Gümrah Ömər: Seçilmişlik mənim
üzərimə qoyulan böyük məsuliyyətdir...
"Dördüncü divar"
layihəsinin bugünkü qonağı Yuğ Dövlət
Teatrının rejissoru, istedadlı insan Gümrah Ömərdir
- Gümrah bəy, ustadınız
Vaqif İbrahimoğlu hələ sağlığında sizi
özünün davamçısı, sənət varisi kimi
elan etmiş, istedadlıdır, əqidəlidir,
ağıllıdır kimi sözlərlə ifadələndirmişdir.
Sizcə, niyə o qədər
tələbənin arasından Vaqif müəllim sizə bu qədər
etimad göstərmişdi?
- Bunun səbəbini
rəhmətlik müəllimim daha yaxşı bilərdi. Hər halda mən də onun mənə verdiyi dəyəri
doğrultmağa çalışaram. Bu
seçilmişlik həm də mənim üzərimə
qoyulan çox böyük məsuliyyətdir.
- Vaqif müəllimin
vurğuladığı əqidə məsələsi və
bunun çox gənc yaşlarınızdan sizə aid
olunması məni yaxşı mənada xeyli mütəəssir
etdi...
- Əqidə insan varlığının ən təməl
prinsiplərindən biridir. Bu xüsusiyyəti
qoruyub saxlamaq insandan mübarizə, dözüm və güc
tələb edir. Biz özümüz də
həyatda əqidəli insanlara güvənə bilərik.
Belə insan bizim düşmənimiz olsa belə,
əqidəsi onun üstünlüyüdür. Əqidə insanı hədəfdən, doğru
yoldan yayınmağa qoymayan bir keyfiyyətdir. Əgər rəhmətlik müəllimimiz də
bizim haqqımızda əqidəlidir sözünü işlədibsə,
bu, əlbəttə ki, bizim üçün böyük fəxr
və məsuliyyətdir. Vaqif müəllim
insan tanıyan idi. Mən də onun ilk tələbələrindən
olmuşam. Demək olar ki, ömrümün iyirmi iki ili onunla bərabər keçib. Bu illər ərzində biz onunla çox doğma
olmuşuq. O məni özünə oğul hesab edib. Mən də onu öz mənəvi atam bilirəm.
Onun həyatı və
yaradıcılığı ilə bağlı məsələlərdə
çox yaxından iştirak etmişəm. Müəllim zaman-zaman insanlar haqqında nələrisə
bizimlə bölüşərkən çox dəqiq təyinlər
edirdi. Onun sağlığında mən
Estoniyada tamaşa hazırlayandan sonra Bakıya gəlmişdim.
Müəllimim, təbii ki, mənimlə
qürur duyurdu, fəxr edirdi, haqqımda hər yerdə
ağızdolusu danışırdı. Günlərin
bir günü bizim sevimli jurnalistimiz Ramilə xanım (Ramilə
Qurbanlı - S.Ə.) Vaqif müəllimdən
soruşudu ki, Vaqif müəllim, birdən Gümrah da sizin bəzi
çörəyi dizinin üstündə olan tələbələriniz
kimi sizə qarşı xəyanət etsə, nə edərsiniz?
Vaqif müəllim cavab vermişdi ki, bu artıq
mənim problemim deyil. Bu həmin adamın
problemidir ki, xəyanətkardı.
- Vaqif müəllimin xəyanətkar
tələbələri də olmuşdu?
- Əlbəttə, olmuşdu. Onların arasında
çox görkəmli adamlar da olub. Müəllim,
təbii ki, onlarla münasibətlərini də bitirib, onlardan
küskün də gedib. Amma niyəsə
bu günləri həmin adamlar Vaqif İbrahimoğlu
adından tez-tez istifadə edirlər. Özlərini
ona aid edirlər. Əvvəllər gənc
olanda mən müsahibələr verərkən və ya digər
məkanlarda müəllimimdən daha çox
danışırdım. Bir gün o bunu mənə
yasaq elədi. Dedi ki, artıq özündən
danış, mən, mən de. Çünki bu
çox önəmli və vacib məsələdir. Sonralar biz, təbii ki, yaşa dolduq, bizim də tələbələrimiz
oldu, biz də gənclərin başına sığal çəkib
onlara dəstək verdik və nəhayət, biz də xəyanətlər
gördük. İndi biz də
görürük ki, tələbənin çörəyi
dizinin üstündə olması nə deməkdir. Amma buna baxmayaraq necə ki, bizim müəllimimiz
bütün gənclərə qucaq açıb,
hamını qəbul edib, biz də etməliyik. Təəssüf ki, müəllimimin qucaq
açdığı adamlardan çox azı onun
könül, düşüncə, sənət
qapısından keçib orda özlərinə yer tapa bilmədilər.
