Nura qovuşan...
40 gündür
ki, Şirməmməd
Hüseynov aramızda
yoxdur.
40 gündür
ki, Şirməmməd
müəllimin anadan olduğu gün barədə düşünürəm. Çünki
Şirməmməd Hüseynovun
doğum tarixi SSRİ
türklərinin milli
istiqlal hərəkatının
başlandığı günə
təsadüf edir və bunun ədəbiyyatlaşmış
bir səhifəsi də var...
Yəni bu böyük insanın doğum günü həm də o mənada əlamətdardır ki, Azərbaycanda ilk açıq
antisovet şeir Şirməmməd Hüseynova
və onun doğum gününə ithaf edilib. Bəxtiyar Vahabzadənin
"17 dekabr" şeirini
deyirəm.
Şeir Şirməmməd
Hüseynovun ad günü
dolayısı ilə
1986-cı ilin 17 dekabrında Qazaxıstanda
baş vermiş Jeltoksan hadisələrinə
həsr olunub.
Hamının bildiyi bir tarixdir. Qorbaçov Dinməhəmməd
Kunayevi vəzifədən
uzaqlaşdırıb yerinə
rus kökənli Kolbini Qazaxıstan rəhbəri təyin etdi. Bu hadisə
qazax xalqı tərəfindən böyük
təpki ilə qarşılandı, sovet tarixində imperiya diktaturasına, ruslaşdırma
siyasətinə qarşı
ilk açıq etirazlara
səbəb oldu və etiraz dalğası bütün
ölkəni bürüdü.
Ədəbiyyat tariximizdə bu
etirazın ilk yazılı
örnəyi Bəxtiyar
Vahabzadənin "17 dekabr"
şeiridir. Və
şeirin Alma-Ata hadisələrindən
üç gün sonra Bakıda "Kommunist" qəzetində
dərc olunduğunu da nəzərə alsaq, böyük bir ehtimalla düşünməyə
əsasımız var
ki, SSRİ tarixində
və ölkənin hüdudları daxilində
yazılmış və
dərc olunmuş ilk açıq antisovet şeirin doğuluşuna görə Sovet türklərinin ədəbiyyatı
Bəxtiyar Vahabzadəyə
və bu şeirin ideya qaynağı Şirməmməd
Hüseynova minnətdar
olmalıdır. Bunu ilk dəfə
müstəqil Qazaxıstanın
Romadakı səfiri Oljas Süleymenov etiraf etdi. "Az i Ya"nın müəllifi
yazdı ki,
"SSRİ-də ilk demokratik
aksiya olan dekabr etirazlarının əhəmiyyətini Sovet
İttifaqında heç
bir şair belə ucadan və aydınlıqla deməmişdi". Oljas Süleymenov həmin şeirlə bağlı Bəxtiyar Vahabzadə ilə yanaşı, Şirməmməd Hüseynovu
da bağrına basmağı özünə
borc bilirdi...
Vahabzadə "İstiqlal"
kitabında "17 dekabr"
barədə yazır:
"Həmin gün mən uşaqlıq dostum, jurnalist, professor Şirməmməd Hüseynovla
görüşdüm. Mənim
rejimə qarşı
yazdığım bir
sıra əsərlərin
- o cümlədən, "Bağışlayın, səhv
olub", "Mərziyə",
"Ləyaqət", "Dan yeri" və s. yazılmasının səbəbkarı
Şirməmməd müəllim
olmuşdur.
Daha doğrusu, mövzusunu
o seçmişdir. Görüşdüyümüz
gün Şirməmməd
müəllim Alma-Atada baş verən hadisədən ağızdolusu danışıb
"İndi mən bu hadisəni qələmə ala bilən
bir oğul istəyirəm", - deyə
üzümə baxdı.
Mən ona "sən mənim bir neçə əsərimin
yaranması üçün
əlimə tutalqa vermisən, indi bu hadisənin də qələmə alınması üçün
əlimə bir dəstəvuz ver, gör necə yazıram" - deyincə,
o, əlini cibinə salıb pasportunu çıxartdı. Baxdım ki,
17 dekabr onun ad günüdür. Bununla 17 dekabrda
baş vermiş
Alma-Ata hadisəsini qələmə
almaq üçün
ayağım altına
qoyacağım dayağı
tapdım. Həmin
axşam "17 dekabr"
adlı şeir yarandı... Şirməmməd
Hüseynova həsr olunan bu şeir
3 gündən sonra
"Kommunist" qəzetində
çap olundu...".
