"Mən"
olmağımın tarixçəsi
parçalar
Universitetdə oxuyanda (1968-1973)
Polkovnik Taja taqım başçısı kimi məndən
bir şey çıxmayacağını görüb "vəzifəmdən"
çıxardı. Eldar isə, görünür,
atasının qoyduğu xərcin nəticəsində Bankədə
olmuşdu Tajanın yavəri. Onun
yanında qalırdı, yeyirdi-içirdi. Ancaq nə məndə "vəzifədən"
çıxarılmağımla bağlı pərtlik
vardı, nə də bizdə Eldarın yaxşı şəraitə
salınması ilə bağlı paxıllıq vardı.
Hərdən yanımıza gəlib
"xalqın arasına düşəndə" Kamalla yenə
onunla məzələnirdik. Əslində,
məntiqlə Kamalı bacılarının ərləri Hərbi
fakültənin dekanı, Sovet İttifaqı Qəhrəmanı
Məhərrəmova tapşırmalıydılar,
tapşırsaydılar Eldarın yerinə o olmalıydı.
Bəs niyə tapşırmamışdılar?
Bunu gərək onun özündən
soruşum.
Yalnız bir məsələdə Kamalın arxalı
olması göründü. Bankədə hərbi
hissədə kazarmalar böyük meydançanın
qıraqlarına düzülmüşdülər. Tələbələrin kazarması ilə
üz-üzə əsgərlərinki gəlirdi. Azəri əsgərlər bir dəfə bizə
şikayət etdilər ki, burada ermənilərdən
yığılmış taqım var, onların
gününü qara edib. Bu məsələ
Kamalla məni alovlandırdı. Axşam
danışdıq ki, ermənilər olan kazarmaya hücum edəcəyik,
bir-birimizi tanımaq üçün qolumuza ağ
dəsmal sarıyacağıq. Yatmaq komandası
olandan sonra çıxıb ermənilər olan kazarmaya
hücum etdik. Dəstənin önündə
döyüş hayqırtısı ilə Kamal gedirdi (onda həmişə
Sovetski dəliqanlığı vardı). Mən
də öndə gedirdim. Kazarmaya çatanda
qorxunc bir vəziyyət yarandı, uşaqlar onu daşa
basıb içindəkiləri söyüşə tutdular.
Təsəvvür edirəm, ermənilər necə
qorxmuşdu. Fransız psixoloqu Lebonun dediyi
kütlə, yığnaq qızğınlığı məni
də tutmuşdu, ancaq çox qəribədir, bu
dağıdıcılıq heç də xoşuma gəlmirdi.
Birdən güllələr açılmağa
başladı. Orda-burda partlayıcı
paketlər partladı. Uşaqlar
biabırçı şəkildə pərən-pərən
düşüb geri qaçdılar. Bizə
bir gənc rus serjantı təhkim edilmişdi. Soruşdum, bu nədir, partlayır? Dedi, qorxulu
deyil, adamın başına düşsə, pis olar. O vəziyyətdə
mənim "qəhrəmanlığım" buna
çatdı ki, qışqırım, kazarmaya yavaş
yeriyin. Partlayan paketlər qorxulu deyil.
Ertəsi
gün dedilər ki, bizi sakitləşdirmək
üçün çıxarılmış dəstədə
ermənilər vardı və onlardan biri doğruçu
güllə ilə adam vura bilərdi, onun
üçün də bu hadisə əməlli-başlı
araşdırılacaq. Demə, Taja məndən
əməlli-başlı yanıqlı imiş, yəqin, onun əlaltısı
olmadığıma görə (əlaltısı olub neyləməliydim
ki?!). Məni və Kamalı hədəfə
götürüb gizli araşdırmalara başladı. İnanmıram, kimsə bizi sataydı, ancaq hər
halda o qədər adamdan mənimlə Kamalın üstündə
dayanmışdısa, deməli, məlumatı vardı.
Bəlkə də o serjant demişdi. Məhərrəmov
gələndə bizi yığdılar, o, xala-xətrin
qalmasın bizi danladı, indi dəqiq yadımda deyil, bəlkə
də Kamala ərklə nəsə dedi və bundan
göründü ki, tanıyır. Beləcə,
məsələ sovuşdu.
Tajanın məni tutduracağı qorxusu şok
terapiyası kimi təsir etdi. Bax, bu zaman
düşündüm, mən güclü olmalıyam ki, kimlərinsə
hədəsi qarşısında zəif olmayım. Necə güclü olmaq? Pullu olmaq
və ya vəzifəli olmaq ağlıma gəlmədi. Düşündüm ki, əlimdən gələn
elmdir, bu sahədə güclü olmalıyam ki, qoruyucu zirehim
olsun.
Bundan sonra Bakıya qayıdanda kitabları elə-belə
oxumurdum, elmli olmaq üçün oxuyurdum.
