Həyatdan və şeirdən
qaçış –
Bukovski paradoksu
-
Məqalələrin birində rus tədqiqatçı belə bir sual
qoymuşdu: nə üçün Çarlz
Bukovskini hamı oxumalıdır? Qəribə sualdır, deyilmi?
Müəllif sözünə
davam edərək yazırdı: hamı oxumalıdır ki, bəzi sadə şeyləri anlasınlar.
Məsələn, - yazırdı o müəllif, - Puşkin bizdə heç də hər şey deyildir. Bu, fikrimizcə, ən
maraqlı məqamdır.
Nə qədər böyük, azman... olur-olsun, heç bir şair hər
şey deyildir, ola da bilməz. Və buna ehtiyac da yoxdu. Ancaq kriterilər dolaşanda, estetik dəyərlər öz əksinə çevriləndə və
zövqlər itəndə
doğrudan da bir şair hər
şey - hamı olur - anlamamağın işarəsi kimi. Bizdə Füzuliyə belə bütpərəst münasibət
çoxdan var, ancaq qalın pərdələri azca aralayıb şairin yazmaq istədiyi kədərə "baxanda"
insan sarsılır.
Ancaq insanı təkcə bu şəkildə, bütün enerjisini bir nöqtəyə cəmləyib, dünyanın
gəlib-getmişini bir
hadisə, mənzərə
kimi seyr edib onu bir
cizgi, rəssam fırçasının ani
hərəkətiylə verməkdən
başqa üsullar da mövcuddur. Bu yol, yəni
Füzuli şeiri o şəkildə sözdən
vaz keçib onun dərinliyini göstərmək üçün
ən etibarlı estetik meyar idi.
Henri Çarlz Bukovski
(1920-1994) sərt və
zalım gerçəkliyin
şairidir. Onun gözü daha
çox insanların davranışlarındakı kənaraçıxmaları
tutur, fokusa gətirib "Amerikan arzusu" seriyasından olan insan obrazının
puçluğunu göstərməyə
çalışırdı. Onun qəhrəmanı uduzmuş
və bəxti gətirməyən insandı.
"Həyat boz və adidən adi olanda adama
elə gələ bilər ki, burda parlaq yaşantıların,
dərin hisslərin, enerji "partlamasının",
belə deyək, dağlar arxasında çaxan şimşəklərin
izinə rastlanmaq mümkünsüzdür". Çünki
boz və mənasızdır... Ancaq Bukovski
o dərin hissləri,
enerji daşqınını,
dağların arxasında
çaxan şimşəklərin
izlərini ən adi əşyalarda kəşf etmişdi.
Yəni bu poetik sistemin
anlamı o idi ki, sən adi
yağışdan da yazanda mövzu istər-istəməz bütün
dünyanı və gerçəkliyi, ideoloji və siyasi səbatsızlığı, həyatın
faniliyini və anın bəxş etdiyi xoşbəxtliyi əhatə edə bilərdi. Təqribən
bu şəkildə: itlər yağış altında hürüşəndə
// həyat lazımsız
şeyə çevrilir//
elə köhnə, yırtılmış ayaqqabılar
kimi// bəzən yaşama davam etmək üçün//
bütün hüceyrələrin
silkələnməli, özündən
çıxmalısan. Yəni
Bukovskinin fikrincə, həyatın dözülməz
ağırlığı, gərginliyi altında nəfəs alan
insan hərdən yadına salmalıdır ki, hirslənə, qəzəblənib özündən
çıxa bilər
və bu çox faydalıdır. "Qəzəb həyatın
sevindirmədiyi, güldürmədiyi
insanlar üçün
bir bəxşişdir,
yalnız qəzəblənməklə
hisslərini təlatümə
gətirə bilərsən,
o şəkildə ki,
"ayılanda" güləsən,
təbəssümün nə
olduğunu hiss edəsən.
Səni qorxudan, ağlını başından
alan, səni
yaşamağa qoymayan
hər şeyə gülmək lazımdır.
Və birdən anlayarsan ki, sənin bu zir-zibil
həyatın çox,
lap çox gözəlmiş...
Və bu dəhşətli gerçəyi
qəbul etməlisən...". Poeziyada hisslərin təsvirinin
bu dinamikası istər-istəməz yazılan
mövzunun çevrəsini
genişləndirir, yaxşıyla
pis, çirkinlə gözəl... hər şey adicə yağış damcısının
içinə toplanır,
ordan zühur edib yeni gerçəklik
yaradır, insanın qəlbinin ikrah etdiyi bu gerçəkliyə
qarşı.
Bu mənada Çarlz
Bukovski poeziyası yeni estetika, orijinal poetik sistemdir.
Bukovski gerçəklik
və zamanın həqiqətlərini bir başqa şəkildə
kəşf edir, onlara tam fərqli bucaqdan baxır. Bu ifadə sistemi təsdiqləyir ki, biz heç də həmişə həyat tərzini seçmirik, yaxud seçə bilmirik, daha çox o bizdən yapışır və istədiyi yerə sürükləyir. Bukovskinin dünya
duyumu şeirlərindən
aydınca görünür,
bu, sosial autsayderin dünyaduyumudur.
Bukovski elə nəsnələrdən
danışır ki, bu məqam, yəni danışıq riskdir, yəni hər kəs düşdüyü vəziyyət,
keçirdiyi hisslərdən
belə açıqlıqla
bəhs edə bilməz. Elə hisslər, elə
hallar var ki, insanlar bunları
gizlətməyə, dəfn
etməyə meyil edirlər. Bu, əksər insanın
sosial baxımdan məğlub olduğu bir həqiqətdir -
Bukovski bundan danışır. Yəni susmaq əmri verilən
cəmiyyətdə şairin dili açılır. Dili
açılan, danışan şair hadisəyə
çevrilir. Onun ən yaxşı mətnlərində Henri
Milerin "Xərçəng tropikləri"nin
şırımları var. Bir də böyük Komminqsin poeziyası.
Mətnlərində Bukovski əvəzsiz memardır, və...
Ən gözəl
memar elə ən böyük şairdir, o qədər böyük ki, onun mətnində bir misralıq şeirə belə rast gələ bilməzsən.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 24
avqust.- S.20.