Repressiya: Gizlin və gerçəkləri ilə...
"Ədəbiyyat
qəzeti"nin müzakirə saatı
Müzakirədə iştirak edirlər:
professor Adil Babayev, Dövlət Təhlükəsizliyi Xidmətinin
Heydər Əliyev adına Akademiyasının rəis
müavini Seymur Şeydayev, akademiyanın fakültə rəisi,
filologiya elmləri doktoru, professor Cəlal Qasımov, Dövlət
Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivinin direktor
müavini Aslan Kənan, filologiya üzrə elmlər doktoru,
prof. Bədirxan Əhmədov, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Nərmin Cahangirova, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, "Ədəbiyyat qəzeti"nin baş redaktoru Azər
Turan və filologiya üzrə elmlər doktoru Elnarə Akimova
Seymur Şeydayev: - Maraqlı bir fakt deyim. Qaçaq Məcid haqqında bir kitab üzərində
işləyirdim. Çox maraqlı bir adam
olub. DTX-nin (keçmiş MTN-in) arxivində
işləyərkən bir məqam diqqətimi çəkdi.
O vaxt Dəstəvur kəndinə (indiki Daşkəsən
rayonu) Türkiyədən gələn aeroplan enir. Onlar Qaçaq Məcidin əmisi oğlu
Qıllı Musa ilə görüşüb. Bunların aid olduqları təşkilatın vəsiqələri
də olub. Adı da Musavatla bağlı
deyildi, dini bir adı vardı. Xeyli material
toplamışdım. Qaçaq Məcidin
başladığı üsyanın təhlükəsi
böyük olduğundan (türklərin dəstəyi ilə)
M.C.Bağırov gecə ilə zirehli qatarda Yevlaxa qədər
gəlib (o vaxta qədər heç vaxt üsyan
yatırmağa özü getməyib). Məcid öz
adamını göndərib onlara bildirir ki, Yevlaxa qədər
sizindi, oradan bu yana keçsəniz,
qıracam. Bu faktlar göstərir ki, belə hadisələr əsassız deyildi.
Bədirxan Əhmədov: - Seymur müəllim, onlar
vardı. Lakin bu üsyanların heç biri
hakimiyyəti yıxmaq iqrtidarında və gücündə
olmayıb. Həm də bu kiçik
üsyanlar 30-cu illərin əvvəllərində səngiyib.
Seymur Şeydayev: - Düzdür, nail
olmayıblar. Çünki gücləri
çatmayıb.
Bədirxan Əhmədov: - Belə bir həqiqət də
var ki, 30-cu illərdə hər üç adamdan biri qulaq idi.
Orada təşkilat yaratmaq mümkün idimi?
Seymur Şeydayev: - Təbii ki, mümkün deyildi. Amma
yuxarıda qeyd etdiyim faktları da danmaq olmaz.
Azər Turan: - Bayaq dediyim kimi, bəs Təbrizdə
Sultan Hüseynzadəni nəyə görə təqib edirdilər?
Bədirxan Əhmədov: - 1927-ci ildə Trotski xaricə
gedəndən sonra SSRİ-də müxalifət olmayıb. Olanlar da kiçik qruplar şəklində fəaliyyət
göstərib.
Azər Turan: - İstintaq
materiallarında sultanqaliyevçiliklə əlaqələr də
diqqət mərkəzindəydi. Məgər
Sultan Qaliyev Stalinə qarşı
çıxmamışdı? Məgər
Sultan Qaliyev Turan Sosialist Federativ Xalq Cümhuriyyəti yaratmaq
fikrində olmamışdı?
Aslan Kənan: - 30-cu illərin
repressiyalarından sonra 40-50-ci illərdə ölkədə
gedən haqsızlıqlara, insanların etiraz səsinin
ucaldığı səbəbdən, onlara qarşı edilən
repressiyalar idi. Bu etirazların "qığılcımı"
ölkənin hər bir yerində hiss olunurdu. Rəhbərlik
ciddi-cəhdlə bunların qarşısını almağa
müvəffəq olsa da, ölkənin müxtəlif yerlərində
gənclərdən ibarət gizli təşkilatlar və rejimə
qarşı "üsyan" var idi. Son nəticədə
isə satqınların təşəbbüsü nəticəsində
həmin şəxslər ömürlərini dəmir
barmaqlıqlar arasında keçirməli olurdular. Bu
cür etirazlar çox zaman universitet auditoriyalarından gəlir
və onların təşəbbüsü ilə müxtəlif
adlardan ibarət gizli təşkilatlar yaranırdı...
1950-ci ildə Sabir Azəri 3-cü kursda
oxuyarkən K.Y.Varaşilova Xruşşov və Mikoyan barədə
yazdığı kəskin məktubuna görə həbs olunur. Bu
məktubda o, Xruşşovu donuza və Mikoyanı isə
uzunqulağa oxşadan karikatura çəkir. Bunun özü də
repressiyaya düşmək hesab olunmalıdır. Ona əvvəldə
güllələnmə, sonra 10 il iş istəsələr
də son anda 2 il azadlıqdan məhrum
edirlər.
Adil Babayev: - Moskvada repressiya ilə
bağlı bir kitab çıxıb. Aşninin
müəllifliyi ilə. Mənim
B.Çobanzədə ilə bağlı dissertasiyamın
müdafaiəsinə icazə vermədilər, Moskvaya getdim,
müdafiəmi elədim, 17 günə də diplomumu
aldım. Kitabda yazılır ki, repressiya
ilə əlaqədar digər türk respublikalarına da xəbərdarlıq
olunmuşdu ki, siz prosesi çox yavaş həyata
keçirirsiz. Dövlətov məktubu
götürüb gedir Stalinin yanına. Bildirir
ki, mən bu alimləri məhv edə bilmərəm.
İcazə ver, onları ev dustağı
edib saxlayım. Stalin də onunla
razılaşır. Sonralar da
akademiyanın prezidenti oldu. Bizim haqqımızda
yazılır ki, azərbaycanlıların Dövlətovu
olmadığı üçün çox adam
məhv edildi. Bizdə bəziləri var ki,
onların insanlığını qəbul edə bilmirəm.
Aslan Kənan: - Teyyub Qurban qələmə
aldığı kitabda Bağırovu "düşmənlərindən
güclü" adlandırır. Həqiqətən
də güclü idi. Çünki vəzifə
başında olub.
Elnarə Akimova: - Bayaq burda belə bir fikir səsləndiyi
üçün soruşuram: doğrudanmı ən çox
repressiyaya məruz qalan xalq biz olduq?
Bədirxan Əhmədov: - Çox zaman qeyd olunur ki, ən
çox repressiya bizdə baş verib. Amma
faktlara əsasən bu, belə deyil. Əhalinin
sayına görə götürüldüyünə görə
belə görünür. Ermənistanda,
Gürcüstanda daha az olub. Yəni
ki, repressiya SSRİ hadisəsi idi, onu yalnız Azərbaycanla
bağlamaq düzgün deyil.
Nərmin
Cahangirova: - Amma
Bədirxan müəllim, Adil müəllimin qeyd etdiyi kitabda
xüsusi olaraq vurğulanır ki, repressiya türkologiyaya
qarşı hesablanmış bir sistem idi. Çox
qəribədir ki, təkcə türklər yox, türk dili və
ədəbiyyatı ilə məşğul olan, Bakıda fəaliyyət
göstərən türkoloqlar da repressiyaya məruz
qalmışdı. Buraya Aleksandr Samoyloviçi, Zifeld
Artur Rudolfoviçi aid etmək olar.
