Yubiley saatı və Ədəbiyyatın
missiyası
Müxbir üzvün qeydləri
Gözəl
və əcəb günlər yaşayırıq...
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin az bir zamanda ədəbiyyat
klassiklərinin - İmadəddin Nəsiminin 650, Cəfər
Cabbarlının 120, Cəlil Məmmədquluzadənin 150,
İsmayıl Şıxlının 100, Həmid
Araslının 110 illik yubileylərinin keçirilməsinə
dair beş sərəncam imzalaması, 2019-cu ili Nəsimi ili
elan etməsi ədəbi ictimaiyyətimizi sevindirdi, eyni zamanda
dərindən düşündürdü. Bu il
bizim ilimizdir.
Prezident sərəncamları dövlətin ədəbiyyata
böyük önəm və inamının göstəricisi
olduğu kimi, tələb və gözləntilərinin də
ifadəsidir.
Ədəbiyyata dövlət diqqəti
xalqın, cəmiyyətin, milli toplumun mənəvi tələbatından
irəli gəldiyi kimi, buna cavab olaraq şairlər,
yazıçılar, ədiblər, ədəbiyyat alimləri,
bütünlükdə ölkənin ədəbiyyat korpusunu
təmsil edənlərin məsuliyyətini də şərtləndirir.
Sərəncamların preambula hissələrinə
baxın. Ayrı-ayrı klassiklərə münasibət,
çağdaş baxış bucağından dürüst dəyərləndirmə
ilə yanaşı, eyni zamanda bu mənəvi sərvətin
bu gün də bizimlə olması, bizim üçün daha
da çox proqram əhəmiyyəti kəsb etməsi məxsusi
vurğulanmışdır. Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun yaxın
elmi şuralarından birində akademik İsa Həbibbəyli
bundan çıxış edərək, ədəbiyyata dair
Prezident sərəncamlarının bizim üçün ali
kurs olduğunu bildirdi.
AMEA-nın
humanitar elmləri təmsil edən İnstitutları ədəbiyat
klassiklərinin adını daşıyır: Dədə
Qorqud adına Folklor İnstitutu, Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutu, Nizami Gəncəvi adına Milli
Azərbaycan ədəbiyyatı muzeyi, İmadəddin Nəsimi
adına Dilçilik İnstitutu, Məhəmməd Füzuli
adına Əlyazmalar İnstitutu, Hüseyn Cavidin Ev muzeyi. Özlüyündə məna kəsb edən bu
Adlandırmanın ideya müəlliflərindən birincisi ulu
öndər Heydər Əliyev olmuşdur. Heydər Əliyevin təşəbbüsü və
böyük iradəsi ilə ümumittifaq və YUNESKO səviyyəsində
qeyd edilən İmadəddin Nəsiminin 600 illik yubileyi
zamanından Dilçilik İnstitutu bu şərəfli
adı daşımağa başlamışdır.
Hüseyn Cavidin Ev muzeyi Heydər Əliyevin özünün
vurğuladığı kimi: "həm təşəbbüskarı,
həm də müəllifi" olduğu ədibin 100 illik
yubileyi haqqında 1981-ci il dövlət qərarı
ilə yaradılmışdır. Əlyazmalar İnstitutuna
dahi şairin 500 illik yubileyi günlərində,
1994-1996-cı illərdə Məhəmməd Füzuli
adının verilməsi hamımızın yadındadır
(tədbirlər birbaşa Azərbaycan televiziyası ilə
göstərilirdi); necə ulu Heydər Əliyev İnstitutun
tarixini yada salıb, Əlyazmalar Fonduna Ali Sovetin köhnə
binasını verdiyini, onu İnstituta çevirdiyini
vurğuladı və böyük sevgiylə Məhəmməd
Füzulinin adını bu mötəbər ocağa layiq
bildi... Eyni zamanda artıq müxtəlif yubiley
yaşlarına çatmış bu İnstitutlar geniş və
önəmli fəaliyyətləri ilə
daşıdığı ada layiq olmağa
çalışmış, dövlətin etimadını
doğrultmuşlar. (Yeri gəlmişkən,
elə bu günlərdə hansısa "islahat ekspertləri"
Adların daşıdığı tarixi missiyaya məhəl
qoymadan, mətbuatda tam səlahiyyətlilər kimi
çıxış edərək, adı çəkilən
İnstitutları birləşdirməyi təklif etmiş.
