Rəsul Rzanın "Rənglər"i
və lallıqdan qurtulmaq
problemi
Mən gəncliyimdə Andre Bretondan,
- sürrelizmi yaradanlardan
biri (birincisi?!) olan bu yazardan götürdüyüm
deyimin təsirini indi də özümdə
duyuram: poeziya var ki, səslərin
"musiqisindən" doğur,
poeziya da var ki, yaratdığı
şəkillərin effektindən
bədiliyini alır. Bretona görə, gələnəksəl poeziya
səslərin poeziyasıdır,
çağdaş poeziya
isə Pikasso şəkilləri kimi
ifadəli görüntülərin
törəməsidir. Bu deyimdən itələnərək
Rəsul Rzanın
"Rənglər" poemasına
yanaşsaq və
"o niyə şeirdir?"
sualına cavab axtarsaq, düşüncəli
söhbətə açıla
bilərik.
"Rənglər" qafiyənin, vəznin verdiyi səslərin musiqisində deyil ki, ənənəvi şeir kateqoriyasına düşsün.
"Rənglər"də ritm var, ancaq
heca vəzninin qəliblərində döyünən
ritm deyil ki, gələnəksəl
anlamda şeir duyğusunu yaratsın. Onun ritmi
vəzn qəlibində
olmadığı üçün
səs musiqisini yox, yüngülcə, orda-burda vurulmuş musiqi xallarını andırır. Belə "yarımçıq
musiqidən", "musiqisayaq"
avazdan vaizlər istifadə edirlər.
İndi isə "niyə şeirdir?" sorusunun cavabı üçün
başqa qatlara keçim. Bizim hamımızın dünya ilə bağlı lallıq problemimiz var. Biz dünyadan
danışmaq istəyəndə
lallığın ardınca
kəkəlləmə gəlir.
Kəkəlləyəndə necə zorla
hecadan hecaya keçirsən, eləcə
də dünyadan kəkəlləyəndə zorla
bir ilginc nəsnə, cizgi tapıb, zorla da o birisinə keçirsən. Şairlər də, yazarlar da, filosoflar da bizim kimidirlər.
Onlar dünyadakı nələrləsə
ilgili lallıqdan çıxmağı bacaranda
şair, sənətçi
olurlar. Bunun üçün dünya nəsnələrini
dindirməyi, danışdırmağı
bacarmalıdırlar. Ancaq elə
ki onun seçdiyi
dünya nəsnəsi
hamının qulağına
gələn danışıqla
danışdı, həməncə
şeiriyyət ölür.
İndi Rəsul Rza da haçansa rənglərlə bağlı
lallığına qalib
gəlmək üçün
onları danışdırmağa
başlamışdı. Neçə
on illər keçib.
İndi növbə mənə çatıb, Rəsul Rzanın "Rənglər"
şeiri ilə bağlı lallığıma
qalib gəlib onu danışdırmaq növbəsi. Necə danışmaq?
Bir yolu "Rənglər"
necə qurulub, necə düzəldilib?"
vektorunu tutub irəliləməkdir.
Bunun üçün
fəlsəfədən aldığım
bir düşüncə
alqoritmini söyləyim. Onu ilk dəfə Aristotel açmışdı: düşünmək
nələrisə birləşdirmək,
nələrisə ayırmaqdır.
Rəsul Rzada bu alqoritmlə işləyən misralardan
bəziləri:
Ağ, qara, sarı, qırmızı;
Hərəsi bir sınaqla bağlıdır.
Qara - matəm,
Qırmızı - bayram.
Bu parçada Rəsul Rza eyniləşdirmə eyləmini sadaladığı
rənglərlə "sınaq
növləri" arasında
aparır: konkretləşdirəndə
alınır qara matəmdir, qırmızı
bayramdır. Aristotel
"alqoritmindən" itələnsək
Rəsul Rza azərbaycanlı düşüncə
və mədəniyyət
sxemini verən eyniləşdirməni görükdürür.
Bu zaman o heç
bir yenilik etmir, sadəcə, azəri alışqanlığını
baza situasiyası kimi verir. Burada nələrsə nələrləsə
birləşdirildiyi üçün
düşüncə var. Ancaq
bu düşüncə
maraqlı deyil, çeynənmişdir, qəlibdir,
Rəsul Rzaya başlanğıc hal kimi gərəkdir. Şeir ondan fərqlərə çıxa bilməsə
şeir də olmaycaq, necə ki sevgini min dəfə həsrətlə
eyniləşdirəndən sonra bu sevgi
şeiri dadını
itirir.
Düşünmə nələrisə nələrdənsə
ayırmaqdır. Görək bu eyləm Rəsul Rzada özünü necə göstərir.
