Nəsimi və mif
İmadəddin Nəsimi haqqında düşünmək
və yazmaq nəinki Orta əsr klassik Azərbaycan ədəbiyyatı
haqqında, eyni zamanda bütövlükdə həmin dövr
Şərq poeziyası barədə düşünmək və
yazmaq deməkdir. Bu fikri XIV-XV yüzilliklərdə
yaşayıb-yaradan hər hansı bir şair barəsində
demək çox çətindir. Çünki
Nəsimi nadir sənətkarlardandır ki, onun əzablarla dolu
tərcümeyi-halında və qürur hissi ilə birgə
formalaşan bədii yaradıcılığında həmin əsrlərin
fəlsəfi dünyagörüşü, mübarizə
meyilləri, Şərq poetikasının ən ümdə
xüsusiyyətləri cəmləşmişdi. Biz çox vaxt Şah İsmayıl Xətainin
"Dəhnamə"sini ədəbiyyatımızda Aşiq
fədakarlığının bütün əlamətlərini
özündə ehtiva edən ilk əsər adlandırırıq.
Amma düşünürəm ki, Azərbaycan
poeziyasında inanılmaz dərəcədə fədakarlıq
göstərən ilk Aşiq obrazı məhz Nəsimi
lirikasının qəhrəmanıdır.
Nəsiminin epik əsəri yoxdur. Amma onun
yalnız qəzəllərdən ibarət poetik nümunələrini
bir əsər hesab etmək olar. Bunu
söyləyərkən qəzəllərdən tərtib
olunan "Divan"ı nəzərdə tutmuram. Nəsiminin qəzəlləri bir nümunəsindən
digərinə yol olan, bir-birini tamamlayan, öz mövqeyi ilə
Aşiq qəhrəmanı heç vaxt dəyişməyən
bütöv bir mükəmməl əsərdir.
İmadəddin Nəsiminin bir qəzəlindən baxanda
onun bütün yaradıcılığı
görünür.
Mənsub olduğu bədii metodundan asılı olmayaraq,
hər hansı bir sənətkarın yaradıcılıq
sirlərinin açarı onun əsərlərinin
janrında, vəznində, qafiyəsində deyil, folklor
qaynağındadır. Folklor elementləri şair və yazıçıların
ədəbi irsinə təhtəlşüur olaraq daxil olur.
Folklordan istifadə etmək məqsəd və
vəzifəyə çevriləndə, folklor naminə olanda
yaradıcılığın süni və saxta məqamları
cücərməyə başlayır. Nəsimidə
folklorizm və mifologizmlərin romantik bədii
düşüncə ilə qaynayıb-qarışması
öz təbii formasında görünür. Bu təbiilik o qədər güclüdür və
mətnin ruhuna o dərəcədə hopmuşdur ki, bəzən
folklor elementinin özünü belə axtarıb tapmaq çətinlik
törədir.
Nəsimi yaradıcılığının mifoloji
düşüncə qatı və folklor mənzərəsi
necədir?
Burada Xızır, Pəri, Dərviş, Şeytan, Div kimi
mifoloji obrazlar var; Leyli, Məcnun, Fərhad, Şirin, Yusif, Nəmrud,
Şəddad, Simurq quşu kimi əfsanə qəhrəmanları
var; Novruz bayramı, fala baxma, xalq oyunları kimi mərasimlər
mətnin daxilinə sirayət etmişdir; bunlarla
yanaşı, atalar sözlərinə, alqış və
qarğışlara rast gəlmək olur. Hətta sevən
Aşiqlə bağlı əhvalatların dillərə
düşüb yayılması və dastan olması da var:
Eşqə
düşənlər bilir, həm yenə eşqin qədrini,
Ol
aşiq aşiqmidir kim, olmadı
rüsvayi-eşq.
Nəsimi yaradıcılığı
bütövlükdə bir folklordur.
Nəsiminin folklorla əlaqəsi yalnız mifoloji və əfsanəvi
adların, isimlərin poetik nümunələrdə
xatırlanması, mətnin üzündə qalıb zahiri
effekt yaratması demək deyildir. Əgər belə
olsaydı, Nəsimi və folklor müstəvisi formalizmin
qabığına bürünüb əhəmiyyətsiz bir
fakta çevrilərdi.
Məsələ burasındadır ki, sənətkarın
yaradıcılığında folklor obrazının, folklor
nümunələrinin müəyyən lazımi funksiyası
açıqca görünür və bu funksiya şairin qəzəlindəki
ideyalarla, təkraredilməz poetik fiqurlarla sıx
bağlıdır. İkincisi, bu bağlılıqdan əlavə
olaraq folklorizm və mifologizm elementləri bədii mətnin
alt qatlarında mürgüləyərək daha böyük əhəmiyyət
daşıması ilə fərqlənir. Yəni
Nəsimi lirikasında folklorizm və mifologizmlərin
açıq və gizli tərəfləri var. Həmin alt
qatlar şeir nümunəsinin özündəki açıq
tərəflərlə müqayisədə daha möcüzəli
və daha çox qeyri-adidir.
