Yusif Vəzir gülüşü
"Əli və Nino" romanı
haqqında o qədər danışdılar ki, Yusif Vəzir
Çəmənzəminli yaddan çıxdı...
...Gülüş,
gülməli şeylər necə yaranır, əsərdə
bu kimi halətlərin təsvirinin sıxlaşması və
mətnin mahiyyətini, fəlsəfi yükünü təşkil
etməsi nə ilə bağlıdır? Bu
suallara şübhəsiz ki, həmin əsərlərin dili
ilə cavab vermək lazımdır. Bu dilsə
əsərdən-əsərə, mətndən-mətnə
keçdikcə formalaşır, heca-heca, hərf-hərf,
paraqraf-paraqraf yaranır və hər bir fraqment mətn boyunca ətə-qana
dolan və bədii diskursa çevrilən əhvalatın əsərə
dönməsi prosesini bəlləyir. "Bədii əsərin
dili" mürəkkəb anlayışdır, bu nəsnə
hər bir yazıçıda, nasirdə özünəməxsus
paradiqmaya malikdir, belə ki, məsələn, Yusif Vəzir
Çəmənzəminlinin "Cənnətin qəbzi"
hekayəsində təsvirdə görünən, ancaq hər
an təsvirdən sürüşüb qeyb olan, diqqət mərkəzində
saxlanılmayan şeylərin sırası
sıxlaşdıqca sıxlaşır, diqqət edin, usta
Ağabalanın cənnət sevdası onun ağlını
başından almaq dərəcəsində cazibəlidir, o dərəcədə
güclü və sehrlidir ki, ətrafdakı hər şeyi, rəzilliyi
və naqisliyi ilə az qala adamın gözünün
içinə girən şeyləri soldurur, gizlədir,
müdhiş və mistik bir güclə kənarlaşdırır,
bu "kənarlaşdırma effekti" hekayədə təhkiyənin
əsas hərəkətverici qüvvəsini təşkil
edir. Ədəbiyyatşünaslıqdan məlum olan "təhkiyə
massivi" anlayışı Yusif Vəzirdə özünəməxsus
şəkildə formalaşır, onun yaranma və hərəkət
trayektoriyası hekayənin daxildən qurulması, mənanın,
nəql edilən əhvalatların, hadisə və
nüansların ən zəif hərəkətini belə
öz reyestrində qeydə alır. Bu "massiv" diqqət
edilərsə, yarandığı anda dağılır, yəni
bir əhvalat nəql edilən kimi yenisi onun
dağıldığı yerdə qurulur, özündən əvvəlkinin
"qırıntılarını" canına çəkib
dolğunlaşır, bu hərəkət ümumilikdə təhkiyə
strategiyasındakı özümlü cəhətlərin
varlığı ilə izah edilməlidir.
Hekayədə
böyük və dəfedilməz cazibə sahəsi yaradan bu
müdhiş güc bizim xəyalımızdır, uduzduqda,
tükəndikdə, normal insani keyfiyyətləri itirdikdə
və bu itki getdikcə artdıqda içimizdə xəyal
yaradan sehrli mexanizm işə düşür, çünki
orada, o ilğımlı məkanda hamıdan güclü ola
bilirik, reallıqdan, gerçəklikdən bu şəkildə
ayrılmaq zaman keçdikcə bütün ciddi şeylərə
qarşı bizdə üsyan ovqatı yaradır, ciddi olan hər
şeyi inkar edirik, bütün qüsurlarımızı deyək
ki, klassiklərin ayağına yazırıq və bu kimi naqis
keyfiyyətlər daim sığallanmaq, təriflənmək
sindromu yaradır.