Adil Babayev: - Bir şeyi də bildirim
ki, Ermənistanda KQB-nin sədri ermənidən
savayı ayrı millət olmayıb. Bizdə isə
hamısı başqa millətlərdən olub. Müavinlər isə erməni olub. Bir dəfə məni tənqid etdilər ki, nə
üçün Bağırovu pisləyirsən? Dedim
pisləyəcəm, ölənə qədər də pisləyəcəm.
31 yaşında Müşfiqi dindirməyə gətirir,
arvadını, bacısını da gətizdirib Ovanesyana,
Qriqoryana təhvil verir ki, dindirsinlər. Mənim
millətimin namusunu satıb M.C.Bağırov. Heç vaxt onu bağışlamayacağam. Haqqında müsbət söz deməyəcəm.
Aslan Kənan: - Mən Bağırovu iki cəhətdən
qiymətləndirirəm. Birincisi, torpaqlarımızın
müdafiəsinə görə, ikincisi isə Nəriman Nərimanov
öləndə Ruhulla Axundov onun dəfninə getməmiş,
lakin Bağırov getmiş və orada nitq söyləmişdi.
Bəzən qeyd edirlər ki, Nərimanov
R.Axundovla düşmən olub. Bunun
ölümə heç bir aidiyyəti yoxdur. Son mənzildə
dost və düşmənin iştirakı vacibdir. Halbuki Ruhulla bu səfərdən imtina etmişdi.
Elnarə Akimova: - Məncə, müqayisə
qüsurludur, Aslan müəllim. Dəfnə
getməməklə millətin say-seçmə
oğullarını güdaza vermək, onlara olmazın işgəncələr
yaşatmaq ayrı-ayrı şeylərdir. Elə tək Ruhulla Axundova qarşı edilən
qansız rəftarın bəraəti heç yoxdur.
Bədirxan Əhmədov: - Fərdlərə getsək,
heç bir nəticəyə gələ bilməyəcəyik,
Elnarə xanım, ədəbiyyat məsələlərinə
gələk.
Elnarə Akimova: - Repressiya həm də fərdlərin
faciəsidir, Bədirxan müəllim. Əlbəttə,
aydın məsələdir ki, repressiya heç bir məntiqə
sığmayan proses olub. İndi belə bir məqama
gəlmək istəyirəm. Bayaq Cəlal
müəllim belə bir fikir vurğuladı ki,
suçlanmaların ilkin səbəbi Cümhuriyyət faktoru
idi. Amma bunu necə izah etmək olar, məsələn, deyək ki,
Ə.Hüseynzadənin ilk dəfə 1904-cü ildə
çap olunan "Hali-vətən" şeiri sovet
yazıçılarının 1934-çü ildə Moskvada
keçirilən I qurultayında "azadlıq
anlayışına burjua baxışının" nümunəsi
kimi ittiham olunur. Yaxud Ə.Cavadın 1916-cı ildə Suxumidə
yazdığı "Mayıs" şeiri Rusiyanın Azərbaycanı 1920-ci ildə
işğalından bəhs edən şeir nümunəsi kimi
şairin əleyhinə çevrilən ittihamlar
sırasına daxil olur.
Bədirxan Əhmədov: - Ə.Cavadın bu şeiri
haqqında 1991-ci ildə cəmi bircə nömrəsi
çap olunan "Ədəbi tənqid" jurnalında mən
yazmışam. Bütün istintaq
materiallarını araşdırsaq, görərik ki, onlara əslində
ədəbiyyat lazım deyildi. Şairin
şəxsiyyəti kimi məsələlər rol
oynamırdı. Mən belə anlayıram
ki, əllərində müəyyən siyahı olub, onunla da
hərəkət ediblər. "Kim kimi
satıb", "kim kiməsə görə sağ
qalıb" düşüncəsinin tərəfdarı
deyiləm. Məsələn, Ə.Cavad
"Pambıq", "Oktyabr", "Kür" şeirlərini
yazıb.
Nərmin
Cahangirova: - Eləcə
də Mikayıl Müşfiq. Onun hər
hansı bir əsərinə görə repressiya olunması
ağlabatan deyil. Özü də çox
qəribədir ki, Müşfiqi hər hansı təşkilata
üzv olmaqda ittiham etmirdilər. Əsas
silahları onun Cavad və Cavidlə yaxın münasibətlərinin
olması idi. Təsadüfi də deyil ki,
onların üçü də eyni gecədə dindirilməyə
aparılmışdı.
Bədirxan Əhmədov: - Yazıçılar
İttifaqındakı çıxışında Ə.Cavad
deyirdi: "Oktyabr" şeiri yazıram, deyirlər səmimi
deyilsən, sonra da məni dövrə, zamana uyğun şeir
yazmamaqda təqsirləndirirlər". Dediyiniz
məqamlar da vardı. Əvvəllər
yazdıqları, cümhuriyyətçi olmaları şair və
yazıçıların əleyhinə çevrilirdi.
Elnarə Akimova: - Seymur müəllimin qeyd
etdiyi kimi: kim kimin yanında olubsa, hədəfə
çevrilirdi.
Bədirxan Əhmədov: - Kimin R.Axundovla əlaqəsi
varsa, o da repressiya olunurdu. O dövrdə də R.Axundovun
Yazıçılar İttifaqında mühüm rolu
vardı, yəni Azfanı, Yazıçılar
İttifaqını o idarə edirdi. Bir də
ki, 1937-ci ilin martın 17, 18, 19-da məşhur
üçgünlük plenum olub. Təsəvvür
edin, plenum o qədər möhtəşəm keçir ki,
plenumdan sonra "Opera və balet teatrı"na
konsertə gedirlər.
Elnarə Akimova: - Plenumda 4 nəfərin məsələsi
müzakirə edilib, səhv etmirəmsə?
Bədirxan Əhmədov: - Bəli, Cavid məsələsi,
Müşfiq məsələsi, Cavad məsələsi və
Yusif Vəzir məsələsi. Məsələ
burasındaydı ki, oraya gəlmək məcburi idi.
Heç kim gəlməyə bilməzdi, hətta
xəstəlik haqqında arayış belə qəbul
edilmirdi. Gələnlər də mütləq
şəkildə çıxış etməli idi. Stenoqramlardan yəqin ki, məlumdur.
Nərmin
Cahangirova: -
Çıxışlar da əsasən tənqidi xarakterdə
oldu.
Bədirxan Əhmədov: - Tənqid də olurdu,
liberalizm də olurdu. Məncə, orada çıxış
edənlər sabah necə
olacağını bilmirdi. Məsələn, bu gün Cavid,
Cavad haqqında danışanlar sabah nə
ilə üzləşəcəklərini bilmirdi. O plenumdan
sonra S.Şamilovu sədrlikdən, S.Vurğunu da katiblikdən
çıxardılar. S.Şamilovu sürgün
etdilər, S.Vurğun isə "Trotski, panturkist ünsürlərlə
əlaqəni kəsmədiyi və onları ifşa etmədiyi
üçün" vəzifəsindən
çıxarıldı.
Təsəvvür edin ki, 37-ci il aprelin 7-də ölkənin
bir nömrəli qəzeti sayılan "Pravda" qəzetinin baş məqaləsi
"Düşmən hiylələri" adı ilə Azərbaycan
yazıçılarına həsr olunmuşdu.
