O, oxunmamış kitabdır
Analitik təfəkkür
sahibi filoloq alimlərimizdən söz düşəndə
göz önünə ilk gələnlərdən biri sadəliyi,
təvazökarlığı, səmimiyyəti, dərin elmi
biliyi ilə seçilən, incə yumoru, zarafatları ilə
qəlbləri fəth edən Nizami Cəfərov olur.
Nizami Cəfərov
o xoşbəxt taleli alimlərdəndir ki, Bakı Dövlət
Universitetində tələbələrin “məhəbbət və
hörmət obyekti, ümid istinadgahı” Mir Cəlal
Paşayev, Muxtar Hüseynzadə, Abbas Zamanov, Əlövsət
Abdullayev, Musa Adilov, Ağamusa
Axundov, Tofiq Hacıyev, Təhsin Mütəllimov kimi müəllimlərdən
mükəmməl dərs almış, görkəmli filoloq
kimi yetişmişdir.
Onun
istedadı lap gənclik illərindən özünü
büruzə verirdi. Bakı Dövlət Universitetinin filologiya
fakültəsini fərqlənmə diplomu ilə bitirən
kimi aspiranturaya daxil olur (1982-1985). Mən bu tarixi təsadüfi
yazmıram. Gənc alim aspiranturanı bitirməmiş namizədlik
dissertasiyası müdafiə edir. “Ədəbiyyat və incəsənət”
qəzetində tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
şöbəsinə başçılıq edə-edə
(1987-1991) doktorluq dissertasiyası üzərində işləyir
və cəmisi altı il sonra 32 yaşında (1991) doktorluq
müdafiə edir. Bu, onun böyük elmi potensialından xəbər
verirdi. Nizamiyə qədər dilçilik elmi sahəsində
32 yaşında yalnız müəllimi Ağamusa Axundov
müdafiə etmişdi.
Nizami
müəllimin doktorluq müdafiəsi ərəfəsində
baş verən ibrətamiz bir hadisəni yada salmaq istəyirəm.
“Ədəbiyyat və incəsənət” qəzetinin baş
redaktoru Nəriman Həsənzadə Nizaminin Kərkük
bayatılarına həsr olunmuş məqaləsini rəy
üçün mənə göndərmişdi. Müəyyən
nöqsanlarını nəzərə alaraq məqaləyə
mənfi rəy verdim. Məqalə çap olunmadı. Nizami həddən
artıq təmkinli adam imiş.
Vaxt
keçdi. Mən Bakı Dövlət Universitetinin Qərbi
Avropa dilləri kafedrasında professor, Nizami Cəfərov isə
filologiya fakültəsində dekan işləyirdi. Universitetin
böyük akt zalında 60 illik yubileyimdə Nizami müəllim
geniş məruzə ilə çıxış etdi. Akademik
Bəkir Nəbiyev, Yaşar Qarayev və Ə.Bəndəroğlu
ilə haqqımda məqalə yazdı. Məqalə
Universitetin elmi xəbərlərində və Bağdadda
çıxan “Sut əl ittihad” (“Birlik səsi”) dərgisində
çap olundu.
Bütün
bunlar Nizami Cəfərovun ürəkgenişliyindən xəbər
verirdi. Atalar sözünün yeridir, deyim:
“Yaxşılığa yaxşılıq hər kişinin
işidir. Yamanlığa yaxşılıq ər kişinin
işidir”.
Nizami
müəllim bu və bir çox başqa xüsusiyyətlərinə
görə köhnə kişilərə bənzəyir.
Yaradan Nizami Cəfərova həyatda heç nəynən
alınmayan ağıl, dərrakə, təfəkkür,
fitri istedad bəxş etmişdir.
Çox
gənc ikən Azərbaycan Yazıçılarının
qurultayında məruzə ilə çıxış etməsi,
təmkini, uğurlarımız və
uğursuzluqlarımız barədə məntiqi fikirləri
Ulu öndərimizin (Ulu öndər
yazıçıların bütün qurultaylarında fəal
iştirak edirdi. Yaxşı yadımdadır, Moskvadan işdən
çıxıb Bakıya qayıtmışdı.
Yazıçıların Filarmoniyada keçirilən
qurultayında iştirakı necə sevinclə, gurultulu
alqışlarla qarşılandı. Mənsə fikirləşdim:
“İlahi, görəsən, çox yüksək vəzifədən
çıxmış çoxmu adamı belə
alqışlarla qarşılayırlar?!”) diqqətini cəlb
etmiş və bu onun gələcək taleyində müsbət
rol oynamışdır. Hər şeydən əvvəl
özünə inam yaratmışdı.
Nizami Cəfərov
elm aləmində ən yüksək zirvəni fəth edib.
Əməkdar elm xadimi, akademikdir. Millət vəkilidir.
Türkiyə-Azərbaycan ədəbi, elmi, mədəni,
siyasi əlaqələrinin flaqmanı Atatürk Mərkəzinin
yarandığı gündən rəhbəridir. İctimaiyyət
arasında nüfuz sahibidir.
Xoşbəxtlikdən
həyatın keşməkeşləri, vəzifə,
şan-şöhrət onu filologiya elmimizə sonsuz məhəbbətdən,
sədaqətlə xidmətdən yayındıra bilməmişdir.
Dilçilik və ədəbiyyatşünaslıq elmimizi
eyni dərəcədə dərindən bilməsi, fitri
istedadı onu açıq-aşkar başqa alimlərimizdən
xeyli dərəcədə fərqləndirir.
Danılmaz
faktdır ki, o, ədəbiyyatşünaslıq elmimizə ən
çox töhfə verən, ədəbi prosesin istiqamətlənməsində
xidmətləri olan görkəmli dilçi alimimizdir.
