Səsin sükutu
Bənövşə insanın və
Tanrının poetik proyeksiyası kimi
Sonsuzluq estetikası
- Şeir yazmaq istəyirəm. Bu barədə
çox düşünürəm, fikirləşirəm.
Ancaq, nədənsə, fikirlərimi şeirə
çevirə bilmirəm. Malarme, görəsən,
mən niyə şeir yaza bilmirəm?
- Deqa,
şeir sözlərlə, ifadələrlə yazılır,
fikirlərlə deyil.
Rəssam Edqar Deqa ilə şair Stefan Malarmenin
arasındakı bu dialoq şeirin təbiətini ifadə edir. Şair və
rəssamın söhbəti şeir sənətinin duyğulu
semantik, çoxsəsli epiqrafıdır. Çünki
şeir digər sənətlərdən duyğu
estetikasının gücü və poetik imkanlarının
plastikliyinə, sərhədsizliyinə görə fərqlənir.
Əslində, şeirin ayrı-ayrılıqda
ovqat, təəssürat və fikir kateqoriyalarına
bölünməsi qüsurludur. Şeir
pozitiv və neqativ hadisədən də, hər hansı
düşüncənin, fikrin estetik proyeksiyasından da
yaranmaq potensialına malikdir. Faiq
İsmayılovun şeirləri həm ovqat poetikası, həm
təəssürat estetikası, həm də fikir trayektoriyasından
qidalanır. Faiqin şeirləri estetik
ehtiras və həyəcan yaradır. Poeziya
sənətindəki təsvir, məna, rəng, səs və
ritm estetik ehtirası və var olmaq duyğusunu daha da
artırır. Hər dövrdə şeir
özünəxas, yeni struktur və məna gözəlliyi ilə
üzə çıxır. Faiq İsmayılovun "Bənövşə"
şeirində klassik, ənənəvi mövzu və forma
yeni məzmun və ovqatın poetik sintetikliyi üçün
şərait yaradır:
Torpağın
altında dözə bilmədin,
Ah çəkdin,
ahından torpaq söküldü.
İstəyin,
diləyin özgəydi sənin,
Baxdın bu dünyaya, belin büküldü.
"Bənövşə" şeirinin sintetik strukturu
və semantik gözəlliyi təbiidir. Poeziyanın
digər sənətlərdən fərqlənən
xüsusiyyətləri bu şeirdə əyaniləşir.
Çünki "Bənövşə" ənənə
ilə müasirliyin, klassik poeziya ilə modernist şeirin
bir-birinə qarışdığı münbit, əlverişli
şəraitdə yaranan nadir nümunədir. Şeirdə bənövşə lirik obrazdır.
Məkan, obyekt və əşyanın lirik ifadəsi
aparıcıdır. Şeirin süjet xəttinə
və estetik ərazisinə daxil olmağa imkan verən
bütün elementlər poetik, obrazlı və sonsuzdur. Nəsrdə vəziyyət başqa cürdür.
Qəhrəmanın bitmiş, konkret bir qənaət
və nəticə ifadə edən bioqrafiyası mövcuddur.
Hekayə və romanda insanın və ya hər
hansı bir personajın obrazı qəti və konkret təəssürat
doğurur. Mətnin romantik və ya realist
olması heç nəyi dəyişmir. "Bənövşə"
şeirində lirikanın tərənnüm duyğusu təsvirlə
bütövləşir və bitməyən bir
ardıcıllıqla davam edir. Üstəlik,
şeirin lirik ovqatı bitmiş, tamamlanmış əhvalat və
hadisənin hərəkətini təyin etmir. "Bənövşə"də
hər hansı hərəkət və əməldən
doğan hiss və həyəcanın bir-birinə keçməsi
və davamı gözəllik duyumuna çevrilir.
Tanrının şeiri
Hekayə, roman və pyesdə qəhrəmanın daxili
və xarici görünüşünə epizod sərhədləri
çəkilir. Həmin epizodlar silsiləsi bütöv mətni
yaradır. "Bənövşə"
şeirində fellər qəti, təyinedici hərəkət
və dinamikanı ifadə etmir. Oxucuda və
lirik qəhrəmanda davam edən şeiriyyətli, duyğulu
münasibət ardıcıl bir sonsuzluq estetikası
formalaşdırır. Bir hekayə öz
həcmi və hadisələrin lakonikliyi nisbətində qəhrəmanı
müəllifdən asılı vəziyyətə salır.
Roman sənətində epizodlar intervalında həyatın
hansısa bir yönü, səmti kəşf edilir. Faciə və ya komediyanın alternativ həyatı
hərəkət və dialoqun sərhədlərində məhdudlaşır.