Azər Turan: - Maraqlıdır, hansı
psixologiya idi ki, Azərbaycan Sovet Yazıçılar
İttifaqı dramaturqlar seksiyasının müşavirəsində
Süleyman Rüstəm çıxış edir və bildirir
ki, "bu əclaflar Hüseyn Cavid kibi sənətkar bir
dramaturqu səhnədən sıxışdırıb
çıxarmışlar. Cavidin yazdığı "Şəhla"
pyesini onlar bəyənmirlərdi"...
Bədirxan Əhmədov: - Bilirsizmi, bu seksiya
repressiyadan əvvəl keçirilmişdi. Kim kimi müdafiə
edir, kim kimi tənqid edir, bu, başqa məsələdir.
Heç kimin də öncəgörməsi yox
idi ki, kimi repressiya edəcəklər. Məsələn,
repressiyadan öncə H.Cavidə, S.Hüseynə ev verilmişdi...
Azər Turan: - Hüseyn Cavidə ev 1920-ci ildə Nəriman Nərimanovun göstərişi
ilə verilib.
Cəlal
Qasımov: -
Hamımızın bildiyi kimi, repressiv aksiyalar fərdə
qarşı keçirilən aksiya deyildi. Repressiv aksiyalar start
xəttini Moskvadan götürmüş, 15 qardaş
respublikanın hər birində baş vermiş və milli, mənəvi,
əxlaqi dəyərləri məhv etməyə yönəlmişdi.
Milləti köləyə, kütləyə
çevirmək üçün
düşünülmüş surətdə
atılmış addım idi. Milli-mənəvi
əxlaqi dəyər və sərvəti məhv etməyə
hesablanmışdı. Bizim öz
ideologiyamızı - türkləşmək, islamlaşmaq və
müasirləşmək təfəkkürümüzü əlimizdən
almağa cəhd etdilər. Bu məqsədlə
türkləşməyi pantürkizmlə, islami dəyərləri
panislamizm adı ilə (məsciddən Qurana qədər hər
şeyi allahsızlar adı ilə məhv etdilər),
müasirləşməyi də beynəlmiləlçiliklə
əvəz etdilər. Baxın, Türkiyədən
yazırdın, pantürkist; Kuba və ya sosialist dövlətlərindən
yazırdın, beynəlmiləlçi olurdun. Söhbət fərdlərdən getmirdi ki, bu
öldü, o niyə sağ qaldı. O illərdə, əslində,
bütün xalq repressiyanın qurbanı oldu. Bir
də deyilir ki, S.Vurğun və ya Süleyman Rüstəm niyə
repressiya olunmadı? Mən bu məsələ
ilə bağlı çox araşdırmışam, hətta
kitab yazmaq istəyirdim. Donosçular
haqqında. Sonra fikrimdən
daşındım. Çünki hələ
o təfəkkürdəyik ki, donos yazanın özünü
unudub uşaqlarını danosçu kimi
damğalayacağıq. Ona görə də
onu yazmamaq qərarına gəldim. İndi rahatlıqla
deyirik: S.Vurğun niyə sağ qaldı? Burada 3 amil var: 1.
Qriqoryan, Mikoyana lənət oxuyuruq ki, o qədər adamı
qırdılar; 2. O birilərinə heyifsilənirik ki,
heç nədən məhv edildilər; 3. Sağ qalanları
da bolşevik müstəntiqinə çevrilib
özümüz ittiham edirik ki, niyə onlar oldürülmədi?
Belə görünür ki, bolşevik təfəkkürü
hələ də qalmaqdadır.
Ona görə də gəlin
fərddən yapışmayaq. Həmin illərdə imza yerinə barmaq basandan
tutmuş böyük mütəfəkkirlərə qədər
hər kəsi məhv edirdilər. Milli təfəkkürə
malik olan, Cümhuriyyətə və milli ideologiyaya xidmət
edən hər kəs məhv edilirdi.
Azər Turan: - 1937-ci ildə Əli bəy
Hüseynzadənin adı əksər istintaq materiallarında
keçir. Mətbuatda, yığıncaqlarda
Əli bəy Hüseynzadənin adı yenidən dirçəldilir. 1937-ci ilin martında Mir Cəfər
Bağırovun da iştirak etdiyi Azərbaycan SSR yeni
Konstitusiyasını təsdiq edən Bütün Azərbaycan
Fövqəladə Sovetlər Qurultayında Səməd
Vurğun deyirdi: "Mən iddia edirəm ki, Azərbaycan
xalqının milli dili bu 16 il ərzində 100 illik bir
inkişaf dövrü keçirmişdir. Ədəbi
dilimiz ...pantürkist Əli bəy Hüseynzadənin ədəbiyyatımıza
gətirmiş olduğu osmanlılıq xəstəliyindən
azad olaraq, bu gün xalis Azərbaycan dili olmuşdur".
Elnarə Akimova: - Cümhuriyyətdən
sonra Bakıda reallaşan Türkoloji qurultay repressiya prosesləri
üçün hansısa zəmin rolu oynayırdımı?
Cəlal
Qasımov: - Bəli,
mənə elə gəlir ki, repressiyadan danışarkən
Türkoloji qurultaydan yan keçmək olmaz. Türkoloji
qurultay Azərbaycan türkçülüyünə,
türk dilinə qurulmuş dar ağacı idi.
Azər Turan: - Bayaq İsmayıl Hikmətin
memuarından Təhsil nazirinin türkiyəli professorlarla
söhbətini xatırlatdım. Hüseyn
Cavidin də isintaq materiallarında hədsiz maraqlı məqamlar
var. Məsələn, İsmayıl Hikmətin evində Cavid
Türkiyə səfiri ilə nə mövzuda söhbətləşib?
Hansı məsələlər müzakirə
olunub? Qeyd olunur ki, Türkiyə səfiri
ilə bir-birindən heç nəyi ilə fərqlənməyən
Azərbaycan və türk ədəbiyyatının birləşdirilməsi
məsələsi müzakirə edilib.
Adil Babayev: - Qurultay haqqında iki məktub
barədə danışım. Əslində,
qurultayın keçirilməsi ideyasını biz
qaldırmışdıq. Yəni Azərbaycanın, N.Nərimanovun
təşəbbüsü idi. Belə bir sual yaranır: Bəs
nə üçün o birilər keçdi, biz keçə
bilmədik? Biz hamıdan sonra keçdik. Düzdür, bu dil və
əlifba məsələsi daha əvvəllər də
gündəmdə olmuşdu. M.F.Axundov, C.Məmmədquluzadə
bu məsələyə toxunmuşdu. Qurultay
məsələsində öndə gedən
S.Ağamalıoğlu oldu. Ondan sonra C.Məmmədquluzadə,
V.Xuluflu gedib B.Çobanzadə ilə tanış
olub Bakıya gətirdilər. O zaman "Azərbaycan
xalqının görkəmli oğlu" L.İ.Mirzoyan
Mikoyana məktub yazdı ki, onlar ümümxalq türk əlifbası
hazırlamaq istəyirlər, yaxşı olardı ki, bura gələsən.
O da bildirir ki, mənim gəlməyim pis olar, yaxşı olar
ki, Stalinə müraciət edəsən. O da yazır:
türk xalqları heç bir əlifba qərarı ala bilməz,
yalnız yeni əlifbaya keçmə məsələsini
müzakirə edə bilərlər. Ona görə
Kommunist Partiyası yaratdılar 53 nəfərdən ibarət.
O siyahını kitabımda vermişəm. İclası
Mirzoyan aparır və sonda məlumat göndərir ki, 7 səsə
qarşı əlifba qərarı aldılar. Qurultayla bağlı başqa bir məqam da var.
