Tarix böyük sənətin
xeyrinə işləyir
Bakı
Dövlət Universitetinin 100 illiyinin ölkə miqyasında
qeyd edildiyi bir zamanda vaxtilə bu ali təhsil
ocağının başında duran, indi tarixə
çevrilmiş işıqlı insanları yada salmaq bizim mənəvi
borcumuzdur. Universitetin tarixini yaradanlar mədəniyyətimizin,
mənəvi dəyərlərimizin rəmzidirlər. Zaman
keçdikcə bu insanların da dəyəri artır, onlar bu günün,
müasir zəmanənin mənəvi mühitində
iştirak edirlər.
Bakı
Dövlət Universitetində mənəvi iqlim yaradan nurlu
şəxsiyyətlərdən biri də professor Mir Cəlal
olub. Müasirləri, xüsusən tələbələri
onun adını bəlağətli epitetlər qoşmadan,
böyük səmimiyyətlə, sağlığında
olduğu kimi indi də sadəcə Mir Cəlal müəllim
kimi xatırlayırlar. Biz tələbə olanda Mir Cəlal
müəllim filologiya fakültəsində Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi kafedrasının müdiri idi. Birinci kursda bizə ədəbiyyatşünaslıq
fənnindən dərs demişdi. Ondan əvvəl - məktəbdə
oxuyanda isə Mir Cəlal müəllimi nasir kimi
tanıyırdıq...
İndi
Mir Cəlal müəllimin haqqında çox yazılır,
onun barəsində müxtəlif auditoriyalarda və müxtəlif
səviyyələrdə ətraflı
danışılır, onun yaradıcılığı
müxtəlif aspektlərdən tədqiq edilir. Mənə elə
gəlir ki, Mir Cəlalın şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına marağın güclənməsinin
müəyyən obyektiv və subyektiv şərtləri ilə
bərabər, əsaslı ciddi bir səbəbi də var. Mir
Cəlalı tarixin və insanların yaddaşında
yaşadan, müdrik bir mütəfəkkir,
yazıçı, alim və müəllim kimi adını
gündəmdə saxlayan, yaradıcılığını
geniş müzakirə obyektinə çevirən ən
obyektiv amil ədibin yaradıcılığının
müasirliyi, günümüzlə və dövrümüzlə
səsləşməsi, zamanın ədəbi və ictimai
reallıqları müstəvisində təzə və
mükəmməl görünməsidir.
Azərbaycan
ədəbiyyatında Cəlil Məmmədquluzadə,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Yusif Vəzir Çəmənzəminli
kimi söz ustalarından sonra, xüsusilə hekayə
janrının yeni səviyyəyə çatmasında Mir Cəlalın
ayrıca yeri var.
Mir Cəlalın
yaradıcılığı üçün zamanın
sınağından uğurla çıxan ən
"diri" janr da hekayədir. Hətta onun bir vaxtlar çox
populyar olmuş "Bir gəncin manifesti" romanı bu
gün əsərdəki "Bahar", "İtə ataram,
yada satmaram" kimi hekayələrlə
xatırlanır. Böyük bədii sənətkarlıqla
yazılmış bu hekayələr zamanın və
ideologiyanın fövqündədir.
Mir Cəlalın
hekayələrindəki müasirlik anlayışına isə
iki aspektdən yanaşmaq olar:
-
birincisi, estetik hadisə kimi ədəbiyyatın, bədii təfəkkürün
təbii təkamülünün müasir səviyyəsi və
tələbləri, ədibin hekayələrinə zamanın obyektiv
şəkildə yeniləşdirmiş olduğu müasir bədii
düşüncənin və çağdaş filoloji
axtarışların tələbləri
işığında;
- ikincisi,
müəllifin hekayələrində müraciət etdiyi, bədii
təhlil süzgəcindən keçirdiyi həyat həqiqətlərinin,
problematikanın müasirliyi, başqa sözlə,
yazıçının əsərlərinə ictimai
"faydalılıq" və ya "aktuallıq"
baxış işığında.
