İllər nə tez gəlib keçdi...
Nurəddin Ədiloğlunun
yaradıcılığından öncə, onun 60 illik
ömrünün mənə məlum bəzi səhifələrindən
söz açmaq istəyirəm.
Doxsanıncı illərin əvvəlləriydi, Nurəddin
Masallı rayonunda nəşr olunan qəzetin redaktoru idi və
bu qəzet o zaman nəinki Cənub
bölgəsində, hətta respublika mətbuatında
seçilən qəzetlərdən biri idi. O qəzetdə
bir azad ruh, söz azadlığı hökm sürürdü
və Nurəddin müstəqillik dövrünün bir cəsarətli yazarı
kimi tanınırdı. 2004-cü ilə qədər Nurəddin
Ədiloğlu Masallıda bir çox vəzifələrdə
çalışdı, rayonun ictimai həyatına
qaynayıb-qarışdı, sonra Bakıya köçdü,
yenə iş yerləri qəzetlər,
jurnallar oldu: "Millət", "Avrasiya",
"Hürriyyət", "Qarabağa aparan yol",
"Mars"…
Amma Nurəddini mən bir istedadlı
nasir kimi də
tanıyıram və onun bu müddət ərzində iyirmiyə
yaxın nəsr və publisistika kitabları işıq üzü
görüb. Onun nəsri ilə
publisistikası arasında sıx bir bağlılıq
var və mən elə bilirəm, Nurəddinin hekayə və povestlərinə
publisistikanın təsiri hiss edilsə də, bu onun
özünəməxsus üslubu kimi nəzərə
çarpır. Onun sırf publisistik janrda yazdığı
"Əsrin sönməz şamları", "Ruhani
dünyası", "Sarəng zirvəsi","Seyid Sadıq",
"Bizim ağamız", "Sonuncu monoloq",
"Masallı Mamed", "Cənub şikəstəsi"
publisistik əsərlərində bədii nəsr ünsürləri
olduğu kimi, nəsr əsərlərində də publisistik
şərhlər az deyil və deyərdim ki, bunlar qətiyyən
bir-birinə mane olmur, çünki müəllifin yazı tərzi
belədir.
Nurəddin Ədiloğlu ədəbiyyata
kiçik hekayələrlə gəlsə də, onu bir
yazıçı kimi tanıdan "Azərnur"
povest-pritçası oldu. "Dədə Qorqud"
dastanlarının təsiri hiss olunan bu əsərdə Nurəddin
qədim Muğanın mifoloji dünyasına "səyahət"
edir, igidliyi, müdrikliyi, torpaq, Vətən sevgisini
canlandırırdı. Sonralar Nurəddin
müasir həyatın, gerçəkliyin müxtəlif
problemlərinə, hadisə və olaylarına üz tutdu,
xüsusilə, Qarabağ mövzusu onun bir çox nəsr əsərlərinin
əsas mövzusuna çevrildi.
Müharibədən yazmaq
ilk növbədə müharibə dövrünün
psixologiyasına dərindən bələd olmağı tələb
edir. Adi bir əsgərin də, yüksək rütbəli
bir hərbiçinin də, müharibədə iştirak etməsə
də, müharibəni içində yaşadan insanların
da duyğu və düşüncələrini bədii
sözdə reallaşdırmaq yazıçıdan dərin
müşahidə tələb edir. Nurəddin
Ədiloğlunun "Qara sarmaşıq" romanını
oxuyandan sonra hiss etdim ki, müharibə hələ də davam
edir. Romanda əsl müharibə əhval-ruhiyyəsi
gördüm...
Janrını
"kino-roman" kimi müəyyənləşdirdiyi bu əsərdə
müəllif Nasir adlı bir
döyüşçünün taleyini izləyir.
Biz onu gah döyüş meydanında, gah
Bakıda-hərbi qospitalda, gah da müxtəlif adamların əhatəsində
görürük. Özümüzü
doxsanıncı illərin o qovğalı, xaos içində
çapalayan bir ölkədə hiss edirik. Təsvir edilən mənzərələr bizə
tanışdır. Həmin o ekstremal şəraiti
çoxumuz yaşadıq. Bir tərəfdən
müharibə gedir,igidlərimizin qanı
tökülür, o biri tərəfdən daxili
çaşqınlıq və xaos hökm sürür. Bir tərəfdən,
sosial-mənəvi birlikdən, qüvvələri səfərbər
etməkdən danışılır, o biri tərəfdən
qırx partiya, altı yüzə yaxın qəzet milli-mənəvi
birliyi parçalamaqla məşğuldur. Bir
tərəfdən xalq əziyyət içində
çapalayır, qaçqınlıq,
köçkünlük və bunların yaratdığı
sosial bəlalarla üzləşirik, o biri tərəfdən
vəzifə və kreslo uğrunda ölüm-dirim mübarizələri
gedir. Bax, doxsanıncı illərin əvvəllərinin
siyasi-ictimai mənzərəsi, mənəvi-əxlaqi
görünüşü belə idi. Biz o
günləri yaşadıq. Nurəddin
Ədiloğlunun "Qara sarmaşıq" romanında da həmin
illərin heç bir zaman unudulmayan mənzərələri
ilə qarşılaşdıq.
