Adil
Mirseyid: "Mənə elə gəlir ki, min illərdir Yer
üzündə ömür sürürəm"
Bu günlərdə Azərbaycan poeziyasının bənzərsiz
nümayəndələrindən olan görkəmli şair, rəssam
Adil Mirseyidin "Son şeir, son vəsiyyət" kitabı nəşr
olundu. İçimdən Adil Mirseyidlə həmsöhbət
olmaq istəyi keçdi. Beləcə,
"Sənət hücrəsi"ndə qara sevdalar şairi
ilə bir xeyli dərdləşdik. Ruhlarla
həmsöhbət olmaq çətindi, onlar hər
çağıranda insanla görüşə gəlmir.
Adil Mirseyid isə qədimdən qədim uşaq təbəssümü
ilə bu görüşə razılıq verdi.
Və dedi: "Dünyanın harasındasa çiçəklənmiş
alça ağacına baxıb dost kimi gülümsəyən
bir dərviş görsən, ayaq saxla, yan keçmə, o dərvişə
salam ver. Və mütləq gülümsə...".
Bu
görüşün məmnunluğu içində
gülümsəyirəm...
- Salam,
Adil müəllim.
- Əleykümsalam. Gəl gedək "Paradizi"
kafesinə, bir az ömür karuselində
fırlanaq. Orda "Ay sonatası"nı
da dinləyərsən, ruhun dincələr.
Bir kafeyə
girdik biz axşam işıqlarıyla
yağmur
bayırda qaldı
pəncərə önündə boş masa bulduq
qara qəhvə
çox dadlıydı o gecə.
- Adil
müəllim, siz həm şair, həm də rəssamsınız.
Bənzərsiz üslubunuz sizi həm rəssamlıqda,
həm də poeziyada avanqardizmin nümayəndəsi kimi
tanıdıb. Nə vaxtsa proza ilə məşğul
olmaq, nəsr əsərləri yazmaq istəmisinizmi?
- Sənətkar
ömrünün poeziyası ilə yanaşı, prozası
da var. Sənətkar ömrünün prozasını
özüylə qəbir evinə aparır.
- Deyirlər,
şairin taleyi olmalıdır. Sizin üçün şair
taleyi hansı anlam kəsb edir?
- Bir
qaraçı nəğməsidir bu dünya
dünya
ürəyinə yatırmı, Qoyya
gecələr dəli ilham
çarmıxa çəkəndə səni içindən
qupquru
gözlərindən
dupduru
gözlərindən
göz
yaşların görünmədən
içinə axırdımı, Qoyya
barmaqların necə
ürək sözə baxmayanda
barmaqların sözə baxırdımı, Qoyya
bir
qaraçı nəğməsidir dedim bu dünya
dünyada bu dünyada
şair
ürəyilə yaşamaq ağırdımı
Qoyya,
Qoyya
Qoyya, dəli
Qoyya
niyə
belə gözəldi dünya...
Bu şeiri 1981-ci ildə yazdım. Bu şeiri
yazana qədər demək olar ki, yalnız rəsmlərindən
(reproduksiyalarından) tanıyırdım Qoyyanı. Şeir 1981-ci ildə "Ulduz" jurnalının
10-cu sayında çap olundu və mən Leon Feyxtvangerin
"Qoyya" romanını 1985-ci ildə oxudum. Oxudum, heyrətləndim və təəccübləndim
- rəsmlərdən oxuduğum tale rəssamın gerçək
taleyilə üst-üstə düşürdü. Həmin
axşam, həmin anda bilmirəm nədənsə, birdən-birə
qorxutdu məni şair taleyi... Mən taleyə asi
bir türk oğlu türkəm. Şair
doğulan insan oğlunun könlündən zaman-zaman göy
üzünə dönmək arzusu keçir. Şairlərin göy üzünə dönmək
amacı nədir, görəsən? Hərdən
"Tanrım, məni göy üzünə döndər"
deyə dualarımın arasında pıçıldayıram
və öz səsimdən diksinirəm. Şair
ömrü bir kəpənək ömrüdür. Poeziya adi dilin fövqündə olanı, təbir-caizsə,
dillə deyilə bilməyəni bəlağətli şəkildə
ifadə edə bilmək möcüzəsidir. Şeirin möcüzəsi şair ürəyidir.
