Tabulara qalib gələn İran filmi

 

İran filmi 1930-cu illərdən bəri senzuranın, təzyiqlərin hətta sürgünlərin pəncəsində var olmağa çalışır bunu yaxşı da bacarır. İran filmlərinin hədəfi birbaşa insanlar onların həyatını ön plana çəkməkdir.

İran filminin tarixi bütün dünyada olduğu kimi, yəni 1904-cü ildə Tehrandakı ilk film salonunun açılışına qədər gedib çıxır. Həmin zamanlarda İran xalqı film sənətinin ilk əsərlərinə böyük maraq göstərirdi. Amma İranın öz milli filmini ortaya çıxarmağına hələ yarım əsr var idi.

1925-ci ildə ilk film məktəbinin açılışı ilə İran filmi sürətlə inkişaf etməyə başladı. O gündən bu günə kimi film İran üçün millətlərarası arenada bir təmsilçiyə çevrilib. Nəhayət, İran filmi cəzbedici, xaotik, duyğusal təsirli bir film halına gəlib çıxdı. İtaliyalı yeni realist axınından təsirlənən iranlı film çəkənlər bir-birlərinin arxasınca dünya film tarixinə əla filmlər miras qoymağa başladılar.

 

"Qara ev" - Füruğ Fərruxzad (1963)

 

Cüzam xəstəsi olduqları üçün cəmiyyət tərəfindən tərk edilmiş bir qisim insanın həyat hekayəsindən bəhs edən qısametrajlı sənədli film olan "Qara ev", çevrilişdən sonra İran filminə yeni bir dalğa gətirdi. 1961-ci ildə qurulan ilk cüzam koloniyası Behkadeh Rajidə əzab-əziyyətli bir vəziyyətdə xoşbəxtliyin kiçik şeylərdə olmağından bəhs edir. İki qız  bir-birinin saçını darayır, başqa bir adam küçənin ortasında ayaqyalın rəqs edir, uşaqlar əllərindəki dəyənəklərlə oyunlar oynayır. Yəni bu cüzam xəstəsi olan adamlar qədər cəmiyyət tərəfindən tərk edilsələr , onların yaşamalı olduqları bir həyatları var.

Filmi "İncil"dən, "Quran"dan öz yazdığı yazılardan seçdiyi hissələri səsləndirib filmə məna yükü verən Fərruxzad çəkib. Fərruxzad həm şairdir. Hətta əksər adamlar üçün Fərruxzad İranın bu günə kimi yaşayan ən böyük ən yaxşı qadın şairidir. Çünki o, bütün qadağalara tabulara qarşı çıxıb, mövzusu  arzular, sevgi qadın baxışı olan şeirlər yazıb. İran ədəbiyyatında kişi şairlərin dominantlığına baxmayaraq, bu cür gözəl qadın şair olmaq asan deyil. Təəssüf ki, hələ 32 yaşında ikən maşın qəzasında dünyasını dəyişən Fərruxzadın İran film tarixində cəmi bircə filmi qaldı, o da "Qara ev".

 

"Kərpic ayna" - İbrahim Gülüstan (1965)

 

İbrahim Gülüstanın ilk işi olan bu film bir taksi sürücüsünün arxa oturacağındakı körpənin fərqinə varması ilə başlayır. Filmin qalan hissəsi taksi sürücüsünün sevgilisinin bu körpənin anasını axtarmağı ilə davam edir. Qaranlıq təsirli bir əsər olan bu film İran filminin bu günə kimi ən çox toxunduğu mövzulardan birinə toxunur. Əxlaqi dilemmalar sosial qayğılar. Həyatımızın  hər vaxtında rastlaşa biləcəyimiz bu vəziyyət İran filminin mövzusuna çevrilən daha  real təsirli nümunələrlə gözümüzün qarşısından canlanır. Körpəni anasına qovuşdurmağa çalışan sürücü sevgilisi həm bir-birlərini kəşf etməyə başlayırlar.

