"...gedin şəkil
çəkdirin"
Hərdən mənə elə gəlir ki, Qəşəmin işi-gücü
yaddaş güzgüsünün
sınmış parçalarını,
qırıntılarını poetik təxəyyülünün
gücü ilə birləşdirməkdir. Hər predmet
keçmişin, xatirələrin
tutqun aynasıdır.
Ömür üfüqündə "ağaran" predmetləri
tutub saxlamasa canı dinclik tapmaz.
Göz-baxış bir-birini əvəz edən, sürüşən
yaddaşdakı obrazları
oxumaqla məşğuldur. İstənilən
detal hardasa unutduğu bir hadisənin
adıdır.
Gəncə unutduğum vaxtdı,
Yolu avtobusdu - qırmızı
İnstitutu - dördillik
Fontanı - bir axşamlıq
Davası
bir küçəlik...
Qəşəmin qorxduğu bircə zaman var, o da
keçmişdir. Keçmiş varlığının təsdiqidir. Şeirinin ünvanı
da başqasının
yaddaşıdır. Həmişə sevdiklərinin keçmişi
xatırlamasını istəyir.
Yadımdadı,
Stolunun üstə açarlar
Açarların ağzında qapılar,
Qapılar ağzında
Səni
unutmağa gələn
Adamlar.
Bəlkə ona görə də uşaq vaxtı köç yolunda adını daşlara, qayalara yazırmış?!. Tabəs xanımın bir zəngindən təsirlənirsə,
deməli, onu yoxlayan, axtarıb-arayan var, yada salan
var.
Evə qayıdıram uşaqlar yatıb,
Sənin də gözündən yuxu sürüşüb.
Adımı əlinin içinə
yazmaq
Görəsən, hayandan yadına düşüb?
Öz keçmişini,
başqasının, xüsusən
övladlarının gözü
ilə xatırlatmaqdır. Bəlkə, ona görə də oğlanlarına xitabən onlara uşaqlığını yada
salması bu üzdəndir. "Yadıma salardım o mənim, o mənim beşiyimin kəndirini necə mismarlamışdı".
Müasir Azərbaycan poeziyasının
tanınmış nümayəndəsi
Q.Nəcəfzadənin bədii
dünyası poetik mətndə eposla
postmodernist oyun arasında
estetik sərhəddə
yerləşir, obyektiv
gerçəkliklə təxəyyülün
yaratdığı gerçəkliyin
axtarışı arasındadır. Səs obrazları
ilə əşyavi obrazların arasındadır.
Məsələn, Sərvaz Hüseynoğluna
həsr etdiyi şeirində misranı xatırlayıram - bircə
detal dostluğa verilən dəyərə
dönür.
Mən dərman atdım,
Sərvaz
udqundu...
O, sözlərdən çox,
səslərə etibar
edir. Səsin məna gücünə,
halallığına güvənir.
"Barış" kitabının
annotasiyasında bu həqiqəti dilə gətirir: "Dillər səsə çevriləndə
biz bir-birimizi gözəl
başa düşəcəyik".
Şairi şairdən fərqləndirən
səsdir. Əlbəttə, şeir öncə
səs sənətidir,
səslənmədir. Şeir poetik intonasiyadır və tələffüz edilməsə, onu qətiyyən təsəvvür
edə bilməzsən.
Poeziyanın səsdən
doğulmasını səthi
mənada anlamaq lazım deyil. Səs Qəşəmdə həmişə
iki statusa malikdir. Bir tərəfdən, mənanın maddi daşıyıcısıdır, digər tərəfdən,
nəyinsə varlığını
ifadə edir. Şeirlərindəki səs sırası
ilə özünü
görmək və eşitmək istəyir (Təəssüf ki, qəzet yazıçının
həcmi geniş təhlilə və nümunələrə imkan
vermir).
Q.Nəcəfzadə kimi istedadlı şairlər poeziyanı səs vibrasiyasından törənmə mexanizmi kimi təqdim edə bilirlər.