Məsələni
bu tələblər əsasında həll etməyə
çalışanda "ədəbiyyatda müasirlik"
anlayışının konkret bir zamana, hansısa dövlət
və ya xalq maraqlarını ifadə edən ictimai-siyasi
kampaniyaya bağlı hadisə kimi məhdudlaşmadığını,
daha geniş səciyyə kəsb etdiyini görürük. Bədii
ədəbiyyatın ən böyük missiyalarından biri
yazıçının içində yaşadığı, müasiri
olduğu zamanın mənzərəsini ayrı-ayrı
obrazların və bədii sözün "sehrli"
gücü ilə əyaniləşdirməsi, "maddiləşdirməsi",
zamanın bədii söz vasitəsilə yaradılmış
subyektiv modelini özündən sonrakı dövrə və
gələcək nəsillərə
çatdırmasıdır. Hər hansı bir əsərin
mövzuca aktuallığı məsələni həll etmir,
bədii əsərin tarixin bir dövrünü başqa
dövrünə daşıya bilməsi üçün
mövzunun, yaxud problemin yazıçı tərəfindən
bədii həlli, yazıçının yaratmış
olduğu bədii gerçəkliyin keyfiyyəti
aparıcı və həlledici rol oynayır. Bədii ədəbiyyatda
sözün zamanın sınağı hüzurunda ən
böyük qoruyucusu, heç şübhəsiz, onun bədii
və estetik keyfiyyətləridir. Bu baxımdan, Mir Cəlalın
hekayələrində bədii sözə həssaslıq,
dilimizin dəyərlərinə sadiqlik, hər kəlməyə,
hər ifadəyə diqqətlə yanaşması onun əsərlərinin
əsas məziyyətini təşkil edir. Mir Cəlal məqalələrinin
birində yazırdı: "Əbədi əsərin bədii
olması üçün reallıqdan, ideyalılıqdan, məzmun
yeniliyindən başqa, forma kamilliyinin, sadə, dürüst,
aydın, konkret dilin rolu, əhəmiyyəti
böyükdür". Bədii ədəbiyyatın sirlərini,
ədəbiyyatın nəzəri məsələlərini
mükəmməl bilən Mir Cəlalın hekayələrində
bədiiliyi məzmunla formanın bütövlüyü
müəyyənləşdirir. Onun qələmə
aldığı hər əhvalat, hər hekayə öz
forması ilə bərabər doğulur. Əgər nəzərə
alsaq ki, Mir Cəlalın yaşayıb-yaratdığı
dövrdə ədəbiyyatın
"aktuallığına" hər şeydən artıq əhəmiyyət
verilirdi, onda bu keyfiyyətin dəyəri qat-qat yüksək
qiymətləndirilməlidir.
Onu da birmənalı
şəkildə vurğulamaq lazımdır ki, Mir Cəlal
bütün səmimiyyəti ilə sosializm ideyalarına
bağlı şəxsiyyət idi, onun siyasi və ictimai
baxışlarında sovet gerçəkliyinə və
ideologiyasına qarşı hər hansı dissidentlik,
barışmazlıq meyilləri axtarmaq həqiqətdən və
səmimiyyətdən kənar bir şey olardı. Lakin Mir Cəlalın
bir yazıçı kimi böyüklüyü onunla bir daha
təsdiqlənir ki, tarixin gedişatı ədibin ictimai və
siyasi əqidələrinə qalib gəlsə belə, onun
yaratdığı bədii obrazlara yeni həyat gətirir, bu
obrazlar vaxt keçdikcə mənəvi
varlığımız üçün daha da qiymət
qazanır. "Bir gəncin manifesti"ndə sadə bir
qadının, övladlarını canı qədər sevən
Sonanın öz oğlunu xilas etmək üçün bazara
satmağa apardığı nadir sənət nümunəsi
olan "Yusif və Züleyxa" xalısını ingilis hərbçiyə
baha qiymətə satmaqdan imtina etməsi, "İtə
ataram, yada satmaram!" nidası dövründən və
zamanından asılı olmayaraq bütün nəsillər
üçün bir vətənpərvərlik örnəyi
hesab oluna bilər. Bu gün iqtisadi və siyasi baxımdan
ölkəmizin Qərbə inteqrasiyası məsələsinin
kəskin müzakirə obyekti olduğu bir dövrdə mənəvi
sərvətlərimizə, milli dəyərlərimizə məhz
belə bir yüksək vətəndaşlıq mövqeyindən
yanaşılması olduqca mühüm əhəmiyyət
daşıyır və yeniləşən cəmiyyətimiz
üçün ciddi bir xəbərdarlıq kimi səslənir.
