"Mən" olmağımın
tarixçəsi
parçalar
60-cı illər. Bakı
Sinifdə
bir əsas dostum vardı, - Nazim (Məmmədov),
yaraşıqlı, centlmen-bəyzadə qırımında
oğlan idi. Saçı kremsiz-filansız
parıldayardı. Sonralar belə saçı
vyetnamlılarda gördüm. Bizi boksa,
döyüşkənliyə sevgi birləşdirmişdi, daha
doğrusu, heç bilmirəm məndə nələr Nazimi
çəkmişdi ki, o qədər uşaqdan məhz mənimlə
yaxınlıq etmişdi. Nazimin
binasında Olqa adında qız yaşayırdı, yan binada
isə Tanya. İkisi də o
çağkı dilimizlə desək, yaxşı şeylər
idi. Mən Tanyaya vurulmuşdum, ona
"Lastoçka" ayamasını vermişdim, Nazim isə
Olqaya "Çayka" deyirdi. Biz onlarla
heç vaxt söz-söhbət etməmişdik. Ancaq binanın altında durub "Çayka",
"Lastoçka" deyərək mırt vurub onların pəncərəsinə
baxırdıq. Məncə, Nazimə pəncərəyə
baxmaq elə də maraqlı deyildi, mənimlə olmaq
üçün bu "məşəqqətə"
razı olurdu.
Bilmirəm, bu qızlar pəncərədən bizə
baxırdılar, ya yox? Öz aralarında azsektorun bu
"çuşka" oğlanlarından danışıb ələ
salırdılar, ya yox? Nazimlə nədən
danışırdıq, dəqiq bilmirəm. Bəlkə filan yerdə mənə belə
baxdı, orada elə baxdı və s. Bəlkə də
atamdan qalma analiz etmək çərənçiliyi burada da
özünü göstərirdi - mimikaları, olayları
araşdırıb Lastoçkanın mənimlə ilgiləndiyini
dostuma deyirdim. Bəlkə də.
Bir dəfə Lastoçkanın binası yanından
keçəndə gördüm ki, onun sinif yoldaşı
hündür bir rus gədəsi əlindən tutub şitlik
edir. Özümü göstərmək üçün
fürsət buldum. Yazığın
üstünə cumub boksdan öyrəndiyim yumruqlarla
sağdan-soldan onu əzişdirdim. Sonra isə
neyçünsə dabanıma tüpürüb aradan
çıxdım. Oğlan qorxmuşdu,
ondan qorxub qaçmağımdan söz gedə bilməzdi.
Həm də rus sektorunun erməni-rus-azəri
uşaqları azsektordan qorxurdular. Güman
ki, bina blokunun qabağına yığışmış rus
arvadlarının hiddətini, söyüşünü
eşitmək istəməmişdim. Ancaq
heç ağlıma da gəlməmişdi ki, bu, Tanyaya
dızqahlıq kimi görünə bilər. Bakılılar "dızqah" demirlər, - onu
dilimdə mən Ağdamdan gətirmişdim.
Bu yaxınlarda Nazim mənə bir gizlini açdı. Demə, Tanya
onu istəyirmiş və xəbər də göndəribmiş.
Nazim isə mənə görə ona cavab verməyibmiş.
Bu olayda romantik ədəbiyyatda dostuna görə
sevdiyi qızdan imtina edən qəhrəmanın alicənablığı
var. Nazimə romantik ədəbiyyatmı təsir etmişdi,
yoxsa kişiliyi elə idi? O illər bunu mənə deməmişdisə,
görünür, xasiyyəti elə idi. Hər
halda Nazimdə mən həmişə centlmenlik, bəyzadəlik
görmüşəm.
