Xəzərim mənim
Esselər
Sahil qayalığında oturub
Xəzərə tamaşa
edirəm. Gözüm gördükcə ənginliklərə baxıram.
Bir-birini
qovan dalğalara baxmaq, onları ardıcıl izləmək,
bəzilərinin könüllü,
bəzilərinin könülsüz
hərəkətini duymaq
başqa bir aləmdir. Sanki Olimp yarışındadır
bu gördüyüm,
izlədiyim dalğalar.
Finişə - sahilə öncül
çatmaq istəyir bu qırçın, düzümlü su layları, su qayaları. Bəzən qağayılar müşayiət
edir bu "yarışı", elə
bil hakimdir qağayılar, idarə edir qağayılar. Bu ilahi quşların
cığırtısı hakim fitini andırır.
Qəribədir. Hikkə
ilə sahilə çırpınan dalğalar
geri qayıdanda quzuya dönür, elə bil yox
olur, ardınca gələn, onu qovan, onu keçmək
istəyən həmcinsinə
sanki yol verir, bunun üçün
geri çəkilə-çəkilə
sanki alt qata enir, mane olmasın deyə... Xəzərim mənim. Bəzən
sakit, həzin, bəzən kükrəyən,
hayqıran dənizim,
heç bir dənizə, gölə,
okeana bənzəməyən
Xəzərim... Altın
da qızıldı, üstün də…
Sən həm də sirlisən, Xəzərim. Özgə su
nəhənglərdən ən
böyük fərqin
sirli olmağındadır.
Bəlkə də ilahidən
gələn Sirri-Xudasan,
Xəzərim. Bəs nədir
bu sirr?! Bəlkə heç özün də bilmirsən bu nədir, ilahi sirri?!
Gizlətmədən bəyan etmək istəyirəm sənin dəniz sirrini. Gördüyüm
dəniz və okeanlar o qədər şəffafdırlar ki, üzdən baxanda onların iç dünyaları apaydın görünür, nələri
var gizlətmədən
bəyan edirlər. Sənsə heç şey göstərmirsən, mətahların
görünməzdir. Həm də elə görünməzdir ki, xəzinəndən xəbərsizdir
çoxları. Ancaq bilənlər
bilir ki, altın da, üstün də qızıldır, ləldir
sənin. Həmişə belə olmusan, bütün zamanlarda belə olmusan, bu gün də
beləsən. Nə yaxşı
beləsən, mənim
Xəzərim.
Xəzərim mənim, sirlərindən
biri də adınla bağlıdır. Uzaq tarixlərdə
Kirkan deyiblər.
Sonra Xəzər namini veriblər sənə.
Bəs görən kimlər tərəfindən bu adlar verilib?! Cavab çox sadə: Əlbəttə,
sənin sahillərində
elliklə, çoxluqla
yaşayan, hər yana zəfərli
yürüşlər edən
Xəzər türkləri.
Cəngavər, döyüşkən,
həm də çox istiqanlı, mehriban, düz sözlü, düz ilqarlı olub ulu əcdadımızın
törəmələrindən biri olan Xəzərlər.
Görünür sənin
dalğalarının qoynunda
onlar yetərincə cövlan ediblər, altına, üstünə
bələd olublar. Seviblər səni. O qədər
seviblər ki, öz cahanşümul adlarını sənə
veriblər. Həm də əbədi veriblər...
Sənə Kaspi, Kaspiana da deyirlər.
Slavyanların bu kəlmələri də Xəzərlər deməkdir...
Sənin ləpələrinin şırıltısına,
pıçıltısına, xışıltısına qulaq
asıram, Xəzərim. İlahi, bu
nə dildir, bu necə musiqidir? Ana laylası
qədər hansı laddadır bu musiqi? Sənin nəğmələrin ilahi
nəğmələrdir, göylərin
yerə endirdiyi şərgilərdir...
