Kino və ideologiya
Allah bizə iki göz verib. Nəyə
baxırıqsa, iki gözlə baxırıq. Amma, nədənsə, hər şeyi iki əvəzinə
bir görürük. Bu da qəribədir.
Məsələn, göydəki Aya baxanda və yaxud yerdəki
kağızın üzərində "Ay"
yazılmış sözü oxuyanda tam mənada əmin
oluruq ki, Ay bir dənədir və ona işarə verən iki
hərfdən ibarət söz də birdir. Halbuki,
gözlərimiz biri digərindən asılı olmayaraq
öz Ayını görür və deməli, beynimizə iki
Ay haqqında informasiya gedir. Vaxtilə əksər
uşaqlar kimi bu ikiliklə oynamağı mən də
xoşlayar, növbə ilə sağ və sol gözlərimi
yumub-açmaqla bir predmeti iki fərqli görünüşdən
müşahidə edərdim. İnandırıram
sizi, olduqca maraqlı məşğuliyyətdir, eyni vəzyyətdə
tərpənmədən, yalnız gözlərini
yumub-açmaqla baxdığın predmeti məcbur edirsən
yerdəyişmə eləsin. Belə oyun
çıxaranda analarımız bizə acıqlanıb
gözümüzü xarab eləməməyi
tapşırırdılar. Gözümüzü?
Bəli, bizim axı daxildə iki informasiyanı
birləşdirib beynə ötürən
üçüncü gözümüz də var - onu qəzəbləndirmək,
onu çaşqın vəziyyətə salmaq olmaz.
Bilmirəm, "bəsirət gözü"
anlayışı buna nə qədər uyğun gələ
bilər. Amma mənim toxunduğum məsələdə
söhbət üçüncü gözlə bağlı
daha çox fizioloji izahdan gedir və bu funksiyanı artıq
XVII əsrdə fransız filosofu Rene Dekart insanın beynindəki
əzgiləbənzər vəzinin, onun fikrincə, insanda ikiyə
bölünüb cütləşməyən yeganə
orqanın üzərinə qoyurdu. Elmi ədəbiyyatlarda
"epifiz" və ya "pineal vəzi" deyilən bu
boz-qırmızı rəngli cismin insan üçün ətrafa
hansı nəzərlə baxmaq və dünyanı necə
qavramaqda olduqca mühüm əhəmiyyət
daşıyır. Sən çox şeyə
baxa bilərsən, hər tərəf, dörd bir yanın sənin
baxmağın üçündür. Amma
bu sonsuzluqda sən yalnız özünə lazım olanı
seçib baxırsan. Üçüncü
göz isə sənə lazım olanı seçməyə
şərait yaradır. Ola bilər
gözünə təsadüfən nəsə
sataşsın, amma onu da arayıb araşdıranda
üçüncü gözü işə salmalı olursan.
XIX əsrin sonundan etibarən üçüncü
göz funksiyasını kinematoqraf öz əlinə aldı. Əslində, başqa
cür ola da bilməzdi, belə ki, kinonun həqiqi tarixi rəsmi
olaraq qəbul olunduğu kimi, 1895-ci ildən yox, müəyyən
qüvvələrin insanlarda üçüncü
gözü ələ almaq, nəyə baxmaq lazım
olduğunu onların öz öhdəsindən
götürüb, bu sahədə mütləq səlahiyyət
sahibinə çevrilmək, hakimiyyət olmaq cəhdlərindən
başlayır, yəni minillər bundan əvvəl. Hətta
qədim yunan filosofu Platonun "Dövlət"
kitabının bir çox nəşrlərdə şərti
olaraq "Mağara adamları" adlandırılan VII
bölməsində yüzə-yüz bugünkü kino
anlayışı ilə üst-üstə düşən
bir səhnə ilə tanış oluruq. Platon
hansısa mağarada əl-qolları və ayaqları
qandallı adamların üzü divara oturulduqlarını təsvir
edir. Dustaqlar dönüb bir-birinə baxmaq
imkanından da məhrumdurlar. Arxada,
mağaranın yeganə dəliyi istiqamətindəki
dağda tonqal yandırılıb və həmin o tonqaldan gələn
işıq dəlikdən şüa təki keçərək
dustaqların qarşısındakı divara düşür.
Xüsusi tutulmuş adamlar isə, əllərində müxtəlif
adam, heyvan heykəllərini, müxtəlif
əşyaları tutaraq dəliyin qabağından sırayla
keçib gedir və bu heykəllərin kölgəsi
dustaqların qarşısındakı divarda, bugünkü
dillə desək, ekranda əks olunur. Bəla
burasıdır ki, dustaqlar ekranda gördüklərini yeganə
reallıq kimi qəbul edir və gördüklərindən
başqa reallığın, yəni əsl
reallığın olduğundan onların heç xəbərləri
belə yoxdur.