İclas yekunlaşan vaxt İnternasional çalınır, bu
zaman məlumat gəlir ki, Katayev Xakasiyadan gəlir. Hamı buna əl çalır. Deyirlər
ki, gəl xakas dilində danış. Hamı
da bunu başa düşür, alqışlayırlar. Demək, qurultay bağlandıqdan sonra 19 apreldə
M.C.Bağırovun məktubu gedir. Mərkəzi
Komitəyə yazılmış həmin məktub 35-ci ildə
Yemelyanova da yazılmışdı. Orada deyilir ki, biz türklərə
birlikdə yığışmaq, müzakirə etmək
şansı verdik ki, görək onlar müstəqil olsalar,
özlərini necə aparacaqlar. Belə
gördük ki, onlar bir-biri ilə çox qardaş şəklində
birləşdilər. Buna görə də onlar həddən
artıq birlik nümayiş etdirdilər və əgər
görsəz ki, heç bir iş boynuna qoya bilmirsiz, deyərsiz
qurultayda iştirak etmisiz. Onların qurultayda
iştirakı kifayətdir. 1933-cü ildə M.C.Bağırov da R.Axundovu,
il yarım əvvəl Stalin R.Axundovu qucaqlayıb
öpmüşdü, Bağırov da onun yerini tuta biləcəyindən
ehtiyatlanaraq R.Axundovu məhv elədi. Bağırov
Beriyanın köməkliyi ilə I katib oldu, amma gecə
onlarda çörək yeyəndə arvadı Şlyomavaya
danışır ki,
"o, imkan tapdı və dedi ki,
inandığım bircə səndin, sən də tezliklə
cavabını alacaqsan". İyulun 17-də
şəxsən M.C.Bağırov Ruhulla Axundovun üzünə
çıxıb onu təpikləyib.
Bədirxan Əhmədov: - Söhbət qurultaydan
düşdü, mən də fikrimi bildirim. 26-cı
ildə qurultay çağırılır. Keçən
il də bütün Azərbaycan o
qurultayın 90 illiyini qeyd etdi. Burdakı söhbətdən
belə çıxdı ki, o qurultayı nahaq
keçirmişik. Qurultay keçiriləndə heç
kim bilmirdi, 11 il sonra kütləvi repressiya
olacaq. İkincisi, qurultay ideyası əslində
bizim idi, biz əlli ildir ki, əlifba dəyişiminə yol gəlirdik.
Bu ayrı məsələdir ki, bütün
türk dünyasının (təkcə türk
dünyasınınmı?) alimləri
yığışdı, Türkiyədən də
M.F.Köprülü, Əli bəy Hüseynzadə gəldi.
Çox yaxşı da keçdi. Müəyyən qərarlar qəbul edildi.
Adil Babayev: - Qurultayla bağlı mənim
də çox işlərim olub. İlk dəfə
onun stenoqramını mən tapmışam. Qapalı fonddan suyun içindən tapmışam və
oradan yeni əlifba layihəsini cırmışam. Bilirdim ki, orda qalsa, onu məhv edəcəklər.
Onu götürdüm, yavaş-yavaş
üzünü köçürdüm. A.Axundovun
köməkliyi ilə çap elədik.
Bədirxan Əhmədov: - Nəticə olaraq onu deyə
bilərik ki, qurultayın keçirilməsi böyük hadisə
idi, heç də o demək deyildi ki, bu qurultayı ona görə
keçirmişdilər ki, türk dünyasının
ziyalılarını üzə çıxarıb 11 il sonra repressiya etsinlər. Doğrudur,
burada çıxış edənlərin əksəriyyəti
repressiyaya məruz qaldı. Lakin bu iki hadisə
arasında əvvəlcədən
düşünülmüş bir əlaqə yoxdu.
Elnarə Akimova: - Birbaşa olmasa da,
oradakıların əleyhinə bir dəlil kimi istifadə
etdilər.
Aslan Kənan: - Məlumdur ki, Əhməd Cavadı "Göy-göl" əsərinə görə tənqid edirdilər. Şairin 1925-ci ildə qələmə aldığı "Göy-göl" əsərinə bir qrup poeziya "bahadırları" tərəfindən "əksinqilabi şeir" damğası vurulur və bununla da şair həbsxanaya salınır. Həmin şeirin tərcümə variantı Moskvaya göndərilir. Şeirlə tanış olan Moskva mütəxəssisləri onun yüksək səviyyədə yazıldığını bildirirlər və nəticədə "yerli mütəxəssislər" şairi həbsdən azad etmək məcburiyyətində qalırlar.
Azər Turan: - Rza Nurun xatirələrində qeyd olunub ki, onlar Atatürkün tapşırığı ilə Moskvaya gedərkən yolustü Bakıya gəlirlər və Bakıda Azərbaycan komissarlarının böyüyü doktor Nərimanovla görüşürlər. Rza Nur yazır ki, "Azəri hökuməti kommunist bir cümhuriyyət. Komissarlardan mürəkkəb bir hökumət, bunun başında komissar olaraq doktor Nəriman Nərimanov var. Bu zat ağlı başında olan bir adam. Məlumatlıdır, mühərrirdir... Roman, teatro, pyeslər də yazmış bir zatdır... İyi bir adam. Ona etimad göstərdiyimi təlqin etdim. Açıldı və dedi ki, "Bolşeviklik nə? Bu rəzalət bizə gəlməz. Biz türkük, milliyyət ilə yaşarız". Çox xoşuma gəldi... Bir gün Nərimanov türkcə üçün latın hərfləri qəbul və tətbiq edəcəyini söylədi. Bunun tərəfdarıydı. Onu bu işdən vaz keçirmək üçün iki saata qədər söz söylədim. Və nəhayət, "Türk yalnız siz deyilsiniz, bu səbəblə bunu edə bilməzsiniz. Bu ümumi bir konqre ilə yapıla bilər. Həm də rusların, türklər arasına təfriqə salmaq üçün istədikləri şeydir", - dedim. Qane oldu. Vaz keçdi. Bu surətlə hərf dəyişikliyi üç-dörd il geri qalmışdı".
Cəlal Qasımov: - Nərimanov da bu qərarı özbaşına verməmişdi ki. Lenindən razılığı alıb sonra qərarlaşdırmışdı. Moskva buna razılıq verməsəydi, keçirə bilməzdi ki.
Bədirxan Əhmədov: - Amma Leninin özünü Stalin hakimiyyətdən götürüb. Nərimanov kommunist libası geymiş milli bir adam idi.
Adil Babayev: - 1922-ci ildə S.Ağamalıoğlu Leninin qəbulunda olur və ona muraciət edir. Biz yeni əlifbaya keçmək istəyirik. Bütün xalq istəyirmi? Deyir, bəli, hətta Tatarıstandan gələn deyir ki, bütün xalq istəmədiyi halda deyirsən istəyir. Üzeyir bu məsələyə hədsiz sevindi, lakin Stalin bir qədər də qabağa getdi və başa düşdü ki, ortaq əlifba olsa, hamısı bir-birini oxuyar və başa düşər.
Cəlal Qasımov: - Türkoloji qurultaya üç baxış var: 1. Azərbaycan ziyalısının baxışı - o illərdə qurultayda iştirak edən Azərbaycan zilyalısı qurultaya intibah hadisəsi kimi baxırdı; 2. Azərbaycan bolşevikləri buna inqilabi hadisə; 3. Moskva isə buna bizi kökdən, dildən, türklükdən, yaddaşdan, şəcərədən uzaqlaşdırmaq hadisəsi kimi baxırdı.