Usta
Ağabala havalı-havalı hamama tərəf irəlilədikcə
qarşına nələr çıxmır: pəncərəsiz,
sökük-salxaq evlər, dar küçələr, ən dəhşətlisi
yolda it, toyuq, pişik və digər
heyvan cəsədlərinin qalaqlanması onun əhvalını
poza bilmir, həvəs onu özündən asılı
olmayaraq qabağa itələyir, elə sürətlə
yeriyir ki, az qala dünyadan çıxıb gedəcək,
bax, indicə cənnətin qapıları taybatay
açılacaq və usta orda öz yerini tutacaq. Budur, dar küçədə getdiyi zaman sinəsində
eşşək qulaqlarının təmasını hiss edir,
yüklü ulağ dar küçədə yeriyə bilmir,
bunu hiss edir və canı sıxılır, əzab çəkir,
ustanınsa belə şeylər eyninə deyil, planında geri
qayıtmaq olmadığına görə dar küçənin
keçməyin qəribə və çox orijinal
variantını seçir, var gücünü toplayıb əyilir,
eşşəyin altından keçib əzabdan qurtulur.
Yusif Vəzirdə
müasir dillə desək kinematoqrafik ustalıq, belə deyək,
gerçəkliyin "kobud" ayrıntılarını qəsdən
gizlədib, gözlə görünməyən və
seçilməyən cizgiləri önə çıxarmaq,
dar bir macalda, hər şeyin bir küncə
sıxışdığı yerdə geniş məkan
görüntüsü yaratmaq məharəti bu hekayədə
xüsusi modusda əyaniləşir.
Usta Ağabala ilə bağlı hadisələr
əsasən hamamda baş verir (vaqe olur-!), bu məkan elə
çöl-bayır kimi basırıqdır, oranı
keçib getmək, buranı isə üzüb keçmək
olmur. Çünki məkan təfəkkürdəki
onunla bağlı fərqli və müxtəlif məna
laylarından "qurulub", bu düzüm məşhur deyimə
paralel şəkildə əyaniləşir: hamam hamam
içində, xəlbir saman içində... Köhnə
hamam sözün əsl mənasında bir tərəfdən
gerçəklərin, digər tərəfdən isə
insanı bədbəxt edən, onu ölümə və səfalətə
sürükləyən xam xəyalların tüğyan elədiyi
yerdir. Təsadüfi
deyil ki, yatıb durduqdan, xam yuxudan silkindikdən sonra
(üzünə düşən fitəni yada salın)
gözünə ilk görünən cinlər olur. Onun yuxuda
gördüyü əşya və hadisələrin
(özünün dünyaya gəlməsi, ayaq açıb
biyabandan şəhərə çatınca yeddi
yaşının tamam olması...) işarələri yuxu aləmindən
görünən mənalarla deyək ki, hamamın
divarlarında gördüyü şəkillərin bildirdiyi mənalarla
çulğaşır, cinlər və digər bu kimi
varlıqlar da həmin çulğaşmadan doğur. Bir tərəfdən
xəyalın, onu daşıyan fikrin sürətindən
baş gicəllənir, digər tərəfdən, zaman donur,
qıc olur, hamam divarına çəkilən pəhləvan
rəsmlərinin birinin bədənində hörümçək
çəkilib, tor qurub, yəni gerçəklik bitib,
qurtarıb. Losevin belə bir fikri var: "... Əşyanın
və ya hadisənin işarəsi onların mənasıdır,
sadəcə, məna yox, canlandırılmış, şəxsləndirilmiş,
bədii surətdə əks olunmuş substratın (qidaverici
mühitin), dərk edilmiş əşya və hadisələrin
ifadəsidir". Diqqət edin:
"...Bu
hamama çox xanlar gəlib-getmişdi. Çox mollalar
sübh vaxtları burada istirahətdə bulunmuşdular; minlərcə
kişilər saqqallarına həna bağlayıb həyatının
çox hissəsini burada yatmaqla keçirmişdilər... Hamısı da məhv olub getmiş, hamam isə həmişəki
dəbdəbəsində yaşamada idi və minlərcə
mömin kişiləri fani dünyadan haqq dünyaya yola
salmağa hazır idi. Hamamın
qapısının üstündəki yazılar tamamilə
silinib getmişdi. Yalnız iri xətlə
yazılmış "Hamam xeyli xubəst" sözləri
görünürdü. Bunlardan
aşağıda bir pəhləvan çəkilib
boğuşan şirlərə tamaşa edirdi. Şirlərdən birinin quyruğu yağmurdan
silinib yox olmuşdu. Quyruqsuz 46 şir də ustanı fikrə
daldırdı: "Görəsən, bu şirin quyruğu
belə imiş, yoxsa o pəhləvan kəsib? Qiyamət
olanda bəs pəhləvan şirin quyruğunu haradan alıb
verəcək?" - deyib pillələrlə
aşağı endi və rütubətdən göyərmiş
qapını taqqıltı ilə açıb içəri
girdi".
