Ədəbiyyat və fotoqrafiya.
"Kollaj
düşüncələr"də
fotoekfrasis
İntermediallıq
silsiləsindən
İntermediallıq
yazı prosesində mətnə çevrilən hər bir sənət
sahəsini qapsayan bir fenomendir: boya vasitəsilə çəkilən
rəsm olsun, yaxud fotoaparatla çəkilmiş foto, hər
hansı bir musiqi və s. nəticə etibarilə mətnləşə
bilirsə, yazının zonasına daxil olub onun
funksiyalarının həyata keçirilməsinə səbəb
olursa, demək, verbal sənətlə istənilən digər
sənət, yaxud elm sahəsi arasındakı əlaqə
intermediallığın predmetinə çevrilə bilir.
Ədəbiyyat və fotoqrafiya əlaqəsinin ekfrasisə
aid olunması, intermediallığın predmetinə
çevrilməsi bəzi mütəxəssislər
arasında mübahisə mövzusudur. Lakin nəzərə
alsaq ki, ekfrasisin obyekti verballıq qazanmış vizual təsvirdir
və fotoqrafiya təsviri sənətin və ədəbiyyatın
mimetik xüsusiyyətlərini qabardır, onun ekfrasisə
aidiyyatı sual doğurmamalıdır.
Fotoqrafiyanın ədəbiyyatla əlaqəsi müxtəlif
üsullarla gerçəkləşə bilir. Əsasən,
ya fotoşəkil bədii mətni tamamlamaq, ifadəsini
qüvvətləndirmək məqsədilə əsəri
illüstrasiya şəklində müşayiət edir, ya da
fotonun sözlə təsviri mətnə daxil edilərək bəzən,
hətta təhkiyənin əsas leytmotivini təşkil edir.
Yəni fotoqrafiya ilə ədəbiyyatın əlaqəsindən
bəhs edərkən birincinin aydın nümayiş
etdirdiyinin sözə çevrilməsi, yaxud sözü
tamamlaması ilə yanaşı, həm də gizlətdiyinin,
görünməyən tərəfinin mətnə təsir
etməsi nəzərdə tutulur. Əgər əlaqəsini
araşdırdığımız hər iki sənət
simvollar sistemi kimi qavranılmazsa, onların bu müstəvidə
bir-birinə təsir və tamamlayıcılığından
bəhs etmək mənasızdır. Fotoqrafiya işarələr
sistemi olaraq mətnə daxil ola bildiyi zaman
mətnləşir, yazılana yalnız təsir etmir, həm
də onun mahiyyətinə çevrilir.
S.Zontaq bu iki sahənin əlaqəsi haqqındakı
müsahibəsində "Qətiyyətlə
fotoqrafiyanın dünyaya münasibətinin yazarın görmə
biçimi ilə rəqabət halında olduğunu
düşünürəm" deyir. Bunu yazarların daha
çox sual qoyması, ən konkret bilgini belə, şübhə
altına ala bilməsi, fotoqrafiyanın isə hər şeyi
göründüyü kimi möhürləməsi ilə
bağlayır.
Fotoqrafiya görüb bəyəndiyimizi göz
yaddaşında möhürləməkdirsə, ədəbiyyat
nəsnələri sözə köçürməkdir. Beləcə,
bütün dünyanı öncə görüntü
yaddaşımıza köçürmüş, sonra
görüntünün yaddaşda doğurduğu intibalarla
sözə çevirmiş oluruq. Deyək
ki, bir ağaca baxırıq, onu fotoya köçürərkən
reallığı dondurulmuş halda obyektivə möhürləyirik,
haqqında bir mətn yazdıqda isə bu, gerçəyi nə
dərəcədə əks etdirirsə, etdirsin, həm də
müəllifin onu görmə bucağı və haqqında
bəhs etmə imkanlarından asılı olur.
Ədəbiyyatla fotoqrafiyanın əlaqəsini anlamaq
üçün ikinci haqqında birinci sahənin mütəxəssislərinin
mətnlərini oxumaq daha məntiqi və bir o qədər də
maraqlıdır. Rolan Bartın "Camera Lucida" və
Syuzan Zontaqın "Fotoqrafiya haqqında" esse kitabları
ilk baxışda bəsit təsir bağışlayan
fotoqrafiya sənətinin ən gizlin qatlarına enməyə
sövq edən əsərlərdir. Bununla
yanaşı, müəlliflərin hər ikisi
fotoqrafiyanı, sözün əsl mənasında, vəsf edərkən
dilin imkanlarından məhz bir ədəbiyyatçı
potensialı ilə yararlanır, məsələyə
yanaşmalarında, sadəcə, bir fotoqrafiya həvəskarının
deyil, həmçinin ədəbiyyatşünasın
mövqeyi nəzərə çarpır.