Mir Cəlalın
"Badam ağacları" hekayəsinin mövzusu Cənubi
Azərbaycan həyatından götürülüb. İkinci
Dünya müharibəsindən
sonra Amerikanın İranda "Marşal
planı"nı həyata keçirməsi üçün
yerli məmurların fürsətcilliyi, öz şəxsi
maraqlarına görə insanları bütün kökləri
ilə bağlı olduqları torpaqdan, alınlarının təri
ilə suladıqları bağ-bağçadan məhrum etdikləri
hekayədə sərt boyalarla təsvir olunur. Maraqlı cəhət
budur ki, Mir Cəlalın hekayəsindəki problem konkret
coğrafiyaya və tarixə "sıxışıb"
qalmır, bu gün də ictimai-siyasi
aktuallığını qoruyur, günümüzün həqiqətlərinə
etiraz kimi səslənir. Vətəndaşlıq və
dövlətçilik məsuliyyətindən məhrum olan bəzi
yerli məmurların məsuliyyətsizliyi sayəsində mənşəyi
məlum olmayan şirkətin girovuna çevrilmiş minlərlə
vətəndaş həmin hekayədəki ağrını
öz həyatında yaşayır. "Badam
ağacları" hekayəsi XXI əsr insanının ictimai
psixologiyasında yenidən əks-səda verir. Mir Cəlal
müəllimin ustalığı ayrıca bir naqis hadisəni
qələmə almaqla məhdudlaşmır, müəllif
hekayədə həmin hadisəni törədən insan xislətinin
bədii mənzərəsini yarada bilir.
Aktuallıq
və müasirlik anlayışlarını eyniləşdirmək,
yanaşı qoymaq heç də həmişə
özünü doğrultmur. Bədii ədəbiyyatda
aktuallıq o vaxt müasirlik keyfiyyəti kəsb edə bilir
ki, qaldırılan problemin arxasındakı tarixi şərtlər,
xarakterləri müəyyənləşdirən ictimai və
psixoloji amillər bədii təhlilin obyektinə
çevrilsin, hər bir fakt və ya detal obrazlı şəkildə
"əsaslandırılsın", yalnız
ayrı-ayrı personajların deyil, bütövlükdə
mühitin və ya vəziyyətin bütün rəngləri,
çalarları ilə bədii "portreti"
yaradılsın. Bu baxımdan, Mir Cəlal
yaradıcılığında aktuallıq ictimai gerçəkliklərə
qarşı "mövsümi" xarakter daşıyan
publisistik reaksiya deyil. Ədibin istər çox ziddiyyətli
1930-cu illərdə, istər müharibə dövründə,
istərsə də sovet rejiminin nisbətən mülayimləşdiyi
Stalindən sonrakı zəmanədə qələmə
aldığı əsərlərdə həyat həqiqətinə
vicdanla yanaşmanın, sözə və ədəbiyyata isə
vicdanlı bir ustad münasibətinin şahidi oluruq. Mir Cəlal
tərif də deyəndə, tənqid də eləyəndə
yüksək dövlət düşüncəsindən
çıxış edirdi. Ədibin 1932-ci ildə qələmə
aldığı "Doktor Cinayətov" hekayəsində təqdim
etdiyi həyat həqiqətinə münasibəti nə qədər
sərt və cəmiyyət üçün lazımlı
idisə, yaradıcılığının daha kamil
vaxtında qələmə aldığı "İclas
qurusu", "Xarici naxoşluq", "Heykəl
uçulanda" kimi hekayələri də zamanın
yetişdirimş olduğu ictimai problemlərlə mübarizə
baxımından bir o qədər cəsarətli, ciddi, eyni zamanda
zərif idi...
Mir Cəlal
müəllim bədii yaradıcılıqda satiraya xüsusi
yer və əhəmiyyət verirdi. Lakin o, bədii ədəbiyyatdan
"qamçı", "şallaq",
"qılınc" tipindən olan cəza
avadanlığı kimi istifadə etməyin tərəfdarı
deyildi. O yazırdı: "Bədii ədəbiyyatın, necə
deyərələr, adı üstündədir. Bu, gözəl
sənətdir, incə, zərif sənətdir;
varlığın yüksək şəkildə ifadəsi və
idrak formasıdır. Bu, hisslərin, zövqlərin, fikir və
düşüncələrin sağlam tərbiyə
olunmasına, yüksəlməsinə, kamilləşməsinə
xidmət edən fəal bir məfkurədir".
