Züleyxa gözlərini açır
Müasir tatar
yazıçısı Güzel Yaxinanın eyniadlı əsərinə
Bir
gün qadın gözlərini açır...
***
Bəlkə illər keçir, bəlkə əsrlər,
bəlkə dəqiqələr, bəlkə yaradıcı səbriylə
ölçülən zaman - Züleyxa gözlərini
açır.
Züleyxa gözlərini açır və
onun geniş açılmış yaşıl gözlərinin
içindəki evin bir küncündə sandıq
üstündə qıvrılıb yatmış otuz
yaşlı qadının ömür kitabını vərəqləməyə
başlayırıq. Qorxa-qorxa, üşüyə-üşüyə,
titrəyə-titrəyə, Qaniçənin
qapısının ağzından sivişib evinin damından alma lavaşı oğurlamağa gedir... Onu
torpağa qismət olmuş dörd qızının
qorunması yalvarışlarıyla Qəbiristanlıq Ruhuna
qurban verəcək- Ruhlar onun qurbanını qəbul edəcəklər...
Sonra biz
bir daha o dörd qızın məzarı başında
dayanıb dəyişən dövranın gətirdiyi qəzəblə
toxumluq taxılı övladlarının məzarında gizlədən
Murtazaya baxacağıq...
Züleyxa
Murtazaya minnətdardır...
Onun
qadın üzərinə qalxan əli güclüdür,
başını tutub sıxa-sıxa ağrıdan dizləri
necə də qüvvətlidir, o, qadınını
qaranlıq qış meşəsində atıb gedə bilərdi,
lakin mərhəmətli ürəyi onu geri qayıdıb
arvadını aparmağa sövq edir, onun mərhəməti
evin heyvanına da yetəcək qədərdir, qadın onsuz
da yüklənmiş kirşənin arxasıyca yüyürə
bilər... Züleyxa onunla fəxr edir...
***
"...Çox
qalmayıb ömrünə, tezliklə öləcəksən,
yuxumda görmüşəm. Biz Murtaza ilə
evdə qalacayıq, sənin isə dalınca üç alov
mələyi gəlib, birbaşa cəhənnəmə
aparacaq. Hər şeyi açıq-aydın
görmüşəm: onların sənin qoltuğundan
yapışdıqlarını da, arabaya atdıqlarını
da, uçuruma sürüdüklərini də. Mən isə qapının astanasında dayanıb
tamaşa edirəm. Sən elə onda da
susursan, yaşıl gözlərini bərəldib dəli kimi
mənə baxır, inəyimiz Kübələk kimi
böyürürsən. Fərəştələr
qaqqıldaşıb, səndən möhkəm
yapışırlar. Qamçı zərbəsi
eşidilir, yer aralanır, oradan da qığılcımlarla
tüstü çıxır. Hamınız
çatırtıyla o uçuruma uçub, tüstüdə
yoxa çıxırsınız...".
Hər
şey elə belə də baş verəcək... Bircə
ölənlərlə sağ qalan barədə deyilənlər
düz çıxmayacaq...
***
Tezliklə Züleyxanın taleyi dəyişəcək. Sovetlərin
tatar torpaqlarına gətirdiyi qan-qada, dəyişiklik,
üsyankarlıq, amansızlıq bir gün onların da pəncərəsini
döyüb ərini öldürəcək, Qaniçəni
yuxusunun qan çanağıyla təkbətək qoyub onu
sürükləyib aparacaq. Lakin bundan əvvəl
Züleyxa on beş illik ailə həyatında
ilk dəfə olaraq əriylə bir yataqda, onunla yanaşı
uzanacaq, ilk dəfədir kişi ondan aldığını
alıb yatağından sandığının üstünə
qova bilməyəcək... Yox. bu dəfə heç ondan
aldığını da ala bilməyəcək- Kişi
ölüdür və bu, Züleyxaya çox qəribə gələcək...
"- Ey
İlahinin məni istiqamətləndirmək, yedirmək və
müdafiə etmək üçün təyin etdiyi həyat
yoldaşı, mənə nə edəcəyimi sən
söylə!".
Nə söyləyəcək? İlahi onun missiyasını əlindən
alıb, səni öz ümidinə, ya da ağlına gəlməyəcək
idarəçilərin və müdafiəçilərin
ümidinə buraxıb, ey Qadın...
İqnatov...
Bir
qadın yazıçının (Güzel Yaxinanın) bir kişi xarakterini yaradarkən bu qədər ədalətli,
bu qədər mərhəmətli, bu qədər
anlayışlı olması... yox, təəccüblü
deyil.
