"Mənim peşəm
dərd çəkməkdir..."
Bakıda
- əksəriyyəti peşəkar və istedadlı
şairlərdən, nasirlərdən ibarət olan sağlam ədəbi
mühitdə hər yazdığı şeirdən tərif,
təltif, şöhrət, sərvət umanlar da az deyil.
Belələriylə
bir zamanda Azərbaycanın kiçik əyalət şəhərində
heç bir iddiası olmayan zərif bir qadın yaşayır
və heç kəsin yazmadığı ecazkar təşbehlər
yaradır:
"Yuxular çıxır qınından",
"öpür ayağımı yorğun ləpirlər. Gedər gəlməzlərdən
qayıdım deyə", "macəra axtarır veyil
küləklər, tökür kal tutları ağacdan yerə".
"Sən yox idin, sənsizlik də yox idi, sənsizliyi sən
gətirdin ömrümə..." "Yenə divarlarla qaldıq təkbətək, Hər
yanı gecədir bu dörd divarın". "Gizlənpaç
oynayır ərköyün günəş, Dolu buludları
tutub üzünə", "Həsrət yumağı tək
uzanan yollar. Dolanır zamanın biləklərinə".
"Əlimin sığalında ağrılar
mürgüləyir".
Onlarca belə deyilməmiş deyimlərin, ifadələrin
müəllifi Sabirabadda yaşayan şair, nasir Nisə Bəyimdir. İddiasız şairənin
gileyi də həzindir, kövrəkdir:
Hələm-bələ
ağlamazdım
itirməzdim başımı
İndi
sanki kövrəlmişəm
Dəymə-düşər
olmuşam
Yaxınlardan
- uzaqlardan
İnciməyə
bir bəhanə gəzirəm
İçim-çölüm
sınıq-sınıq
ağrılar-acılardan
Bulud kimi dolmuşam.
Bir neçə maraqlı nəsr əsərinin müəllifi
Nisə Bəyim zənnimcə, ilk növbədə
şairdir, bənzərsiz şairdir və cəsarətlə
deyə bilərəm ki, zənnimcə, bugünkü
çağdaş şeirimizin ən parlaq nümayəndələrindəndir.
Şairənin bu günlər oxuduğum son şeir
kitabı "Miraj" adlanır. Kitaba 2015, 2016, 2017-ci
illərdə yazılmış şeirləri
toplanmışdır. Bu üç ilin
poeziyası yaralı bir qəlbin etirafıdır. Nisə Bəyim kədər şairidir. Şeirlərinin dəyəri də kədərin ən
müxtəlif çalarlarını ifadə etmək məharətindədir.
Yaxşı şeirdən yazmaq çətindir,
çünki şah misraları onlara bərabər sözlərlə
izah etmək zor işdir. Belə olduqda yalnız o misraları gətirməklə onlardan aldığın
zövqü oxucularla bölüşmək qalır.
TƏNHALIQ,
XATİRƏLƏR, PAYIZ, YAĞIŞ, AYRILIQ, GECƏ,
AĞRI, ÖLÜM Nisə Bəyimin ən çox işlətdiyi
sözlərdir.
Mənim peşəm dərd çəkməkdir
hər
zaman iş başındayam.
Çəkdiyim acılar hər gecə
ölür
hər səhər
dirilib quşa çevrilir.
Payıza yolun düşsə,
darıxdığımı söylə,
de ki
ayrılıqları uzun çəkdi bu dəfə
Mən də tənhalığın
uzaqlığında,
çırpınan yaralı qanad kimiyəm
Bütün
rüzgarları içinə yığmış,
gah
dolan, gah yağan bulud kimiyəm
Sənə
söylədimmi darıxdığımı,
dedimmi
kimsəsiz liman kimiyəm
Yalqız
yelkən açan ayrılıqların,
boynuna
sarılan duman kimiyəm.
Bir ayrı dünyanın
adamlarıyıq,
nağıldan düşmüşük
bu yer üzünə.
Ən
yaxşı öyrəndiyim həyat dərsim - tənhalıq
Tənhalıq
diksinib oyandı qəmdən,
yuxulu-yuxulu kədərə baxdı
Payızın
üstə köklənir uzaq-yaxın xatirələr
Yağışa
qarışıb yağır axın-axın xatirələr
Dünyada
hər kəsdən məhrəmdir mənə
ağır dərdlərimi gizlədən gecə
Çəkir
sinəsinə
ağrılarımı
Sabahı
mənimlə gözləyən gecə
Gecə qəfil
qapım çala, açıb görəm yuxum gəlib
Bax bu
imiş tənhalıq öz-özünə qısılmaq
Ömrün
dar ağacında
sənsizlikdən asılmaq.
Tənhalıq
ölüm kimidi
heç kəslə paylaşılmır.
Belə və
buna bənzər
misraları sitat gətirdikcə gətirmək istəyirsən,
amma onda gərək kitabın azı yarısını bura
köçürəsən.
Bu
şeirləri oxuduqca düşünürdüm: görəsən,
sovet vaxtı olsaydı, belə şeirlər yazıla bilərdimi?
Bəlkə
də... Olsun ki, bir tərki-dünya zamanla
hesablaşmadan, öz tənhalığının hücrəsinə
çəkilib ancaq özü üçün xəlvət
şeirlər yaza bilərdi. Təbii ki,
onların çapından söhbət gedə bilməzdi.
Amma gəlin fantastik bir fərziyyə irəli
sürək. Hansısa bir redaktor siyasi
sayıqlığını itirərək, sinfi səhlənkarlığı
ucbatından bu şeirləri üzə çıxaraydı.