O
çağlar Bakıda, elə Yasamalın özündə də
ruslar sayca azərilər qədər görünürdü. Hamı onlarla rusca danışdığı
üçün azəricəni öyrənməyə gərəkləri
olmurdu. Ruslar, məntiqlə yanaşsaq,
Bakıda özlərini rahat duymalıydılar, bəs nədən
köçüb getdilər? Məktəbdən
sonra mən Tanyanı görmədim, hərçənd
universitetdə oxuyanda da Yasamalda yaşayırdım. Niyə ondan soyudum? - bu da
yadımda deyil. Hər halda gedib eyvanlarına
baxmağı tərgitdim. Onlar 90-cı illərdəmi
Bakıdan getdilər, yoxsa Sovet dönəmindəmi? - bilmirəm. Bakıdan getsələr
də, Bakıya sevgilərini saxlamış çoxlu rus, erməni
var. Hətta 80-ci illərdə mən Tbilisiyə Esteika
üzrə olimpiadaya iki gözəl rus qızını - tələbələrimizi
aparanda yolda demişdilər ki, özlərini Rusiyada yad yerdə
duyurlar. Qızlar hərbiçi
balaları idi, ancaq belə çıxırdı ki, onlarda
bizə yaxın davranış tipi formalaşıb və bu
tip onlara daha doğmadır. Tanya
hansılardan idi? İndi sağdırsa,
qoca qadındır, yadına düşürmü ki, pəncərəsinin
altında bir oğlan dururdu? Bakı
haqqında nə xatirələri qalıb? Adamlar yaşlananda ömürlərində
rastlaşdıqları, sonra itirdikləri kəslər
haqqında belənçi sorularla düşünürlər
və həmin sorular qrammatikasına görə adi olsa da,
özlərində nisgilli, kədərli məqamlar
daşıyır. "Görəsən,
nooldu onlar?" - bu sualda uzaqlara zillənmiş
azəri gözləri var. İndi mən də xatirələrimi
yaza-yaza tez-tez ürəyimdən bu sual keçir: Görəsən,
noldu onlar?
Nazimdə
centlmenlik konspiroloji düşüncə şakəri ilə
birləşmişdi: onun təşəbbüsü ilə
"Kolt" adlı gizli dərnək yaratmışdıq. Nazim başda dururdu. Mən
üzvü idim, daha kimsə vardı-yoxdu, yadımda deyil.
Dərnək ideya kimi qaldı. Nə terrorist qrup idi, nə inqilabçı. Bəs nə idi, onu da blmirəm.
Ya doqquz, ya onuncu sinifdə Nazimlə mən
"Dinamo"da boksa getməyə başladıq. İlk vaxtlar
hər rinqə çıxanda bərk döyülmək
qorxusu keçirirdim. Ancaq bir dəfə özümü
silkələdim: nədən qorxursan? Ölməyəcəksən,
olsa-olsa bir az əziləcəksən. Bundan sonra boksqabağı mondraj məndən getdi.
Boksda ilk və axırıncı nokdaunu yaşadım. Məşqdə
məndən hündür və enli olan erməni ilə
döyüşürdüm. Hər yumruğu sinəmə,
çiynimə dəyəndə, top kimi atırdı məni.
İlk dəfə qat-qat güclü kəslə
mücərrəd ideya kmi yox, gerçək insan kimi
rastlaşmışdım. Bir yumruqdan sonra suya
çırpılan adam təkin yerə
yıxıldım. Yerə dəyən kimi də
ayılıb sıçradım - başımda dəhşətli
aydınlıq duydum və bundan şaşırdım.
Belə bir aydınlığı daha bir kərə 90-cı
illərdə yaşadım: içki məclisindən sonra dərin
kresloda oturub qəhvə içirdim. Birdən
hansı zarafatdansa qəhvə boğazımda qaldı. Boğula-boğula ayağa sıçradım.
Sonrakı an yadımda deyil. Ayılanda
gördüm ki, hamı qorxub, xanımım Dilarə isə
gözləri böyümüş məni silkələyir.
Demə, boğulduğumdan qapqara
qaralmışdım. Paradoks onda idi ki, onları belə
qorxudan qara sifətimin arxasında mən gül-çiçəkli
gözəl bir yerə uçurdum və ayılanda sevincək
xanımıma dedim: bilirsən nə gördüm?! Bu, klinik ölümdə Cənnəti görməyə
oxşar bir hal idi. İndi yadıma
düşdü ki, oxşar duruma Moskvada, aspirantura yataqxanasında
da düşmüşdüm. Ayaq üstə
çay içirdim ki, kiminsə sözü məni bərk
güldürdü və qənd boğazımda
qaldığından boğulub yerə yıxıldım.
Döşəməyə dəyən kimi də
ayılıb qalxdım və başımda dəhşətli
aydınlıq duydum. O hadisədən sonra gülməli
söhbətlər olanda çalışırdım
ağzıma heç nə almayım. Bu
qaydanı 90-cı illərdə pozdum və bir daha boğulub
"aydınlığa çıxdım".