- Bu yaxınlarda ad gününüz
oldu. Sosial şəbəkələrdə xeyli
gənc sizi müəllim deyib təbrik etdilər.
Dediyiniz kimi, siz artıq özünüz bir müəllimsiniz.
- Sağ
olsunlar, mənə də etimad göstərirlər. Dərs deyirəm. Artıq gənclərlə
müəllim, rejissor kimi işləyirəm. Gənc tələbələrimlə Moskvada,
Türkiyədə festivallarda iştirak etmişik. Burda ictimaiyyət qarşısına
çıxmışıq. Əlbəttə
ki, bunlar hamısı çox qürurvericidir. Bilirsiniz, əsas məsələ sevgidir. Tələbələri sevmək, onlara həqiqətən
də övlad gözü ilə baxmaq lazımdır. Sevgisiz heç nə alınmır.
- Gələcəyinə
inandığınız tələbələriniz var?
-
Bilirsiniz, istedadlı adamların hər birinə güvənmək
lazımdır. Bizim kursda səkkiz nəfər
var idi. Dərs prosesində, fərdi iş prosesində məlum
oldu ki, onların hər biri həm istedadlı, həm
ağıllı, həm də bacarıqlıdır. Sadəcə, onların qavrama qabiliyyətləri
bir-birindən fərqlənir. Və yaxud
da bir tələbə özünə çox inanır, digəri
isə əksinə. Bizim borcumuz özlərini
tapmaqda, öz aktyorluq qabiliyyətlərini inkişaf etdirməkdə
maksimum dərəcədə səmərəli şərait
yaratmaqdır. Bundan o tərəfə biz
heç nə edə bilmərik. Aktyorluq
da, rejissorluq da hardasa vergi məsələsidir. Bu istedad insanda ya olur, ya da olmur. İstedadlı
insanların həyatda qalması, inkişaf etməsi həyatın
işidir. Həyat isə çox çətindir.
Hərənin bir taleyi, bir ömür yolu var. Gələcəkdə
onların qarşısına kim
çıxacaq, necə çıxacaq biz bunu bilmirik. Nə zamansa bu istedadlı tələbələrin
öz potensiallarını üzə çıxarmaq
üçün münasib şərait olacaqmı? Biz bunu da bilmirik.
- Belə qənaət yaranır ki, tələbələrin
tələbəlik illərindən sonrakı aktyor həyatları,
taleləri qeyri-müəyyəndir?
- Bu
gün bizim istedadlı tələbələrimizlə peşəkar
teatrlar arasında böyük bir boşluq, keçilməyən
mərhələ var. Bəllidir ki, teatrların
ştatları doludur. İstedadlı insanlar isə
təhsillərini başa vurub çalışmaq məcburiyyətindədirlər.
Bizdə isə müstəqil teatrlar çox
azdır və demək olar ki, tez-tez yaranmır. Üstəlik,
onların maddi-texniki bazası kifayət qədər deyil ki, o
gəncləri özlərinə cəlb etsinlər...
- Gümrah bəy, əyalət
teatrı təcrübəniz var. Üç il
Gəncə Dram Teatrında baş rejissor kimi işləmisiniz.
Sizcə, proses baxımından əyalət
teatrları paytaxt teatrları ilə nə dərəcədə
müqayisə oluna bilər?
- Hər
bir teatrda hər il ən azından bir
uğurlu tamaşa olur. İstər əyalət
teatrları, istərsə də paytaxt teatrlarında kifayət
qədər istedadlı və peşəkar adamlar var. Amma əgər
bugünkü mənzərəmizdə teatr
anlayışı əsas hədəflərdən biri deyilsə,
biz təbii ki, problemin kökünü arayıb
axtarmalıyıq. Gəncə Teatrında üç il baş rejissor işlədiyim dönəmdə
mən beş tamaşa hazırladım. Bundan
başqa, Yuğ Teatrında da tamaşalar hazırladım.