Fellini və Antonininin filmləri ilə müqayisə olunan bu film İtaliyanın yeni realist atmosferinə nisbətən daha radikal olması ilə fərqlənir. Bu filmə baxanda adam elə bilir ki, filmdəki obrazlarla əvvəllər haradasa rastlaşıb. Gülüstanın özünəməxsusluğu, duyğusal dürüstlüyü bu filmi daha da qüvvətli edir. Cinsiyyət cəmiyyət qavrayışlarına daha azad çərçivədən baxışı, özündən sonrakı İran filmlərinə ilham mənbəyi olan Gülüstanın bu filmi tarixin ən vacib İran filmlərindən biri olaraq göstərilir.

 

"Cənnətin rəngi" - Məcid Məcidi (1999)

 

Məcid Məcidinin bu uzunmetrajlı filmində səkkiz yaşı olan kor uşaqla tanışlığım mənə çox təsir elədi. Atası Haşim, iki bacısı nənəsi ilə balaca bir kənddə yaşayan Məhəmmədin atası ilə münasibətlərinə köklənən bu filmdə Haşimin arvadının ölümündən sonra yenidən evlənmək arzusu da onların ata-bala münasibətinə çox böyük təsir göstərir. Haşim yeni arvadının oğlu Məhəmmədin kor olmasını yaxşı qəbul etməyəcəyindən qorxub oğlunun kor olduğunu ondan gizlədir. Atası hər şeyi fikirləşərək oğlunu kor bir dülgərin yanına göndərir ki, oğluna dülgərliyi öyrətsin.

1998-ci ildə xarici dildə ən yaxşı film kateqoriyasında Oskara namizəd göstərilən bundan əvvəlki "Cənnətin uşaqları" filmi ilə müqayisədə "Cənnətin rəngi" filmi ata-oğul münasibətləri ilə beynimizi daha çox yoran film kimi görünür. Bu filmi Fellininin "La Strada"sı müqayisə edirlər. Filmdə rol alan bütün aktyorlar öz obrazlarını çox gözəl bir şəkildə oynayıb tamaşaçıları valeh edirlər. Baxmağınız məsləhətdir.

 

"Tısbağalar da uçar" - Bəhmən Qodabi (2004)

 

Bəhmən Qodabi çəkdiyi bu filmə belə rəy verir:

"Filmimi diktator faşistlərin siyasətlərinə qurban edilən dünyanın bütün məsum uşaqlarına ithaf edirəm".  2000-ci ildə çəkdiyi "Sərxoş atlar zamanı" filmi Kaan film festivalında "Qızıl kamera" mükafatına layiq görülüb. Bəhmən bu filmində əvvəlkilər kimi, müharibənin ortasında əziyyət çəkən uşaqları ön plana çəkir. Film İraq müharibəsindən sonra çəkilən ilk İraq filmidir Amerika işğal qüvvələrinin dəstəyini aldığı deyilir.

"Tısbağa" bu filmdə Kürd diasporunu ifadə edir. Müharibəyə meyilli ölkələrə qarşı içimizdə olan antipatiyaya meydan oxuyan bu film kürdlərin Türkiyə İraq arasında qalmış, müharibənin içinə atılmış, köç soyqırım təhlükəsilə üz-üzə qalıb yaşamaq uğrunda mübarizəsindən bəhs edir.

Peyk ləqəbli bir uşağın liderlik etdiyi bir qrup uşağın müharibə zonasındakı minaları təmizləyib Birləşmiş Millətlər Təşkilatına satması bizim öz isti evimizdə oturub rahat-rahat baxdığımız bu filmin cansıxıcı da olsa əsas mövzusudur. Bu uşaqların hərəsi yara almış yaşamağa çalışan minlərlə adını bilmədiyimiz uşaqları təmsil edir. Onların cəzası istəmədikləri başa düşmədikləri bir müharibənin ortasında doğulmaqdan başqa bir şey deyil. "Tısbağalar da uçar" filmi müharibə uşaqlar mövzusunda çəkilmiş ən təsirli filmlərdən biridir.

Birnəfəsə, dayanmadan, ard-arda baxdığım bu filmlər haqqında geniş təhlil yazmaq istəmədim. Çünki bu, filmşünasların işidir. Amma ən azından bu yazı ilə sizə çatdırmaq istədim ki, İran filmi ilə daha yaxından maraqlanmağınız yaxşı olardı. Bu filmlərə baxmamış ölmək günah olar.

 

Eminquey

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 17 avqust.- S.7.