Mir Cəlal
Cəlil Məmmədquluzadənin
yaradıcılığına yüksək elmi qiymət verməklə
yanaşı, həm də müasir Azərbaycan nəsrinin və
öz yaradıcılığının Mirzə Cəlil ənənələri
üzərində boy atdığını səmimiyyətlə
qeyd edirdi. Dostoyevskinin Qoqol haqqında dediyi obrazlı bir ifadəni
("Biz hamımız Qoqolun "Şinel"indən
çıxmışıq") Mir Cəlal müəllim təbdil
edərək "Azərbaycan nəsrinin "Mirzə Cəlilin
"Poçt qutusu"ndan
çıxdığını" deyirdi...
Mir Cəlalın
hekayələrində Mirzə Cəlil ruhu daha çox
güclü bədii ümumiləşdirmələrdə
özünü göstərməkdədir. Mir Cəlal, məsələn,
cəmiyyətdəki bürokratizmi tənqid edərkən
yalnız hadisəni deyil, bizə hadisəni yaradan şərtləri son dərəcə
zərif cizgilərlə, əyani detallarla
çatdırmağa nail olurdu. Mir Cəlalın
yaratdığı "Anket Anketov", "İclas
qurusu" kimi tiplər həmişəyaşar obrazlardır.
Onlar bütün zamanlarda öz işlərindədirlər:
"İclas
qurusunu siz tanıyırsınız. Adını bilməsəniz
də, özünü yaxşı tanıyırsınız.
Arıq bədənini qabağa əyib, dizini bükərək
sürətli addımlarla gedən adamı siz küçədə,
idarə qapılarında, pilləkənlərdə çox
görürsünüz.
O, haraya tələsir?
İclasa!".
Biz
"Doktor Cinayətov"u da yaxından tanıyırıq.
Bu obraz sadəcə bir həkim tipin tənqidi olmayıb,
öz işinə laqeydliyin, başqasının taleyinə
etinasızlığın, vicdansızlığın
obrazıdır. Çox təəssüflər olsun ki, bu
cür Cinayətovlar həmişə və hər yerdə
qarşımıza çıxır: dövlət və
hökumət idarələrində "Məmur Cinayətov"
kostyumunda, məhkəmələrdə "Hakim Cinayətov"
mantiyasında, təhsil ocaqlarında "Müəllim Cinayətov"
donunda...
"Xarici
naxoşluq" hekayəsi gəncliyin tərbiyəsinə həsr
olunub: burada xarici filmlərin təsiri ilə özünü
incəltmək istəyən bir qız
uşağının obrazı
yaradılır. Əslində, Mir Cəlal müəllim bu
hekayədə özünü bəyənməmək,
özünə oxşamamaq bəlasının ibrətamiz bədii
təqdimatını canlandırmağa
çalışıb. Ancaq onu da demək yerinə
düşərdi ki, ədibin hələ bundan təxminən
60 il əvvəl ictimai düşüncənin mühakiməsinə
verdiyi bu mənəvi xəstəlik indi bəşəriyyətin
fiziki xəstəliyinə çevrilib. Bu gün Avropanın
bir çox öndə gedən ölkələrində (məsələn,
İtaliya, İngiltərə kimi) arıqlayıb
çöpə dönməyin gözəllik əlaməti
kimi reklam olunmasına qadağa qoyulub.
Mir Cəlalın
"Heykəllər uçulanda" hekayəsində əlində
fürsət olanda insanlıqdan çıxan, əlindən
ixtiyarı gedəndən sonra isə hörmətdən
düşən tiplər tənqid olunur. Əsərdə cəmiyyətə
ciddi bir mesaj çatdırlır: nə yüksək vəzifə,
nə pul, nə də böyük səlahiyyətlər əbədi
deyil. Əbədi və ölməz olan bir şey varsa, o da
insanlıqdır!
Dediklərimiz
bir daha təsdiqləyir ki, tarix ədəbi prosesi yaradan
yazıçıların və onların qələmindən
çıxan əsərlərin xeyrinə işləyir, vaxt
keçdikcə bu əsərlər yeni ictimai dəyər və
keyfiyyətlər qazanır.
Məti Osmanoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 7 dekabr. S. 8.