Başqa teatrlardan da dəvət aldım. Həmin dövrlər həyatımın ən
qaynar mərhələsi idi. Gəncə
Teatrı uzun illər idi ki, heç bir xarici qastrola getməmişdi.
Mənim işlədiyim dövrdə
hazırladığım "Dərviş Məstəli
şah" tamaşası ilə Bakıya gəldik, Türkiyədəki
Konya festivalına qatıldıq. Mən
Bakıya gələndən sonra eyni uğurları elə
Vaqif müəllimin tələbəsi olan rejissor İradə
Gözəlova Gəncə Teatrında davam etdirdi. Yəni dediyim odur ki, qeyd etdiyim dönəmlərdə
Gəncə Teatrı məhsuldarlıq, yaradıcılıq
baxımından, özünü təqdimetmə istiqamətində
çox uğurlu dövr yaşadı.
- Yuğ Teatrı ilə
yanaşı, ənənəvi teatrlarda da tamaşalar
hazırlamısınız. Yuğun
estetikası, iş prinsipi bu kimi məsələlərdə
sizə maneçilik etməyib?
- Mənim
üçün belə problem yoxdur. Mənə
görə ənənəvi teatr, modern teatr
anlayışı da yoxdur. Mənim
üçün məktəblər var. Hansısa teatra
tamaşa hazırlamağa gedəndə məni həmin teatr
aktyorlarının hansı baza üzərində tərbiyələnib
təcrübə qazanmaları maraqlandırır. Mən, təbii ki, Yuğ Teatrının yetirməsiyəm,
Vaqif İbrahimoğlunun tələbəsiyəm, psixosof teatr
poetikasının nədən ibarət olmasını da bilirəm.
Amma psixosof teatr poetikasının birinci mərhələsi
yenə də ənənəvi teatrın təməl prinsipləridir.
Sadəcə olaraq səhnəyə qoyulacaq hər
bir əsər dəqiq, düzgün analiz olunmalı, sonra isə
rejissor tərəfindən sintez olunmalıdır. Əsər hansı sözü, fikri deyir, ideyanı
ötürürsə, tamaşa da bu istiqamətdə
hazırlanmalıdır. Bəzən ənənəvi
teatr adı altında iş görən insanlar qeyri-peşəkar
yanaşmalar edirlər. Aktyor nədir, yaşantı nədən
ibarətdir, rejissor tamaşanı nə üçün
qoyub, hansı mesajları cəmiyyətə ötürür
kimi sullara cavab tapılmayıbsa, rejissor dramaturji ədəbi
materialın qulluqçusu, icraçısı səviyyəsində
çıxış edibsə, aktyorlar da bunu məntiqsiz
formada icra ediblərsə, hansı ənənəvi teatrdan və
ya qeyri ənənəvi teatrdan danışmaq olar? Ənənəvi teatra bu cür yanaşma pisdir.
Modern teatrda da formaca sərbəstlik olsa belə,
məzmunca nəyi ifadə etmək məsələsi insanlara
nəsə ötürmürsə, bu daha da pisdir. Digər tərəfdən, ekperiment adı
altında manipulyasiya edən qeyri-peşəkarlar olduğu
kimi ənənəvi teatr adını bayraq kimi əldə
tutan, amma onun qaydalarına riayət etməyən qeyri peşəkarlar
kifayət qədər çoxdur. Hər
bir məhsulun məğzi, mahiyyəti yerində
olmalıdır.
- Son dövrlər elə Yuğdan
ayrılıb gedən həmkarlarınız tərəfindən
Yuğ Teatrında çalışan aktyor və
rejissorların teatr estetikasından kənara
çıxmaları, psixosof teatr poetikasının
qaydalarına əməl olunmaması kimi müxtəlif fikirlər
səslənir. Bu fikirlərə münasibətiniz
maraqlıdır.