Azər Turan: - Ən maraqlısı budur ki, Atatürk Türkoloji qurultaya Əli bəy Hüseynzadəni və Fuad Köprülünü göndərib. Elə buna görə də onların bütün hərəkətləri təqib olunub. Əlbəttə, bunun bir arxa planı, alt qatı var idi…
Bədirxan Əhmədov: - Bu məsələdə sizinlə razılaşıram. Türkiyədə konfransda da bu mövzuya toxunmuşam. Atatürk qurultaya adam göndərdi, müəyyən bir nəticəyə gəldi və bizdən tez keçdi. O keçəndən sonra SSRİ-də qısqanclıq yarandı və 39-cu ildə kiril əlifbası ilə əvəz olundu. Bəlkə də onlar keçməsəydi, biz keçərdik.
Elnarə Akimova: - Siz hamınız arxivlə işləyən tədqiqatçılarsınız. Bilmək istəyirəm, repressiya ilə bağlı bütün arxiv sənədləri açılıb?
Aslan Kənan: - Bəli, hər şey açıq şəkildədir.
Elnarə Akimova: - Düzdür, biz deyirik fərdlərə
getməyək. Amma bəzi hallarda buna məcbur oluruq. Məsələn,
Səməd Vurğunla bağlı. Aşninin
"Repressiya olunmuş türkologiya" kitabı ilə tanış olduqda gördüm ki, orda müəllif
S.Vurğunu repressiya olunmuşlar içərisində təqdim
edir. Amma Aslan Kənanın "XX əsrdə
repressiyaya məruz qalanlar" kitabında S.Vurğun daha
çox ittiham predmetidir. İstərdim
Aslan müəllim bu məsələyə münasibət
bildirsin.
Aslan Kənan: - Bildirmək istəyirəm
ki, S.Vurğun böyük şairdir. Onu danmaq
olmaz. Amma əgər onun kommunizmə,
Stalinə həsr etdiyi şeirləri çıxsaq, bir
şey qalmır. Qaldı ki onun repressiyaya məruz
qalmaması məsələsinə, qeyd edim ki,
M.C.Bağırov iki nəfəri çox istəyirdi: Mirzə
İbrahimovu və Səməd Vurğunu. Nəzərinizə
çatdırım ki, S.Vurğun bir şeirində Stalinə
müraciətlə "Rəhbərim, vicdanımı sənə
vermişəm", - deyir . Görəsən,
vicdanını verən adamda nə qalar?
Bədirxan Əhmədov: - Yox, mən razı deyiləm.
Əsərlərdə işlədilən ifadələr
heç də şəxsiyyəti müəyyən etmir.
Məsələyə doğru mövqedən
yanaşmaq lazımdır. Aslan Kənan "filankəs
yaxşıdır", "filankəs pis prinsipi" ilə
yanaşır. Teyyub Qurban isə ümumən
M.C.Bağırovu təmizə çıxarır. Bu cür yanaşma
metodoloji cəhətdən səhvdir. Aslan
Kənanın və bir çoxlarının
vaxtaşırı məqsədli şəkildə yayılan
fikirlərinə görə, sanki repressiyanı S.Vurğun
törədib. Tamamilə qərəzli
yanaşmadır. Mən hələ neçə il əvvəl bu məsələyə
"Ədəbiyyat və repressiya: genezisi, xarakteri və
yanaşma meyilləri" adlı məqaləmdə
aydınlıq gətirmişəm. Çünki
repressiya hər hansı bir şəxsin digərinə
qarşı törətdiyi lokal hadisə deyil, sovet dövlət
aparatı tərəfindən törədilmiş kütləvi
hadisədir. Repressiyaya bu cür yanaşma
çox səthi, birtərəfli, qərəzli və onun məzmununu
ifadə etməyən yanaşmadır.
Nərmin
Cahangirova: -
Burada bir məqamı da vurğulamaq istərdim. Repressiya mövzusundan danışarkən S.Vurğun
qədər olmasa da, günahlandırılan başqa şairlər
də var - S.Rüstəm və M.Rahim. Lakin
M.Müşfiqi araşdırarkən belə bir fakta rast gəldim
ki, demə M.Rahim Müşfiq haqqındakı məşhur məqalənin
müəllifi olmayıb. Sadəcə
olaraq imzasını qoyub. X.Əliyevin
“İncəsənət tarixi - xarakterlər tarixidir”
kitabında X.Əliyevin S.Rüstəmlə olan bir müsahibəsini
oxumuşdum. Orada S.Rüstəm qeyd edir ki,
37-ci ildə bir gün məni Mərkəzi Komitəyə
çağırdılar və həmin məqaləni
qarşıma qoyub imza atmağımı istədilər.
Adını oxuyanda dəhşətə gəldim
və bunu edə bilməyəcəyimi bildirdim. Nədənsə məni məcbur etmədilər,
başqa birinin imzalayacağını söylədilər.
Oradan çıxıb geri qayıdanda yolun o
biri tərəfi ilə M.Rahimin gəldiyini gördüm.
Səhəri isə məqalə M.Rahimin adı
ilə çap olunmuşdu. Bunun kimi
neçə-neçə faktlar var. Ona görə də
repressiya qurbanlarından danışarkən təkcə cismən
məhv olanları yox, mənən məhv edilənləri də
xatırlamaq lazımdır. Təbii ki, o
dövrün ab-havasını da unutmamaq şərtilə.
Aslan Kənan: - Bu mənim şəxsi
fikrimdir. Repressiya qurbanları içərisində
Əli Nazimin adını çəkmirik. Lakin arxivdə olan sənədlərdən aydın
olur ki, S.Vurğunun Əli Nazimə olan münasibəti
heç xoşagələn deyil. Stenoqramları oxuyanda
görürük ki,
ondan bəhs edərkən onu məsxərəyə
qoyaraq deyir. "Altı ay bundan qabaq Molla Nazimi
götürün". Bu böyük
şairə nə qədər haqq qazandırır? Halbuki F.Köçərlidən sonra Ə.Nazim tənqidimizin
başında duran şəxs idi. Qeyd edək ki,
Ə.Nazimin həbsində də maraqlı nüanslar var.
Ümumiyyətlə, repressiyaya məruz qalanlardan kimlər güllələnirdisə,
onun ailəsini tutub həbs edir, 5-8 il iş verirdilər. Kimə
iş kəsilirdisə, onların ailəsi tutulmurdu. Lakin
Ə.Nazimə 10 il iş versələr də, həyat yoldaşına da
beş il həbs kəsmişdilər.
Bədirxan Əhmədov:
- Dilbər
xanım çıxmışdı axı.
Aslan Kənan: - O da tutulmuşdu. Psixi xəstə olduğu üçün həbsdən
azad olundu. Fikir verin, yalnız güllələnənlərin
yoldaşları həbs olunurdu, digərlərinə toxunmurdular.
Qaldı ki
M.C.Bağırovun
böyük yazıçıya xüsusi münasibətinə,
qeyd edim ki, M.İbrahimov həyat yoldaşına
yazdığı məktublarda qeyd edir ki, o məni bir oğlu
kimi çox istəyir.
İslam Səfərlinin
1952-ci ildə yazdığı "Ağ xalatlı
qız" pyesi böyük qalmaqala səbəb olur. Mətbuat səhifələrində
tez-tez tənqidə məruz qalan bu əsər sonradan İ.Səfərliyə
böyük bir mənəvi zərbə vurur. Həmin illərdə Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqında (indiki
Yazıçılar Birliyi) iclasın gündəlik məsələlərindən
biri gənc şair İslam Səfərlinin bu ittifaqın
üzvlüyündən azad olunmasına gətirib
çıxarır.
