Ex Caelis Oblatus - Göy üzünün hədiyyəsi...
Umberto Eko "Təhkiyə
meşələrində altı gəzinti" kitabında ədəbiyyatın
Düma və Coys arasındakı həssas və incə məqamında
gəzişir.
Düma ilə Coys arasında qalan oxucu və ədəbiyyatşünaslar
üçün olduqca konseptual fikir irəli sürür:
"Həyat "Üç muşketyor"dan daha çox
"Uliss"ə bənzəyir. Halbuki biz həyatı
Coysun bir təhkiyəsi, nəql etməsi kimi deyil,
Dümanın təhkiyə forması, əhvalatı kimi qəbul
edir və yaşayırıq".
Umberto Eko "Sıfır
sayı" romanında bu iki qütbü birləşdirir. "Sıfır
sayı" həm kütləvi, həm elitar, həm əyləncəli,
həm də ciddi bədii nümunədir. Publisistika və bədiiliyin sərhədləri isə
"postmodern vəziyyət" yaradır. "Sıfır sayı" romanında məlumat,
bilgi müharibəsindən doğan mediatik populizmin mahiyyəti,
qara tərəfləri ehtimal kontekstindədir. Romanın postmodern elementləri Jan Bodliyarın
"Tam ekran" adlandırdığı hiperhəqiqət və
transreal məzmunla da kəsişir. Pastiş,
parodiya, poststruktural elementlər gümansız və
inamsız bir toplumun, istehlak cəmiyyətinin qara media ilə
idarə olunması sarkazm və yumorun dili ilə tənqid
olunur. Çünki video, interaktiv ekran,
multimedia, internet, virtual gerçəkliklə
qarşılıqlı təsir və əlaqə bizi hər
tərəfdən təhdid edir. Hər
yerdə məsafələr bir-birinə qarışır, hər
yerdə məsafə yoxa çıxır. Artıq cinsiyyətlər arasında, zidd qütblər
arasında, aksiyaların baş qəhrəmanları arasında,
subyektlə obyekt arasında, həqiqətlə həqiqətin
surəti arasında bir məsafə yoxdur. Bu
anlayış, dərketmə xaosu, əks qütblərin bu
toqquşması, mümkün və mütləq dəyər
mühakiməsinin artıq heç bir yerdə
olmadığını sübut edir: Nə sənətdə,
nə əxlaqda, nə də siyasətdə. Məsafənin
aradan qaldırılması hər şeyi eyniləşdirir,
adiləşdirir.
"Sıfır
sayı" romanı Ekonun digər romanları ilə
müqayisədə həcmcə kiçikdir. Əsər maraqlı bir
mövzuda yazılmışdır; "Adriatik sahilində
onlarla hotelin, qocalar və kimsəsizlər üçün
tikilmiş istirahət evlərinin, haqqında çox şey
danışılan bəzi ticarət sövdələşmələrinin,
gecə saat on birdən sonra verilişlərə başlayan və
sadəcə hərraclar, alış-verişlər və
açıq-saçıq şoular göstərən bir-iki
yerli televiziya kanalının" və "iyirmiyə qədər
mətbuat orqanının" sahibi olan Komendator Vimerkate
adlı bir adam şantaj yolu ilə pul qoparmaq məqsədilə
bir layihə tərtib edir. Layihə ondan ibarətdir
ki, "Sabah" adlı bir qəzet digər bütün qəzetlərdən
fərqli və oxucuları öz istədikləri istiqamətdə
yönləndirəcək materiallar dərc edəcək,
bununla Vimerkatenin nəzərdə tutduğu adamları narahat
edəcək. Lakin layihə hələlik üzə
çıxmayacaq, qəzetin yalnız 12
buraxılışı, 12 sıfır sayı həmin
adamlara təqdim ediləcək və Vimerkate ilə
razılaşmadıqları təqdirdə qəzet çap