Bir şairi öz şeirlərindən ən
gözəl nə anlada bilər? Şeir
şairin ürək döyüntülərini əks etdirən
kardeoqramdır. Mən şeiri hər
zaman, həm də bir rəsm olaraq görürəm. Bülbül yuvasıdır şair ürəyi.
Şair ürəyinə toxunmaq bülbül
yuvasını dağıtmaq kimi bir şeydir. Özünüzü bu günahdan qoruyun. Mən uzun illərdir insanlar arasında ruh kimi
yaşayıram.
- Bəs
rəssamlıq sevdası?
-
Norveçli simvolist rəssam Edvard Munk deyirdi ki, mənim sənətimin
kökləri dünya ilə mənim aramda olan
anlaşılmazlığı daha aydın izah etməyə gedib çıxır. Rəssamlıq mənim üçün xəstəlikdi,
məhbəsdi. Bu xəstəlikdən
şəfa tapmaq istəmirəm, bu məhbəs mənim
üçün vacibdir. Mən də o məhbəsdə
illər uzunu səadət aradım, amma onu da bilirəm ki, səadət
nəsib olmur şair doğulanlara. Şair
demişkən, "pakoy nam tolko snitsya". Şair özünü unudanda böyük poeziya
yaranır, rəssam aqillə aqil, məcnunla məcnun olanda,
predmetlərin içinə girəndə rəssam olur. Əgər bizi əhatə edən aləm sənətkar
ürəyində əks-səda doğurursa, artıq o, əlinə
fırça alıb öz dünyasını yaradır.
Fırça, kağız, kətan, tuş,
boya isə təsviri sənətin texniki tərəfinə
aiddir, gerçək sənətin toxumları isə
insanın qəlbində, ürəyində cücərir.
Rəssam hələ əlinə fırça
almamışdan qabaq rəsm əsəri özü-özlüyündə
rəssamın ürəyində yaranır, yalnız bundan
sonra sənətkar gəldiyi abstrakt psixoloji durumda
yaradıcılığa qurşanır. Görünən
və görünməyən dünya bizim ürəyimizdə
buluşur.
- Deyirlər,
Adil Mirseyid Parisdən, dünyanın böyük şəhərlərindən
elə yazır ki, sanki o yerləri gözüylə
görüb. Bunun sirrini aça bilərsiniz?
- Hələ
lap uşaqlıq illərindən böyük şəhərləri
böyük oğullarıyla - sərkərdələriylə,
cəngavərləriylə, ən çox da rəssamları
və şairləri ilə tanımışam və
sevmişəm. Sevdiyim şairlər, heyran
olduğum rəssamlar sevdirib mənə Venetsiyanı, Parisi,
Xirosimanı, Münheni, Arl üzümlüklərini,
İstanbul minarələrini. Bir zamanlar mənə
elə gəlirdi ki, əvvəlki həyatımda Fransada
doğulmuşam, xəyallarımın ölkəsi
Fransanın cənubunda yaşamışam. Uşaqlıqda Şarl Perronun
nağıllarını oxuyurdum, bu əsrarəngiz
nağıllar aləmində gündə bir buğda boyu
böyüyürdüm. Rəssamlıq məktəbində
təhsil alanda özümü əməlli-başlı
imperialist hesab edirdim və haçansa mütləq Parisi
görəcəyimə, bu şəhərdə
yaşayacağıma dəlicəsinə inanırdım.
Amma xəyalıyla yaşadığım o
böyük şəhərləri görmək mənə nəsib
olmadı.
-
Dostoyevski deyirdi ki, "gözəllik dünyanı xilas edəcək".
Siz necə düşünürsünüz?
-
Dostoyevski ilə mübahisəyə qalxmaq mənim həddim
deyil, amma mən heç bir zaman onun kimi ümidvar olmadım. Düzdür, lap gənc çağlarımda mən
də fanatik idim, şeirlərimin bu dünyanı dəyişəcəyinə
bel bağlayırdım. Bəzən
düşünürəm ki, gözəllik yasaq meyvə kimi
bir şeydir, onun içində günah gizlənib. Bəlkə də gözəllik, kamillik hardasa bir qədər
təhlükəli nəsnədir.
-
Ölümdən sonrakı həyata inanırsınız?
