İmadəddin Nəsimi düşüncələrinin
şərhinə giriş olaraq
Birinci yazı
Humanizm, onun növləri və insanmərkəzliyin
təsviri
Humanizmi söz olaraq deyil, mahiyyət və kök olaraq məna
etsək onu "insanmərkəzlik" ilə bərabər
tutmalıyıq. Bəzən humanizmi "insanAllahlıq"
kimi məna etsələr də bu yanaşmanı birtərəfli
və qərəzli yanaşma hesab etdiyimdən doğru qəbul
etmirəm. Avropanın cahiliyyət
dövrünün axırları və Şərqin sədri
İslamdan sonrakı dönəmi "Allahmərkəzlik"in
yaranma dövrü idi. O dönəmdə, Allah, kainatın
mərkəzi və siql nöqtəsi kimi
çıxış edirdi ki, bütün hadisələr,
insanlar və düşüncələr onun mehvəri ətrafında
cərəyan edirdi. Dünya Allahın iradəsi
əsasında yaradılıbdır deyə, dünyada olan hər
şey Allaha qaim və bağlı idi. Yəni
hansısa bir hadisənin niyə və nə üçün
baş verdiyini öyrənmək istədikdə onu Allahın
gücü və iradəsi ilə bağlayıb, qəza-qədər
və hikməti ilahiyə mənsub edirdlər. Dinləri Allah göndərir,
peyğəmbərləri Allah seçir, insanların məsuliyyət
və əxlaq prinsiplərini Allah təyin edir, səadət və
şəqavətin yollarını Allah təyin edir və
ümumiyyətlə, Allahmərkəz bir cahanın şahidi
olurduq. O dövrün fəlsəfəsi nəzəriyyələri
insan "vücud"unu sırf Allaha məxsus edirdi. Ərəstun, Platon və Farabi, İbn Sina kimi
müsəlman filosofların müzakirə etdiyi mövzu
"vücudşünaslıq" idi. Eyni
zamanda "insanşünaslıq" müstəqil bir fəlsəfi
mövzu hesab edilmirdi. O dövrdə insan Allahın
yaratdığı varlıqlardan biri hesab edilsə də, fəlsəfi
söhbətlərdə heç də xüsusi və
özünəməxsus yeri yox idi.
Humanizm prosesi başlayandan sonra o günə qədər
Allaha mənsub edilən bütün xüsusiyyətlər
insana məxsus edilməyə başlandı. Artıq bu
insan idi ki, hər şeyin mərkəzində
dayanırdı. Bütün
düşüncələr, əxlaqi dəyərlər və
hadisələr insanların xeyrinə dəyişdirildi.
İnsan olduqca əhəmiyyətli bir
varlığa çevrildi. Bugünkü
dövrün insanları həmin dövrü görməyib,
yaşamayıblar deyə, indiki insanın nə
üçün bu qədər mühüm olduğunu bəlkə
də, dərk edə bilməzlər. Hansısa bir
yaxşı əməlimizin adını "insani əməl",
hansısa bir müsbət addımımıza "insani addım"
demək, bəlkə də, çoxları üçün
təəccüblü görünmür. Ancaq vaxt var idi ki,
atdığımız hər bir addım,
gördüyümüz hər bir iş ilahi və ya
şeytani nöqteyi-nəzərdən
ölçülürdü.
İndiki dövrdə məsələn, kimsənin
haqqına girməyi və ya hansısa bir insana işgəncə
verməyi qeyri-əxlaqi hesab etməkdən ötrü ilahi
sübutlara ehtiyac duyulmur. İşgəncə
görülən, haqqı tapdanılan varlıq insandırsa,
ona qarşı törədilən bütün əməllər
pis, mənfi və qeyri-əxlaqi hesab edilir. Yəni artıq pisi yaxşıdan,
lazımlını lazımsızdan seçməkdən
ötrü bu, insan və onun istəkləridir ki,
ölçü rolunu oynayır. Məsələnin
mahiyyətini açmaq üçün dünyada baş verən
inqilabları misal çəkmək olar. İran
inqilabı kimi inqilablar bizə göstərdi ki, inqilab baş
verdikdən sonra pis-yaxşı anlayışları, yerini
"inqilabidir", yoxsa "inqilabi deyildir" terminlərinə
verdi. Yəni inqilab,
bütün əxlaqi dəyərlərin kökündə,
maraqların mərkəzində dayandı. İnsanlara isə pis və ya yaxşı insan kimi
deyil, "inqilabi" və ya "ziddi inqilabi" insan kimi
yanaşıldı. Bu növ hadisələr
bəşər tarixində dəfələrlə təkrarlanıb.
