Klaus Pateranın Yuxu Ölkəsi
və ya digər tərəfdə
nələr vardı...
Alfred
Kubin (1877-1959), təəssüf ki, elə də məşhur
olmayan Avstriya ekspressionist rəssam və
yazıçısıdır.
Kubin 10
yaşında anasını itirir, tezliklə ögey anası
da ölür, 11 yaşında hamilə bir qadının cinsi
təcavüzünə məruz qalır və yəqin ki, məhz
bu bədbəxtliklər də onun gələcək
yaradıcılığının psixoloji xətlərini
müəyyənləşdirir. 19 yaşında
özünü öldürməyə çəhd edir, lakin
təsadüfdən sağ qalır.
Yeganə
romanı - "Digər tərəf" 1908-ci ildə
yazılmaqla, 8 həftəyə tamamlanıb, kitabın
illüstrasiyaları da elə 8 həftəyə çəkilib.
Uzatmadan,
kitabın məzmununa gəlim. Çiskinli bir noyabr
günündə qulluqçusu rəssam qəhrəmanımıza
xəbər verir ki, Frans Qoş adlı biri onunla yarım
saatlığa görüşmək istəyir. Adı əsərdə
heç çəkilməyən qəhrəmanımız
(adsızlığı onun müəlliflə eyniləşdirilməsindən
qaynaqlanır, buna ekspressionizmdə çox tez-tez rast gəlinir,
odur ki, adsız qəhrəmanımızı X. adlandıraq
ki, işimiz asan olsun) Qoşu qəbul edib, səyyahın əvvəlcə
lazımi diqqət yetirmədiyi söhbətinə az sonra
çaşqınlıqla qulaq kəsilir. Qonağı X.-ə
danışır ki, bura rəssamın keçmiş sinif
yoldaşı Klaus Pateranın tapşırığıyla gəlib.
Belə ki, Patera taleyin qəribə
şıltaqlığı nəticəsində qəflətən
hədsiz varlanır. Bu sərvət sayəsində Patera bir xəyal
aləmi, yuxu ölkəsi qurmağa girişib, bu məqsədlə
üçdə-biri dağlıq, qalanı düzənlik və
təpəliklərdən ibarət 31.000 kvadratkilometrlik,
münasib bir ərazi satın alır. Həmin torpaqlara rəngarənglik
qatıb mənzərəni daha da gözəlləşdirən
bir göl, bir çay və geniş meşələr
vardır. İbtidaidə əhali on iki min nəfərdi,
hazırdasa sayları altmış beş minə
çatıb. Pateranın yeni ölkə quruculuğunun
bünövrəsində onun elmi tərəqqinun bütün
növlərinə hədsiz nifrəti durur.
Ölkə
ətraf aləmdən hündür divarlarla ayrılır,
möhkəm istehkamlar xaricdən gələ biləcək
hücumlardan qoruyur. İçəri yalnız bir qapıdan
giriş-çıxış mümkündür. Bura
müasir sivilizasiyadan qaçan hər kəs
üçün günlük (!-bu ifadəni unutmayaq, lazım
olacaq) ehtiyacı qarşılayan sığınacaqdır.
Pateranın niyyəti ideal dövlət, utopiya yaratmaqdan
uzaqdır, maddi sıxıntıları önləyən gərəkli
tədbirlər görülsə də, bu ölkənin hədəfi
əsla daha çox mülkə, xalqa sahiblənməyə
yönəlməyib. Pateranın Yuxu Ölkəsi vasitəsilə
qazanmaq istədiklərini sadə sözlərlə anlatmaq
çox çətin, hətta imkansızdır.
Qoş
vurğulayır ki, Yuxu Ölkəsinə yaşamağa
çağırılan şəxslər, anadangəlmə və
ya yaşadıqları təcrübələr sayəsində
qazandıqları xüsusiyyətlərə borcludur. Yəni
bilirik ki, güclü hissetmə qabiliyyətinə malik adamlar
yer üzündə baş verən qeyri-real hadisələri
görə bilir və bu "qeyri-maddi" şeylər bizim
təcrübələrimizin kökündə dayanır. Adi həyat
və Yuxu Dünyası tamamilə bir-birlərinə ziddir,
Yuxu xalqının dəyərləri o qədər fərqlidir
ki, adi insanların sevinc və üzüntüləri onlara
tamamən yaddır, bu hər zaman da belə qalacaqdır. Bu
xalq müxtəlif ruh hallarını sınaqdan keçirir,
daha doğrusu, onlar ancaq ruh hallarıyla mövcuddur. Bu mənada,
xarici aləm Yuxu xalqından ötrü xammaldır,
onların inandığı yeganə şey öz
yuxularıdır. Bu yuxular yetişdirilir və inkişaf
etdirilir, onları pozmaq ciddi bir günah, hətta xəyanətdir.
