Dövrün xəyali mənzərəsi,
yaxud
"İrşad"ın hekayə qəhrəmanları
"İrşad"
qəzeti (1905-1908)
ictimai-siyasi iğtişaşların, inqilab coşqusunun
yüksəldiyi, milli münaqişə alovlarının hələ
səngimədiyi bir vaxtda mətbuat meydanına qədəm
qoydu. Qəzetin fəaliyyətə
başlamasından doğan sevinc və ümid hissləri
redaksiyaya ünvanlanan təbrik teleqramlarında, məqalələrdə
ifadəsini tapdı. Eyni duyğular bir
sıra ədəbi-bədii nümunələrdə də əks
olundu. Həmin səpkidə qələmə
alınmış ən maraqlı əsərdən biri qəzetin
nəşrinin ilk ilində, 3-cü sayında dərc
olunmuş "Vaqeə (Yuxu)" hekayəsidir. Əsərdə bir demokratik mətbuat
orqanının millət üçün nə dərəcədə
əhəmiyyətli olduğu diqqətə
çatdırılmışdır. Hekayə belə
maraqlı təsvirlə başlayır: "Gözümi
açıb özümü bir qaranlıq yerdə
gördüm. Gözlərimə nə qədər
səy etdim isə nurdan bir nişanə görə bilmədim.
Qalxdım ayağə və əllərimi kor
kimi qabaqə verib ayaqlarimə güc verdim. Bir müddət
bu tövr gəzdim və lakin nə bir qapu tapdım və nə
də əlimə bir şey dəgdi...".
Əvvəla, hekayə qəhrəmanının təsvir
etdiyi qaranlığa diqqət yetirək. Bu,
dövrün böyük vətənpərvərlərinin
çoxunun yazısında göstərdiyi millətin gələcəyinə
gedən yolu qərq etmiş zülmətdir. Cəlil Məmmədquluzadə
bu qaranlığı belə təsvir edirdi:
"Gözümü açıb dünyanı qaranlıq
gördüm". Firidun Köçərli
"İrşad"da dərc olunan, geniş müzakirələrin
mövzusuna çevrilən məqaləsinə verdiyi adda -
"Qaranlıqda qalanlarımız"da məhz həmin
qaranlıqdan bəhs edirdi.
"İrşad"ın "Qəzetəmizin məsləki
(yolu)" adlı proqram-məqaləsində yumruqlar sayəsində
yuxuya gedib uzun illər qaranlıq mağarada qalmış bir
toplumun oyanıb karvanı getmiş görərək öz
aqibətini düşündüyündən bəhs edilir. "Vaqeə (Yuxu)"da isə
qəhrəman zülmət içərisində
çıxış yolu axtarır...
Ədəbiyyatşünas
alim Nadir Vəlixanov haqlı olaraq yazır ki, ""Vaqeə"də
1905-ci il inqilabının təsiri ilə əlaqədar
olaraq, xalqı qəflət, cəhalət yuxusundan oyatmağa
qüvvətli bir çağırış
görürük. Ədib rəmz üsulundan məharətlə
istifadə edərək göstərir ki, elmsizlik xalqın
şüurunda ətalət yaradıb. Bunu
qabarıq şəkildə nəzərə çatdırmaq
üçün o, hətta bir neçə yerdə təbiət
aləmini durğun vəziyyətdə əks etdirir".
Zülmətdən qurtuluş, cəhalətdən
xilas yolu axtaran, çıxış yolunu maarifdə, elmdə
görən müəllif fədakarlıqla fəaliyyətə
başlamış "İrşad"a böyük ümidlər
bəsləyirdi. Qəzet sonrakı
sayları ilə də onun inamını doğrultdu.
"İrşad" bütün fəaliyyəti boyunca milləti
işıqlı gələcəyə aparan doğru yolu
göstərdi.
S.S.Axundov
"İrşad" qəzetinin açılması
münasibətilə qələmə aldığı bu əsəri
xəyali hekayə adlandıraraq yazırdı: "Mollalar bu
hekayədə əqidə pozğunluğu görürdülər.