Yaxşı-pisin yerinə qoyacağımız
dəyərlərin növü, həmin dövrün tələbatına
uyğun hesablanır. İnsanlar artıq əxlaqi
dəyərləri deyil, dövrün tələb etdiyi yeni dəyərləri
özlərinə əxlaqi mərkəz kimi qəbul edirlər.
Bugünkü dünyanın, bugünkü
dövrün əxlaqi mərkəzi məhz insandır. Artıq, hətta dinlərə belə, insani
nöqteyi-nəzərlə baxaraq onların insani
olduqlarını ön plana çəkirik. Artıq insanın din və Allah üçün
yaradıldığını deyil, dinləri və Allahı
insan üçün var olduqları qənaətinə gəlmişik.
Halbuki, "Allahmərkəzlik" dönəmində
Allahı xeyir-şərin alimi, bütün əsrarın vaqifi bildiklərinə
görə insanın başına gələn hər bir hadisəni
onun hikmətinə bağlayırdılar.
Əslində,
humanizmin yarandığı gündən etibarən Allah və
Allahşünaslıq az da olsa kölgəyə
girdi. Ona görə də teokratların mütəkəllimlərin
humanizm fəlsəfəsi ilə düşmənlik etmələri
başa düşüləndir. Onlar
humanizmi Allah və dini inkar edən nəzəriyyə kimi
hesab edib, onu Allah və dinlərə "rəqib" kimi
görürdülər. Tövhid dinlərində
Allah sədrdə idisə, humanizmdə bu insandır ki,
dünyaya və hətta Allaha belə sədrlik edirdi. Məhz buna görə də dindar filosoflar humanizmə
"ilhadi" (islamdan dönmə, mürtəd) məktəb
kimi baxırdılar. Onların fikrinə
görə, humanizm zahirən üzdə bəyan etməsə
də içdə "Allahı" mərkəzdən
uzaqlaşdırdığına görə kökü, əsli
və əsasında ilhadi düşüncədir.
Balıqların
"su nə üçün lazımdır?" sualı nə
qədər absurd görünürsə, insanlar arasında da hansısa
bir əmələ "insani əxlaq nəyə
lazımdır?" sualı o qədər absurddur. Hansısa
bir əməlin dini-ilahi olmasını əsas gətirmək,
hansısa bir fərdi o əməlin icra edilməsinə məcbur
etmək, bəzən
hətta həmin işə qarşı insanlarda ilhad və
ikrah hissi doğura bilir. Ancaq həmin əməlin
insani olduğunu onlara sübut edəndə daha yaxşı nəticələr
əldə etmək mümkün olur. Fədakarlıq,
vətən yolunda şəhadət, xeyirxahlıq və bu
kimi əməllərin hamısı insani əməllərdir.
Ancaq bu əməlləri dini təklif kimi
insanlara təhmil edəndə həm dünyada yaşayan
insanların böyük əksəriyyətini kafir və
ilhadçı kimi qəbul etməli, həm də cəmiyyəti
aktivlikdən uzaq salmış oluruq. Ona
görə də qəbul etməliyik ki, artıq insanmərkəz
bir əsrə daxil olmuşuq və qanunlarımızı da
ona uyğun olaraq təin və icra etməliyik.
Yunani bastanın "sufestai" fəlsəfəsi hesab
edilən Protagoras, insanı hər şeyin meyarı və
ölçü vahidi hesab edirdi. Onun fikrincə, ətrafımızda
olan hər şeyin, o cümlədən Allahın da dəyərini
məhz insan vasitəsilə ölçmək
lazımdır. XX əsrin ortalarında yəhudi
filosof Martin Buber "Allahın küsufu" nəzəriyyəsini
mətərh etdi. M.Buber dedi ki, Allah da günəş
kimi öz küsufu dönəmini yaşayır. Allah da buludun arxasında gizlənən günəş
kimi müasir dönəmin həqiqətləri
arxasındadır. Nitsşe və Martin
Heydigerin də düşüncələrində M.Buberin
fikirlərinə rast gəlmək mümkündür. Onların fikrincə, Allah elə pünhanlıq
dönəmini yaşayır ki, öz simasını ancaq onu
axtaranlara göstərir. Müasir dönəmdə
nə fəlsəfi düşüncələr Allahın
sübutuna yönəlikdir, nə ürəklər Allah
axtarışındadır, nə də insanların həyat
tərzində ilahi nəsə tapmaq olar. Cahan
artıq təbii deyil, süni cahana çevrilibdir. Allah deyil, texnologiyadır ki, cahanı idarə edir.
