Din, ədəbiyyat və cəmiyyət
Sadəcə, rus ədəbiyyatının
deyil, dünya ədəbiyyatının ən
böyük yazıçılarından
biri olan Qoqol 1852-ci ilin soyuq fevral ayında
Moskvadakı evində
acılar içində
ölümünü qarşıladı. Öldüyündə 43 yaşında idi. 9 gün boyunca
nə su içmiş, nə yemək yemişdi.
Qoqol ölüm
yatağına yatmadan
öncə ən məşhur əsəri olan "Ölü canlar"ı evindəki kaminə atıb yandırmışdı. Çünki yazıçının bu
çətin günlərində
rahib Matvey Konstantinovskinin təlqin etdiyinə görə, bu sətirləri yazıçıya şeytan
yazdırmışdı.
Qərb
ədəbiyyatına görə,
din ya qorxu, ya da üsyandır.
Nihilizmin atası Turgenev də eyni mübahisələri romanlarına daşımışdır. "Atalar və oğullar"dakı üsyankar
və nihilist Bazarov əsilzadə, eyni zamanda mühafizəkar bir ailənin övladıdır. Amma böyüdüyü
mühit onu ateist etmişdir. Ənənəvi dəyərlərə inanmırdı.
Dostuna:
"Göy gurladığı
zaman xalq İlyas peyğəmbərin
arabası ilə göy üzündə gəzdiyinə inanır. Mən də onlaramı qoşulmalıyam?!", - deyə etirazla söylərdi.
Bazarova görə
ailə, evliliklər də gərəksizdir. Dostu Arkadiyə: "Demək hələ də nikah sənin üçün belə vacibdir, hə? Bunu səndən gözləməzdim!",
- deyə şikayət
edərdi.
Üsyan, qorxu, peşmanlıq, qaçış və tərəddüdlər bu
əsərlərin süjet
xəttidir. İnsanı təqib edən
yalnızlıq və
yadlıq gerçəklikdən
uzaq inanclarla birlikdə Qərb yazıçılarının və oxucularının beynində dərin travmalara yol açmışdır. Dostoyevskidə də bunları görə bilərik.
Tolstoy təmiz bir
xristianlığın həsrətini
çəkmişdi. Əslində, əsərlərində təcrübə
etdiyi Qərb anlayışından qopuq
bir Şərq mistizmidir.
Onun "Diriliş"
adlı romanı dəhşətli bir
"tövbə" yolçuluğudur. Şahzadə Nexlyudovun xadimə qız Maslovanı yoldan çıxarması
və peşmanlığı
romana bir vicdan dirilişinin damğasını vurmasına
səbəb olmuşdur.
Tolstoy Qərb terminologiyasındakı qorxulu
Tanrının yerinə
insanı yalnız buraxmayan mərhəmətli
bir Yaradan xəyal etmişdir.
Viktor Hüqonun "Səfillər"
romanındakı Diqne
Baş yepiskopu Bienvenunun oğru Jan Valjan qarşısındakı
duruşu və "dostum, o şamdanlar getmədən onları da al", - deyə səslənişi on doqquzuncu
yüzildə pozivitizmin
şaxələnməsinə rəğmən Yaradanın
mərhəmətli bir
səsi olaraq alqılanmış, bu günə qədər insanlara təsir etməkdədir.
Bu kimi romanlardan başqa, Volter, Didro kimi aydınların
kilsələrə etirazı,
kilsənin toplumu geri buraxan və
istismarçı bir ünsür olaraq görmələri də onların əsərlərində
yer almış, cəmiyyətə dərin
təsir etmişdir. Didronun "Rahibə"
romanı bir monastırdakı qadınların
vəziyyəti, insan təbiətinə zidd bir nizama tənqidin
zirvəsidir.
Burada Volter və Didroyla fərqli bir yerdə dayanan Russonu xatırlamamaq bir əskiklik olardı. O, kilsəyə
yaxın duruş sərgiləməsə də,
dindən tam qopmamış,
amma fərdi sərbəstlik və insanın təbii haqları mövzusunu əsərlərində işləmişdir.