Nurəddin Ədiloğlunun
yaradıcılığı ədəbi tənqidin nəzərindən
uzaq düşməyib. Nizaməddin Şəmsizadə, Rahid
Ulusel, İsmayıl Vəliyev kimi tənqidçi-ədəbiyyatşünaslar
onun hekayə və povestləri haqqında maraqlı
mülahizələr söyləyiblər. Məsələn,
professor Nizaməddin Şəmsizadə yazır ki: "Nurəddini
bir yazıçı kimi fərqləndirən onun yüksək
müşahidə qabiliyyətinə malik olmasıdır. Onun
əsərləri fərdi müşahidələrin psixoloji
bir silsiləsidir… Nurəddin ətraf mühitə
də, ictimai proseslərə də diqqətli və həssasdır.
O, insanın çox adi əlamətlərindən onun daxili
aləminə enməyi bacarır". Tamamilə doğru…
Nurəddin Ədiloğlu 60 illiyi ərəfəsində
"Yaralı qu quşları" nəsr kitabı ilə
oxucuların görüşünə gəlir və elə
bilirəm, bu kitabda toplanan yazıları oxucuların, ədəbi
ictimaiyyətin diqqətini cəlb edəcək. Mən bu fikri inamla söyləyirəm,
çünki Nurəddinin bu kitabda toplanan nəsr əsərləri
onun artıq yetkin bir yazıçı kimi
formalaşdığını sübut edir.
Çağdaş
yazıçı üçün mövzu seçmək deyərdim
ki, heç bir problem doğurmur, çətinlik yaratmır,
çünki yaşadığımız bu həyat,
gerçəklik hər hansı bir yazıçıya
bir-birindən maraqlı və zəngin mövzular bəxş
edir. Zəmanəmiz
mürəkkəb və ziddiyyətlidir, həyatda bol-bol
sevinclər olduğu kimi, çox-çox kədərli,
qüssəli, təzadlı hadisələr də çevrəmizdə
cərəyan edir.Yazıçı lap keçmişə də,
nağıl və mifoloji dünyaya da müraciət edə
bilər, bu günün həqiqətlərindən də
söz aça bilər, təki onun əsəri müasirliklə
aşılansın.
Nurəddin Ədiloğlu
"Nuhun günahı" hekayə-pritçası ilə
"Azərnur"da olduğu kimi yenə mifoloji dünyaya
üz tutur.
"Nuh peyğəmbər ömrünün doqquz yüz
qırx doqquzuncu baharına yenicə qədəm qoymuşdu…
Bir gün Allahdan ona vəhy gəldi: "Ya Nuh,
ömrünün uzunluğu və əcəlin mənim
müəyyən etdiyim vaxtdır. Öz zürriyyətindən
dünyaya gələn imanlı övladlarınla halallaşmaq
üçün sənə bir il möhlət
verirəm. Öyrənmək istədiyin
sirri-Xudadan bu zaman agah olacaqsan". Nuh
peyğəmbər bu niyyətlə eldən-elə,
obadan-obaya gəzib-dolaşır. Onun
övladlarından olan törəmələrinin bəzisi onu
görüb sevinir, bəziləri isə
sayğısızlıq göstərirlər. Amma Nuh peyğəmbər yolunu azmışlara
Allahın var olduğunu xatırladır. Əlbəttə,
məlum rəvayəti N.Ədiloğlu müasirləşdirmək
fikrinə düşmür, sadəcə, dünyada
insanlığın mənəvi meyarlara, halallığa
üz çevirdiyinin faciələrə gətirib
çıxaracağına işarə edir.