İclası aparan S.Vurğun
giriş sözündə İslam Səfərlinin əleyhinə
kəskin çıxış edəndən sonra gənc
dramaturqun qələmə aldığı "Ağ
xalatlı qız" pyesini tənqid edir və onu artıq
"öz mənfi rəyini almış bir əsər
kimi" təqdim edir. İclasın
iştirakçıları sona qədər gənc şairi
bu və ya başqa ifadələrlə tənqid atəşinə
tutmaqla elə bil, yarışa girirlər.
Bədirxan Əhmədov: - Aslan müəllim, sizin
yazılarınızda və
çıxışlarınızda S.Vurğuna qarşı kəskin
münasibəti qəbul etmirəm, yanlış yanaşma
olduğunu düşünürəm. Repressiyanın
müəllifi yoxdur, bu xüsusda kimisə günahlandırmaq
olmaz. S.Vurğun da bütün
qüsurları ilə birlikdə böyük şairdir.
Siz məsələyə doğru
yanaşmırsız. S.Vurğunun sədr və katib
olarkən yüzlərlə adama kömək eləməsi ilə
bağlı faktlar var. İkincisi, onun şairliyi haqqında həm
deyirsiz böyük şairdir, həm də "kommunizmə,
Stalinə həsr etdiyi şeirləri çıxsaq, bir
şey qalmır", - deyirsiz. Əgər bir şey
qalmırsa, o necə böyük şair ola
bilər? Biz indinin özündə də istər
Müşfiqi, istər Vurğunu oxuyanda bolşevik
gözü ilə oxuyuruq. Bolşevik kimi
baxırıq, halbuki bu hərəkətimizlə biz elə
XXI yüzilin bolşevikiyik. S.Vurğunla
bağlı demək istəyirəm ki, o dövrdə
Moskvanın da fikri onu repressiya etmək olub. Hətta Moskvadan Azərbaycana teleqram gəlib. Bağırov teleqramı göndərib, arxivində
var. Bu haqda 90-cı ildə yazdığım məqalə
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə çap olunub. S.Vurğunun məsələsi Moskvada müzakirə
olunur. Orada çıxışında
deyir, mən bu işləri görmüşəm,
müsavatçıları ifşa etmişəm. Təbii ki, özünü hansı yollasa müdafiə
etməlidir. Lahuti və bir çox
şairlər də orada olub. Yekdil qərar o olub ki,
S.Vurğun 1936-cı il rus
antologiyasının hazırlanmasında iştirak edib və
Lenin ordeni alıb, ona toxunmaq olmaz. Bununla da ona toxunmayıblar.
Azər Turan: - O zaman bayaq Elnarə
xanımın sualında vurğulandığı kimi, niyə
bəzi yaradıcı şəxslərin əvvəl
yazdıqları onların əleyhinə çevrilən amil
olmuşdu? Məsələn, Əli bəy
Hüseynzadə 10-cu ildə Azərbaycandan getmişdi,
34-cü ildə isə onun 1899-cu ildə yazdığı
şeir müzakirə olunurdu.
Bədirxan Əhmədov: - Çünki romantizmin
nümayəndəsi idi, romantizm isə bir cərəyan kimi
sosrealizmlə ziddiyyət təşkil edirdi, bircə H.Cavid
qalmışdı.
Azər Turan: - Bəs nə
üçün Hüseyn Cavid Moskvadakı qurultaya nümayəndə
kimi seçilməmişdi?
Bədirxan Əhmədov: - Bunlar başqa-başqa
şeylərdir, repressiya ilə əlaqəsi yox idi.
C.Cabbarlı qurultayda çıxış elədi və dedi
ki, yoldaşlar, biz dövrümüzə aid əsərlər
yazmalıyıq, amma getdi Moskvada tamam tərsinə
danışdı. Dedi ki, sənətkar sifarişlə
yazmamalıdır. O deyirdi ki, biz sifarişlə əsər
yaza bilmərik. O çıxışdan sonra xaricdə
bütün radiolar, qəzetlər ondan yazdı ki, bir sovet
yazıçısı mövcud duruma etiraz edir. Ondan sonra məsələ M.C.Bağırova
çatdı. Bağırov da ona göstəriş verdi ki, dərhal bir əsər yaz. "Füruzə" hekayəsi ondan sonra
yazılmışdır. Əslində, o,
məqalədir, ölümündən sonra M.Arif onu hekayə
kimi təqdim etmiş, "Pravda" qəzetində çap
olunmuşdur.
Aslan Kənan: - Heç bir günahı
olmayan S.H.Sadıqzadə iki aylıq həbsdən sonra azad
olunur. Azad olunması haqqında 15 avqust 1923-cü il
tarıxlı protokoldan cıxarışda göstərilirdi:"Qanunsuz
"Müsavat" partiya təşkilatının işində
iştirak etməsində günahkar bilinənlərdən vətəndaş
Bədəl bəy Bədəlbəyov Bəşir oğlu,
Sadıqov Seyid Hüseyn, Cabbarzadə Cəfər Qafar
oğlunun istintaqı
dayandırılaraq həbsdən azad edilsin, iş arxivə
verilsin."
O zaman iki aya yaxın həbsdə
qalan Seyid Hüseyn Azərbaycan Fövqəladə
Komissiyasının sədri və həmçinin Xalq daxili
işlər komissarı vəzifələrində işləyən
Mir Cəfər Bağırovla görüşdükdən
sonra azad olunur. Həmin görüşdə M.C.Bağırov
yazıçını bir daha narahat etməyəcəyinə
də söz verir…
Cəlal
Qasımov: -
20-ci illərdə Azərbaycan ziyalılarının özəlləşdirməsi
prosesi gedirdi. Yəni özəlləşdirirdilər
ki, sən bolşevik süfrəsi başında əyləşməlisən.
Əli Razi Şəmsizadə 2 dəfə həbs olundu, Seyid Hüseyn 2 dəfə həbs
olundu, hətta 4 dəfə həbs olunub buraxılanlar olurdu. 30-cu illərdə məhvetmə mərhələsinə
başlanmışdı. Bayaq adı çəkilən
qurultayda 37-ci ildə Stalin belə bir cümlə işlədir:
"Biz indi
10 il əvvəlki mübarizə metodundan əl çəkməliyik.
İndi biz məhvetmə metoduna keçməliyik".
Hətta həmin qurultayda çıxış
edənlərin bir qismi ona yarınmaq üçün deyir,
biz nəinki müsavatçıları, nəinki
trotskiçiləri, hətta onların keçdiyi
küçədən keçənləri də məhv etməliyik.
Maraqlıdır ki, Stalin buna mane oldu.
Azər Turan: - Xalid Səidin tərcümə
etdiyi "Divani-lüğat-it-türk"lə bağlı
fikirlərinizi bilmək istəyirəm. 37-ci ildə
Xalid Səid tutulanda tərcümənin əlyazması da
aparılır. Sonra çox qəribədir
ki, o əsər NKVD-dən çıxarılır. O da
çox qəribədir ki, bu əsər digər əlyazmalardan
fərqli olaraq yandırılmayıb. Bizim alimlərimizin
böyük əksəriyyəti də onu gördüklərini,
kitaba baxdıqlarını bildirirlər. Ziya
Bünyadov da onu oxuyub, Adil müəllim, siz də onu nəzərdən
keçirmisiz. Bəs Xalid Səid Xocayevin
bu tərcüməsi nə üçün bu günə qədər
ortaya çıxarılmayıb, çap olunmayıb?