Maraqlıdır ki, o, namizədlik, az sonra doktorluq dissertasiyalarını
dilçilikdən müdafiə etsə də, geniş
yayılan ilk əsəri - “Füzulidən Vaqifə qədər”
(Yazıçı, 1991) məhz ədəbiyyatşünaslıqdan
olmuşdu. Alimin Qədim dövr, Orta dövr, Yeni və Ən
yeni dövrü əhatə edən fundamental 4 cildlik “Türk
xalqları ədəbiyyatı” (“Çaşıoğlu”,
2006-2007) əsəri hadisəyə çevrilmişdi.
Doğrudur,
görkəmli dilçi alimlər Ağamusa Axundov və Tofiq
Hacıyev, Yusif Seyidov, Kamal Abdulla, Qəzənfər
Kazımov, Kamil Vəliyev, Buludxan Xəlilov və
başqaları da ədəbi prosesin fəal
iştirakçısı olmuşlar. Dilçilik və ədəbiyyatşünaslıq
elmimizə eyni dərəcədə ömür həsr edən,
fundamental əsərlər ortaya qoyan akademik Nizami Cəfərovun
bu sırada özünəməxsus, seçilən bir yeri
var. Xüsusən də bu, son onillikdə özünü
bariz şəkildə göstərir.
Dilçi
kimi dil tarixindən (L.M.Qumilyovun əsərləri barədə
sanballı məqalələri), ümumi dilçilikdən
(Ferdinand de Sössürün əsərlərinin Azərbaycan
dilinə tərcüməsi və s.), müasir dildən
fundamental əsərlər yazıb. Ədəbiyyatşünaslıq
sahəsində klassik ədəbiyyatdan: “Molla Pənah Vaqif” və
“Səməd Mənsurun poeziyası” monoqrafiyaları,
çağdaş ədəbiyyatımızdan “Elçin -
Yazıçının yaradıcılıq yolu”, “Afaq Məsud
dünyası” və s. monoqrafiyaları, “Hüseynbala Mirələmovun
yaradıcılığı və ya ədəbi tərcümeyi-halı”
əsəri, eləcə də “Ədəbiyyat söhbətləri”
məqalələr toplusu filoloq alimin ədəbiyyatşünaslıq
elmimizə töhfəsidir.
Nizami Cəfərovun
bu kitablarından əvvəl çap olunmuş 5 cildlik
“Seçilmiş əsərləri” (2007) də oxucu və tədqiqatçıların
stolüstü kitabına çevrilmişdir.
Onun yerinə
başqa birisi olsaydı, bəlkə də iddiası yerə-göyə
sığmazdı. O isə səs-küysüz,
aşıb-daşan yaradıcılıq enerjisi ilə qələm
sahiblərini, tədqiqatçıları
yazıb-yaratmağa sövq edir.
Nizami Cəfərovun
yaradıcılığında fikir var, yeni ideyalar var, bir
sözlə, öyrəniləsi çox şey var. Odur ki, mətbuatda
çıxan yazılarını və
bağışladığı kitablarını müntəzəm
olaraq oxuyur və bəhrələnirik.
Nizami Cəfərovun
həm bədii, həm də elmi publisistikası eyni dərəcədə
güclüdür. Onun Mir Cəlal
Paşayev, Ağamusa Axundov, Tofiq Hacıyev, Bəkir Nəbiyev,
İsa Həbibbəyliyə həsr etdiyi əsərləri
elmi publisistika üstündə köklənib. Manaf
Süleymanov, Nəriman Həsənzadə, Zəlimxan Yaquba
ithaf olunan məqalələri bədii publisistikanın gözəl
nümunələridir. Ölkəmizin nüfuzlu
ağsaqqalları - milli-mənəvi dəyərlərimiz Fəttah
Heydərov, Xoşbəxt Yusifzadə, Qəmbər Şəmşiroğlu
və başqalarına həsr etdiyi məqalələri
yüksək elmi səviyyədə yazılmış örnək
əsərlərdir.
Bu qədər
ciddi və sanballı əsərlər yazan, analitik təfəkkür
sahibi Nizami Cəfərov çox zarafatcıl adamdır. Onun
yanında vaxtın necə keçdiyini duymursan. Qəribədir
ki, zarafatlarına da elmi çalar verə bilir. O, bütün
məclislərdə arzuolunan şəxsdir. Məclis və tədbirləri
aparmağı başqa bir aləmdir. Məqamına uyğun
zarafatları mənəvi qidaya çevrilir, incə yumoru ilə
məclisi bəzəyir.
Yaradan ona
xeyirxahlıqla döyünən ürək bəxş
etmişdir. Elm adamlarına, xüsusən də gənc tədqiqatçılara
kömək əlini qızırqamır. Hətta onlara
opponent olmağa belə razılıq verir. Bir insan və
böyük alim kimi hamının rəğbətini
qazanmışdır. Ona görə ki, təmənnasız
adamdır.
Nizami
müəllimin təmənnasız olaraq 1995-ci ildən Azərbaycan
Televiziyasında “Azərbaycan dili” verilişini aparması
çox mətləblərdən xəbər verir. Zəmanəmizdə
təmənnasızlıq qəhrəmanlığa bərabərdir.
Nizami
müəllimlə oturub-durmaq, yol yoldaşı olmaq, xoş əhval-ruhiyyə
yaradan yumor dolu söhbətlərini, həyatda baş
vermiş ibrətamiz hadisələrə
yanaşmalarını dinləmək özü xoşbəxtlikdir.
Bununla belə, deməliyəm ki, bu fitri istedad sahibini axıra
qədər dərk etmək çətindir. O,
oxunmamış kitabdır.
Qəzənfər PAŞAYEV
Professor
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 23
fevral.- S.23.