Daşa yazılmış şəkil kimi
İsmayıl Şıxlının
uşaq hekayələri
İ.Şıxlının
zəngin yaradıcılığında mühüm bir hissəni
hekayələri tutur. Ədəbi-nəzəri fikir onun
yaradıcılığını müxtəlif kontekstlərdə
təhlilə gətirmiş və geniş aspektli mülahizələrlə
mükəmməl qənaət formalaşdırmışlar.
"Dəli Kür", "Ayrılan yollar" və "Ölən dünyam" kimi
möhtəşəm romanların müəllifi olan
İ.Şıxlı yaradıcılığında hekayələrinin
ehtiva etdiyi məzmun bütünlükdə etnomədəni
sistemi əhatə edə bilmək gücü ilə səciyyələnir. "Məni itirməyin",
"Sapı özümüzdəndir", "Sənə
aslanım deyən", "Dəvəçi",
"Şahın oğlu", "Belə məmləkətdə",
"Xoruzbeçə", "Xasiyyətimdir",
"Ruzi", "İlğım", "Keçəçi",
"Bəs zınqrovu kim asacaq", "Qara at",
"Qonaq", "Çiskin",
"İclasçı", "Əmioğlu", "Cərimə",
"Köynək", "Mənim rəqibim", "Zərbə",
"Niyə əl çaldılar",
"Görüş", "Qızıl ilan" və s.
kimi hekayələri bütünlükdə məzmun və
struktur xətləri ilə ciddi fikir formalaşdırır və
"Dəli Kür"ə, "Ölən dünyam"a gələn
yolun mahiyyətində duran düşüncənin spektrlərini
ortaya qoyur. Bir növ İ.Şıxlının
yaradıcılığının dinamikasını, onun
cövhərində özünü göstərən
intelleksiyanı, yaradıcı şəxsiyyətinin müəyyənlik
formulunu aşkarlamağa şərait yaradır.
Zəngin
yaradıcılıq yolu keçmiş sənətkarın
yaradıcılığında diqqəti cəlb edən
istiqamətlərdən biri bu hekayələrin mühüm
bir qisminin uşaq və yeniyetmə
dünyagörüşünün, təsəvvürlərinin
bədii ifadəsinə bağlanmasıdır. Ümumiyyətlə,
XIX əsrin ikinci yarısından günümüzə qədər
mövcud ədəbi prosesdə uşaqlar üçün ədəbi
nümunələr yaratmaq, onların fantaziyasını, romantik
təbiətində olanları bədii sferaya gətirmək
bir xətt kimi yaradıcı mühiti
düşündürmüşdür. H.Zərdabinin
"uşaqlarımızın başa düşəcəyi əsərlər
yaradaq", S.Vurğunun "balalarımız
üçün gözəl əsərlər yaradaq"
çağırışları sırf reallıqdan,
ictimai-mədəni mühitin ehtiyaclarından doğmuşdu.
Artıq
həmin vaxtdan günümüzə qədər uşaq ədəbiyyatı
kifayət qədər zənginliklə səciyyələnəcək
inkişaf yolu keçmişdir.
İ.Şıxlının hekayələri isə
bütövlüyü, məzmun xətlərinin mükəmməlliyi,
çatdırdığı informasiyanın təsirediciliyi
ilə "uşaqlara öyrədilmiş elm daşa
yazılmış şəkil kimidir" qənaətinə
bağlanır. Məsələn, "Xasiyyətimdir"
hekayəsi özünün informativliyi və məzmunu ilə
mükəmməllik nümunəsidir. Yazıçı xalq
düşüncəsində olanları yüksək
ustalıqla bədii mətnə gətirir və bir məsəl
səviyyəsində uşaqlara tipik nümunə təqdim
edir. Onun təsiri və tərbiyəvi əhəmiyyəti isə
bir sonsuzluqla müəyyənləşə bilər.