Bəlkə
də, indiki dövrdə yeni dövr ədəbiyyatından
kiminsə əlinin az qala yüz il geriyə
uzanıb otuzuncu illərin repressiyasının təsvir
edildiyi bir əsərə müraciət etməsi qəribə
görünəcək. Tatarların,
bütün başqa postsovet xalqları kimi hələ də
o yaraların zədəsini canında daşıyacağı
şübhə doğurmur. Lakin bu romanda
biz daha çox insanla üz-üzəyik. Sanki
dəyişən hakimiyyət, dəyişən şərtlər,
dəyişən tələblər əsrlərlə, minillərlə
davam edən Xeyir-Şər qovğasının bir qədər
yenilənmiş halıdır və harda, hansı torpaqda,
hansı şəraitdə baş verdiyi, sanki müəllifi
maraqlandırmır. Lakin insan... İnsan! İnsan necə
də açıq-aşkar, necə bütün
çılpaqlığıyla, necə bütün
varlığıyla... necə bütün təmizliyilə
Züleyxanın yaşıl gözlərinin içində
gizlənib baxır... baxır... baxır...
"...-
Əslində, bizim komendantımız pis adam
deyil, - deyə Konstantin Arnoldoviç masanın üstündən
əyilib astaca İkonnikova söyləyir
-
Yaxşı insandır, - deyə İzabella qətiyyətlə
təsdiqləyir. - Lakin iztirab içindədir"...
***
Züleyxa
gözlərini açır...
Züleyxa
altı aylıq qatar səyahəti boyunca
yaşıl gözlərinin içinə qısılıb
dünyanın baş açmadığı oyunlarına,
gedişatına tamaşa edir. İnsanlar heyrətamiz
bir sakitlik içində uzağamı, ölüməmi,
harasa yollanırlar. Otuz yaşlı Züleyxanın
yaşılgözlü, altı yaşlı qızcığaz
bədəni və ruhu bir də bətnində bir övlad
daşımaqdadır... Növbəti öləcək, bəlkə
də, ölü doğulacaq övlad...
-
Oğlandır! - Həkim Leybe israr edir. O,
öz qoruyucu kapsulunun içərisində heyrətamiz şəkildə
yaşadığı hansısa dünyanın o üzündən
boylanaraq inamla dillənir. Hər şey silinib
getsə də, təkcə peşə
alışqanlığı-əxlaqı və alicənablıq
qorunub saxlanmaqdadlr. "Yox, qızdır", -
Züleyxa israr edir, öz taleyi ilə barışmış
qızcığaz-qadının dünyasını başqa
adamlardan ayıran pərdənin qalınlığı
heç də həkimin kapsulunun qalınlığından az deyil...
...Bir
gün qadının dünyasının pərdəsi,
Leybenin kapsulunun divarı və dünyanın üzü
sıyrılıb açılacaq, sınıb töküləcək,
eynilə bir qış axşamı Murtazanın pəncərəsini
qırıb evə düşən bəd xəbərli
düyünçə kimi bir yumruq, bir zərbə, bir
güllə hər şeyi aşkara çıxaracaq...
Züleyxa
yaşıl gözlərini bir yumub-bir açacaq, insanları
heyvan kimi daşıyıb uzaq Sibir çöllərinə
tökən qatarın darısqal vaqonunun bir küncündə
yuva qurmağa çalışan quşu səksəndirib
perikdirəcək...
Niyə?
Quş sağ
qalsın deyə...
Bəlkə,
elə Züleyxanı da yaradıcı bir qüvvə
perikdirib hasarından o yana, ayaq
basmadığı kəndindən dünyanın hansısa
yanına atan taleyinin də məqsədi eyniydi? Axı:
"...- Siz "belə olmasaydı, necə
olacaqdı" sualını özünüzə tez-tezmi verirsiniz? - deyə
Leybe əllərini silkələyib, suyun qalıqlarını
qatran kimi qara sulara ötürür.
- Yox.
- Düz
eləyirsiniz. - Volf Karloviç ayağa
qalxıb qaranlıqda ağaran əllərinə baxır.
- Həqiqət yalnız mövcud olandır. Yalnız
mövcud olan".