Nəsimi yaradıcılğının yalnız poetik
özünəməxsusluqları deyil, bəşəri
ideyaları, gələcəyə doğru istiqamətlənən
mətləbləri mifoloji obrazlar qalereyasının fonunda, bu
obrazların ecazkar əhatəsində daha möhtəşəm
görünür. Mifoloji düşüncə ideya və mətləblərin
dayaq nöqtəsini daha da gücləndirir və sənətkara
olan oxucu inamını xeyli dərəcədə
artırmış olur.
Xızır obrazı bir mifoloji obrazdır. Övliyadır,
hamidir, xilaskardır. Nəsiminin
Xızır adını tez-tez xatırlaması onun öz
lirik qəhrəmanını Xızırla bir səviyyədə
tutmaq arzusundan irəli gəlir.
Xızır həm də dirilik suyuna yetə bilən
ölməzlik simvoludur. Deməli, Nəsimi öz lirik qəhrəmanının
ölməzliyinə inanır və bu üsulla onun
böyüklüyünü, müqəddəsliyini göstərir,
oxucunu buna inandırmağa çalışır.
Nəsimidə gözəlin vəsfi müxtəlif
müqayisələrlə həyata keçirilir. Bir qəzəlində deyir
ki, ey gözəl, sənin üzündə nur təcəlla
edib, sözün cənnət çeşməsinin suyu
kimidir, gözünün sehrində Harut və Marut adlı mələklər
Bağdaddakı quyuda həbs olunublar, fələklər
üzünü ayağına sürtürlər, mələklər
qulluqçu kimi xidmətindədirlər, bütün
insanların vücudu sədəfdirsə, sənin vücudun
bu sədəflərin ən yaxşısıdır. Amma, görünür, bu cür mənalı və
geniş məcazlar şəbəkəsi Nəsimini qane etmir.
Ona görə də Xızırı İsa peyğəmbərlə
birlikdə şeirin səhnəsinə gətirir:
Dəmi -
İsa ölü dirildər, amma
Dəmində Xızır ilə İsa diridir.
Möhtəşəm
bir mənzərə yaranır: ölü dirildənləri -
İsanı və Xızırı Nəsiminin dilbər
gözəli dirildir, mifik obraz Nəsiminin bu dilbər gözəli
qarşısında yox olub gedir - bu, romantik şairin ən
poetik gedişidir.
Nəsimi
başqa bir qəzəlində gözələ müraciət
edərək onu müxtəlif obrazlara bənzədir:
şahım, sultanım, sərvərim, sərvi-xuramanım...
- deyir. Həmin qəzəldə bu cür
obrazların sayı yüzə qədərdir. Hətta mətndə Xızırla bağlı
"dirilik suyu" ifadəsi də işlənmişdir.
Amma bunlara baxmayaraq, sənətkar şeirin
sonuna doğru Xızıra ehtiyac duyur və
"Xızırım" ifadəsini çox böyük
qürürla müraciət olunmuş obrazların içərisinə
daxil edir.
Nəsimi yaradıcılığında təkrar-təkrar
rast gəldiyimiz Xızır daha çox "dirilik suyu"
ilə birgə görünür. Çox sadə yanaşmış
olsaq, Nəsimi söyləyir ki, yarın dodağının,
ləblərinin çeşməsində bir dirilik suyu var. Ona
görə də Nəsimiyə görə, dirilik suyu adı
ilə qaranlıqların qoynunda, zülmətlər
içində, mağaralarda, qalalarda və qalaçalarda
heç nə axtarmağa dəyməz. Elə
buradan da Xızıra müraciətin alt qatı meydana
çıxır.
Bəs elə isə bu sirr nədən ibarətdir?
Nəsimi yaradıcılığında Xızırla -
dirilik suyu ilə bağlı sirr həm həqiqi, həm də
mifoloji mənada Nəsimi ilə İsgəndərin
davasının görünməyən mərtəbəsidir. Başqa
sözlə, Nəsimi bütün
yaradıcılığı boyu Xızırı
xatırlamaqla dirilik suyu arxasınca gedən İsgəndərlə
özünün barışmaz mövqeyini əks
etdirmişdir. Şair Xızırın
simasında dirilik suyu obrazını canlandırdıqca, sanki
İsgəndərə acıyır, onun zülmətlər
içərisində faydasız axtarışlara sərf
etdiyi vaxta heyifsilənir. Nəsimi çox
böyük inamla demək istəyir ki, ey İsgəndər,
dirilik suyu qaranlıq mağaralarda, zülmətlər içərisində
deyil, sənin yanında olan gözəlin duruşunda,
baxışında və danışığındadır.