Nazimin burnu möhkəm olduğundan boksda yumruq dəyən
kimi qanayırdı. Mənim burnumsa elə yumşaq idi ki,
heç əzilmirdi də. "Dinamo"da
mən Nazimlə əməlli-başlı yumruqda
döyüşməyi öyrəndik. Beləcə,
mənim brutallaşmaq "proyektim" gerçək cizgilər
qazanmağa başladı. Bədənim
doğrudan da buz baltasına çevrilmişdi, xəstəlik
və zəiflik nədir bilmirdim. 9-cu sinifdə
kubik daşını bir əlimdə qaldırırdım.
Uşaqlığımda iki vuruş olayı həmişəlik
yadımda qalıb. Bir dəfə
yağışlı-palçıqlı havada Elçin
ağlaya-ağlaya gəldi ki, məni dağlılar
döyüblər. Getdim məktəbin
yanına, gördüm ki, 3-4 cayıl tipində
oğlanlardır. Yaxınlaşan kimi
onların başçısını yumruğumla yerə
yıxdım. Durub məni qucaqlayanda
palçığı vecimə almayıb güləş fəndi
ilə üstümdən fırladıb yenə yerə
yıxdım. O altda mən üstdə
palçığa düşdük. O çağlar Yasamalda
çox oğlanlar brutallaşmaq istəyirdilər, ancaq
maraqlıdır ki, heç birisinin boks-güləş fəndlərini
öyrənmək ağlına gəlmirdi. Onun
üçün də mənim boks və
güləş "savadım" bu gədələrin
gözünün odunu aldı. Onlar suyu
süzülə-süzülə getdilər. Elçin, deyəsən, böyük
qardaşının bu "qəhrəmanlığından"
xeyli etgilənmişdi. Hətta Riqadan gəlib
Orxanla, Toto ilə mənim haqqımda danışanda həmin
vuruşu danışmışdı. Bu
günlərdə mənim xatirəmi oxuyanda söylədi ki,
sən bilmirsən, o hadisə məni necə dəyişdirmişdi.
Demə, həmin dağlı uşaqları onu
incidəndə siniflərindəki bir uşaq onu
qınamışdı ki, niyə cavablarnı vermirsən?
Qayıtmışdı ki, əlim qalxmır.
Elçin əlinin qalxmamasını humanizmi ilə
izah etdi, ancaq, məncə, bu, elementar uşaq qorxusu, stresi idi.
Sonra qardaşımda nə baş verməsindən,
doğrudan da xəbərim olmayıb. O, demə, əlaçılığı
buraxıb dalaşqan oğlana çevrilib. Kim
xoşuna gəlməyən söz desə, gücü
çatdı-çatmadı dalaşmağa girişib. Onun söylədiyi bir söz də məni
şaşırtdı. Demə, Elçin
məni uşaqlıqdan həm ağıl, həm igidlik
baxımından örnək sayırmış və
yamsılayırmış. Özü də bunu deyəndə
əlavə etdi: bil ki, bütün ömrüm boyu mən
heç kimi özümdən ağıllı
saymamışam.
Elçinin üstündə döydüyüm
dağlı oğlanın gözünün odunu elə
almışdım ki, məni hər görəndə çəkinirdi. Bir çox
dalaşqanlar savadlı "yumruq" davasını görəndən
sonra quzuya dönürlər - bunu ilk dəfə bu gədədə
gördüm. Bir neçə gün sonra
158 saylı məktəbin meydançasında futbol oynayanda o,
dostları ilə peyda olub məni səslədi. Hava sazaq olduğundan əlcək geyinib ona sarı
getdim ki, vuruşsam, yumruqlarım çatlamasın. Oğlan çox istəyirdi ki, döyülməsinin
əvəzini çıxıb dostlarının yanında
biabırçılıqdan qurtulsun. Ancaq mənim
əlcəklə gəldiyimi görüb qorxdu və
yüngülcə qınaq yapmaqla yetərləndi. Düzü, bu dəfə ona sarı gələndə
həyəcanlı deyildim və vuruşa hazır idim.
Həmən
gədə ilə sonralar bir olay da baş verdi.
Nazimgilin binasının yanından keçəndə
gördüm ki, əlində zəncir, ağac olan
dağlı uşaqlarına Nazimin anası hirslə nəsə
deyir. Yaxınlaşdım ki, nolub?