Müasir dövrün fəlsəfəsi
Allahın hüzuruna icazə vermir. Elm
Allahı gizlədən hicaba çevrilibdir ki, insanlara təbiətə
hökm etmək qüdrətini bəxş edir.
Keçmişdə insanları kütləvi şəkildə
soyqırım edən taun kimi xəstəliklərə, zəlzələ
kimi təbii hadisələrə, kimsənin təsadüf nəticəsində
taxta oturmasına Allahın sınağı, hikməti kimi
baxırdılarsa, bu gün, məsələn, İkinci
Dünya müharibəsində yəhudilərin
soyqırımının səbəbini Allahın
"küsuf"a çəkilməsində görürlər.
Sanki Allah bir kənarda oturmuş və
bütün hadisələri, sadəcə olaraq,
müşahidə etməklə kifayətlənirdi. Ona görə də milyonlarla insan soyqırım
olduğu halda Allah və onun ərşi tərəfindən
heç bir reaksiya olmadı. Müasir
dövrdə Allahın səhnədə olmadığına
dair minlərlə səbəb göstərirlər.
Halbuki, dörd əsr əvvəl filosoflar tərəfindən Allahın varlığına
dair hər gün minlərlə dəlil və səbəb gətirilirdi.
Humanizm insandan yeni bir Allah heykəlini yaratdı. Ancaq məsələ
burasındadır ki, bəzi filosoflar tamamilə Allahdan imtina
etmədilər. Onlar Allahı özlərinin
Allahı kimi sədrdə saxladılar. Sadəcə,
Allahın formasını müəyyən qədər dəyişməyə
çalışdılar. Məsələn
onlar Allahın qəhhar, cəbbar, qəttal kimi xüsusiyyətlərini
bir kənara qoyaraq onu xəllaq və Yaradan Allah kimi
tanıdılar. Həmin filosofların
Allahı onlara xəllaq olmağı öyrədirdi. Ona görə də insanların ilahiləşmək
yolunu "xaliq" olmaqda görürdülər. Əslində, həmin
"Allahlı filosoflar" modern insanın humanist, qeyri-sekular
və qeyri-mülhid
forması idilər. Bu iki növ
humanizm, yəni "Allahlı" və "Allahsız"
humanizm hər zaman bir-birilə mübariz və mücadilədə
idilər.
Conatan
İsrael öz "Radical Enlightenment": (Philosophy and the
Making of Modernity, 1650-1750. 2001) kitabında tanınmış
filosofların nəzəriyyələrinə müraciət
edərək çalışıbdır ki, bu iki növ
humanizmi Avropanın tarixindən ixrac və öyrənə
bilsin. C.İsraelin fikrincə, hər iki növ
modernizmdə humanizmin əsasları mövcud idi. Ancaq onların birini "ilhadi humanizm", digərini
isə "qeyri-ilhadi" yəni müvəhhidanə,
tövhidli humanizm adlandırırdı. Məsələn,
o, Hollandiyanın ən böyük filosofu hesab edilən Espinozanı "mülhid"lərin
sırasına daxil edirdi. Bu növ yanaşmalar
müxtəlif filosoflar içində birmənalı
qarşılanmasa da, həqiqət budur ki, bu iki növ
humanizmin mücadiləsi bu günə qədər davam etməkdədir.
Məsələn, Fransanın tanınmış filosofu,
Jan Pol Sartr "mülhid humanizm"lər sırasına
daxildir. O,
açıq şəkildə bəyan edirdi ki, Allah olan yerdə
insan sıfır səviyyəsinə enir və insan
özü kim olduğunu bəyan etmək
istəyirsə, özünü ifadə etmək istəyirsə,
mütləq şəkildə Allahı inkar etməlidir. Ölümlü və fani insan ölümsüz
Allah qarşısında heç bir məna və məqamı
yoxdur. Ona görə də Sartrın
fikrincə, nəhayəti olmayan Allahı, nəhayəti olan
insanın xeyrinə kənarlaşdırmaq lazımdır.
Yalnız Allahın sıfır səviyyəsinə
enməsindən sonradır ki, insan öz "hüviyyət"ini
kəşf və ifadə etməyə imkan və icazə
tapacaqdır. Allahsız insan qanad aça
və zirvələri fəth edə bilir, Allahlı insan isə
zirvədə Allahdan başqa heç nəyi görmür deyə,
heç vaxt zirvələri görə bilməyəcəkdir
və hər zaman kölə və əzilmiş varlıq
kimi qalacaqdır. Bu növ
düşüncə isə birmənalı olaraq ilhadi
humanizmin düşüncəsidir. Xatırladım
ki, elə həmin Fransada Qabriyel Marsel kimi humanistlər də
var idilər ki, ilhadi və Allahsız deyil, Allahlı və
müvəhhid filosoflar kimi tanınırdılar.