Əslində, on doqquzuncu yüzil Qərb ədəbiyyatı
üsyan və inkar ədəbiyyatıdır. Səbəbi də maşınların
kəşfi ilə insanın Tanrı səviyyəsinə çıxardılmasıdır.
Renessans insan və dinin
yenidən tərifi yavaş-yavaş ortaya çıxan kəşflər,
istər-istəməz aydınlar
üzərində dərin
təsir oyandırırdı. Xüsusilə katolik kilsəsinin ağır təzyiqi, bütün yeni fikirlərin rəddi və məhkum edilməsi Qərb üçün bir kabus idi. Bu kabusdan qurtulmaq
üçün də
belə dindən uzaq ədəbiyyata ehtiyac vardı. Kilsənin zəncirlərini qırmaq
istəyən yazıçı
və şairləri kilsənin mərhəmətsiz
Tanrısına hücum
edirdilər. Qərbdə bu hücumların yüzlərlə nümunəsi
vardır.
Cəmiyyət yeni ədəbiyyat növündən təsirlənmiş
və kilsəyə qarşı daha təmkinli olmağa başlamışdır. 1500-cü illərdən, xüsusilə
Almaniyada Martin Lüterin
ortaya çıxışından
sonra da bu "dindən uzaq ədəbiyyat" artaraq davam etmişdir.
Amma dinin tamamilə ədəbiyyatdan ayrılması
əsla mümkün olmamışdır. Xristianlığa, daha doğrusu, kilsəyə məsafəli
davranan Geothe kimi aydınlar ən məşhur (məsələn, "Faust" əsərində) əsərlərində
din və insan mövzusunu işləməyə
davam etmişlər.
Türkiyədə ədəbiyyat "Tanzimat"a
(Osmanlıda 1839 reforma
fərmanıdır) qədər
din və eşq ağırlıqlıdır."Tanzimat"dan sonra Qərbin
təsirilə sadəcə
dindən kənar deyil, din əleyhinə də axınlar romanlarda, şeirlərdə
yer almağa başlamışdır. Baha Tevfik,
Abdullah Cəvdət, Tevfik
Fikrət kimi yazıçı və şairlər dini cəmiyyəti geri buraxan ən böyük səbəb olaraq görmüşdülər.
Onların əleyhdarlarından olan Məhmət Akif isə şeirində
islamın gülən
və işıqlandıran
üzünü mövzu
etmişdir. Ölkədəki problemlərin fərqində
olan şair dini fanatizmin də fərqində olaraq dini mövzuları
tərənnüm etmişdir.
Məhmət Akifdən sonra Nəcip Fazıl, Sezai Karakoç kimi şairlər əsərlərində dini
sadəcə təbliğ
olaraq deyil, üsyan və aydınlanma olaraq da verməyə çalışmışdılar. Xüsusilə,
Nəcip Fazıl şeirlərində islam dinini tərənnüm edərkən
məqsədin "Allah axtarışı"
olduğunu ifadə etmişdir.
"Anladım işi, sanat Allah' ı aramakmış,
Marifet bu, gerisi yalnız
çelik-çomakmış..."
Sezai Karakoçun
əsərlərində din mövzusu diqqətə çarpan deyil. O, məsələni
daha çox mədəniyyət səviyyəsində
ələ alır. Şairə görə Şərqi Şərq edən islam
mədəniyyətidir. Şərqin Qərb qarşısındakı
susqunluğu-məğlubiyyət sindromu gerçəkçi
deyildir.
Bu fikirlər, sadəcə,
şeir və romanlarla məhdudlaşmaz. Ədəbiyyat yoluyla cəmiyyətə siraət edən fikirlər özünə
hər yerdə tərəfdarlar və yaşama məskəni tapırlar.
