Fazil Salayevin
gözləri
Yeri görünənlər
Fazil Salayevin dərinliklərində
kədər qarışıq
bir uşaq heyrətinin donub qaldığı iri gözləri vardı və bu gözlərin
iri planda çəkilmiş fotoşəklini
görən hər kəs fikirləşərdi
ki, onlar dünyanın dərdini içində gəzdirən,
dünyanın min bir sirrinin incəliklərinə
varan, dünyanın faniliyi ilə barışa bilməyən bir adama məxsusdur. Amma Fazil Salayev gülüş
ustası idi, gözlərinin içinə
yığılmış dünya
ilə içində
gəzdiyi dünyanın
məntiqsizliyi arasındakı
təzadları, paradoksları
oynaya-oynaya kinomuza yeni insan obrazı,
bu insanın tragikomik aqibətinin fəlsəfəsini gətirən
fitri istedad sahibi idi. O, kədərin astar üzünü, kədərin
boyuna bərabər gülüşü oynayırdı,
kədərdən bezib kədərin
acığına güldürürdü.
Komik jestlər,
gülüş doğuran
tryuklar Fazilin sənətinin üst qatında idi. Bu komik hoqqaların arxasındakı
insan ömrünün
dramatizmini görməmək
mümkün deyildi.
Fazil Salayev gülüşlə
kədəri bir-birinə
hörüb, calaq edib Azərbaycan aktyorluq sənətində
yeni hadisə yaradan nadir aktyor idi. Azərbaycan tamaşaçısını məhz
o inandıra bilmişdi
ki, gülüşlə
kədər arasındakı
sarhəd şərti
bir şeydir, əslində, bu iki keyfiyyət bir-birilə iç-içədir,
gülüş kədərin
zirvəsidir, gülüş
kədərin qurtardığı,
kədər isə gülüşün səssiz
hıçqırıqlara döndüyü andır.
Fazil məhz o anın paradokslarını öz sənətinin mayasına
qatmışdı - kədərlə
sevinci ömrün əzəli (və əbədi) özülü
kimi hörgüləyirdi.
Onun qəhrəmanları haradasa
Molla Nəsrəddini xatırladırdı. Bir
az da
Çaplinin balaca səfilinə bənzəyirdi
bu obrazlar. Onlar həm maymaq idilər, aciz idilər, fağır, mağmın idilər, həm də dünyanın ən sadəlövh ittihamçıları.
Cəmi
47 il ömür sürən Fazilin aktyorluq istedadı heç şübhəsiz ki, vergi idi və
bu istedad ötən əsrin
60-70-ci llərində gülüş
sənətinin missiyasını
"qurşaqdan aşağı
güldürməkdə" (İlqar Fəhmi) görən bəzi "korifeylərə" əməlli-başlı
başağrısına çevrilmişdi.
Onu yaxından tanıyan müasirlərindən biri
xatırlayır ki, yaradıcılığının ən parlaq, coşqun vaxtlarında Fazili televiziya tamaşalarına, çəkiliş
meydanlarına aparan yollar onun şöhrətinin
kölgəsində qalmaq
təhlükəsindən qorxanların
daim nəzarəti altındaymış. Yeri gələndə
bu yollarda dəf olunmasına bir insan ömrünün
bəs etməyəcəyi
süni maneələr
yaradılır, tələlər
qurulurdu. Fazilin az çəkilməsinin,
teleekranlarda nadir hallarda
görünməsinin əsas
səbəbi, yəqin
ki, bu idi.
Belə şəraitdə özünü
təsdiq etmək, sənətdə təzə
söz demək çox vaxt müşkülə çevrilir.
Amma Fazil onun nəinki bir, hətta hər iki ayağından
tutub dartanların acığına bunu edə bildi, amma mübarizliyi,
prinsipiallığı hesabına
yox - bu keyfiyyətlər ona yad idi - təkrarsız
istedadı sayəsində.
Fazilin öz üslubu, oyun fəlsəfəsi vardı. Onun ifa tərzinin mayasında
"sərt həqiqət
- absurd aqibət" prinsipinə
əsaslanan oyun texnikası dayanırdı.
Bu vəhdətdə sərt
həqiqət - kədər,
nisgil, absurd aqibət isə - fars,
lətifə estetikasina
söykənirdi. Fazil zahirən
bu iki əks
keyfiyyəti bir-birinə
hörgüləyib tragikomizm
effekti yaratmağı
Azərbaycanın gülüş
ustaları içərisində
ən yaxşı bacaranlardan biri, bəlkə də, birincisi oldu. Onun tapdığı komik maska həyatın
sərt həqiqətlərinə
yenilmək zoru ilə barışmaq istəməyən, lakin buna məcbur olan bir az mağmın, aciz, bir az
da sadəlövh, səmimi insanların ümumiləşdirilmiş obrazı
idi.
"Molla Cəbi" televiziya tamaşasında Əliağa
Ağayev - Fazil Salayev dueti bu
baxımdan mükəmməl
bir yaradıcılıq
uğurudur. Mollanın
uydurmalarına uşaq
kimi inanan, ölümə göndərildiyinin
fərqinə varmayan pəltək Əlicanın
saz çalmağı
yamsılaya-yamsılaya oxuduğu
"şikayətnamə", əslində, onun öz ölümünə
səsləndirdiyi rekviyem
təsiri bağışlayırdı.
