraq mənə baxırdı. Prof. M.H.Təhmasibin
tutqun və qaşqabaqlı çöhrəsi
açılmışdı, sanki məni birinci dəfə
görürdü...
Sona yaxınlaşanda akad. H.Araslı dilləndi:
- Hə,
oğlum, Dədə Qorqud dastanlarını tədqiq edən
alimləri say görüm!
Mən rus-Avropa, Türkiyə və Azərbaycan alimlərinin,
o cümlədən H.Araslının da adını çəkdim,
dastanın ölkəmizdəki nəşr illərindən
danışdım. (O vaxt kim fikirləşə bilərdi
ki, 30 il sonra mən Dədə Qorqud şeirlərinə həsr
olunmuş monoqrafiyanı yazacağam). Bu vaxt prof. M.Quluzadə
soruşdu:
-
Oğlum, sən hansı rayondan gəlmisən Bakıya?
Mən də:
-
Xızıdan, - dedim.
Bu vaxt akad.M.Arif sanki narahat kimi Mirağa Quluzadəyə
baxdı (Mən onun narahatlığını bu gün də
izah edə bilmirəm). Mən M.İbrahimovun üzündə bir
məmnunluq ifadəsi gördüm. Akad.
H.Araslı da diqqətlə mənə
baxırdı. Həm də bu vaxt hiss etdim ki, hamı
prof. M.Quluzadənin rəyini bilmək istəyirdi.
Bu vaxt
Mirzağa Quluzadənin bir qədər amiranə səsi
eşidildi:
-
Oğlum, keç üçüncü suala!
Üçüncü sual daha asan idi. Prof. M.H.Təhmasib
yazıb başa çatdırdığı, hələ nəşr
etdirmədiyi Orta əsrlər Azərbaycan xalq dastanları
adlı əsərini demək olar ki, bizə əzbərlətmişdi.
Mövcud xalq dastanlarımız, onların təsnifi,
ideya-bədii və sənətkarlıq xüsusiyyətlərindən
xeyli danışdım. Prof. M.H.Təhmasib
yenə mənə diqqətlə baxırdı. Bu vaxt Mirzağa Quluzadənin səsi eşidildi.
- Kimin
sualı var?
Heç kim dillənmədi. Mən bərk
yorulmuşdum, gözlərim qaranlıq gətirdi. Az qalırdım yıxılım. Divardakı saata baxanda gördüm ki, 70-80 dəqiqədir
ki, ayaq üstəyəm.
Yenə
Mirzağa Quluzadə:
- Get oğlum, get bir az üzünə soyuq su vur,
özünə gəl, çox sagol!
Mən bayıra çıxdım. Pencəyimi
çıxarıb tələbə yoldaşlarımdan birinə
verdim, cib yaylığımla tərimi sildim, elmi katibin
yanında oturan oğlandan bir stəkan su alıb içdim.
Sonuncu imtahan verənlər bayıra
çıxanda gördük ki, artıq 4 saatdan çoxdur ki,
imtahan gedir. Bir azdan bizi içəri
çağırdılar ki, qiymətləri elan etsinlər.18
nəfər imtahan verəndən cəmisi iki nəfəri 4
(yaxşı) qiymət almışdı. Mənim
adımı çəkən olmadı, bərk pərt oldum,
nə daışdığım, necə
danışdığım da yadımda qalmamışdı.
Fikirləşdim ki, deyəsən, burada da
işim düz gətirmədi. Bu vaxt Mirzağa Quluzadə
dilləndi:
-Hə,
oğlum, yəqin ki, sənin atan bizim köhnə
ziyalılarımızdandır, ədəbiyyatçıdır,
ya dilçi?
Mən cavab verdim ki, professor, atam tikinti işçisi
olub. O da mən
4 yaşında
olanda avtomobil qəzasında həlak olub. Kişinin sanki gözləri böyüdü.
Mirzağa müəllim yenə sual vermək istəyirdi ki,
H.Araslı ona nəsə dedi. Mirzağa müəllimin
çöhrəsində işıqlı və mülayim bir
ifadə əmələ gəldi. Sonra mənə
baxıb:
- Biz istəyirik
ki, səni yaxından tanıyaq, hamının qəti fikri
budur ki, aspiranturadakı yeri sənə verək, biliyini "əla"ya
layiq bilmişik, instituta lazım olacaqsan. M.İbrahimov
azacıq gülümsəyərək yüngüllcə
başını tərpətdi. Bu vaxt, nəhayət ki,
prof. M.H.Təhmasib xəsisliklə mənim haqqımda bir
neçə söz dedi.
