Laməkan şairin məkanı...
Məkansız oldu Nəsimi, məkanı
yoxdur anın,
Məkana sığmayan ol
biməkanın məkanı nərdə?
Mən mülki-cahan, cahan mənəm,
mən!
Mən həqqə məkan, məkan
mənəm, mən!
Nəsimi təkcə onu demir ki,
"Məndə sığar iki cahan, / Mən bu cahana
sığmazam", həm də həqqə məkan
olduğunu deyir.
Bax, bütün mahiyyət
bundadır. İnsan bədəninin Allah məkanı
olmasında.
"Onu bil ki, biz bu
görünən bədənimizdən ibarət deyilik. Biz bu bədəndən
savayı Allah ilə bərabər yaşayırıq" (Mövlanə
Cəlaləddin Rumi)
"Allahdan dinə enmək
yox, dindən Allaha ucalmaq lazımdır. İnsanın
dəyəri nədir? Axtardığı
şeydir". (Rumi).
Ömrüm boyu nəyisə
axtardım: İtirəndə bildim ki, axtardığım
itirdiyim imiş: Yer üzündə (insanda!) Allahı
axtardım, tapmadım! Orta əsrlərin
bütün fəlsəfi təlimləri vəhdət-vücuda
əsaslanır. Sufizmin tarixində mərhələ
yaratmış "Əş-şeyx əl Əkbər" ləqəbilə
şöhrətlənən Mühiddin ibn Ərəbi
(1161-1240) vəhdəti-vücudun banisi hesab olunur.
Beləliklə, insan həqdən
qopmuş nur parçasıdır (hürufilər). Sufizmin qayəsi
ilahi eşq yolu ilə bu nuru öz mənbəyinə qaytarmaq
uğrunda mübarizədən ibarətdir. Eşq "Quran"da Allah əmanəti kimi dəyərləndirilən
insan ruhunun gözəl obrazıdır. Gözəl
qadın illahi dəyərdir.
Bu necə qəddü-qamətdir ki,
bənzər sərvü-bəlayə,
Bu necə hüsnü-surətdir
ki, nur ehsan edər ayə.
İnsan heç kəsə
mənsub olmayan məkansız gövhərdir. İnsanın
dəyəri də məhz bundadır. Fəqət
onun özü dərk etmir.
Gövhəri laməkan mənəm,
kövnü məkana sığmazam.
İnsanın tarixi-ictimai və
mənəvi dəyərini dərk etmək üçün
insan idrakının gücü çatmır. İnsan
idrakı yalnız yer həqiqətlərini dərk etməyə
qadirdir. İnsanın stixiyası yerlə göy
arasında fəzadadır. İnsan daha
çox səmaya məxsusdur. Çünki
o, romantik təbiətlidir, xəyal bəsləməyi
bacarır. Xəyal bəsləyəndə
daha çox özü olur. Xəyal bəsləyə
bilməyəndə darıxır. Xəyal
bəsləyəndə Allaha daha yaxın və güclü
olur. İnsan ağılla qəlbin döyüş
meydanıdır. Onlar Eşq naminə
vuruşur. Bu zaman ağlın qəlbə
münasibəti oğula nəsihət verən ataya bənzəyir.
Ata Eşqin təhlükəli gözəllik
olduğundan danışmır. Belə təhlükəyə
təşnə elə aşiqliyin və kişiliyin birinci əlamətidir.
Çünki eşqin məskənidir
könlümün viranəsi,
Həsrətə anı məkan etmək
dilərsən, etməgil!
Dərdi məhəbbət aşiqə
dərman yetər, var, ey həkim,
Hərdəm mənə bir
dərd ilən artırma dərman üstünə.
Nəsimidən yazmaq, onun
poetik fəlsəfəsini dərk etmək çətindir. Çünki
Nəsimi bir çox tellərlə Orta əslər Şərq
fəlsəfi təlimlərinə bağlıdır. Onu qaldırmaq üçün bütün Orta
Şərq elmi-ictimai mühitini qaldırmalısan. Nəsimiyə yalnız bu bədii fəlsəfi fəzada
nəzər salmaq, onu belə bir məkanda-məkansızlıqda
bütöv görmək olar. Bunu dahi şairin
özü də etiraf edir:
Heç kimsə Nəsimi
sözünü kəşf edə bilməz,
Bu quş dilidir, bunu
Süleyman bilir ancaq.
Şair bu dünyanın
faniliyi haqqında qərarlıdır, maddi dünyanı qəbul
etmir.
Dünya duracaq yer o deyil, ey can, səfər
eylə,
Aldanma anın alına andan həzər
eylə!