Buradaca sormaq istəyirsən: yaratmaq istədiyiniz nəhəng
monstrı necə adlandırmaq fikrindəsiniz, cənablar? Dədəm
Qorqud- Nizami Gəncəvi- İmadəddin Nəsimi- Məhəmməd
Füzuli- Hüseyn Cavid adına
İndustriyamı?) Adlar tarixdir, tarixi dəyərdir və
Adlar müasirliyə mesajdır...
Ulu Heydər Əliyev hakimiyyətdə olduğu hələ
sovet dönəmindən dövlət - ədəbiyyat
münasibətlərinin harmoniyasına, möhkəmliyinə
daim diqqət yetirmiş, müstəqillik illərində, ən
çətin zamanlarda belə ardıcıl diqqətində
saxlamışdır. Ulu öndər ədəbiyyat və incəsənətimizin
əsas tarixi missiyasını Azərbaycanı, Azərbaycan
xalqını bütün dünyada tanıtmaqda, ucaltmaqda, ona
şöhrət qazandırmaqda görürdü. Klassik dəyərlərə dönüşün məğzini,
mənasını, əhəmiyyətini də ilk növbədə
həmin tarixi missiyaya bağlayırdı. 1994-cü ildə
ölkənin çətin durumunda, müstəqil Azərbaycanın
hələ dərin ictimai-siyasi və iqtisadi böhran
içində çabaladığı bir zamanda böyük
Azərbaycan şairi Məhəmməd Füzulinin 500 illik
yubileyini keçirməyə qərar vermiş ulu öndər
deyirdi: "Eyni zamanda, qeyd etdiyim kimi, biz daim
çalışmalıyıq ki, Azərbaycan xalqını
dünyaya daha yaxından tanıdaq. Qoy bilsinlər
ki, xalqımızın çoxəsrlik, zəngin, tarixi mədəniyyəti
var. Bilsinlər ki, Azərbaycanın bugünkü mədəniyyəti
dahi şəxsiyyətlərimizin yaratdığı və əsrlərdən-əsrlərə
keçən mədəniyyətimizə əsaslanır.
Bu ona görə lazımdır ki,
hamımıza məlum olan düşmən qüvvələr
həmişə sübut etməyə
çalışmışdır ki, Azərbaycan
xalqının zəngin tarixi olmamışdır, onun
kökü yoxdur. Şübhəsizdir ki,
bu, cəfəngiyyatdır. Ona görə
də Füzuli kimi şəxsiyyəti dünyaya bir daha
tanıtmaqla onun necə böyük şair, mütəfəkkir,
filosof olduğunu və dünya mədəniyyətinə nə
qədər töhfə verdiyini, onu necə zənginləşdirdiyini
göstərəcəyik. Buna bizim əvvəllər
də ehtiyacımız olmuşdur, lakin bu gün xüsusilə
vacibdir. Çünki Azərbaycan müstəqil dövlətdir..."
Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin son illərimizi "Multikulturalizm
ili", "İslam həmrəyliyi ili", "Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti ili", "İmadəddin Nəsimi
ili" elan etməsi məhz Heydər Əliyev yolunun yeni
tarixi formatda davamının əyani sübutudur. Bu dövləti format ona görə mühüm və
önəmlidir ki, bir yandan bütöv bir zaman ərzində
cəmiyyəti milli və tarixi dəyərlər üzərində
kökləyir, səfərbər edir, toparlayır, xalqın
özünə-sədaqət və özünə-inam hisslərini
gücləndirir, özündən uzaqlaşma
hallarının qarşısını alır. Eyni zamanda, digər tərəfdən kimliyimizi,
varlığımızı, mental dəyərlərimizi və
müasirliyimizi bu və başqa yöndən bütün
dünyaya bəyan etməyə fürsət yaradır.
