Azərbaycançılıq milli inkişafın
tükənməz ideoloji potensialı kimi
Görkəmli azərbaycanşünas,
akademik Nizami Cəfərovun 60 illiyinə ithaf edirəm
Azərbaycançılıq
- ölkəmizin tarixi coğrafiyasında azərbaycanlıları
tək Vətən, suveren dövlət, yenilməz bayraq və
milli ideya ətrafında birləşdirən vahid
ideologiyadır. Azərbaycançılıq ideoloqu dahi Heydər
Əliyev bizə əmanət olaraq deyirdi: "Hər bir xalq,
millət üçün milli azadlıqdan, müstəqillikdən
qiymətli heç bir şey yoxdur". XX əsrdə
Azərbaycan xalqının ən böyük nailiyyəti,
şübhəsiz ki, tarixi dövlətçilik ənənələrinin
təməli üzərində müstəqil Azərbaycan
Respublikasını yaratmasıdır. Hələ əsrin
əvvəllərində qazandığı müstəqilliyini
əsrin sonunda yüksək əzmlə bərpa edən Azərbaycan
müasir dövrün çağırışlarına
cavab verərək, demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlətin
möhkəm təməlini qoymuşdur... Ölkəmizin
müstəqilliyə doğru hərəkatını, sanki
qırıldığı yerdən dirçəldərək
uğurla başa çatdıran Heydər Əliyev "Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyi bütün Azərbaycan
xalqının sərvətidir" siyasi imperativi ilə onu da
vurğulayır ki, müstəqilliyin əldə olunması nə
qədər çətindirsə, onun saxlanması, daimi, əbədi
olması bundan da çətindir.
2001-ci il
dekabrın 9-u və 10-da Bakıda keçirilən Dünya Azərbaycanlılarının
I Qurultayında ulu öndərin səsləndirdiyi: "Mən
həmişə fəxr etmişəm, bu gün də fəxr
edirəm ki, azərbaycanlıyam!" - fikri Azərbaycan vətəndaşlarının
ürəyindən keçən duyğuların vəhdət
təcəssümü kimi azərbaycançılıq məfkurəsinin
şüarına
çevrilmişdir. O, həmin qurultayda dövlətin
siyasətinin prioritetini belə səciyyələndirmişdi:
"Müstəqil Azərbaycan dövlətinin əsas
ideyası azərbaycançılıqdır. Hər
bir azərbaycanlı öz milli mənsubiyyətinə görə
qürur hissi keçirməlidir və biz azərbaycançılığı
- Azərbaycanın dilini, mədəniyyətini, milli-mənəvi
dəyərlərini, adət-ənənələrini
yaşatmalıyıq".
Dövlət siyasətinin
başlıca humanitar strategiyası olan azərbaycançılıq
düzgün və aydın perspektivli ideologiyanın
bütün keyfiyyətlərini qazanmış - Azərbaycan
xalqının bugünü və gələcəyinin
qavranılması və qiymətləndirilməsi məqsədlərini
müəyyən etmişdir. Əlbəttə, köksüz
ideologiya davam edə bilməz: Azərbaycançılıq
ideologiyasının tarixi-siyasi təməlləri də ilk dəfə
özünü "Azərbaycan dövləti"
adlandıran Atabəylər, tarixi torpaqlarımızı birləşdirən
Səfəvilər və Cənubi Qafqazda suverenliyimizə yol
açan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti zamanında
qoyularaq inkişaf etdirilmişdir. Sovet
dövründə də müəyyən ideya və fəaliyyətlər
çərçivəsində azərbaycançılıq
yaşadılmışdır. Məsələn, Heydər
Əliyev Azərbaycan SSR-nın 1978-ci il Konstitusiyasında Azərbaycan dilinin dövlət
dili kimi saxlanmasına nail olmuşdu.
Azərbaycançılıq
ideologiyası Azərbaycan dövlətinin suverenliyi, xalqın
milli şüur və mədəniyyətinin inkişafı,
maarifçiliyə və sağlam demokratikləşməyə
münasibət kimi prinsipial məsələləri
özündə birləşdirir. Buna görə də akademik Nizami Cəfərov
Azərbaycançılığı milli mədəniyyət,
milli təfəkkür və milli mövcudluq anlayışları
ilə bağlayır:
"- Milli mədəniyyət, milli
təfəkkür və milli mövcudluq - bunların dialektik
münasibəti milli xarakteri verir;
- milli mövcudluq
milli xarakterin əsasıdır - bu anlayışda xalqın
tarix səhnəsinə gəlişi, coğrafi
lokallaşması, yerdəyişmələri, məskunlaşmalar...
ifadə olunur;
- milli təfəkkür
milli xarakterin potensiyasıdır - bu anlayışda xalqın
yaradıcılıq imkanı ifadə olunur;
- milli mədəniyyət
isə milli xarakterin bilavasitə göstəricisidir - bu
anlayışda xalqın bütün tarixi boyu yaratdığı
nə varsa, hamısı ifadə olunur.