Rəssam bir və ya bir neçə anın rəngini,
rəngsizliyini danışdırır. Kinoda
kadrların tükənməsi ilə görüntünün
müvəqqəti hakimiyyətinə son qoyulur. Şair isə şeirlə özünün, mənliyinin
xaricində bir dünya yaradır. Bu həm
də özündən qaçışdır. Özündən xilas olmaq arzusu digər sənətlərdə
müəyyən qədər məhduddur. Şeirdə sərhədsizdir. "Bənövşə"
şeirində işlənən fellər şeirin sonsuz
ardıcıllıqla yaratdığı təəssüratı
təsdiqləyir. "Dözə bilmədin",
"ah çəkdin", "söküldü",
"baxdın" və "beli bükülmək" feilləri
epik növdəki kimi qəti bir hərəkətin sonunu ifadə
etmir. Həmin hadisə və epizod nəql
edilmir. Qaranlıq və nəm
torpağın altında toxumluq həyatını yaşayan bənövşənin
xüsusi bir mündəricatı, proqramı var. Həmin
proqrama Tanrı tərəfindən onun ömrü və
yaşaya bilməsi üçün səhifələr,
parametrlər yazılıb. Tanrının
şeiridir "Bənövşə". Eyni zamanda "Bənövşə" şeirində
Tanrının proyeksiyası kölgə estetikası kimi
obrazlaşır. Şeir həyata, həyat
şeirə daxil edilir.
Varlığın musiqili təsdiqi
Torpağın
altında cücərən bir toxumun bənövşə ola bilmək istedadı, doğum sancısı
isə, "ah çəkmək" birləşməsində
öz sabitliyini pozur. Hərəkətə start verilir. Ana bətnindəki insanın proyeksiyası
obrazlaşır. Tərənnüm davam edən,
bitməyən bir xarakter sərgiləyir. Müəllifdən
şeirə, şeirdən oxucuya, oxucudan müxtəlif insan
ömürlərinə təsir edən və calanan davam
edicilik yaranır. Torpağın zərif
toxum vasitəsilə aralanması, sökülməsi
möcüzədir. Faiqin qələmində
ən təbii hadisə vizual, təfərrüatlı,
görüntülü şeirə çevrilir. Fellər obrazlı, poetik leksik vahidləri əvəz
edir. "Baxmaq" dünyaya göz
açmaq və "beli bükülmək"
anlayışları ilə semantik əlaqə yaradır.
"Bənövşə" şeiri musiqili
bölgü, səs, ahəng sistemi də yaradır. Faiqin şeirlərinə
xas musiqi və ritmik atmosfer təkcə şeirdən,
sözün təbiətindən qaynaqlanmır. Əlbəttə ki, heca vəzni, qoşma şeir
şəkli milli və doğma olduğu kimi, təbii hadisədir.
Ancaq Faiqin bütün şeirlərində
musiqiyə aid estetik ahəng diqqət cəlb edir. "Bənövşə" şeirindəki
musiqili harmoniya təbiət hadisəsi deyil, çünki təbiət
istəklərin fenomenidir, hərəkətdir. Bəs əsas səbəb nədir? Faiqi digər şairlərdən fərqləndirən
məxsusi poetik keyfiyyət göstəricisini nə ilə əlaqələndirə
bilərik? Faiq İsmayılov poeziyası
təbii şeir dilində danışmaqla yanaşı,
konseptual bədii struktur yaradan poetik enerji, emosional, daxili
gücdən teorik, nəzəri mövcudluq sərhədlərinə
qədər möhkəmləndirilmiş dəyər, təsdiq
edilmiş varlıq estetikası sərgiləyir.
"Bənövşə" şeirində şair
özünü, başqasını və bənövşəni
obyektivləşdirir. Başqa bir adamın, özünün və
bənövşə təşbehinin emosional
baxışı və duyğuları ilə bir-birinin mənəvi
və fiziki vəziyyətini görməyin və eşitməyin
obrazı Azərbaycan poeziyasında inqilabi, gözəl bir
yeniliklə təqdim edilir. "Bənövşə"
şeiri poeziyada yeni ünsiyyət modelidir. Təsəvvür edin ki, mən həm mənəm,
həm də deyiləm. Başqasıyam.
Digərində, başqasında və bənövşənin
varlığında yaranan dörd misralıq şeir vasitəsilə
öz bioqrafiyama qulaq asıram. Özümü
duyuram. Hiss edirəm. Dərk etməyə
çalışıram. Və susuram.
Bənövşənin belinin bükülməsi
susmağın, öz dərdləri ilə üzbəüz,
təkbətək qalmağın estetikasıdır. Musiqi, söz və səsin ahəngi, harmoniyası
müəllifin özünü də obyektivləşdirir.