Hətta Nəsimi bədii düşüncəsində
İsgəndərin gözəllərə biganə olub
ölümsüzlüyü müəmmalı məkanlarda
axtarmasına qarşı o qədər qəzəb vardır
ki, o, İsgəndərin məmləkətini belə divlərə
təslim etməkdən usanmır:
Can ilə
kim ki, könlünü eşqinə
qılmadı vətən,
Divə müsəlləm eylədi məmləkəti-Skəndəri.
Əslində, Div də mifoloji obrazdır, amma mənfi
xüsusiyyətləri ilə yaddaşlarda qalan bir məxluqdur. Doğrudur, bəzi
xalqların mifologiyasında Div müsbət keyfiyyəti ilə
insanlara yardımçı olur, onlara köməklik göstərir.
Hətta bəzi xalqlarda müsbət və mənfi
mənasında Divlə bağlı dönərgəlik də
var. Türk mifologiyasında və türk inanclar sistemində
isə Div o dünyanın nümayəndəsi kimi şərin
simvoludur. Nəsiminin
tanıdığı və tanıtdığı Div də
birmənalı şəkildə Türk mifologiyasına məxsusdur.
Nəsiminin "Qandasan" rədifli qəzəlinin
birində aşiq öz sevgilisinin həsrətindədir. Sevdiyi
qızı gözlərinin nuru hesab edir və onun yoxluğu
ilə bağrının qan olduğunu, səbrinin tükəndiyini
söyləyir. Hətta həsrətindədir
ki, sevdiyi qız saçının ətrini küləklə
ona göndərsin. Sevgilisindən heç bir cavab gəlmədiyinə
görə Aşiqin çəkdiyi həsrət və intizar
o qədər şiddətlənir ki, bunun ağır fəlakətlə
nəticələnəcəyi də gözlənilir və bu
xoşagəlməz nəticə mifoloji Div obrazı ilə
yekunlaşır:
Yar
üçün hər guşədə min div olur düşmən
mana,
Ey səvadi-əzəmü möhkəm həsarım,
qandasan?
Aşiqlə sevgilisi arasına girən, onların
vüsalına mane olan bir qüvvənin mövcudluğu
Füzuli başda olmaqla klassik Azərbaycan və Şərq
şeirində özünə kifayət qədər geniş
yer tutmuşdur. Ümumiləşdirmiş olsaq, bu
qüvvə əğyar, yaxud da konkret desək, İbn Səlamdır.
Amma Nəsimi şeirində rəqib olan
üçüncü şəxs əğyar, yaxud İbn Səlam
deyil, divlər sürüsüdür. Onlardan
qorunmağın da yeganə yolu yenə gözəlin vəfasıdır.
Nəsimiyə
görə, kim ki, mələyə səcdə
qılmır, onun adı Divdir.
Süleyman məntiqindən quş dili öyrənmək
istəməyən Divə uymuşdur.
Eşqin bəhrinə baş vurmayan da Divdir.
Nümunələrin sayını artırmadan qeyd etmək
olar ki, Div həmişə təhlükədir. Elə isə
Nəsimi yaradıcılığında mifoloji divin ikinci
planı varmı? Şübhəsiz, var.
Bəs elə isə bu, nədən ibarətdir?
Div kimi xtonik bir məxluqun iblisanə bir xüsusiyyəti
də vardır. "Cırtdanın
nağılı"nda uşaqlar meşədən odun
yığıb geri qayıdırlar. Nağılda
deyilir: "Onlar bir xeyli getdikdən sonra axşam oldu. Qaranlıq qovuşdu, yolu azdılar. Meşədən çıxanda gördülər
ki, bir tərəfdən işıq gəlir, o biri tərəfdə
it hürür. Biri dedi: işıq gələn tərəfə
gedək, o biri dedi: it hürən tərəfə. Bilmədilər ha tərəfə getsinlər.
Cırtdan
dedi:
- İt hürən tərəfə getsək, it bizi
qapar. İşıq gələn tərəfə gedək,
bəlkə, yolu tapa bildik.
Uşaqlar işıq gələn tərəfə gedib
bir divin evinə çıxdılar. Div onları görəndə sevinib
öz-özünə dedi: "Yaxşı oldu. Gecə onları bir-bir yeyərəm".
Məsələ burasındadır ki, it hürən tərəf
həm də qaranlıq tərəfdir. Ona görə
ki, Div işığı, odu özü ilə aparıb.
Yəni o, həmişə odu insanlardan gizlətməyə
çalışıb, hətta mifoloji düşüncəyə
görə, günəşin də üzünü örtə
bilirmiş. Bəs bunun müqabilində Nəsimi
necə hərəkət edir?