Azərbaycan milli mədəniyyəti,
Azərbaycan milli təfəkkürü və Azərbaycan
milli mövcudluğu - Azərbaycan milli xarakteri və
anlayışların işığında aydın
görünür".
Bu gün bizim
üçün Azərbaycançılıq - inteqrativ
ideoloji sistem, "milli ideya" forması kimi təsəvvür
edilir. Bu ideyanın əsasında sivilizasiyalı, milli mənəviyyata,
mentalitetə malik Azərbaycan və onun vətəndaşı
haqqında təsəvvür dayanır. Tarixi inkişaf
prosesində dünya birliyinə, ümumbəşəri mədəniyyətə
inteqrasiya olunan və müasirləşərək yeniləşən
xalqın "milli ideyası" dövlət quruculuğu
prosesində həmişə mühüm yaradıcı rol
oynamışdır: "Xalqın dövlət quruluşu
onun dini, incəsənəti və fəlsəfəsi, fikirləri,
ümumiyyətlə, mədəniyyəti ilə birlikdə
vahid substansiyadır və vahid ruhu əmələ gətirir.
Dövlət fərdiləşmiş bütöv deməkdir,
bu bütövün bütün hissələri əhəmiyyətlidir
və onun heç bir tərəfini ayırmaq olmaz" (Hegel). Azərbaycançılığın
da milli ideologiya kimi qəbul edilməsi ölkəmizin sivil dövlətlər
sırasına daxil olmasına, daha uğurlu inkişafına
möhkəm zəmin yaradır. Əsrlərin,
minilliklərin dərinliklərindən gələn ənənələrimiz
mədəniyyətimizin, dövlətçiliyimizin
inkişafının əsasını təşkil edir.
Məhz bu anlamda milli ideologiya ilə
aşılanmış vətəndaşlıq dövlətin
tərəqqisini, təhlükəsizliyini, ərazi
bütövlüyünü, nəsillərin və milli ruhun
varisliyini təmin etmək səylərinin əsas amilinə
çevrilir ki, biz də tarixi inkişafın mənasını
və mədəni irsi özündə birləşdirən
Azərbaycançılığı məhz belə təsəvvür
edirik. Bu ideologiya millətin birliyinin,
ruhunun, əzəmətinin, bir sosium olaraq
uzlaşdırılmış fəaliyyətinin məqsədyönlülüyünün
nəticəsidir.
Azərbaycanın öz
sabahını düşünməsi, azərbaycanlıların
millət olaraq inkişafa can atması bu ideologiyaya daha uğurlu
perspektiv açır. Cəmiyyətdə
canlı və anlaşıqlı ideya, dövlətin və
millətin mənəvi inkişafının təməli
olmadıqda, müxtəlif və çox vaxt bir-birinə
zidd, ənənəvi sosial-mədəni normalarla vəhdət
təşkil etməyən siyasi nəzəriyyə və
ideologiyalar yaranır. Sağlam ideologiya
dövlətçiliyin formalaşması prosesinə və
millətin özgür simasına təsir göstərir.
31 dekabr tarixi neçə illərdir ki,
Dünya Azərbaycanlılarının Həmrəylik
günü kimi qeyd edilir. Birlik və həmrəylik
ideyasını gücləndirən bu bayram
xalqımızın sarsılmaz milli-mənəvi birliyinin rəmzinə
çevrilib. Müstəqil dövlətçilik
uğrunda müqəddəs mübarizəyə səfərbər
edən həmrəylik günü xalqımızda özünəinamı
gücləndirir. Azərbaycançılıq ən
müxtəlif sosial təbəqələrdə həmrəylik
axtarır, daimi, lakin millətin və dövlətin real
imkanlarından irəli gələn islahatları təbliğ
edir. Azərbaycançılıq
özünü azərbaycanlı sayan vətəndaşların
həmrəyliyinin istinad mənbəyidir - təkcə Vətəni,
Dövləti sevmək yox, hər bir şəxsin davamlı
inkişafı, dəyişən dünya reallığına
uyğun olaraq tərəqqi və təhlükəsizliyi
üçün çalışmaqdır.
