Nəsimi mistikasının doğduğu
filosofemlərdən
Terminologiya
görməmişi olduğum gənclik illərində
"fonem", "leksem", "morfem" sözlərindəki
şəkilçinin əsasında dildə "emik"
qatın olmasını oxuyanda çox etgilənmişdim. Deməli, abstraksiyalar, invariantlar qatını həm
də "emik qat" adlandırmaq olar. Deməli,
biri var orda-burdakı gölməçələrdəki
sular, bir də var Platonsayağı desək, "su
ideyası". Bax bu ideyanı emik qatın vahidi saymaq
olar - strukturalizmin təsiri altında dilin invariantlarını
"emik" adlandırmaq nimdaşlaşmış,
sürtülmüş paltarı çıxarıb yeni dəbdə
olan paltar geymək kimi adama şuxluq gətirirdi...uzun sürə
belə idi. Sonra Hegeli (əslində, Hiqeli) oxuyanda
"filosofem" termininə rast gəlib çaşdım: bəyəm
bu "emlər" strukturalistlərdən qabaq da işlənirdi?
Alman filosofu, məncə, "filosofem" deyəndə
fəlsəfi nəzəriyyələrdə invarianta
çevrilmiş, dəyişməz motiv kimi işlənən
nəsnələri deyirdi. "Mifoloqem"
də miflərdən belə ayrılır.
Bu mənada Nəsiminin poeziyasının fəlsəfi
özülündə duran filosofemlərdən danışmaq
olar. Mən Nəsimi bilicisi deyiləm ki, onu başqa
şairlərimizdən ayıran özəllikləri
üstündə yazı qurum. "Şair filan
misrası ilə demək istəmişdi ki..." konstrukunda
poeziyanı anlatmaqdan da uzağam, çünki bu konstruk
misranı bir az başqa (çox vaxt da
darıxdırıcı) sözlərə çevirmək
üstündə qurulur. Ancaq Nəsimini
Ortaçağ müsəlman filosofemləri
işığında düşünmək mənə xeyli
ilginc gəldi.
Buna keçməzdən qabaq bir sorudan yaxamı qurtara
bilmirəm. Nəsimi şeirlərini kimə yazmışdı?
Sanki üzdə Məhbubə, Yara, Afətə
yazmışdı ki, onlara sevgisini göstərib ürəklərini
alsın. Ancaq, birincisi, bu sevgililər
türk köçəri ellərindən deyildilər ki,
yaşmanmamış gəzsinlər və onlara
yaxınlaşıb söhbət etmək mümkün olsun.
İkincisi, onların ən savadlısı belə,
çətin ki filosofemləri bilərdi ki, Nəsiminin
ağlına heyran olub "hə" almasını onun
üstünə atsın. Bəs onda bizim
şair şeirini kimə yazırdı? Bu, məncə,
düşünməli sualdır, hələliksə deyə
bilərəm ki, sevgili Nəsimidə filosofemlərlə oynamaq
üçün bəhanədir, şərti
qadın simvoludur. Bu qadın gah "surəti-Rəhman"
olur (lap İisus Xristos kimi), gah bir az şəhvət
oyadan qız olur. "Surəti-Rəhman", yəni
üzündə Allahı təcəlli edən kəs və
ya gözəl, əslində, xristian filosofemi olub təsəvvüfdə
heç yerdə, hətta xristianlıqda olmayan qədər bədiyyatca
zənginləşdirilmişdi.
Bu konunun dərininə getmədən keçim filosofemlərə.
Götürək bu beyti:
Məndə
sığar iki cahan,
mən
bu cahana sığmazam,
Gövhəri-laməkan
mənəm,
kövnü
məkanə sığmazam.
Bu beytin əsasında duran filosofem əski yunan filosofu
Parmeniddən gələn "bircə olan-çox olan"
dixatomiyasıdır. Sonralar Platon ünlü "Parmenid"
dialoqunda bu filosofemi elə gəlişdirmişdi ki, absolyut, yəni
heç nə ilə tutuşdurulmaz bircə, vahid tam
qaranlığa çevrilmişdi. Nəsə
bilinir, seçilir yanında başqası olanda. Bircə olan absolyutdursa, yanında tayı,
başqası yoxdur ki, onunla tutuşdurub anlayaq. Sonralar
Eqil Viller aydırdı ki, bütün Avropa fəlsəfəsi
Platonun "Parmenid"inə şərhdir (bu, əslində,
Haydegerin sözlərinin perefrazı idi: bütün Avropa fəlsəfəsi
Platonun şərhidir).