İnsan yer üçün
doğulmayıb. Onun məskəni, məkanı yerlə
göy arasındakı məkansızlıqdır. Allahı yerə endirməmək üçün
insan xəyal və ilahi eşq yolu ilə Allaha
yaxınlaşır. Filosof şair
özü də deyir ki, "Nəzmi-Nəsimi, yəqin, Allah
nurunun şərhidir". Allah nuru isə insanda təcəssüm
tapır:
Səni bu hüsni-cəmal ilə, bu
lütf ilə görən
Qorxdular həq deməgə,
döndülər insan dedilər.
Ulu peyğəmbərimiz Həzrəti
Məhəmməd Əleyhüssəlam deyirdi ki,
arzularını kiçik elə, onda rahat yaşayarsan. Bizim fikrimizcə,
arzu insanı tələyə salan Tanrı hiyləsidir.
Arzular azaldıqca ömür uzanır.
Klassik ədəbiyyatda Eşq sufi mahiyyətdədir. Dahi Füzuli bir yandan
deyir ki:
Əql yar olsaydı, tərki-eşqi
yar etməzmidim?
İxtiyar olsaydı, rahət
ixtiyar etməzmidim?
Digər tərəfdən, məhz
onu kamalə çatdırdığını yazır:
Ey Füzuli, qıl kəmali fəzl-kəsbin,
yoxsa mən,
Kamili-eşqəm, dəxi
özgə kəmalı neylərəm.
Yaxud:
Ey Füzuli, qılmazam tərki təriqi-eşq
kim
Bu fəzilət daxili - əhli-kamal
eylər məni.
Füzulinin eşq və əql
fəlsəfəsini "Füzuli sevir, Füzuli
düşünür" (1958) kitabında akademik Məmməd
Cəfər açmışdır. Füzulinin (elə ümumən Orta
əsrlər sufi şairlərinin) poeziyasında Eşq insanı
kamala dolduran bir iksirdir. Bu poeziyada gözəlin
hüsnündən ehtizaz gələn aşiq - insan hüsni-təvəcöh
yolu ilə ekstaz halına gələrək İlahiyə
doğru yüksəlir.
Ey Füzuli, eşq mənin qılma
nasehdən qəbul,
Əql tədbiridir ol, sanma
ki, bir bünyadı var.
Füzuli yazıb:
Eşq dərdilə xoşam, əl
çək əlacımdan, təbib,
Qılma dərman kim,
həlakım zəhri-dərmanındadır.
Ey Füzuli, eylə kim,
bimari-dərdi-eşqsən
Yoxdur ölməkdən
özgə heç dərmanın sənin.
Həqiqət aşiqləri
əhli-kamal edən bir məqamdır. Sufizmdə
şəriət, təriqət, mərifət, həqiqət
məqamları var. Bu irfani məqamdır, bundan sonra ariflik
başlanır.
Dərdi-məhəbbət aşiqə
dərman yetər var, ey həkim,
Hərdən mənə bir
dərd ilən artırma dərman üstünə.
Çəkməyən eşqin bəlasın
görməyən hicran qəmin,
Səd həzəran rəhmət
olsun ol şəhidin canına.
Kamil-insan və cahil-insan
hürufizmin təsnifatında əsas yer tutur. Kamil insan sufizmdə eşq
yolu ilə təkmilləşən insandır:
Gər aşiq isən sidq ilə
şol dilbər üçün, gəl,
Can ilə cahanı ortaya qoy, tərki-sər
eylə!
Dünya evinin səltənəti beş gün imiş çün,
Bünyadını yıx, ər
kimi, zirü-zəbər eylə!
Nəsimini şərh edən
həm şairin, həm də şeirin o biri üzünü
fəhm etməyi bacarmalıdır. Mövlanə Cəlaləddin
Rumi deyib ki, "şeir" halal olan bir sehrdir. Yəni Allahın izn verdiyi bir sehrdir, şeytan əməli
deyil.
Eynini aç, eynimə bax, cümlə
eynim eyniyəm,
Səd həzəran can fədadır
eyninin sevdasinə.
Kim ki, zahir görmədi üzündə
həmin surətin,
Güzgüsü ari degildir,
çarə qılsın pasinə.
Nəsimi şeirini bəsirət
gözü ilə oxumaq mümkündür. Çünki o,
dünyanı, cahanı, kainatı bəsirət gözü
ilə görür, fəhm edirdi:
Mənə sənsiz cahani-can gərəkməz,
Vüsalın var ikən
hicran gərəkməz.
