Nizaməddin Şəmsizadə:
“Həyatımda
təlatümlər başlandı...”
- Nizaməddin müəllim, bu ilin
sonunda 65 yaşınız tamam olacaq. Bunun 62 ilini parlaq
ömür sürmüsünüz: ləyaqətli ailəniz,
millətə xidmət edən
yaradıcılığınız, başlıcası isə
ədəbi-ictimai mühitdə böyük nüfuzunuz. Lakin
son iki ili ağır xəstəliklər,
acılar və ağrılar yaşadınız: şəkər,
qan təzyiqi və böyrək
çatışmazlığı... bu olaylardan sonra insan
ömrünə, bəzi həyat anlayışlarına
münasibətiniz dəyişmədi ki?!
- Mən
bir vətəndaş - alim, milli ziyalı, nikbin insan kimi
xoşbəxt ömür sürmüşəm. Allahdan və qəlbimdən başqa, heç kimə
tabe olmamışam, boyun əyməmişəm.
2004-cü ildə Milli Dram Teatrında keçirilən 50 illik
təntənəli yubileyimdə demişdim... "Bundan
sonra da yeyib-içəcəyəm, sevəcəyəm, elmlə
məşğul olacağam". Həyatın
mənası mənim üçün bu üç amildən
ibarətdir. Yaşıdlarımın hamısından
çox iş görmüşəm.
Ədəbiyyatşünaslıq elmində öz rolum, öz
möhürüm var: 30-dan artıq kitab və monoqrafiya, 300-ə
yaxın məqalə, 35 illik pedaqoji fəaliyyətim bunun əyani
təsdiqidir. Lakin 2017-2018-ci illərdə həyatımda
təlatümlər başlandı, ölkənin əksər
xəstəxanalarında tibb bacılarının təbirilə
desək, ağır və mədəni xəstə oldum.
Xəstəliyimdən danışmağı,
zarımağı kişiyə yaraşdırmıram. Ağrıya dözümüm və səbrim ən
əziz sirdaşım oldu. Qısası,
onu deyim ki, həkimlər ötən ilin iyun ayının sonunda
ömrümə iki saat vaxt qoymuşdular. Ailəmi
çağırıb vəsiyyət etdim, əməliyyatdan
çıxacağıma on faiz şans var idi. Göydə
Allah, yerdə bacarıqlı cərrah Aydın Əliyevin
riski bir də əzablara mərdliklə dözən sağlam
və vəfalı ürəyim məni həyata qaytardı. Necə deyərlər, o dünyaya
gedib-qayıtdım, hətta məni aparmağa gələn
varlığı da gördüm. Allaha min
şükür.
- Nizaməddin müəllim, tez-tez,
özü də məhəbbətlə Allahın
adını çəkirsiz. Məncə, əvvəllər
belə deyildi, bu nədir: qocalıq, ölüm qorxusu. Allaha
və dinə ifrat inam yoxsa?..
- Mən
dünyaya Türk oğlu kimi gəlmişəm. Biz türklərin ulu əcdadları Tenqiriyə -
Tanrıya inanıblar. Tanrını
günəş sifətində görüblər. Tanrıdan qüdrət və həyat enerjisi
alıblar. Türklərə görə,
Tanrı təbiətin, varlığın simvolu olub. Tanrı özünün kimliyini bildirmək
üçün təbiəti, insan öz kimliyini əks
etdirmək üçün sənəti yaradıb. Sənət Tanrının və təbiətin insan
obrazında, insan ruhunda təcəssümü deməkdir.
İslam dininin qəbulundan sonra tədricən
o, Allahla əvəz olundu. Dəfələrlə dediyim
fikri burada da deyirəm: Ərəblər islamı yaratdı,
türklər islamı yaşatdı. Tarixən bütün
cahanşümul türk yürüşləri islam
bayrağı altında keçib... Allaha
inanıram, bütün dinlərə və dörd müqəddəs
kitaba hörmət, fəqət fanatizmə nifrət edirəm.
Dinin ideologiyaya çevrilməsinə, siyasətə
yönəlməsinə qəti etiraz edirəm.
