Əlabbas
Bağırov: Tanrıdan
ömür yox,
möhlət istəmişəm
"Ədəbiyyat qəzeti"nin
"Açıq müstəvidə" layihəsinin budəfəki
qonağı yazıçı Əlabbas Bağırovdur.
Sona Vəliyeva: – Mənə elə gəlir, Allah
dağlar yaratdığı yerə daha yaxındır. Ona
görə də O, öz xəlqetmə qüdrətindən səxavətlə dağlar
oğlu Məmməd Araza, elə sizin özünüzə də
pay verdi. Dağlar qoynunda yerləşən, zəngin mənəviyyat
dünyası sayılan Nurs haqqında "Yüz ilin tənhalığı"ndan
da güclü roman ərsəyə gətirmək
gücündə olan Əlabbas müəllim elə bir əsər
yazası olsaydı, baş qəhrəmanını hansı
xüsusiyyətlərinə görə seçə bilərdi?
– İlk əsərimi
qələmə alanda heç bilmirdim ki, Emil Zolyanın "Mopassan ona görə ilk
addımdan sevilmişdi və tanınmışdı ki, ədəbiyyata
fransız ürəyi gətirmişdi"- kimi dəyərli
sözü var. Yaza-yaza ürəyimdə götür-qoy
edirdim ki, elə burda, dünya anlamına gələn tək
bu kiçik aulda - onda (1978) kənddə müəllim işləyirdim
- baş verənləri ipə-sapa düzə bilsəm, daha dərdim
olmaz. Çingiz Aytmatov da ona yaradıcılıq
sığınacağı kimi xidmət edən, boya-başa
çatdığı Şəkər
qışlağını özünün əsas
kapitalı hesab edirdi və
dünya oxucularının qəlbini də elə o
qışlaqdan yazdığı yığcam "Cəmilə"
povesti ilə fəth eləyə bildi.
Sonralar
yazmışdım: "Əsərlərimdə qaranlıq kəndimizdəki
kimi qovuşur, səhərlər Nursdakı kimi
açılır, çəmənlərə şeh
uşaqlıqda bağçamızda
gördüyüm kimi düşür". Ağlım
kəsəndən ruhumun hakimi olan bu balaca köyü necə
vəsf eləməyəsən ki, təsvirə çəkdiyim
bütün yollar doğma Nursun yolları, maşınlar həmin
kəndin maşınları, çöllər, çəmənlər
elə həmin kəndin çöl-çəmənidi. Qeyrətli,
halal və namuslu qəhrəmanlarımın əksəriyyəti
əslən Nursdandı. Bunu da sonralar yazmışdım. Onu
da yazmışdım ki, nə qədər şərəşur, naxələf, nadürüst, kəmfürsət
obrazım var, mən onları müxtəlif şəhər,
vağzal, qatar, yeməkxana və yataqxanalarda, bir sözlə,
adamların bir-birinə harda daha çox kəf gəlmək
imkanı varsa, o yerlərdə görmüşəm.
Əsgər Rəsulov: – Əlabbas mükafat alan
"Qiyamçı" romanının son əsəri
olacağını demişdi. Mən onun haqqında 2010-cu ildə
yazdığım bir məqalədə "Yaxşı ki, vədinə
xilaf çıxdı və yeni söz deməyə hər
zaman hazır sənətkar kimi "Qaraqovaq çölləri"
ilə özü öz zirvəsini bir daha aşdı", -
deyə yazmışdım. Yazıçı mənim bu qənaətimə
qatılırmı?
–
"Türk sənədli-bədii nəsri" kimi monumental
bir tədqiqat işinin müəllifi olaraq yüzlərlə əsəri ələk-vələk
eləmiş böyük fikir
adamının qənaətinə necə qatılmaya bilərəm? Amma deyim
ki, sadəcə mənimki gətirmədi.
Qızıl kimi illərim boş yerdəncə "Köhnə
kişi"nin çapına
getdi. Hərçənd bu, şirin
röyalarımın sonu da ola bilərdi. Amma mən özümdə güc tapıb
geri "Qiyamçı" kimi qayıtdım, bu dəfə
də gördüm, lələ köçüb, yurdu
qalıb. O sözü də onda dedim. Çünki
qarşıma çıxan deyərdin bəs mənə,
canlı insana, öz köhnə dostuna yox, "Mərənd
ölüsü"nə salam verir.