Platonun təsvir etdiyi mağaranın gerçəkdə
bugünkü kinoteatr olduğu heç kimdə şübhə
doğura bilməz və bununla bağlı nəyisə
sübut, yaxud mübahisə etməyə qətiyyən
lüzum qalmır. Lakin filosofun yuxarıdakı rəvayəti
danışmaqda məqsədi minillərdən sonra yeni
proyektor aparatlar vasitəsilə təşkil olunacaq kino
seansları haqqında öncəgörmə nümayiş
etdirmək deyildi. Buradakı alleqoriyanı
daha çox dustaqların arasından müdrik bir adamın
çıxması, əslində, ekrandakı
görüntünün reallıq olmadığını dərk
etməsi və həqiqəti anladığına minnətdar
olaraq dustaqların gözünü açıb onları
xilas etməsi ilə şərh edirlər. Bəs onda dustaqların təmsil etdiyi kütlələr
üzərində bu hoqqanı çıxaranların məqsədi
nə idi? Dialoqun əsas
iştirakçılarından olan Sokrat mağara adamları
haqqında rəvayəti nəql edib qurtarandan sonra özü
bu sualı qoyur və özü də cavab verir ki, əsas məsələ
insanların nəzərlərini lazımi səmtə yönəltmək,
bununla da onların üçüncü gözünün
açılmasına mane olmaqdır.
Kinonun yaranma tarixi fotokameranın, fotokameranın yaranma
tarixi isə tərcümədə qaranlıq otaq mənasını
verən "kamera obskura" adlı qurğunun
yaranmasından sonra baş tutdu. Bu qurğu dörd tərəfdən
qapanmış iri bir qutudur. Qutunun
yalnız bir divarında çox kiçik dəlik
açılıb. Günəş
işığı sınma qanunu ilə həmin dəlikdən
keçərək qutunun üzbəüz divarında
çöldəki mənzərəni
başıaşağı şəkildə əks etdirir.
Burada da, yəni bu qaranlıq qutunun içində
də mağarada olduğu kimi, insanın əlindən hər
şey, hətta hərəkət etmək qabiliyyəti də
alınaraq yalnız baxmaq imkanı saxlanılır. Burada da insan öz baxdığını
görmür, artıq kiminsə onun əvəzinə
baxıb gördüyünə tamaşa edir. Təsadüfi deyil ki, insan bir yerdən başqa yerə
keçməklə də dəlikdən düşən təsviri
dəyişə bilmir. Çünki təsvir
onun mövcudluğunu şərtləndirən perspektiv yaradan
bir nöqtəyə tabedir. İnsan
özündən asılı olmayaraq tamamilə kənar nəzərdən
doğan görüntünün subyektinə çevrilir.
Məşhur kino tədqiqatçısı Andre Bazen
"Fotoqrafik sənətlərin antologiyası" adlı məqaləsində
kino və fotonun yaranma tarixini daha uzaqlara apararaq Qədim Misirdə
fironların öləndən sonra mumlanması mərasimini
xatırlayır. Bu mərasimin əsas məramı
ölümə və daim ötüb keçməkdə olan
vaxta qalib gəlməkdən ibarət olurdu. Fironlar öləndən sonra onların bədənləri
mumlandırılaraq çürüyüb yoxa
çıxmaqdan qorunur və bununla da onların zahiri
görünüşü də qorunub gələcək nəsillərə
saxlanılırdı. Sonrakı əsrlərdə
mumlamaq mərasimi şahların, kralların, müxtəlif
rütbəli zadəganların zahiri
görünüşü rəssamlar tərəfindən
çəkilməsi ilə əvəz olundu. Lakin fotonun yaranması üçün bəşəriyyətin
daha bir icada ehtiyacı vardı. Ölümə
və daim keçib-getməkdə olan zamana qalib gəlmək
vasitəsi kimi çıxış edən təsviri sənət
yolun yalnız yarısını təşkil edirdi. Əgər İntibah dövründə bu sənət
daxilində perspektiv prinsipi kəşf olunmasaydı nə
foto, nə də onun ardınca kino yaranacaqdı. Artıq rəssamlar təkcə
gördüyünü deyil, yalnız bir nöqtədən, məhz
özlərinin dayandıqları nöqtədən
gördüklərini çəkməyə başladılar.
Bazen perspektivi sənətin ilkin günahı
hesab edirdi. Perspektivdən çəkilən
əsərdə nə varsa hamısını
tamaşaçı yalnız rəssamın
dayandığı nöqtədən görür. Tezliklə həmin nöqtəni fotokameranın,
ardınca bir neçə onillik sonra kinokameranın
gözü əvəz etdi.
Öz növbəsində kinokameranın da gözü
bizim gözümüzü əvəz etdi. Hakimiyyət
birinci növbədə nəzarətdir, ən yaxşı nəzarət
isə bütün nəzərləri lazım bilinən
istiqamətə yönəltməkdir. Belə olanda
hakimiyyətin radarından kənarda heç kim
qala bilmir. Kino isə bunun üçün ən
əlverişli və heç nəylə müqayisəyə
gəlməyən bir vasitədir.