Onlar, ancaq şəriət insanlara nicat verib,
işıqlığa çıxarır, deyə məni tənqid
və təfkirə başladılar. Digər
"Qonaqlıq" hekayəm də ağaların, Bakı
milyonerlərinin, ruhanilər, alimlər və hərbi məmurların
xoşuna gəlməmişdi, çünki orada mən kəndli
və işçi tərəfini saxlamışdım".
N.Vəlixanovun
fikrincə, S.S.Axundovun əsəri "xəyali hekayə"
adlandırmasının izahı belədir: "Xəyali"
dedikdə o, hekayənin üslubunda romantika
çalarını diqqət mərkəzinə çəkir.
C.Xəndan doğru deyir ki, "S.S.Axundovun ilk
hekayələrinin üslubunda romantika da mühüm yer
tutur".
S.S.Axundovun "Qonaqlıq" adlandırdığı
hekayəyə gəlincə, bu əsər ilk dəfə
"İrşad" qəzetində 1906-cı ilin 28-ci
sayında "Bəhs" adı ilə dərc olunmuşdu. S.S.Axundovun
1936-cı ildə nəşr olunan əsərlərinin
külliyyatına hekayə "Qonaqlıq" adı ilə
daxil edildi. Əsərlə tanışlıqdan sonra N.Vəlixanovun
bu fikirlərinə haqq qazandırmamaq mümkün deyil:
""Bəhs" sərlövhəsi hekayənin ideya və
məzmununa daha uyğundur. Çünki əsərdə
əsas məsələ imtiyazlı şəxslərin verdikləri
qonaqlıq deyil, onların mühüm ictimai-siyasi problem barədə
etdikləri mübahisədir".
"Bəhs" "İrşad" qəzetində Qərib
imzası ilə dərc olunmuşdur. S.S.Axundovun bu imzadan
istifadə etdiyi məlumdur. "Vaqeə
(Yuxu)" hekayəsi isə bu qəzetdə Ə.S.M.
imzası ilə təqdim olunmuşdur. Bu gizli imzadan
S.S.Axundovun istifadə etməsi barədə isə nə
müəllifin öz yazılarında, nə yaxın qohumu və
araşdırıcısı Nadir Vəlixanovun tədqiqatlarında,
nə də Qulam Məmmədlinin "İmzalar"
kitabında heç bir məlumata rast gəlmədik.
"İrşad"ın ədəbi-bədii qəhrəmanlarının
əksəriyyəti həyatın dibində yaşayan, sosial
problemlərin məngənəsində çapalayan sadə
insanlardır.
Dövrün acı reallığı S.M. imzası
ilə verilmiş "Məşhədi İsmayıl"
adlı hekayədə də əks olunmuşdur. Əvvəlcə, diqqətə çatdıraq ki,
bu imzadan Sultanməcid Əfəndiyev istifadə edirdi. Hekayənin mövzusu, üslubu, dili də müəllifinin
məhz S.M.Əfəndiyev olduğunu söyləməyə əsas
verir. Əsərdə göstərilirdi
ki, XX əsrin əvvəllərində neftin Bakıya gətirdiyi
şöhrət, təmtəraq mədənlərdə
çalışan fəhlələrin həyatını nəinki
yüngülləşdirmir, varlanmaq istəkləri bitməyən
sahibkarların sayəsində daha da
ağırlaşdırır, özlərini və ailələrini
fəlakətlərə düçar edirdi. "Məşhədi İsmayıl" hekayəsində
də Balaxanı neft mədənlərindən birində
işləyən fəhlənin və onun ailəsinin olduqca
ağır güzəranından bəhs edilir. Müəllif əsərdə cərəyan edən
hadisələrin başlanğıcından sonunadək
peyzajdan məharətlə istifadə etmiş, təbiətlə
qəhrəmanlarının ovqatı, başlarına gələn
müsibətlər arasında bənzərlik yaratmağa
müvəffəq olmuşdur. Hadisələr
qışın şaxtasının şiddətləndiyi,
Bakının dəlibaş xəzrisinin Balaxanı mədənlərində
meydan suladığı bir axşam baş verir. Orda-burda vışkaların üstündən taxta
paralarını şimal yeli qoparıb atır. Maraqlıdır ki, hekayədə özü ilə
bəlalar gətirən şiddətli küləyin,
tufanın şimaldan gəldiyi yazılır. Adətən, ədəbiyyatımızda
"şimal küləyi" ifadəsi ilə Rusiya
imeriyasına işarə vurulur.