Azərbaycan Prezidenti çıxışlarında
özünəxas Azərbaycan modelindən söz
açır və bir anlığa
yaşadığımız son "milli illər"in
(multikultural-islami-demokratik-klassik) addımlarına həssas
olsaq, həmin modelin fəlsəfəsinə də xali
olasıyıq. Çağdaş şairin vəsf etdiyi kimi:
Bütün
dünya od içində, ölkəm əmin
əllərdədir,
Kim
yaşadıb, kim ucaldıb, yenə həmin
əllərdədir...
Çağdaş Azərbaycançılıq
ideologiyasını formalaşdırarkən, ulu Heydər
Əliyev klassik siyasi və milli-mənəvi dəyərlərə,
o sıradan Azərbaycan ədəbiyyatı klassiklərinə
söykənmiş, arxalanmışdır. Bunu Heydər Əliyevin hələ
1970-ci illərdən klassik ədiblər - Mirzə Fətəli
Axundzadə, Nəriman Nərimanov, Cəfər Cabbarlı, Səməd
Vurğun haqqında çıxışlarından
görür, bilirik. Buna biz müstəqillik illərində
ulu öndərin klassiklərə dair konkret fikirlərindən
əmin oluruq. Cəlil Məmmədquluzadənin 125 illik
yubileyində Heydər Əliyev deyirdi: "Ona görə də
Cəlil Məmmədquluzadənin
yaradıcılığı, əsərləri bu gün
bizim milli ideologiyanın formalaşmasına, yaranmasına və
onun konsepsiyasının elmi şəkildə
hazırlanmasına çox kömək edə bilər və
çox kömək edəcəkdir..."
Eyni qədər
də Azərbaycan ədibləri - M.F.Axundzadə,
Ə.Hüseynzadə, C.Məmmədquluzadədən
başlamış S.Vurğun, B.Vahabzadə, M.Arazacan həmişə
ən ali mərtəbədə, dövlət
miqyasında düşünmüş, xalq, millət, vətən
- Azərbaycan naminə qələm işlətmişlər.
"Dünyavü aləm dəyişildi, mənalar özgə
təbir əxz elədi, yəni bizim dilcə söyləsək,
o şeylər ki, əsl mənalarını itirmişdi, qayıdıb
əslini tapdı - inna lillahi və inna ileyhi raciun, amma buna
hamı qail oldu ki, vətən, vətən, vətən; dil,
dil, dil; millət, millət, millət! Dəxi bu dairələrdən
kənar bəni-noibəşər üçün nicat yolu
yoxdur..." Bu sözləri Mirzə Cəlil
1917-ci ildə deyirdi, məşhur "Azərbaycan" məqaləsində.
Hələ Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
yaranmamışdı. Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixindən mühazirələrimdən birini, Məhəmmədəmin
Rəsulzadənin məşhur sözlərini azca çevirərək:
"Romantizm hərəkatının şah əsəri -
AXC" adlandırır, romantizm-realizm ədəbiyyatının
ötən əsrin əvvəllərində sanki heçdən
Azərbaycan bayrağının yaranmasında və yüksəlməsində
nə qədər böyük işlər
gördüyünü müasir gəncliyin nəzərinə
yetirməyə çalışıram. Cümhuriyyət
ideyasının qəlblərə hakim olub millət
bayrağına çevrilməsində ədəbiyyatın
xidmətləri misilsizdir:
Türküstan yelləri öpüb alnını.
Söylüyor
dərdini sana, bayrağım!
Üç
rəngin əksini Quzgun dənizdən,
Ərməğan
yollasın yara bayrağım!..
Turançılıqdan
Azərbaycançılığa gələn yolun poetik xəritəsini
şair belə cızırdı...
Bir kərə yüksələn bayraq enməz;
sonrakı yetmiş ildə həmin bayrağın
ucalığını yaşatmaq, əsrin-zamanın
ağırlığından keçirmək heç də
asan olmamışdır. Nə olmuşdursa, olmuşdur, ulu Heydər
Əliyev Azərbaycan adı gələndə zamanları,
epoxaları, tarixi dəyərləri
qarşı-qarşıya qoymağın əleyhdarı, Azərbaycan
mənasını, Azərbaycan idealını daima
qoruyub-yaşatmağın tərəfdarı idi. O
deyirdi: "Əsrin əvvəlində - 1910-cu, 1920-30-cu illərdə
bizim böyük şairlərimizin,
yazıçılarımızın əsərləri ancaq
millilik, vətənpərvərlik, millətçilik hissləri
ilə yazılmışdır. Ancaq sonrakı
dövrü mən ona görə xüsusi vurğulayıram
ki, 1937-38-ci illərdə bizim ədəbiyyatımıza
böyük zərbə vuruldu, böyük itkilərimiz oldu.