1895-ci ildə
Parisdə birinci hərəkətli təsvir seansı baş
tutduqdan sonra "kinematoqraf" deyilən bu qəribə
mexanizmi ötəri bir əyləncə, yaxud yeni sənət
növü hesab etmək yönündə dedikcə
nüfuzlu söz sahibləri, alimlər, filosof və
yazıçılar arasında fikir ayrılığı
yarandı. Kinonun tərəfdarları onu
ötüb-keçməkdə olan vaxtın daxilində
baş verən hadisələri, bir daha təkrarlanmayacaq
anları qoruyub saxlamaq, təsvirləri hərəkətdə
vermək, lazım gələndə qabartmaq, lazım gələndə
uzaqlaşdırmaq, coğrafi sərhədləri adlamaq, ən
əsası, diqqəti yönəltmək və bununla da adi həyatda
görə bilmədiyimizi göstərmək
imkanlarını yüksək qiymətləndirir, texnika
inkişaf etdikcə bu yeni sənət növünün də
inkişaf edəcəyini, yeni ifadə vasitələri
qazanacağını xəbər verirdilər. Lakin
əks tərəf kinonun yalançı hərəkət
görüntüsü yaratdığı üzərində
dayanır və gerçək əməllərə, həqiqi
meyillərə heç zaman sirayət edə bilməyəcəyini,
bunun yalnız oxşarını
quraşdırılmış şəkildə, Platonun
mağarasında olduğu kimi həqiqətlə heç bir
bağlılığı olmayan hoqqalar vasitəsilə
başımızı qatacağını bildirirdi.
Bugünümüzə qədər davam edən bu
mübahisələrin ilkin dövrlərində belə,
artıq siyasət və kommersiya yeni qurğudan öz xeyrinə
geninə-boluna istifadə etməklə məşğul idi və
bəlkə də elə bu qərəzli məşğuliyyətə
minnətdar olaraq əsl mənada böyük sənət əsəri
sayılacaq filmlər meydana gəlirdi. Lakin
mübahisə indi də davam etməkdədir və bu
fikirayrılığı faktının özü şedevr
ekran əsərlərinin yaranmasından daha vacibdir. Hazırkı yazının məqsədi də bunun
nəyə görə bu qədər vacib olduğunu izah etməyə
həsr olunub. Əlbəttə, Azərbaycanda
Kinematoqrafiya İnstitutunu diqqət mərkəzində saxlamaq
şərtilə. Lakin hələlik kino
qurğusunun vətəni olan Avropaya səyahətimizi davam
etdirməliyik.
1970-ci ildə Fransanın kinojurnallarından birində
rejissor və tənqidçi Jan-Lui Bodrinin kino nəzəriyyəsində
tamamilə yeni bir mərhələ açan "Təməl
kinematoqrafik aparatın ideoloji effekti" adlı məqaləsi
çıxdı. Həqiqətən də kino sənəti
üçün epoxal əhəmiyyət kəsb edən bu məqalə
iki böyük müəllifin fundamental
araşdırmalarından sonra meydana gələ bilərdi -
filosof Lui Altüsser və psixoanalitik Jak Lakan.
Təsəvvür edin ki, bizlərdən birimiz
küçədə bütün adamlar kimi dümdüz yol
getdiyimiz halda birdən arxadan "Ey, sən!" - deyə
polis çağırıb bizi saxlayır. Bu
zaman sən qeyri-ixtiyari olaraq dövlətin repressiv
aparatının nümayəndəsi olan polisin hansısa
günah işlətmiş adamı saxlaması mərasimində
iştirak edirsən. Həqiqətən də
günah işlədib işlətməməyindən, polisin
səni bölməyə aparacağından və ya rəsmi-təzim
edib üzr istəyərək dönüb gedəcəyindən
asılı olmayaraq həmin anda günahkar olacaq və məhz
buna minnətdar olaraq fərddən dönüb polisin təmsil
etdiyi dövlətin ideologiyasının subyektinə
çevriləcəksən. Adətən
belə güman edilir ki, fərd azaddır, əvvəl
seçim edir və yalnız bundan sonra gedib müvafiq mərasimlərə
qatılır. Məsələn, kimsə
xristianlığa inandığı üçün kilsəyə
gedib şam yandırır, yaxud başqa birisi İslam dininə
əvvəldən tapındığı üçün hər
cümə məscidə gedir, namaz qılır və dualar
edir. Lakin yuxarıda misal gətirdiyimiz əbədi
təkrarlanan situasiyanı, - fəlsəfədə buna
interpelyasiya deyilir, - təsvir edən Altüsserin fikrincə, əksinə
baş verir, birinci olaraq mərasimdə iştirak edirsən və
yalnız bundan sonra ya xristian, ya müsəlman, ya
"iudaist", ya kommunist, faşist, liberal, ya da başqa sair
"istlərdən" olursan.
Teatr sənəti bütün monoteist dinlərdən, eləcə
də xristianlıqdan xeyli əvvəl yaranıb. Keçmişlərdə,
təxminən bizim eranın ilk illərində bir aktyor təzə
yaranan dinin tərəfdarlarını, yəni xristianları
daim ələ salar, səhnədə onların oyununu
çıxarardı. Bir gün yenə səhnəyə
çıxıb tamaşaçıların
qarşısında xaç suyuna salınma mərasimini ələ
salanda, qəfildən özü dönüb xristian olmuş və
o gündən qatı dindar kimi oba-oba gəzərək dini təbliğ
etməyə başlamışdı. Altüsser
nəzəriyyəsinə görə, həmin aktyorda bir
anın içində baş verən metanoyya, yəni mənəvi
və əqli çevrilmə, əslində, dinin yox,
interpelyasiya mərasiminin gücüdür.
