Vətənpərvərliyin poetik dərki
Firuzə Məmmədlinin
yaradıcılığı əsasında
Müstəqillik illərindən üzü bəri Azərbaycan poeziyasında vətəndaşlıq mövzusunda şeirlərin çoxluq təşkil etməsi təbiidir. Belə ki, vətəndaşlıq mövzusu Vətən mövzusunda yazılan şeirlərdən qat-qat fərqlidir. Vətəndaşlıq mövzusu sinxron və diaxron istiqamətə malik mövzulardandır. Bu ifadəni hər vətənpərvərlik mövzulu poeziya nümunəsinə şamil etmək olmaz. Firuzə Məmmədli demişkən, "Vətəndaşlıq şairin yalnız şeirlərində olmur. Şairin gecəsi-gündüzü, insanlara münasibəti, həyata baxışı, ədəbiyyata, sözə-sənətə baxışı da vətəndaşlıqdan xəbər verməlidir".
Firuzə Məmmədli poeziyası (elə nəsri də) başdan-ayağa vətəndaşlıq mövzusunun bədii-estetik planda ifadəsidir. Nədən yazırsa-yazsın, onun mövzuları sonucda gəlib bir məqama dayanır: doğulub boya-başa çatdığı vətən, onun ağrı-acıları, qanına bələnmiş ana-bacılar, şəhid vətən övladları, yağmalanmış yurd-yuva, talan olunmuş, külü göyə sovrulmuş el-oba və bütün bunların fonunda vəhşiləşmiş, qana susamış azğın düşmən - erməni obrazı. Bütün bu hadisələrin qanlı gedişatı şairin intiqam alovu ilə pörşələnən qəlbindən və dilindən qələminə görün necə süzülür:
Gəlir, Xocalının - ayağı yalın,
Qar üzü
göynədir yer damarını.
Qızların soyulmuş abır-həyası
Qanına bələnmiş yol kənarıdır.
Şairin üsyana qalxan vətəndaş şərəfi, vətəndaş heysiyyəti elə bu bircə bəndlə bu qeyri-bərabər müharibənin bütöv bir görüntüsünü əyaniləşdirir.
Firuzə xanım çatdırmaq istədiyi fikri, səri və cəsarətlə, eyni zamanda konkret məqamında oxucusuna təqdim edir. O hələ 1988-ci ildə Topxana hadisələri zamanı "Mənimlə" adlı şeirində yaşanan hadisəyə münasibətini bildirmişdi:
Bu mənəm, bu kəndir, bu da boğazım,
Bunlar da həmin daş - göydən yağası.
Ay Allah, gör harda, kimin dığası
Qaşıq döyüşünə çıxıb
mənimlə?!
Firuzə
xanım istər itirdiyimiz torpaq üçün, istər
humanistlik edib, gizli düşmənləri
hər zaman evimizin yuxarı başına keçirdiyimiz üçün,
istərsə də ağrıdığımız, yanıb-yaxıldığımız yurd-yuvamız üçün
özümüzü də
bir vətəndaş
yanğısı ilə
qınayır. Elə
"Fövqəladə vəziyyət"
şeirindən başlamaq istəyirəm.
Müəllif 20 Yanvar hadisələrində
yaşanan ağrının,
acının insanların
"gözündən daşmasını"
bu şeirində də özünəməxsus
poetik ifadə tərzi ilə təqdim edir.
Çəkib taleyini başına
damlar,
Sökür varaq-varaq qərinələri.
Ağrısı gözündən daşan
adamlar
Ağrıdan-acıdan cərimə verir...
Bu misralar 1988-ci ildən
başlanan Qarabağ hadisələri zamanı gənclərin kitabxanalarda
Azərbaycan tarixini, Qarabağnamələri oxumağa,
tariximizi öyrənməyə
göstərdikləri səyləri
yada salır. Amma o vaxt
hələ yara isti idi. Ağrının şiddəti hələ
arxada idi, - yaxın gələcəkdə.
Şair
bu şeirində də 20 Yanvar hadisələrində Azərbaycan
xalqının təklənməsini
"Bağlı pəncərədən
boylananı yox" deyərək, səsimizin içimizdə
boğulduğunu, bir kimsənin hadisəyə münasibət bildirmədiyini
ürək ağrısı
ilə ifadə edir.
O gecənin "qan içində yatmasını"
dişi qana batmış qurda bənzədir.
Bağlı pəncərədən boylananı yox,
Şəhər qan içində yatdı o gecə.
Xəbərdən-xəbərə paylayanı
yox,
Dişi qana batmış qurtdu o gecə.