Bu nəğmələrin,
bu şərgilərin
bəstəçisi də
özünsən, dirijoru
da, ifaçısı
da...
Bu da sənin sirlərindən biridir, Xəzərim mənim...
KOR XƏLİL
Bir kor Xəlil vardı. Toylarda tar çalardı,
həzin-həzin oxuyardı.
Onun səsi naləydi, haraydı, öz taleyinə sanki üsyandı, etirazdı.
Danışardı aram-aram, sakit-sakit. Hər söhbəti
şirin-məzəli, mənalıydı.
Xəbərdarıydı uzaqdan-yaxından, elmdən, ədəbiyyatdan.
Əzbər bilirdi Nizamini,
Fizulini, Vaqifi, Vurğunu. Daha kimləri, çoxlarının
tanımadığı söz
sahiblərini. Danışanda
hiss olunardı dərdlidir…
Dünya işığına
həsrətdir o…
Xəlil güləndə ürəkdən
gülərdi. Onun gülüşü hər kəsə xoş gələrdi.
Elə ki, döşünə basardı tarını, dönüb başqa aləm olurdu. Pərdə-pərdə ucaldıqca tarın
səsi, elə, obaya yayılardı səsi. Oxuyanda, çalanda unudurdu
özünü. Mizrablarda, pərdələrdə
yaşayardı saatlarla.
Nə yoruldum deyərdi, nə də asan yolu
seçərdi… Elin sevimlisiydi
tarzən Xəlil, xanəndə Xəlil.
Tamahı az,
çalıb-oxumaqdan yorulmayan Xəlilin, istəyəni də çoxuydu. Toya-düyünə Xəlili çağırardılar.
"Allah bir
yerdən kəsəndə,
bir yerdən verir" - deyiblər. Xəlil də
beləydi. Xəlil öz
tarına simləri özü qoşardı.
Hələ harasıydı bu,
hamını səsindən
tanıyardı Xəlil.
Adları nə səhv
salar, nə də unudardı. Deyirdilər kor Xəlil
bir yerə gedirdisə, getdiyi yer döngəsinə, dönümünə qədər
əbədi yadında
qalırdı. Gözlülər yolu azanda dadlarına
Xəlil çatardı.
Vaxt ötdü, zaman dəyişdi, bir gün Xəlil tarı yerə qoydu, toya-düyünə
getmədi daha. Ancaq səsi
yenə gəldi, yenə eşidildi. Bir çox gözlülərdən daha
yaxşı "görən"
Xəlilin…
Rozaxan oldu Xəlil. O avaz, o
ilahi səs indi təziyələrdən
gəlirdi.
Xeyli illər beləcə camaatına xidmət etdi kor Xəlil. Ürəklərdə,
qəlblərdə yuva
saldı sonra bir gün… əbədiyyətə
qovuşdu…
Ancaq unudulmadı. Xatirələrdə,
könüllərdə hələ
də yaşayır Xəlil…
Sərhədsiz quşlar
Hər payız quşların dəstə-dəstə harasa
getdiyini və baharda onların yenə dəstə-dəstə
qayıtdıqlarını çox görmüşəm. Qəribədir!
Quşlar payızda gedəndə
və baharda qayıdanda eyni həvəslə, eyni zövq və sevinclə oxuya-oxuya göylərdə süzür.
Gedəndə də, qayıdanda da onların səslərində,
avazlarında nə qüssə, nə də kədər hiss olunur...
Nazənin-nazənin ötən quşlara baxanda onlara qibtə edirəm. Niyə?! Azad olduqlarına görə...
Nə sərhəd bilirlər, nə də sərhədçi, bu qanadlı varlıqlar.
Soruşan yoxdur onlardan "haralısan?",
"hardan gəlib, hara gedirsən?", "Gəlməkdə məqsədin
nədir?".