Adil Babayev: - Əsas səbəb odur
ki, onun tərcüməsi bir-birinə
qarışdırılıb. Görünür,
onu harasa aparıb sonra gətiriblər. Burda
cildləri müəyyənləşdirmək olmur. Bilinmir hansı birinci, hansı ikinci cilddir. Ardıcıllıq itib.
Bədirxan Əhmədov: - Əlyazma hardadır?
Adil Babayev: - Dilçilik İnstitutunun
arxivində.
Azər Turan: - Onu indi sistemləşdirmək
olar da yəqin ki...
Adil Babayev: - Sistemləşdirmək
olar. Lakin türk qardaşlarımızın tərcüməsindən
aşağı səviyyədədir.
Azər Turan: - Besim Atalayın tərcüməsinin
ön sözündə müəllif qeyd edir ki, məndən
əvvəl bunu Azərbaycanda Xalid Səid tərcümə
edib. Bir məsələ də var: Turan Heyətinin - Əli bəy
Hüseynzadənin, Yusif Akçuranın Şərqi Avropaya səfərləri
zamanı Artur Zifeldin vasitəsilə Surixdə
Leninlə görüşdükləri məlumdur. Bir müddət sonra Zifeld Azərbaycanda Ədəbiyyat
İnstitutunun direktoru kimi görünür. Azərbaycanda
Şumer mədəniyyəti haqqında
ilk məqaləni də o yazıb.
Lakin əfsus ki, onun fəaliyyəti
geniş araşdırılmayıb. Mənə
elə gəlir ki, repressiya qurbanı Artur Zifeld diqqətdən
kənarda qalmamalıdır, fəaliyyəti dərindən
araşdırılmalıdır.
Elnarə Akimova: - Ədəbiyyat
İnstitunun tarixindən yazanda Asif Rüstəmli onun
haqqında da məlumat vermişdir.
Azər Turan: - Qismən əhatəli
araşdırma Aşnin, Alpatov və Nasilovun kitabında var.
Elnarə Akimova: - Bir məsələ də
maraqlıdır ki, nə üçün repressiya mövzusu
bədii ədəbiyyatda az işlənib?
Bədirxan Əhmədov: - Rəsul Rzanın
"Qızılgül olmayaydı", Sabir Əhmədovun
"Yasaq edilmiş oyun", Süleyman Vəliyevin
"Qanadı sınmış quş da
uçarmış", Elçinin "Ölüm
hökmü", Yusif Səmədoğlunun "Qətl
günü" romanı, Qumral
Sadıqzadənin "Son mənzilin Xəzər oldu" əsərlərində
bir qədər işıqlandırılıb. Fikrimcə,
"Qətl günü"ndə repressiyanın mahiyyəti
müəyyən mənada əks olunub. Orada
fərdlərə gedilməyib, repressiyanın və
dövrün fəlsəfəsi açılıb.
Elnarə Akimova: - Elçinin
"Ölüm hökmü" romanı haqda da eyni fikri demək
olar, zənnimcə.
Bədirxan Əhmədov: - Bir də ki, repressiya ilə
bağlı fərdi fikirlər var ki, gündəliklərdə
əks olunub. Məsələn, tərcüməçi
Beydulla Musayevin gündəliyini çapa
hazırlamışam. Maraqlı məqamlar
var. 38-ci ildə
əlifba dəyişikliyi ilə bağlı müxtəlif
fikirlər yazıb. Müzakirələr
haqqında müəyyən məlumatlar verib. S.Vurğunun
qarşı çıxdığı məqamlara
aydınlıq gətirib. Bunların
hamısını bədii əsərdə əks etdirmək
çox çətindir.
Elnarə Akimova: - Elçinin ədəbiyyat
söhbətlərinin birində oxumuşdum, deyirdi ki,
Müşfiqlə bağlı əsər yazmaq istəyirdim,
amma o dövrün hadisələrini araşdırdıqca
gördüm ki, sistem özü əsərin qəhrəmanına
çevrilməkdədir. Yəni, sistemin
miqyası psixoloji baxımdan o qədər dərin və
ziddiyyətlidir ki, böyük istedadların faciəsini belə,
kölgədə qoyur.
Cəlal
Qasımov: - Dəqiq
qənaətdir. Mənim "Yaddaşın
repressiyası" adlı kitabım var. Orada Heydər
Hüseynovla bağlı Azərbaycanın bir çox
ziyalıları o qədər tənqidi yazılar yazıb ki,
mən o mətnləri verəndə
çıxışçıların adının yerinə
üç nöqtə qoydum və aşağıda qeyd etdim
ki, bu adları verməməkdə məqsədim budur ki,
bugünkü oxucu o adlara yönəlməsin, onları
yazmağa vadar edən mühiti ittiham etsinlər.
Seymur Şeydayev: - Repressiyadan danışanda
onları qınayırıq. Amma istintaq
materiallarına baxanda NKVD əməkdaşlarının tətbiq
etdikləri cəza mexanizmləri insanı dəhşətə
gətirir. Müttəhimləri
iki-üç ay "stoyka" vəziyyətində saxlayaraq
onları yalan ifadə verməyə məcbur edirdilər.
1937-ci ildə 35 yaşında ikən NKVD əməkdaşları
tərəfindən həbs edilərək güllələnmiş
Tarix İnstitutunun elmi işlər üzrə direktor
müavini Həsənov Rəhimxan Rəşid oğlu məhz
bu cür işgəncəyə dözməyərək yalan
ifadə verməyə məcbur olmuşdur. R.Həsənovun
dindirmələrində iştirak etmiş və sonralar
özü də bu orqan tərəfindən həbs
edilmiş, NKVD-nin keçmiş əməliyyat müvəkkili
Korotkov 1954-cü ilin noyabrında verdiyi ifadəsində
yazırdı: "Yadımdadır, Rəhim Həsənovu
iki-üç ay "stoyka" vəziyyətində saxladılar.
Bunun nəticəsində onun ayaqları dəhşətli
dərəcədə şişmişdi və o, artıq ayaq
üstə dayana bilmirdi. Onu dindirməyə
xərəkdə gətirdilər. Fiziki
işgəncələrə dözməyərək o, əksinqilabi
təşkilatın üzvlərinin böyük bir
siyahısını öz imzası ilə təsdiq etdi".
(MTN-nin arxivi, PR 16630. Rəhim
Həsənovun istintaq işi. - s. 296).
Müttəhimləri tamamilə
lüt soyundurub, rezin çubuqla döyürdülər. Azərbaycan Kommunist
Partiyasına rəhbərlik edən Mir Cəfər
Bağırovun katibi işləyən, tarix elmlər namizədi,
1937-ci ildə NKVD əməkdaşları tərəfindən
həbs olunan A.M.Qindin sonralar, 1954-cü ilin fevralında verdiyi
ifadəsində yazırdı: "Müstəntiqlər məni
vəhşicəsinə döyərək tələb edirdilər
ki, boynuma alım ki, mən terrorçu qrupun digər üzvləri
ilə birlikdə Mir Cəfər Bağırova qarşı
terror aktı hazırlamışam. Mən imtina
etdikdən sonra müstəntiq Şer məni başqa
otağa keçirərək tamamilə lüt soyundurub rezin
çubuqla əvvəlcə kürəyimə, sonra isə
qarnıma və sinəmə döyməyə başladı
və mən ağrıdan huşumu itirdim". (MTN-nin arxivi, PR 16630. Rəhim Həsənovun
istintaq işi. -s. 297).