Bankədə Elxan adında bir oğlanla da dostluq etməyə
başladım. Əslən Naxçıvandan idi, filfakda
bizimlə paralel rus bölməsində oxuyurdu. Həmişə dincələndə bir yerdə
oturub söhbətləşirdik. Bakıya
qayıdanda uzaqlaşdıq. Ancaq o, Kamalla
yaxınlaşdı və 26 Bakı komissarı rayonunun DTK
şöbəsində rəis olanda onları tez-tez bir yerdə
görürdüm. Elxan çox cavan rəhmətə
getdi, məncə, 1990-1998-ci illər arasında. Xəstə görünüşü olmayan,
alkoqolizmə meyilsiz bir adamın belə tez ölməsinə
baxanda siqaret çəkib içki içən mənim bu qədər
yaşamam Allahın ərməğanı kimi
görünür.
İndiyənəcən bu inamdayam ki Bankədə
aldığım şok mənim elmə yönəlməyimə
ciddi etgi göstərmişdi. Düzdür, elmə
ayrılası xeyli vaxtı kefə sərf etməyim çox
sürdü, 1977-ci iləcən sürdü, ancaq hər halda
elmimlə seçilmək ideyası bilincimdə möhkəmlənmişdi.
Mənim iki istedadlı balam, - Orxan və Toğrul (Toto) həyatlarında
bu şoku almadıqlarından yalnız məndən və
analarından aldıqları genlərin sayəsində
düşüncə mədəniyyəti baxımından, -
çox tərifləməmək üçün belə
deyim: bir az seçilirlər. Çox istəyirdim ki, onlara da uşaqlıqda
yaşlarına aid olmayan kitabları oxudum, alınmadı.
Totoya Bankədə aldığım şoku
danışmışdım ki, bəlkə güclü olmaq
məsələsində bundan təsirlənsin,
alınmadı. Dostum Fəxrəddin
Bağırlının bir yaxşı sözü vardı:
bizlər rayondan Bakıya gələndə harada yaşamaq,
necə yaşamaq uğrunda çarpışırdıq. Bunlar bizi uğur qazanmaq axtarışına yönəltmişdi.
Uşaqlarımız isə hər şeyi
ata-anasından hazır alsalar da, uğur enerjisini almırlar.
Mən deyə bilmərəm ki, Bakıya gələndə
Fəxrəddinin problemi məndə də vardı. Ancaq əskiklik komplekslərim vardı, onların
etgisi oldu. Orxanla Toğrulda isə, deyəsən,
bu komplekslər yox idi, onun üçün də əhli-keflə
böyümüşdülər. Onlara
sonralar qayıdacam. Hələliksə Bankədə
keçirdiyim bir qorxunu danışım. Tələbələrin
arasında riyaziyyatçılardan bir oğlan vardı, nəsə
mənə çox yaxınlıq edirdi. Dost
olmasaq da, mehriban idik. Onu kimlərsə
incidir və Bankəyə gəzməyə buraxılanda
oranın hansısa kriminal uşaqlarına "dərdini
danışır". Onlar da bu oğlandan
xoşlandıqlarından söz verirlər ki, kim
səni incidibsə, cəzasını verəcəyik.
Riyaziyyatçı deyir ki, məni incidən oğlan sabah buradakı çörək sexinə
göndəriləcək. Təsadüfən həmin
göndəriləsi tələbənin yerinə məni
yollayırlar. Bankə lotuları məni
yoldan çağırıb bir qapalı yerə dəvət
etdilər. Qorxub getməməyi şənimə
sığışdırmadım. Yanımda
iki başqa tələbə vardı, bərk qorxmuşdular,
uzaq durdular. Mən də qorxmuşdum, ancaq
üzə vurmadım. Onlar nəsə məni
savaşa şitəndirən sözlər deməyə
başladılar. Mən isə sözlə
anlatmağa çalışdım ki, dedikləri oğlan deyiləm,
əksinə, şikayət edənlə yaxınam. Beləcə sözlə qorxulu vəziyyəti
sovuşdurdum. Onlardan aralananda yanımdakılar dedi ki, o
gədələr bir-birinə göz edirdilər, nəşəli
idilər, deyəsən, bıçaqları da vardı. Hər halda ölüm və ya yaralanma sovuşdu.
Bu ölüm məsələsi isə belə
yerlərdə abstraksiya deyildi. Məktəbdə,
- indi yadıma düşdü, - bir dostum vardı, - Qurban,
boyu bəlkə də 190-a yaxın idi. Sonra
AZİ-də oxudu. Bax, bu Qurban dostum
institutdan sonra əsgərliyə getmişdi. Bir-iki ay keçdi, eşitdim ki, təlimdə bronetransportyor
çevrilib altında qalıb. Beləcə,
məktəb-institut dostlarımdan, yoldaşlarımdan
üç nəfərin ölümünün faciəsini
yaşamış oğlan olmuşam. Əslində,
dördüncü də vardı, nənəmin bacısı
Teybə xalanın qızı Sahibənin oğlu, adı
yadımda deyil. Ağdama gedəndə
onunla Elxanla bir yerdə olurduq. Bax, bu
oğlan da qatarda, ya maşında qəzaya düşüb
ölmüşdü. Əslində,
uşaq-gənc üçün bu itirilmiş dostların
sayı çoxdur, ancaq bəlkə çoxdur indi
üçün, 50-60-cı illər üçünsə
normal statistika idi. Hərçənd deyəmmərəm
ki, ölüm-itimə öyrəşmişdim. Ancaq niyə? Ölümdən
qorxu bütün ömrüm boyu məni izləmişdi, hərdən
bu qorxunun arasından gənclik inamı işarırdı ki,
deyəsən, mən istisna olacam, ölməycəm. Gənclərin "hamını haqlayan
ölümün əvvəl-axır məni də
haqlayacağına" həmişə quşqusu və bu
konuda istisnalıq ümidi olur.