Azərbaycançılıq
milli şüur tariximizdə nisbətən yeni ideologiya olsa
da, uzun müddət hüquqi dövlət və demokratik
rejimin formalaşmasında rol oynayan, azad xalqları birləşdirən
konstitusionalizmin elementlərini toplamaq gücünü qazanmışdır. Bu ideologiyanın konkret məqsədləri
vardır: azad vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafına və güclü dövlət quruculuğuna
xidmət etmək, insanların düşüncələrində
bu ideologiyanı formalaşdırmaq, fəaliyyətlərində
ideoloji dəyərləri rəhbər tutaraq, konstitusiya
quruluşu əsaslarının sabitliyinə zəmin yaratmaq. Azərbaycançılıq ideologiyası hüquqi
və demokratik dövlətimizi möhkəmləndirməyə,
müstəqil Azərbaycanı sivilizasiyalı dövlətlər
sırasına çıxarmağa imkan verir.
Azərbaycançılıq bu
torpağı, bu torpaqdan boy ataraq böyüyüb zənginləşmiş
mədəniyyəti sevmək, təəssübünü
çəkmək,
ehtiramını saxlamaq və onu daim təbliğ
etmək, Azərbaycanla bağlı olan müsbət nə
varsa hamısını bir arada toplamaq və yaşatmaq deməkdir.
Milli ideologiya sağlam vətənpərvərlikdə - Vətənə
məhəbbət, torpağa hörmət, doğma
xalqının özünəməxsus keçmişini
inkişaf etdirmək məqsədlərində təzahürünü
tapır: Vətənpərvərlik öz vətəninə,
ölkəsinə, xalqına məhəbbət deməkdir və
onun şovinizm, milli müstəsnalıq, məhdud millətpərəstlik
və etnoeqoizm ilə heç bir əlaqəsi yoxdur.
Azərbaycançılıq ayrıca bir vətəndaşın
amalının ümummilli və ümumbəşəri dəyərlər
dünyasına qovuşmasıdır. Onun
humanist mahiyyətini müxtəlif xalqların, mədəniyyətlərin,
ənənələrin üzvi şəkildə vəhdəti
təşkil edir. Gerçək
gücü və funksionallığı isə fərdi
maraqları və meyilləri dövlətin siyasəti ilə
birləşdirməyə və xalqın milli-mədəni
eyniyyətini qoruyub saxlamağa xidmət etməsindədir.
Azərbaycançılıq keçmiş
tarixi dövrlərin mifologiyasını, arxetiplərini, mədəni
kodlarını və rəmzlərini mənimsəyərək,
yeni ideyaları əsaslandırmaq və milli dövlətin
inkişafının yeni vektorunu müəyyənləşdirməkdir
- hazırda cəmiyyətimizin ən qurucu və dinamik
qüvvəsidir. Azərbaycançılıq
güclü dövlət hakimiyyətinin və möhkəm
milli intizamın, milli maraqların və milli özünüdərkin
olmasını tələb edir. Bu ideologiya
Azərbaycanda vahid cəmiyyət, vahid xalq
formalaşdırır. Azərbaycançılıq
hər kəsin hüquq və azadlıqlarının təmin
olunduğu siyasi və dövlət quruluşunun milli mahiyyətinə,
inkişaf strategiyasına, formasına etno-siyasi
baxışı dərinləşdirir və yeniləşdirir.
Bu məfkurə çağımızda Azərbaycan
xalqının tarixi, mənəvi-əxlaqi, mədəni
birlik ideyasını qüvvətləndirməklə, gələcəkdə
də azərbaycanlılara, onların nəsillərinə
xidmət etmək amallarını daşıyır.
Azərbaycançılıq
ideologiyası cəmiyyətdə milli birliyi və ümumxalq
münasibətlərini qoruyan, millətin və onun dövlətinin
mövqeyini təsdiq və inkişaf etdirən, mənəvi
varlığını, kimliyini əks etdirən, milli təfəkkürünü
birləşdirən dəyərlər sistemidir. Bu dəyərləri
cəmləşdirən dil, ərazi, vətəndaşlıq,
adət-ənənə və ideoloji birlik Azərbaycançılıq
ideologiyasının inkişafını əbədi edir.
Azərbaycandan kənarda yaşayan
soydaşlarımızla yanaşı, milliyyətindən
asılı olmayaraq, Azərbaycanın müstəqilliyini,
birliyini və hüquqi, demokratik dövlət kimi
inkişafına köməkliyini əsirgəməyən hər
bir kəs Azərbaycançılıq ideologiyasının
daşıyıcısı olmaq şərəfinə
yüksəlir.
Azərbaycançılıq dedikdə
söhbət təkcə milli dildən, dindən, adət-ənənədən,
mədəni-mənəvi dəyərlərdən, habelə
bu dəyərlərin rəsmi dövlət fərmanları
ilə təsbit olunmasından getmir, milli sərvətlərin
öyrənilməsi, dəyərləndirilməsi,
qorunması kifayət etmir - onlar ictimai zəmində dinamik bir
proses kimi saxlanılmalı və inkişaf etdirilməlidir.