Hekayədə təbiətin kədərli mənzərəsi
faciəli hadisə boyu davam edir və olduqca kədərli,
ümidsiz sonluqla bitir. Qeyd edək ki, Məşhədi
İsmayıl ümumiləşdirilmiş obrazdır. Müəllif onun timsalında XX əsrin əvvəllərində
Bakı neft mədənlərində çalışan fəhlələrin
və onların ailələrinin çarəsizliyini diqqətə
çatdırırdı. O, qəhrəmanlarının
real vəziyyətindən, problemlərlə dolu həyat hekayətindən
xəbərdar idi, onların halına acıyır, bu
biçarə insanlara kömək edə bilmədiyinə kədərlənir
və səmimiyyətini oxucusuna hiss etdirə bilir.
Üzeyir imzası ilə "İrşad"da dərc
olunmuş "Pristav ağa" satirik hekayəsində də
sadə insanların acınacaqlı həyatı təsvir
edilir. Lakin satiranın tələblərinə uyğun
olaraq müəllif oxucusunu göz yaşlarına boğmur,
onu güldürərək düşündürür.
Əsərdə XX əsrin başlanğıcında Azərbaycan
kəndi təsvir edilir. Müəllif - Ü.Hacıbəyli sosial ədalətsizlik,
ictimai gerilik və s. kimi bir çox problemlərə toxunur. Əsərin ilk cümlələrində M... kəndi
əhalisinin xof, vahimə ilə bir-bir komalarından
çıxaraq küçədə toplaşmasını,
"Allah özü sovuşdursun" deyə təlaşa
düşməsini təsvir edən müəllif bunun səbəbini
öyrənmək istəyən oxucusunu çox intizarda
saxlamır. Məlum olur ki, dünən
"strajnik "bəy" kəndə gəlib,
qabağına çıxan ağsaqqalları xubunca
döyüb-söyəndən sonra, "sabah pristav ağa gələcək"
- deyib və döydüyü ağsaqqalların birinin evində
gecələyib, səhər atını minib geri
qayıdıb. Həm də onun kəndə
gələndə cibində olan beş-altı qəpik pulu bir
gecənin içində beş-altı manata qalxıb".
Müəllif yazırdı ki, bu "möcüzə"nin
sirri ev sahibi ilə cib sahibinə məlum idi. Döyülən,
söyülən, rüşvət vermək məcburiyyətində
qalan kəndliləri isə yalnız bir sual, pristav
ağanın hansı səbəbdən gələcəyi
düşündürürdü.
Axşamçağı camaatın intizarına son
qoyulur. Təmtəraq, təntənə, dəbdəbə
ilə qarşılanan pristav özünü M... kəndində
keçmiş padşahlar kimi aparır, o, strajnikdən daha
zalım davranaraq kəndlilərin hərəsini bir növ ilə
döydürür. "Bu drama səhərdən
günortayadək imtidad çəkdi ki, ondan sonra pristav
ağa bu qədər zəhmətdən artıq yorulub, girdi
otağa və kənd mollasının evində şərəfinə
goşidə edilmiş ziyafətdə (ziyafətdə
pristavdan savayı bir də Kərbalayi Bünyadəli var idi)
mükəmməl surətdə bir nahar edib, istirahət
üçün bir-iki saat şirin yuxuya mastəqriq
oldu..." .
"İrşad" qəzetinin təqdim etdiyi ədəbi-bədii
əsərlərin mövzusu, əsasən, dövrün real
hadisələrindən götürülmüşdür. Azərbaycanlıların
sosial həyatı, ağır güzəranı müxtəlif
hadisələrin fonunda öz əksini tapmışdır.
"İrşad"da yer verilmiş hekayələrin
qəhrəmanları yaş, məkan və digər fərqlərlə
diqqəti cəlb etsələr də, ictimai gerilik, sosial ədalətsizlik
onların hər birinin həyatına ağır təsir
göstərmişdi.
Zöhrə FƏRƏCOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 6 aprel.- S.24.