Anası dedi ki, bunlar gəliblər Nazimi döyməyə. Bu gədələrin başçısı isə
mənim döydüyüm oğlan idi. Onunla bu dəfə
köhnə tanış kimi mırt vurduq
və konflikt sovuşdu.
Üçüncü davam futbol meydançasında
qonşu "b" sinfindən olan başqa bir Əzizağa
ilə oldu, - o, ünlü gitarist Cimmi Hendriksə
oxşayırdı, belə zəncivari azərilər də
olur. Onunla sonralar Moskvada eyni vaxtda oxuduq, mən Bakıya
qayıtdım, o isə qalıb hansı akademikinsə
qızını aldı. İndi Cahangirlə
yaxındır, deyirlər özü də haradasa akademik
seçilib.
Bax, bu Əzizağa mənimlə nəsə qabalıq
edəndə birinci yumruq vurub məsələni bitirmişdim. Boy-buxunda məndən
hündür olan oğlan üçün bu, böyük pərtlik
idi. Sabahısı futbol oynayanda
gördüm Əzizağa üstümə gəlir. Anladım ki, yenə vuruşsam, bunun axırı
olmayacaq, heç bir qorxu-həyəcan keçirmədən
gözlədim ki, məni vursun və heç-heçə ilə
qurtaraq. Vurdu və qurtardıq.
Sonralar dost olmasaq da, yoldaşlıq etdik, elə bil heç
yumruqlaşmamışdıq.
Beləcə,
mənim məktəbdə dalaşqanlıq tarixçəm
üç-dörd vuruşdan o yana getməyib.
Bəlkə də məktəbdə kiçik
oğlum Toto məndən çox savaşıb. Niyə belə olub? Bəlkə
də xasiyyətim başqalarını savaşa şitəndirən
olmayıb, ancaq bu o demək deyil ki, maymaq olmuşam.
Elçin mənim onu incidəni döydüyümdən
qürrələnsə də, sonralar onda mənə
qarşı tənqidi şüur formalaşdı. Bu tənqidi
ilk dəfə nədə gördüyümü deyim. Bir dəfə dərsə cavab verəndə o,
yarıaçıq qapıdan mənə baxırmış.
Dərsdən sonra qayıtdı ki, Niyazi, sən nə eybəcərsən!
Mənim baş formam braxikefal yox, dolixokefal idi. Sözsüz,
o çağ bu terminləri bilmirdim, ancaq
görmüşdüm ki, qafamın arxası yastıdır,
çənəm isə zəncilərdəki kimi azca
qabağa çıxır. Sonralar Şahbazdan eşitdim
ki, talışlar qonşu türkləri çəkicbaş
adlandırırlar, çünki peysərləri çəkicin
dalı kimidir. Mən isə
Ağdamda və sonra Bakıda görmüşdüm ki, ermənilərin
başı arxadan yastı olur. Elçin
profildən mənim yastı başımı, qabağa
çıxmış çənəmi görüb eymənmişdi,
üstəgəl, keçid yaşına görə sallanan
dodaqlarım (onlar onsuz da böyük idi), qara sifətim və
s. Onun mənim eybəcərliyim haqqında dediyi sözlər
ömürlük yadımda qaldı. Erməni
kəlləsinə və ya zənci çənəsinə,
dodaqlarına oxşayan başım onsuz da məni narazı
salmışdı, onun üçün də
çalışırdım ki, qızlar məni profildən
görməsinlər (bir dəfə Tramp jurnalistlərə
demişdi ki, məni kameraya bu rakursdan götürün,
çünki onda yaxşı görünürəm, bax belə
analogiya).
Dediklərimin
üstünə onu gəlin ki, mənimlə bu yaşda
heç kimdə görmədiyim proses
başlamışdı, saçım elə tökülürdü
ki, 8-ci sinifdə gün düşən kimi seyrəklik
arasından kəlləm görünürdü. Keçəlləşmənin dərdini çəkmək
mənə çox erkən gəlmişdi. Atam köklüyünə görə universitet
üçün unikal idi, mən isə seyrək
saçıma görə məktəbdə unikal idim. Seyrək saçı heç bir uşaqda görməmişdim,
sonralar Toto məktəbin axırında mənim taleyimi təkrar
etdi. İkimiz də
saçımızı saxlamaq üçün kastorka və
daha nələrsə başımıza sürtürdük,
ancaq xeyiri olmadı. İkimiz də illər keçəndən
sonra daha "keçəlliyimizi" dərd etmədik, ən
azı ona görə ki, tay-tuşlarımız arasında da
"keçəllər" peyda olmağa başladı...