"Azərbaycançılıq coğrafi anlayış
deyil, o, daha çox siyasi anlayışdır... Kim
özünü azərbaycanlı hiss edirsə, o, azərbaycanlı sayıla bilər!" (Heydər Əliyev).
Müasir dövrdə qloballaşmanın
bir sıra inkişaf göstəriciləri milli mənsubluğa
müxtəlif istiqamət və səviyyələrdə təsir
göstərir. Qloballaşan dünyada bəzən vətənpərvərlik,
daha çox vətəndaşlıq, loyallıq və
tolerantlıq hissləri ilə əvəz olunur. Sənayeləşmə,
demokratikləşmə, məlumat mübadiləsi dairəsinin
genişlənməsi və s. kimi qloballaşma prosesinin
atributları etno-milli mənsubiyyətlərə təsir edərək
münaqişələrə də səbəb olur. Təsadüfi
deyildir ki, qloballaşmanın milli ideologiya ilə ziddiyyət təşkil
etməsi fikirləri də səslənir. Ona görə də
çağdaş zamanda milli ideologiya ilə ümumbəşəri
dəyərlərin harmoniyasına nail olmaq, qloballaşma
prosesinə milli-mənəvi irslə qoşulmaq hər bir
xalq üçün böyük önəm
daşıyır.
Dövlətlər daha çox
qloballaşma proseslərinə üstünlük verərək, daxili problemlərinin
həllini beynəlxalq əməkdaşlıqda görürlər.
Azərbaycançılıq ideyası bu
çağırışlara cavab verir, milli mənsubluğun
müdafiəsi ilə yanaşı, ümumbəşəri dəyərləri
də özündə ehtiva edir. Bu, Azərbaycanın
dünya birliyinə inteqrasiyasının ideya əsasını
təşkil edir, bizi dünyaya tanıdır, mütərəqqi dəyərləri
(tolerantlıq, etnik müxtəliflik) özündə birləşdirən
ideologiyanı təbliğ edir. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev
çıxışlarında dəfələrlə qeyd edir
ki, bu gün Azərbaycanın əsas prioritetlərindən
biri milli adət-ənənələrimizin təmin
olunması şərtilə dünya birliyinə inteqrasiya etməsidir.
Bu inteqrasiyada Azərbaycanın öz yerini tapması, eyni
zamanda milli identikliyini qoruyub saxlaması müstəsna əhəmiyyət
kəsb edir: "Azərbaycan xalqı əsrlər boyu
müstəqillik həsrətində idi. Biz
müxtəlif dövrlərdə başqa-başqa dövlətlərin
tərkibində yaşamışıq. Amma
öz milli xüsusiyyətlərimizi itirməmişik. Nəyin hesabına? Onun
hesabına ki, öz ana dilimizi, mədəniyyətimizi saxlaya
bilmişik, ədəbiyyatımız inkişaf edib, milli ənənələrimiz
qorunub saxlanılıbdır. Budur, hər
bir xalqın milli identifikasiyasını şərtləndirən
əsas məsələlər" (İlham Əliyev).
Azərbaycançılıq
ideyası qloballaşma şəraitində universal dəyərlərin
qorunmasını önəmli hesab edir və ölkəmizin
müasir milli modernləşmə yolunu mütərəqqi
dünya sivilizasiyası məkanına inteqrasiyada
görür.
İnkişaf etmiş Avropa ölkələrinin
tarixi göstərir ki, baş verən hər hansı siyasi,
iqtisadi sarsıntılara, hakimiyyətlərin bir-birini əvəzləməsinə,
dövlət quruluşunda dəyişikliklərə
baxmayaraq, bu ölkələrdə müstəqillik, demokratik
inkişaf yolu dönməz və sarsılmazdır.
Belə bir tərəqqi ruhunda
müasir Azərbaycançılıq da universal dəyər
olan insan hüquqlarının qorunması, beynəlxalq təhlükəsizliyin
təmin edilməsi, eyni zamanda ölkələrin ərazi
bütövlüyü prinsipi və digər vacib
atributları nəzərdə tutaraq, habelə
qloballaşmanı müasir dünyanın təbii inkişaf
prosesi hesab edərək, özünün aydın mövqeyi və
strateji xətti ilə suveren dövlətimizin dünya
birliyində möhkəmlənməsi maraqlarını daha qətiyyətli
şəkildə həyata keçirmək məqsədlərinin
mühüm siyasi-ideoloji vasitəsi olmaqdadır.
Nadir Məmmədli
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 3 avqust.- S.14-15.