Faiqin qısa ömrü də boynunu bükən
bənövşətək məhzundur. "Bənövşə"
şeirinin çoxqatlı, təzə, görülməmiş
estetik quruluş və poetik mövcudluq fəlsəfəsi
poeziya sənətinin və həyatın
reallığında yaranan suallara ekzistensial cavabdır. Yaşamaq arzusunun qarşısını nə
alır? Ümidsizlik! Mübarizə
duyğusu nə zaman öləziyir? Ümidsizlik
sərhədi qarşımıza çıxanda. Faiq bu qədər qəliz, fəlsəfə və
elmin belə çözə bilmədiyi ümidsizlik
sindromunu, insanın şüuraltı, psixoloji vəziyyətini
bənövşənin üzərinə
köçürür. Duyğuların
fiziki və mənəvi proyeksiyası özünü bənövşənin
təsvir və ifadəsindəki məcazlar sistemində
tapır. Təbii ki, "Bənövşə"
şeirindəki musiqili, lirik və emosional ovqat həssas,
möhkəm və bacarıqlı xarakterə sahib olan
şairin mövqeyidir. Faiqin yaşamaq, var
olmaq səbəbidir.
Bənövşənin taleyi və öz daxili həyatım
(başda Faiqin həyatı olmaqla bütün
insanlığın) xaricində baş verən hadisələr
arasında heç bir sərhəd yoxdur. Ancaq həm də
hər tərəf kədərin, mövcudluq probleminin, ruh və
cəsədə məhkum olmağın qanlı, qəddar və
dözülməz çıxılmazlıq sərhədidir.
Hünərin varsa, çıx burdan, azad ol görüm ola bilirsənmi?! Elə bu səbəbə
görə hadisələrin emosional təsir gücü və
davamlılığı şeir sənətində sonsuzdur.
Faiq "Bənövşə" şeirində kədərin
gözəlliyini yaradır. Kədər və qəm
duyğusunun əslini, həqiqisini yaşadır oxucuya. Həyat şeiri təqlid edir, yamsılayır.
Faiqin şeirlərində kədər və
sevinc duyğusu ilə axtarış və tapmaq hadisəsi
bir-birini izləyir. Faiqlə Şekspir kədər və
sevinc duyğusuna ortaqlıq baxımından eyni estetik ərazini
müxtəlif zamanlarda bölüşürlər:
İki
sevgim vardır:
Sevinc və kədər.
Məni
addım-addım
güdürlər, ruhtək.
Faiq
gözəllik və kədər nəğməsi oxuyan
"Bənövşə"nin qoxusu, rəngi
və səsi ilə özünü təcəssüm
etdirir. Poetik, obrazlı və labüd. Bu
ekzistensial alın yazısına "Bənövşə"nin daxili duyğuları ilə yanaşır. Məhz bu səbəbə görə Faiqin şeirləri
yaşamaq həyəcan və ehtirası yaradır. "Bənövşə" insanın ruhunu təmsil
edir. Həmin ruhun dilindən Faiq
özünün və bizim nəğməmizi oxuyur. Bu baxımdan "Bənövşə" klassik
forma və üslub libası geyinən modernist şeirdir.
"Bənövşə" şeiri emosional, hissi
ovqatı tənzimləyən lirik "mən"in daxili həyatıdır. Bu şeir
mütləq sükut və boşluq atmosferində bircə
qırıq işıq axtarışıdır. Mütləq sükut fərdin qaçılmaz və
aşılmaz sərhəd olan taleyidir. Və
sükutun səsi tamamilə təkdir, tənhadır. Yalqızlığa məhkumdur. İnsan
və bənövşə kimi. "Bənövşə"nin boynu rüsvayçılıq və
günah qorxusundan bükülmür. Bənövşə
gözəlliyini, həyəcanını itirən mənfəətcil,
korrupsioner dünya və mühitin çirkabına
qarşı biganə qala bilməməkdən
başını yerə dikir. Özünü
qorxudan və özündən qorxan insan isə, sükutun
harayını çəkir. Bu məqamda
bənövşə ömrü yaşayır hər bir
insan. Faiq kimi. Həyatın
çılpaq eqoizmi bənövşə üçün
dözülməzdir. Səssizliyin tək
və tamamilə özbaşına pozulma anı şeirdə,
Faiq İsmayılovun qələmində gerçəkləşir.
Səsin bənövşə kimi sükut
içində harayı yalnız poetik, isti atmosferdə
mümkündür. Faiqin 32 illik
ömrü də, bənövşə də səsin bərəkətli,
təbii, məhzun və qaranlıq sükutunu poeziya sənətində
pozur. Və bir də torpaqda. İnsanın əvvəli və axırı olan
torpaqda. Bənövşə kimi.
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 9
fevral.- S.9.