Yerdə insanların yaratdıqları,
qurduqları sərhəd
çəpərlərinin o azad, xürrəm quşlara dəxli yoxdur. Getdikləri, gəldikləri yer doğmadır onlar üçün.
Görünür, elə
ona görədir ki, gedəndə də sevinirlər, gələndə də...
Bir də göylər və yerlər sakini olan bu
quşların nə özgə torpaqlanında,
nə də özgə varında gözü yoxdur. İsdədikləri
bir ovuc dəndir, bir parça çəmən,
bir parça su- budur quş
arzusu...
Kaş insanlar da quşlar tək azad, gözütox olaydılar…
O vaxt biz insanlar xoşbəxt olardıq. Və təkcə bir məmləkət yox, bütün dünya bizim olardı...
Kölgədə bitən...
Kölgədə yaşayan
Belə bir deyim var: "Kölgədə bitən
ağacın kölgəsi
olmaz".
Təbiətdən götürülüb bu zərb-məsəl. Bağda, bağçada, meşədə, dağda, dərədə şahidi ola bilərsən. Hər addımda, hər yanda bunun həqiqət olduğunu duyub görərsən. Tarixin hansı qatında yaranıb görəsən bu həqiqət, kim tərəfindən ilk dəfə "kəşf" olunub bu həqiqət?! Gör bir nələr yaradıb bu ilahi təbiət. "Niyə belə olur" - sual edə bilərsən. Diqqət et, özün cavab tapa bilərsən. Qollu-budaqlı, göylərə ucalan yekəpər ağaclar günəşi ilk salamlayır, sonra yola salırlar. Günəşdən, havadan qidalanan ağacların budaqları, yarpaqları özləri üçün hey şellənirlər, andan-ana, gündən-günə daha sıxlaşır, genişlənirlər. Hey günəşə, ucalığa boy göstərirlər... Xəbərləri olmur ancaq onlardan aşağıda, nə qədər fidan var, nə qədər günəşə həsrət var... O kölgədə qalanlar, günəşsiz, havasız şəraitdə olanlar nə boy atırlar, nə də qol-budaq. Nə qədər kölgə varsa, o qədər də inkişafsız qalacaq... Təbiətdə belədir...
İnsan cəmiyyətində də kölgədə yaşayanlar, ömür sürənlər vardır. Vəzifənin, şan-şöhrət sahibinin, pula-pul deməyənlərin kölgələri palıdın, dəmirağacının, çinarın kölgəsindən daha böyükdür, genişdir, sahibi-mütləqdir. Belələrinin kölgəsində bir yox, on yox, yüzlər yaşayır. Neçə ailə, neçə nəsil yağ-bal içərisində nazlanır. Onlarçın qanun-qayda yoxdur. Kölgə nə qədər böyükdürsə, qalındırsa kölgədə yaşayanlar bir o qədər sərbəstdir, bir o qədər yekəxanadır...
Təbiətlə cəmiyyət arasında paradoksa bir bax?!
Təbiətdə kölgəsi
olan ağac yıxılırsa, yox olursa illərlə "əsirlikdə" qalan havasızlıqdan, günəşsizlikdən
süsləşmiş, saralmış,
inkişafdan qalmış,
bir sözlə, cavankən qocalmış pöhrələr, fidanlar,
otlar çiçəklər
işıq sürətilə
qalxır, qol-budaq atır. Kölgədə
nə vardısa kölgədən qurtaran kimi yaşıllaşır,
ətirləşir, gözəlləşir...
Cəmiyyətdə isə bu hal
başqa çür olur. Çox yekə
kölgəsi olan mənsəb sahibi tutduğu kürsüdən
məhrum olursa... Çox keçmir onun kölgəsində şad-xürrəm, yağ içində
böyrək kimi yaşayanlar çox tez hər şeydən,
hər nədən məhrum olurlar... Və
bir də özlərinə gəlmirlər.
Musa Quluzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 27 yanvar.- S.29.