Dünyada ən demokratik din olan İslam dinində məzhəb
ayrılığı salınmasını təhlükə
hesab edirəm... O ki qaldı qocalığa və qorxuya... Sağlam və müdrik qocalığı xoşbəxtlik
sayıram. Qocalıq hər adama qismət
olmur, əməlində və imanında buna layiq olmaq
lazımdır. Mən dünyaya
xeyirxahlıqla, sevgi gözü ilə baxıram. məhəbbətlə baxsan daş da
çiçək açar. "Müdriklər bunlara
deyib" kitabımda da yazmışam: "Allah sevən
ürəklərdə gecələyir"... Qorxu
hissi mənə yaddır. Bilirəm ki,
bütün qorxuların sonu ölümdür, mən
ölümdən qorxmuram. Qorxu insanda
bütün mənfi sifətləri - yaltaqlığı,
yalanı, qəddarlığı, sərvət
ehtirasını, nəfsi yaradan başlıca səbəbdir.
- Siz hal-hazırda Azərbaycanda ən
nüfuzlu ədəbiyyatşünas, tənqidçi və nəzəriyyəçi
alimsiz. Üçcildlik elmi əsərləriniz, fundamental
monoqrafiyalarınız və bir çox orijinal məqalələriniz
artıq milli yaddaşa çevrilib. Professional tənqidçi
kimi özünüz daxil, müasir ədəbiyyatşünaslığımız
haqqında fikrinizi bilmək istərdik.
- Bu
çox geniş və təhlilə ehtiyacı olan
mövzudur. Bizim ədəbi-nəzəri fikrin bir neçə
mərhələsi olub: folklordan, şərhçilik nəzəriyyəsinin
banisi Xətib Təbrizidən (XI əsr), M.F.Axundzadədən
sonra XX əsrin önlərində birinci mərhələ
formalaşdı. F.F.Köçərli, A.Sur, Seyid Hüseyn,
Ə.Hüseynzadə və s. ikinci mərhələ: sovet
dövrü, 20-30-cu illər, Əli Nazim B.Çobanzadə,
Ə.Abid, M.Quliyev, H.Zeynallı, M.Ələkbərli və b.
Üçüncü mərhələ - 40-50-ci illər: M.Rəfili,
M.Arif, M.Cəfər, F.Qasımzadə, Orucəli, M.Hüseyn,
M.İbrahimov. Dördüncü mərhələ - 60-80-ci illər:
Q.Xəlilov, B.Nəbiyev, K.Talıbzadə, Ə.Mirəhmədov,
Y.Qarayev, A.Hüseynov, Elçin, T.Əfəndiyev,
Ş.Salmanov və b. Nəhayət, 1980-2000-ci illərdə
müstəqillik dövründə formalaşmış
bugünkü tənqid. Nadir Cabbarov, Kamil Vəliyev, Kamal Abdulla,
Rəhim Əliyev, Vilayət Quliyev, Vaqif Yusifli, Şirindil
Alışanov və bir də fəqir bəndəniz...
Bizdən sonra da bir neçə istedadlı cavan gəlib. Fəqət,
bunlar hələ yeni tənqid mərhələsi
formalaşdıra bilməyiblər.
Bizim nəsil
ədəbi tənqiddə fəlsəfi intellektual təmayülü
davam etdirib, yeni üslub tərzi və fəlsəfi ideyalarla
zənginləşdirdilər; Müstəqilliyini verdiyi
imkanlardan istifadə edərək ədəbiyyatı milli
yaddaşa yönəltdi, bütövlükdə
qloballaşmanın təhlükə altına
aldığı millilik amilini qorudu və möhkəmləndirdi;
Ədəbi tənqidi digər dünya elmlərinin nəzəri
metodları ilə zənginləşdirdilər; Ədəbi
tənqidi nəzəri imkanlarını gücləndirdilər,
tənqidin üslubu çevikləşdi, publisistik don geyərək,
obrazlı ifadə tərzi formalaşdırdılar və s.
ancaq bu tənqidin qüsurları da yox deyil. Mən bunları
2015-ci ildə "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
çap etdirdiyim "Tənqiddə meyarsızlıq
sindromu" adlı məqalələrdə (10 məqalə)
göstərmişəm: Cəsarətsizlik, ifrat
şişirdilmiş tərif, tənqidsizlik - kəsərin
olmaması, ədəbi tarixi ənənə meyarını
gözləməmək bütün bunların da nəticəsində
estetik meyarın bədii mahiyyətə uyğun gəlməməsi
və obyektivlikdən uzaq düşməli müasir ədəbi
tənqidin əsas qüsurlarıdır.
