Cəfər Cabbarlı – 120
"Ədəbiyyat söhbətləri"-
Əyyub Qiyasın təqdimatında
"Azərbaycanfilm" Kinostudiyasının həyətində
niyə məhz onun heykəli qoyulub? Axı onun kinoya nə dəxli var? - bir
vaxtlar bu sual məni xeyli düşündürdü
və cavab tapdıqca onun həm də nə qədər böyük kino xadimi olduğunu anladım...
Kinoşünas, kino tariximizin yorulmaz tədqiqatçısı
Aydın Kazımzadənin
"Azərbaycan kinematoqrafçıları"
kitabında axtardığım
sualların cavabını
tapdım: C.Cabbarlının
milli kinomuzun inkişafındakı danılmaz
xidmətləri, yeni yaranmaqda olan kinoya münasibəti, milli kino kadrlarının
hazırlanmasında rolu
onun nə qədər hərtərəfli
şəxsiyyət olduğunu
sübut edir.
Cəmi
35 il sürən
qısa ömür və geridə qalan işlərin rəngarəng coğrafiyası:
dramaturq, şair, nasir, jurnalist və kino xadimi...
Bu insan, sanki
dünyanı, sevdiyi işləri yarıda qoyacağını bildiyi
üçün hər
zaman tələsib, lakin bu tələskənlikdə
pozuqluq, qarışıqlıq
yoxdur, bu, son dərəcə nizamlı,
düşünülmüş və planlı tələskənlikdir. O, gecələr işdən
yorğun qayıdıb
masa arxasına keçərək milli dramaturgiyamızın ən
dəyərli nümunələrini
yaradarkən, gündüzlər
"Kommunist" qəzeti
redaksiyasının incəsənət
şöbəsinə rəhbərlik
edərkən, işdən-gücdən
sıyrılıb yeni
yaranmış kinofabrikdə
çəkilişlərə baxarkən dünyaya öz istedadının prizmasından nəzər
salırdı və məhz bu səbəbdən
milli kino qısa vaxtdan sonra onun varlığı
ilə barışmalı
oldu.
Həmin dövrdə kinoda milli kadrlar, demək olar, yox dərəcəsində
idi və azlıqda olan bir neçə nəfər də erməni kinematoqrafçılarının
təqib və təzyiqinə məruz qalırdı. C.Cabbarlı Azərbaycan kinosunu
bütünlüklə milliləşdirmək
istəyir, bunun üçün ilk növbədə
ssenaristlərin, kinorejissorların,
operatorların və aktyorların məhz azərbaycanlılar arasından
seçilib yetişdirilməsinə
çalışırdı. C.Cabbarlının istedad diapazonu
çox geniş idi və böyük
sənətkarın dramaturgiyasına
qısqananlar onu teatrdan uzaqlaşdırmağa
çalışırdılar.
"Yuxarılara" axışan
məktublarda: "Nə
qədər Cəfər
teatrdadır və teatr üçün yazır biz ora pyes verməyəcəyik",
- ultimatumları gənc
dramaturqun dünyasını
alt-üst edirdi, lakin özündə təpər tapan Cabbarlı: "Əgər
bu doğrudan da belədirsə, o zaman mən teatrı təcili tərk etməliyəm",
- deyir, başqa yerlərdə işləyə
biləcəyini söyləyirdi.
Operaya münasibət
dəyişmişdi və
bu boşluğu aradan qaldırmaq üçün Cəfər
iki liberetto yazmışdı. "Azərkino"da
işlərin sükunətlə
keçdiyini öyrənmiş,
düşünülmüş maneələrin yarandığını
dərk etmiş və bu sahəyə
əlindən gələn
köməyi etməyə
çalışmışdı. O,
intellektual adam
idi: kinorejissorun fəaliyyətini kənardan
müşahidə edir,
onun mizan quruculuğuna fikir verir, öz üzərində işləyərək,
bu peşənin sirlərini mənimsəyirdi.
Məhz bu bacarığı sayəsində özünü
həm ssenarist, həm də rejissor kimi sınamışdı.
O, dostları ilə birlikdə kinofabrikdə yaradılmış aktyor kurslarına yazılmağa
gedirdi, dəqiq bilirdi ki, onu
qəbul etməyəcəklər,
lakin onu da dəqiq bilirdi
ki, heç olmasa onunla gələn
iki nəfəri bu kursa yazacaqlar
və bu, milli kino aktyorluğu
məktəbinin əsasını
qoya bilər. İlk peşəkar kinorejissorlarımızdan
biri sayılan Mikayıl Mikayılovun kinoya gəlişinin səbəbkarı məhz
C.Cabbarlı olmuşdu
və onun sənət yolu birbaşa həmin aktyor kursundan keçmişdi.
