Cahana sığmayan şairin qərib məzarı
Suriyada olduğumuzun səkkizinci günü Hələbə
gəldik. Hələb Şamdan sonra Suriyanın ən
böyük şəhəridir. Burada bir
sıra sənaye müəssisəsi, elm ocağı, qədim
abidələr, muzey var. Məni hər şeydən artıq
maraqlandıran Suriya səfərimin ehtimal və nigaranlıq
dolu bir məqsədi - Nəsimi idi. Görəsən,
ondan bir nam-nişan qalıbmı? Hələ
Bakıda ikən hörmətli alim - Araslı müəllim
"Nəsiminin qəbri Hələbdə olmalıdır.
Siz, yəqin, onu görəcəksiniz"
demişdi. Lakin uzun illərin əlaqəsizliyi
bu məlumatın nə qədər səhih olduğunu bir
nigaranlığa bağlamışdı. Nəsiminin
faciəli ölümündən keçən beş
yüz ildən artıq zaman onun həyatına, başına
gələnləri, öldürüldüyü, dəfn
edildiyi yeri, sanki qalın bir dumana bürümüşdü.
Yüksək rütbəli ruhanilərin fitvası ilə bir
kafir, bir asi, bir din düşməni kimi
dabanından diri-diri soyulmuş şairin qəbri yüz illərin
uzaqlığından bu günə qalarmı? Hansı cəsarətlə,
kim onu dəfn edib zamanın unutqanlıq
güvəsindən qoruyub saxlaya bilərdi?
Bir zaman Şam, bu gün Dəməşq adlanan şəhərdə,
müqəddəs Şamda (Bosra) ölkəni gəzdiyimiz bir
çox şəhərdə də bu nigaran fikirlər məni
rahat qoymurdu. Dəməşq və başqa şəhərlərdə
görüşdüyümüş suriyalı - yeni
tanışlarımız, dostlarımız da şair Nəsimi
haqqında təsəllili bir şey deyə bilmirdilər.
Bəziləri bu adı eşitməmişdi. Bəziləri
eşitmiş, lakin onun dəhşətli bir əfsanəyə
bənzəyən ölümündən başqa bir şey
bilmirdi. Səfərimizin kosmik sürəti
və bir paradoks kimi vaxtımızın mühüm hissəsini
udan gözləmələr, güman gələn elmi müəssisələrə,
kitabxanalara baş vurmağa, ayrı-ayrı mötəbər
elm adamları ilə görüşməyə imkan vermirdi.
Bu qədər desəm kifayətdir ki, 14
gündə Suriyanı eninə-uzununa gəzdim, hətta bir
günümüzü əlavə Livan-Beyrut proqramına sərf
etdik. Elə gün oldu ki, səhər saat
6-da qalxıb 8-də yola düşdük, axşam saat 7-8-də
o günkü səfərimizin son mənzilinə
çatdıq.
Belə səfərlərdən birində 700 kilometr yol
getdik. Aydındır ki, mümkün qədər çox
görmək, çox görüşmək istəyi ilə
təmkinli, əsaslı axtarış biri-birinə uyar
şeylər deyil. Lakin bütün bunlara
baxmayaraq, görünür, bəxt bizdən üz döndərməmişdi.
Nəhayət, Hələbə gəldik.
Kərəm Əslisini, Qərib Sənəmini
axtara-axtara gəlib Hələbə çıxdılar. Nəsimi
hansı sevdanın qaçılmaz çəkiminə
yön tutub, qədim Şirvan torpağından ayrıldı,
ruzigar çalxamına düşmüş yarpaq kimi uzaq
Suriya ellərinə getdi? Hələbin
qaynar havasında "iki cahan sığan" qəlbini haqq-həqiqət
susuzluğundan qurtarmaq istədi? Diri-diri
soyulan bədəninin yana-yana göynəyən yarasından
bir damla qan sıçrayıb zahidin
riyakarlığını ifşa etdi. "Miskin
aşiqdə" dözümün sonsuz olduğunu göstərdi.
Bu cahana sığmayan şeyx, filosof, mübariz insan, qorxusuz
haqq-ədalət mücahidi İmadəddin, Şirvan
balası, azəri oğlu beş əsrdən
artıqdır ki, yarıqaranlıq sərdabəsinə
sığınıb əbədi uyuyur.