Başımın forması haqqında bir
açıqlama verim. Vitqenşteyn ailə oxşartısı nəzəriyyəsində
deyir ki, bəzən bir anlayış altına
yığılan nəsnələrin, olayların
hamısında bir ümumi, ortaq cəhət olmaya bilər.
Onlar bir qrupda ailə oxşartısı prinsipinə
əsasən toplaşırlar. Ailə necə
olur? Bir oğul əmisinə, o birisi
dayısına, üçüncüsü babasına
oxşayır. Bizim ailədə nə
anam, nə atam, nə də onların bacı-qardaşları
yastıbaş deyildilər. Mən, oğlanlarım Ştefan, Orxan, Toğrul - hamımız
dolixokefal başlı, çənəsi qabağa
çıxmış dodaqlı adamlarıq. Bir
də böyük qardaşım Aqil elədir. Deməli, qafamızın antropoloji forması dədə
nəslindən gəlir.
İndi ki, çatışmazlıqlarımdan
danışdım, gözümü də deyim. Lap
uşaqlıqdan süzmə göz olmuşam. Hətta sonradan bir nəfər məndən
soruşmuşdu ki, bala, nəşə çəkmisən nədir,
gözlərin axır? Bu hal bəlkə də
gözlərimin mənə problem olacağı haqqında ilk
mesaj idi. Çox erkəndən
uzağı görməməyə başladım. Gözlük taxmaq isə ağlıma gəlmirdi.
Uzaqdan heç nəyi görməmək
günümü zəhərləyəndə həkimə
getdim və gözlük taxdım. Aman
Allah, nə mutlu oldum. Ağac
yarpaqlarını, suyun üzünə düşən şəkilləri,
yazı taxtasındakı yazıları görməyən,
artıq, onların varlığını unutmuş mən
birdən çevrəmi aydın konturlarda gördüm.
Bu mənim ilk şokum idi. Kitablardan
oxudum ki, uzanılı oxumaq gözləri korlayır. O
vaxtdan mən yarıuzanılı oxumağı tərgitdim. Hərçənd indi bilirəm ki, gözlərimin
zəifliyi genetik idi, uşaqlarımın hamısının
da uzaqdan görməmək problemi var.
Kifirliyimlə bağlı özümdə olan inamı
Elçin daha da möhkəmlətdi. Belə olan halda
qızları bədən forması, döyüşkənliklə,
kitabdan biliklər almaqla fəth etmək yolu qalırdı mənə.
(Sonralar on illər bu situasiyanı yada salmasam da, onu bilməzə
bir çıxışımın ana ideyasına
çevirdim.
Nigar Köçərli və Şahbaz
Xuduoğlunun iştirakı ilə hansısa toplantıda kitab
oxumaqla bağlı sözü mənə verdilər.
Ayağa durub dedim: qızlar kitab oxuyan oğlanlara
üstünlük verəndə görəcəksiniz ki, onlar
hər yerdə - dayanacaqlarda, avtobuslarda, kafelərdə kitab
oxuyurlar. Oxu modaya çevrilsə, dəblə də
gələ bilər. Bu ideya Nigar
Köçərliyə kitab biznesi ilə məşğul
olduğu üçün çox xoş gəlmişdi).
Universitetdə oxuyanda bildim ki, Balzakı yaxşı
roman yazmağa sürükləyən motiv qadınların
xoşuna gəlmək olub. Bundan sonra mən
özümdəki seksual motivlərə görə
utanmadım, hərçənd ömrümün böyük
kəsimi, yəni evlənənəcən qadınları əldə
etmək üçün öz imicimi qadınpərəstlik
üstündə qurmağım elə də uğurlu proyekt
deyildi. Ünlü bir fransız aktyoru
deyirdi ki, mən ölkəmdə abırlı adamam. Ancaq bütün dünyada fransız arvadbaz, yelbeyin
lotu imicində idi. Ona görə
yabançı ölkələrə gedəndə bu imicə
girməli olurdum ki, gözləntiləri doğruldum. İndi, mənim də təbii
seksuallığımın yanında məktəb
yaşlarından belə bir proyektim formalaşırdı ki,
brutal-seksual, çoxlu qızları olan oğlan olmalıyam.