Milli ədəbiyyatımızda
ana dili problemini ilk dəfə daha qlobal müstəviyə
çıxaran "Mərziyə"
poemasının da yazılışına səbəbkar
kimi Bəxtiyar Vahabzadə Şirməmməd
Hüseynovu nişan verirsə, deməli, Şirməmməd Hüseynov
təkcə mətbuat
tariximizin deyil, Azərbaycan ədəbiyyatının
da fikir atalarından biridir. Şirməmməd müəllimin
təlqinləri ilə
yazılmış "Bağışlayın,
səhv olub",
"Mərziyə", "Ləyaqət", "Dan yeri",
"17 dekabr", "Körpü
çaydan uzaq düşüb" şeirləri
kim etiraf etməz ki, Azərbaycan poeziyasının
qızıl səhifələridir.
...Şirməmməd
Hüseynovun yoxluğu
hər addımda özünü büruzə
verir. Çünki sağ və sol təmayüllü, istər
istiqlalçı, istərsə
də marksist yönlü mətbuat tariximizə Şirməmməd
Hüseynov qədər
aşina olan ikinci bir alimimiz
yoxdur. Yadıma gəlir, bir
dəfə bir radio verilişində Şirməmməd
müəllimlə birgə
Əli bəy Hüseynzadə barədə
danışırdıq. İndi bu sətirləri
yazarkən həmin verilişin lent yazısını
dinləyirəm.
Deyir ki, Əli bəy Hüseynzadə qarşısına üç
məqsəd qoymuşdu.
"Birinci məqsəd
bu idi ki,
bu millət bilsin ki, türklər
kimdir və kimlərdən ibarətdir.
Çünki əgər millət
özü özünü
dərk etməsəydi,
onun gələcəyi
olmazdı. Avropanı, Amerikanı
yaxşı bilirdi axı. Görürdü ki, yeni dövr milliyyətçilik
əsridir. Bu milli ruh millətlərin
özünü dərk
etməsinə, müstəqil
dövlət yaratmasına,
xalqları inkişaf yoluna çıxarmağa
səbəb olub.
Amma biz hələ kimik, bunu bilmirik. Elə hamımız deyirik, müsəlmanıq. Müsəlman dinindir axı sənin. Bəs sən kimsən
bir millət olaraq? Ona görə deyirdi,
gərək əvvəlcə
bilək ki, biz kimik. Biz türkük.
Türklükdən sonra ikinci qayə gəlirdi. Deyirdi, biz türkük, sonra müsəlmanıq. Dinimizə,
min illik islam
mədəniyyətinə sahib çıxmalıyıq. Deməli, mən
türkəm, mən müsəlmanam. Sonra
isə üçüncü
qayə: mən insanam. Mən bəşəriyyətə məxsusam. Görürsünüz, nə böyük
nəzəriyyədir? İndi biz bu nəzəriyyənin əsasında müstəqil
dövlət qurmuşuq.
Amma bilmirik ki, bu
hansı qaynaqdan gəlir. Buna görə də mən indiki qəzetlərdən həmin
səviyyəni - "Həyat"ın,
"Füyuzat"ın səviyyəsini
istərdim. Bunun
üçün də
bizə müasir dünyanı dərk edən adamlar - qələm əhli lazımdır".
Şirməmməd müəllim Əli bəy Hüseynzadənin
"Ey qələm"
məqaləsini, zənnimcə,
əzbərdən bilirdi. Deyirdi ki,
mən heç yerdə qələm haqqında bu məqaləyə bərabər
ikinci bir yazıya rast gəlməmişəm. "Sən dünya görmüş, qəhrəmanlar
yola salmış, filosoflar əlində işləmiş, nurdan yaradılmış müqəddəs
bir vücudsan. Sənin qüvvəyi-hafizən çoxdur.
O vaxt ki, avropalılar sənin nə olduğunu bilməyirdilər, səni
biz onlara tanıtdıq...
Sevgili qələmim, sənin də böyük-böyük
vəzifələrin var. Bəlkə
bu parçalanmış,
şirazəsi dağılmış
vətənimizi hifz edək".
Şirməmməd Hüseynov
özü də dünya görmüş,
qəhrəmanlar yola salmış, filosoflar əlində işləmiş,
nurdan yaradılmış
müqəddəs bir
vücudla - qələmlə bu
parçalanmış, şirazəsi
dağılmış vətəni
hifz edən mütəfəkkirlərimizdən biri idi...
Ruhu şad olsun!
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 3 avqust.- S.2.