Yağmurlu bir noyabr günü onun yaralarının
sızıltılı göynəyi yenidən oyandı,
gözlərimizdə yaşa, sinəmizdə həyəcanlı
göyüntüyə, dilimizdə həzin bir nəğməyə
döndü.
Xəyalımızda uzaq günlərin unudulmaz
mənzərəsini yaratdı.
...Neçə
gün idi ki, biz, Azərbaycan mədəniyyət xadimlərinin
nümayəndə heyəti Suriyada ərəb
dostlarımızın qonağı idik. Qədim Şam şəhərinin
müasirləşmiş mənzərəsi,
görüşlər, qarşılıqlı salam
və sorğu-suallar, sovet səfarəti, müxtəlif
nazirlik və elm-mədəniyyət ocaqları ilə
tanışlıq. Ölkənin uzaqlarına - neft, pambıq
rayonlarına, qədim mədəniyyət mərəkəzi
Bosraya, müasir sənaye mərkəzlərinə -
Qamışlı, Palmira, Lataka, Tabka, Xomsa səfər
maraqlı olduğu qədər, hadisə və qeydə dəyər
faktlarla zəngin idi. Lakin mən ölkəni görmək, gərgin
tarixi bir dövr yaşayan, yüksəliş yolunda hərəkət
edən dost Suriya xalqının ayrı-ayrı nümayəndələri
ilə görüşməklə nə qədər şad,
məmnun, maraqlı idimsə, Fərat çayı üzərində
tikilən su bəndi və elektrik stansiyasındakı sovet
mütəxəssisləri sırasında çalışan
qızımı bir an əvvəl görməyə can
atırdımsa da hər şeydən artıq məni
rahatsız edən, fikrimi, xəyalımı bir an dinc qoymayan
Nəsimi idi. Ondan bir nişan
qalmışdımı? Qəbri hardadır?
Əsərlərindən, bəlkə də, əlyazmalarından
tapmaq mümkün oldu.
Hələb qubernatoru (mühafizi) Əbdülqəni
Əssədavi ortaboylu, qarabuğdayı bir kişidir. Onun zil qara
bığları var. Başının tükləri də
qapqaradır. O, mühəndisdir, Fəratproyektdə -
Tabkada olduğumuz gün bizə dedilər ki, Hələb
qubernatoru Əbdülqəni eyni zamanda müvəqqəti
olaraq, Fərat bəndi tikintisinin baş mühəndisliyi vəzifəsini
də aparır.
Qubernatorun idarəsi Hələbdə adi bir evdədir. Binanın
otaqlarından biri onun kabinetidir. Bəzək-düzək
yoxdur. Döşəmə bütün
Suriya şəhər evlərində olduğu kimi, kvadrat daşla
döşənmişdir.
Qubernator bizi qarşıladı, yer göstərdi,
oturduq. O da
oturdu. İlk tanışlıqdan sonra sual-cavab
başladı. Sualların əksəriyyəti
bu əyalətin iqtisadiyyatına aid idi. Nəhayət,
qubernatora müraciətlə dedim:
- Hörmətinizə
görə sağ olun! İcazə versəniz
sizdən bir xahiş edim.
-
Buyursunlar!
- XIV əsrin
ikinci yarısında, bu Hələb şəhərində
bizim həmyerlimiz bir şair yaşayıb. Onun
anadan olmasının 600 illiyi Sovetlər İttifaqında
geniş bayram ediləcəkdir. Bu bayram
YUNESKO xətti ilə bütün dünyada da tənrtənə
ilə keçirilməli bir bayramdır. Əgər
hörmətli qubernator İmadəddin Nəsimi adlı bir azəri
şairi haqqında, onun qəbri, nəsli, əsərləri
haqqında bir məlumat almaqda bizə mümkün olan köməyi
göstərərsə, ona çox minnətdar olarıq.
Qubernator
bir anlıq fikrə getdi, sonra köməkçilərindən
birini çağırdı, ona nə isə dedi.
Söhbət başqa sahələrə keçdi. Qubernator Sovetlər
İttifaqı, xüsusilə Azərbaycandakı quruculuq, mədəniyyət
işləri ilə maraqlanırdı. 15-20
dəqiqə sonra xəbər gətirdilər ki, Nəsiminin
qəbri Hələbdədir. İstəsəniz
onu indicə ziyarət edə bilərsiniz. Göründüyü kimi, bu xəbərdən Hələb
qubernatoru özü də çox məmnun idi.
