Seyid Hüseyn yadigarı
- Qumral Sadıqzadə
Qumral Sadıqzadənin 90 illiyinə
Qumral
Sadıqzadə - Yazıçı. Bu adı
Qumral xanım çox gec qazandı. Ancaq
qazandı. 1929-cu ildə anadan olub.
Altmış yaşından sonra 90-cı ildə birdən-birə
tarixi publisist əsərini - "Son mənzili dəniz
oldu", "Mənim nakam qardaşım"
üçcildlik trilogiyasını, povest və
çoxsaylı hekayələrini ortaya qoydu və bu əsərləri
ilə oxucuların sevimli yazıçısına
çevrildi.
Mən Qumral xanımı həyatda görməmişəm,
ancaq "Son mənzili dəniz oldu" ikicildliyinin əlyazmasının
ilk oxucularından biri olmuşam. Yadımdadır,
1980-ci ilin axırlarında əsərin nəşriyyatda
çapı üçün rəyə tənqidçi-professor
Akif Hüseynliyə vermişdilər. İlk
dəfəydi belə bir müəllifin adı ilə
rastlaşırdıq. Əsəri
heyranlıqla oxuduq. Akif Hüseynli romana
gözəl bir rəy yazdı. Əsər
tez bir zamanda çap olundu. Bu əsərlə
Qumral xanım özünü ahıl yaşında
istedadlı bir yazıçı kimi təsdiqlədi. Çox keçmədi "Son mənzili dəniz
oldu" əsərinin davamı kimi "Mənim nakam
qardaşım" romanını yazdı. Qumral xanım həmin əsərin nəşrindən
sonra bir nüsxəsini Akif müəllimə göndərdi.
Müəllif kitabın titul səhifəsində
yazmışdı. "Hörmətli Akif
müəllim! Səksəninci ilin
axırında, birinci kitabımın əlyazmasına müsbət
rəy verməklə siz məni bir yazıçı kimi qəbul
etmiş, bununla məni hədsiz dərəcədə
sevindirdiniz və yenə də yazmağa həvəsləndirdiniz.
Xahiş edirəm mümkünsə, bu
kitabı da oxuyub telefonla rəyinizi bildirəsiniz. Sizə uğurlar arzulayıram. Q.Sadıqzadə.
4 aprel 2005-ci il". Qumral xanım kitabda ev telefonunun nömrəsini də
yazmışdı. Mən kitabı oxuyub Qumral
xanıma zəng etdim və onu təbrik etdim. Ancaq çox istəyirdim, onun özünü
görüm. Bir neçə dəfə
hazırlaşdım ki, evinə gedim, alınmadı. Görünür, qismət deyilmiş və bir dəfə
eşitdim ki, dünyasını dəyişib. Çox mütəəssir oldum. Müəllif bədii memuar kimi yazdığı bu
romanında iki görkəmli şəxsin - valideynlərinin -
yazıçı-publisist Seyid Hüseynlə istiqlal şairəsi
Ümmügülsümün keçdiyi ömür yolunu,
faciəli həyatını qələmə
almışdır. Bu əsər keçən əsrin əvvəllərində
baş verən ictimai-siyasi hadisələri, Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin yaradılması və süqutu, erməni-müsəlman
davası, 37-ci ilin repressiyasında haqsız yerə həbs
olunan, güllələnən, sürgün olunan insanların
taleyini göstərmək baxımından çox qiymətlidir.
Əsərdə biz əsas obrazlarla - Seyid Hüseynlə, onun
həyat yoldaşı Ümmügülsümlə tanış oluruq. Həmin
Ümmügülsüm ki, kiçik yaşlarından gözəl
lirik şeirlərilə, qəzəllərilə, hekayələrilə
tez-tez mətbuatda çıxış edərdi, həmin
Ümmügülsüm ki, 1920-ci ildə Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin süqutundan sonra cəsarətlə,
qorxmadan bu şeiri yazmışdı.
Sən
bayrağım! O yüksək şanlarınla enərkən,
Mavi
göyə bir duman gəldiyini sezdim mən
Qoynundakı
ağ nurlu ay-yıldızın sönərkən,
Üzərimə doğacaq günəşlərdən
bezdim mən.