Nəinki şeirlər,
ayrı-ayrı misralar belə dərhal SOSrealizm tənqidçilərinin yaylım atəşinə
tutulardı: Pessimizm, bədbinlik, mürtəce burjua əhval-ruhiyyəsi,
işıqlı həyatımıza
qara böhtan, şən, xoşbəxt
yaşayışımızı inkar edən küskünlük,
düşkünlük, bezarlıq, azarlıq və s. və
i.a.
Amma Nisə
Bəyim dediyi kimi:
"Həqiqətdə
xoşbəxtlik yox,
xoşbəxtlikdə həqiqət"
SOSrealizm deyilən təlimə tapınanlar onu başa
düşmək istəmirdilər ki, ən bədbin şeirlər
də - əgər onlar doğurdan da əsl şeirdirlərsə,
- insanlara bədbinliyi təlqin etmir, onlara təsəlli verir. Eyni hissləri keçirən
hansısa oxucu bu kədərli sətirlərlə tanış olarkən öz yalqızlıq dərdlərinə
həmdərd, öz kədərinə ortaq tapır və
acılarını bu şeirlərlə ovudur.
Nisə Bəyimin
şeirlərində kədərin müxtəlif
çalarları varsa, müxtəlif səbəbləri də
var. Bütün
duyan, düşünən insanlara xas olan bir qüssə - həyatın
ötücülüyü, ən uzun ömrün belə
qısalığı haqqında fikirlərdən doğur.
Əlim
ayağım belə şişib üzümə durur
Yaşımın keçdiyini Ömür üzümə
vurur.
Xəstəliyin
fəsadları - yuxusuz gecələrin ağrılarıyla bərabər,
şairənin
acıları başqa şərtlərlə də
bağlıdır. Ailəsinə aid həzin misralar:
Heyif məndən,
heyif məndən, ay ana
Heyif mənim
ürəyimdən
Başındakı
qovğanın hamısı məndən keçdi
Sənə
düşmən olanlar mənim qanımı içdi
Unudub
haqqı-sayı azıb haqdan döndülər
Diriykən
ikimizi bir məzara gömdülər
yaxud:
Ömür
beş daş oynayan
ağılsız bir uşaqdı
sellər
aldı apardı,
Anam mənə
beş qardaş doğmuşdu
ellər
aldı apardı.
Şairənin həssas qəlbi nəinki
yaxınlarının dərdini çəkir, hətta
arvadını itirib dul qalmış qonşuları Mirzağa
dayının da yalqızlıq nisgilini paylaşır.
Bu şəxsi
itkilərlə yanaşı, Nisə Bəyimi daha böyük ictimai faciələr - Xocalı soyqırımı,
Şuşanın itirilməsi də yandırıb yaxır.
Biz elə
özümüz dərdin özüyük
Yazıb
üstümüzdə Şuşa,
Xocalı...
Konkret
hadisələrdən həyat dərsləri çıxır:
Bir
gün üstünə cəhalət yürüyəcək
Daşqalaq
edəcəklər sevgilərini
Ən
böyük daşı
ən
çox yaxşılıq etdiyin adam atacaq.
Bəs nicat nədədir?
Bu ciddi
suala şairə zarafatla cavab verir:
Adamın
çox pulu ola
Pul verib
adamlıq ala
Ya adam kimi yaşaya
ya da ki
biryolluq ola.
Təəsüf ki, bu da mümkün deyil.
Fəqət
bu kədərli kitabdan ümidsizliklə ayrılmırsan,
çünki:
Səni tərk
etsə də, yadlar doğmalar
üzülmə
dünyanın sonu deyil ki...
Bu fani dünyada əbədi qalmağın bir yolu da sənətə,
şeirə, poetik sətirlərə çevrilmiş
duyğulardır.
O cümlədən,
Nisə Bəyimin yaratdığı sətirlər:
Öldürüb
torpağa deyil, məni sözümə basdırın
- deyir şairə və haqlı olaraq inanır ki:
Ruhumun məskəni
nə xatirələr
Nə
torpaq, nə məzar, nə təndir mənə
Məni
xatırlayan bütün könüllər
Yaşadan sevgilər vətəndir mənə.
Nisə Bəyimin
ölümə münasibətində həm mistik, həm də
elmin yeni fərziyyələriylə bağlı qəribə
bir ümid yeri var - Ölümdən sonrakı həyata
ümid... Bu fərziyyə onun maraqlı nəsr əsərində
"Onlayn" romanında da əks olunub, şeirində də:
Öləsən...
sənə məktub yazalar
ölməmiş kimi
yerini-yurdunu bilməmiş kimi
səni
axtaralar başqa dünyada
başqa
adam kimi, başqa vaxt kimi
Dünyanın
üstündə hər kəs qocala
ölüm də qocala ölməmiş kimi
sənsə gənc qalasan vaxtın
gözündə
heç
nə dəyişməmiş, olmamış kimi.
Kim bilir?
Bəlkə doğrudan da belədir... Kim
insanı bu fikirdən, bu ümiddən, bu təsəllidən
daşındıra bilər ki?
Və niyə də daşındırsın?
Nisə Bəyimin
şeirlərindən gətirdiyim sitatlar deyəsən, elə
mənim öz mətnimdən
çox oldu. Olsun! Bəlkə bu başqa oxucuları da
istedadlı şairənin kədər və ümid dolu
kitabını alıb oxumağa həvəsləndirdi.
30 mart 2019
ANAR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 6
aprel.- S.8.