Rolan Bart tədqiqatını, demək olar ki, xalis
subyektiv mövqe üzərində qurur. "Camera Lucida" essesində
fotoqrafiyanı faktiki olaraq ifadə etdiyi mənadan
ayırır: "Nəyi təsvir etməsindən, hansı
üsulla ifadə olunmasından asılı olmayaraq, fotonun
özü heç vaxt görünmür, daha dəqiq,
baxılan o deyil". Bartın tədqiqatından belə qənaətə
gəlirik ki, fotoqrafiyanın qavranılmasının ilk
baxışda diqqəti cəlb edən başqa bir xüsusiyyəti
də var: o, passiv obyekt yox, aktiv subyektin keyfiyyətlərini
nümayiş etdirərək izləyici (Barta görə,
Spectator) üzərinə "qəzəbli hücum"a
keçir, onun həssas, duyğulu nöqtələrinə
"ağrılarını tərpədən"
zərbələr endirir. Sadə desək,
oxuduğundan nəyi anlayacağı oxucunun təfəkkürünə
bağlı olduğu kimi, fotoda görə bildikləri də
onun qavrayış təcrübəsindən uzağa getmir.
"Kollaj düşüncələr"
kitabındakı əksər mətnlər yeniyetmə müəllifin
dünyanı fotoqraf kimi görüb, yazar kimi sözə
çevirməsi prosesinin məhsuludur. Buradakı
fotoların müəllifi yazarın özü olmasa da, onun
baxış rakursu ilə üst-üstə düşür. Son illər intermedial
əlaqələrlə yaxından maraqlanan biri kimi Dəniz
İsmayılovanın kitabında mətn və
fotoqrafiyanın bu dərəcə əlaqəli olması diqqətimi
cəlb etməyə bilməzdi. Kitabın
üz qabığından tutmuş hər mətnə
illüstrasiya kimi verilmiş kollajlara qədər hər
birinin seçimi Dənizə məxsusdur. O öz mətnlərində
nəyi görür, necə görürsə, elə də
bir araya toplayır. Məsələn, "Qəhrəmanlara
daha ehtiyac yoxdur" ("Qeroi bolğşe ne nujnı")
başlığı ilə adlandırılmış
şeir və esselər üçün təqdim olunmuş
kollaj Üzeyir Hacıbəyli, Natəvan və
Bülbülün Şuşada güllələnmiş heykəlləri,
yalnız bədəni görünən, başının
sapsarı tüstü-dumanı arxasında görünməz
olan adam, təkcə əlləri görünən
çiçək toplayan qız... fotolarından ibarətdir.
Baxmayaraq ki, əksərən mətnlərdə
birbaşa bu şəkillərlə əlaqəli heç nə
deyilmir, foto və esseni bütöv bir mətn olaraq qəbul
edib oxuyarkən birincinin verbal mətnə nə dərəcədə
nüfuz etdiyinin şahidi olursan. Bunu 15
yaşlı müəllif bilərəkdənmi edir, ya spontan
alınır, oxucu üçün fərqi yoxdur, nəticə
nəzərdə tutulanın yox, oxuya bildiyinin sənə nəyi
aşıladığından ibarətdir.
Ədəbiyyatda kollaj ilk baxışdan təhkiyə məntiqi
ilə bir-birinə dəxli olmayan mətn fraqmentlərinin birləşdirilməsi
texnikasıdır. Həmçinin nadir hallarda verbal mətnlərin
təsviri sənət nümunələri ilə kollaj təşkil
etməsi də mümkündür. Fotokollaj
isə daha çox müstəqil, çox vaxt bir-biri ilə əlaqəsiz
görünən müxtəlif üslublu fotoşəkillərin
eyni bir rəsmdə birləşdirilməsi, bir növ,
qaydasızlığın qaydaya tabe tutulmasıdır. Dənizin
ilk baxışda xaotik görünən fotokollajları bəziləri
ayrılıqda heç bir maraq və dəyər kəsb etməyəcək
fotolardan ibarətdir, onlar məhz bu kollaj daxilində, aid
olduğu mətnlə əlaqə müstəvisində yeni və
fərqli mahiyyət qazanmış olur. Bu
illüstrasiyaların dediklərini mətnlər tamamlayır
və mətni oxuduqdan
sonra həmin proses həm də əksinə
baş verir. Beləliklə, fotokollaj və bədii
mətn qarşılıqlı təsir vasitəsilə
bir-birini tamamlayır, dolğunlaşdırır. Burada
baxılan obyektə münasibət subyektin
baxışından asılıdır, fərdidir və
heç bir halda ümumiləşmiş, kütləviləşmiş
ola bilmir.