Yazıq, səni bayrağım, endirdilər, eyləmi?
Səni
yıxıb devirən o zəhərli ruzigar,
O haqq yeyən
haqsızlar, vəhşilər, tanrısızlar,
Yanar ocağımı da söndürdülər, eyləmi?
Qumral Sadıqzadə ta uşaqlıqdan ailələrinin
keçmişi ilə maraqlanar, yaxın qohumlarının
söhbətlərinə maraqla qulaq asardı. Özü bu
haqda kitabının ön sözündə
yazmışdı. "Mən
nağıllarla o qədər də maraqlanmazdım. Bibimin və nənəm Xırdaxanımın ötən
gün olmuş hadisələr barədə söhbətlərini
dinləməyi xoşlardım. On-on iki
yaşım olanda artıq Seyid Sadıq nəslinin (müəllifin
babası) bütün nümayəndələri haqqında məlumatım
vardı. Kimlərlə nə dərəcədə
qohumluq əlaqəmiz olduğundan, qohumlar arasında baş
verən bir sıra hadisələrdən xəbərdardım".
Beləliklə, müəllif uşaqkən
qohumlarının söhbətlərini yaddaşına həkk
edərək kitabının birinci hissəsində
atasının nəslinin tarixindən başlayaraq 1920-ci ilədək
- Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulanadək olan
dövrünü yazmağa başlayır. Burda müəllif
ata nəslinin keçmişini verməklə yanaşı, həm
də XX əsrin əvvəllərində baş verən
hadisələrdən, o dövrdə yazıb yaradan
yazıçı və ziyalıların fəaliyyətindən,
məskunlaşdıqları İçərişəhərin
təsvirindən, insanların yaşayış tərzindən,
adət-ənənələrdən, məişətindən
də söz açır. Romanın ikinci hissəsində
isə S.Hüseynin inqilabdan sonrakı ictimai-siyasi fəaliyyəti
ön plana çəkilir.
Müəllif ikihissəli "Son mənzilim dəniz
oldu" romanından sonra həmin əsərin davamı kimi
"Mənim nakam qardaşım" əsərini yazdı. Bu kitabı
müəllif qardaşına həsr etmişdir. Əsərdə
böyük istedad sahibi, zəhmətkeş, mübariz, bir
neçə dil bilən, kövrək şeirlər yazan,
ana-ata həsrətiylə qovrulan, başına gələn ədalətsizliklər
nəticəsində ağır xəstəliyə tutulan
Seyid Hüseynin ortancıl oğlu Cığatayın həyatından
və vaxtsız ölümündən bəhs edilir. Akademik
Nizami Cəfərov "Mənim nakam qardaşım"
romanına yazdığı məqaləsində deyir: "Əsərdən
hiss olunur ki, müəllif əsas diqqəti vaxtsız vəfat
etmiş qardaşına yönəltmək istəmişdir. Qeyri-adi xarakterə, fitri istedada malik olan bu
azyaşlı gənc həqiqətən diqqətəlayiqdir.
O, hələ beşinci, altıncı siniflərdə
oxuduğu zamandan məktəbdə keçdiyi rus və alman
dillərindən başqa, fransız və latın dilini sərbəst
surətdə özü öyrənir, fizika, riyaziyyat,
astronomiya, fəlsəfə, ədəbiyyatla maraqlanır,
şeir, hekayələr yazır, rus dilindən tərcümələr
edirmiş". Cığatayda olan bu fitri istedad
valideynlərindən keçmişdir desək,
yanılmarıq. Çünki Seyid
Hüseyn də, Ümmügülsüm də böyük
istedada malik idilər. Kiçik
yaşlarından qəzəllər yazan
Ümmügülsüm qələmini nəsrdə də
sınayardı. Yazdığı kövrək, romantik
şeir və hekayələrini "Açıq söz",
"Qurtuluş", "İqbal", "Azərbaycan",
"Məktəb" jurnal və qəzetlərində
çap etdirərdi.