Bu imicə tam şəkildə Moskvada
aspiranturada oxuyanda çatacaqdım. Məktəb
və universitetdə isə söylədiyim proyekt
yavaş-yavaş formalaşırdı. Sonralar
mən "epik iştah" anlayışını formulə
edib göstərdim ki, Azərbaycanda Koroğlu görkündən
(imicindən) görünür ki, azman ərən qazanlarla yemək
yeməli, boynu yoğun olmalıdır. Boynuyoğunluq
arzusu və ya Sumo güləşçisi kimi pəzəvəngləşmək
istəyi məndə yaranmadı. Qarnımın
çıxmasından zəhləm gedirdi. Ancaq qızlarla
bağlı epik iştah göstəricilərini bacardıqca
kultivasiya edirdim - təkrar edirəm, bunun
başlanğıcları məktəbdə və universitetdə
yaranmışdı, tam gerçəkləşməsi isə
Moskvada baş verdi. İndi
yadıma salıram ki, qızlardan savayı heç kimə
necə görünməyim məni elə də
qayğılandırmırdı.
***
Yasamaldakı məhləmizdə iki dostum vardı, biri
Akif (Şaxverdiyev), o birisi Əli (Alik). Akifin atası
sonradan bildim ki, ləzgidir. O, ləzgi olsa da Azərbaycansevər
idi. Akifin atası Stalin dönəmində
prokuror olmuşdu, 60-cı illərdə isə Ədliyyə
Nazirliyinin işçisi idi. Hər gün
evə gələndə Akif ona dörd-beş şüşə
pivə alırdı və o, yatanacan hamısını
içirdi. Üzü qırmızı, çopur kişi idi, ağır ləzgi aksentində
danışırdı. Çox mehriban adam
idi.
Boyca Akif
1m. 90 sm.-dən yuxarı olardı, çox
yaraşıqlı idi (bu yaxınlarda Vaxtanq Kikabidzenin
"Mimino"dakı fotosuna baxdım, Akif kopya o idi). Azərbaycan bölməsində oxusa da rusca əla
bilirdi. Tar çalırdı və tarı sevirdi. Riyaziyyatı, fizikanı yaxşı oxuyurdu. Məktəbin ansamblında Cahangirlə birgə
çalırdı. Cahangirin piano çalğısı
əla idi. Akif məni, Əlini, Cahangiri
yaxtkluba aparıb baydarkaya yazdırmışdı. Mən üzməyi bilməsəm də, uşaqlara
"yox" deməyə utandığımdan 5 nəfərlik
baydarkada hətta dənizə də
çıxmışdım. Canımı
isə qorxu bürümüşdü ki, qayıq aşsa,
onun qırağından tutmaqla salamat qalacammı?!
Məşqlər zamanı yaxtklubun estakadasında
qaçanda ilk dəfə ikinci nəfəsin nə
olduğunu bildim.
Akif tardan sonra çox asanca gitaranı öyrənərək
öz aramızda bardlıq etməyə başladı. Bundan sonra
tez-tez bizdə yığışıb mahnılar oxuyurduq.
Mənim musiqi ilə isti ilişgim burda da
özünü göstərirdi. Akifin
muğam sevgisi və "Küçələrə su səpmişəm..."
tipində mahnılar oxuması məni elə də çəkmirdi.
Bitlzları isə oxumurduq, çünki Akifi
çəkmirdi. Bəs nə oxuyurduq,
yadımda deyil. Güman ki, rusların
"blatnoy" mahnılarını oxuyurduq. Yadımda o qalıb ki, bir melodik cizgini özüm bəstələmişdim
və Akif onu "bizim hava" kimi həvəslə
dınqıldadırdı. Bu
çağlardan başlayaraq mən özümdə bəstəçi
istedadı duymağa başladım. Uzun
sürə qırılmaz inamla yaşadım ki, mənimlə
bağlı talantdan söhbət getsə, bu, nə ədəbiyyatla,
nə elmlə bağlı olmalıdır. Məndə məhz bəstəçi dühası
gizlənir. Niyə buna inanırdım?