Adətən, deyirlər, yaradıcılıq xüsusi
istedadla müjdələnmiş insanların qismətidir. Lakin
yaradıcılığı psixoloji akt kimi dəyərləndirsək,
onu uşaq təfəkkürü və inkişafının
normal halı kimi qəbul edərik. Belə
ki, uşaqlar mütləq hər hansı bir şəkildə
ifadə olunmaq ehtiyacı duyurlar və bu, onları
yaradıcılığın ilkin mərhələdə də
olsa, hər hansı istiqamətinə yönləndirmiş
olur. Yəqin
ki, uşaq vaxtı heç olmasa, bir şeir yazmağa cəhd
etməyən, bir nağıl uydurmayan kimsə yoxdur. Kimdəsə bu, ötəri həvəs, kimdəsə
gələcək sənət eşqinin
başlanğıcı kimi büruzə verilir. Yazdıqlarını paylaşmaq, başqalarıyla
bölüşmək ehtiyacı yazarlığın ilkin əlamətlərindən
biridir. Məmməd
Oruc "Dənizin kollaj düşüncələri"
yazısında Dənizin bütün yazılarında cizgi
filmlərinin təsiri duyulduğunu qeyd edərək, artıq
həyata qayıtmaq zamanı olduğunu vurğulayır.
Nəzərə alaq ki, uşaqların
yaradıcılığı bir sıra hallarda artıq
mövcud olan əsərlərin improvizəsi şəklində
meydana çıxır. Onlar bəyəndikləri
əsərin bənzərini meydana çıxarmaq istərkən,
adətən, bu təsirdən çox da uzaqlaşa bilmirlər.
Çünki bu vaxt uşaq
yaradıcılığı hələ öyrənmə, məlumatın
yığılması və emalı mərhələsində
olur.
"Kollaj düşüncələr"
kitabındakı "Qaranlıq və şəfəq"
("Tğma i rassvet") adlı povestin əvvəlində
müəllifin verdiyi kiçik qeydlərdən aydın olur
ki, bu əsər yeniyetmələr arasında məşhur
olan "Yandere Simulyator" kompüter oyununun
"fanfikşn"ıdır. Fanfiction - hər
hansı bir pop-mədəniyyətin istedadlı
fanatlarının zövq üçün yaratdıqları mətnlərdir.
Belə demək olarsa, fanfiction müəllifləri
onlara xitab edən mədəniyyəti sadəcə izləməklə
kifayətlənməyib, ona öz bilgi, istedad və
maraqları dairəsində, lakin elə bu mədəniyyətin
öz dilində alternativ cavablar verirlər. Çünki uşaq və yeniyetmələrdə
mütaliə etdiyi əsərlərlə dialoq qurmaq istəyi
onu bu təsirlə nəsə yazmağa, mətnə
illüstrasiya çəkməyə, hansısa epizodları
harasa köçürməyə, əzbərləməyə
sövq edir. Bəzi hallarda uşaqlar
oxuduğu əsərlərin süjet və
personajlarını oyunun bir parçasına çevirir.
Bunlar düşünülmüş akt deyil,
uşaq və yeniyetmə psixologiyasına xas olub
altşüurun yönləndirməsi ilə həyata
keçir.
"Fanfik"lərin
yazılması Azərbaycanda yeniyetmə və gənclər
arasında geniş yayılmasa da, dünya təcrübəsi
ilə tanış olan uşaqlar bu
axına qoşulurlar. "Fanfik"lər
keyfiyyətcə üstün olan deyil, daha çox məşhur
olan, belletristika əsasında yaranır. Bu
baxımdan C.Roulinqin qəhrəmanı Harri Potter haqqında,
S.Mayerin "Alatoranlıq" kitab seriyası əsasında
yazılan fanfiklər minlərlə sayılır. Kompüter oyunları da yeni mətn
yaradıcılığı üçün sütun rolunu
oynaya bilir. Fanfik nəsri, adətən, iki şəkildə
meydana çıxır: ya müəllifin bitirdiyi süjetin
davamını yazmaq, ya da həmin obrazları saxlamaqla
alternativ süjet yaratmaq yolu ilə. Hər bir
halda, orijinalın təsiri bu və ya digər dərəcədə
özünü göstərir. Müəllifin
əsərin orijinalına nisbətdə nə dərəcədə
müstəqil əsər yaza bilməsi onun mütaliəsindən
və yaradıcı psixoloji təcrübəsindən
asılı olur. Dənizin yaşına
görə çoxtərəfli maraq dairəsi, dərin
mütaliəsi var və bunlar daxilindən keçirdiyi təcrübə
şəklində onun yazılarında əksini tapır.