Hüseyn Cavid, Mikayıl Müşfiq, Əhməd Cavad,
Çəmənzəminli və başqaları... 37-38-ci illərin
qurbanları oldu. Ancaq mən ondan sonrakı ədəbiyyatı
inkişaf etdirən yazıçılarımızı,
şairlərimizi deyirəm. Onların əsərlərində
milli hissiyyatımızı, dəyərlərimizi deyirəm..."
Belə
ki, "olmuşlar"ı dilə gətirmək yasaq olanda,
böyük Səməd Vurğun Azərbaycan
varlığı naminə alternativ yollar aradı:
Könlüm
keçir Qarabağdan,
Gah bu
dağdan, gah o dağdan...
Axşamüstü
qoy uzaqdan
Havalansın
Xanın səsi,
Qarabağın
şikəstəsi...
Kim deyə
bilər ki, bu misralardakı Xanın səsində havalanan,
şairə məhz "Vaqif"i yazdıran Qarabağ tarixi,
günün acılarını sızdıran Qarabağ mənzərələri
deyildir?!
***
Prezident sərəncamları fonunda düşüncələr
məni Ədəbiyyat - Dövlət münasibətlərinin
son bir əsrlik tarixinə çəkib-aparır. Düşünürəm
ki, bütövlükdə xalq, millət, dövlət səviyyəsində
(dövləti) düşünən Azərbaycan ədəbiyyatı
təzad və keşməkeşlərlə dolu XX əsrdə
bir neçə "Azərbaycan modeli" irəli
sürmüşdür (Təbii ki, məişət təfəkkürlü
ikinci, üçüncü sıra ədəbiyyat da həmin
kontekstlərə transformasiya olunur).
Birincisi, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qurulması
ilə nəşət edən Azərbaycan iftixarı, Azərbaycan
qüruru, Azərbaycan adı-mənası-ideyasının vəsfi-tərənnümü-təcəssümü
modelidir.
Əhməd Cavadın, Səməd Vurğunun adı ilə
bağlı olub, sonrakı dövrdə Süleyman Rüstəm,
Məhəmmədhüseyn Şəhriyar, Bəxtiyar Vahabzadə,
Məmməd Araz, Xəlil Rza Ulutürk şeirində (və
onlarla digər yazıçı və şairin
yaradıcılığında) davam tapır, yeni
çalarlar alır, ritorikləşir, dəyişir. Ulu Heydər
Əliyev həmin modelə olduqca önəm verirdi: "Səməd
Vurğun şeirinin böyüklüyü, eyni zamanda gözəlliyi
ondan ibarət idi ki, onun hər kəlməsi, hər sətri
hər bir azərbaycanlının qəlbinə
çatırdı, onun beynini fəth edirdi, onu öz təsiri
altına salırdı. Səməd Vurğunun
şeiri bu gün də müasirlərimizə, gənc nəslə
ilham, ruh verir, onları coşdurur, daha da vətənpərvər
edir, onlara vətəni, milləti, torpağı sevməyi
öyrədir".