İnterpelyasiyaya minnətdar olaraq aktyor bütün
varlığı ilə özünü günahkar hiss
etmiş və bundan sonra subyektə çevrilərək mənsub
olduğu ideologiyanın, konkret olaraq bu misalda
xristianlığın qarşısında günahını
yumaqla məşğul olmuşdu.
Bütün ideologiyalar fərdi günahkar edib öz
subyektinə çevirməkdən başlayır. Valter Benyaminin
ayrıca bir din hesab etdiyi kapitalizm də. Kapitalizmdə
kilsəni sinaqoqu, məscidi banklar əvəz edir. Banklar fərdlərə faizli kredit verməklə
onları günaha salır, subyektə çevirir.
Subyekt hər ay banka gəlib kredit ödəməklə
günahını yumaqla məşğuldur. Günahını
tamam yuyub qurtarandan sonra banklar onu reklam vasitəsilə yeni
günahlara, yeni faizli günahlara cəlb edir.
Kinoteatrda oturan tamaşaçı da eynilə
günahkardır, ona görə də onu Platonun mağara
adamları kimi dustaq ediblər. Əlbəttə, müasir
tamaşaçı belə bir müqayisəyə görə
bizə etiraz edə bilər: mənim əlim-ayağım
qandallı deyil, heç kim məni dustaq
etməyib, özüm də heç kimin, heç nəyin
qarşısında zərrə qədər də olsa
günahkar deyiləm. Tələsmə, deyə,
biz də öz növbəmizdə müasir
tamaşaçıya etiraz edəcəyik, sən bilet alıb
kino seansına daxil olmusan və seansın qaydalarına riayət
etməlisən. Seansın birinci qaydası
odur ki, sənin yalnız nəzərin fəaliyyətdədir,
bütün bədənin, qolların, ayaqların
qandallanıb. Ekranda göstərilənlər
marağını çəkdikcə daha artıq dustaq
olursan. Birdən əgər kimsə seansın
ortasında ayağa qalxıb qaydalara etinasızlıq göstərərsə,
o adam Platonun alleqoriyasındakı həmin
filosofun rolunu oynayacaq, onun kimi inqilab etmiş olacaq, ekranda
göstərilənləri yalanda suçlayacaq və deməli,
ideologiyanı yeritməkdə olan hakimiyyətə
qarşı üsyan qaldıracaq.
Jan-Lui Bodri adıçəkilən məqaləsində
Platonun alleqoriyasından daha çox, fransız psixoanalitiki Jak
Lakanın güzgü fazasına çıxmaq
üçün istifadə edir. Lakan nəzəriyyəsinə
görə, körpə uşağın mən-i üç
aylığından on səkkiz aylığına qədər
güzgü mərhələsindən keçərək
formalaşır. Uşaq güzgüdə
ondan nəzərlərini çəkməyən özgə
ilə üzləşir. Burada üçüncü nəfər,
böyük adam, çox zaman
uşağın anası güzgüdəki özgəni ona
göstərib "bu sənsən" deyir və
güzgüdəki özgəyə uyğun olaraq körpə
vücudlaşıb-bütövləşib mən-ə
çevirilir. Bodri isə ekranın da
güzgü kimi haşiyələnərək reallıqdan
ayrıldığını vurğulayır. Ekrana baxan kino tamaşaçısının
üçaylıq körpədən tək bir fərqi odur
ki, körpə güzgüdə reallığın və
özünün əksini görür, tamaşaçı isə
ekranda surətləri görür. Buna
görə də körpə üçün güzgüdəki
özgəni özü ilə eyniləşdirmək
imkanı tamaşaçının ekrandakı fiqurları
konkret personajlarla eyniləşdirmək (identifikasiya) imkanı
ilə əvəz olunur. İkinci eyniləşdirmə
tamaşaçıdan arxada dayanan, kameranın gözü ilə
hər şeyi görən, bir kadrda Zabrat
körpüsünü, ikinci kadrda isə dünyanın o biri
başında Nyu-Yorkun Bruklin körpüsünü istəsə
aşağıdan, istəsə quş gözü
ucalığından göstərməyi bacaran transqressiv
subyektlə, yəni hakimiyyətlə bağlı olur. Birinci eyniləşdirmədə dayanan
personajların başına nələr gələcəyi,
onların aqibətinin necə olacağı transqressiv
subyektin, uşağın anasının və ya hakimiyyətin
iradəsi daxilində baş verir. Bu isə
filmin məzmunundan asılı olmayaraq kino sənətinə
köklü şəkildə xas olan ideoloji effekt deməkdir.