"Qaranlıq və şəfəq" povestinə
illüstrasiya olaraq verilmiş kollajdakı insanların
görüntüsü yalnız arxadan və profildən
çəkilmiş fotolardan və kölgələrdən
ibarətdir, bu da əsərdəki sirri, bilinməzliyi ifadə
edir. Əsərdə günəşin doğulması,
divardakı kölgələrin oyunu hər gün olanların
və olacaqların xarakteri ilə assosiasiya yaradır.
"Fotorəsmlərin kolleksiyasını toplamaq
dünyanın kolleksiyasını toplamaq deməkdir" yazan
S.Zontaq hesab edir ki, foto ətraf aləmi yaradan və
formalaşdıran nəsnələrin ən sirli olanıdır. İstənilən
məfhumun fotosu obyektiv reallığı deyil, artıq
keçmişdə qalanı əks etdirir. Maraqlıdır, nədən Dəniz
kitabındakı mətnləri fotokollajlarla birgə təqdim
etməyi qərara alıb? Çünki
heç bir element mətnə, kitaba səbəbsiz daxil
edilmir. Və bu fotolar, onlardan
yaradılmış kollajlar mətnin dediklərini rəsmdə
əks etdirməklə yanaşı, həm də mətnin
susduqlarını tamamlayır. Məsələ
məlumatın sistemdaxili, yaxud sistemdənkənar mahiyyətindədir.
Fotoqrafiyanın ədəbiyyat üçün
maraqlı olan tərəfi fotoşəklin göstərdikləri
ilə yanaşı, həm də insanın gözündən
gizli qalanları aşkar etməkdir. Eyni zamanda, ədəbiyyatın
sözə çevirmədikləri də fotoyaddaşda iz
qoya bilir. Bu baxımdan fotoqrafiya və
söz sənəti bir-birini tamamlayır. İntermediallıq
yalnız iki sənətin bir-birinə təsir göstərməsi
deyil, eyni zamanda, birinin digərinin "bətnində" əriməsi,
məsələn, fotoşəklin öz xarakteri etibarilə mətnə
çevrilməsini öyrənir. Başqa
sözlə, fotoşəkil həm də mətnin bir hissəsinə
çevrilməklə bir ayrı mahiyyət qazanır. Dənizin mətnləri üçün
illüstrasiya olaraq hazırladığı fotokollajların hərəsi
kitaba öz əhvalatı ilə daxil olur. Beləcə, mətn və fotokollaj birliyi ortaq
kodlarla müəllifin məramını oxucuya bəlli edir.
Bu illüstrasiyalardakı fotolar daha çox
verbal mətndə təsvir olunanın qrafik ifadəsinə
çevrilir.
Əksərən uşaq yaradıcılığı
oyunun, əyləncənin bir növü kimi meydana gəlir,
belədə oyun və yaradıcılıq arasındakı sərhəd
silinir.
Uşaq üçün yazdığı mətnin ərsəyə
gəlməsindəki proses nəticədən daha maraqlı
aktdır və onun üçün mükafat
yaradıcılığının böyüklər tərəfindən
təqdir olunması yox, daha çox, yazı prosesindən
alınan zövq olduğuna görə, bəlkə də,
müəllifin buna elə də ehtiyacı yoxdur, oxucuların
isə yeni səs, yeni nəfəslə ədəbiyyata qucaq
açan mətnlərlə tanış olmağa ehtiyacı
var. Fotoekfrasisdən bəhs edərkən mülahizələrimi
fotoqrafiyanın daha dərin nüfuz etdiyi mətnlər üzərində
də qura bilərdim. Lakin istədim ki, rus, Azərbaycan və
ingilis dillərində yazdığı müxtəlif
janrlı mətnlərlə dünyanı içindən
keçirən yeniyetmənin yaradıcılığı ilə
daha geniş auditoriya tanış olsun.
İlk baxışdan bəsit görünsə də, ədəbiyyatla
fotoqrafiyanın əlaqəsi çoxtərəfli tədqiqat
gərəkdirən maraqlı bir sahədir. Bu yazıda məsələyə
ümumi ştrixlərlə, daha çox
illüstrasiyaların bədii mətnə təsiri fonunda
yanaşıldı, ondan kompozisiya-nitq forması kimi bəhs
olundu. Nəzərə alsaq ki, fotoekfrasisin
mətnə müdaxiləsi hər dəfə fərqli
üsullarla aktuallaşır, o, bədii dilin
problematikasından hər dəfə müxtəlif yönlərdə
bəhs etməyə imkan verir.
Mətanət Vahid
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 21
dekabr.- S.5.