İkinci
bir model daha irəlidən, əsrin əvvəllərindən
gələn analitik Azərbaycan modelidir, istisnasız Cəlil
Məmmədquluzadənin adı ilə bağlıdır; M.Ə.Sabir,
M.Hadi, A.Səhhət, Ə.Haqverdiyev, A.Şaiq, Y.V.Çəmənzəminlidə,
60-cılar ədəbiyyatında və bu gün (onlarla digər
yazıçı və şairin
yaradıcılığında) müxtəlif çalarlarda
davam tapır, intişar edir, meta-təhkiyəyə
çevrilir və hətta metastaz verir. Dahi Mirzə
Cəlilin 150 illik yubileyi günlərində bu məqama məxsusi
diqqət yetirməliyik. Çünki hələ
bugünəcən də Cəlil Məmmədquluzadənin Azərbaycanı
başdan-başa qaranlıq görüb, "müsəlmanlara
qəm pəncərəsindən baxdığı"nı
cəmiyyətə yanlış yansıdanlar var. Azərbaycançılıq
ideyası, Azərbaycan idealını "Molla Nəsrəddin"
dərgisində 25 il sərasər yeridən mütəfəkkirə
bunu necə qıymaq olar? Cəlil Məmmədquluzadənin
125 illik yubileyindəki geniş və parlaq nitqində ulu
öndər Heydər Əliyev ədibin "Cümhuriyyət"
əsərini təfərrüatlı şərh edərək,
belə bir qənaət hasil edir ki: "Biz bu gün bu prinsiplər
əsasında demokratik hüquqi cəmiyyət yaratmaq istəyirik..."
Daha sonra "Molla Nəsrəddin" dərgisinə,
"Ölülər" və "Anamın kitabı" əsərlərinə
elə bir orijinal və çağdaş rakursdan işıq
salıb, mülahizələrini söyləyir ki, həmin
tezislər mübaliğəsiz, bu gün biz ədəbiyyatşünaslar
üçün ali kurs səviyyəsində qəbul oluna bilər.
Sitat. "O dövrdə həm milliliyə
bağlı olmaq, həm də dünyəvi, ümumbəşəri
dəyərləri qiymətləndirmək, onları öz
yaradıcılığında əks etdirmək və
xalqımızın ümumi səviyyəsini qaldırmaq cəhdləri
böyük vətəndaşlıq cəsarəti idi,
böyük xidmətdir və bunu biz daim qiymətləndirməliyik..."
"Gözümü birinci dəfə
açandan dünyanı qaranlıq görmüşəm..."
deyirdi Mirzə Cəlil. Mirzə Cəlil
Azərbaycanı qaranlıq görmürdü ki; əksinə,
Azərbaycanı Azərbaycan olmağa qoymayan mühiti
qaranlıq görür, öz sözləri ilə desək,
"köklərinə, rişələrinəcən"
analiz edirdi.
Üçüncü bir model - modern Azərbaycan qurmaq
ideyasını qapsayır; Cəfər Cabbarlı
dramaturgiyasından nəşət edir və müasirAzərbaycanın
yerini dünya xəritəsində axtarır. Uzun illər ərzində
Cəfər Cabbarlını Azərbaycan ədəbiyyatında
sovet dramaturgiyasının, sosialist realizmi cərəyanının
banisi kimi tanıtmışlar; bu isə müstəqillik
dövrü ədəbiyyatı və cəmiyyətinin XX əsr
klassikinə yaxından təmasına xeyli qədər əngəl
olmuşdur. Halbuki sağlığında,
sosrealizm (proletar) ədəbiyyatı Cəfər
Cabbarlını yaxın buraxmayıb,
"cığırdaş" adlandırmış,
yalnız ölümündən sonra irsinə sahib
çıxmağa girişmişdi. 1920-1930-cu illərin
ədəbi prosesində mühacirət ədəbiyyatşünaslığı,
o sıradan M.Ə.Rəsulzadə, M.B.Məmmədzadə,
Ə.Yurdsevərlə marksist tənqid arasında C.Cabbarlı
ətrafında kəskin ideoloji savaş getdiyi məlumdur;
mübahisənin predmeti bu idi ki: C.Cabbarlı,
yaradıcılığında Cümhuriyyət dəyərləri
üzərinəmi gəlişir, ya sosializm
kollektivçiliyi? Mənimcə, böyük klassikin 120 illik
yubileyi günlərində bu məqama məxsusən həssas
olmalıyıq...