Bodri haqqında fikirləri yekunlaşdırmazdan əvvəl
onun yaratdığı aparat nəzəriyyəsinin təsiri
altında daha bir müəllifin orijinal müşahidələrinə
müraciət etmək istərdim. Feminist mövqedən
çıxış edən Laura Malvinin Bodrinin məqaləsinin
təsiri altında 1973-cü ildə yazdığı
"Vizual həzzalma və təhkiyyə kinosu" adlı
essedə də "nəzər" prinsipi əsas
götürülür. Kino sənəti
yarandığı gündən bu nəzər kameranın
gözündən qadına yönəlib, odur ki, məqalənin
müəllifi kinonu indiki halda kişi nəzəri
adlandırır. Kinonun məğzi vuayerizmlə
bağlıdır, kino qapının deşiyindən içəridə
öz intim aləmində olan qadına baxmağa qarşı əxlaqi
qadağanı aradan götürmək gücünə
malikdir, bu nəzər əslində, diktə edir,
bütün süjetlər bu nəzərin təmin
olunmasına işləyir. Əslində,
burada "hakimiyyətin nəzəri"
anlayışının "kişi nəzəri"
anlayışı ilə əvəz edildiyindən, Bodrinin irəli
sürdüyü ideoloji effektə qarşı feminist
mövqe qoyulur.
Ötən
əsrin yetmiş-səksəninci illlərində təşəkkül
tapan postkolonial diskursa daxil olan araşdırmalarda "hakimiyyətin
nəzəri" anlayışının daha bir əvəzedicisi
kimi "Qərbin nəzəri" anlayışı üzə
çıxdı. Müstəmləkə
dövrləri başa çatsa da, onun irsi, müstəmləkədən
sonrakı təfəkkür bir çox Şərq ölkələrində
hələ də aparıcı rol oynamaqdadır. Nəyin
bahasına olursa-olsun, Qərbə oxşamaq, hətta etnik
özəlliyi qabardaraq bu oxşarlığa qarşı
çıxanda belə, Qərbin üstünlük verdiyi kimi
davranmaq, fərqli görünmək haqqında Qərb
institutlarının təklif etdiyi modellərə
uyğunlaşmaq - bunlar Avropanın son beş
əsrdə apardığı ekspansionist siyasətin mədəniyyət
düşüncəsində israrla qorunub saxlanmaqda olan irsidir.
Çox zaman yaddan çıxarılır ki,
nüfuzlu Qərb kino festivallarında iştirak etməyi və
illah da orada mükafat almağı başlıca amil kimi
götürmək yerli kino institutlarının tam gücü
ilə işləməsinə mane olmaq deməkdir. Fərdi yaradıcı uğur heç də həmişə
işlək Kinematoqrafik İnstitutun göstəricisi deyil.
Kinematoqraf
Qərbdə yaranıb, Qərbdə inkişaf edib və II
Dünya müharibəsindən sonra üçüncü, hətta
ikinci dünya adlanan ölkələr də nümunə kimi
Hollivudun janr filmləri və Avropa intellektual kinosu arasında
seçim etmək məcburiyyəti qarşısında
qalmalıydı. Lakin belə olmadı, həm ərazi,
həm də iqtisadi resurslar baxımından Çin, Hindistan
kimi böyük ölkələr bu onilliklər ərzində
özlərinin kino stereotipini yaratmaqla məşğul oldular.
Bəzi Latın Amerikası ölkələrində
"üçüncü kino" deyilən konsepsiya meydana gəldi.
SSRİ isə hələ 30-cu illərin sonunda artıq
Krımda gerçəkləşməkdə olan "Sovet
Hollivudu" ideyasından imtina edib, müttəfiq
respublikaların öz milli kinosunu yaratması yoluna
üstünlük verdi. Bu
seçim-qərarın sonradan Azərbaycan milli kinosuna təsiri
ayrıca araşdırma tələb edir.
Beləliklə, kino aparatı hər hansı bir filmin məzmunundan
asılı olmayaraq, daim işləməkdə olan ideoloji
effektə malikdir. Bodrinin nəzəriyyəsinə görə,
tamaşaçının ekrana baxmasından daha çox,
ekrandan tamaşaçıya baxılır. Bu, hakimiyyətin nəzəridir. Məsələ də elə bu effektin müxtəlif
cəmiyyətlərdə necə işləməsi, ideoloji təsisatın
olub-olmaması ilə bağlıdır. Koqnitiv
kino nəzəriyyəsinin nümayəndələri durmadan
yenilənməkdə olan kinotexnikanın və buna müvafiq
kino çəkilişinin ən yüksək keyfiyyətinin əsasən
hansı ölkənin əlində olmasından asılı
olaraq ideologiyanın da onun əlində olduğunu qeyd edirlər.
Lakin marksist kino nəzəriyyəsi ideoloji
aparat effektinin hər dəfə gözlənilməz tərəfdən
özünü göstərməsi və bilavasitə
tarixi-siyasi, sosial-psixoloji motivlərlə bağlı
olduğunu qeyd edir.