Bizim isə uçmağa qanadımız yox idi. Öz aramızda məsləhətləşib
bu qərara gəldik ki, Nəsiminin qəbrini səhəri
günü layiq olduğu kimi ziyarət edək: güllə-çiçəklə.
Beş yüz ildən artıq sürən bir həsrət
yolunda bir gün nədir ki!..
Noyabrın 29-da suriyalı mədəniyyət xadimləri,
Sovet İttifaqının Hələbdəki konsulu, bizim
bütün nümayəndə heyəti Nəsiminin qəbrini
ziyarətə getdik.
Hələbin
hərbi qalası səkkiz əsrdən artıqdır ki,
şəhərin ortasında 200 metrəyə qədər
hündür bir təpənin üstündə mürgüləyir,
illəri, əsrləri köçəri quşlar kimi
bir-birinin ardınca yola salır.
Bu qalanın dörd həndəvəri dərin, enli xəndəkdir. Qala
düşmənlər tərəfindən mühasirə
olunanda, bu xəndək su ilə doldurulur, qala qapıları
bağlanırmış. İndi də qala
qapısından keçib yuxarı - köhnə şəhərin
xərabəliyinə qalxanda yolun hər bir neçə
addımında tin-tin burulduğu, hələblilərin
müdafiəyə yaxşı hazırlaşdıqlarını göstərir. İç
qapıya gedən yol elə düzəldilmişdir ki, bura uzun
dirəklər gətirib dəmir qapını helləməklə
(taranla) sındırmaq, deşmək, qoparmaq mümkün
deyil.
Qalanın sol tərəfindən bir yol keçir. Bu yol
haçalanıb iki küçəyə ayrılır.
Sol tərəfə ayrılan küçə,
sanki bir-birinə geydirilmiş müxtəlif boylu, müxtəlif
biçimli evlərin arası ilə əyri-dolay zolaqla şəhərin
içinə uzanır. Bu qol -
küçənin başlanğıcında, sağ əldə,
ilk bina Nəsiminin məqbərəsidir. Bu
küçə Nəsimi küçəsi adlanır.
Əvvəlcə kiçik bir həyətə girirsən. Həyətdə
beş-on qəbirli bir ailə qəbiristanlığı var.
Başdaşlarında Nəsimi sözü görünür.
Hələbdə bu günə qədər Nəsimi
baba adı (familiyası) ilə yaşayan onlarca ailə var. Qərib
şairin adını daşıyan bu uzaq Nəsimi nəslinin
biri - Hikmət Nəsimi bizə bələdçilik elədi.
Bu Nəsimi təxminən 48-50 yaşlarında
bir adamdır. Onun şəklinə baxan bu
adamın mütləq şirvanlı olduğunu tərəddüdsüz
deyər. O, çadır alveri ilə məşğuldur.
Həyətdən keçib yarıqaranlıq bir
otağa girdik.
Burda üstü parça ilə örtülü (Suriyada belə
bir adət var. Məşhur adamların qəbrini bahalı ipək
parça ilə örtürlər) bir tabut-qəbir var. Ortada
kiçik bir çərhovuz: divarlarda çərçivəyə
salınmış yazılar var. Bu yazılardan biri dörd
misra şeirdir. Onun fotosunu çəkdik.
"Üzüldük
dönmədik,
Mərdanəlikdən.
Xudaya böylədir hübbi-səmimi.
Kəsafətdən
çıxıb olduq bəhəqqə
Gülüstani-ilahinin Nəsimi".
Bu
dörd misra şeir hicri 1217-ci ildə ramazan ayında Məhəmməd
Sübhi adlı bir adam tərəfindən
yazılmışdır.
Nəsiminin qəbri olan otağın divarlarında azəricə
başqa bir neçə yazı da vardı. Gətirdiyimiz
iri, təzə güllər əklilini Nəsiminin qəbri
üstünə qoyduq.
Əklillərin
lentinə bu sözlər yazılmışdı: "Ölməz
şair, böyük həmyerlimizə Azərbaycan mədəniyyət
xadimləri nümayəndə heyətindən". Nəsiminin qəbri otağın içində taxta
barmaqlıq arxasındadır. Bu otaqdan
ikinci otağa üçpilləli keçid enir. İkinci otaqda da iki qəbir var. Bunlar Nəsiminin
yaxın qohumlarının qəbridir. Onlar da Nəsimilərdir.