Nəsiminin "Div" adının işləndiyi
şeirlərində hökmən və hökmən günəşdən,
oddan, şamdan, işıqdan, şüadan, çıraqdan
söhbət gedir. Od, şam, işıq, şüa,
çıraq - bunların hamısı Günəşin
transformasiyalarıdır. Son dərəcə heyrətamizdir
ki, təkcə bu fakt sübut edir ki, Türk mifoloji
inamları ilə Nəsimi bədii düşüncəsi o qədər
qaynayıb-qarışıb ki, şair Div olan yerdə həmişə
günəşi Divdən qorumağa çalışıb və
"mən bir Günəşəm" deməklə ona
sahib çıxdığını elan edib.
Nəsimi Günəş məsələsində
yalnız sevgilisinə güzəştə gedib.
Şeytan
obrazının Nəsimi yaradıcılığında
işlənməsinin də belə bir gözəgörünməz
sirri var. Əvvəlcə qeyd edim ki, romantik sənətkarın
yaradıcılığında Divlə Şeytan eyniləşdirilmişdir:
Mah -
rüxsarın qatında kim ki, səcdə
qılmadı,
Divi - məlundur, yəqin, onun adı şeytan olur.
Hətta
Div haqqında olanlar Şeytan haqqında da deyilir:
Üzünə
qarşı sücud eylər mələk,
Səcdəyə inkar edən şeytanımız.
Yaxud:
Şeytandır ol ki, surətinə qılmadı
sücud.
Nəsimi mifoloji Şeytana qarşı çox
amansızdır.
Allah
bağışlamayanı Nəsimi də
bağışlamır!
Hətta yeri
gələndə Şeytanı açıqca lənətləyir:
Üzün
nuruna hər kim oldu munkir,
Ona lənət, adın şeytan oxurlar.
Yaxud:
İblis əzəli lənət olub lənətə
qaldı.
Lənət sözünü dünyada şeytan dəxi
bilməz.
Nəsimi şeirində Şeytana qarşı deyilənlər
üzdə olanlardır - görünənlərdir, bəs
görünməyənlər nədir? Nəsimi şeirinin zəngin
poetikası sübut edir ki, Şeytan obrazı hansı mətnə
daxil olursa, həmin mətndə ya Xızır, ya Adəm
peyğəmbər, ya Süleyman peyğəmbər, ya da Allah özü var. Əgər bunların
heç biri olmayanda qəzəlin mətlə beytində iki Nəsimi
görünür:
Yarın
gəlir həmişə cəfası Nəsimiyə,
Sən
sanma kim, Nəsimiyə yarın ətası
yox.
Məqsəd
aydındır: Xeyirxah güclər - Xızır, Adəm,
Süleyman kimi peyğəmbərlər vasitəsilə, yaxud
Allahı çağırmaqla və yaxud da öz
gücünə (iki Nəsimi!) bədii mətnin
özünü Şeytandan qorumaq vəzifəsi həyata
keçirilir.
Pəri obrazına gəldikdə bu mifoloji obraz Nəsimi
yaradıcılığında gözəllik simvolu kimi
işlənir.
Başqa sözlə, Pərinin şeirə gəlişi
gözəlin füsunkarlığını, cazibədarlığını
daha da artırmağa xidmət göstərir.
Hər rəqibin
gündə min gəz
tənəsin nuş eylərəm,
Mən Nəsimi,
sən pəri,
zinhar səndən
dönməzəm.
Burada gözəlliyə vurğunluğun həm mifik, həm
də real tərəfi vardır. Vurğunluqda mifoloji
düşüncə, fədakarlıqda isə real münasibət
gizlənib.
Bəzən
Nəsimi gözəlin vəsfində pəri, mələk,
huri sözlərini yanaşı işlədir, bu isə
gözəlliyin yüksək dərəcəsini
nişanlayır:
Bilmənəm
hurimisən, yoxsa məlaik, ya pəri,
Kim ki, gördü ay üzün şərməndə
oldu, xu tutar.
Poetika baxımından Pəriyə müraciətin mənası
ondan ibarətdir ki, onun iştirak etdiyi şeirdə gözəlin
vəsfinə aid məcazlar sistemi son dərəcə sadələşir,
çünki həmin məcazlar sistemini Pəri, Mələk
və Huri obrazları tam şəkildə əvəzləyə
bilir.
Nəsimi həmişə inandığı məsələdən
yazmışdır. Nəsiminin inandığı doğru
olandı. Yəni özü dediyi kimi,
"doğruya zaval yoxdur". Şair altı əsr
bundan qabaq necə deyibsə, biz də indi eləcə deyirik:
"Doğruya zaval yoxdur". Deməli, Nəsimi
bizim müasirimizdir.
Kamran ƏLİYEV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 13
aprel.- S.22-23.