Cəfər
Cabbarlı 1922-ci ildə tamamladığı "Oqtay
Eloğlu"nun faciəvi sonluğunda qəhrəmanının
dili ilə deyirdi: "Bacarmırsan yaratma, yaradırsan
yaşat!". Bir ideya olaraq,
həmin manifesti sənət fədaisinin xalqı
üçün teatr yaratmaq ehtirası və acısına
yozuruq; eyni qədər də həmin acını sublimativ
olaraq qəhrəmanın xalqından, millətindən
umduğu dövlət, cəmiyyət, cümhuriyyət dəyərlərinin
də ayağına yaza bilərik. Axı
gənc ədibin, bayrağını vəsf etdiyi Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti təzəcə
yıxılmışdı; həm də hakimiyyət
partiyası Müsavatın gənclər təşkilatının
katibi olmuş Cabbarlının yaxından izləməyə
şansı olduğu, gözləri qabağında.
Bacarmırsan yaratma, yaradırsansa yaşat! Bir az sonra "Od gəlini"ndə
bu inkar notları Biləgənli Elxanın dilindən daha kəskin
səslənəcək: "Yoxdur Allah, yoxdur Allah!"; tarixin dərinindən və günün
həqiqətindən. Bu, Cəfər Cabbarlının Azərbaycan
adına, Cümhuriyyət dəyərləri üzərinə
yüksəldiyi fərdi həqiqəti idi; sonrakı qəhrəmanları
Sevildə, Gülüşdə ("Sevil"), Almazda
("Almaz"), Gülsabahda ("Dönüş"), hətta
Baxşıda ("1905-ci ildə"), Yaşarda
("Yaşar") da davam tapır: fərdin düşüncə
və fəaliyyət sərbəstliyi, ideya mübarizəsi,
bütövlükdə XX əsr insanının modern cəmiyyət
çabaları hər cür ehkamlara, patriarxal, pul (kapital) və
sosial naqisliklər cəmiyyətinə qarşı! Cəfər Cabbarlı irsini sosrealizmə yozanlar bu
incə məqamda aldanırdılar; "həyatda inqilab, məişətdə
inqilab, insan şüurunda inqilab!" - modern
Azərbaycan düşüncəsi də bunu istəyirdi,
sosrealizm də...
Modern Azərbaycan çabalarını ömrü
yarıda qırılmış Mikayıl Müşfiq
poeziyasında da görürük, sosrealist
yazıçılarda da (fəqət sosializm kontekstində!),
Rəsul Rzada, İlyas Əfəndiyevdə, Əli Kərimdə
(və əsrin ikinci yarısı hər növ modernist cəhdlərdə)
də. 1930-1950-ci illərin repressiv mühitində analitik Azərbaycan
modelindən bilmərrə çəkinən
yazıçılar C.Cabbarlı modelinə
üstünlük verirdilər. Ulu Heydər Əliyev son
dərəcə yüksək bədii zövqü və həssas
müşahidəsi ilə həmin həqiqəti
dürüst dəyərləndirmişdir:
"Cabbarlının simasında Azərbaycan mədəniyyəti
elə bir yeni tipli sənətkar tapdı ki, onun
üçün ədəbiyyat və sənət yalnız
real həyatı əks etdirmək vasitəsi deyildi, həm də
həyatın mürəkkəb inkişafına fəal
müdaxilə etmək vasitəsi idi..."
Ən nəhayət, dördüncüsü - ideal Azərbaycan
modeli; Hüseyn Cavid dühasında təcəssüm
tapır.
Şəksiz ki, "şeirimizin baş qəhrəmanı"nın "gah İrandan, gah Turandan gəlməsi"ni
iddia edən Səməd Vurğun gənclik ehtirası və
maksimalizmində yanılırdı; Hüseyn Cavidin qəhrəmanı
nə İrandan gəlirdi, nə də Turandan. Azərbaycan
özü Şərqin bir parçası idi "Qərbləşən"
dünyada, Qərblə üz-üzə dayanmışdı.