olunaraq nələrə səbəb olacağı aydın
şəkildə göstəriləcəkdir. Vimerkatenin qəzet
layihəsini tapşırdığı Simei obrazı isə
ölkənin ən uğursuz mətbuat nümayəndələrini
bu qəzetdə toplamaqla bərabər, qəzetdə bu bir il ərzində baş verən hər şeyi
kitab halında yazmaq və özlüyündə bu
materialı Vimerkateyə qarşı istifadə edə bilmək
məqsədilə Kolonnaya müraciət edir. Bu
uğursuz jurnalistlər Maya Frezia, Romano Braggadocio, Kambria,
Luicidi, Palatino və Kostanza idi. Maya Frezia
filologiya fakültəsini yarıda qoymuş, dedi-qodu
jurnallarında işləyən, vəzifəsi şou-biznes
dünyasını izləmək olan 28 yaşlı subay bir
qızdır. Gündəlik qəzetin daha
ciddi məsələlərdən bəhs edəcəyini
düşünərək "Sabah"a qoşulur. Kambria həbslər, avtomobil qəzaları nəticəsində
baş verən ölümlərlə bağlı yazılar
yazan, lakin uğursuz olan bir jurnalistdir. Luicidi
"heç kəsin heç vaxt adını eşitmədiyi"
nəşrlərdə çalışmışdı.
Palatino tapmaca jurnallarında işləmişdi.
Kostanza bəzi qəzetlərdə korrektor kimi
çalışmışdı.
Demokratik jurnalistikanın əsas
qaydası hadisələrin yanaşmalardan ayrı
tutulmasıdır. Sıfır sayı olaraq adlandırılan bu qəzetdə
isə bunun tam əksinin necə hiss etdirmədən həyata
keçiriləcəyi toplantılarda bir-bir müzakirə
edilib müəyyənləşdirilir: "Böyük
anqlasakson qəzetlərinə baxın. Məsələn,
bir yanğın ya da avtomobil qəzasından bəhs edirlərsə,
özlərinin nə düşündüklərini
açıq şəkildə söyləməzlər.
Bunun üçün bir şahidin, yoldan
keçən adamın, ictimaiyyəti təmsil edən birinin
fikirlərini dırnaq içində xəbərə daxil edərlər".
Yəni burada deyilənə əsasən,
jurnalistin oxucunu öz fikrinə inandırmaq üçün
çox bəsit bir yoldan istifadə etməsi kifayətdir.
O, hər mövzuda bu misaldakı kimi davrana bilər. Gördüyümüz kimi, mətbuat
orqanlarının cəmiyyəti necə aldatdıqları,
istədikləri kimi yönləndirdikləri aydın şəkildə
göstərilir. "Unutmayın ki, indiki
dövrdə bir ittihamı təkzib etmək üçün
əksini sübut etməyə ehtiyac yoxdur, ittiham edən
şəxsi qaralamaq, etibardan salmaq lazımdır". Bunun səbəbi, müasir oxucunun xəbərlərdən
daha çox şəxslərlə, onların həyatı,
işi, görünüşü ilə maraqlanmasıdır.
Buna görə də bir insanın dediklərini
təkzib etmək üçün onun fikirlərinin əksini
sübut etmək lazım deyil, onunla bağlı hər
hansı xoşagəlməz faktın üstünü
açmaq kifayətdir. Beləliklə,
"biz ətrafımızda baş verənləri izləyən
zaman, Umberto Eko önümüzə qoyulan xəbərlərə
niyə şübhə ilə baxmalı olduğumuzu israrla
izah edir". "Qəzetlər yalan
danışır, tarixçilər yalan danışır, bu
gün televiziya da ancaq yalan danışmaqla məşğuldur". Bəzən bu
transpopulist vəziyyətin yalan olduğunu dərk etmir və
inanırıq, bəzən isə yalan olduğunu bilə-bilə
inanmaq istəyirik.