İndi
bir az keçmişə qayıdaq. Patera Yuxu Ölkəsini
inşa etməzdən daha öncə dünya səyahətinə
çıxmış, bu sırada Çinə gəlmiş,
burada suda boğulan əsilzadə bir Çin
xanımını xilas etmişdi, əgər o bunu etməsəydi,
qadın mütləq boğulacaqdı. O qadın və əri
Pateranı övladlığa götürmüş,
ata-analığının üç il sonra eyni gündə
ölməsinin ardından bütün əmlakları Pateraya
miras qalmışdı. Sözügedən vaxtlarda Patera
Asiyanın ucqar, naməlum daxili bölgələrinə
yollanmışdı, fikri də nadir heyvanlar ovlamaqdı. Bu
tarix on iki il əvvələ təsadüf edir, o zaman Patera,
Tyan-Şan dağlarındaydı, orada canavarların hücumu
nəticəsində yaralanır və yerli bir qəbilənin
başçısı tərəfindən müalicə
edilir. Bu qəbilə təxminən, mavi gözlü 100
adamdan ibarətmiş, onların yad dünyayla heç bir əlaqəsi
yoxmuş, qəribə, sirli adət-ənənələri
olan mavigözlülər Pateranı öz aralarına
almış və o, yola düşərkən bu sevimli
insanlara qayıdacağına vəd vermişdir. Doqquz ay sonra
Patera geri dönmüş və yanındakı
çoxsaylı mühəndislərlə Yuxu Ölkəsinin
bünövrəsini qoymuşdu. Pateranın bu ərazidə
yenidən varid olmasından təxminən iki ay sonra, Avropada
1860-cı ildən əvvəl tikilmiş köhnə,
baxımsız binalar sökülərək, Yuxu Ölkəsinə
çatdırılıb təyinat məntəqəsində
təzədən qurulmuş və bir il keçməmiş
ölkənin paytaxtı Pearl (Mirvari) indiki görkəminə
qovuşmuşdu. Yuxu Ölkəsinə göndərilən sənət
əsərləri, rəsmlər və əşyaların da
hamısı məhz 1860-cı ildən əvvəllərə
aiddir. Patera X.-in çəkdiyi şəkilləri
görüb bəyənmiş və məhz bu səbəbdən
də onu Yuxu Ölkəsində görməkdə qərarlıdır.
Qoşun bu nağılı qəhrəmanımızı
yoldan çıxarır, X. boynuna alır ki, əgər gələcəkdə
yaşayacağı fəlakətlərdən az da olsa duyuq
düşsəydi, bu çağırışı qəbul
etməz və indi sözsüz ki, fərqli bir adam olardı.
Beləliklə, çoxdandır ki, Misir və Hindistana getməyi
arzulayan X., elçinin təklifindən şirniklənir, bunda
Qoşun imzaladığı, Reyxsbankın yüz min
markalıq çeki də mühüm rol oynayır. Rəssamımız
onsuz da xəstə olan arvadıyla qatarla Yuxu Ölkəsinə
yola düşür, arada dənizlərdən də
keçir (Qara dəniz, Xəzər dənizi),
maraqlıdır ki, marşrut məntəqələri
arasında Bakının da adı çəkilir.
Nəhayət,
rəssamımız və arvadı Yuxu Ölkəsinə
çatıb məskunlaşır, X., "Yuxu aynası"
adlı qəzetdə işə başlayır. X., burada
olduğu müddətdə bir dəfə də olsun, Günəşi,
ayı və ulduzları görmədi, göyün
üzü həmişə qatı bulud təbəqəsilə
örtülüydü. Bu səbəbdən, otlar, ağaclar,
bitkilər də yaşıl-boz rəngdəydi. İnsanlara gəldikdə,
hamı bir az narahatdı. Nevrotikdilər və nevrozları
yuxularının zənginləşməsindən ötrü
vacibdi. Ölkə, sanki yuxu fabriki, hədsiz uğurla
yaradılmış süni bir dünyaydı, yuxular bu
süni aləmdə bir növ, reallaşırdılar. Burada
xəyallar maddiləşir, insanlar xəyallarına inanır
və heyrətləndirici də bu idi ki, eyni xəyal eyni anda
bir çoxlarının zehnində meydana
çıxırdı. İnsanlar arasında fərq,
ayrı-seçkilik yoxdu. Çünki insanları ayıracaq
bir şüur da yoxdu, bütün şəhər elə bil,
bir cadunun təsirindəydi. Məsələn, Pearlda bir saat
qülləsi vardı, xalq ora girib-çıxınca
özünü təmizlənmiş sayırdı. Din, fəlsəfə,
ictimai həyat, hər şey yalnız zahirdə, ölü
şəkildə vardı. X., bunu hər tərəfdə kəskin
qoxuyan, Ölkənin ruhu da adlandıra biləcəyimiz naməlum
maddəylə bağlayır, Pateranın görünməməsini
də bununla əsaslandırırdı. Əslində, o,
iki-üç dəfə peyda olur, onda da sifətindən
dalğa-dalğa, saysız-hesabsız, müxtəlif üzlər
keçir. Sanki Patera özü də bir yuxuydu.