Bu və digər pasajlardakı təsvirlər mətn
boyunca verilən digər təbiət təsvirlərindən
üslubi funksionallığı ilə fərqlənir. Nəhrin dərinliyindəki
qabarmanı, faciəni, insan taleyinin oyun alətinə
çevrildiyi mərəkəni göstərmək, bu kimi
hadisələrə işarə etmək üçün
hamamın divarlarındakı rəsmlər - iranlı nəqqaşın
İran mənşəli obrazları sükunət dililə
göstərilir. Hər şey keçmişdə
qalıb, oradaca donub, bütün insanların gözləri təəccübdən
bərələ qalıb, gözlərinin qarası bir istiqamətə
çevrilib donub, axın, dinamika yoxdur, nağıl, əfsanə
tülü cırılmaq əvəzinə zamanla
qalınlaşıb və keçilməz olub, insanın
varlığını o təəccüblü donuq təsvirlərdən
başqa heç nə ifadə etrmir. Əvvəlki
təsvirdə divardakı şirin quyruğunun qopması
yağış və nəmişliklə əlaqəlidirsə,
daxili divarlarda məsələ başqa cürdür. Əfsanəvi Bəhramın
şücaətinə şahid olan cavan oğlan iki
ağacın arasında şəhadət barmağı
ağzında təsvir edilib. Şahın
bığlarının bir tayı uzanaraq sol tərəfdə
asılmış fitələrin altında yoxa
çıxıb. Detalların bu şəkildə
nəqli, hekayələnməsi bütün mətnin, hekayənin
kompozisiyasında önəmli amilə çevrilir. Dəllək
usta Ağabalanın başını qırxarkən
uzun-uzadı sükutdan sonra yuxusunu danışmaq qərarına
gəlir. Xam xəyallarla yaşayan insanların
yuxusu daha çox onların artıq ömür sürmədiklərinin
sübutudur. Əsərdəki yuxuları
ard-arda düzüb oxusaq fraqmentdən fraqmentə keçdikcə
bu yuxuların rəng kimi qaraldığının və təsvirlərin
yoxa çıxmasının şahidi olarıq. Bu
qaralmadan xilas olan yeganə şey bədii detaldır, o mənada
ki, rəngin məxsusi dinamikayla irəliləyib gözdən
itməsi detalın, yuxudan çıxan əşyanın
qabarıqlaşmasına meydan açır, diqqət edin,
ustanın yuxuda təpiklə səbətə düşməsi,
sonra "qurbanı olduqlarımızdan birinin" gəlib onu
ordan çıxarması və ağzına dolma qoyması...
həmin rəng itkisinin məhsuludur, bu detal daha sonra (bir an
keçmədən) ustanın soyunma səhnəsində
dirilir, parlaqlaşır, parıldayır və bütün tərəfləri
ilə nümayiş olunur. Geyim sadə deyil, alt-üst və
qat-qatdır, soyunduqca soyunursan, ilan kimi qabıq verir və
zahirə çıxma gözləntisi yaranır, daha sonra bu
paltarlar dolma kimi bükülür, səliqə ilə
yumrulanıb bir kənara qoyulur, üstündə də papaq,
müxtəlif ölçüdə, müxtəlif rəngdə...