- Yuğ Teatrı ilə bağlı birinci olaraq onu deyim
ki, teatr hal-hazırda öz axarını, yolunu tutmuş
normal, doğru istiqamətdə fəaliyyət göstərən
bir teatrdır.
Mən də teatrın poetikasını bilən
və orda işləyən rejissorlardan biriyəm. Bu yaxınlarda İbsenin "Vəsvəsə"
tamaşasını hazırlayıb təqdim elədim. Mehriban xanım da bu gün (Mehriban Ələkbərzadə
- S.Ə.) teatrı bilən istedadlı, savadlı, peşəkar
dörd-beş rejissorumuzdan biridir. Yuğ
Tearında çalışan aktyorlar da məktəb
görmüş peşəkar və istedadlı
insanlardır. Yəni Mehriban xanım və
aktyorlarımızın peşə baxımından heç
bir əskiklikləri yoxdur. Rejissor və aktyorların
qarşılıqlı iş birliyi, dialoqları nəticəsində
tamaşalar təqdim olunur. Elə bu
yaxınlarda Mehriban xanımın rejissorluğu ilə
Akutaqavanın "Müəmmalı qətlin üç
versiyası" tamaşası kifayət qədər peşəkarcasına
düşünülüb hazırlanmış, parlaq aktyor
ifası ilə zəngin tamaşadır. Bu
baxımdan Yuğ Teatrı öz estetikasının tələblərinə
cavab vermir və ya ondan kənara çıxır kimi fikirlər
səsləndirmək qətiyyən doğru deyil. Bu yaxınlarda Bolqarıstandan bir rejissor dəvət
olundu və "Üçüncü Riçard"
tamaşasını hazırladı. O, qısa zaman ərzində
bir tamaşanın iki versiyasını çox uğurlu şəkildə
ortaya qoydu. Bu, Yuğ Teatrının, məktəbinin
uğurudur. Eyni zamanda da bizim istənilən
düşüncəyə açıq olmağımıza
nümunədir. Yuğ Teatrı adından
çalışan, amma yetəri qədər istedadı
olmayan, "peşəkar teatr nədir" sualına cavab tapa
bilməyən insanlar Yuğ Teatrının uğurlarından
narahat olurlar. Sizin sualınızdakı
fikirlər də məhz belə adamlar tərəfindən səsləndirilir.
Bu kimi adamlarla vaxtilə mən Yuğ
teatrında yaradıcılıq baxımından işləmək
istəmişəm. Amma dəfələrlə
cəhd etsəm də, bu istəyim nəticəsiz qalıb.
Onların peşəkarlıqla bağlı
problemlərinin olmasının dəfələrlə
şahidi olmuşam. Onlar
tamaşaçı, cəmiyyət qarşısında
savadlı, məntiqli bir əsər təqdim edə bilməyiblər.
- Yuğ Teatrının
eksperimental teatr olması fikri ilə bağlı səslənən
fikirlərlə razısınız?
- Bu, qətiyyən
belə deyil. Ekperimenti peşəkar teatrın
repertuarında işləməzlər. Bunun
üçün kənarda hardasa bir studiya yaradıb məşğul
olmaq olar. Yuğ Teatrını ekperimental məkana
çevirmək istəyən insanlar bu gün çox
narahatdırlar. Belə adamların isə
mən heç zaman məntiqli, ardıcıl fikirlərini
görməmişəm. Eksperiment adı
altında əllaməçiliklə məşğul olan,
özünü cəmiyyətə rejissor kimi
sırımağa çalışan insanlar keçmişdə
də olub, bu gün də var, yəqin ki, gələcəkdə
də olacaq.
- Gümrah müəllim, rejissor nə
qədər prinsipial olmalıdır?
- Rejissor
hədsiz dərəcədə prinsipial olmalıdır. Çünki bu, mənəvi psixoloji baxımdan o qədər
mürəkkəb situasiyadır ki, uzun illər şəxsi həyatda
dostluq etdiyin bir insanla yaradıcılıq yolunda
dostluğunuzun davam edib etməməsi belə sual altında
qala bilər. Və yaxud da əksinə, nifrət etdiyin
insanla yaradıcı müstəvidə nə dərəcədə
dost ola bilərsən kimi suallarla üzləşmək
də mümkündür. Yəni prinsipial olmaq
bu qədər vacib məsələdir. Aktyorların
rejissorları sınağa çəkməsi, onun müəyyən
boşluqlarını hiss edib, ondan öz eqoları
üçün istifadə etmə kimi psixoloji mübarizə
prosesi, problemi hər zaman olub. Bütün
bunlara baxmayaraq rejissor öz müstəqilliyini, öz
azadlığını heç nəyə qurban verməməlidir.