- "Azərbaycan"
jurnalının builki birinci sayında Nərgiz Cabbarlıya
verdiyiniz kifayət qədər sərt və cəsarətli,
eyni zamanda yüksək intellektual müsahibənizdə belə
bir obrazlı fikir söyləmisiniz: "Mənə
Puşkini verin, mən Belinski olum". Belə çıxır ki, tənqidçi zəifliyinə
səbəb ədəbiyyatın zəifliyidir. Yəni
tənqidin vəziyyəti bu dərəcədə ədəbiyyatın
durumundan asılıdır?
- Yox! Tənqid ədəbiyyatı, bədii sözü
sevməli, "Söz gözəlinin" (Füzuli)
niqabını açıb özünü göstərməsi
üçün şərait yaratmalıdır. Lakin ədəbiyyat
yaranmadan da tənqid mövcud ola bilər, ən
azı belə bir suala cavab vermək üçün ki, ədəbiyyat
niyə yoxdur? Əlbəttə, biz qələm
ifrazatı olan zir-zibildən danışmırıq. Böyük istedaddan doğulmuş, sənətkarlıqla
yaradılmış həqiqi ədəbiyyatdan bəhs edirik.
Mən adını çəkdiyiniz müsahibəmdə
"Tənqidin ədəbi prosesdə rolu" kitabımda da
bunu bir qədər başqa şəkildə demişəm:
"Puşkini verin, mən Belinski olum"... Bu
fikir müəyyən mənada mənim ziddiyyətimdir.
- Nizaməddin müəllim,
kiçik fasilə ilə təxminən 24 il
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət Universitetində
elmi pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olmusunuz. 16 il gənc elmlər doktoru, professor kimi
"Ədəbiyyat və dillər" kafedrasına rəhbərlik
etmisiniz, bu mədəniyyət ocağı bir tənqidçi
və ədəbiyyatşünas kimi sizə nə verdi?
- İncəsənət Universiteti unikal təhsil
ocağıdır. Burada sabiq rektor Timuçin Əfəndiyev məni səmimi
qəbul edib, az bir müddətdə ən
böyük kafedraya müdir təyin etdi, onda 36 yaşım
var idi. Mən bütün səylərimlə
bu etibarı doğrultdum. Yeni fənlər, tədris
proqramları, metodiki vəsaitlər hazırladım... Bu universitetdə mən ədəbiyyat tənqidçisi
çərçivəsindən çıxıb mədəniyyət
və incəsənət tənqidçisi oldum, canlı
teatr, kino, rəssamlıq, musiqi mühitinə
düşdüm, tədbirlərdə, sərgilərdə,
tamaşaların müzakirəsində, ümumən, mədəni-mühitdə
fəal iştirak etdim. Təkcə
yazı qabiliyyətim yox, nitq qabiliyyətim sürətlə
inkişaf etdi. Və mən universal tənqidçi ola bildim. İndi də o, illəri
ən gözəl xatirələrlə xatırlayıram.
İncəsənət Universitetində
böyük sənətkarlar, çox gözəl bir
yaradıcı kollektiv var idi. Teatra, kinoya,
rəssamlığa və musiqiyə bələdliyim bir tənqidçi
kimi estetik meyarlarımı dəqiqləşdirdi.