- Əsl sənətkar ölümündən sonra ikinci
dəfə doğulur. Doğulur və bu dəfə ölüm
ondan yan keçir. Mən
ölümündən sonra doğulan sənətçiləri
sevirəm. Sevirəm demək azdır, diz
çöküb onların ruhuna dua edirəm. Dualarımın Tanrı dərgahına
çatacağına şübhəm belə yoxdur. Əgər səsimin eşidilməyəcəyinə
şübhə etsəydim, əlimə qələm
almazdım, ulduzlu göylərin altından bir könül
xoşluğu ilə keçməzdim. Bəzən Tanrı
üçüncü göz verir insan oğluna. Üçüncü göz ancaq peyğəmbərlərə
və şairlərə nəsib olur. Mən
alın yazımı yazan adamam. Təəssüf
ki, bəzən sənətkarın yaradıcılıq
ömürlüyü, bioqrafiyası, alın yazısı
yarıda qırılır. Eynən
yarımçıq nəğmə kimi, tamamlanmamış
tablo sayağı. Mən o adamlardanam ki,
Şairin qeyri-adi məxluq olduğuna şübhə etmirəm.
Şairin istisnalıq hüququnu müdafiə
edirəm. Şair ömrü yaşamaq
qaranlıqda qıl körpüsündən keçmək
kimi bir şeydi. Bilirsən, əzizim, sənət
adamlarının bioqrafiyası sənədlərdə qeyd
olunmuş kənddən, şəhərdən,
doğulduğu tarixdən deyil, onun yaradıcılıq
ömürlüyündən, əsərlərindən -
şeirlərindən, rəsmlərindən, musiqisindən
başlanır. Və bu, ilahi bir
başlanğıcdır. Bütün
ilahi başlanğıcların siqlətində bir kədərli
dram, bəlkə də faciə aurası mövcuddur. Sənət gün işığı kimi ölməzdir.
O, torpağa gömülmür, o, ölümsüzdü. Və əsl sənət həmişə xeyirə
tapınır.
-
Özünüzlə təkbətək qalanda hansı
sualları verirsiniz özünüzə?
- Hərdən
öz könlümdən soruşuram ki, mənə məlum
olan daha nələr var dünyada? Və bu
dünyada bir şair taleyi yaşamaq mənim alnıma
yazıldı. Haradasa, kimsə alın
yazısına düzəliş etmək arzusunda bulunur. Mənim içimdə belə bir istək olmayıb
və olmayacaq. Mən mütləq
azadlığın tərəfdarıyam və mən öz
ideoloji və estetik dünyagörüşümü
müdafiə edirəm. Fransız Klod
Simona görə, azadlıq absolyut yaradıcılıq
azadlığından önəmli deyil. Bəli,
mən də bu həqiqətlə şərikəm. Hərdən də düşünürəm ki, biz
hamımız, sən də, mən də, küçədən
keçən o yad adamlar da həyat adlı filmin
personajlarıyıq.
- Adil
müəllim, biz xeyli müddət sizinlə Buzovnadan şəhərə
elektrik qatarında eyni yolu gəlmişik. Mən
sizə yaxınlaşmağa cürət etməmişəm.
Sizin sükutunuza toxunmağa ürək eləməmişəm.
Nə görünürdü o qatarın pəncərələrindən?
Hansı mənzərələri
yaddaşınıza köçürürdünüz?
- Hə,
kaş ki, yaxınlaşaydın. (Gülümsəyir).
Biz ruh adamlarıyıq, yəqin ki, bir-birimizi
anlayacaqdıq. Bilirsən də, bir zamanlar
mən şəhərətrafı qəsəbədə
yaşayırdım. Çox vaxt şəhərə
elektrik qatarı ilə gəlib-gedirdim. Sən də məni kənardan izləyirmişsən.
Hələ də bilmirəm ki, nədənsə,
həmişə üçüncü vaqona minərdim.
Yəqin, sən də həmin vaqonda gedib-gəlmisən.
Qatar pəncərəsindən görünən
mənzərələr sürətlə bir-birini əvəzləyərdi.
Hər gün gördüyüm adi mənzərələr
hər dəfə təzə biçimə, hər dəfə
fərqli bir koloritə düşərdi. Lap Tarkovski
filmlərinin mənzərələri kimi. Yəqin
ki, "Səhər qatarı" şeirimi oxumusan.