C.Cabbarlı kinodakı problemlərlə
bağlı "Kinoçu"
təxəllüsü ilə
məqalələr yazır,
vaxtaşırı mətbuatda
çıxışlar edirdi. Kinoşünas A.Kazımzadənin Respublika
Əlyazmalar İnstitutunun
arxivindən tapdığı
həmin məqalələrdə
C.Cabbarlının kino
işinə yanğı
ilə münasibət
göstərməsi, peşəkar
kino tənqidçisi
kimi kinomuzun zəif yerlərinə saldığı işıq
maraq doğurur.
O, ilk milli kinossenarist kimi də qiymətli
şəxsiyyətdir. "Hacı Qara" (Sona), "Almaz" və "Sevil"in ssenariləri son dərəcə
dəyərli işlərdir.
Cabbarlı "Hacı
Qara"nın ssenarisi üzərində
işləyərkən M.F.Axundzadənin
eyniadlı komediyasını
kinoya uyğun şəkildə yenidən
işləmiş, bir
sıra dəyişikliklər
etmişdi. Bu dəyişikliklər və
əlavələr pyesin
bədii dəyərini
daha da artırmış,
filmi daha da maraqlı etmişdi.
C.Cabbarlı cəhalət və nadanlıq içində çapalayan, qəflətdən
oyanmaq istəməyən
xalqı üçün
yorulmadan çalışırdı. "Almaz" və "Sevil" filmlərinin çəkilişi üçün
lazım olan aktyorların tapılması,
dekorasiyaların qurulması,
naturanın seçilməsi
və hətta bəzi rekvizitlərin hazırlanmasında köməyini
əsirgəməmişdi. Onun bu cür yorulmaz
fəaliyyəti erməni
Amo Beknazarovun gözündən yayınmırdı.
O, xatirələrində: "...Etiraf etməliyəm,
"Sevil"in elə
bir kadrı yoxdur ki, C.Cabbarlı
orada mənimlə birgə işləməsin.
C.Cabbarlının kino
sahəsində az işləməsinə baxmayaraq,
bir sıra kinematoqrafik hökmlər verməsi məni doğrudan da heyran edirdi", - yazırdı.
Azərbaycanın ilk qadın aktrisalarının
kinoya cəlb edilməsinin də səbəbkarı C.Cabbarlı
olub. "Sevil" filminin
çəkilişi üçün
baş rola dəvət alan
Cənnət xanımın
(Gülüş) və
İzzət xanımın
(Sevil) simasında o, milli kinomuzun qadın simalarını kəşf etmişdi.
Dövrünün bütün kino ictimaiyyəti elə hesab edirdi ki,
gənc C.Cabbarlı yaxın zamanlarda Azərbaycan kinorejissorluq məktəbinin ən istedadlı simalarından birinə çevriləcək. Buna onun yaradıcılığının
bütün çalarları
imkan verirdi və məhz buna görə çəkilişlərinə hazırlaşdığı "Almaz" filminin rejissorluğunu öz üzərinə götürmüşdü.
Hətta rol bölgüsü də etdiyindən M.A.Əliyev, İ.Hidayətzadə, Ə.Hüseynzadə,
Ə.Məmmədova və
baş rol ifaçısı İzzət
Orucova çəkilişlərə
hazırlaşırdı...
1934-cü ilin son səhəri
bu böyük insanın və istedadlı sənətkarın
üzünə açılmadı. 31 dekabrda
qəfil və amansız ölüm 35 yaşlı sənətkarın
yaradıcılıq eşqi
və yaratmaq arzusu, xalqı üçün mədəni
irs qoymaq
duyğuları ilə
döyünən ürəyini
susdurdu. Onun ölümü bütün
Azərbaycan xalqını,
kino və teatr ictimaiyyətini, "Almaz" filminin bütün yaradıcı
heyətini sarsıtdı.
1935-ci il "Bakinskiy
raboçiy" qəzeti
öz Yeni il sayını dahi sənətkarın ölüm xəbəri ilə yayımladı.
"Dramaturq-ssenarist-rejissor" məqaləsində yazılmışdı:
"Sovet teatrına və kinosuna, Azərbaycan incəsənətinə
ağır itki üz vermişdir, onlar C.Cabbarlının simasında böyük dramaturq, istedadlı ssenariçi və rejissoru itirmişlər. Cabbarlı yoxdur, sovet dramaturgiyasının
və kinematoqrafiyasının
məhsuldar, qızğın
mübarizi yoxdur.
Lakin vaxtsız qırılmış ömrü
ərzində o, bizimçün
böyük və zəngin bədii irs qoyub getmişdir...".
Bu fkirlər həmin zamanın içində olan insanlara aid idi və Cabbarlının
yoxluğundan ölümsüzlüyə
keçən vaxtın
kölgəsində qalan
85 il ərzində
dəyişməz olaraq
qalır. Bəzən
yaşayıb qalaq-qalaq
kitablar yazan, ölümü ilə bir anda unudulanları
düşünür və
qısa ömrü ilə əbədiyyət
qazanmış imzaları
xatırlayıram, ağlımda
bir fikir dolaşır: "Ölməzlər
ölməzlər!".
Əyyub QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
14 dekabr.- S.9.