Xristianlıqda, İslamda Qeyb Aləmi Platonun
"Parmenid"indəki absolyut bircədir. Sufilər
söyləyirdilər ki, "Tövhid"in (yəni
Allahın birliyinin) dəryası sonsuzdur. Bu
deyim yenə bircə filosofemi ilə bağlıdır. Riyazi götürəndə bir, sanki ikidən
azdır. Filosofem kimi götürüləndə
heç nə ilə tutuşmaz Bir sınırsız, sonsuz
qaranlıqdır. Laməkanlıq da
qırnıqlara, kəsimlərə, yəni çoxluqlara
bölünməz Birin özəlliyidir. Hissələri
olan enə-uzuna paylana bilir, hissəsiz olan bircədir, ancaq
ensiz, uzunsuz bircədir.
A.Losev Aristotelə söykənib deyirdi ki, - onun verdiyi
örnəyi unutduğum üçün
özümünkünü verirəm, - odunu doğramaq olar,
odun anlayışını isə yox. Doğrudan da,
bizim bilincimiz (şüurumuz) doğranmış odunu göstərə
bilər, ancaq heç bir düşüncəmizin
özünü doğramaq olmaz, çünki onlar laməkandırlar,
yəni enləri-uzunluqları yoxdur. Nəsimi
özünü laməkan adlandıranda bu əski filosofemdən
çıxış edirdi: "mən"in ruhu eni-uzunu olan
deyilsə, məkansızdır, onun üçün də
darlığı yoxdur ki, özünə iki cahanı
sığışdıra bilməsin. O biri yandan, özü
ilə heç yerə yerləşməz, çünki yerləşmək
üçün eni olmalıdır ki, nədəsə
"otursun".
Bu
filosofemin müsəlman düşünərlərinin sezgi ilə
yox, düşüncəli bilməsinə tutarqalar:
- Əflaki: bir gün Mövlanadan soruşurlar, məkansızlıq
aləmi haradadır? Deyir: insanların canı və könlüdür məkansızlıq
aləmi;
-
Mövlana görün bu məsələ ilə bağlı
başqa nə demişdi: siz ölçülər
dünyasında yaşayırsınız, ancaq bura gəlmisiniz
ölçüsüz dünyadan, - ölçüsüz, yəni
məkan parametrləri olmayan dünya;
- Fərabi
deyərdi: qırnıqlara bölünməz nəsə nəsnə
ola bilməz. Deməli,
cismani olanlar məkanda olanlardır, cismani olmayanlar, yəni
hissələrə bölünməyənlərsə ruhani
olanlardır.
İndi isə Nəsiminin sevdiyi "ənə-l-Haqq"
(ənəlhəq) düsturunun əsasında duran filosofemə
baxaq. Birincisi, bu düstur Nəsiminin tapıntısı
deyildi. Ortaçağda hər yerindən duran sufi "ənəl-Haqq" deyə bilərdi.
Orta çağda "ənəl-Haqq"ın
modası vardı. Düstura hərfi yanaşanda cəfəngiyat
alınır, əgər sən Haqsansa, buyur, möcüzə
yap, eyni anda beş uzaq yerdə dur. Nəsimi belə möcüzə göstərə
bilməzdi, deməli, ənə-l-Haqqın anlamı başqa
idi və bunu çağının adamları yaxşı
bilirdilər. Onun anlamı təsəvvüf filosofemindən
gəlirdi: mənim bilincimdə (şüurumda) Allah
düşüncəsindən başqa heç nə yoxdur,
heç özüm də yoxam. Bu anlamda mən
Allaham. Sufizmdə filosofem belə idi: arif adam
ölməzdən qabaq ölməlidir. Yəni
ayrıca kimsənəliyi özündə öldürməlidir
ki, onda yalnız Allah qalsın. Bu filosofemin başqa
düsturu belə idi: VAR olmaq üçün ölmək
lazımdır. Yəni əsl varlıq Allah
düşüncəsinə tutulmaqdır, bunun
üçün insanın özlüyü yox
olmalıdır.