Bütün bina kədərli bir təsir
buraxır. Lakin edam edilmiş bir
şair qəbrinin bu neçə yüz il ərzində
saxlanması, onun xatirəsinin əziz tutulması, adına
küçə qoyulması, bizi çox mütəəssir
elədi. Hikmət Nəsimidən soruşduq ki,
şairin əlyazmalarından, kitablarından bir şey
qalıbmı? O, atasından belə bir rəvayət
eşidib ki, 60-70 il bundan qabaq İmadəddinin
bir çox əlyazması və kitabını kimlərsə
Türkiyəyə aparıblar.
Əlbəttə, bir gün, bir neçə saatlıq
vaxtda şairin irsi, onun həyatı, mübarizəsi
haqqında az-çox səhih məlumat toplamaq mümkün
deyil. Öyrənə
bildiyimiz bu oldu ki, Hələbdə şairin qəbri, adına küçə var və onun məqbərəsi
olan məhəllədə 40-50-yə qədər ailə Nəsimi
baba adını daşıyır.
Buradan Hələb kitabxanasına getdik. Kitabxananın
baş elmi işçisi Yunis Rəşiddən başqa
sorğu-suallarla yanaşı, Nəsimini soruşduq. Bir
kitab gətirdilər: "Hələb şəhərinin
tarixinə aid materiallar. VII cild". Onun
144-cü səhifəsində ərəbcə bu sözlər
yazılmışdı:
"820-ci il. Bu ildə Hələb şəhərində
yaşamış... Nəsimi
öldürülmüşdür. O, hürufilərin
şeyxi idi. Hələbdə yaşamış
bir şeyxin tərəfdarları çox idi. Onun təriqət tərəfdarlarının
artdığını görən Sultan əmr edir ki, onun
boynu vurulsun, dərisi soyulsun və dar ağacından
asılsın".
Bu amansız, nadan, qanlı əmr o zamankı ruhanilərin
fitvası ilə həmahəng idi. Bəlkə də, o
gün, Hələbin qızmar günəşi köz kimi
yandırır, onun işığından gözlər
qamaşırdı. Lakin mövhumat və
istibdadın məşum qara kölgəsi insanların
üstünə düşmüş, onların qəlbindən
ağrılı-acılı bir fəryad
qoparmışdı. Belə insanlar
olmasaydı şairin adı, şeiri, xatirəsi bu günə
qədər qalardımı? Nəsimini qan
apararkən "mən günəşəm. Günəş qürub edəndə saralar" deməyə
haqlı idi. Lakin illər, əsrlər
onun yüksək poeziyasını susdura bilmədi, saralda bilmədi.
Rəngi saralmış köhnə vərəqlərdən
belə, Nəsimi şeiri haqq, həqiqət, ədalət,
yüksək humanizm şəfəqləri ilə parlayır. Onun insan
azadlığını, insan təfəkkürünün təntənəsini
tərənnüm edən sətirləri bu gün də hər
biçimli, hər geyimli müstəbidlərə qorxunc bir xəbərdarlıqdır.
Nəsiminin əsrlərin dolaşıq yollarında didərgin
düşmüş səsini bir ahəng düzümündə
toplamaq, onun sözlərini, yazılarını axtarıb
tapmaq, toplamaq, dünya poetik fikrinin bu cəsarətli, dönməz,
kişi nəğmələrini bilməyənlərə
eşitdirmək, tanımayanlara tanıtmaq müqəddəs
vəzifəmizdir. Suriyaya - Hələbə, Türkiyəyə,
İrana güman gələn hər yerə adamlar göndərib
Nəsimi irsini təmkin və inadla axtarıb tapmaq, toplamaq gərəkdir.
Vaxt gələcək, həqiqət yolunda, fikir
azadlığı yolunda qurban getmiş böyük azəri
şairi Nəsiminin tunc heykəli yüksələcəkdir.
Bu heykəlin qarşısında qoyulacaq ən
dəyərli hədiyyə onun ana dilində və onlarca
başqa dildə nəşr edilmiş tam toplu əsərləri
olacaqdır. Böyük bayrama bu günədək
hazırlaşaq.
"Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzeti
28 dekabr 1968-ci il
Rəsul Rza
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 16 fevral.- S.4-5.