Yuxarıda qısaca bəzi nümunələrlə göstərdiyimiz
ədəbiyyat adamları
və əsərlər
ümumiləşdirilərək ələ alındığında
ədəbiyyatın cəmiyyət
üçün nə
qədər vacib olduğu ortaya çıxır. Bu səbəbdən
hər sistem ədbiyyatı öz kontrolu altına almaq istəmişdir.
Sovet İttifaqı
zamanı həm rəsmi sovet ədəbiyyatı ədəbi
dili məcburi hala gətirilmiş, həm də əleyhdar "Samizdat" dedikləri
"yeraltı ədəbiyyat"
inkişaf etmişdir. İki ədəbiyyat
növünün də
bu günə qədər köhnə Sovet cəmiyyətləri
arasında davam etdiyini söyləyə bilərik.
Kapitalist cəmiyyətinin təbliğat
vasitələri olaraq
istifadə etdiyi ədəbiyyat, filmlər
(Ceyms Bond filmləri və Almaniyadakı Konsalikin yazdığı
sovet mövzulu romanlar) Sovet sistemini qaralamaq məqsədi güdürdü.
Türkiyədə Cümhuriyyətin yaradılmasından
sonra şeir və romanda rəsmi diskussiyaları ədəbiyyata keçirən
Bəhcət Necatigil,
Yaqub Kadri kimi yazıçı və şairləri nümunə göstərə
bilərik.
Cümhuriyyətin ilk zamanında quru bir pozitivizmin ədəbiyyata hakim kimi görünsə də, yazılanlar xalq üzərində o qədər
də təsir etmədi. Əlifbanın da tədricən
deyil, birdən dəyişdirilməsi maariflənmə
səviyyəsinin o qədər
də yüksək olmaması bu cür rəsmi ifadəni əks etdirən ədəbiyyatın
yayılmasının qarşısına
keçdi.
Oxumuş şəhərli kəsimdən çıxan
yazıçılar daha
çox sol ədəbiyyatı
mənimsədilər. Belə ki, dini ya
tamamən əsərlərindən
çıxardılar, ya
da dindarları təhqir edən əsərlərə imza
atdılar. Onlara
müxalifət olan mühafizəkar yazıçılardan
Peyami Safa spiritualizmlə birlikdə
modern və əski cəmiyyət arasındakı
ziddiyyətlər müasirləşdikcə
süniləşən, mədəni
reqressivə məruz qalan insanların daxili dramlarını yazarkən, Əhməd Hamdi Tanpınar isə daha çox
"rədd və qəbul" ikiləşməsi
üzərində dayanmışdır.
Təəssüf ki, türk ədəbiyyatı Henrix Böll kimi həm mühafizəkar, həm də etirazçı bir yazıçı yetişdirməmişdir.
Nəticə olaraq, ədəbiyyat bir təqdimat və ifadə tərzidir. Buna görə
də dinlərin və ideologiyaların cəmiyyətə təsir
etməsi üçün
ədəbiyyatı görməməzlikdən
gəlmələri və
rədd etmələri
düşünüləmməz.
Cəmiyyətdəki ögeyləşdirilmə, qarşıdurmalar
dərinləşdikcə mədəniyyətlərarası
barış və ya qarşıdurma halı ortaya çıxdıqca, ədəbiyyat
da özünə oralarda yer tapacaqdır. Nə cəmiyyətdən
uzaqlaşan dini ifadələrin, nə də cəmiyyətin dilində danışmayan
ədəbiyyatın insanlar
üzərində təsiri
düşünülə bilməz.
Süni ədəbi qarşıdurmalar
və "muzdlu aydınlar" cəmiyyətin
dinamikləri tərəfindən
tarix boyu silinmişlərdir. İnsanı, onun ruh aləmini,
təbiəti mövzu
edən ədəbiyyat
nə qədər dini görməməzlikdən
gəlirsə-gəlsin, mütləq
dinin hiss olunan yanı görünəcəkdir.
Dindən kənar ədəbiyyatda belə
din təsiri hiss edilir.
Bu səbəbdən ədəbiyyatı dindən
"təmizləmək" əsla mümkün deyildir.
Orxan ARAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 13 aprel.- S.23.