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, mətndə detallar,
onların bəlirtiləri hansı məqamdasa itmir, sadəcə
itmək, suyun altında qalmaq effekti yaradılır, əslində
isə onlar uc-uca calanıb üzdə görünən
işarətlərin gizli mənasını bildirirlər. Mətndə təəccüb
işarəsi kimi gözlərin qarasının bir yana hərəkət
edib donub böyüməsi verilir, hələ bu pəhlivanların
güləşməsi, gücün sınanması fonunda
verilirsə və ikinci fon kimi tam qara rənglə əzəmətli
dağlar təsvir edilirsə, həmin qara rəng mətndəki
mənaların hərəkət edərək "birləşməsini",
birləşib də təsviri eyni zamanda həm danıb, həm
də təsdiq etməsi çox mürəkkəb və qəliz
bir mənzərəyə şahidlik yaradır. Usta
Ağabalanın düşüncəsi və xəyalı qəribə
quruluşa malikdir, bircə xoş şey, deyək ki, cənnət
xəyalı (... yüz illərlə cənnətin çəpəri
dibində durub "mənə huri, mənə huri" deməkdən
heç nə çıxmaz...) ona dünyanın
bütün qüsur və pisliklərini unutdurur, onu
aşağı təbəqənin adamı olduğuna görə
Allahın camadarı da saymır, hamama girən kimi quru fitəsini
yaş fitəylə əvəz edir, ancaq usta bunun
üstündə çox dayanmır, əsas cənnətin qəbzidir.
Çirkli suda, çirkin dalğa-dalğa
yayıldığı bir məkanda (su yoxdur, çirk var-!)
qüsl almaq ona heç bir problem yaratmır, çünki
ecazkar sözlər əsasdır, suyun təmizliyinin, ya
çirkli olmasının heç nəyə dəxli yoxdu.
Qüslün ikinci dövrəsində suda məktəb
yoldaşı ilə toqquşur, dalaşacaqları məqamda
qucaqlaşırlar, gülürlər. Bu adam
güləndə gözlərinin qarası itir, yəni
görüntü tam itir, yox olur, yenə hər şeyi
görür, bağışlayır və gülürsən.
Hekayənin
bütün mətni, süjet və kompozisiya vahidləri oyun
stixiyası ilə şərtlənir, əsərin əvvəlindən
sonuna qədər, təhkiyənin məntiqi bu oyunun necə
başlanıb nə ilə bitməsini xronoloji
ardıcıllıqla verib bu sıranı pozmaq və hekayə
bitdikdən sonra yeni oyun başlamaqdır, bu yeni oyun fraqmentləri
əsərin ayrı-ayrı pasajlarını
"bölüb" onları oyun girdabına salır,
personajlar gah toplu şəklində, gah da fərd olaraq
görünürlər, bu kontekstdə cizgilərin itib
qabarıqlaşması bir-birini sürətlə əvəz
edir, baş gicəlləndirən oyun beləcə gah hamamda -
suyun altında, mürgü döyən insanların yuxusunda,
gah da çöldə, biyabannda və yenə də yuxuda
davam edir. İnsanlar xəyal dalınca qoşur,
yuxudan yuxuya adlayır və burdan silkinib çıxa bilmirlər,
belə bir halət onların qədəri, taleyi kimi
görünür. Bu dünyanı,
reallığı itirmiş insanların reallığı
xatırladan cizgiləri hərdən yada düşür,
yuxudan çəhrayı rəng kimi keçir və tez də
qarabasma ilə əvəz edilir. Hekayənin ekspozisiya
hissəsində usta Ağabalanın "başa qovurma"
oyununu xatırlaması əbəs deyildir. Hacılar,
məşədilər, din, təriqət (dini firqə-!)
davasında son dərəcə ciddiləşən insanlar
uşaq oyunları oynayır, bu məkanda şücaət
göstərir, dünyanın ən ağıllı və
güclü adamları təsirini bağışlayırlar. Mətndə cərəyan edən,
insanın nəfəsini kəsən oyun stixiyası hər
şeyi idarə edir, gerçəklik və yuxuda,
insanların xəyallarından doğan utopik aləmdə elə
bir məqam gəlir, bu varlıqların əsl siması
görünür, indiyə qədər ən təmiz, qənirsiz
aləm kimi təsəvvür edilən və xəyallarda
qurulan məkan-cənnət də, sən demə, bu
qüsurlardan, hamamdakı çirk dalğasından xali
deyilmiş, ömrünü yaşamayan, onu buraxıb gedən
insanların cənnəti bitlə dolub-daşır.
Nəticədə
cənnətin verilməyən qəbzi itir...
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 23 fevral.- S.7.