***
1973-cü ilin mayında universiteti bitirəndən sonra
prof.Aslan Aslanovun protejesi ilə mən Moskva Dövlət
Universitetinin məqsədli aspiranturasına oxumağa göndəriş
aldım. Məhz estetikadan aspiranturaya ona görə getməli
oldum ki, atam Aslan müəllimlə
danışmışdı, başqası ilə
danışsaydı, başqa ixtisas olardı. Beləcə, filologiya da, estetika da mənim bu
ixtisaslarla bağlı içimdən gələn istəkdən
doğmamışdı, konyunktur nədənlərdən
olmuşdu. Atamın Tibb Universitetinə
gücü çatsaydı, həkim olardım. Hərçənd ədəbiyyat da, fəlsəfə
də mənim ruhuma daha yaxın idi.
Aspiranturaya imtahan üçün sentyabrın
ortalarında getməliydim. Arada olan vaxtda
Laçının Mığı dərəsinə orta məktəbə
məllim getdim. Ömrümdə ilk dəfə
uçurumun üstü ilə dolanan yolla maşında getdim
(sonralar belə yolu İsmayıllıdan Lahıca gedəndə
gördüm). Mığı uzunsov dərədə
yerləşirdi. Məktəb direktorunun
evində qalırdım, ər-arvad ikisi də müəllim
idi, çox mehriban ailə qurmuşdular, qadın deyəsən,
bir dəfə ərə gedib boşanmışdı və ərinin
üstündə hökmü olduğu duyulurdu.
Kənddə hər müəllim bir gün məni qonaq
çağırmağı özünə borc bilirdi, yemək
tamatsız-filansız toyuq şorbası olurdu, içki tut
arağı.
İçirdim, dəm olurdum, seksual devrimin Azərbaycan
üçün önəmindən danışırdım.
Onlar isə yola vermək üçün
başlarını tərpədirdilər. Bəlkə də heç bilmirdilər nədən
danışıram. Mən isə guya
aktual məsələdən danışırdım.
Bir dəfə direktordan soruşdum ki, siz
kürdsünüz? O, acıqsız gülümsəyib dedi, yox,
Laçında iki-üç kürd kəndi var.
Sonralar, Sumqayıtda qaçqın olanda bu direktorun
uşağı ondan mənə xəbər gətirdi. Yəqin, nəyisə
xahiş etmişdisə, eləmişdim. O, yadımda xətrini
istədiyim adam kimi qalıb.
Laçın poçtunun müdiri atamın
tanışı idi. Birinci onun yanına getmişdim. 5-10 il keçdi, oğlu mənim tələbəm
oldu. Yaraşıqlı oğlan idi,
istedadını görməsəm də, kitablar oxuyurdu ki,
rejissor olsun. Ona mehribanlıq edirdim. Sonralar fransız qızla evlənib mühacirət
etdi. İndi Fransadadır. Laçın hara, Fransa hara?! Bakıda
yaşayan adamın heç cürə öyrəşə
bilmədiyi uyğunsuzluq.
Mən
aspiranturaya imtahan üçün Moskvaya getməkdən
ötrü Bakıya gələndə atam məcbur etdi ki, Laçına qayıdıb nəsə
xırda-para maaşım qalmışdı, onu alım, - bu
da atamla bağlı xoşagəlməz xatirələrdəndir,
hərçənd Moskvaya getməyim üçün
xırda-para pulun da yeri vardı. Ancaq bunu
düşünməyə mənim insafım yox idi, ona
görə də Laçına getməyə məcbur etdiyi
üçün ona çox qızmışdım.
***
İndi deyə bilərəm ki, bəzi hallarda
(əslində, qızlarla bağlı) elə çəkingən
olmasam da, bütünlükdə çox utancaq oğlan idim.
Utancaqlığı Moskvada xeyli atsam da, Bakıya gələndə
o yenə mənə qayıtdı (hərçənd ailəm
heç cürə məni utancaq saya bilmir). Tələbəlik
vaxtında Cahangir Mehdiyevlə İncəsənət
İnstitutunun Tədris Teatrına getməyə
başlamışdım. Orada Cahangir bəstəçi Rizvan
Ələsgərovun ansamblında çalırdı. Sonradan
bildim ki, xanımım Dilarə o vaxtlar həmin teatrda işləmişdi,
ancaq heç vaxt orada rastlaşmamışdıq, ya da
rastlaşsaq da bir-birimizə fikir verməmişdik.
Rastlaşma 4 il sonra olacaqdı.
Niyazi Mehdi
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 21
dekabr.- S.28.