Sönməz işıq
Nahid Hacızadənin xatirəsinə
Nahid Hacızadənin
kitablarında işıqlı bir dünya yaşayır. Bu
işıqlı dünyanı işıqlı ürəklərin
gözəlliyi bəzəyir. Əlibala Hacızadə
... Yarım əsri
arxada qoyan o çağlar sanki dünən olub. Biz - universitetin "təzə" tələbələri
"köhnələrə" - yuxarı kurslarda oxuyanlara qəribə
bir maraqla baxardıq. Yaşar Qarayevi, Şamil Salmanovu,
Ağacavad Əlizadəni, Famil Mehdini, Şamil Qurbanovu... tez-tez görürdük,
yazılarını oxuyurduq. Əlibala
Hacızadənin lirik hekayələri universitet qəzetində
çap olunurdu. Onun yaxın dostu Nahidin səsini efirdən
eşidirdik, Azərbaycan radiosunun efirindən!
İllər ötdükcə bu səs
gurlaşdı, Nahid qələm və söz sahibi oldu, əvvəl
Azərbaycan radiosunun, sonra televiziyasının yaradıcı
kollektivlərinə rəhbərlik etdi...
Tale elə gətirdi ki, onunla
çiyin-çiyinə işləmək mənə nəsib
oldu: altmışıncı illərin axırlarında Azərbaycan
televiziyasının Gənclik baş redaksiyasında. O,
baş redaktor idi, mən şöbə müdiri.
Məni
üçüncü mərtəbəyə (o vaxt radio
ikinci, televiziya üçüncü mərtəbədə
yerləşirdi) baş redaktor qaldırmışdı. O, özünəməxsus
operativlik və istiqanlılıqla az vaxt içərisində
Komitə sədri İmran Mirzəyev, müavin Nəbi Xəzri,
radionun Xəbərlər və təbliğat baş
redaksiyasının baş redaktoru Hacı Hacıyevlə
danışıb (o vaxt həmin redaksiyada redaktor idim)
onların razılığını almış, məni,
özünün dediyi kimi "aləmin bir-birinə qarışdığı"
"Gənclər" redaksiyasına gətirmişdi.
Nahidin sonralar xatirələrində
yazdığı kimi: "Yaşımızın,
ömrümüzün gözəl çağları idi. Ürək-ürəyə verib işləyirdik.
"Gənclər" redaksiyası az vaxtda önə
çıxdı, şöhrətləndi,
tamaşaçıların rəğbətini
qazandı..."
Baş redaktorun təşəbbüsü
ilə "Gənclər" redaksiyası həftəlik
"Səhər" verilişi hazırladı. Moskvada nəşr
olunan "Radio i televideniye" jurnalı bu proqram haqqında
qoşa səhifəlik reportaj dərc etdi. Respublika qəzetləri, jurnalları, xüsusilə
də gənclər mətbuatı baş redaksiyanın
ayrı-ayrı verilişləri haqqında
vaxtaşırı olaraq materiallar verməyə
başladı.
Hələ qələmi bərkiməmiş,
təcrübəsiz cavanların
çalışdığı "Gənclər"
redaksiyası üçün baş redaktorumuz əsl
nümunə, örnək idi: təvazökarlığı,
redaktəsi, yazıları - əlindən düşməyən
qələminin "məhsulu" ilə!
Bizə elə gəlirdi ki, onun qələmində
qeyri-adi bir sehr var. Sanki nağıllardakı "sehrli
çubuq" kimi qələmini
hazırladığımız materialların, süjetlərin,
müsahibələrin, kompozisiyaların, müxtəlif
verilişlərin üstündə gəzdirərək
yazıların elə bil "rəngini" dəyişdirirdi:
dili rəvan, səlis, tamaşaçıları özünə
cəlb edən baxımlı, maraqlı verilişlər
yayınlanırdı.
Baş redaktor televiziya
tamaşaçılarının ürəyinə yol
tapmağı bilirdi və bunu gənc jurnalistlərə
öyrədirdi: özünəməxsus qayğı ilə,
səylə, səbirlə, yorulmaq bilmədən. O, qələminin
fəhləsi, əsl zəhmətkeş idi. Və
bu zəhmətin, gərgin işə dözümün
kökü onun uşaqlığına kölgə salan
müharibə illərinə gedib çıxırdı.
