1973-cü il. Rus dünyasında fərasətləşməyim
"Mən" olmağın tarixçəsindən…
Mən Moskvaya nə bilik dalınca, nə Azərbaycan "qəfəsindən" (onu qəfəs saymırdım, axı) qurtulmaqdan ötrü getmişdim. Mən Moskvaya təklikdə yaşamaq sayəsində qızlar və kef dünyasında ilginc həyat sürmək arzusu ilə getmişdim. Bunun nəzəri əsaslandırılması da ola bilər: gənclər ya əsgərlikdə, ya yad yerdə yaşayanda püxtələşir. Bölgələrdə yaşayan gənclər üçün bu, Bakı həyatı idi, Bakıdakılar üçün Rusiya həyatı idi.
Azərbaycanla ilgili "qəfəs" sözünün qələmimdən çıxması bir olayla bağlıdır. Moskvada bir azəri qızla (görünür, ruslaşmış qızla) yataqda olmuş rus oğlan həmin qızın sözünə söykənib mənə söyləmişdi ki, sizin qızlar ölkənizdə özlərini qəfəsdə zəncirə bağlanmış sayırlar. Sözsüz, mən onu başa salmışdım ki, ruslaşmış azəri qızların bəzi məsələlərdə vətənləri ilə bağlı düşüncələrini saya salma. Ancaq bundan sonra Azərbaycanda qızların dar əxlaq qəfəsində özlərini duymaması üçün əxlaqi liberallaşma ilə bağlı düşüncələrimin doğruluğuna bir daha inanmışdım. Bizdə qızların heç olmasa İtaliya, İspaniya kimi katolik ölkələrində olan azadlığı olmalıdır. Azərbaycan mülki toplumda yaşayan heç kimə qəfəs olmamalıdır. Bu, mənim indiki düşüncəmdir, başlanğıcı isə həmin olaydan gəlir.
Hər bir adam haqqında çevrəsindəki dost-tanışı nəsə xarakteristikalar verir. Moskvadan qayıdıb Bakıda
işləyəndə mənim haqqımda dostum Əli Abbasov
Vaqif İbrahimoğluna bu xarakteristikanı vermişdi: Niyazi
sibaritdir.
Əski yunanlar bu sözlə ləzzət və keflə
yaşamağı sevən adamları bildirirdilər. Bu anlamda
Moskvaya mən sibarit həyatla yaşamaq üçün
getmişdim. Sözsüz, getməyimin
başqa nədəni tələbəlikdən sonra
aspiranturanın növbəti aşama (mərhələ)
olması idi, ancaq deyə bilmərəm ki, mən
aspiranturanın elə çox ölüsü idim.
İndi düşünürəm ki, yad şəhərə,
özü də, azman şəhərə gedən, cibində
qəpik-quruş olan, Moskva Dövlət Universitetində
imtahana yaxşı cavab verməyə heç bir
gümanı olmayan gənc dəhşətli həyəcan
keçirməliydi. Mən isə elə bil yarıyuxuda idim,
kefi, əyləncəni düşünürdüm, gerçəkliyin
yaratdığı əngəllərin isə fikrini çəkib
qanımı qaraltmırdım. Günlərimə bircə
diş ağrısı zəhər qatırdı. Bir ordum şişmişdi, əzab çəkirdim.
Həkimə getməyi sevməyən mən
axırda getdim. Dişimi çıxarandan sonra mat
qaldım: ağrıdan belə asan qurtulmaq olardısa, niyə indiyənəcən
bunu etməmişdim?! Bu əqli nəticənin
pis tərəfi o oldu ki, sonralar neçə
sağaldılası dişlərimi də
çıxartdırdm və indiki yaşımda tam
mırıq qaldım.
60-cı
illərdə Moskvada Qafqaz kişilərinin brutallıq,
seksuallıq, əliaçıqlıq imici hələ gücünü
saxlayırdı. Bunda Stalinin nüfuzu,
gürcü filmlərinin etgisi vardı. Moskvaya
gələn qafqazlı kişilərinin
ağıllısı, bici, axmağı - çoxu bu rolu
oynayırdı ki, uğur qazansın. Düzdür, bizim
olduğumuz 70-ci illərdə durum bir az dəyişmişdi.