Qəmimdir könlümün təxtində
sultan,
Bir iqlimə iki sultan gərəkməz.
Can eşqə düşdü, ey
könül, ya Rəbb, nədir tədbirimiz,
Neyləsin can biçarə,
çün həqdən budur təqdirimiz.
Nəsimi şeiri (ümumən
Orta əsrlər Azərbaycan poeziyası) ariflər
üçün yazılıb, naşı adamın onu dərk
(fəhm) etməsi mümkün deyil. Şairin şeirlərini dərk etmək
üçün Süleyman təki quş dili bilməsən
də, Orta əsrlər Şərq fəlsəfəsini,
Şərq eləcə də Azərbaycan nəzəri
poetikasını, əruz vəznini, sufizm və hürufizm nəzəriyyələrini,
"Quran" hikmətlərini bilməlisən.
Həqqin kəlamı məndədir,
sanma məni həqdən iraq,
Çünki
könüldür ərzü-həqq, bəs ərşü
rəhman olmuşam.
Nəsiminin lirik qəhrəmani-ilahi
məhəbbətlə sevən aşiq yardan ayrı cahanda
yaşamaq istəmir.
Dilbəra, mən səndən
ayrı ömrü, canı neylərəm?
Tacü-təxti,
mülkü-malü, xanimanı neylərəm?
İstərəm vəsli-cəmalın
ta qılam dərdə dəva
Mən sənin bimarınam,
özgə dəvanı neylərəm?
Ey müsəlmanlar, bilin kim yar ilə xoşdur cahan,
Çünki yardan ayrı
düşdüm mən, bu cahanı neylərəm?
Nəsiminin qəhrəmanı
eşqdə kamala çatan sədaqətli bir aşiqdir, irfan
sahibidir.
Gəl, ey dilbər ki, can oldu könül
aşiqin bəlasından,
Kərəm qıl, vəsl
ilə qurtar məni hicran cəfasından.
Gəl ey könlümdə can, canda
bədənsən,
Nə candasan, əcəb kim, canü tənsən.
Səni dil necə şərh etsin,
can, kim,
Nə bilsinlər səni kim, can nədənsən?
Bəli, məkanın
gövhərinə - iki cahana sığmayan insanın eşqi
də möhtəşəmdir. Bütün
kainatı-ərş ilə fərşi kafi nun təki
özündə birləşdirən İnsanın eşqi
yerlər və göylər qədər dərindir. Hər halda bu, insan eşqidir, insan qəlbindən
Tanrı dərgahına bülənd olur. Nəsimi
dindar deyildi, lakin İslam dininə hörmətlə
yanaşırdı, peyğəmbərin nəslindən
olması ilə qürur duyurdu.
Gərçü bu gün Nəsimiyəm,
haşimiyəm, qüreşiyəm,
Məndən uludur ayətim, ayətə
şana sığmazam.
Beləliklə də, Nəsimi, Orta
çağla türk poeziyasının silahsız cəngavəri
olduğunu sübuta yetirir:
Ayrılıqdan yar mənim
bağrımı büryan eylədi,
Özünü bir yana
saldı, məni bir yan eylədi.
Eşidərsə daş ərir həsrətdən
ahü-zarımı,
Ol güləndam yarı
gör könlümü zindan eylədi.
Qəmzəyə versin nəsihət,
yoxsa çox qan eylədi.
Bu poetika sadəliyi ilə
bahəm, həm də çox dolğundur, Orta çağlar
Azərbaycan şeir dilinin zənginliyini və
aydınlığını əks etdirir.
Nəsiminin işlətdiyi
poetik fiquralar, poetik təsir vasitələri Nəsimiyə qədərki
poeziyamızda elə sistemli şəkildə yoxdur. Nəsimi Azərbaycan
şeir dilinin, ədəbi dilimizin Füzulidən əvvəlki
mərhələsini yaratmışdır. Təkcə tarix baxımından yox, həm də
filoloji cəhətdən.
Sənəma, üzün
gülündən gülə-gülə gül utandı,
Xəcil eylədi
dodağın şəkəri, nəbatü-qəndi.
Nəsimi özündən
sonrakı türk, ozan-aşıq poeziyasına, xüsusən,
Xətaiyə güclü təsir göstərmişdir.
Lakin Nəsimi
poeziyasının dəyəri fəlsəfi
poetikasındadır. O, bizim şeir tarixində fəlsəfi poetikadan poetik fəlsəfəyə
doğru yol keçmiş ilk anadilli şairdir. Onun
heç kimə bənzəməyən estetik idealı var.