- O,
institutda yaxşı oxuyurdu.
Akad. M.Arif sualla dolu nəzərlə mənə baxsa da,
heç bir söz demədi. Mən həmin
gün prof. M.Quluzadənin nə qədər böyük
hörmət-izzət sahibi olduğunu gördüm. Ətrafdakıların çoxu akademik olsa da,
hamı ona hörmətlə yanaşır, ehtiram göstərir,
hər sözünə qeyd-şərtsiz əməl edirdilər.
Buna səbəb isə Mirzağa Quluzadənin
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığına
göstərdiyi misilsiz xidmətlər idi.
Nizami, Nəsimi,
Füzuli irsinin öyrənilməsində onun, misilsiz xidmətləri
olmuşdur. Son dərəcə təvəzökar,
səmimi, xeyirxah, sözünün üstündə duran, mərd
və cəsarətli, təəssübkeş və qeyrətli
bir insan idi. Əsərlərinin dili sadə
və aydın olduğu qədər də yüksək elmi
peşəkarlıqla yazılmışdı. Bu gün onun haqqında söz demək, onu yada salmaq
Tanrı qarşısında, ağsaqqal və müdriklər
haqqında söz deməyə bərabərdir.
Mən birinci imtahandan çıxanda əyləşənlərə
öz minnətdarlığımı bildirdim. Bu vaxt o mənə baxıb
tapşırıq verdi.
- Gələn
imtahana yaxşı hazırlaş, Sov. İKP
tarixi imtahanına Moskvadan gələcəklər. Mən
bayıra çıxanda ətrafda heç kim
yox idi, sevincimdən nə edəcəyimi bilmirdim, sakit,
buludsuz, aydın səmalı Bakı axşamı
düşürdü.
...İkinci imtahanımız bir həftədən sonra
Akademiyanın aspirantura şöbəsinin yanındakı
otaqda idi. Komissiya sədri Moskvadan, SSRİ Elmlər
Akademiyasından gəlmiş
professor və bir neçə üzvdən ibarət idi.
Mən bu imtahana tam hazır idim. Hələ tələbə olarkən demək olar
ki, V.İ.Leninin bütün əsərlərini, partiyanın
proqram və nizamnamələrini, qurultayların
çıxardığı qərarları əzbər
bilirdim. Bütün institutların
aspiranturalarında imtahan verən tələbələri bir
yerə yığmışdılar, namizədlər iki-bir
imtahan verib gedirdilər. Növbə elə mənə
çatmışdı ki, gördüm qapı
açıldı, M.Quluzadə, H.Araslı və M.C.Cəfərov
içəri girdilər, sədrdən üzrxahlıq diləyəndə
sonra Mirzağa müəllim əlində tutduğu
kağızdan mənim adımı oxudu, sonra sədrə
rusca dedi ki, həmin oğlana kömək etsinlər, o institutuna çox lazımdır. Sədr rus ləhcəsi ilə adımı oxuyanda mən
ayağa qalxdım. Mirzağa müəllim məni
görən kimi, "hə budur" gəlib - dedi. Onlar gedəndən sonra mən bilet çəkib
bütün sualları birnəfəsə danışdım.
Əlavə suallara da cavab verib ikinci "əla"nı aldım. Mən o gün
bir daha Mirzağa müəllimin nə qədər
qayğıkeş, xeyirxah bir insan olduğunun şahidi oldum.
Daha bir neçə gün keçdi, fars
dilindən sonuncu imtahanı verib aspiranturaya qəbul oldum. Prof. Mirzağa Quluzadə gənclərə
xüsusi qayğı göstərərək onların elmi-tədqiqat
işlərinə cəlb olunmasına ciddi
yanaşırdı. Elmi Şuranın
iclaslarında tez-tez təkrar edirdi; "Bizim yolumuzu onlar davam
etdirəcəklər, onları incitməyin, get-gelə
salmayın, biz öləndən sonra qoyun bizi yaxşılar
kimi yada salsınlar, ruhumuza dua oxusunlar, onsuz da həyat
çox qısadır. Heç kim bu
dünyadan heç nə aparmayıb, yaxşı addan
başqa"
Aspiranturanın ikinci kursunu bitirirdik. Yay ayları
yaxınlaşırdı.Mən instituta ancaq nahar fasilələrində
gəlib-gedirdim. 5-ci mərtəbədə
liftdən çıxıb elmi katibin yanına gedirdim ki, bu
vaxt Mirzağa müəllimlə rastlaşdım. Məni görəndə elə bil sevinən kimi oldu.