Nahid anasını bir
yaşında itirmişdi, sonra atası vəfat etmişdi. O, arxa cəbhə deyilən
zillətdə boy atmışdı: sal daşlar arasından
sivişib boylanan şiv kimi. Ruzigarın qovğasında hər
cür əzaba dözmüş, bir əlində kitab, o birində
çubuq, qabağında quzular, üfüqdə başı
buludlu dağlar, sonralar həsrətini çəkdiyi, yuxularında
gördüyü dağlar...
Yarıac-yarıtox dolanıb
çörəyə həsrət qalsa da, dərsdən
qalmadı, analığının "Bəs quzuları kim otaracaq?" sualına sinif müəlliminin
"dərsini də oxuyar, quzulara da baxar" cavabını
qulağında sırğa elədi. Zəhmətinə
güvəndi, məğrur böyüdü,
aclığın əzrayıl üzü onu özgə
qapısı döyməyə məcbur edə bilmədi.
Ancaq tələbə vaxtı qapı döyməli oldu:
üçüncü kursda oxuyanda ştatdankənar müxbir
kimi, baş redaktorun tapşırığı ilə, əsərlərini
oxuyub özlərini görmədiyi məşhur sənətkarların
qapılarını açdı, Rəsul Rza, Mir Cəlal,
Süleyman Rəhimov kimi görkəmli qələm sahiblərindən
müsahibələr aldı. 1957-ci ilin
yazında ilk oçerki efirdə səsləndi.
Beləcə, taleyini efirlə,
ekranla bağladı. Yaddaşına silinməz izlər həkk edən
uşaqlıq çağları arxada qalsa da, unuda bilmədi
o illəri, cəbhəyə yola salınan oğulları,
ataları, bir də... atları: lap axırda kəndin
atlarını yığıb müharibəyə göndərəndə
atlar kəndə, örüşə, dağlara sarı
boylanıb elə kişnəmişdi ki, arvad-uşağı
qəhər boğmuşdu...
Zaman keçdi, o
çağlar, o mənzərələr necə varsa, eləcə
Nahidin mənsur şeirlərinə, hekayələrinə,
povestlərinə köçdü. O, yalnız radio dinləyicilərinin,
televiziya tamaşaçılarının deyil,
çoxsaylı oxucuların ürəyinə yol tapan əsərlərin
müəllifi - istedadlı yazıçı kimi şöhrətləndi.
Bakıda və həmçinin sovet dönəmində
dünyaca məşhur olan "Sovetski pisatel" (Moskva) nəşriyyatında
kitabları çapdan çıxdı.
Öz zəhmətinə güvənən,
yaradıcı işindən zövq alan, vəzifə
borcuna məsuliyyətlə yanaşan Nahid Hacızadə səlahiyyət
pillələrində də yüksəldi. Vaxtilə Azərbaycanda
yeganə efir-ekran məkanı olan Dövlət Televiziya və
Radio Verilişləri Komitəsində rəhbər vəzifələr
daşıdı: 30 il Gənclər və
ədəbi dram verilişləri baş redaksiyalarının
baş redaktoru, Komitə sədrinin birinci müavini oldu.
İngilis yazıçısı Tekkerey
mütəfəkkircəsinə, obrazlı şəkildə
deyib: "Rəftar əkərsən - adət biçərsən,
adət əkərsən - xasiyyət biçərsən,
xasiyyət əkərsən - tale biçərsən". Tələbəlik çağlarından
tanıdığım, çiyin-çiyinə
çalışdığım, rəftarına, adətinə,
xasiyyətinə vaqif olduğum Nahid ömrü boyu öz
taleyinin əkinçisi olub.
Taleyinə şükür
edən bəndəsinə Tanrısı nə verməyib? İnsan, ziyalı,
yazıçı olmaq istedadı, ər, ata, baba olmaq səadəti!
Sənət aləminə
öz dəst-xətti ilə qədəm qoyan istedadlı
nasirin şeir kimi axıcı dili müqtədir sənətkarların,
çoxsaylı oxucuların diqqətini cəlb etdi. Söz sənətinin
silahı olan dilin Nahid Hacızadə qələmində sanki
muma döndüyü, sözün zərgər dəqiqliyi, zərrəbinlə
öz yerində işləndiyi xüsusi vurğulandı.