Qadın
yazıçılarımızın
yaradıcılığı haqda yazarkən "Azərbaycanın
ilk qadın yazıçısı kim olub?"
sualı məni həmişə
düşündürürdü. Arxivdə işlərkən
keçən əsrin əvvəllərində mətbuatda
bir neçə maarifpərvər, ziyalı
qadınlarımızın adına rast gəldim
- Şəfiqə Əfəndiyeva, Asya Nərimanova, Səkinə
Axundzadə və Ümmügülsüm Rəsulzadə. Şəfiqə Əfəndiyeva ilə Asya Nərimanova
publisist məqalələri, Səkinə Axundzadənin isə
nəzmlə yazdığı bir dram əsəri rastıma
çıxdı. Belə
çıxır ki, Azərbaycanda ilk qadın
yazıçısı elə Ümmügülsüm
Sadıqzadə olub. 1915-ci ildə
"Qurtuluş" jurnalında "Solğun çiçək"
hekayəsi ilə nasir qadın adını qazanan lirik
şeirlər, qəzəllər müəllifi istiqlal
şairəsi Ümmügülsüm. Həm
də bu hekayə "Qurtuluş" jurnalında təşkil
olunan müsabiqədə birinci yerlərdən birini tutub və
müəllif M.Ə.Sabirin "Hophopnamə" kitabı ilə
mükafatlandırılıb. Ölməz
dramaturq C.Cabbarlı ilə birgə.
Seyid Hüseynlə Ümmügülsümün
tanışlığına səbəb də elə bu hekayə
olub.
Ümmügülsümün şeirlərini, hekayələrini,
mətbu səhifələrində izləyən böyük ədibimiz
Seyid Hüseyn bu şairə qızla maraqlanır və dostu
Hüseyn Cavid vasitəsilə əvvəlcə ailəsi,
sonra isə özü ilə tanış
olur. Məlum olur ki, bu şairə qız Məmməd
Əmin Rəsulzadənin əmisi qızı, həm də
baldızıdır. Ədəbi mühit
hər iki gəncin tale yolunu birləşdirir. S.Hüseynin ailəsi Ümmügülsüm
üçün elçiliyə gedirlər. Ümmügülsümün elçiliyində
ölməz sənətkarımız H.Cavid də iştirak
edir. Nişanlanırlar. Ancaq onların bir-birlərinə qovuşmağı
uzun çəkir. 1918-ci ildə erməni
daşnaklarıyla bolşeviklərin Azərbaycanda törətdikləri
vəhşiliklərə və Bakı
qırğınına görə Seyid Hüseynlə
Ümmügülsüm bir-birindən müvəqqəti
ayrılırlar. S.Hüseynin ailəsi
İrana, Ümmügülsümgilsə Novxanı kəndinə
sığınırlar. Türk
qoşunlarının Bakıya gəlişindən sonra bu
qanlı soyqırım yatızdırılır. Nəhayət ki, bir-birlərini sevən iki gənc,
S.Hüseynlə Ümmügülsüm evlənirlər.
Onların bir müddət həyatları
(S.Hüseyn 1920-ci ildə Xalq Cümhuriyyətinin süqutundan
sonra iki dəfə həbs olunub buraxılsa da) sakit və asudəliklə
keçir. Övladları dünyaya gəlir.
S.Hüseyn tənqidçiliklə,
maarifçiliklə məşğul olur, bədii nəsr əsərləri
yazır. Ailə qayğısı
başını qatsa da, Ümmügülsüm də
fürsət tapdıqca şeirlər yazır.
Müəllif
"Son mənzili dəniz oldu" romanında həmin o
qanlı-qadalı illəri, həbs olunan, sürgün edilən,
güllələnən müsavatçıları,
onların tərəfdarlarının talelərini göstərməklə
bərabər, valideynlərinin də o vaxtlar yeni quruluşa nifrətlərini əks
etdirmişdi. Vətənini, millətini sevən
və ürəyi həmişə vətən
üçün döyünən narahatlıq içərisində
çırpınan Ümmügülsümün
yazdığı şeirlərindən də bunu görmək
olar.
Ey buzlu
şimaldan qopan ruzigar
Toxunma qəlbimə, atəşi parlar.
Sakin, gəlmə,
səni nəfəsim boğar,
Dəf
ol, vətənimdə görməm səni!