20 Yanvar hadisələrini
"O gecə" başlığı
ilə təqdim edən şeirlər poetik düşüncələr
arenasında tez-tez görünsə də, məhz Firuzə xanımın qələmində poeziyanın
hərb ritminə köklənərək tarixləşib.
Sonralar
"Qanlı şənbə"
yükü Firuzə Məmmədli şeirinin ən ağrılı yeri olub. Məlum şənbə gecəsindən sonra yaşanan torpaq, yurd təəssübkeşlərimiz
olan qeyrətli oğullarımızın bir-birinin
ardınca düşmən
gülləsinə tuş
gəlməsi onu bir azərbaycanlı xanımı kimi daim təsirləndirmişdir:
Qara şənbə, qamətimdə
bükülmə,
Dözümlüyük "Qanlı şənbə"
yükünə.
Nə illərdir, o şənbədən
bu günə
Bu millətin şəhid
doğur anası.
Şəhidlik mövzusu şairin digər şeirlərində
də yer alır. "20 Yanvar günü"
şeirində də
"dərd əlindən
hara qaçım"
deyən şair "haqsızları, qansızları,
qan tökənləri
qınayır". "Can alanları" sözlə
məşhərə çəkir.
Geyib getdim dar günümü,
Söyüb getdim var günümü.
Cansız
gördüm hər günümü,
Can alandan hara qaçım?!
Bu qanlı-qadalı günlərdə,
ruhunun ağladığı
bu ağır günlərdə şair
bütün varlığı
ilə hadisələrə
münasibət bildirir,
torpaq itkisini, müharibə harayını
pafosla deyil, özünəməxsus üslubda
şeirə gətirir.
Firuzə xanımın
90-cı illərdə qələmə
aldığı bu ağrılı yazılar
tənqidçi və
ədəbiyyatşünasların da diqqətindən kənarda qalmır.
Tənqidçi Vaqif Yusifli Firuzə Məmmədlinin "Açılmır
bu sabah" şeiri haqqında yazdığı bir məqalədə deyir:
"Açılmır bu
sabah" şeirini şair dünyadan xəbərsiz müasirinə xitabən
yazıb. Adətən
bu qəbildən
olan şeirlərdə
təzə söz demək çox çətindir. Nəsihət, ritorika, didaktik
çağırış həmin tipli şeirlərin ənənəvi
cizgiləridir. Firuzə isə
mümkün qədər
bu ənənələrdən
qaçır, müasirinə
nəyisə başa salmağa, anlatmağa yox, çevrəmizi bürüyən hadisələrdən,
qara-qorxulardan onu huşyar olmağa səsləyir. Çünki
bu gün bütün bəlalarımızın
mənbəyi məhz
unutqanlığımızdan, biganəliyimizdən gəlir:
Görürsən nə biçir
oraqlar daha!
Çoxalır boğaza ortaqlar daha.
Qaranlığı qovmur çıraqlar
daha,
Ovma gözlərini,
atam balası".
Firuzə xanımın şeirlərinin
dəyəri həm də onun ritorikadan,
pafosdan qaçaraq, demək istədiyini sakit, amma cəsarətlə
deməsindədir.
"Qanlı şənbə"
şeiri də 20 Yanvar hadisələrinin
yaşatdığı faciələrdən
xəbər verir. Faciədə əli olan qatillər - xarici, mərkəzi "düyünlər"
şair deyimində poetikləşir. Müəllif
dünyanın ən qatil ili
- 1990-cı il 20 Yanvar
gününün olduğunu
dünyaya hayqırır.
Şəhidlərə üz tutan şair gənclərimizi ayaqlayan "o yolları"da
qatil adlandırır.
Sizi ayaqlayan o yollar - qatil,
Tırtıllı, zirehli "oyunlar"
- qatil,
Xarici, Mərkəzi "düyünlər"
- qatil,
Dünyanın ən qatil ili bizimdir.
- deyə 1990-cı ili qatil il adlandırmaqda
haqlı olduğunu isbata yetirir və yazır:
Biz belə yaxından tank görməmişdik,
Biz belə yaxından
qan görməmişdik.
Biz belə ürəkdən
and görməmişdik,
Tutduq üzümüzü
şəhid andlara.
Ümumiyyətlə, Firuzə xanımın
90-cı illərdən üzü
bəri yaratdığı
şeirlərin demək
olar ki, hər biri ağrıdan,
acıdan doğur.