Nurəddinin yeni hekayələrində
təsvir olunan zaman və məkan məsələsi xüsusi
əhəmiyyət kəsb edir. Bir-iki hekayə istisna
edilərsə, Nurəddin yeni dövrün, artıq vaxtilə
lənət oxuduğumuz, indi isə artıq öyrəşməyə
başladığımız, qanun-qaydalarını, mənəvi-əxlaqi
kodekslərini qəbul etdiyimiz kapitalizmin - keçid
dövründən üzü bəri zamanın hadisələrini
qələmə alır. Məkan isə
tez-tez dəyişir - Azərbaycan və ondan çox-çox
uzaqlarda olan ölkələr, şəhərlər. Bəs insanlar necə? Nurəddin
tanıdığı, müşahidə etdiyi müasirlərini,
öz doğulduğu kəndin sakinlərindən tutmuş
geniş ziyalı mühitinə qədər bir çox
obrazlar onun təsvirində canlandırılır. Həm də bu obrazlar hadisələrin, onların həyatında
mühüm rol oynayan olayların içindən keçirlər.
Bu baxımdan Nurəddinin kino-povest kimi qələmə
aldığı "Adəm və Həvva" əsəri
onun maraq doğuran nəsr əsəridir. O, Adəm, Həvva,
Musa, Mələk, Məhəmməd və b. məlum adlarla
yaşayan qəhrəmanlarını son illərin hadisələr
burulğanından keçirir. Adəm -
düzlüyün, halallığın, kişiliyin, əsl məhəbbətin
rəmzi olan bir obrazdır. Sevgisinə sadiqdir, qadın
gözəlliyinə biganə deyil, lakin bu gözəlliyin əks
qütbünə-əxlaqsızlığa uymur, öz kişi qürurunu, mənliyini itirmir. Adəm yurdu-yuvası dağılmış, ermənilərin
işğalına məruz qalmış Cənnətməkan
kəndindəndir. İşğaldan sonra
o da yurddaşları kimi həyatın ağır yükü
altında əzab çəkir, amma sınmır, əyilmir,
öz ağlı, iradəsi ilə nümunəvi bir insana
çevrilir. Povestin sonunda ümid
"akkordları" səslənir. "Narın-narın yağan
yağışın səsində Aşıq Sultanın
ruhunun pıçıltısını eşitdi. "Sən nə savab iş görmüsən
ki, yerin o dünyada
Cənnət olsun, Adəm? Ən böyük savab bu
dünyadakı Cənnətməkanımızı
düşmən işğalından azad etməkdi".
Nurəddinin hekayələri
təsvirlərin dəqiqliyi və dəqiq olduğu qədər
də emosionallığı ilə diqqəti cəlb edir. Onun hekayələrində
hüzn də var, kədər də, baş tutmayan arzulardan
doğan nigarançılıq da. Ancaq
hamısında nikbinlik çalarları, işığa meyil
duyulur. "Dəniz gözəli"nin
qəhrəmanı qoca rəssam insan gözəlliyinin
vurğunudur. Günəş, Dəniz, Gözəl Qız bu
qoca rəssamın sənət idealına çevrilir. "Ruhumun həmdəmi"ndə isə
"İnsan insanı sözlə, qəlbindəki sevgi
duyğuları ilə sağalda bilər" fikri hekayədə
başlıca leytmotivə çevrilir. Nurəddin bu
günün "internet qəzaları"na
bigənə qalmır. Əsl sevginin deyil, təsadüfi
"eşq-məhəbbət" oyunlarının qurbanı
olan insanların faciələrini canlandırır, bu
günün mənəvi-əxlaqi kataklizmlərini bir
yazıçı görümü ilə təsvir edir.
Bu yazının əvvəlində
mən Nurəddin Ədiloğlunun Qarabağ müharibəsindən
söz açan "Qara sarmaşıq" romanını xatırlatmışdım. Nurəddin
"Şəhidlər anası" pyesində yenə o
mövzuya qayıdır (Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, bu
pyes Akademik Teatrın səhnəsində də
oynanılıb, əlbəttə, professional aktyorlar
çıxış etməsə də, pyes maraqla
qarşılanıb). "Şəhidlər anası" göstərir ki,
Nurəddin Ədiloğlu bir dramaturq kimi yetişir. Çünki həmin pyesdə dram əsərlərinə
xas olan konflikt, obrazların gərgin, mürəkkəb
münasibətləri, xüsusilə, erməniliyin
ifşası öz əksini tapır.
Nurəddin Ədiloğlu… 60 yaş… İllər nə tez gəlib keçdi. Bir
yazıçı-publisist ömrü… Hər halda, mənalı
bir ömürdü. Sözlə dolu bir ömür.
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2018.- 27 yanvar.- S.13.