Müəllif valideynlərinin həyatından yazarkən
dəqiq faktlara istinad edir. Kitabın ikinci hissəsini qələmə
alarkən Seyid Hüseynlə Ümmügülsümün son
on yeddi ilini
yaddaşlarda yaşanan, xatirələrdə qalan,
yaşlıların, vaxtilə onların ailələrini
yaxından tanıyanların söhbətləri, eləcə
də rəsmi sənədlər, faktlar müəllifin
köməyinə çatır. Əsər
İçərişəhərdə ortabab bir ailədə
yaşayan Seyid Hüseynin ailəsindəki faciə ilə
başlayır. Balaca Hüseynin atası
Mirkazım dənizkənarı küçədə gəzərkən
hürküb vəhşicəsinə qaçan konka
atlarını saxlamaq istəyəndə onların ayaqları
altına yıxılıb əzilir. Mirkazımı
evə gətirirlər. Çox əzildiyi
üçün iki saatdan sonra dünyasını dəyişir.
Bu əsəri oxuyarkən oğul itkisinin
ağrısını çəkən xeyirxah, nəcib Allah
adamı baba Seyid Sadıqın, nənə Mehinbanunun
atasız qalan nəvələrinə olan məhəbbəti,
qayğısı bizi riqqətə gətirir. Sonra əsərdə biz Rübabə,
Səyyarə, Məxvirət, Nisə, Səriyyə kimi
qayğıkeş, nəcib, hər cür əzaba dözən
obrazlarla, eyni zamanda Seyid Hüseynin qardaşı,
dövrünün ən tanınmış şəxsiyyəti,
Dövlət teatrının aktyoru, meyxana ustası
Mirpaşanın həyat və fəaliyyəti ilə də
tanış oluruq. Təəssüf ki,
Mirpaşa erməni qəsdinin qurbanına çevrilir.
Otuz yeddinci ilin faciəsi yaxınlaşır. Tutatut
başlanır. Seyid Hüseynin dostları
Hüseyn Cavid, Müşfiq həbs edilib. Növbə
onundur. Bir gün xalq düşməni kimi
onu da həbs edirlər. Çox
keçmir ki, Ümmügülsüm də Bayıl türməsinə
salınır və bir neçə aydan sonra
Qazaxıstanın Mordva vilayətinə sürgün edilir.
Mən
"Qürbətə aparan qatar" povestinin qəhrəmanı,
37-ci ilin repressiyasında həbs olunan Əfruz Əlibəyli
ilə görüşəndə o mənə Bayıl
türməsində Əhməd Cavadın həyat
yoldaşı Şükriyyə və
Ümmügülsümlə bir kamerada havasız, çirkli,
darısqal, dözülməz şəraitdə
qaldığından danışmışdı. Mən həmin sənədli povestimdə bu
üsyankar şairə Ümmügülsümdən də
yazmışdım. Ancaq onun sonrakı
taleyindən xəbərsiz idim. Əfruz
xanımdan bu haqda soruşanda o, sürgündən
qayıtdıqdan sonra Qazaxda yaşadığı
üçün bu talesiz şairə barədə heç nə
deyə bilmədi. Həm də
qadınları Qazaxıstana sürgün edərkən
Ümmügülsümü onlardan ayırıb Mordva,
Əfruz və Şükriyyəni isə birlikdə Axmolinsk
vilayətində düşürmüşdülər.
Yeddi illik
sürgün həyatı, vətən, övlad həsrəti,
ağır iş rejimi bu şairə qadının
omrünü yarıda qoyur. Ümmügülsüm
vətənə qayıtsa da, doğmalarına qovuşsa da
Bakıda öz doğma evində yaşamağa icazə
verilmir və o, Şamaxıda məskunlaşır. Cəmi dördcə ay ömür sürür.
Qızı Qumralın gözü
qarşısında dünyasını dəyişir. Qəlbi vətən üçün döyünən,
bala həsrətilə yaşayan, ər yolu gözləyən
Azərbaycanın bu istedadlı şairəsini -
Ümmügülsüm Sadıqzadəni qonşular
Şamaxı qəbiristanlığında dəfn edirlər.