Bundan sonra gəl çöllərə düşmə
görüm necə düşmürsən, gethaget,
axırı gedib "Qaraqovaq çölləri"nə
çıxdım. Bu, artıq üçüncü cəhdim
idi... Bundan artıq nəsə deməyim görünən
dağa bələdçilik etməyə oxşar, onsuz da
gerçəyi bilən bilir, əz ol cümlə Əsgər
müəllim. O illər Tanrıdan ömür yox, möhlət
diləməyim də, indi baxıram ki, daha çox içimdə
hələ də tüğyan eləyən bir dəli
ümidə görə imiş.
Xülaseyi-kəlam, nigaran qalmağına dəyməz, nə olmuş olsa belə, dostları naümid qoyan deyiləm.
Arxayın ol. Ya yazmayacam, ya da "Qiyamçı"nı kölgədə
qoya biləcək bir şey yazacam.
Nəriman Əbdürrəhmanlı: – Şübhəsiz,
Əlabbasın ən mükəmməl əsərlərindən
biri gənclik illərində yazdığı "Köhnə
kişi" povestidir. Mənimçün maraqlıdır,
Əlabbas o əsəri indi, ömrünün yetkinlik
çağında qələmə alsaydı, eyni bədii səviyyəyə
qaldıra bilərdimi?
– Belə
deməklə, bəlkə də, özüm-özümə
şər atıram ki, o, bir vəhy idi, gəldi, getdi, çətin
bir də onu bacaram. Burda işin bir tül məqamı da var
ki, bəzən çox şey
bilmək, dərindən bilmək adamı yaxşı
yazmağa qoymur. Qəribədi, amma həqiqətdi: çox vaxt ən yaxşı, hətta
deyərdim, ən kamil əsərlər
yazıçının gənclik illərində yaranan əsərləridi.
Sabir Bəşirov: – Əlabbasın istər hekayə və povest, istərsə
də romanlarında zəngin dramaturji material nə əcəb
indiyədək rejissorların
diqqətini cəlb etməyib? Ya olubmu belə təkliflər?
– Bir dəfə
Rövşən Almuradlı çiynini bu yükün
altına verdi, o, bərk "Köhnə kişi"ni
çəkməyin eşqinə düşmüşdü.
Titrlərdə öz adımı görməyin sevincindən neylədiyimi özüm də
bilmirdim. Amma qəti əmin idim ki,
daha əppəyim quyudan çıxıb. Ondan da əvvəl
Bəhram Osmanov belə bir istəkdə bulunmuşdu. O da elə
həmin əsərə səhnə tərtibatı vermək
fikrindəydi. Bir dəfə də Elxan Cəfərov "Muştuluğ"un motivləri
əsasında qısametrajlı film çəkmək istəyirdi,
amma hər üç halda maliyyə problemlərinə
görə işlər yarımçıq, mənimsə əppəyim
quyuda qaldı.
Aslan Quliyev: – Bakıya gələndən
heç üzüküləyə,
üzüyağışa getdiyin olubmu və gedəndə nələri
xatırlamısan?
–
Bakıda hara getsən, külək
də səninlə gedir. Bilmirsən xəzrisi nə vaxt
başlayır, gilavarı harda qurtarır, şimal küləyindən
isə heç danışmağa dəyməz. Mənimki isə adam balası kimi yağan,
küləksiz, sakit havalardı.
Onda görürsən çətirimi də
götürüb saatlarla yoxa çıxdım. Telefonu da
söndürürəm ki, kimsə tapmasın məni. Xatirələr
də onda qayıdır, özü də elə-belə yox,
bir canlı kimi... Olur ki, hərdən addım səslərini də
eşidirəm... Boş xiyaban, çiskin
yağış, sevdalı bir
ömrün ruhuma dinclik gətirən saralmış səhifələri,
bəzən də sönən ocaqların külü ilə
oynadığın dəmlərin acı təəssüfü,
daha nələr, nələr...
Bircə onda, arvad-uşaqdan, doğma və yaddan, bivec
tanışlardan, zəhlətökən insanlardan, bir sözlə, hamıdan,
hamıdan oğurladığım o bir-iki saatda dönüb
özüm oluram. Yoxsa bu küləkdən, bu
basırıqdan, bu hay-küydən, bu şəhərdən olsa, dirigözlü udar
adamı.
Eyvaz Zeynalov: – Həyatınızda
yazıçılığın əzab-əziyyəti
çox olub, yoxsa zövqü-səfası?