Aslan Kənan: - İstintaq sənədlərindən
bir daha aydın olurdu ki, hər hansı müstəntiq
lazım olan cavab almayınca qarşısında əyləşənlərdən
əl çəkmək fikrində deyildi. Qeyd edim ki, ədəbiyyatımızın,
incəsənətimizin inkişafında rolu olan
Əlihüseyn Dağlı Həmidov ilə (Mikayıl
Müşfiqin dayısı oğlu) ağzı-başı
dağılmış halda, işgəncələr
üzündən inləyən Dadaş Bünyadzadə ilə
üzbəüz oturdurlar. Taygöz müstəntiq
üzünü Ə.Dağlıya tutub sual edir: "Bu
şahid deyir ki, o səni əksinqilaba cəlb edib, boynuna
alırsan?"
Lakin Dağlı
D.Bünyadzadənin yalvarışlarına baxmayaraq, "onun
məni əksinqilaba cəlb etdiyi ilə heç cür
razılaşmıram" - deyir. Sonra da sözünə davam edərək
"Qoy Bünyadzadə iki oğlunun canına and içsin
ki, o məni əksinqilaba cəlb edib", - deyir. Bu zaman D.Bünyadzadə üzünü
Ə.Dağlıya tutub, yalvara-yalvara - "Əlihüseyn,
niyə yalandır, sonra sənə pis olacaq", - deyir.
Lakin Ə.Dağlı bütün ağır çətinliklərə
sinə gərərək düşmən qarşısında əyilmir.
Cəlal
Qasımov: - O
illərdə bir ictimai mühit var idi, bir də kamera
mühiti. İctimai mühit kamera mühitinə
məhbus hazırlayırdı. O dövrdə 45 icra
başçısını həbs etmişdilər ki,
antisovet təbliğatı aparan neçə nəfərin
adını vermisən? Heç bir
yazıçı, ziyalımız antiazərbaycan təbliğatı
aparmayıb. Antisovet, antiSSRİ təbliğatı
aparmışdır.
Elnarə Akimova: - Belə bir fikir var ki, Cavidə
həbsdə olarkən işgəncələr verilmirdi. Nə dərəcədə doğrudur?
Cəlal
Qasımov: -
Bunu deyənlərdən biri də mənim dostum Azərdir. Maraqlıdır, Cavidi məhbəsdə kimlər
qoruyurdu? Markaryan, Qriqoryan, Şer, Avetisov, Avetikyan, yoxsa
Sumbatov?
Azər Turan: - Mən də Turan
xanımın dediklərinə istinad etmişəm. Bunu mənə Turan Cavid demişdi. Danışırdı ki, o vaxt görüşə
gedəndə digərlərinin paltarları qan içində
olsa da, Cavidin paltarları təmiz olurdu.
Cəlal
Qasımov: -
Turan xanımla görüşdüm. "37-ci
ilin arxasında qalan işıq" adlı yazı
aparmışdım. Mənim təhlükəsizlik
orqanlarından gəldiyimi biləndə bir qədər
tutuldu. Dedi, bala, incimə oranın adı gələndə
onları qəbul edə bilmirəm. Yazı əlimdə
idi. Dedim, Turan xanım, mən sizin babanızı
aparanlardan deyiləm, gətirənlərdənəm. Dodağı qaçdı. Nə
isə, yazımı verib çıxdım. Səhər zəng elədi ki, Cəlal, gəl apar.
Oxudum. Yazını
götürməyə gedəndə soruşdu ki, bəs
babamdan danos yazanlar hanı? Dedim babanız haqqında ən
böyük danos yazan elə babanızın özü olub. Mənə qəribə baxdı. Dedim ondan
yazanlar nə deyib ki? Deyiblər Cavid
tükçüdü, turançıdı, başqa bir
şey deməyiblər ki?
Elnarə Akimova: - 1956-cı illərin bəraətindən
danışaq. Bu bəraətlərdən sonra
repressiya olunmuş yazıçılarımızın irsində
durulma tam şəkildə olmadı zənnimcə. Onların yaradıcılığının təhlil
və təqdimində 1937-ci ilin xofu hələ də
qorunurdu. Məsələn, 1958-ci ildə
Ə.Cavadın kitabına ön söz yazan M.Rahim şairi hələ
də zəhmətkeş adamlardan, onların həyatından
yazmadığına, daha çox pessimist əhvalın
üstün olmasına görə qınayırdı. Yaxud Ə.Cavadın həyat və
yaradıcılığını tədqiq etmiş filologiya
elmləri doktoru Əli Saləddin şairin 1992-ci ildə
"Seçilmiş əsərləri"nin ikicildlik nəşrini
hazırlayanda oxucuya təqdim edilən stenoqramları
özünəməxsus şəkildə ixtisar etmişdir. Ə.Mirəhmədovun, K.Talıbzadənin və
b.-nın da tədqiqatlarındakı mübahisəli
baxışları bura əlavə etsək.... bəraətin
yalnız kağız üzərində qaldığı təsəvvürü
yaranır.
Cəlal
Qasımov: - Bəraət
dövründə - 56-cı ildən sonra udanlar və uduzanlar
oldu. Fikrimcə, Cavid uduzanlar siyahısındadı, R.Axundov,
V.Xuluflu isə udanlar.
Elnarə Akimova: - Nə mənada?
Cəlal
Qasımov: -
Əvvəla, sual edirəm ki, Cavid 37-də güclü idi,
yoxsa 56-da? 37-də Cavid türkçü kimi,
turançı kimi böyük idi. 56-da isə
ona bir sovet mundiri geyindirib kiçiltdilər. "Cavid və oktyabr inqilabı" adlı
yazılar yazıldı. Lakin mən nankor
deyiləm. O dövrdə Cavid bəraət almasaydı,
4 cildliyi çıxmayacaqdı, haqqında danışılmayacaqdı,
dərsliklərə düşməyəcəkdi, haqqında
monoqrafiyalar yazılmayacaqdı. Lakin bütün bu proses onun
dilinə, üslubuna toxunulmaqla həyata keçdi. Məncə, bu reablitasiya Cavidin sovet hökumətindən
intiqamı deyildi, sistemin özünün özündən
intiqamı idi. Məncə, Cavidin bəraəti
onun Sibirdən dönüşü ilə başladı.
Cavidin dönüşü əslində Cavidə
dönüşün başlanğıcı oldu. Nə
idi Cavidə
dönüş? Cavidə dönüş –
türkçülüyə dönüş, turan əxlaqına,
sufi təfəkkürünə, milli-mənəvi
əxlaqi dəyərlərə dönüş idi.
Adil Babayev: - Əlavə etmək istərdim.
Hətta Şərqin ən böyük
dastanı olan "Kitabi-Dədə Qorqud"u adi
döyüş əsəri kimi qiymətləndirdilər və
onun araşdırılmasının qarşısını
aldılar. Amma milli-mənəvi dəyərlərimizi,
dilimizi sovet dövründə tamamilə sıradan
çıxarmaq məqsədi qoyulsa da, reallaşdıra bilmədilər.
Elnarə Akimova: - Bəli, müəlliflər,
"baniye-kar"lar məhv edildi, ideyalar
isə tarixin sınağından salamat çıxa bildi. Məncə,
elə buradaca yekunlaşdıraq söhbəti. Repressiya, əlbəttə,
hərtərəfli siyasi-ictimai və sosial-psixoloji təhlil tələb
edən bir mövzudur. Biz bu gün sadəcə onun bəzi
gizlin və gerçəklərinə yönəlmək istədik.
Sayənizdə buna nail olduq da. Hər birinizə dəvətimizi
qəbul edib gəldiyinizə görə təşəkkür
edirik.
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 27 yanvar.-
S.20-23.