Moskva qızlarında Latın Amerikasından,
Ərəb ölkələrindən gələn oğlanlara
maraq daha çox idi, çünki onlar cins şalvar,
saqqız bağışlaya bilərdilər. Onlarla "Malboro" siqareti çəkmək
olardı. Hərçənd, bu merkantil göstəricilərdən
başqa, rus qızlarının gözündə yabançı
ərəb, latinos oğlanlarının
qafqazlılardan heç bir imic üstünlüyü yox idi.
Elit ailələrdən çıxanların prioritetində
qafqazlı oğlan olmasa da, yerdə qalan rus
qızlarının gözündə onlar əsl kişi, əsl kavaler, əliaçıq,
seksual gənclər kimi qalmaqda idilər. Mən
də bəziləri kimi bu imicdən istifadə etməyə
başladım və nəticəsi lap şitəndirdi. Bakıda çəkingən olan mən Moskvada
qafqazlı ədası ilə idarələrə, kabinetlərə
girib ərklə nəsə istəyə bilərdim
(yadınıza salın "Mimino" filmində qızla
görüşmək üçün mehmanxananın foyesinə
düşən Valikonun qalant yerişini, duruşunu, onun
bütün görünüşü içinin əda ilə
dolduğunu göstərirdi). Beləcə,
uşaq-muşaq olan mən dükanların arxa otağına
girib (Bakıda buna ürəkmi edərdim?!) müdirlərdən
altda olan ayaqqabını istəyə bilərdim. Onlar da bunu yeyirdilər. Küçədə
"yeridir-yeri deyil"ə məhəl qoymadan qızla,
qadınla söhbət salıb telefonunu ala bilərdim. Hər küçəyə çıxanda 5-6
yaraşıqlı qızdan telefon nömrəsini
götürürdüm. Bunlardan yalnız
bir-ikisi düz çıxmazdı. Bu yerdə Borxesin bir
ideyasını yenə səsləndirim: hər sözdən
bütün dünyaya səyahət var, ona görə hər
sözdən sonsuzluğa çıxmaq olar. 10-15 il sonra "Fəlsəfə tarixində fəlsəfə"
kitabımı yazanda Borxesin bu dedisindən Şellinqdə
anlayışların sonsuzluğu ideyasını açmaq
üçün istifadə etdim. Bu alman filosofuna görə,
lüğətdə bapbalaca yer tutan "ağac",
"su" kimi anlayışlar ona görə sonsuzdurlar ki,
onlardan hər anlayışa, hər yerə çıxmaq
olar. 1973-cü ildə isə Borxesi bilməsəm
də qızları "bişirmək" üçün
hər istənilən sözdən onlar üçün
ilginc olan nəsnələrə, olaylara səyahət yapa
bilirdim. Deyirlər ki, qızlar qulaqları
ilə sevirlər. Beləsini görməmişəm.
Ancaq başqasına ilginc olmaq istəyirsənsə,
onu söhbətə tutmağı bacarmalısan.
Qadınlarla bunu edəndə elə etməlisən ki, zəhlətökən
görünməyəsən - bir az yumor,
bir az "intellektual fırıldaq" (sonralar
yazılarımda icad etdiyim termin). Görünür,
bunları pis bacarmırdım, yoxsa nədən Moskvada məndən
qat-qat effektli olan, üzlülüyü də az
olmayan azərbaycanlı oğlanların çoxunun
qızlarla ilgili uğurları elə də böyük
deyildi?! Bizim yaşda olanların çoxu utancaq
deyildilər, sadəcə, ünsiyyətcil olmaq istəkləri
olduğu halda bu istəklərini gerçək etmək
üçün özlərini hazırlamağı bilmirdilər.
Mən boşboğaz deyildim, ancaq, görünür,
söhbət üçün konu tapan, dərəcəsində
zarafatcıl, dərəcəsində qılıqlı olan
oğlan idim.
Ona görə də Moskvada "Bakı"
Restoranının yanında aspirantlar və stajorlar
üçün "DAS" (Aspirant və Stajorlar Evi) deyilən
yataqxanadakı otaq qonşularımla dostlaşa bilmişdim.