Bəs Azərbaycanda necə, tamaşaçını
kino vasitəsilə hakim nəzərin, yəni ideologiyanın
subyektinə çevriləcəyini gözləmək
olarmı? Ümumiyyətlə, bu, yaxın vaxtlarda baş verəcəkmi?
Yoxsa bizim kino təfəkkürümüzü
yalnız Hollivud ulduzları, Avropa art-hauzu, məşhur rejissorların
adları və onlara necə özümüzü oxşatmaq,
hansı festivallarda iştirak etmək məsələləri
məşğul edəcək? Bütün
bunlar ironiyadan kənar suallardır və burada qətiyyən
dünyadan təcrid olunmağa çağırış
edilmir. Dünya kinosunun tarixini,
bugünkü aktual problemlərini,
yaxşısını-pisini dərindən və yeri gəldikcə
professional səviyyədə bilmək yalnız müsbət
nəticə verə bilər. Lakin Qərb
mədəniyyəti və xüsusilə də kino sənətinin
ekspansiv xarakterini nəzərə alaraq, kino istehsalı və
kinoya baxışı faizlə 60-40-a, daha yaxşı isə
70-30-a həddində daxili bazarın xeyrinə həll etmək
fərqli ideologiya üçün zəruridir. Bu zaman bir mühüm məsələ də nəzərdən
qaçırıla bilməz. Kinoya belə
proteksionist münasibət iqtisadi maraqdan daha çox, ideoloji məqsədə
xidmət edir.
Ənənəvi olaraq sənət əsəri müəllifin
təxəyyülünün məhsulu kimi qəbul olunur və
de-yure olaraq da hər bir əsərin üzərində müəllif
hüququ olduğunu inkar edə bilmərik. Lakin müəllif siyasətindən
bir qədər kənarlaşsaq, yüksək qiymət alan, eləcə də cəmiyyətə
öz təsirini göstərə bilən sənət əsərlərinin
əsl müəllifinin dövr, tarixi mərhələ, sosial
mühit, bunların cəmi olaraq ən ümumi mənada
ideologiyanın olduğunu görə bilərik. Gerçək müəllif belə
görünüşdə vasitə rolunda
çıxış edir. Kino İnstitutu
konteyneri işə salaraq cəmiyyətin bir parçasına
çevrildikdə müəlliflərin sayı da artır.
İdeologiya belə vəziyyətdə daha çox az büdcəsi olan filmlərə
üstünlük verir. İngilisdilli ədəbiyyatlarda
"bi muvi" deyilən bu növ azbüdcəli filmlərdə
çox zaman ciddi sosial mövzulara toxunulur və onlar ictimaiyyət
arasında böyük rezonans yaradır. Sovet
dövründə də iddialı, formalist rejissorların
filmlərindən daha çox B kateqoriyasından olan səmimi
filmlər və bu filmlərdə qaldırılan məsələlər
cəmiyyətdə ciddi müzakirə mövzusuna
çevrilir, onlar haqqında nəqliyyatda, iş yerlərində,
məişətdə süjet səviyyəsində,
qeyri-professional da olsa, tematik əhatə baxımından vacib,
əhəmiyyətli söhbətlər aparılırdı. Məhz "bi muvi" filmlərinə minnətdar
olaraq insanlar özlərini və yaşadıqları cəmiyyəti
kinoda tanıyırlar. Ekran
tamaşaçıya öz nəzərini qaytarırdı.
Kino ideologiyası da məhz belə mübadilənin
üzərində qərar tutur.
Son
dövrlər, xüsusilə 2 avqust Azərbaycan Kinosu
günü ölkəmizdə hazırda fəaliyyətdə
olan iki Kinematoqrafçılar İttifaqı tərəfindən
qeyd olunan zaman mediada aparılan bu növ ciddi sosial mahiyyət
daşıyan azbüdcəli filmlərə ehtiyac olduğu
haqqında söhbətlər əlbəttə ki, müəyyən
qədər də olsa ümidlər doğurur. Lakin bunun
hansı yolla gerçəkləşdiriləcəyi, Hollivud
kinosu yaratmaq, Biləcəridən o yana adlayaraq Avropa
festivallarını fəth etmək, "onlara" xoş gəlmək
kompleksindən, ümumiyyətlə, mədəniyyətdə
postmüstəmləkə təfəkküründən necə
azad olmaq haqqında nəinki məsələ
qaldırılmır, bu barədə hansısa fikirlərin hələ
ki, heç işartısı da yoxdur. Bununla belə,
"onlara oxşamaq", mümkün
olmadığını bilə-bilə "onlara
çatmaq" düşüncəsindən azad olmadan milli nəsnələri
özündə əks etdirəcək bizim, bəli, məhz
bizim kinodan danışmaq mümkün deyil.