Real həyat materialı,
poetik duyum, hisslərin zənginliyi - bütün bunlar
yazıçının qələmindən çıxan
hekayələrin, povestlərin, pyeslərin, romanların
cövhəri, əsas məziyyətləridir. Onun əsərlərini
oxuyanda elə bil adamın ürəyinə bir işıq
seli axır. Bu əsərlərdə insana, təbiətə,
gözəlliyə məftunluqdan doğan poetik təsvir
gözümüzü, könlümüzü oxşayır,
məhəbbətin yaşarılığı, qüdrəti
("Məhəbbət ölüncə var",
"Payız leysanları"), torpağa, doğma yurda
bağlılıq ("Dağlar, sizdə gözüm
qaldı"), müharibəyə, haqsızlığa, qəddarlığa
nifrət ("Bir ana tanıyırdım",
"Köçündən ayrılan durna"), mənəvi-əxlaqi
keyfiyyətlər təbii, həyati, bədii boyalarla qələmə
alınıb.
O, görkəmli
yazıçılar, şairlər, bəstəkarlar, rəssamlar,
səhnə ustaları haqqında xatirələrini qələmə
almış, "Yada düşdü" kitabını nəşr etdirmişdir.
Kitabın redaktoru, təcrübəli
jurnalist Dilarə xanım Vəkilova "Yada
düşdü"nün son səhifəsində müəllifə
müraciətlə yazmışdı: "Siz müasir
oxucuya, xüsusən də gənclərə çox gərək
olacaq bu kitabın nəşrini gerçəkləşdirməklə
yaddaşlarda yaşayan insanlara, həmçinin
özünüzə sözdən bir abidə qoydunuz, təməlində
nəciblik, sədaqət, etibar duran bir abidə -
İnsanlıq abidəsi!"
Nahid Hacızadənin həyatı
xatirələr xəzinəsi idi. Onun baş redaktoru olduğu "Azərbaycan
Respublikasının Xatirə kitabı" redaksiyası
İkinci Dünya müharibəsində, Əfqanıstanda, 20
Yanvar faciəsində və Qarabağ uğrunda
döyüşlərdə həlak olmuş
soydaşlarımız haqqında 10 cildlik ensiklopediya
hazırlayıb.
***
Qalx, qalx, ulu Torpaq!
Qalx, qalx, ulu Bayraq!
Qalx, qalx, sən ey mərd Xalq!
Yer titrəsin məhvərindən!
Nahid Hacızadənin
sözlərinə bəstəkar Eldar Mansurovun bəstələdiyi
"Qalx, qalx, ulu Torpaq!" mahnısı Qarabağ uğrunda
mübarizənin himninə çevrilib. Onun şeirlərinə
otuza yaxın mahnı bəstələnib.
Yarım əsrdən
çox yaradıcılığı efir, ekran və kino ilə
bağlı olub. Ssenariləri əsasında sənədli
filmlər və bədii televiziya filmi çəkilib. Teletamaşaları - "Son qəmin olsun, Vətən!",
"Qayalarda qalan səs", "Yaşa, ey haqq!"
televiziyanın "Qızıl fond"una daxil edilib.
***
Silsilə romanlar müəllifi, bənzərsiz
qələm sahibi Əlibala Hacızadə yazıçı
dostunun yaradıcılığını yetərincə dəyərləndirib:
"Nahid Hacızadənin kitablarında işıqlı bir
dünya yaşayır. Bu işıqlı
dünyanı işıqlı ürəklərin gözəlliyi
bəzəyir".
Bu, həqiqətən belədir. Onun hər
sözünün öz işığı, öz rəngi,
öz çaları var. Nahidi oxuyanda adamın ürəyinə
bir işıq seli axır. Bu işıq
selinin rənglərindən yaranan təbiət mənzərələri,
müxtəlif insan xarakterlərini əks etdirən obrazlar
göz önündə canlanır.
Səksən iki yaşın
astanasında cismən həyatdan köçən dəyərli
qələm sahibinin, "bu işıqlı dünyada
işıqlı ürəklərin gözəlliyini" vəsf
edən əsərləri onu mənən yaşadacaq,
sözünün işığı sönməyəcək!
Əlövsət BƏŞİRLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2018.- 27 yanvar.- S.15.