Heca, yoxsa sərbəst?!
Ölüm, yoxsa qalım savaşı?!
Avropada, xüsusən İngiltərədə
elmin inkişafı özüylə birgə yeni sənaye texnologiyalarının yaranmasına
səbəb olurdu. Əl əməyinə
əsaslanan manufakturalar
sıradan çıxır,
onları maşınlar
əvəz edirdi.
İşsiz qalan kütlə
isə bütün günahı, pulsuzluğu,
çörəksizliyi bu
maşınlarda görürdü.
Beləliklə insanın özünün
yaratdığı maşınlara
qarşı müharibəsi
başladı. İşsiz kütlə
fabriklərdə bilərəkdən
maşınları sındırır
və ya digər şəkildə
zərər verirdi.
Vəziyyət elə
yerə çatmışdı
ki, bilərəkdən
maşınları sındırmağa
görə edam cəzası alanlar vardı.
Öz uğursuzluğunu cansız
bir şeydən çıxmaq, günahı
insan yaradıcısı
olan cansızdan çıxmaq nə qədər absurddur, deyilmi? Bu hərəkət insan acizliyinin, bacarıqsızlığının əyani sübutudur.
Öz haqqını gərəkli ala bilməyib,
sənə müqavimət
göstərə bilməyənlərdən
əvəz çıxmaq
acizliyi...
Nə qədər qəribə olsa da, siz
heç bir uyğunluq görməsəniz
belə, yadıma düşmüşkən bu
kobud müqayisəni ədəbi cameəmizdəki
heca-sərbəst savaşına
yönəldəcəm. Az qala heca
və sərbəsti ölüm-qalım kimi görən acizlərdən...
Bu mübarizəni aparan hər iki kəsimdən.
Bir insan nə qədər
istedadsız olmalıdır
ki, hecada yazsın, amma sərbəst yazanları şair saymasın. Hələ
bir nəfər də istedadlı adam görmədim
ki, özü istər heca, istər sərbəst yazmağından asılı
sərbəst şeir
yazanları qınasın.
Ötənlərdə pafosla sərbəsti qınayan bir şairəyə sual verdim. Əli Kərim, Nazim
Hikmət necə şairdir. Dərhal təriflədi. Bilirsiniz niyə? Çünki onlar öz sərbəstləri ilə
qəbul olunublar deyə qınamadı.
Yoxsa Əli Kərim, Nazim Hikmət bizim hazırkı ədəbi mühitin gənc şairləri olsaydı çoxdan istedadsız damğasını
ona vurmuşdu. Sadəcə,
ciddiyə alınmamaq
qorxusundan təriflədi.
Amma sərbəst yazanların
istedadı qarşısında
aciz olanlar mübarizəni sərbəst
şeir saymamaqla, o şairlərlə mübarizə
aparmaqla görürlər.
Bir növ öz istedadsızlıqlarını, mətnlə daha ədəbiyyat tarixində
qala bilməməyin qorxusunu eynilə maşın qıranlar kimi şeirdən çıxmağa çalışırlar.
Əlbət, sərbəstdə
süjet, daxili bölgü, ahəngdarlıq
və s. bunu izah etməyə ehtiyac yoxdur. Amma milli kimlikdən bəhs edənlər hər halda Dədə Qorquddan xəbərsizdilər. Hər halda
sərbəst şeirin
elə türk şeirinin genetik yaddaşı olduğunu bilmirlər. Necə də acizanə durum!
Bu milli kimlik davaçıları
hər halda Füzuli, Nəsimini də şair saymırlar. Axı, onlar qəzəl
yazırdılar. Yox, deyə
bilməzlər. Çünki ciddiyə alınmazlar.
Qəbul
olunmuşlar qarşısında
qılınc altından
keçəcəklər. Bəs milli kimlik davası
nə oldu? Çünki bu adla gizlənmək onların istedadsızlığını gizlədir. Yoxsa Nəsimi indiki
gənclər olsaydı,
onu çoxdan oyunbaz, qəzəllə milli kimlikdən uzaqlaşan biri kimi qələmə verəcək, şeirlərində
bəzi ifadələri
isə gündəmə
gəlməkçün ortaya
atılmış qalmaqal
kimi qiymətləndirəcəklər.
Nəsr nümunələri ilə
niyə savaş açmırlar? Axı onların bizim
ədəbiyyatımızda oturması cəmi bir əsrdən artıqdır. Etməzlər, çünki nəsr onların qarşısını
kəsən sahə deyil. Bir daha ədəbi
yox, şəxsi acizliyin olduğunu görürük.
O zaman kinodan imtina etsinlər. Əcnəbilərə məxsus olan
kulinariya sahələrindən
vaz keçsinlər.
Bu gün
Almaniyada özünün
memarlıq üslubu olmasına baxmayaraq, italyan üslubu memarlıq abidələri
də Almaniyada göz oxşayır. Amma almanlar
o abidələri qınamır,
dağıtmır, əksinə,
qoruyur. Çünki kimin yaratmasından
asılı olmayaraq mədəniyyət insanlığa,
estetikaya, gözəlliyə
xidmət edirsə, o,
artıq özünü
sübut edib. Bu cür müzakirə
etməksə acizlərin
işidir.
Hərdənsə qəribə gəlir, bunlar dünya ədəbiyyatını necə
oxuyur, hansı başla anlayırlar?!
Deyəsən, çox qınadım. Bəndəniz həm sərbəst, həm də hecada yazır. Yəni mənə görə hava xoşdur.
Eyni zamanda sərbəstdə yazıb hecanı gerilik sayanlar qədər də mənasız adamlar görmədim. Hər sahədə istedadlı mətnlər qoya bilən adam heç zaman hansısa vəzndə yazanı qınamaz. Hər hansı vəzndə istedadlı mətn qoyan bir kimsə digərini qınamır. Çünki narahat deyil, yazdığına əmindir.
Şeir,
sadəcə, vasitədir. Önəmli olan
poeziyadır. Vikipediya kimi
materialları qafiyələndirmək nə qədər
istedadsızlıq nümunəsidirsə, eynilə sərbəst
şeiri informasiya ilə
doldurub dünya şeiri adı vermək o
qədər absurddur. Yenə də hansı
vəzn olursa-olsun, önəmli olan əlahəzrət poeziyadır. Necə ki, Argentina şairi Armando Texado Qomesin dediyi kimi: "Şeiri hamı yaza bilər. Amma unutmayın ki,
şeir hələ poeziya deyil. Şeir poeziyanı ifadə
etmək üçün
yalnız vasitədir.
Sözlər, misralar unudula
bilər, qalan nədirsə, o, poeziyadır.
Yaddaqalan sözlər
və misralar da ola bilər, onları yadda saxlayan, yaşadan da poeziyadır".
Emin PİRİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 3 avqust.- S.9.