Qoltuğundakı bir qalaq kağız bağlamasını
sürücüsü Ağaməmmədə verək dedi:
-Sən
düş, biz də gəlirik.Sonra mənim işlərimi xəbər
aldı. Mən də çox sağ olun
professor- deyib ayrılmaq istədim. O mənim qolumdan tutub gedək-dedi.
Biz
aşağı düşəndə sürücü QAZ-21
maşının qapılarını açdı.Bu vaxt
Mirzağa müəllim:
-Hə,
oğlum otur gedək. Mən heç nə xəbər
almadım. Bərk utandığımdan məni
tər götürmüşdü. Köhnə Bakı
universal mağazasının yanındakı 3 saylı
binanın (Mən o lənətə gəlmiş erməninin
adını çəkmək istəmirəm )
II mərtəbəsinə qalxdıq.Qapını 60-65
yaşında olan bir qadın açdı.Bu vaxt Mirzağa
müəllim muştuluq alırmış kimi sevincək dilləndi:
-Yaqut,
gözün aydın, axır ki, oğlumuzu tapıb gətirdim.
Qadın əvvəlcə əlini mənə uzatdı, sonra
üzümdən öpdü və çox sağ ol, ay
Mirzağa -dedi,
bir az kövrələn kimi oldu. Biz içəri
keçib əyləşəndən sonra Mirzağa müəllim mənim
çaşıb qaldığımı görüb
danışmağa başladı:
-Yaqut
xanım Mirvarid Dilbazinin bacısıdır, yaxşı
şeirlər, hekayələr yazır. Yeganə oğlumuz Vəfa
Misirdə işləyir, anası onun üçün
çox darıxır.Bir gün ona dedim ki, bir
aspirantımız var, Vəfaya oxşayır. O da yalvar-yaxar elədi
ki, onu evə gətir, qoy gəlib-getsin, bir az
təskinlik tapaq. Mən də neçə
aydır səni axtarıram. Bir dəfə Məmməd
Cəfərə demişəm, görünür yadından çıxıb. Hə, indi çörəyimizdən kəs, tez-tez
bizə gəl-get.
Yaqut xanım əsl bayram süfrəsi
açmışdı. O da sevinirdi, hətta gülə-gülə dedi ki,
oğlum bağışla bir az tələsik
oldu... Stolun üstündə yarpaq dolması, kartofla
qızardılmış kotlet və s. var idi. Mən heç
nə danışa bilmirdim, Mirzağa müəllim stolun
üstünə " Göy-göl "
konyakı qoydu. Nə qədər utansam da bir
qaşıq kartof və bir kotlet götürüb qoydum
boşqabıma, konyakı isə açmağa qoymadım ki,
guya mən "içən deyiləm". O çox
yaxşı başa düşürdü ki, mən utanıb
sıxılıram. Mən çörəyimi yeyib
qalxdım, professordan icazə alıb dedim :
-Mirzağa
müəllim, mənə icazə verin gedim, saat 2-də
iclasımız var. O ayağa qalxıb məni yola salarkən
dedi:
-Hə,
oğlum, evimizi tanıdın, tez-tez gəl-get. Bizi
tək qoyma.
Bu görüşdən sonra mən yeni ildə, Novruz
bayramında bir neçə dəfə onlara gedib
bayramlarını təbrik etdim.Sonra eşitdim oğlu Vəfa
Misirdən qayıdıb gəlib, onu mühüm dövlət
qulluğuna dəvət etmişdilər.
Mirzağa
müəllim gənclərə qarşı çox həssas
və qayğıkeş idi.Bir dəfə elmi katibimiz zəng
vurdu ki, sabah instituta gəl, Məmməd Cəfər
və Mirzağa müəllim səni görmək istəyirlər.
Mən səhərisi gün instituta gəlib
elmi rəhbərim akad.M.C.Cəfərovun otağına girdim.
O, məni görən kimi gülümsünüb dedi.