Çünki asanca türlü melodik cizgiləri
gap edirdim. Bu inamım son 10-15 ildə qırıldı,
çünki düşünürəm ki, melodilərim tanış musiqilərin uzaqdan-uzağa
yamsılanması, variasiyaları idi. İndi olsa-olsa
özüm haqqında deyə bilərəm ki, musiqi təhsilim
olsaydı, güman babat bəstəçi olardım, vəssalam!
Ancaq maraqlıdır ki, 9-cu sinifdə pop-musiqi fanatı olan mən
Bethovenin "Ay sonatası"nı
eşidəndə dəhşətli duyğular keçirdim və
maqnitofona yazıb tez-tez qulaq asmağa başladım. On illərdən sonra oxşar hal Totonun başına
gəldi. Bir də gördüm ləzzətlə
klassik musiqiyə, bəlkə də Bethovenə, ya Vivaldiyə
qulaq asır.
Dostlarımdan Əlinin əla akkordeon çalması
vardı. Bəzən Akifə qoşulub
çalırdılar. İkisi də
hündür, yaraşıqlı oğlan idi. Ancaq nədənsə,
Akifin daha isti dostluğu mənimlə idi, bizim kampaniyada
Əli vardı, di gəl mənimlə Akifin
yaxınlığından bir az qıraqda
idi. Bir dəfə onun Akifə bu sözlərini eşitdim:
ikimiz də qəşəng oğlanıq, əla
çalırıq, qızlara daha nə lazımdır? Ancaq Əlinin bu sözləri də Akiflə mənim
yaxınlığıma onu qatmadı. Bütün
tanışlığımız boyu əsas dost biz ikimiz
olduq. Məndə nə vardı ki, yaşda bir-iki il məndən böyük olan Akif məni bu qədər
çox istəyirdi?! Dostluğumuz bərabər
hüquqlu idi. O, lider, mən bir az
aşağıda olan deyildim. Bunun nədənini
tapmaq üçün bizi qıraqdan bilənlərin xatirəsi
lazımdır. Özüm isə bilmirəmsə,
bəyəm bu, insan ilişgilərinin kimyası ilə
bağlı dərin sirlərdən xəbər vermirmi?!
Bəlkə mən yaxşı həmsöhbət
idim və ya söhbətdə yaxşı dinləyici idim?
Bəlkə Yasamal uşaqlarının primitiv
zarafatlarına baxanda mənim daha ağıllı
şakalarım olurdu? İndi söyləyəcəyim
zarafat mənim ixtiram idi: avtobusda gedəndə başlayırdım
elə danışmağa ki, söhbətimdən bahalı
maşınımız, varımız olduğu
çıxsın (məsələn, belə: qardaşım
yenə QAZ-21-i əzib, ona görə atam onu "Zimbalaya"
keçirib). Akif də başlayırdı mənim
oyunumu oynamağa. Yanımızdakılar
çaş-baş qalıb bizə qulaq asmalı olurdular.
Bəlkə də başım
qızışanda elə şişirtmələr edirdim ki,
eşidənlər ürəklərində deyirdilər, belə
varlısınız avtobusda nə işiniz var?! Ancaq oyunbazlıq baxımından Yasamal
uşaqlarının belə ixtiralara gücü
çatmazdı. Bunu mən heç kimdən
götürməmişdim, özüm tapmışdım.
90-cı illərdə oxşar söhbəti bir
rus filmində gördüm, - orada bunu ssenaristin istedadlı
gedişi kimi qavramaq olardı. Bəlkə
məni başqalarına ilginc edən belə
bacarıqlarım idi?!
Akif haqqında "kompleksi olan" sözünü
işlətməzdim. Heç inanmıram ki, pulsuzluq kompleksi də
olsun. O çağlar heç birimiz varlı ailədən
deyildik və buna görə əzab çəkdiyim də
yadımda deyil. Seksual istəklər Akifdə də
vardı. Məktəbdən sonra bizim əsas
söhbətimiz onun hansı qadınlasa baş tutmuş
yaxınlığından gedirdi.