Firuzə xanımın yaradıcılığı
haqqında prof. Akif Hüseynlinin fikirləri də maraq doğurur. "Burada ("Məni mənlə bölən dünya" kitabında)
20 Yanvar haqqında şeir yoxdur. Amma bir xalqın
ah-naləsi, itirilmiş
torpaqlarımızın insan
qəlbinə və taleyinə vurduğu yaralar var. Burada qeyri-adi obrazlar var. Obrazlılıq özü
də adi deyil. Hadisələr elə qurulur
ki, qeyri-adi görünür. Məncə, Firuzə xanım necə yazdığını
özü də hiss eləmir. Çünki şeir onun
içərisindən bütövlükdə,
hazır halda keçir. Yaşanmış hadisələr istedad
sayəsində sözə
çevrilir və dərhal ifadə olunur. Bu mənada mən Firuzə xanımı ədəbiyyatımızda
özünü təsdiq edən bir şairə hesab eləyirəm".
Firuzə xanım hansı məsələyə toxunursa,
o məsələdə hökmən
Vətəndaşlıq var. Məsələn, o güllərdən,
təbiətdən də
danışanda vətəndaş
gözü ilə görüb müşahidə
etdiklərini dəyərləndirir.
Professor Buludxan Xəlilovun "Şairə və alim taleyi yaşayan
insan" başlıqlı
məqaləsində çox
haqlı olaraq Vətən mövzusunu şairənin şeirlərində
bir neçə istiqamətdə
aydınlaşdırdığı vurğulanır.
Firuzə xanımın Vətən
şeirlərində bir
həsrət, yanğı,
olduğu qədər
də, bu bəladan qurtulmaq inamı da var.
"İntiqamı sərt
olacaq o günün"
bu qəbildən olan şeirlərindəndir.
Arıdacaq günahları haqq
özü,
Öz rənginə boyanacaq ağ, qara.
Tükənəcək siyasətin saqqızı,
Boylanacaq kaspilərə, saqlara.
Firuzə
xanım "Vətəni
qoruyun", - deyə,
"mübariz olun",
- deyə pafosla hay-küy salmır. Firuzə xanım Vətənin gözəlliklərindən danışır.
"Vətən" adlı
şeirində vətənin
gözəlliklərindən bəhs edərək" bu gözəlliklərə
düşmənlərin hər
zaman tamah saldığını
vurğulayır. Dağlarımızın
bizə səngər,
düşmənə göz
dağı olduğunu
poetik ifadə tərzi ilə dəyərləndirir.
Dağı dağ eyləyən
qayalar, daşlar
Bizə səngər olub, yada - göz dağı.
Çiyindən üzülən düşmən
başları
Burdan diyirlənib
üstən aşağı.
Şeirin sonunda bir neçə
misrayla Azərbaycana olan vurğunluğunu göstərməklə yanaşı,
gənclərimizi Vətəni
qorumağa səsləyir.
Bağrında tükənməz atəş
qaynağı,
Adında
"can" kimi şirin
sözü var.
Bahar gəlişində - ana qucağı,
Qısa baxışında günəş
gözü var.
"Hirslən, Allah eşqinə"
şeiri də döyüşçülərimiz
üçün yazılmış
marş tipli şeirdir. Gözəl olardı ki, bu şeir hərbi
hissələrdə əsgər
və döyüşçülərimizin
ruh yüksəkliyini qaldıran bir marş tipli nəğmə kimi əzbərlənsin, yayılıb
oxunsun.
Qisasçı ol, dönməz
ol,
Vermə aman düşmənə.
Qeyrətindən sınmaz ol,
Kükrə, Allah eşqinə!
Hirslən, Allah eşqinə,
İçimizdə kütlüyə,
"Qorxaq" adlı itkiyə,
"Qaçqın" adlı kütləyə.
Bu misralar başdan-başa bir mübarizlik, qəhrəmanlıq ruhlu marş tipli şeirin əvəzsiz nümunəsidir.
İsməti tapdalanan,
Qisməti tapdalanan,
İzzəti tapdalanan,
Gəlininə, qızına
Hirslən, Allah eşqinə.
Firuzə Məmmədlinin poetik nəfəsinin orijinallığı
bədii-estetik dəyəri,
mövzu rəngarəngliyi
haqqında ədəbiyyatşünaslar
və tədqiqatçılar
da zamanında fikir söyləmişlər. Firuzə xanımın
yaradıcılığı haqqında fikir və mülahizələr
"Sənətin Firuzəsi"
adlı kitabda və Azərbaycanın onlarca dəyərli qəzet və jurnallarında dərc olunmuşdur.
Mərziyyə Nəcəfova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
13 aprel.- S.27.