Həyatın "Tam
ekran"da bu qədər saxta və çılpaq
görünüşü belə bir təsəvvür
yaradır ki, keçmişdən bu günə heç nə
dəyişmir. Standart bir həyat tərzi,
dünyagörüşü var. Ancaq yazı, şeir, ədəbiyyat
belə deyil. Hər an, hər saat, hər gün, hər
əsr və hətta hər era dəyişir, insana rəngli
bucaqlardan baxır, dəyərləndirir, həyata müxtəlif
mənalar qazandırır...
Roman "Bu səhər
krandan su axmırdı" cümləsi ilə
başlayır, bu cümlə 6 iyun 1992-ci ildə deyilir. Heç 20 səhifə
oxumamış zaman dəyişir və hadisələr bundan 2
ay əvvələ, 6 aprel 1992-ci ilə aparılır və
süjet davam edir. Yalnız sonlara yaxın
təhkiyəçi ilk cümləni dediyi günə
qayıdır. "Və səhər
yuxudan oyandıqda krandan su axmırdı". Zaman sıçrayışları fonunda sənət
və məsuliyyət tezisi qavranılır.
Son jurnalist obrazı Romano
Braggadocioda müəllif maraqlı bir priyomdan istifadə
etmişdir.
Braggadocio deyir: "Babam kimsəsiz, atılmış bir
uşaq olub, bildiyiniz kimi belə hallarda bələdiyyə
işçilərindən biri o uşağa bir soyad uydururdu.
Sadist bir adam olsaydı, uşağa hətta
Ficarotta soyadını verə bilərdi. Babamın
bəxtinə düşən məmursa, yəqin,
yarısadist olub, ya da müəyyən bir mədəniyyətə
sahib olub". Romanonun soyadı ilə
bağlı bu motiv Ekonun öz həyatından
alınmışdır. Belə ki, Umberto
Ekonun babası da kimsəsiz və atılmış bir uşaq
olub və ona da Romanonun babası kimi soyad verilib. Umbertonun
babasına isə üç sözün abreviaturasını
soyad kimi veriblər: Ex Caelis Oblatus - (ECO) - yəni "göy
üzünün hədiyyəsi".
Braggadocio da bu yalanlar
dünyasında yaşayanlardan biridir. O, Mussolininin
öldürüldüyü vaxt onun həqiqətən
ölmədiyini, özünün əvəzində
oxşarının güllələndiyini
düşünür. Bu həqiqəti
araşdırmaq yolunda davam edərkən ölkənin 50 illik
tarixi hadisələri nəzərdən keçirilir. (Əvvəl də qeyd etdiyim kimi, hadisələr
1992-ci ildə cərəyan edir. Buna
görə, Braggadocionun araşdırmalarında
40-cı-90-cı illər tarixindən
danışılır). Braggadocio
"Şübhələnmək, daim şübhələnmək
lazımdır, yalnız bu yolla həqiqəti tapa bilərsən",
fikrinə inanırdı. Bu yol üzrə
irəliləyərkən atdığı daşlardan biri hədəfə
dəydi və buna görə də öldürüldü.
Əslində, onun dedikləri bəlkə də
yanlış idi, ya da başqalarının təxmin edə
biləcəyi, şübhələnə biləcəyi hadisələr
idi. Lakin özünün də dediyi kimi,
"Faktlar ayrı-ayrılıqda heç bir şey deməz,
amma bir yerə topladıqda sənə ilk baxışda məlum
olmayan bir şeyi göstərər". Braggadocionun
da etdiyi təxminən bu idi. Lakin bu işə
Simei və hadisələrin təhkiyəçisi Kolonna da
qarışmışdı. Hətta
Vimerkateyə də xəbərdarlıq gəlmişdi. Buna görə də Vimerkate qəzeti
bağlayır. "Sabah" öz ömrünü
başa vurur. "Sabah" bu gün
ölür". Simei isə çarəni
şəhərdən çıxmaqda tapır. "Ya ortada bir axmaqlıq var və bu bizi
maraqlandırmır. Ya da etibarlı bir
fikir var və böyük ehtimalla kimsə bu fikri gec-tez ifadə
edəcəkdir". Bu dəfə fikri
ifadə edən Braggadocio olur və bunu həyatı ilə
ödəməli olur.