Onun ölümü müharibənin
ağır illərinə düşdüyü
üçün qəbrini neçə illər keçsə
də tapmaq olmurdu. Ancaq gec də olsa
tapıldı. Bu haqda Qumral xanım yazır:
"Ümmügülsümün faciəli ölümündən
əlli yeddi il sonra əziz anamızın üstünü
quru ot basmış, ətrafındakı daşları
torpağa çökmüş məzarını, nəhayət,
ziyarət etdik. Biz sevinirdik, çox gec də
olsa Ümmügülsümün son mənzilini tapmaq bizim
üçün böyük xoşbəxtlikdir.
Atamız Seyid Hüseynin son mənzili əbədi olaraq Xəzərin dərinliklərində
itib-batmışdı. Bu gün heç olmasa
anamızın məzarının tapılması bizim
üçün təsəllidir".
Mən üçcildlik memuar əsərdə iki böyük
sənətkarın - tənqidçi, publisist, nasir Seyid
Hüseynlə dövrünün istedadlı şairəsi
Ümmügülsümün ədəbi mühitdəki
rolunu, faciəli həyat hekayəsini izlədim. Onların dörd
övladı - tanınmış rəssam Oqtay Sadıqzadənin,
Əməkdar incəsənət xadimi Toğrul Sadıqzadənin,
hərtərəfli biliyə malik, iyirmi dörd yaşında
vaxtsız dünyasını dəyişən Cığatay
Sadıqzadənin və bu romanın müəllifi,
istedadlı yazıçı Qumral Sadıqzadənin, valideynlərinin
həbsindən sonra onlara analıq edən Səyyarənin səmimi,
nəcib keyfiyyətlərinin, haqsızlıqlara,
saxtakarlığa, riyakarlığa qarşı
dözümlüklərinin, insanlara olan məhəbbətlərinin
şahidi oldum.
Qumral Sadıqzadə çox dəyərli, sənədli
romanından sonra bir-birinin ardınca oxunaqlı, maraqlı
hekayələr də yazmışdı. Bu hekayələrin
hər biri təhkiyə üsulu, yazılış tərzi,
səmimiliyilə diqqəti cəlb edir. Müəllifin
atası Seyid Hüseyn yaradıcılığa publisist məqalələri
ilə başlasa da, sonra bir-birinin ardınca "Gələcək
həyat yollarında", "Mehriban", "İki həyat
arasında", "Kor kişinin arvadı" və s. əsərlərini
yazaraq sovet quruluşunun doğurduğu dəyişikliklərdən
bəhs edirsə, övladı Qumral Sadıqzadə həmin
quruluşun məhvi zamanı keçid dövründə
baş verən hadisələri qələmə
almışdır. Böyük ədibimiz
M.İbrahimov müsahibələrinin birində Seyid
Hüseynin əsərlərindən danışarkən fəxrlə
demişdi ki, biz hamımız S.Hüseynin
yaradıcılığını izləyərdik. Həsrətlə həftənin sonunu gözləyərdik
ki, onun yeni hekayəsini oxuyaq.
Qumral xanımın da hekayələri oxunaqlıdır və
o, müasir zamanın ictimai problemlərini, çağdaş
cəmiyyətimizdə baş verən hadisələri təsvir
edir. Hekayələrdə
yaratdığı obrazların hər biri həyatda
gördüyümüz, tanış
olduğumuz, halına acıdığımız və yaxud əməllərilə
fəxr etdiyimiz insanlardır. Tədqiqatçı alim
Könül Nehmətova ata və övladın hekayələrində
müxtəlif sosial-psixoloji aspektlərdən paralellər
apararaq "Analar tək qalmasın" əsərinə
yazdığı ön sözdə deyir: "Seyid Hüseynin
əsərlərində yeni quruluşun doğurduğu dəyişiklik
qarşısında çaşqınlıq, tərəddüd
qabarıq şəkildə özünü göstərirsə,
Qumral Sadıqzadənin ədəbi-bədii düşüncəsi
sovet buxovlarından qurtulmuş, təfəkkürümüzün
mental təbəddülatına hazırıymış kimi
görünməkdədir". Müəllifin hekayələrindəki
personajların hər biri xarakter etibarilə müxtəlifdir.