"İnsan laməkan gövhərdir". Bu ifadənin məzmunu
belədir: İnsan Haqqa məkandır: Ənəlhəqq. Həq-təala
insan oğlu özüdür. Nəsimi poetikası
üçün səciyyəvi olan sadəliyə misal olaraq aşağıdakı
beytlərə nəzər salmaq olar:
Düşdü yenə dəli
könül gözlərinin xəyalinə,
Kim nə bilər bu
könlümün fikri nədir, xəyali nə?
Al ilə ala gözlərin aldadı
aldı könlümü,
Alını gör nə al
edər, kimsə irişməz alinə.
Bu, XIV əsrin türk
şeir dilində bir inqilab idi. Nəsimi fars və
ərəb dillərinin meydan suladığı, Türk
dilinin utancaq (həyalı) bir gəlin kimi kənarda
qaldığı bir ədədi-tarixi mühitdə həmin
gəlinin əlindən tutub meydana gətirdi. Bütün Orta
Şərqə göstərdi ki, o həm gözəldi, həm
də bədii - fəlsəfi mənalar ifadə etməyə
qadirdi:
Ömrümün sübhü
üzündür, bəxtimin şamı
qarə,
Getmə ey dilbər,
gözümdən, sübhümü şam eyləmə.
Türkcə deyilmiş belə zərif
poetik ifadələr Nəsimi şeirinin poetik
hüsnünü müəyyənləşdirir:
Bahar oldu, gəl, ey dilbər,
tamaşa qıl bu gülzara,
Buraxdı qönçələr
pərdə bəşarət bülbüli-zarə.
O, bənzətmələr işlətmək
ustasıdır və bütün bədii fiqurlardan istifadə
edir. Ən çətin fikirləri, ən sadə tərzdə
ifadə edə bilir:
Ey həbibim, ey təbibim, ey bütüm,
ey həmdəmim,
Ey rəfiqim, ey şəfiqim, ey ənisim,
dilbərim,
Ey baharım, ey nigarım, ey
şikarım, şahidim,
Ey hərifim, ey zərifim, ey
şərifim, sərvərim.
Bu şeirdə sənət
üçün çox vacib olan oynaq ritm mövcuddur. O da şeirə cazibə və
səmimiyyət gətirir və şeir asanlıqla yadda
qalır. Nəsimi gözəli təsvir etmir, haqqı tərənnüm
edir:
Həq əyan eylədi üzündə
bu gün,
Şu hürufi, hərdən
bürhanıdır.
Dahi şair gözəlin
zahirindən daha çox batinində həqqi görür. Hərflərin
köməyi ilə gözəlin üzündə haq kəlamını
görür və "Quran" ayələrini kəşf
edir.
Nəsimiyə görə,
zahir aldadıcıdır, ötəridir, batin isə əbədidir.
Zahiri batinində çün
mövcud həqdən özgə yox,
Ya bu mövcüdatın ara yerdə qovğası nədir?
Nəsiminin təxəyyülü
hüdudsuzdur.
Bu hər şeydən öncə onun laməkan
olması ilə bağlıdır.
Ata-babalarımızdan qalma bir məsəl var: nə yerdəyəm,
nə göydə! İnsanlar bunu qeyri-müəyyən
durumda, çıxılmaz vəziyyətdə olanda deyirlər.
Və bu deyimlə də onlar çox ciddi bir
problemi - insanın kainatdakı mövqeyini - onun yerlə-göy
arasındakı fəzada olduğunu ifadə etmiş olurlar.
İnsan yerdə
yaşayır, lakin bu, görünən tərəfidir. Nəsiminin qəhrəmanı
yer həqiqətləri ilə yaşadıqlarıyla
razılaşmayıb daim səmaya can atan mütəfəkkirdir.
Fəqət, tarixin və təfəkkürün
təcrübəsi göstərir ki, insanı cəmiyyətdən
ayırmaq olmaz. Əslində, qlobal
poeziyanın, o cümlədən Nəsimi şeirinin vəzifəsi
kainatın pozulmuş nizamını-harmoniyasını bərpa
etməkdir. Şair bu harmoniyanı gözəlin
hüsnündə, eşqdə axtarır. "Eşqdir mehrabı uca göylərin" deyən
ulu babası Nizami Eşqin qapısını Tanrı dərgahı
bilir. Eşqin bülənd olduğu
insanı qəlbini Allahın məkanı sayır.
Bu mənada qüdrətli
türk oğlu Nəsimi də irfan şairidir, bütün zamanların
və məkanların mütəfəkkiridir.
Nizaməddin Şəmsizadə
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 6 iyul.- S. 8-9.