Bu iki növ humanizmin mübarizəsi modernizmin
başlanışı ilə yenidən cərəyan elədi. Modernizm
dönəmi elə bir dönəm idi ki, insan yenidən
özü və Allahı arasındakı münasibətləri
aydınlaşdırmağa başladı. Allah yeni və müasir bir formada təsvir olundu.
Hansı ki, heç də qəhhar, qəttal və
cəbbar deyildi. Dindarlar modernizmi insanın
Allah qarşısında etdiyi üsyanı, şeytanın
yenidən doğuluşu kimi təbir etsələr də həqiqət
budur ki, elm və texnologiya ilə nəticələnən
modernizm şeytani hərəkət hesab edilə bilməzdi.
Elm Allaha məxsus və Allah isə alimi küll
kimi bütün dini təlimlərdə qəbul edilirdi.
Eyni zamanda bu, humanizm idi ki, "hüquqi bəşər",
ya "insan haqları"nı yarada bildi.
Hansı ki, insanı kürəyində dini təkliflər
yükünü çəkən uzunqulaqdan öz
haqlarını tanıyan ən ali
varlığa çevirdi.
Humanizm
modernizm dönəmində "mükəlləf", yəni
bəzi dini təlimləri riayət etməyə məcbur
olan insanı "mühiqq", yəni haqlı olaraq öz tələblərini
irəli sürən insanla dəyişdi. "Mühiqq"
insan iddialı və tələbkar insandı. Ancaq bu iddia digər insanların ziyanı ilə nəticələnən
iddialar deyildir. Unutmaq lazım deyil ki, insan
dəyərlərin yarandığı, cuşa gəldiyi bir
mərkəzdir. Onun hansısa bir xüsusiyyətini,
hansısa bir nöqsan ya
çatışmazlığını rəzilət kimi
görmək tamamilə yanlışdır. Ona görə də humanizmdə "əxlaq" və
"insan haqları" ciddi şəkildə yenidən
yaranmağa başladı. Hansı ki,
humanizmin əxlaq və insan haqları prinsipləri Allahmərkəzliyin
yaratdığı əxlaq və haqq anlayışı ilə
çoxlu fərqlənirdi. Əxlaq
humanizm nəzəriyyəsində özünü haqq ilə
bərabər tuta onunla paralel şəkildə böyüdə
bildi. Əxlaqın olduğu yerdə insan
haqları, insan haqlarının olduğu yerdə də əxlaq
var idi. Humanizm, əslində, insan
haqlarının riyaət olduğu mühiti əxlaqlı
mühit hesab edir və insan haqlarının insan əlindən
alındığı, onu Allahın əlinə verildiyi
mühiti əxlaqlı mühit kimi qəbul etmirdi.
Keçmişdə insanın Allaha qarşı etdiyi
"üsyanı" küfr və əxlaqsızlıq kimi
təqdim edilirdisə, humanizmdə tam əksinə, həmin
üsyan insan haqları və "əxlaqi vacibat" kimi zəruri
hesab edilirdi.
Şərqdə irfan humanizmi əvəz etməyə
çalışdı. Şərq ariflərini "islam humanistləri",
"müsəlman humanistlər" adlandırsaq qətiyyən
yanılmamışıq. Fiqhi islami və
fəlsəfənin əksi olaraq Şərqin irfanı insanmərkəzliyin
söykənə biləcəyi nöqtə idi. Dinə söykənən fiqh və
fəlsəfəsinin qılıncı özlərinin
hazırladığı ölçü ilə uyğun gəlməyən hər
bir fərdi günahkar, kafir və cəhənnəm sakini kimi
təqdim edirdi. Ancaq irfan hər bir fərdin fəhmi
və düşüncəsini həmin fərd
üçün ölçü vahidi kimi hesab edirdi. İrfan, insanları paltar boyda deyil, paltarları
insan boyda hazırlamaq lazım olduğunu bəyan edirdi. Əsl və əsas paltar deyil, insan və insani
haqları idi.
İqtisad, mədəniyyət, siyasət və
bütün sosial elmlər insanmərkəz elmlərdi. Bu elmlər
insanın əzilməsinə deyil, onun rifahı
üçün hesablandığı təqdirdə ictimai
rifahın sağlanması o qədər də
qeyri-mümkün deyildir.
Sayman Aruz
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 2 fevral.- S.17.