"Ənə-l-Haqq" düsturu ilə bağlı
bir ilginc olayı da söyləyim. Nəsimidə dəfələrlə
"ənə-l-Haqq" deyən Mənsurun dar
ağacından asılması metafora kimi işlənir, bəzən
bu metafora onun gələcək taleyinə də işarə
vurur. O, yaşamının dar ağacında
qurtarmasını sanki şeirləri ilə irəlicədən
dünyaya diktə edir. Doğrudanmı, Nəsimini
dar ağacından asıb soyublar, yoxsa onun şeirlərindən
leytmotiv kimi keçən ənə-l-Haqq deyimi onun həyatını
dar ağacı ilə əfsanələşdirib? Bu məsələ Kamal Abdullanın Borxes üslubu
ilə baxışan hekayələri tipində yazıya
layiqdir (yada salın "Platon deyəsən xəstələnib"
hekayəsini).
Nəsimi şeirlərində sevimli filosofem
"küfrü-imandır", yəni iman və
küfrün biryerdəliyidir. Tutuşdurun:
Küfr əgər
iman deyilsə, pəs niçün düşmüş ki, mən
Küfri-zülfün həlqəsində nuri-iman
bulmuşam?!
***
Saçının hər tarəsində
küfrü-iman buldum uş.
***
Küfrüm ol mahın qara saçıdır,
imanım üzü.
***
Aşiq qatında küfr ilə İslam birdir.
Təsəvvüf
formulası var: ən böyük iman küfrlə
qonşuluqdadır.
Bununla səsləşən
Berdyayevin fikri də var: ən böyük ateistləri
Tanrı dini missiya ilə göndərir ki, onların tənqidi
sonucunda iman qaxaclanmış ünsürlərdən
arınsın və bunun üçün dində islahat
baş versin. Sufilərin düsturunu belə də
yozmaq olar, ən böyük iman Allahla bağlı küfr
suallara çıxır, sonra da onlara özü cavab tapıb
möhkəmlikdə qərar tutur.
Bu ideya, öz növbəsində, Tanrı/İblis
qarşıdurumu ilə bağlıdır. Filosofları bu
qarşıt çox düşündürmüşdü:
Tanrının bu qədər gücü olan yerdə İblisə
niyə imkan vermişdi? İblis və onun pisliklərinin
müəllifi Tanrıdır, yoxsa O yamanın "müəllifi"
ola bilməz?
Avqustin sayırdı ki, Tanrı pisliklərin müəllifi
deyil, sadəcə, haradan işığını çəkirsə,
orada qaranlıq kimi pisliklər ortaya çıxır. Yəhudilərin
Kabbalasının ana kitabı "Zoxar"da Tanrının məhkəməsi
varsa, bu məhkəmənin "materialı" olması
üçün cinayət də olmalıdır, - cinayət
isə İblisdən gəlir. Bax, bu
analamda iman/küfr arasında (Tanrı/İblis,
yaxşı/yaman, işıq/qaranlıq arasında) doğan
düşüncələrin verdiyi paradokslar əski bir
filosofemə bağlıdır. Nəsimi
poeziyası əsl mistik poeziya kimi iman/küfr
paradokslarının ekstatik yaşantısında bulunan
poeziyadır.
"Sevgi vəhdətdir" - bu da əski filosofemdir. Onu Platonda, Plotində
görmək olar. Yunan fəlsəfəsini yaxşı bilən
İbn Sina da sevgini birliyə, vəhdətə can atmaq kimi
açmışdı. Ortaçağda
"sevgi vəhdətdir" düsturuna mən "Bəxtiyarnamə"də
də rast gəlib təəccüblənmişdim,
çünki fəlsəfi traktatda olan bir nəsnənin nəsr
əsərində belə, hərfi təkrar edilməsi
gözlənməz idi. Füzuli "iki təndə
bir can" deyəndə bu da sevgi filosofemindən törəyirdi.
Bundan sonra Nəsimiyə baxaq:
Nəsimi
kimi vahid ol yar ilən,
İkilik
sifətindən ikilik bitər
İkilikdə qalan əzazil olur.
Qısaca Nəsimi fəlsəfəsi haqqında
bunları demək olar.
Niyazi MEHDİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 9
fevral.- S.23.