Turanın bir parçası idi (Əlibəy Hüseynzadədəki
kimi), İran-Turan savaşından doğmuşdu (M.Ə.Rəsulzadənin
"Əsrimizin Səyavuş"undakı tək). Hüseyn Cavid sovet rejimi ilə göz-gözə
"Əsrimizin Səyavuş"unu yazırdı. Hələ
rejiməqədərki müstəvidə Şərq - Qərb
dəyərlərinin labüdən üzləşməsini
yazmış ("Ana"da, "Şeyx Sənan"da,
"Maral"da, "Şeyda"da, "Uçurum"da,
"İblis"də, "Afət"də), ən müxtəlif
mövzu və motivlərdə süzgəcdən
keçirmişdi. Azər Qərb dünyasını gəzib
dolanır ("Azər"də), hər yerdə
"İblisə uymuş bəşəriyyət"i seyr
edir, "Dəli knyaz"ların aqibətini görür; yenə
qayıdıb-gəlib "Peyğəmbər"ə
tapınır , "Topal Teymur"a üz tutur, "Səyavuş"u
arayır, "Xəyyam"ı yazırdı (Hər iki qəhrəmanın
- Azərin və Xəyyamın prototipi, şəksiz ki, həm
də Cavidin özüdür). 1920-1930-cu illərin
repressiv mühitində sənətkarlar bayrağımızın
yalnız bir rənginə (müasirlik!)
sığınmışkən, Hüseyn Cavid "bir kərə
yüksələn üçrəngli bayrağ"ı
yazmaqda davam edən yeganə dahi idi. İdeal idi, ona
görə ki, heç də Azərbaycanın yerini dünya
xəritəsində axtarmırdı; Azərbaycan zatən
dünya xəritəsində vardı! Gərəkməzdimi
indi artıq Şərq-Qərb divanına imzasını
qoymuş bu qalib (və qayib) ünvanın
namını-nişanını dünya özü
axtarsın?! Bu bir İdeal idi, bu gün də
tapındığımız ideal...
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin Real TV-yə
verdiyi son müsahibədən bir məqam yadıma
düşür. Prezident deyir: "Bəzi xarici mətbu orqanlarda, ekspert
cəmiyyətlərində belə bir fikir söylənilir
ki, Azərbaycan balanslaşdırılmış,
tarazlaşdırılmış siyasət aparır və elə
bil ki, bu regionda balans axtarır. Bu, belə deyil.
Biz balans axtarmırıq... Bizim xarici siyasətimiz
məhz milli maraqlar üzərində qurulub. Milli maraqlar nəyi diktə edirsə, biz xarici siyasətdə
onu da etməliyik və edirik. Deyə bilərəm ki,
buna müvəffəq olmuşuq..." Yox, mənim ölkəmin
varlığı gah İrandan, gah da Turandan, gah Amerikadan, gah
da Rusiyadan gəlmir; müstəqil Azərbaycanın dünya
xəritəsində(n) göylərə ucalan
bayrağını anıb, İdeala tapınır:
Azərbaycan
- Yaradanın insanlığa şəfqət payı,
Yer üzünə xeyir yayır, sevgi yayır,
barış yayır.
Zalımların
qarşısında, məzlumların yanındadır,
Ədalətə könül vermək millətimin
canındadır.
Bu
dünyanı qorxutmağa atomu yox, nüvəsi yox,
Amma onun işığı çox, sevgisi çox,
hörməti çox.
Bir səadət
körpüsüdür insanlığın arasında,
Adı
daha sevilənlər, sayılanlar sırasında...
***
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev AMEA-nın 70
illik yubileyində humanitarilərdən artıq 25 ilini başa
vurmuş Müstəqil Azərbaycanın tarixini
yazmağı, dəyərlərini tanıtmağı, Azərbaycan
dilinin vüsətini qaldırmağı istədi. Düşünürəm ki, bu tələblər
eyni dərəcədə Azərbaycan ədibləri,
yazıçıları, sənətkarları
qarşısında da durur. Müstəqil
Azərbaycanın obrazını ədəbiyyatımız necə
görür, təqdim edir, tanıdır? XX
əsr klassiklərimiz bizə bu qədər zəngin imkanlar
yaratmışkən, çağdaş qələm əhlinin
gümanı haralara gedib cıxır? Dövləti
düşüncədən uzaq düşmürmü? Düşünürəm ki, Azərbaycan ədiblərinin
yubileylərinə dair Prezident sərəncamları artıq
içərisində olub yaşadığımız Nəsimi
ilində həm də Ədəbiyyatın tarixi missiyası məsələsini
bir daha aktual edir, gündəmə gətirir.
Tehran Əlişanoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 23 fevral.- S.4-5.