- İncəsənət
Universitetindən söz düşmüşkən, siz aktyor sənəti,
gülüş mədəniyyəti haqqında
"Hıçqıran gülüşlər"i dostunuz
Fuad Poladov haqqında məqalələr, sənət və
siyasət barədə silsilə yazılar dərc etdirmisiniz. Xatırladım ki, Azərbaycanın elm və mədəniyyət
xadimləri seriyasından çap olunmuş 387 səhifəlik
biblioqrafiya göstəricisində bu istiqamətdə
çoxlu yazılarınızın siyahısı qeyd olunub. Sənət və siyasət probleminə münasibətiniz?
- Biz 70 il totalitar sovet ideologiyasının hakim
olduğu dövrdə yaşayıb görmüşük ki,
siyasət həqiqi sənəti necə məhv edib. Sosialist realizmi, ədəbiyyat və sənətin
partiyalılığı azad yaradıcılığın əl-qolunu
bağlayıb, onu ideoloji çamuruna sürükləyib.
Mən bununla sovet dövrü sənətinin
üstündən xətt çəkmirəm, qətiyyən.
Sovet dövründə də milli ruhlu
istedadlı şairlərimiz dəyərli ədəbiyyat və
sənət nümunələri yaradıblar. Sovet dövrü bizim tariximizdi, onu tariximizdən və
taleyimizdən kəsib ata bilmərik, tarixə tarixilik prinsipi
ilə obyektiv yanaşmalıyıq. Sənət
siyasətdən güclüdür. Sənət
əbədi, siyasət ötəridir. Tarixdə
heç zaman siyasət sənətə qalib gələ bilməyib,
sənətin mahiyyətinə olan obrazlılıq, simvolika, bədii
fiqurlar, məcazlar ümumən Şərqdə deyildiyi kimi,
"Təvoidi-ədəbiyyə" buna imkan verməyib.
Sənətin məğzində Allah əmanəti
olan İnsan ruhu mövcuddur, ona qalib gəlmək olmaz. Həqiqi sənət idrak və qəlbin vəhdətindən
yaranır, şüurla yox, fəhmlə dərk olunur. Burada siyasətə və ideologiyaya yer yoxdur. Mənim çox sevdiyim böyük tənqidçi
Belinski deyir ki, "şair sözü müqəddəs bir
sözdür".
Yəqin
ki, dahi Nizami də elə buna görə "peyğəmbərlərdən
sonra şairlər gəlir" demişdir...
- Böyük şair S.Vurğun
yazıb ki, "Bizdə şeir də var, sənət də
vardır - Şairə sənətə hörmət də
vardır". Allaha şükür ki, ədəbiyyatımızda
şair sözünü müqəddəslik zirvəsində
saxlayan mütəfəkkir sənətkarlarımız
çoxdur: Nizami, Xaqani, Nəsimi, Füzuli, Vaqif və
müasir şairlər... Biz dünyada bədii-fəlsəfi
cəhətdən çox böyük ədəbiyyatın
varisləriyik. Bu dahilərdən biri də
İmadəddin Nəsimidir.
Hörmətli Prezidentimiz 2019-cu ili "Nəsimi ili" elan edib. Nəsimi, onun
timsalında bədii irsə, bir ədəbiyyatşünas
klassik poeziyaya münasibətiniz?