"Əqrəb dikəldi. Gözləri ilə hara
çıxacağını
müəyyənləşdirdi və
tısbağanın boynundan çalmağı ilə
sıçrayıb quruya çıxmağı bir oldu.
Tısbağa ağrıdan qovruldu və nə baş verdiyini
ayırd edənəcən
gözləri torlandı. Özünü tarazlayıb
baxdı və gördü ki, əqrəb
güllü-çiçəkli sahildə dayanıb,
özü də əli belində...
O, son dəfə
gücünü toplayıb suyun üzünə
çıxdı.
- Məni
niyə çaldın, ay namərd?
Əqrəb
üzünü artıq gözləri tutulan və asta-asta
suyun dibinə enən tısbağaya çevirdi.
- Məndən
incimə, qardaş, xasiyyətim belədir, çalmasam, dura
bilmirəm". Bu mətn tısbağa və əqrəb
timsalında bütöv bir mahiyyəti, həyat
reallığını, varlıqların heç zaman öz
təbiətində uzaq ola bilməməsi təsəvvürünü
bir daha ortaya qoyur. Ədəbiyyat və həyat həqiqəti
anlamında sərgilənən məzmun uşaqların
dostluq, yoldaşlıq, yaxşılıq, pislik, kiminlə necə
davranmaq və s. anlamda müəyyənləşmiş
prinsipləri aydınlaşdırmaq baxımından da klassik
nümunədir. Xalq düşüncəsində "meyvə
budağından kənara düşə bilməz" təsəvvürü
var. Əqrəb də təbiət etibarı ilə öz
mahiyyətindən uzaq deyildir və onun təbiətindəki
bu mənfilik yerindən və şəraitindən
asılı olmayaraq dəyişməz qalır. Uşaq ədəbiyyatı
timsalında "Xasiyyətimdir" hekayəsi zəngin
faktura ilə ciddi məzmun daşıyır. Bu tip nümunələrin
uşaqlara müxtəlif yaş səviyyəsində mənimsədilməsi
gərəkli olan kimi diqqəti cəlb edir.
Çağdaş vəziyyətdə Azərbaycanın
yaşadığı acılar baxımından ermənilərin
başımıza gətirdikləri anlamında da bu
özlüyündə klassikanı sərgiləyir. Azərbaycanın
dədə-baba torpaqlarına sığınan bu nankor millətin
xəyanəti ilə əqrəbin xasiyyəti arasında
heç bir fərq yoxdur. İ.Şıxlının
"Xasiyyətimdir" hekayəsinin mahiyyətində olanlar
bəşəri məzmunu ilə əbədi və son dərəcədə
tipikdir.
Onun
"Sənə aslanım deyən", "Belə məmləkətdə",
"Sapı özümüzdəndir", "Şahın
oğlu", "Dəvəçi", "Bəs
zınqrovu kim asacaq", "Məni itirməyin",
"Xasiyyətimdir" və s. hekayələri bir istiqamətdə
uşaq ədəbiyyatı baxımından mükəmməl
təsəvvür formalaşdırır
İ.Şıxlı
yaradıcılığının enerji qaynağını
xalqın zəngin yaradıcılığı, elat həyat
tərzinin möhtəşəm fakturası və
yazılı ədəbiyyatın yaradıcılıq
axtarışları təşkil edir. Onun hekayə
yaradıcılığının bütün nümunələri
demək olar bu zənginliyin uğurlu davamına, yeni-yeni
tapıntıların özünəməxsusluğuna
hesablanmışdır. Realist nəsrin bünövrəsi
qoyulmuş, milli teatr, milli mətbuat, milli məktəblər
yaradılmış, dram, faciə, komediya, povest, roman, səyahətnamə,
janrlarının mükəmməl
nümunələri meydana çıxmış, xalqın, vətənin
və gənc nəslin taleyini düşünən, bunun üçün əməli tədbirlər
görməyə çalışan hünərvər, fədakar
ziyalı dəstəsi yetişmişdi. Bütün bunlar
uşaq ədəbiyyatının genişlənən istiqamətdə
inkişafını və ədəbi-mədəni prosesin həssaslığını
göstərən faktlardır. İ.Şıxlının
"Məni itirməyin", "Sapı özümüzdəndir",
"Sənə aslanım deyən", "Dəvəçi",
"Şahın oğlu", "Bəs zınqrovu kim
asacaq", "Xasiyyətimdir", "Belə məmləkətdə",
"Xoruzbeçə" və s. kimi hekayələri
bütün funksiyası və mahiyyəti ilə xalq
müdrikliyindən gələn ecazkarlıqlarla səciyyələnir.