Səhər
qatarı keçir Zuğulba stasionundan
dörd
yaşıl vaqon uzaqlaşır səssizcə
üçüncü vaqonda yol gedəydik bu səhər
on yeddi
yaşımla mən
bir-birimizə göz vurardıq hərdən
qızıl eynək taxaydım
qatar pəncərəsindən
ağaclara,
buludlara
baxaydım.
Səhər
saat beş, qırx beş, saat altı,
altı on
ötüb-keçdi dörd vaqon
qaranquşlar oyandı, qaranquşlar oyandı
dəniz
göy üzüylə birləşən yerdə
üfüq pərdə-pərdə qana boyandı
may səhəri,
may səhəri
nədən mənim boğazımda yaşıl alça qəhəri.
-
Tarkovskinin filmlərini çox sevirsiniz?
- Tarkovski
filmlərinin qəribə mənzərələri sirli,
müəmmalı insan qəlbinin maddiləşmiş
görüntüsü təsiri bağışlayır.
Salvador Dalinin, Corce de Krikonun, Rene Maqrittin sürreal
tabloları, Nazim Hikmətin, Brayten Braytenbaxın, İnqeborq
Baxmanın, Fəyyal Xamisin, Aydın Əfəndinin şeirləri
də mənim qəlbimdə belə bir ovqat yaradır. Adlarını sadaladığım insanlar mənim
dostlarımdır. Tarkovskiyə gəldikdə isə,
mistik dünyaya bələd olmayan, naturanın yalnız zahiri
görünüşünə uyan, onun mahiyyətinə
varmayan və ya vara bilməyən adam onun
filmlərinin kodunu aça bilməz.
-
Tarkovskinin filmləri dediyiniz kimi, çətin
anlaşılırdı. Siz də avanqard sənət
cərəyanını təmsil edirsiniz və sizin şeirlər
kütləvi oxucu üçün deyil, müəyyən qədər
hazırlıqlı, modern şeiri anlayan oxucular
üçündür. Bu, sizi narahat etmir ki?
- Qətiyyən.
Bəzən insanların nadanlığı ilə
üzləşəndə susmuşam. Susmuşam
və məni naşı biliblər, amma mən naşı
deyiləm. Mən azad adamam, azad adamın
çəkdiyi, çəkə biləcəyi çilələri
mən də yaşadım. Mən Stalkerəm.
- Adil
müəllim, uşaqlığınızı necə
xatırlayırsınız?
- Mənim
uşaqlıq adlı aləmimdən yaz fəslində meşə
rütubəti qoxusu gəlir. Mənim
uşaqlıq adlı aləmimin pəncərəsində
yağış yağır. İndi
çox uzaqlarda yeddi dəniz, yeddi dağ arxasında
qalmış uşaqlıq illərimi xatırlayanda orda dənizlərin
dağların arxasında gecələr bədirlənmiş
Ayın ovsunlayıb arxasınca daha gözəl bir dünyaya
apardığı qanadlı bir çocuq görürəm.
O qanadlı çocuğun arxasınca yüyürürəm.
Ay gedir, çocuq gedir, mən də onların peşindəyəm.
Amma heyhat, birdən-birə o çocuğun
ayaqları yerdən üzülür, sonra o, Ay
işığına qarışıb gözdən itir.
Bu mənzərə nə röyadır, nə
də xəyal. Bu mənzərə
reallıqla irreallığın qovuşağıdır.
Şair doğulan bəndə reallıqla
irreallığın qovuşağında yaşayır.
Uşaqlıqda pəncərə şüşəsinə
çəkdiyim rəsmləri xatırlayıram, gecələr
o fantastik rəsmlərə Ay işığı düşərdi.
Ay mənim əlimdən tutub pəncərə şüşəsinə
rəsmlər çəkərdi. Mən
güzgülərlə oynayan uşaq kimiyəm, bir
güzgünün içindən çıxıb başqa
bir güzgünün içinə girmək mənim ən
sevimli məşğuliyyətimdir. Mən
güzgüdəki adamam. Ay bədirlənəndə mənim
ruhum bədənimdə oynayır, metafizik bir
zamansızlıq aləminə düşürəm,
yalquzağa dönürəm. Mənə elə
gəlir ki, min illərdi bu Yer üzündə ömür
sürüb yaşayıram.
- Dahilik Allah vergisidir, yoxsa divanəlik?