- Klassik irs xalqın ən qiymətli milli sərvəti,
özünüifadə tərzidir. Nəsimi Abbasilərin
fütuhatı sayəsində beş
yüş il (975-1258) davam etmiş ümummüsəlman mədəniyyəti
sistemi dağılandan sonrakı dövrdə ana dili poeziyaya,
sənətdə türk meylinə keçid
dövrünün nəticəsi olaraq ədəbiyyat və
tarix səhnəsinə çıxmış cəngavər
ruhlu filosof şairdir. Onu Şərqdə və
Azərbaycanda ən mükəmməl ədəbi-fəlsəfi
cərəyan olan sufizmin təkamülü yaradıb. Sufizmin bətnindən doğulsa da hürufizm nəzəriyyədə
Fəzlullah Nəiminin, poeziyada Nəsiminin sayəsində
ümumşərq əhəmiyyəti kəsb edib. Fəzlullahın
"Cavidnamə", "Ərşnamə",
"Növmnamə" və s. kitabları ilə bərabər
Nəsiminin qəzəlləri hürufizmin əsaslarını
formalaşdırıb. Sufizmlə hürufizmin fərqi
bundadır ki, sufizm yalnız əqlə güvənir, ona
istinad edir, əqli məşuqəni yarı yolda qoyub
qaçan qorxaqa, fərariyə bənzədirdilər. Məsələn,
Füzuli deyirdi: "Əql yar olsaydı, tərki-eşqi-yar
etməzmidim? - İxtiyar olsaydı, rahət
ixtiyar etməzmidim". Hürufilərə
görə, insan həqdən qopmuş nur
parçasıdır. Və nəhayət,
əsaslı fərq bundadır ki, sufilər insanı təriqət,
şəriət, mərifət, həqiqət kimi təkamül
mərhələlərindən keçirərək, Allaha
yaxınlaşdırırdılar. Hürufilər,
xüsusən, Nəsimi insanı Allahın ən qiymətli zərrəsi
hesab etdi, allahlaşdırdı: Ənəlhəq dedi. "Həq
mənəm, həq məndədir, həq söylərəm"
Və yaxud:
Səni
bu hüsni-camal ilə lütf ilə görüb
Qorxdular həq deməyə, döndülər insan dedilər.
Nəsimidən sonra dahi Füzuli bu ideyanı təkrarlayır,
dəqiqləşdirir.
Ey mələksima
ki, səndən özgə heyrandır sana,
Həq
bilir, insan deməz hər kim ki, insandır
sana.
Nəsimiyə sistemli münasibət 1973-cü ildə
klassik irsimizin böyük təəssübkeşi Heydər
Əliyevin sayəsində də formalaşdı. Şairin 600
illik yubileyi o zamankı SSRİ və dünya miqyasında
keçirildi. Bakıda Nəsimiyə heykəl qoyuldu,
xalq şairi Qabilin "Nəsimi" poeması, xalq
yazıçısı İsa Hüseynovun möhtəşəm
"Məhşər" romanı, bir qədər sonra xalq
şairi, akademik Bəxtiyar Vahabzadənin "Fəryad"
pyesi yazıldı. Yeri gəlmişkən, bir az
xırdaçılıq olsa da, bir məsələyə
münasibət bildirməliyəm: Bu yaxınlarda "Ölkə.Az"
saytının əməkdaşı mənə zəng vurub
Nəsiminin məşhur "Məndə sığar iki
cahan, mən bu cahana sığmazam" misralı şeirinə
bayağı bir mahnı yazıldığını söylədi.
Mahnını dinlədim. Yüngül
diringə idi, bəstəçisi və ifaçısı
da ortabab bir şou müğənnisi idi. Mən dedim ki,
klassik poeziya xalqımızın milli sərvətidir, hər
kəs ondan istifadə edə bilər. Nəsimi
poeziyasına Ü.Hacıbəyli, Qara Qarayev, Tofiq Quliyev,
Cahangir Cahangirov kimi korifeylər mahnı bəstələyə
bilər. Bu şou müğənnisini bir
qədər sonra "Hər şey daxil" verilişində
dinlədim, o, Nəsiminin şeirini təhrif edirdi, "Məndə
sığar ikən cahan, mən bu cahana sıxmaram" şəklində
oxuyurdu. Bu problem 70-ci illərin sonunda da
qalxmışdı. Gəncədə yaşayan ədəbiyyatşünas
Abbasəli Sarovlu deyirdi ki, "iki cahan yox, ikən
cahandır"...
Həmin ortabab şou müğənnisi də, onu pəh-pəhlə
tərifləyən özü kimilər də Nəsimi
poeziyasının hürufi mahiyyətinin, "iki
cahan"ın nə olduğunu dərk edə bilmədikləri
üçün dahi şairi təhrif edirlər. Buna yol vermək
olmaz, belə hallar həmişə olub. Komsomolçu
şairlər Füzulini bəyənməyəndə, tənqid
edəndə parlaq istedad M.Müşfiq onlara belə cavab
vermişdi:
Yazalım,
Özümüzü öyməyəlim.
Füzuliyə
dəyməyəlim
Usanmazmı
Füzulini söyən
Özü bir heç kimi.