Əgər verəcəksə, uğurlu tandem
baş verə bilməz. Çünki
didişə-didişə, yaradıcılıq
baxımından əzablı keçən prosesdə aktyor
son anda təslim olur. Və ordan yenə də
həmin aktyor rejissor dostluğu davam edir növbəti
yaradıcı ünsiyyətə qədər. Ona görə də rejissor prinsipiallığı
hüdudsuz olmalıdır.
- Hazırladığınız
tamaşalarda insan tənhalığı, qadın kişi münasibətləri xeyli
qabarıqdır. Ümumilikdə bir rejissor kimi əsər
seçən zaman sizi hansı məsələlər və
ya hansı insan halı narahat edir?
- Bu suala
olan cavabım oxucular üçün nə qədər
maraqlıdır onu bilmirəm. Çünki
burdan beləsi artıq fərdi yaradıcılığın
mətbəx tərəfidir. Amma onu deyə
bilərəm ki, hər bir yaradıcı insanı narahat edən
bir mövzu, səbəb vardır. Hesab
edirdəm ki, Füzulini "Leyli və Məcnun" əsərini
yazmağa məcbur edən bir şəxsin səbəbi var
idi. Eləcə də Çexovu öz əsərlərini
yazmağa vadar edən həm də onun şəxsi səbəbləriydi.
İnanmıram ki, şəxsi səbəb
olmadan bir şair şeir yazsın. Bunu
düşünmək yaradıcı insanın özünə
qarşı qeyri-səmimiliyidir. Mən də,
təbii ki, hazırladığım əsərlərə bu
meyarlarla yanaşıram. Çalışıram
ki, seçdiyim əsərdəki mövzular mənim öz
şəxsi səbəblərimlə üst-üstə
düşsün. Əsərləri oxuyarkən, onlarla tanış olarkən qəfildən lazım
olan, üst-üstə düşən siqnal gəlir. Misal üçün, tələbələrimlə
hazırladığım "Otello" əsəri ilə
hamımız tanışıq. Amma mən
sizə dəqiq deyirəm ki, həmin əsərin içərisindəki
məsələlərdə mənim şəxsi səbəbim
var idi. Eləcə də "Vəsvəsə",
"Rindü-Şeyda", "Qəbirqazma üsulu"
tamaşalarında da mənim şəxsi səbəblərim
olub. Hesab edirəm ki, müəllif,
rejissor, aktyorla yanaşı, təqdim olunan tamaşada
tamaşaçı da öz şəxsi səbəbini tapanda
yaradıcılıq öz anlamını ifadə edə
bilir. Aristotelə görə, buna katarsis
deyilir, psixosof poetikaya görə isə bu rabitədir.
- Yaradıcı insan, sizcə, tez-tez
xoşbəxt ola bilir?
- Mütləq
olur. Yaradıcı insanlar çox xoşbəxt
insanlardı. Xoşbəxtlik
yaradıcı insanın sosial statusundan yox, daxili məsələlərindən
asılıdır. Əgər bir şair
gözəl şeir yazırsa, kiməsə, hardasa həmin
şeiri ilə təsəlli verə bilirsə, o, necə
xoşbəxt olmaya bilər? Xoşbəxtlik
bizim həyatımızı əvvəldən-axıra qədər
əhatə edən o qədər də geniş anlam deyil.
Biz çox sevdiyimiz, dəyər verdiyimiz insanla beş dəqiqə söhbət ediriksə, bu
söhbətin məzmunundan, anlamından məmnun qala biliriksə,
bununla necə xoşbəxt olmamaq olar? Yaradıcı
insan əsərini bitirəndə, dərdini bədii
yaradıcılığa çevirəndə artıq
xoşbəxt adama çevrilir.
Söhbətləşdi: Samirə
ƏŞRƏF
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 17
avqust.- S.26-27.