Amma bu rekviyemin partiturası
təkcə kədərli
notlardan ibarət deyildi. Əlican öz hoqqaları
ilə tamaşaçını
güldürə-güldürə həm də öz taleyinə, aldanışlarına acımağa
dəvət edirdi, bu insanın haradasa absurd təsiri bağışlayan faciəsini
yaradırdı.
Lentlərin yaddaşında Fazilin
"eşq dəlisi"
Əlicandan savayı,
5-6 ekran qəhrəmanı
qalıb - "Alma almaya
bənzər"dəki Mehdi
müəllim, "Rəqiblər"dəki
Pivəsatan və bir neçə "Mozalan" qəhrəmanı.
"Mozalan"dakı uğursuz adamlar Əliağa Ağayevlə
məşhur duetdəki
Əlican qütbünün
müxtəlif təzahürləridir.
Otuz ilə yaxın şəhərdə
yaşamasına baxmayaraq,
bir dəfə də olsun metroya
buraxılmayan içki
düşkünü öz
dərdini elə tərzdə izhar edirdi ki, adam gülə-gülə,
həm də kədərləndiyinin fərqinə
varmırdı. Bu biçarə metroda vaqonların hərəkətini
öz gözləri ilə görmək arzusunu səfil bir həyatın, bəlkə də, ən əlçatmaz istəyi kimi qəribə bir xiffətlə, həsrətlə
xatırlayırdı və
onun bu həsrətinin,
xiffətinin təbiiliyi
qarşısında bilmirdin
neyləsən - güləsən,
yoxsa acıyasan.
Gün ərzində
bir neçə toya getmək zorunda qalıb sonuncu məclisdən şalvarsız çıxan,
həyətdəki səs-küydən
səhərə qədər
yata bilməyib axırda havalanan biçarələr də
eləcə. Və onlar gəlib
axırda Əlicanda bütövləşirlər. Əlican yalnız fərdi keyfiyyətlərin təzahürü,
illüstrativ obraz deyil. O, aqibətdir, düşüncənin, əxlaqın
faciəvi yekunudur. Və Fazilin sənət yolundakı təkamülün
bu əks gedişində - məkan və zaman ölçüləri
baxımından xələflərdən
sələfə qayıdışında
da, çox güman ki, nə isə bir məna vardı.
Fazilin ekranda yaratdığı obrazlar
sırasında biri ayrıca seçilir -
"Şərikli çörək"
filmində uzun "dimdikli" kepka qoymuş qırçını
deyirəm. Bu obraz
onun sənətində
ən ciddi mərhələ, yaradıcılığında
ən sanballı söz idi. Fazil sənətdə ilk (və
son) dəfə məhz
bu rolda öz içindəki gülüşə yox, kədərə qısıldı,
özü özünə
ağladı.
Daxili təlatümlərin, ruhi
yaşantıların mükəmməl
ekran ifadəsini daha titullu və
cazibədar aktyorların
adına yazan sənətşünaslar,
o qırçının gözlərini
xatırlayırsınızmı? Xatırlayırsınızsa, bəs insafınız
hardadır? Axı ekran
sənətimizdə sükutla
danışmağın, dinmədən
göstərməyin, bəlkə
də, ən uğurlu və ən təkrarsız ifadəsidir o gözlərin
dedikləri.
Fazilin çəkildiyi
bir kinonovella var - "Rəqiblər". O, heç
bir filmdə (hətta sonralar baş rola çəkildiyi
"Alma almaya bənzər"
filmində də) bu
filmdəki kimi bütöv görünmür.
Yəqin, ona görə ki, novellanın süjeti, mövzusu ilə Fazilin taleyi arasında incə bir bağlılıq vardı. Müştərilər
uğrunda iki pivəsatan rəqib arasında gedən mübarizənin
məntiqi sonluğu məhz onun nümayiş etdirdiyi məharət hesabına iki köşk arasında girinc qalan, hətta səmimi görünmək
istədikləri məqamlarda
belə, öz ehtiyacları qarşısında
məğlub olub riyakar bir oyunun
ikiüzlü iştirakçısına
çevrilən, boçka
pivəsi olanda butulka, butulka pivəsi içəndə
isə boçka pivəsini pisləyən müştərilərin gülməli
və həm də acınacaqlı aqibəti kimi mənalanır. Rəqiblər isə ingilis
bayrağı kimi o tərəfə-bu tərəfə
əsən müştərilərdən
qətiyyətli çıxırlar,
hər şeydən bezib öz aralarında
sövdələşirlər. Amma o sövdələşmə
anında Fazilin gözləri qarşıdakı
təzə bir oyun
xofundan soraq verir və elə
buna görə də rəqiblərin bir-birinə səmimi etirafları filmdə insanın qələbəsi kimi yox, məğlubiyyəti təsiri bağışlayır.
Səmimi olmağın çətinliyi
də çox güman ki, elə bu məğlubiyyətdədir.
Kinonovellada hadisələr yayın cırhacırı ilə
erkən payız arasında baş verir. Filmə lirik bir peyzajla nöqtə
qoyulur: Xəzərdən
əsən soyuq külək saralmış yarpaqları
Bakının küçələrində
fır-fır fırladır
və adama elə gəlir ki, o yarpaqlar ümidlərmizə tökülür.
Bu mənzərəni xatırlayıram, Fazilin qəmli baxışları
gəlib durur gözlərimin qabağında.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.-
16 fevral.- S.31.