İnanıram ki, o iddialı ortabab şou müğənnisi
və onu tərifləyib Nəsiminin şeirinə düzəliş
edənlər məni başa düşdülər. Arifə bir işarə də
bəsdir... Nəsimi xüsusi ədəbi mərhələdir,
məktəbdir, o, özündən sonra türk poeziyasına
təkan vermiş, iki böyük türk şeir
dühasının - Nəvainin və Füzulinin
yaranmasına səbəb olmuşdur... O ki qaldı "iki
cahan" poetik düsturunun açımına bu belədir:
bir var eyn aləmi - bu, gözlə görünən,
şüurla dərk edilən "maddi aləmdir, bir də
var qeyb aləmi - bu, gözlə görünməyən,
idrakla dərk olunması mümkün olmayan, yalnız peyğəmbərlərin
vəhylə, dahi sənətkarların fəhmlə dərk
etdiyi gizli aləmdir.
- Nizaməddin müəllim, siz, demək
olar ki, əksər əsərlərinizdə tarixilik probleminə
toxunursuz. Ədəbiyyatda, ümumən, sənətdə
tarixilik: tarixilik bir nəzəriyyəçi alim kimi, sizin
üçün meyardır, yoxsa mövzu?
- Mən
dünya filosofları içərisində alman mütəfəkkiri
İ.B.Hegeli çox sevirəm, təkcə dördcildlik
"Estetika"sında toplanmış əsərlərə
görə yox, fikirdə ardıcıllığına və
tarixiliyə görə. Bəlkə də ona
görə ki, Hegelin fəlsəfi-estetik konsepsiyaları
böyük Azərbaycan filosofu, Nəsiminin müasiri
Əbdürrəhman ibn Xəldunun təsiri altında
formalaşıb. Tarixilik bir var mövzu,
bir də var nəzəri prinsip kimi. Elm və
sənət sahəsində tarixilik kontekstindən kənarda
verilən qiymət eklektik xarakter daşıyacaq. Cavan yaşımda Hegeli ehtirasla oxuduğuma görə
bu cızmaqaralarımda ardıcıl olaraq tarixiliyə istinad
etmişəm. Tədqiqatçı
üçün tarixin çox əhəmiyyətli
faktını tapıb qeyd etmək şərt deyil, işin
yapısıdır. Əsas olan budur ki, faktın
dalında duran tarixi şəraiti duyasan, tarixə tarixən
yanaşasan, tarixi təkamülün dialektikasını
unutmayasan... Qoy tarixçi dostlarım inciməsin, bizim tarix
elmimizdə məhz bu çatışmır... XX əsrin 60-cı illərindən sonra yeni mərhələ
olan ədəbiyyatda və mədəniyyətdə tarixə
münasibət sosioloji çamurluqdan çıxaraq milli
xarakterə, kökə, mənşəyə, yaddaşa tərəf
istiqamət aldı.
İsa
Hüseynovun "Məhşər", F.Kərimzadənin
"Qarlı aşırım", Ə.Cəfərzadənin
"Bakı - 1501", Elçinin "Mahmud və Məryəm",
İ.Şıxlının "Dəli Kür", Y.Səmədoğlunun
polifonik "Qətl günü" romanları tariximizə bədii-fəlsəfi
münasibəti formalaşdırdı.
Kino sənəti də bu romanlara və digər əsərlərə
istinadən tarixi mövzuya və tarixiliyə tərəf
yön aldı. Nəticədə "Nəsimi", "Dədə
Qorqud", "Axırıncı aşırım",
"Dəli Kür", "Yeddi oğul istərəm"
kimi dəyərli tarixi ekran əsərləri yarandı... Ədəbi tənqiddə də, sənətşünaslıqda
da məhz tarixi mövzu və tarixilik tədricən ön
plana keçdi. Sizin verdiyiniz sualların hər
biri bir neçə doktorluq əsərinin mövzusudur.
Söhbətləşdi:
Yasəmən Hacıyeva
Sənətşünaslıq üzrə
fəlsəfə doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 23 fevral.- S.18-19.