Özünəməxsus
üslubu, zəngin fakturası ilə İ.Şıxlı
düşüncəsində nələrin oturduğunu müəyyənləşdirən
bu nümunələr bütün parametrləri ilə ciddi
problemləri sərgiləməyə və əbədiyaşarlıq
kontekstində mahiyyəti aydınlaşdırmağa köklənmişdir.
Məsələn, "Dəvəçi" hekayəsində dəvə və dəvəçi
arasında olan dialoq bütün zamanların hadisəsi
timsalında mükəmməl bir təsəvvürü
ortaya qoyur.
Dəvəçi
ilə dəvə arasında olan münasibət və dəvənin
timsalında onun sahibinə olan mehrini, həyat və
ölüm arasındakı
çırpıntılarını duymasını, kömək
əli uzatmaq istəyini (və canfəşanlığını)
yazıçı qeyri-adi ustalıqla bədii mətnə gətirir.
Təkcə insan psixologiyasını deyil, burada həm də
(daha çox) heyvanın sahibinə sədaqətini,
yaranmış vəziyyət üçün keçirdiyi
narahatçılığı bədiiləşdirir. Bu tip əfsanə-hekayələr
uşaq dünyagörüşünü, həyat bilgilərini,
onun xəyallar kəhkəşanını
formalaşdırmaq və ortaya qoymaq üçün geniş
imkanlar yaradır. Dəvənin sahibinin yanından bir addım
da uzağa getməməsi, su gətirib (ağzında) onun
üzünə su çiləməsi, başını sədaqət
timsalında sahibinin dizinə söykəməsi və s.
yazıçının yaradıcı imkanlarını ortaya
qoyur.
Azərbaycan
uşaq nəsri klassik tarixi ənənəyə
bağlanmaqla möhtəşəmlik qazanmışdır.
İ.Şıxlı da bu zənginlikdən istifadə etməklə
özünün möhtəşəm əfsanə-hekayələrini
yaratmışdır. Onu da qeyd edək ki, bu ənənənin
S.S.Axundovdan, R.Əfəndiyevdən, S.M.Qənizadədən,
Y.V.Çəmənzəminlidən, A.Divanbəyoğlundan,
C.Məmmədquluzadədən,A.Şaiqdən,
Ə.Haqverdiyevdən və başqalarından gələn
örnəkləri vardır. Məsələn,
"A.Şaiqin "Köç", S.S.Axundovun "Qorxulu
nağıllar", A.Divanbəyoğlunun "İlan",
S.M.Qənizadənin "Qurban bayramı", H.C.Qasımzadənin
"Buzsındıran", müəllifi göstərilməyən"Səfdərin
igidliyi" və s. bir sıra əsərləri yalnız uşaq nəsrimizin yox,
bütövlükdə Azərbaycan ədəbiyyatının
ən yaxşı nümunələri saymaq olar. Bu hekayələr
istər ideya-məzmun cəhətdən, istərsə də
sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə görə
mükəmməl sənət
nümunələri təsiri bağışlayır".