İmtahanlardan qabaq burada qonşum Misirdən
imtahan verməyə gəlmiş Mahir idi (ingilissayağı
"Məhir" deyirdim). Söyləyirdi
ki, anası (ya nənəsi) türkdür, ancaq bəlkə də
mənə xoş gəlmək üçün belə
deyirdi. Bir yerdə o biri ərəblərin
qibtə etdiyi əyləncəli günlər keçirirdik.
Sözsüz, qızları mən tanış
edirdim. Konkret yadımda qalan odur ki, Mahiri bir gözəl
özbək qızı ilə tanış
etmişdim. Qız Moskva Universitetinə bir
aylıq təcrübəyə gəlmişdi. Mənimlə görüşən isə Stepanakertdən
təcrübəyə gəlmiş erməni qızı idi,
- qarayanız, psixi gərginliyi olan bir qız. O biri
qızlar isə yadımda deyil.
Mahirin blok-blok "Kent" siqaretləri vardı, -
Sovet adamını şaşırdan gözəllikdə,
viskisi vardı. Belə məsələlərdə
həyasız olmasam da o viskidən, siqaretlərdən bolluca
istifadə edirdim, viskidən daha çox dişimin
ağrısını kəsmək üçün. Yəqin, Mahir Misirdən gətirdiyi ehtiyatın necə
əriməsindən dilxor olurdu, ancaq bunu mənə duydurmurdu
ki, nəticə çıxarım (görünür, sərfəli
qonşusunu itirmək istəmirdi). Bilmirəm
niyə ağlıma gəlməmişdi ki, bəlkə bu,
oğlana xoş deyil? Məndə, axı,
başqasının malından istifadə etmək həyasızlığı
yox idi. Bəlkə, Sovet adamının
görməmişliyi gözümü tutmuşdu? Çox keçmədi bu görməmişlik
dumanından ayıldım. 2000-ci ildən
sonra isə Sovet insanının universal özəlliyi kimi
görməmişliyi göstərən məqalə
yazdım. Dilimizin bu gözəl
sözünün, "görməmiş"liyin heç bir
dildə oxşartısını tapmadım, ancaq, deyəsən,
ermənilər, ya gürcülər onu bizdən
götürüb "qormamiş" kimi işlədirlər.
Beləcə, mən adi danışıq
sözü olan "görməmiş"i mentalitet nəzəriyyəsi
ilə bağlı elmi terminə çevirdim, indi isə bu
terminin necə bizim Mediada gəzməsinə ləzzətlə
tamaşa edirəm.
***
Mən giriş imtahanını verib Bakıya
qayıdanda bir olayı Kamal sonralar min dəfə məni
dolamaq üçün danışırdı. Deyirdi ki,
Baksovetdən aşağı düşəndə Niyazi ilə
rastlaşdım. Moskvadakı
imtahanımızdan söhbətləşəndə
qayıtdım ki, bilirsən də, mən kəsilmişəm.
Niyazi isə heç olmasa yalandan heyifsilənməsini
bildirməyib imtahanı necə verməsindən dil
tökdü.
Məncə, düz deyirdi. Ancaq kimdə belə
vecsizlik olmur?! 90-cı illərdə Karneginin Azərbaycanda
populyarlaşmış kitabında deyilirdi: sən
qılıqlı olmaq istəyirsənsə, söhbət edəndə
həmsöhbətinin dərd-səri ilə
maraqlandığını göstər, özündənsə
az danış. Çünki
hamı özünü danışmağı sevir,
uzun-uzadı başqasının dərdinə qulaq asmağa
hövsələsi çatmır. Karneginin
bu bicliyini bilmədiyimizdən biz hamımız həmsöhbətimizin
dərdinə hövsələ ilə qulaq asmadan
özümüzdən danışmağa tələsirik.
İmtahanın nəticələri elan olunandan sonra
yüksək ballara görə bizi aspiranturaya
çağırdılar. Kamalı bilmirəm, ancaq mənə
ona görə yuxarı bal
yazmışdılar ki, bir yerə bircə namizəd idim. Məqsədli
aspiranturanın üstünlüyü bu idi. İmtahan zamanı onu anlamadığımdan
bir-qırnıq həyəcan keçirirdim. Bilsəydim ki, onsuz da qəbul olunacam, daha rahat olardım,
partiya tarixindən darıxdırıcı materialları
öyrənməyə vaxt sərf etməzdim. İndi yadıma düşür ki, ingilis dilindən
imtahanda rus iştirakçılarının çoxundan irəli
idim, çünki Mahirlə qırıldamaq təcrübəsini
qazanmışdım və "yes"in yerinə
amerikansayağı "ya, ya" deməklə müəllimənin
saqqızını oğurlamışdım.