Səndən bir nəfər məktub yazıb, hansı jurnalda
çıxan məqaləni oxuyub, deyir ki, ondan
köçürmüsən. Mirzağa müəllim
də məktubu yazıb mənim üstümə ki, ayırd
edib ona məlumat verim. Bunu deyib o məktubu mənə
uzatdı.Məktub müəllifi göstərirdi ki,mən
çap etdirdiyim məqalədə qoşmanın 11-
hecalı olduğunu ondan " köçürmüsən"
mənə iki il bundan qabaq verilən mövzu sən demə
onun doktorluq dissertasiyasının mövzusu imiş və s.
Məmməd
Cəfər müəllim məktubu məndən alıb dedi
ki,direktor bizi gözləyir, məktub
müəllifi də koridorda bizi gözləyirdi. Bayıra çıxanda mən həmin "müəllifi"gördüm,
yaxşı tanıyırdım. Direktorun
otağına girib əyləşdik. O hamımızla
görüşdü, mənim kefimi xəbər aldı, sonra
Məmməd Cəfər müəllimə sarı
dönüb xəbər aldı.
-Nə
yazır bizim bu müəllif,tanış
olmusan?
Məmməd
Cəfər müəllim rişxəndlə;
-Tanış
oldum, Mirzağa müəllim, bu müəllif yazır ki,
qoşmanın 11-hecalı olduğunu "ilk dəfə"
o tapıb, bizim aspirantımız da məqaləsində onu
qeyd edibmiş. Sonra da yazır ki, bu mövzu onun
olub, nə üçünsə aspiranta veriblər.
Mirzağa
müəllim üzünü ona çevirib:
-Aşıq Qurbani "Bənövşə"
şeirini qoşanda ona da sən demişdin ki, hecanın
11-liyində yazsın?! Müəllif pərt oldu. Sonra
Mirzağa müəllim bir də soruşdu:
-Bu
mövzunu sənin adına nə vaxt təsdiq
ediblər?
Həmin
müəllif də cavab verdi ki, təsdiq
olunmayıb, ancaq mən o mövzunu işləmək istəyirəm.
Bu vaxt
Mirzağa müəllim güldü və ona:
-Buna
görə də məktub yazdın?!
"Müəllif"
qızarıb-pörtmüşdü. Dillənə bilmirdi.
Bu vaxt Mirzağa müəllim:
-O
mövzu sənə verilə bilməz. Qoşmanın
11-hecalı olduğunu dağda qoyun otaran çobandan
soruşsan o sizdən yaxşı deyər. Gedə bilərsiniz.
O, Məmməd
Cəfər müəllimlə bir qədər
danışıb güldü, sonra birdən xəbər
aldı:
-Bunun elmi
məsləhətçisinin xəbəri var ki, bu
"alim" belə hoqqabazlıq edir?
Məmməd
Cəfər müəllim çiyinlərini çəkdi və
sonra da:
-Deyə bilmərəm, - dedi
Mirzağa müəllim
-Ona deyin ki, bunlara nəzarət eləsin, başlı-başına buraxmayın
Biz direktorun kabinetindən çıxanda artıq günortaya az qalırdı.Mən,Məmməd Cəfər müəllimlə görüşüb ayrılanda o sakitcə dilləndi:
-Belə şeylərə əhəmiyyət vermə, get işlərinlə məşğul ol. Bu günlərdə prof.M.Quluzadənin 110-illik yubleyini keçirtdik. Mirzağa müəllimin nəslindən heç kim qalmayıb. Vəfa Quluzadənin oğlu bir neçə il bundan əvvəl maşın qəzasına düşüb çox gənc yaşında həlak oldu.Ondan bir-iki il sonra bu faciəyə dözməyən ata ürəyi əbədilik dayandı. Mirvarid Dilbazinin qızı Xatirə xanım mənim qonşumdur. Bir neçə il bundan qabaq prof.Mirzağa Quluzadə haqqında yazdığım məqaləni ona verdim ki, Vəfa müəllimə çatdırsın. Hər dəfə məni görəndə bu qonşu Xanım deyirdi ki, xalam oğlu telefonunu açmır... Daha xəbər almıram.
Prof.M.Quluzadənin parlaq xatirəsinə həsr etdiyim bu yazıları ona olan borcumu yerinə yetirmək naminə yazıram. Belə "borcu" olanlar isə çoxdur, onlarla, yüzlərlədir. Allah rəhmət eyləsin!
Məmməd Əliyev
filologiya elmləri doktoru, professor
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 20 yanvar.- S.18-19.