Romanın ən maraqlı tərəfi
Kolonna-Maya xəttidir. Kolonna 50 yaşında, Maya isə 28 yaşında
olmalarına baxmayaraq, onlar bütün bu yalanların,
uğursuz iş həyatının içində bir-birlərini
tapır, bir-birlərinin uğuru olurlar: "- İki
uğursuzun belə xoş bir görüşündən daha
böyük bir uğur ola bilməz".
Maya müdafiəsiz bir qızdır, bu səbəbdən
öz iç dünyasına
sığınmışdır, başqalarının
dünyasında nələr baş verdiyini bilmək istəmir,
bunun səbəbi, bəlkə də, nə vaxtsa o dünyalar
tərəfindən yaralanmasıdır. O qədər qeyri-adi
xüsusiyyətlərə malik və məncə, əsərin
ən maraqlı surətidir ki, hətta Braggadocio onun qəribə
xüsusiyyətlərini autizmin ilk əlamətləri hesab
edir və bu fərziyyəsinin həqiqət olub-olmaması əsərdə
aydınlaşmır. Yenə ehtimallar...
Maya belə bir bağlı
dünyaya Kolonnanı qəbul edir. Kolonna da, eyni zamanda qadınlara
bağladığı qapılarını Mayaya
açır: "Otuz ildən çox idi ki, heç kəsə
belə sözlər deməmişdim. May ayı idi və mən
otuz ildən sonra baharın gəlişini sümüklərimdə
hiss edirdim".
Su kranı ilə
bağlı uzun müddət davam edən şübhələrdən
Kolonnanı xilas edən də nəhayət Maya olur. Onun bir xeyli
düşünüb gəldiyi qənaətə görə,
Braggadocionun öldürüldüyü gün Kolonnanın
evində işləyən xadimə su kranının
axıtdığını görür və ümumi
kranı bağlayır. Gecə evə gəlib bir stəkan
su ilə dərman atan Kolonna isə boruda qalmış su ilə
stəkanını doldura bilir və başqa heç bir
iş görmədən yatır. Yəni evə
heç kəs daxil olmamış və Kolonna təhlükə
altında deyil. Hər halda bu da bir
ehtimaldır və nə qədər məntiqə yaxın
olsa da, real variant olmaya da bilər. Seçimi
Kolonna edir və Mayaya inanmağı, onun ehtimalını
özünün hər cür ehtimalından üstün
tutmağı seçir. Hər an
şübhə ilə yaşamaq ən pis faktla yaşamaqdan
belə pisdir. Maya Kolonnanı bu məchulluq uçurumundan
çəkib çıxarır və yalnız bundan sonra
onlar həyatlarına davam edə bilər: "Mənə
dincliyi, özümə inamı, ya da ən azından məni
əhatə edən dünyanın inamsız sükunətini
qaytaran Maya oldu. Əgər çox şey tələb
etməsən, həyata dözmək olar".
"Sıfır sayı" Ekonun
"Fuko kəfkiri", "Ərəfə adası",
"Baudolino", "Şahzadə Loananın sirli alovu",
"Praqa qəbiristanlığı" və
"Qızılgülün adı" romanlarının ədəbi-fəlsəfi
yekunudur. Bu estetik kilid və açar rolunu oynayan roman
ömür çevrəsi qapanan Ekodan - "Göy
üzünün hədiyyəsi"ndən qalan sonuncu ədəbi
mirasdır.
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 3 avqust.- S.10.