Qərb kinosuna aid olan yüzlərlə, minlərlə
film barmaqla sayılacaq qədər bir neçə
metasüjet ətrafında birləşir. Bu metasüjetlər daxilində
ənənəvi əksliklər mövcuddur - xeyir və
şər, protaqonist və antaqonist, dost və düşmən,
haqlı və haqsız, günahsız və günahkar. Bütün bunları özündə cəmləşdirən
daha böyük binar əkslik də var - bizimkilər və
özgələr. Kino şüurumuzu məşğul
edən Qərb metasüjetləri daxilində Qarabağ
müharibəsi ilə bağlı istər Ermənistanda, istərsə
Azərbaycanda çəkilən filmlərdə birmənalı
olaraq Ermənistan binar əksliyin sol tərəfində, yəni
"bizimkilər" punktunda dayanır. Hətta tarixi
hadisələr də, 1988-ci ildən bugünə kimi
yaşadığımız tarixin özü də həmin
metasüjetlər daxilində baş verir və Qərbin
özünə ekzistensial yaxın bildiyi tərəf,
haqsız-haqlı olmağından asılı olmayaraq və hər
cür barışdırıcı danışıqlara,
obyektiv etiraflara baxmayaraq bu hadisələrdən qalib
çıxmalıdır. Hər dəfə bu
metasüjet daxilində biz məğlub tərəf kimi
çıxış edəcəyik. Çünki
bu nəzərdə, bu nəzərin təklif etdiyi oyunun
daxilində özgələrik.
Bu bir
növ kompüter oyununa bənzəyir, imicinə görə
daha "native" hesab edilən personaj digərlərindən
artıq imkanlara malik olur və oyunçudan sonda
özünü, əslində isə ideoloji effektə tam
cavab verən personajı oyunun qalibi etmək, bunun
üçün gizlincə işarə verilən həmin
imkanlardan məharətlə istifadə etmək tələb
olunur. Sonda elə bilirsən özün qalib gəldin,
əslində isə seçimsiz olaraq sənə
ötürülmüş personajı qalib edirsən.
Odur ki, birinci vəzifə gözəl, möhtəşəm,
valehedici metasüjetləri dağıtmaq, yaxud da onların
ibtidai ilkinliyinə enərək tamamilə başqa nəzərdən
onları mənimsəmək, başqa üslubla təqdim etmək
lazımdır. Bu isə dünya
ağırlığında bir yükün altına girmək
deməkdir. Amma əgər öz kinomuzu
yaratmaq və bu kino daxilində mübarizəmizi aparmaq istəyiriksə,
onda yükün ağırlığı barədə
düşünmədən işə başlamalıyıq.
***
Adətən belə qəbul olunur ki, hər bir nəzəriyyə
yalnız təcrübədə özünün təsdiqini
tapmalıdır, sanki nəzəriyyə qayğıkeş
dayə, təcrübə isə şıltaq uşaqdır,
uşaq yemək istəmir, qaçır, zavallı dayə isə
əlində xörək onun dalınca düşüb
güclə, qaşıq-qaşıq uşağı
yedizdirir. Əslində, belə deyil, təcrübə
özü nəzəriyyənin təsdiqində maraqlı
olmalıdır. Yuxarıdakı fikirlərimin
davamı olaraq konkret bir müşahidəmi bölüşmək
istərdim.
Kinorejissor və kino tənqidçisi Ayaz Salayev son illərdə
olduqca maraqlı bir praktikanı həyata keçirir. O, Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində dərs dediyi tələbələrin
Ermənistanda çəkilən, xüsusilə də
Qarabağ müharibəsindən bəhs edən filmlərə
baxmağı, onları dərindən
araşdırmağı, onlar barədə yazmağı və
hər tədris ilində erməni kinosu mövzusunda heç
olmasa bir diplom işinin müdafiə olunmasını təklif
edir. Bu, həm yaradıcılıq
baxımından, həm də yeri gəlsə, siyasi
baxımdan çox doğru mövqedir. Düşməni
görmək, bilmək, nəzarətdə saxlamaq, onun qəfil
hücumuna çaşqın reaksiya vermək əvəzinə,
qabaqlamaq, ondan daha əhatəlisini yaratmaq lazımdır.
Kino bunun üçün geniş imkanlar
yaradır, kinoda sənətin heç bir növündə
müşahidə olunmayan öncəgörmə qabiliyyəti
var. Kino həm də siyasətin başqa yolla davamı deməkdir.
Siyasət,
alman mütəfəkkiri Karl Şmittin təbirincə desək,
dost və düşmən prinsipindən, dostunun kim, düşməninin kim olduğunu təyin
etməkdən başlayır. Başqa
üçüncü yol yoxdur. Ya ümumiyyətlə
siyasətdən imtina etməlisən, belə olanda
bütünlüklə siyasi kimliyini itirəcəksən, ya
da dostunun, düşməninin kim
olduğunu müəyyənləşdirməli, onlara
qarşı təyinata uyğun şəkildə münasibətdə
olmalısan. Allah bütün xalqlara dostunu
tanımaq qabiliyyəti verdiyi kimi, düşmənini də təyin
etmək imkanı verib. Əlbəttə,
sülhpərvərlik mövqeyi göstərib kimisə
düşmən görməkdən imtina etmək olar. Amma bununla sənin özünə düşmən
seçmə resursun yoxa çıxmır, sadəcə
olaraq bu resursdan sənin əvəzinə başqası istifadə
edir. Söhbət kimlərinsə
arasında fərdi düşmənçilikdən deyil,
xalqların və onların arxasında siyasi vahid kimi duran
qüvvələrin, yəni dövlətlərin düşmənçiliyindən
gedir.