Moskva rusları bizim orada oxuduğumuz çağlarda
aqressiv millətçi deyildilər, çox nadir hallarda
qafqazlıya nifrətlə baxan rus və ya universitet müəlliminə
rast gələrdin. Qızlar üçün bizlər Sovet
adamı kimi maraqlı olmasaq da, Rusiyanın adamlarından daha
çəkimli idik. Bu durum mənim millətçiliyimi
gücləndirirdi. Özümü ruslar arasında əskik
yox, enerjisinə, qızlarla asan tanış
olub görüşdüyümə görə
seçilmişlərdən duyurdum və bu da millətçiliyimi
artırırdı.
Deməli, qəribədir, ruslar bizə pis baxsaydılar,
bundan etiraz kimi millətçiliyimiz artardı (Amerikada zənci
şovinizmi yarandığı kimi). Bizə rəğbət
və sayğı ilə baxmaları öz gözümüzdə
özümüzü böyüdürdü və bu da millətçiliyimizə
təsir edirdi. Qəribəlik iki variantın
ikisinin də millətçiliyə gətirməsi idi.
O
çağlar (bəlkə indi də) azərilərdə rus
qızları ilə bağlı yanlış inanış
vardı ki, içird, əldə et. Sonra
uşaqlara dedim: hansı içən rus qızı
görmüsünüz? Mənə göstərin.
Bu, rus qızları ilə bağlı bizimkilərdə
olan yanlış mif idi, ona görə də qızlara
qafqazlılar içki təklif edəndə qorxurdular ki,
içirdib seksə məcbur edəcəklər. Bu
qorxu, əslində, təkcə rus qızlarında yox,
başqa yabançı qızlarda da vardı. Mənim
yeniliyim o oldu ki, qızları otağıma çay, kofe
içməyə çağırırdım, onlar da
ürkmədən gəlirdilər.
Düzdür, otağa gətirib söhbətə
tutandan sonra necə qucaqlamaq problemi vardı. Kimlərsə
buna step/slou dansında qucaqlaşmaqla çatırdı.
Ancaq hər halda situasiya gülməli idi, otaqda
iki nəfər var və rəqs meydançasındaymış
kimi dans edir. Mən isə qızı
qaldırıb ovucunda falına baxanda yavaş-yavaş
qucağıma salırdım. Bir dəfə
gülmək üçün bunu dostlarım Zeynalla Əlinin
qabağında etmişdim.
Bəs falın sözlərini necə
düzüb-qoşurdum? Bunu qaraçılardan
götürmüşdüm. Bir dəfə
universitetə gələndə qaraçı qadın pul
alıb falıma baxmışdı və sözlərinin
doğruluğu məni şaşırtmışdı.
Beləcə, qaytaracam deyə-deyə məndən
cibimdəki axırıncı pulu alıb aradan
çıxmışdı. Sonra onun
sözlərini düşünüb tapdım ki, fal adı ilə
insanlar üçün universal nəsnələri söyləyirlər
və bu, qaraçı falabaxma sənətinin böyük
psixoloji tapıntısıdır. Örnəyin,
hamı xasiyyətini dəyişdirmək istəyir.
Qaraçılar bunu da sənə deyirlər və sən
onun fal bəsirətinə mat qalırsan. Bundan
sonra mən başladım qızlar üçün universal nəsnələri
tapıb deməyə (burnundan narazısan, ürəyin istəyən
oğlan urcahına çıxmır və s.). Bunu o çağda mənim analitik ağlıma
tanıq (şəhadət) saymaq olarmı?
Özünüz deyin.
Moskvada
oxuyanda əyyaş rus kişilərini çox az
görürdüm. Bircə bəzən
içki mağazasına girəndə oradakı növbədən
və sərxoşlardan bilirdim ki, Bakıya baxanda burada onlar
çoxdurlar. Bakıda içkilər
qastronomun içində idi, Moskvada isə ayrıca
mağazalarda.
Niyazi Mehdi
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 28 dekabr.- S.12.