– Gənc
nəslə, bəlkə də, gülünc gələ bilər
ki, nə vaxtsa ədəbiyyatda yazmaqdan çox,
yazdığının çapına vaxt itirən bir nəsil
də olub. Geniş anlamda bu, ömür-gün,
yaşanmalı illər, qızıl qiymətində olan zaman
deməkdi. Sonra çökən rejim, məmləkətdaxili
hakimiyyət didişmələri, müharibə və
durğunluq illəri, yaradıcı insanları yazı
masasından birbaşa bazara qovub, kitabı ölümə məhkum
edən ağlagəlməz qovğalar. Nəticədə də
quru yurd! Bu biz nəslin hansının
ömür-günündən keçməyib? Bu günün
yazıçısının yeganə qazancı olsa-olsa qələmin
gətirdiyi müvəqqəti təsəlli ola bilər,
gümanındayam.
Rüstəm Kamal: – Öz şəxsi
yaşantılarını mətnə daxil etməkdən
çəkinirsənmi və əsərin süjetini əvvəlcədən
kiminləsə müzakirə edirsənmi?
– Çəkinmirəm,
əksinə, çalışıram. Sonra da məlum olur ki,
nəsrin gerçək yolu elə bu imiş. Bütün həngamələrin
ayıq oxucunu dediklərinin həqiqət olduğuna
inandırmağın başında olduğunu bilə-bilə
hansı ehtimal və fərziyyə ilə danışmaqdan söhbət gedə
bilər? Bu mənada bütün yazılarımda tək
müəllif yox, elə bir personaj kimi də varam.
Özümü Muradın ("Köhnə kişi"),
Siracın ("Gümüşü gecələr"),
Talıbın ("Mərənd ölüsü"), Səlim
müəllimin ("Gecəyarı hadisə"), Təbrizin
("Qiyamçı"), Əli müəllimin ("Şəbi-hicran")...
yerinə qoyub yazmışam. Baxmışam ki, alınıb
da. Məsələn, mən də eynən Murad kimi elərdim.
Yaxud olsun Təbriz. Bu adamın Əlabbasdan nə fərqi var
ki? Bu haqda mənə çoxları deyib. Qızımın
müşahidəsi isə lap dəqiqdi: "Ata, bu ki sənin
özünsən" .
Qaldı
sualın ikinci hissəsinə, etmirəm və çox təəssüf ki, etmirəm.
Etmək yaxşıdı. Hər halda itiriləsi bir şey
yoxdu ortada. Sonradan eşitdiyim, xoş niyyətlə deyilən elə ağıllı məsləhətlər
olub ki, onları süjetdə görmək yalnız əsərin
xeyrinə olardı.
Vaqif
Əjdəroğlu: – Bildiyim qədər "Köhnə
kişi" povesti başıbəlalı povestdir. Nəşriylə
bağlı bəzi problemlər olmuşdu, bir az
gecikdirilmişdi. Bu məsələlərin
yaradıcılığınıza nə kimi təsiri oldu?
– Start xəttinə sonradan tanıdığım qələm dostlarımın hamısından daha tez çıxsam da, lazımi məsafənin qət olunmasına nə az-nə çox, on ilə qədər vaxt itirdim. Amma kaş itirdiyim lap ömür anlamına gələn tək elə bu zaman məsafəsi olardı. Sonralar başa düşdüm ki, bəlkə də, xoşbəxtliyim olarmış bu mənim. Sən onu soruş ki, o on ildə nələrimdən olmadım mən? Adamlara inamım, dostlara məhəbbətim, yaxşılara etibarım... ən əsası da qələm-kağıza sədaqətim sarsıldı! Bu, artıq mənəviyyat məsələsidi, içimdə nə var çiliklənib tökülmüşdü, ona görə də illər uzunu özümə gələ bilmədim. O ümidlə ki, yazı-pozu dünyasına mən üz tutmuşdum, məlum qəziyyədən sonra yerimə bir başqası olsaydı, qələmə həmişəlik tövbə deyərdi. Kim bilir, bəlkə də, məni ayaqda saxlayan "məfkurə naminə dara çəkilməyin ölümlərin ən gözəli" olduğunu vaxtında hiss etməyim imiş.
– Adətən, yaradıcı adamlar tənqid olunanda bununla razılaşmır, etiraz edirlər. Maraqlıdır, bəs sizin tənqidə münasibətiniz necədir?
– Ağıllı sözə etiraz edənin özündə ağıl olmaz. Əksinə, özünü gülünc yerinə qoymuş olar. Qərəzsiz, obyektiv tənqidə açıq olmaq normal düşüncəli yaradıcı insanın əxlaq kodeksidi.
Hazırladı:
Cahanxanım Seyidzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 20
yanvar.- S.23.