***
Züleyxa hər şeydən əvvəl
qadındır. Hər şeydən əvvəl qadın! Amma necə bir qadın? Züleyxa
qəribə bir cazibədarlıqla sevginin gizli dərinlikdə
gizlədilmiş xəzinəsinin keşikçisidir. Səbirli, abırlı anacan, eyni zamanda qanında
ehtiras dolaşan və eyni zamanda o ehtirası eybəcərləşməkdən
qoruya-qoruya səssizləşdirən, susqunlaşdıran
qadın. Əyilib Mumtazanın ayaqları altından
götürdüyü ucalıq onu bir an
belə tərk etməyəcək. Hətta sorğu-sual məqsədilə
aparıldığı komissar vaqonunda yerə düşən
külqabını: "Heç elə şey
mümkündürmü, kişi xeylağı onun yanında
aşağı oturub zibil toplasın, o da dayanıb
baxsın?" - düşüncəsiylə
yerdən götürən qadının ucalığı
qarşısında heç nə hiss etmədən dayanmaq
mümkün deyil. İqnatov da dayana bilməyəcək...
Komissar bu qadına təslim olacaq... Amma yazıçı, bir
qadın, bunu elə dərindən və elə bir
ustalıqla işləyəcək ki... bütün əsəri
başdan-başa arayacaqsınız, amma bircə günah
detalı tapa bilməyəcəksiniz...
Çünki...
Züleyxa
gözlərini açır...
Çünki
Züleyxa cibində zəhər hopdurulmuş qənd
parçası aparır...
"- Qənd?! Tez yeyin onu, tez. Heç kim görmədən, bu çox
vacibdir!"...
Həkim
söhbətin ölümdən getdiyini bilmir...
Amma həmişə son anda nəsə dəyişir. Körpə ilk dəfə
Züleyxanın yaşıl gözlərinin dərinliyində
işıq kimi parlayıb çəkilir, ilk təpiklərini
atdığı ayaqlarının kiçik barmaqları, sanki
harasa toxunub işığı yandırır...
Züleyxa zəhərli qənd parçasını
qaytarıb cibində gizlədir.
Sonra o zəhərli qənd parçası yüzlərlə
insanın qərq olduğu soyuq suların dibində bətni
körpəsinin təpikləməsilə yuxarı dartınıb
nəfəs axtaran Züleyxanın cibindəcə əriyib
Anqaraya qarışacaq, yox olacaq.
Yoxsa,
zülmüylə Sovetlərin əcaib fikirli qurucularından
heç nə ilə fərqlənməyən Murtaza
üçün nə fərqi vardı - bəlkə, bir
gün lazım gəlsəydi qadınını da heyvan kimi
şaqqalayıb yığacaqdı?..
***
Züleyxa
gözlərini açır...
Yusif
doğulur... Yusif böyüyür... Yusif Ölmür...
O - Böyük Köçdən sonra ölüm
torpağında doğulan ilk insan sağ qalır. İqnatov
uşaq doğulan axşam əlinə zorla tutdurulmuş
qalın dəftəri açıb ilk dəfə ora bir ad əlavə
edir- Yusif Vəliyev. Bundan bir az əvvəlsə
Anqaranın sakit görünən sularında zindan içində
zindan misalı həbs etdiyi üç yüz insanın
adının üstündən xətt çəkməli
olmuşdu - bu insanlar onun kilidlədiyi qapı arxasında həşərat
kimi batıb qərq olmuşdular.
...Sonra
Sonra
zamanın çarxı səssiz-səmirsiz fırlandıqca
millərdən biri bir keçdiyi nöqtədən bir də
keçməli olacaq - Semrukun imtina edilmiş, ya da
lazımsız köhnə əşya kimi kənara atılan
xilasedici - Komendantı öz əlilə sübut-dəlilə
çevirdiyi həyatı elə öz əlilə də
yandıracaq...
***
Züleyxa gözlərini açır.
"...-
Rədd ol burdan! - deyə Züleyxa qəzəbdən
bədəninin gərildiyini, hərarətləndiyini, ürəyinin
qabırğalarına dirənərək, tez-tez
döyündüyünü hiss edərək, uca səslə
bağırır. - Əl çək məndən! Bu mənim
həyatımdır və sən artıq mənə
ağalıq edə bilməzsən! Rədd ol! Cəhənnəm
ol!"...
Züleyxanın gözlərinın qapalı
dünyasında Həyatın İlahi Sirri gizlənib. Sən demə, bəzən
duaların eşidilmədiyi yerdə olduğunu hiss edərkən
Yaradanın varlığına inanmaqla yanaşı, əllərinin
və nəzərlərinin çatmadığını qəbul
edəndə, insan elə özü Yaradanın
missiyasını öz üzərinə, Yaradanın
yükünü öz çiyinlərinə götürməli,
sağ qalmalı olur...
Olsun...
Aç
gözlərini, Züleyxa, aç...
Hədiyyə Şəfaqət
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 13 aprel.- S.14.