Yuxu
Ölkəsində əhalinin sayı doğuşlarla, demək
olar ki, heç artmırdı, çünki burada uşaq
böyütmək ağır yük sayılırdı.
Kiçik ayaqların səsi iri dərdlərin
yaxınlaşması deməkdi. İnsana əzab gətirən,
xərcə salan uşaqlardan ötrü deyil, bu gün
üçün yaşamaq lazımdı. (Yuxarıda da
demişdik ki, bura müasir sivilizasiyadan qaçanların hər
cür günlük ehtiyacını ödəyən
sığınacaqdı.) Yuxu xalqının geyimi də
1860-cı ildən öncənin modasındaydı.
X. Yuxu
Ölkəsində dəfələrlə Paterayla
görüşməyə can atır, çox çətinliklə
buna nail olduqda isə Pateranın, ümumiyyətlə, realda
mövcudluğundan şübhəyə düşür,
çünki keçmiş sinif yoldaşının
varlığı ona bir kabusu xatırladır. Ölkə
hökuməti də zahirən mövcuddu, olmasaydı da
heç nə dəyişməzdi, əsl güc, hakimiyyət
nə isə ayrı yerdəydi.
Əhvalatlar
dərinləşdikcə, qəhrəmanımızın səhhəti
gün-gündən pisləşən və gözünə
saysız qarabasmalar görünən arvadı ölür.
Arvadı basdırılan gün X. xeyirxahı, həkim
Lampenbogenin arvadıyla yatır, ardınca ölkə də
yeni fəlakətlərə sürüklənir, heyvan, həşərat
sürüləri hər yeri basır, epidemiya tüğyan edir,
hamı ağlını itirib vəhşiləşir.
İnsanlar yarıyuxulu vəziyyətdəydi, aydındı
ki, robot kimi iradəsizdilər. Onlar anbaan quduzlaşıb
bir-birini öldürür, kişilər qadınları
zorlayır, qadınlar aramsız pozğunluq edir, intiharlar
artırdı. Bütün bu faciələr təkcə
mavigözlü qəbiləyə təsirsiz
ötüşmüşdü, çayın o biri tərəfindən
bu tayını dinməzcə izləyirdilər. Beləliklə,
Yuxu Ölkəsi yıxılır, indiyədək
varlığı-yoxluğu bilinməyən Patera, nəhayət,
səhnəyə çıxıb canını
tapşırır və sirrini də özüylə
aparır. Bəlkə də, işin əsl sahibləri
mavigözlü qəbiləydi və cansız bir kuklanı
(Pateranı) ortalıqda oynadaraq sirli güclərindən
yararlanıb, Yuxu Ölkəsini planladıqları kimi qurub məhv
etmişdilər.
Müəllif
"Digər Tərəf"in son vərəqlərində
alman filosofu Yulius Banzendən misal gətirir: "İnsan
özünün fərqində olmadıqca bir
heçdir".
Bəlkə,
kitabın əsl məqsədini bu söz açır elə?
Olar...
Və mənim
də fikrimcə, bu kitab insanın altşüurunun dərin
qatlarında (insanın şüurunun bəzən onun
özünün də xəbərinin olmadığı alt
qatlarında) bir gəzintidir...
Necə
ki, Yuxu Ölkəsi həmin alt qatlardakı hisslərin
inikası üçün yaradılmışdı.
...Hə,
müəllif yekunda bunu da yazır ki, qəhrəmanımız
Avropaya döndükdən sonra, artıq real həyatı Yuxu
Ölkəsinin ədəbsiz bir karikaturası kimi
görürdü, Onu nəşələndirən yeganə
duyğu isə ölüm barədə fasiləsiz fikirləşməkdi...
Mətləb Ağa
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 20
aprel.- S.27.