***
Bir nəsnə ilgincdir. Həkim
bıçağından qorxan bizlər sünnət olmaq
üçün bıçağın altına
zırıldamadan uzandıq. Sonralar mən
dəfələrlə gördüm ki, uşaqlar sünnət
olmalarını qaçılmaz saydıqları
üçün onu ağlayıb-sızlamadan
qarşılayırlar. 90-cı illərdə sünnətdə
artıq ətin, əslində, dərinin kəsilməsini mən
dialektlərdə müqavilə anlamını verən "kəsmət"
sözü ilə açan məqalə yazdım: "mərc
kəsmək", "əhd kəsmək" kimi kəlmələr
göstərir ki, bağlaşmanı bildirən müqaviləni
əski mədəniyyətlər kəsmək aktı ilə
qoşalaşdırırdılar. Elə ona
görə deyildimi ki, "Tövrat"da Allah-taala İbrahim
peyğəmbərlə aralarındakı əhdin simvolu kimi
ondan olan oğlanların sünnət olmasını
tapşırır?!
Məncə,
indi də adamlar uşaqlarını sünnət etdirə-etdirə
bilmirlər nəyə görə qanun anlamını verən
"sünnə" sözü "artıq dərinin"
kəsilməsinə deyilir. Bu haqda da məqaləm
var.
***
Mən qardaşımla-bacımla hər yay tətilində
Bakıdan Ağdama gedəndə özümü həsrətində
olduğum vətənə gedirmiş kimi bilirdim. İndi
Ağdamda muğam səsi, isti yay daha məni
darıxdırmırdı.
Mişagil Muradbəyliyə köçmüşdülər,
kürsülü, həyət-bacalı evdə
yaşayırdılar və mən tez-tez onlara oynamağa
gedirdim. Ağdamın Muradbəyli tayı Füzuli şəhəri
tərəfdə idi. Uzun sürə həmin
şəhərin adı "Karyagin" idi. Sonradan bildim ki, şəhərə həmin ad
zalım və ermənipərəst çar generalının
soyadından götürülmüşdü. Deyəsən, bizim millətçi igidlərimizdən
kimsə ona sui-qəsd etmişdi. Veliçko isə azəriləri
öymək istəyəndə yazırdı ki, onlar Karyaginə
nə qədər nifrət etsələr də, onun zabit
kodeksinə sədaqəti üzündən kişi
kimi sayğısını tuturdular. "Karyagin"in
60-cı illərdə "Füzuli" adı ilə əvəzlənməsi
Sovetlərdəki ideoloji basqı rejimində bizim gizli millətçilərin
balaca hiyləsi, balaca "qəhrəmanlığı"
idi, hərçənd ora əski adını
-"Qarabulaq"ı qaytarsaydılar, daha gözəl
olardı (Qafqazı, Qazaxıstanı, hətta Belarusu
götürsən, onlarla "Qarabulaq" adında kəndlər,
şəhərciklər taparsan. Haradasa
oxumuşdum ki, Cövhər Dudayevin nəsli də Qarabulaqla
bağıldır). Görünür,
kommunist hakimiyyəti bu səviyyədə millətçiliyə
yol verib "Karyagin"i əski türk toponimi ilə əvəz
etməzdi və Füzulinin bayat tayfasından olması
arqumenti ilə razılaşaraq rayona onun adını
vermişdi.
Mən məktəbdə
oxuduğum ilk illərdə bizim gizli millətçilərin
başqa balaca "qəhrəmanlığı"nın da şahidi olmuşdum. Hərçənd
şahidi olduğumun qəhrəmanlıq, gizli millətçilik
olduğunu o çağ qana bilməzdim. Hansı
dilçilərsə (onların adları tapılıb səsləndirilməlidir)
dilimizin fonetik özəlliyini bəhanə edərək bəzi
kiril hərflərini latın hərfləri
ilə əvəz etdilər. Bunu mən əlifba
kitabında gördüm - orada bəzi kiril hərflərini qələmlə
pozub yerinə yenilərini yazırdıq. Əslində,
hərflərin şərti işarə olduğunu
götürəndə və yenilərin latın
hərfləri olduğunu gözə alanda bu əlifba
islahatı mənasız xərc və əziyyət kimi elan
oluna bilərdi. Ancaq bizim millətçi
dilçilər dilimizin fonetikasına uyğunsuzluq
"gopu", blefi ilə Moskvanın başının
altına yastıq qoyaraq ruslaşdırma dalğasına
qarşı kiçik bir jest etdilər.
Davamı gələn sayımızda
Niyazi MEHDİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 17
avqust.- S.16-17.