"Ar" və "Cinayət"
Esse
Humanitar elmlər arasında ən yeni sahə
olan kulturologiyada dünya xalqlarının mədəniyyətləri, o cümlədən
ədəbiyyatları, əgər
belə demək mümkünsə, "vicdan
aspekt"indən də
öyrənilir, yəni
mənəvi-tipoloji baxımdan
təhlil və tətbiq olunur. Həmin
üsula görə, bəşəriyyət mədəniyyətini
iki hissəyə bölürlər: "Ar
mədəniyyəti" və
"Cinayət mədəniyyəti".
"Ar mədəniyyəti"nə o ədəbi əsərlər
aiddir ki, onların qəhrəmanları
hər hansı bir qərara gələrkən öz vicdanlarının səsinə
deyil, elin səsinə və ənənəyə çevrilmiş
sosioloji davranış
qaydalarına riayət
edirlər. Onların bütün hərəkətlərinə,
hər bir addımına artıq qəbul edilmiş adət-ənənələr və
xalqın gözü nəzarət edir. Bu cür qəhrəmanlar
el-ulus qarşısında
"avtoritet" önündə
daim daxili hesabat verirlər. Onların ən çox qorxduqları şey el qınağıdır. Hər
hansı bir qərarı qəbul edərkən öz-özlərindən
soruşurlar: Mən bunu belə etsəm, görəsən,
el nə deyər? Xalq bunu alqışlayarmı?
Yalnız cavab müsbət
olanda, qərar qəbul edilir və hərəkətə
gətirilir.
Bu cür
mədəniyyətdə insanın
özü, onun daxili vicdan səsi
və şəxsi məsuliyyət hissi istisna olunur. Əxlaq meyarlarını
qədimdən gələn
adət və el tələbləri müəyyənləşdirir.
Sözün kəsəsi, "ar mədəniyyət"ində
insan vaxtilə qəbul olunmuş çərçivə içərisində
dolanır, yəni ilk
baxışda o elə
bir vəziyyətdədir
ki, zahirən hərəkət edir, amma yerləşdirildiyi çərçivə hüdudlarından
kənara çıxa
bilmir. El qarşısında onun üzü nə qədər ağdırsa,
xalqın gözündə
nə dərəcədə
nümunəvidirsə, bir
o qədər də qərar seçimində məhduddur.
Mənəvi-tipoloji aspektdən
hələ öyrənilib
təhlil olunmayan Azərbaycan ədəbiyyatında
"ar mədəniyyəti"nin elementlərini xalqımızın məhəbbət
dastanları içərisində
öz layiqli yerini tutan "Əsli Kərəm"də,
nə qədər qəribə olsa da, Kərəmin obrazında (yüzlərlə
başqalarında da) tapmaq olar. Fikrimizi
əsaslandırmaq üçün,
gəlin, həmin dastandan səciyyəvi bir bəndi xatırlayaq:
Ərzurumun gədiyinə
varanda,
Onda gördüm, burun-burun qar gəlir
Dedim, Kərəm, gəl qayıdaq bu yoldan,
Dedi, Xan oğluyam, eldən ar gəlir.
Gördünüz? Eşq əlindən dəli-divanə
olmuş, bu səbəbdən ara-sıra
alışıb-yanan Kərəm,
- qayıtsam, Əslisiz
ölərəm, odumu
söndürə bilməzsiniz,
yanıb kül olaram, - demir. Deyir, "Xan oğluyam, eldən ar gəlir".
Yəni eldən ar olmasa,
qayıdaram. Qayıtsam, el nə deyər? Deməzmi, bu boyda Xan
oğlu bir qızın arxasınca düşdü, niyyətinə
çatıb qızı
ala bilmədi, bir bu qədər əzab-əziyyətdən sonra
əliboş döndü.
Xalqın gözü, elin sözü insanı yandıran, onu çöllərə salan
sevgidən də təsirlidir, güclüdür. Buna görə də qəhrəmanın verəcəyi
"hökmə" qeyd-şərtsiz
təsir edir. Əslinə qalsa, kişi eşqindən
alışıb-yanır, elin
buna nə dəxli? Amma sevgilisinin dalınca
dərələrdən sel
kimi, təpələrdən
yel kimi keçib gedən Xan oğlu deyir,
eldən ar gəlir. Sanki etdiyini təkcə cilovsuz məhəbbətinə
görə deyil, həm də (daha çox) elin gümanını doğrultmaq üçün,
tələbini təmin
etmək üçün
edir. Çalışır
elə etsin ki, nəticə Xan adına
layiq olsun, - "...Dedi, Xan oğluyam,
eldən ar gəlir".
Demək, Kərəm müəyyən
mənada ar mədəniyyətinin təmsilçisidir.
"Cinayət
mədəniyyəti"ndə hər şey bunun əksinədir. Qəhrəman hamılıqla qəbul olunmuş davranış qaydalarına qarşı çıxır, onun hərəkətlərini daxili
vicdan səsi müəyyənləşdirir. Son nəticədə ictimai adət və oturuşmuş davranış qaydalarının
tərəfdarı olan
kütləylə qəhrəman
arasında ziddiyyət
yaranır. El göz bəbəyi kimi qoruduğu yaşam etiketini pozduğuna görə onu öz içərisindən
qovmağa, təcrid etməyə səy göstərir.
"Cinayət
mədəniyyəti"ndəki "cinayət" toxunulmaz davranış çərçivəsinin
pozulmasından ibarətdi. Bu halda əsas aparıcı qüvvə,
hər şeyin mərkəzində duran amil şəxsiyyət və onun daxili
iradəsidir. Belə insan
kütlənin sərt
şərtlərini nəzərə
almadan öz daxili səsinin buyruğuna əməl edərək yeni davranış normaları
tətbiq etməyə,
öz əqidəsindən
dönməməyə çalışır.
Çox
zaman özü buna qurban gedir,
amma dediyindən dönmür.
Şanlı ədəbiyyatımızda
"cinayət mədəniyyəti"nin nümayəndəsi
kimi, yəqin ki, eldən ar edən Kərəmə
qarşı Məcnun
obrazını qoymaq olar. Məcnun elin fikrini, sözünü vecinə
almır. O, eşq
əlindən çöllərə
düşüb, Leyli
deyə ölür, amma əqidəsindən dönmür. Elin ağsaqqallarının dediyi ilə oturub-durmur, onun bütün davranışını,
bütün hərəkətlərini
könlündəki sevgi
və öz qəlbinin səsi müəyyənləşdirir. Buna görə də
el tərəfindən qınanır.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, Azərbaycan ədəbiyyatı mədəni-mənəvi
tipologiya nöqteyi-nəzərindən
öyrənilməyib (bu,
yəqin, kulturologiyanın
bir elm kimi təzə meydana gəlməsindədir), belə
düşünürəm ki, ədəbiyyatşünaslığımızın
bu sahəsi xam torpaqdır və öz tədqiqatçılarını gözləyir.
İmir Məmmədli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-3 avqust.-
S.4-5.