- Yapon fəlsəfəsinə
görə, şair təbiətlə insanlar arasında
mediumdur. Mən şairin medium olduğuna,
ruhlarla insanlar arasında vasitəçilik etdiyinə
inanıram. Yaradıcılıq
psixologiyası nə qədər araşdırılsa da, yenə
bir müəmma olaraq qalır. Yaradıcılıq
insan qəlbinin xüsusi vəziyyətidir. Müdriklər bu psixoloji vəziyyətin dəliliyə,
divanəliyə çox yaxın
bağlılığını zaman-zaman, dönə-dönə
vurğulayıblar. Mübahisələr hələ
də davam edir və sonu görünmür. Araşdırsaq, dahi şəxsiyyətlərin bir qədər
anormallığı haqqında ilk dəfə Çezare
Lombrozonun "Dahilik və divanəlik" kitabında rast gələrik.
Sənin sualın mənə bu kitabı
xatırlatdı. Lombrozodan
günümüzə qədər bu mövzunun
çeşidli versiyaları mövcuddur. Dahilik
fenomenini mediumizmlə bağlayanlar nə dərəcədə
haqlıdır? Biz bu sualın
cavabını bilmirik, bəlkə də bizim intellektimiz hələ
çox bəsitdir. Bəlkə bu, hələlik
belədir, bəlkə zamanla insan təhtəlşüurunun
gizli qatlarına varacaq, hələ bir elm sahəsi kimi etiraf
olunmamış mediumizm psixologiyasını çözəcək.
Mediumizm, ingilis dilində
"çenpelninq", bədii yaradıcılıq prosesi
zamanı insanın öz tənini ötürücü qisimdə
başqa aləmlərdən gələn informasiya
axınının öhdəsinə buraxması kimi yozula bilər.
Bu informasiyalar şeir, nəsr, musiqi, rəsm
şəklində transformasiya olunur. Bəzən
insan şüurlu şəkildə bu informasiyaları qəbul
edir və ötürür. Amma bəzi məqamlarda bu
proses insan iradəsinin dışında baş verir. Çox qəliz mətləblərə gedib
çıxdıq, deyəsən.
- Öz təcrübənizdə
bu hal necə baş verir?
- Mənim
poetik təcrübəmə güvənsək, ilk misra qeybdən
gəlir, ikinci misranı içimdəki mən yazır. Şairlər var ki, ilham pərisi onların
qulağına nəğmələr
pıçıldayır, rəssamlar var ki, kimsə onun əlindən
alət kimi istifadə edir. Mənim də
həyatımda belə məqamlar olub, bəzən rəsm
çəkdiyim zaman, sanki kimsə əlimdən tutub,
fırça özü rəsm çəkir, kətan və
ya kağız üzərində obraz doğulur. Bu məqamda bəlkə susmaq məsləhətdir,
mən susuram. Susuram və zikr eləyirəm - "qərib
səs qeybdən gəlsə yaxşıdır...".
-
Hansı rəssamların əsərlərini bəyənirsiniz?
-
Çağdaş Azərbaycan rəssamları Mircavadın,
Kamal Əhmədin, Əbülfəz Fərəcoğlunun,
Fikrət İbrahimlinin, Nəvai Mətinin və indi
adlarını çəkmədiyim sənətkarların
tablolarında gördüyümüz mənzərələr
bizi daha gözəl bir dünyaya səsləyir və biz o səsin
peşinə düşüb yuxuda gəzən adamlar kimi
söz-söz açılan göy üzünə doğru
gedirik. Bədirlənmiş Ay yalnız metafora
deyil, bədirlənmiş Ay metafizik dünyanın simvoludur.
Şairləri də xatırlayaq da. Ay kimi
işıq saçan, gün kimi batan şairləri də
xatırlayıram. Xəyalımda bir səhnə canlanır -
Ay işığı içindən qərib atlılar
keçir, - atlılar, ay atlılar, atları qanadlılar...
Mənim suallarım bitir. Şair asta səslə
qarsonu səsləyir. Qəhvəmiz təzələnir.
Uzun yolun
sonunda
rəssamın son təbəssümü
diksindirdi
ölümü.
Hələlik,
şair! Görüşənədək! Bizdən
ordakılara salam de. Sən Haqq dərgahındasan,
biz isə hələ Fəna fasiləsindəyik!
Adil Mirseyid
Müsahibəni apardı:
Kənan Hacı
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 7 dekabr. S. 14-15.