Qəşəm şeirlərinin süjetini
yaddaşında və
yazıda da səslənmə halında
təsəvvür edir. Şeir yazıda
səslənməsə, obraz
görünmür. Sözün effektli
səslənmə zonasını
ustalıqla müəyyənləşdirir.
Qəşəm yalnız
təkrirlərdən, aliterasiyadan
istifadə etsəydi belə, yenə obrazı görümlü
edər...
Bir janrı
söküb yenidən
toxumaq-hörmək effekti
onun mətnlərində
sınanılmış üsuldur. Ənənəvi janrı söküb yaddaş detallarını
və obrazlarını,
itib-batan nöqtələri
və anları assosiativ sırada toxumaqla tutub saxlayır.
Bu zaman Q.Nəcəfzadənin
poetik təhkiyəsi konkret bir vəznin
ölçü məhdudiyyəti
ilə bağlı olmayan xüsusi bir ritm yaradır.
Şeir məkanını ritmin ehtiraslı enerjisi ilə doldurur. Hecadan, əruzdan sərbəst, ya da əksinə,
keçid çox rahat baş verir. Bununla da poetik janr formalarının azadlığına (məsələn,
"Gəraylı" "Qoşma", "Bayatı",
"Çöl müxəmməsi"
şeirlərində) yaradır.
Sözə mütləq zaman lazımdır. Bunu fotoşəkil çəkdirmək
kontekstində daha aydın təsvir edir. Şəkil ona xatırlamaq,
unutmamaq, unudulmamaq üçün gərəkdir.
Vəsiyyət ruhlu
"Ata" şeirində atanın oğlanlarından
istəyi də budur: "Alnı nədi, heç qoymazdım şəkilləri
qırışlana". Özünün, uşaqlarının, Müşfiqin
şəkilləri baxışını
kənarda yerləşdirmək
üçündür. Kənar baxış isə "gələcəyi" və
"keçmişi" bir
araya gətirir. Şair üçün şeir yazmaqdan sonra ən maraqlı ömrün hadisəsi şəkil çəkdirməkdir.
Foto həm də susmaqla və unudulmaqla bağlıdır. Susmaqda bir anlama və etiraf varsa, unudulmaq isə susmaqdır, yoxluqdur.
Şəkil çəkdirmək keçmişlə
təmas effektidir, insanlarla, əşyalarla əlaqəni hiss etmə imkanıdır. Şəkil çəkdirmək insanın özündən
uzaqlaşmasıdır. Oğlundan umduğu da budur:
Əllərimi sənə açsam,
Səndən bir xatirə dilənsəm,
Atanın bir şəklini səndən istəsəm.
Sən də o şəkli tapa bilməsən,
Kəramət.
Hər dəfə
şəkildəki Qəşəmi
tanımaq istəyir. Və fəhmi və müdrikliyi ilə yaxşı bilir ki, şəkildəki (güzgüdə olduğu
kimi!) həmin Qəşəm olmayacaq...
Bəlkə ona görə Qəşəm Nəcəfzadə
bütün personajları
uzaqdan çağırır. Şəkillər
də uzaqlığın
xatirəsidir: "Adama
yaxınlarda yox, Uzaqlarda şəkil çəkdirər".
Uzaqlıq onun sevdiyi məkan
ölçüsüdür. "Uzaqlıq" artıq yadlaşma, unudulma ərəfəsidir. "Onsuz da çəkdirdiyiniz
bütün şəkillər
bir azdan uzaq olacaq". Elə şairin ümidsizliyi də bu üzdəndir.
Bircə
ümid yeri var - "o uşaq" Ömrün o tayında qoyduğu, sabah
görmək istədiyi,
şəklini çəkən
o uşaq. "O uşağın
mavi gözləri çəkdi şəklimi",
yaxud: "O uşaq taxta tarın - Çalır mənim xətrimə".
Rüstəm Kamal
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
6 aprel.- S.11.