Qara matəm rəmzi də ola
bilər,
Məhəbbət rəmzi də.
Nifrət rəmzi də.
Ağ gözümüzü nurdan
sala bilər...
Bu misralarda Rəsul
Rza birləşdirmənin
(eyniləşdirmənin) tərs
üzü olan ayırmanı (fərqləndirməni)
sərgiləyir. Matəm rəmzi olan qaradan (eyniləşdirmədən)
məhəbbət rəmzi
ola biləcək
qaranı ayırır,
aydınlıqla eyniləşən
ağdan korluğa gətirən ağı fərqləndirir.
Beləcə, Rəsul Rza
situasiyaları sərgiləməklə
mədəniyyət stereotiplərini,
kültür alışqanlıqlarını
sadalayır ki, sonra bunları dağıdan şəkillər
silsiləsinə çıxsın.
Beləcə, səsin musiqisindən
fərqlənən poeziya
tipində şeir yapsın. Yapsın ki, rəngərlə
bağlı lallıqdan
çıxsın və
bizi də çıxarsın. Necə? Buna da baxaq.
Düşüncə hamının birləşdirdiyini
birləşdirəndə, hamının ayırdığını
ayıranda düşüncə
olsa da maraqsız
düşüncə olur. Bunu mən
ilk dəfə Anarın
çıxardığı "Qobustan"da yazmışdım.
Təxminən 40 il qabaq bunu yazanda və
Anar onun çapına razı olanda nə onun, nə mənim
ağlına gələrdi
ki, bu qədər
ildən sonra həmin ideya Rəsul Rza poeziyasını anlamaq üçün mənim əlimdən tutacaq. O yazıda daha sonra mən söyləmişdim: maraqlı,
qeyri-trivial düşüncənin
prinsipi budur ki, hamının birləşdirdiyini ayır,
hamının ayırdığını
birləşdir.
"Rənglər" silsiləsi vizual və başqa qeyri-triviallığını bu
axırıncı aktdan,
eyləmdən alır. Ağ rənglə bağlı belə alır:
İnsan
səadətinə səbəb
olan hər şey...
hətta...
Təsəlli üçün deyilmiş
yalan.
Bu misralarda yalanın
insana mutluluq gətirən hər nəsnə ilə birləşdirilməsi söylədiyim
qeyri-triviallıqdır.
Gümüşü rəng haqqında:
Yaraqların
Yararsızlığı.
Dəbdən düşmüş
Kişi bığı.
Burada, adətən,
poeziya tarixində bahalı metalla, bəzəklə bağladılan
"gümüşü" rəng onlardan qopardılıb yararsız
yaraqla bağladılır. Heç
kim yüksək
poeziyaya "dəbdən
düşmüş bığı"
gətirməzdi, Rəsul
Rza isə gətirib effektli poetik şəkil alır.
Məncə, söylədiyim alqoritmdən
çıxış edib
"Rənglər" silsiləsinin
necə qurulmasını
bircə-bircə göstərməyə
gərək yox. Örnəklər yetərlidir. Gerisini özünüz
tapa bilərsiniz.
Ancaq
"Budurmu poeziya?"
sorusuna cavab vermək elə də asan deyi.
Biz söyləyə bilərik
ki, "Rənglər"də
Rəsul Rza göstərdiyim vasitə
ilə səslərin
musiqisinə (oynaqlığa.
axıcılığa) söykənməyən
başqa poeziya tipini yaradır və bununla sərbəst şeirin Azərbaycan variantını
yaradır..
Bundan başqa
Rəsul Rza Azərbaycan dilində elə bil diskurslar
diskursu (deyimlər deyimi) yaratdı ki, paradiqmaya çevrildi. Bu axırıncı
termin, adətən başqalarına necə yazmaq, necə yapmaq, necə düşünmək, neçə
söyləmək modelini
verən nəsnələrə
deyilir. Azərbaycan poeziyasında mədəniyyətimizdə,
əxlaqımızda, düşüncəmizdə
hamının birləşdirdiklərini
ayırmaqla, hamının
ayırdığını birləşdirməklə paradokslar
töərədib onlarla
oynayan necə-neçə
şeirin əsasında
"Rənglər" paradiqması
durur. Ancaq bütün bu
söylədiklərim mətnin
anatomiyasına aiddir.
Bəs şeiriyyatı? Onunla bağlı
lallıqdan çıxmaq
çətindir. Rəsul Rzanın
"Rənglər"i ilə
bağlı mən də lallıqdan çıxmadım, olsa-olsa
kəkəllədim.
Niyazi MEHDİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
6 aprel.- S.3.