Bütün günü heç nəyin
üstündə evdə arvadına, oğluna irad tuta-tuta
deyinən Nüsrət (Deyingən) axır ki, Naziləni xəstəliyə
salır və arvadı ərinin haqsız iradlarına
dözməyib ondan ayrılmaq qərarına gəlir. Yaxud "Gəlinbacı paltar yuyur" hekayəsində
Bilqeyis xala paltar yumağa hazırlaşırsa, onda
qonşular nə krana yaxınlaşa bilər, nə də gəlinbacıya
bir söz demək olardı. Həyətin sakinlərindən
biri - Mədinə Bilqeyis xalanı təzə gələn
qonşuya belə təqdim edir: "Özün görəcəksən.
Əvvəlcə iki gün sərasər
maşının taq-taqından baş-qulağımız
gedir. Əvvəlcə altı dəfə
yuyur, sonra bakda qaynadır, qaynadandan sonra da iki dəfə
yuyur, sonra da ki, başlayır suya çəkib pak eləməyə.
Bax, onda bütün həyət qalır susuz.
Əşşi, bunu danışmaqla başa gəlməz".
Qumral
Sadıqzadənin bədii yaradıcılığında diqqəti çəkən
məqamlardan biri elə tipik obraz yaratmaqdı. Onun
hekayələrini oxuyarkən ölməz sənətkar
Ə.Haqverdiyevin hekayələri yada düşür.
Müəllifin "Uzunçu", "Simicliyin dərəcəsi",
"Səməd müəllim necədir?" hekayələrindəki
qəhrəmanlar bir-birlərindən fərqli tipik
obrazlardır. Müəllif "Uzunçu"
hekayəsində Eyvazın insanlarla söhbətini təsvir
edərkən onun nə qədər boşboğaz olduğunu
göstərmək istəmişdir. Eyvaz
arvadına bir kəlmə sözü çatdırmaq
üçün bütün gün ərzində kimi
görüb, yolda kimə rast gəlib, qonşusu onu necə
salamlayıb - hamısını bircə-bircə danışıb
qulaq asanı təngə gətirir. "Simicliyin
dərəcəsi"ndə isə arvadı ilə yola
çıxan Əjdər müəllimin simicliyini göstərmişdir.
Yolda adi bir suya da pul vermək istəməyən
Əjdər müəllim həm özü, həm də
arvadı susuzluqdan əziyyət çəksələr də
onun iradlarına əhəmiyyət vermir, özünü qənaətcil
kimi göstərərək simicliyinə haqq qazandırır.
Q.Sadıqzadənin hekayələri
düşündürücüdir, mənalıdır. Yazıçı
hekayələrində gündəlik həyatımıza, həlli
vacib məsələlərə toxunur. Onun
povestlərində ("Analar tək qalmasın", "Təranə")
də biz çətinliklərdən qorxmayan, zəhmətkeş,
təmiz, safqəlbli insanlarla yanaşı, xudbin, aravuran, ətrafdakılarına
pislik etməkdən həzz alanlarla rastlaşırıq.
Müəllif özü müdaxilə etmədən
bu obrazların hər birini saf-çürük etməyi
oxucunun ixtiyarına buraxır.
Müəllifin rus ədəbiyyatından etdiyi tərcümələri
də çox uğurlu alınıb. A.P.Çexovdan tərcümə
etdiyi "Diplomat", "Bahalı it",
"Çaxnaşma", "Qadın xoşbəxtliyi"
hekayələrini "Analar tək qalmasın" kitabına
daxil edib.
Qumral Sadıqzadə bədii əsərləri, tərcümələriylə
yanaşı, eyni zamanda elmi-publisist məqalələri ilə
də yaddaşımızda qaldı. Müəllifin "Anamın nadir əlyazmaları",
"Şairə Ümmügülsümün qəbri
tapıldı", "Seyid Hüseyn", "İçərişəhər
ağrısı", "Yaman günün ömrü az
olar" məqalələri öz aktuallığı ilə
diqqəti çəkir.
Mənzər Niyarlı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 16 fevral.- S.14-15.