1988-ci ildə biz düşmənimizi təyin etmək
resursumuzdan istifadə etməyə macal tapmamış bizim
özümüzü düşmən seçdilər. Düşmənçilik,
bu zəmində qarşıdurma, mübarizə və ən nəhayət,
müharibə hər bir xalq üçün eventual xarakter
daşıyır, yəni daim ehtimal olunandır. Əgər sən buna hazır olmaqdansa, mübarizə
ehtimalından özünü yayındırmısansa, onda
özündən küsməlisən. Göstərilən
tarixdə eynilə bu vəziyyət yarandı. Qəfildən,
demək olar ki, bir neçə günün ərzində
ayıldıq ki, özümüzə dost bildiyimiz özgənin
nəzərində düşmənik. Əlbəttə
ki, buna reaksiya verdik. Lakin əvvəlcədən
qarşındakını düşmən kimi təyin etmək,
onu daim öz nəzərində saxlamaq, ona qarşı
özünü səfərbər edib hazır dayanmaqla
müqayisədə belə emosional, bir çox hallarda reaksiya
sənin üçün böhranı daha da dərinləşdirməyə
xidmət edir. Ayaz Salayevin hazırda
istehsalatda olan "Torpaq" filmi də bu haqdadır. 1988-ci ilin noyabr ayında Ermənistanda, əsrlərlə
bu torpaqda yaşamış azərbaycanlılar ermənilər
tərəfindən düşmən elan olundu və onlardan
öz torpaqlarını tərk etmək tələb olundu.
Bu tələb həm də qarətlər, qətllər,
talanlarla müşayiət olunsa da, onlar öz
planlarını soyuq beyinlə, əvvəlcədən
düşünülmüş şəkildə həyata
keçirirdilər.
Ayaz
Salayev ötən əsrin səksəninci illərində
"Retro" televiziya proqramı vasitəsilə Azərbaycan
tamaşaçısını demək olar ki, ilk dəfə
dünya kinosunun tarixi, onun klassik nümunələri ilə əyani
şəkildə tanış etməyə
başlamışdı. O, dünya kinosuna, onun müasir
dövrünə, böyük kino xadimlərinin
yaradıcılığına bütün incəliklərinə
qədər dərindən-dərinə bələd olan
peşəkar kino xadimidir. Bununla belə,
"Torpaq" filmində bir saniyə də olsun, zəngin
kinematoqrafik ifadə vasitələrindən istifadə etməyib.
Kamera müdaxiləsiz, heç bir dramaturji provakasiyaya getmədən,
isterikanı zərrə qədər yaxına buraxmadan, sakit,
uzun-uzadı, yorulmadan, usanmadan, amansız bir soyuqqanlıqla Qərbi
Azərbaycanda doğma yurd-yuvalarını tərk etməyə
məcbur olmuş insanların başına gətirilən
zülmləri, onların yaşadığı ailə faciələrini
dinləyir. Mən səhv eləmədim,
doğrudan da kamera dinləyir. Müəllif,
sanki kinonun özündən imtina edib. Biz
onları dinlədikcə tariximizi, bu tarixdən keçən
fəlakətlərimizi görürük. Biz özümüzü və bizə yönələn
nəzəri görürük. Ayaz kinomuza
gerçək düşmən mövzusunu gətirir. Onu tanımalı və ondan üstün
olmalıyıq.
Bundan əvvəl
Ayaz Salayevin çəkdiyi "Qarabağ",
"Köç" filmlərində də eynilə ayıq, düşüncəli,
sirayətedici soyuq nəzərlə
qarşılaşmışdıq. Burada da
onlarla, yüzlərlə insan başlarına gələn fəlakətləri
danışır, yaxın tariximiz heç bir müdaxilə
olmadan gözümüz qarşısında canlanır. Əslində, bu soyuqqqanlı üslubun ideoloji
effekti yuxarıda dediyimiz metasüjetlərdən
çıxmaq aktına xidmət edir. Biz
öz tariximizə öz kinomuzda və öz nəzərimizlə
baxırıq.
***
Vaxtilə məşhur kino nəzəriyyəçilərindən
biri xeyli dərəcədə təəccübə səbəb
olan bir fikir söyləmişdi - kino hələ yaranmayıb. Bu fikri qəbul
etmək də olar, etməmək də. Lakin
tam əminliklə, eyni zamanda klassik, milli sərvətimiz
sayılan filmlərimizi unutmamaq şərtilə deyə bilərik
ki, bizim kino hələ yaranmayıb. Onu gənclərimiz,
yeni nəsil kinematoqrafçılar yaradacaq. Onların üzərinə nüfuzlu kino
festivallarında iştirak edib mükafatlar qazanmaqdan daha
böyük vəzifə - kino vasitəsilə vətəndaşlarımızı
milli ideologiyamızın subyektinə çevirmək vəzifəsi
düşür.
Nadir Bədəlov
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 17
avqust.- S.20-22.