İ.Şıxlının "Sapı özümüzdəndir",
"Sənə aslanım deyən",
"İlğım", "Keçəçi","Bəs
zınqrovu kim asacaq","Xasiyyətimdir" "Dəvəçi",
"Ruzi"və s. hekayələri məhz bu klassikanın
davamı kimi mükəmməl təsir
bağışlayır. Məsələn, "Bəs
zınqırovu kim asacaq" hekayəsində problematika və
onun ortaya qoyduğu məzmun əsərin adında
özünün mükəmməlliklə ifadəsini
tapır. "Yığıncağın ağsaqqalı
ayağa durdu.Zınqırovu başının üstünə
qaldırıb cingildətdi:
- Mənim
əzizlərim, axır ki, məsləhətləşdik və
dərdimizə çarə tapdıq. Hamımız bir səslə
bəyəndik ki, bu zınqırovu pişiyin boynundan asaq.
İndi deyin görüm, bu zınqırovu pişiyin boynundan
kim asacaq?
Heç
kimdən səs çıxmadı. Elə bil
yığıncaqdakıları dəyişmişdilər,
bir az bundan qabaq əsib-coşanlar deyildilər".
Göründüyü kimi, bütün mahiyyəti, funksional
məzmunu ilə xalq müdrikliyinə hesablanan bu hekayə-nağıl
İ.Şıxlı yaradıcılığının
üfiqi və şaquli dinamikasını, stixial xarakterini
aşkarlayır. Uşaq ədəbiyyatı üçün
klassik örnək olacaq bu nümunə öz
başlanğıcını xalq məsəlindən
götürməklə sırf həyat reallığına
bağlanır. Burada maraqlı olan cəhət təkcə məzmun
baxımından xalq ədəbiyyatına bağlanma deyildir, həm
də üslub, düşüncə və dil anlamında da
eyni təsəvvürü sərgiləyir.
İ.Şıxlının
əfsanə və rəvayət xarakterli hekayələri
bütünlükdə xalq hikmətinə, zəngin mənəvi
dəyərlərə köklənmişdir. Xalq
düşüncəsində min illər boyu qəlibləşmiş
bu hikmətlər yazıçı tərəfindən
özünəməxsus əlavə və boyalarla bədii
arenaya gətirilmiş və İ.Şıxlının sənətkar
qüdrətini, yazıçı şəxsiyyətinin
prinsiplərini, düşüncə və dəyər
meyarını ortaya qoymuşdur. "Sapı
özümüzdəndir" hekayəsinin müəyyənləşdirdiyi
təsəvvür şəxsiyyət və mənlik,
kişilik simvolunu və bunun əks qütbündə dayanan
namərdlik, xəyanət, naqislik və s. xüsusiyyətləri
faktlaşdırır. "Qoca palıd fikrə getdi.
Qayğılı-qayğılı saqqalını
qaşıdı:
- Bu əl
boyda dəmir parçası
ağacı necə kəsir axı?
Çaparlardan
o biri sözə qarışdı:
- Düz
deyirsiniz, baba palıd, onun uzun sapı var. Həmin sapdan
yapışıb baltanın iti
ağzı ilə ağacları doğrayırlar. Sap olmasa
bizə heç nə edə bilməzlər.
Qoca
palıdın səsi titrədi
və təşvişlə soruşdu:
-
Baltanın sapı nədəndir?
-
Ağacdan.
- Onda bizi
qıracaqlar.
- Niyə?
- Çünki sapı özümüzdəndir". Bütün bunlar İ.Şıxlı yaradıcılığının məzmun qatlarını, onun mahiyyətində dayananların ümumi mənzərəsini bir bütöv olaraq aydınlaşdırır. Uşaq ədəbiyyatının tipik nümunələri sırasında dura biləcək imkanlılığı ilə görkəmli sənətkarın yaradıcılığının enerji qaynaqlarını faktlaşdırır. Doğrudan da, bu hekayələr xalq müdrikliyindən yoğrulmuş möhtəşəm nümunələr kimi ciddi janr strukturu və ehtiva elədiyi məzmunla klassikanı sərgiləyir. İ.Şıxlının yazıçı qüdrətini uşaq ədəbiyyatı timsalında bir daha ortaya qoyur.
Səadət
BAYRAMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 28
dekabr.- S.25.